ran cle dood it Pincent opstaan A- TZ 1 iVv cl ielc £eidóe(2ou/uwit HILVERSUM - „Triviale kennis van de Derde Wereld is het leukste wat er is. Alles waarvan pedemago- gen zeggen: 'dat is voor ons niet van belang', wil ik weten. Neem een eenvoudig iets als eten. Wist je dat maar zevenentwintig procent van de mensheid daarvoor mes en vork gebruikt? De rest doet het met stokjes of met ziin handen, en wat dat laatste betreft nog op verschil lende manieren. De één maakt bal letjes, terwijl de ander het eten van zijn platte hand haalt. Nee, triviale geschiedenis is heerlijk. Waarom heet een kind bijvoorbeeld Vrijdag? Simpel, omdat het op die dag werd geboren". Han van der Meer, die net de succes volle serie 'Spoorloos' heeft afgesloten, verheugt zich zichtbaar op de zes nieu we afleveringen van de 'Ver van mijn bed Show'. De eerste. 'Van vorsten, vis sers en andere vrijers', is een special, die op 20 april is te zien. Hij handelt over het Afrikaanse eilandje Mfangano in het Victoria Meer. De andere vijf zijn praatprogramma's die onder de ti tel 'Kanjers uit onze voormalige kolo niën' vanuit De Plantage in Amsterdam worden uitgezonden. Han (lachend): „Ik heb in dertien sei zoenen van 'De ver van mijn bed show' ontdekt dat de Derde Wereld veel gro ter is dan Nederland. Het stikt er van de onderwerpen, ook van die tutti frut- ti. Kijk, ontwikkelingssamenwerking, het woord alleen al...maar als je het op een indirectie manier probeert, kan dat tegelijkertijd ook leuke televisie opleve ren. Dat is ook de uitdaging, vind ik, om door middel van respect de visie van ons blauwoogjes op de Derde We reld wat bij te stellen. Ik gebruik daar in het praatprogramma 'sterren' voor die afkomstig zijn uit onze voormalige ko loniën. Mijn droom is om wat verder op in het seizoen nog een aantal speci als te doen. Ik denk dat mensen verha len zoals over dat eilandje leuk vinden. Ik wil niet vervallen in het maken van natuurfilms; daar hebben we er al ge noeg van". Pedant ,,De vijfendertig minuten durende praat show wordt horizontaal geprogram meerd uitgezonden, elke vrijdag om kwart over elf. Wel heel laat vind ik, maar aan de andere kant leren de kijk cijfers, dat wij op die avond, als kijkend Nederland, het laatst naar bed gaan. 'De ver van mijn bed show' is altijd uit ge weest op een heterogeen publiek. Vroe ger werkten we voor een miljoen kijkers, zo pedant waren we. Als we dat aantal niet haalden, voelden we ons niet goed genoeg. Maar als Ajax aan de andere kant zat, keek niemand. Ik wil een breed publiek. Ik jjioet het niet hebben van die geitewollensokken of die ambtenaren van Buitenlandse Zaken, van die mis lukte onderwijzers of ex-paters. Dèèèg. Ik moet het hebben van mensen die zeg gen: de Derde Wereld! Wat bedoel je? Mensen die van reizen houden. Er zaten altijd een heleboel KLM'ers onder ons kijkvolk". „Er zitten wel nadelen aan die horizon tale programmering. Vroeger werden de shows in een maandelijkse cyclus uitge zonden. Dat was leuk omdat je dan door het seizoen heen te zien was. In die we kelijkse frequentie is het voorbij voor je het weet. Maar laat ik even fantaseren: als je na 'De ver van mijn bed show' op hetzelfde tijdstip eerst een reeksje maakt ZATERDAG 7 APRIL 1990 KRO-cuIJuur van 'Spoorloos' én'Dever van mijn béd show' Han van der Meer, in het decor van 'Spoorloos': „In de dertien seizoenen van 'De ver van mijn bed show' heb ik ontdekt dat de Derde Wereld veel groter is dan Nederland". FOTO: PR over toerisme en dat laat volgen door een serietje sport buiten de kalklijnen, dan komt onze kijker optimaal aan zijn trekken. Dat vind ik horizontaal pro grammeren". Witkoppen Met een jongensachtige ondeugendheid vervolgt Han van der Meer: ,,Ik ben blij dat ik nooit een vak heb geleerd, want dan was ik waarschijnlijk nooit op dat eilandje terecht gekomen. Het is ook nog maar pas ontdekt door ons witkoppen, zo'n honderddertig jaar geleden. Daar vóór is de westerse beschaving er altijd omheen getrokken. Natuurlijk, want wat moet je met zo'n eiland. We waren ook de eerste westerse cameraploeg die er heeft gefilmd. Ik ben er verhalen tegen gekomen. echt Homerus-verhalen als 'Ilias' en 'Odyssee'. Ik lieg niet. We heb ben mensen gesproken die regelrecht af stammen van Ugandese koningen. Dan was er een machtswisseling en wie de strijd verloor werd op. een praal gezet en het Victoria Meer. dat wel anderhalf keer Nederland is, opgestuurd. Zo kwam het eerste hof zo'n tweehonderd vijftig jaar geleden op Mfangano terecht. Het eiland ligt aan de Kenyaanse kant. Er is geen schriftcultuur, dus alles wordt mon deling overgedragen. Maar het zijn geen domme mensen. De eerste zwarte direc teur van de Barclay Bank in Nairobie komt van Mfangano. Heel pientere men sen dus, maar wel Urkers, Britten... Ik bedoel, echte eilandbewoners. Vijftien jaar geleden werd daar voor het eerst het wiel geïntroduceerd door een pater uit Zevenbergen, die hier nog heeft gevoet bald tegen Kees Rijvers. Ik ben eind vo rig jaar twee keer op Mfangano geweest. Eerst voor research, later om er te fil men. Er zitten achttienduizend mensen op dat eiland en echt iedereen heeft er een functie. Ook oma. De kinderen sla pen tot ze zes jaar zijn bij oma in de hut. De praktische functie, gezien de mondelinge overlevering, is dat oma verhalen kan vertellen. Aan het eind yan zo'n verhaal moef ieder kind een zinne tje zeggen. Kan oma gelijk kijken of nie mand in Slaap is gevallen". Ouderwetser „Die 'Ver van mijn bed Shows' zijn wat ouderwetser in hun televisie-aanpak, maar het zijn echt aangeklede aardrijks- kundelesjes. 'Spoorloos' zou ik aangekle de geschiedenislesjes willen noemen. Het blijkt een heel succesvolle reeks. Daar om komen we ook met 'Spoorloos' te rug. We hebben in de afgelopen weken iets van vijfduizend brieven gekregen en er misschien eenentwintig kunnen be handelen. Ik hoop op 1 juli de kern van de nieuwe ploeg bij elkaar te hebben, zo dat we weer kunnen gaan lezen". „'Spoorloos' is een ideale vorm van wat ik 'tweeweg televisie' zou willen noe men. En dat het werkt is gebleken uit de reacties. Mensen waren bedroefd of juist heel boos dat het was afgelopen. En de kijkcijfers liegen er ook niet om. We hadden ondanks de concurrentie van bijvoorbeeld 'Bananasplit' toch gemid deld één miljoen kijkers. Maar de serie was met zijn zeven afleveringen te kort, hoewel we op die vrijdagavond wel veel zendminuten vulden. Ik merkte het op straat. Na de vijfde aflevering werd ik aangesproken door mensen die zeiden: 'dat vind ik nou een leuk programma'. Met 'Screentest', twee jaar geleden, had ik hetzelfde. Mensen hebben tijd nodig om er aan te wennen. Ik ben blij dat de KRO heeft gezegd: 'we gaan er mee door'. Het is toch een vorm van geschie denis schrijven, al gaat het dan vaak om een persoonlijke geschiedenis. Ik sprak laatst met Jan Bank, een oud-collega van mij en nu hoogleraar moderne geschie denis in Leiden. Hij zei: 'Het is niet al leen een chic programma, maar ook één waaraan je wat hebt". Archiefbeelden „Ik wil in de volgende serie, die vanaf 7 oktober wordt uitgezonden, dan ook niet te veel leunen op de archiefbeelden waarmee we de afgelopen weken rijkelijk hebben gestrooid. De kwaliteit van de onderzoekers zal deze keer dus zwaarder wegen omdat wc het vooral moeten heb ben van goede verhalen. Het moeten ook zuivere verhalen zijn, want je komt snel terecht in een wat doezelige sfeer: zoon zoekt vader... Hoezo? Heeft die va der zich tijdens de oorlog in de verplich te figuren gestort of zit er iets anders achter? Je loopt dus risico's, maar als journalist ben ik opgevoed met een be hoorlijke dosis argwaan. Ik zou einde loos blijven doorvragen en dat hoop ik de nieuwe onderzoekers ook mee te ge ven, die argwaan...". „Een programma als 'Spoorloos' is net als 'De ver van mijn bed show' een show die past in de KRO-cultuur. Het biedt een service aan de kijker, zonder te preken. Want waartoe zijn wij op aarde? Wij zijn op aarde om programma's te maken. Als het aan mij had gelegen, wa ren het er negen geworden, maar dat ging niet. Geen geld. De nieuwe serie krijgt tien afleveringen en wordt op zon dagavond uitgezonden. Zal ik even de nieuwe problemen schetsen? Dat bete kent bijvoorbeeld dat er over de hele we reld geen bevolkingsregister open is. Dus misschien moeten we met de nieuwe se rie al op woensdag aan het werk. Het is natuurlijk belangrijk om op zondagmid dag een goede aankondiging te doen, waarin je in een half uur de zaken neer zet en tegen de mensen zegt: we hebben u nodig voor deze gevallen en vanavond om half negen hoort u meer. We gaan met de nieuwe serie vroeger de lucht in. Ik vind half negen echt een prachttijd. Maar in tegenstelling tot de afgelopen reeks duren de nieuwe afleveringen geen tachtig minuten maar een Uur. Gevolg is wel dat mijn gevallen min of meer moeten staan vóór de uitzending, anders red ik het nooit. Bij deze serie bleek tel kens weer dat het in het laatste kwartier gebeurde. Het was dus een leuke pilot- serie, maar een proef voor wat? Deze nieuwe gegevens zetten alles weer op zijn kop...". Uitdaging „Maar het is wel een leuk probleem. De uitdaging wordt er nog groter door. Kan ik toch die persoonlijke geschiedenis met al zijn emoties boven water halen? De spanning zit deels ook in het feit dat je niet zeker weet of het verhaal er uit komt. Gaat er bijvoorbeeld genoeg adre naline door zo iemand heen. Hoe reage ren ze als ze eenmaal voor de camera staan? Mijn ideaal is een serie te maken met goede, mooie verhalen, maar de uit komst weet je nooit van tevoren omdat je met mensen te maken hebt. Het jour nalistieke vak blijft onvoorspelbaar. En gelukkig maar, want als we het precies wisten, schreven we dagelijks een hit a la The Beatles. Het is ook geen wetenschap wat we doen. Journalistiek is niet acade misch en daarbij heeft televisie-journa listiek extra horden te nemen. Maar dat vind ik juist het aantrekkelijke van dit werk in vergelijking met het schrijven dat ik vroeger deed. En zo'n rechtstreek se uitzending maakt het extra spannend. Ik denk dat de eerste opzet is gelukt. Mensen kregen na de vijfde aflevering echt zo iets van: dit is ons programma. Ik moet mij dan ook sterk vergissen, wil deze formule niet een aantal seizoenen meegaan. Wat ik wel hoop is, dat ik van af oktober niet dezelfde petten hoef te dragen als tijdens de eerste reeks. Ik was behalve initiatiefnemer ook presentator en eindredacteur, echt een hele kluif. De laatste functie is nu vacant, (lachend) Is dat misschien iets voor jou?" HANS PIET V-' "1 1 "1 1 LJ-JL L pi O O r> *1 i i HILVERSUM - „Van Gogh leeft volop voort in Frankrijk. Met alles wat daarbij hoort, zin en tegenzin. Bij aankomst in Aries met onze filmploeg maakte zich een vrouw los uit de menigte toekijkers. Zij riep ons toe: 'Stomme Hollanders, jullie moeten Van Gogh en ons eens met rust laten. Dat lijkt ner gens op, al die drukte". Jan Keja, regisseur van de NOS/BRT- film 'Langs de kant van de weg' over het leven van de dit jaar zo gevierde schil der, kan terugzien op een bewogen werk periode. „Dan moet je weten, dat de winkeliers van Arles tijdens het verblijf van Van Gogh aan de burgemeester een petitie hebben faangeboden met de eis, dat de schilder uit de gemeente zou wor den verwijderd. Het gaf maar onrust met die lastpost. Met dat beroemde bruggetje uit het schilderij van Van Gogh zijn ze al helemaal over de schreef gegaan. Die oorspronkelijke brug bestaat niet meer in die vorm. De Franse Van Gogh-stichting en het Vreemdelingen verkeer aldaar betreurden dit dermate, dat zij dertig meter verderop een van het origineel afgeleid schertsbruggetje heb ben vervaardigd teneinde toeristen, vooral de vele Japanners, gelegenheid te geven elkaar erop te fotograferen. Maar op dit bruggetje sluit geen weg aan". „Voor onze film hebben we het anders opgelost. Onze decorateur schilderde de verdwenen delen op een glasplaat en plaatste die voor de camera. Een vondst. Dat hebben we later ook gedaan bij het filmen aan de Seine-oever in Parijs, waar we al die voortrazende auto's niet konden gebruiken. Daar hebben we een rand van struweel laten verven op een glasplaat. Op de beeldband verdwenen de auto's als bij toverslag. In Arles lag dat iets moeilijker. Om daar een calèche over het bruggetje te laten rijden net zo als bij Van Gogh, moesten we opstaande spijlen bijplaatsen die achter de koets verdwijnen. Anders zie je de trucage. Net toen we zouden gaan filmen stak de mistral op, met windvlagen van honderd kilometer per uur. Alles tegen de vlakte. Konden we de volgende dag opnieuw beginnen". verder, „dat je niet de hele dag kon men. Wil je de kleuren in de schilderijen van Van Gogh natuurgetrouw op de filmband hebben, dan moet het zonlicht in de gunstigste stand benut worden. Dat moment viel dagelijks tussen half vijf en vijf uur. Dan moest er snel door- gefilmd worden. In Parijs viel dat op ze ker moment tegen. Door toedoen van flics. Er mag nergens gefilmd worden zonder toestemming van het stadsbe stuur. Dat was tevoren vanuit Hilver sum schriftelijk allemaal prachtig gere geld. De plaatsen van opnamen en de duur ervan waren precies omschreven. Tijdens het filmen had je steeds politie mensen bij je die je naar die stevig ge stempelde toestemmingen vroegen. Geen nood, al was het lastig. Maar be halve vaststaande opnamen had ik ook sfeerbeelden nodig. Die kon je niet tevo ren vastleggen. Dat gebeurde improvise rend, een shotje van de Notre Dame, van de Are de Triomphe en van de Eif- feltoren. Opnamen van drie minuten. Daar konden wc geen toestemming voor laten zien. Met camera en al moesten we mee naar het bureau. Daar werden we een uur vastgehouden, terwijl de politie ons dwong tienduizenden francs boete te betalen. Dat hebben we geweigerd. Veel heen en weer gepraat, boze gezichten. Ten slotte kwam er een hele hoge Piet aan te pas, die vaststelde dat Van Gogh cultuur was en dat we dus mochten fil men. De volgende dag hebben we onze regenjassen over de camera's gedrapeerd bij weer nieuwe opnamen. We hadden geen zin in opnieuw een uur politiebu reau". Karakters „Toen ik door de NOS en de BRT voor deze film was gevraagd, begon ik prompt alles te lezen wat ik over Van Gogh te pakken kon krijgen. Daarna moest ik in overleg treden met Ger Beukenkamp, de schrijver van het scenario. Dit leidde langer dan een jaar tot regelmatige ses sies in het bijzijn van de NOS-drama- turg Dik Willemse. Als Beukenkamp zegt vijf zinnen nodig te het>ben om daaruit het karakter van een bepaald personage te laten spreken, ziin dat voor mij drie zinnen te veel, omdat ik beeld gebruik om karakters uit te diepen. Na elke sessie moest ik mijn draaiboek her zien en hij zijn tekst, net zolang tot we in hetzelfde vaarwater zaten. Dat werk verlangt van twee kanten offers". „Tegenvallers hebben zich genoeg voor gedaan. Zo reed grimeur Arjan van der Grijn- met Ids van der Krieke als Van Gogh en Jean-Loup Wolff als Paul Gau guin in de buurt van St. Remy naar een opname, toen uit een tegenliggende file een oen van een Franse automobilist zich losmaakte en recht op onze auto af reed. Een frontale botsing was alleen te voorkomen door het stuur ijlings om te gooien. Van Gogh en Gauguin zeilden door de auto en moesten wegens ont wrichtingen een maand in het zieken huis blijven. Al die tijd lagen de opna men stil". Emmy Jan Keja werd mede voor deze film ge kozen, omdat hij in Amerika over een zekere reputatie beschikt. Hij kreeg er ja ren geleden een 'Emmy' voor zijn verfil ming van verhalen van Guy de Maupas sant en een Emmy-nominatie voor weer ander werk. De Van Gogh-film moet naar een groot aantal landen worden verkocht, waaronder ook Amerika en Ja pan. De Van Gogh-film is voor een Emmy aangemeld, evenals voor de Prix d'Italia. Keja: „Ik wil niet over gebrek aan geluk klagen. Op vrijwel alle opname-dagen had ik prachtweer. En op de dag van Vincents begrafenis begon het geheel in de sfeer van het gebeuren ineens triestig te regenen". „Je hebt mooi weer nodig als je de ko renvelden rond Au vers schildert of het appelboompje, waarvan bij veel mensen op de schoorsteen een reproduktie staat. Wat hebben sommige mensen toch tegen het populariseren van de figuur Van Gogh? Rembrandt staat op vele koek blikken. Dat schaadt hem toch niet als schilder? Van Gogh schreef zelf, dat hij een schilder voor het volk wilde zijn. Dat heeft hij bereikt. Ik denk dat hij bo ven in de hemel glimlachend neerziet op wat hij heeft aangericht als kunstenaar, precies wat hij als mens wel vergeten kon. Hij wilde het volk achter zijn kunst". „In het verfilmen van het afsnijden van zijn oorlel heb ik iets van ritueel willen leggen. Van Gogh was een bewonderaar van de Japanse prentkunst, maar ook van de Japanse rituelen, tot en met hara kiri. Het behoort in de Japanse zeden tot Vincent van Gogh wordt door regisseur Jan Keja gezien als een kunstenaar die gevoel had voor dingen die anderen ontgaan. FOTO: PR een erezaak om bij een definitief af scheid van iemand een stukje van je ei- gen lichaam mee te geven. Hij koos zijn oor met geen andere bedoeling dan zijn vriend Paul Gauguin te overtuigen van zijn oprechte gebondenheid aan die vriendschap. Ik wilde die beelden er la ten uitzien als een rituele handeling". Trucages „Daarom vind ik het ook niet erg om openhartig te doen over trucages, zoals bij het bruggetje van Aries en in Parijs. Alles bij film en theater is illusie. King Lear is Ton Lutz en niemand anders. Het lijkt mij, dat kennis van dit soort dingen bij de kijker juist de prikkel op wekt toch eens goed te kijken of het ge lukt is". „Ik zie Vincent als een kunstenaar die gevoel had voor dingen die anderen ont gaan. Dat maakte hem kwetsbaar. De ar tiesten in die tijd leefden ongezond. Het cadmiumgeel dat hij gebruikte en de bi- tumenverven bevatten puur vergif, net als de absint die ze in die dagen dron ken. Misschien dat we daarover iets ver nemen uil de brieven dié Theo terug schreef aan Vincent. Die brieven worden dit jaar pas voor het eerst gepubliceerd, terwijl de brieven van Vincent al jaren openbaar zijn. Op de dag van verschij ning zul je mij 's morgens vroeg bij de boekhandel zien". „De waanzinscène aan het slot pakte ons echt aan. Van Goghs laatste schilderij, de korenvelden rond Auvers. Eerder maakte hij die met maaiers en zaaiers erop, zelfs kraaien. Op zijn laatste doek zie je geen levend wezen meer. Van Gogh totaal vereenzaamd, temidden van de gele gloed van de weerstrevende hal men, gevolgd door zijn dood". Keja tot slot: „Bij terugkeer in de stad van Ids van der Krieke als Van Gogh, diens dubbelganger, in een open auto na een warme dag met opnamen in de vel den liep opnieuw een menigte te hoop. Een vrouw riep met de armen ten hemel geheven: 'Een geestverschijning, zie, Van Gogh is uit de dood opgestaan'. Toen viel zij flauw". TON OLIEMULLER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 34