Voorvechter van moderne vrijheden brieven van lezer bet Binnenhof kerk wereld Pastores willen discussie over parochiepastoraat Arafat voor derde keer bij paus 1 I) GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ZATERDAG 7 APRIL 1990 PAGINA KTUA en UTP gaan volledig op in theologische faculteit Nijmegen NIJMEGEN De Katholieke Theologi sche Universiteit Amsterdam (KTUA) en de Universiteit voor Theologie en Pasto raat (UTP) te Heerlen zullen volledig op gaan in de faculteit der godgeleerdheid van de Katholieke Universiteit Nijme gen. Wel wordt er na de fusie nog onder wijs gegeven in Amsterdam en Heerlen, zij het in afgeslankte vorm. De drie instellingen hebben dit plan inge diend bij minister Ritzen van onderwijs en wetenschappen. De instellingen zetten twee kanttekeningen: de bisschoppencon ferentie en de Vaticaanse congregatie voor het katholiek onderwijs moeten er mee akkoord gaan en de minister moet ermee instemmen. De bisschoppen besloten het aantal rk theologische opleidingen van vijf naar drie terug te brengen door KTUA en UTP aan te wijzen tot 'instroomlokaties' voor de eerste drie studiejaren voor de KTUU (Utrecht), de KUN en de Theolo gische Faculteit te Tilburg. Zij deden dit in reactie op het rapport van de verken ningscommissie godgeleerdheid (Smits- Oberman). Volgens het voorstel zullen de opleidin gen samen de één faculteit der godge leerdheid vormen die deel van de KUN uitmaakt. In Amsterdam en Heerlen blij ven alleen de afstudeerrichtingen pasto- raaltheologie en katechetiek. De postdoc torale opleidingen voor assistent- en on- derzoeker-in-opleiding (aio en oio) gaan van Amsterdam en Heerlen naar Nijme gen. Al het onderzoek wordt in Nijmegen geconcentreerd. Het is de bedoeling dat de nieuwe opzet bij de opening van het academische jaar 1991 in werking treedt. Een gelukkig mens vraagt nooit: waaraan heb ik dat verdiend? Jean de Boisson door Marinus van der Berg Gasten Onze Zuiderburen, de Vlamingen, hebben vaak zo een opmerkelijk taalgebruik. Ik ontmoette een weduwnaar die over zijn kinderen sprak. Hij zei: "Ik bleef achter met vier kleine gasten." In het gesprek gebruikte hij steeds datzelfde woord: 'gasten.' Dat trof mij en deed mij denken aan die woorden van Kahlil Gibran: 'Je kinderen zijn je kinderen niet'. Je kinderen gasten noemen, 'drukt het innerlijke besef uit dat ze je bezit niet zijn. In een tijd van kinderplanning en spreken over 'kinderen nemen' zijn we ver afgeraakt van het besef dat kinderen je eigendom niet zijn. Ze zijn een gast. Ik ontving een geboortekaartje van ouders die eerder een kind hadden verloren. Op het geboortekaartje stond de naam van het overleden kind, met een kruisje erachter. De ouders zetten als tekst deze woorden op het kaartje: 'Een nieuw leven, aan ons gegeven, een groot wonder. Het klinkt zo gewoon maar is voor ons zo heel bijzonder.' Wie de wond van het verlies kent, komt weer open voor het wonder van het leven. Het besef verdiept zich dat leven gegeven leven is. Je bent elkaar gegeven. Als het leven vanzelfsprekend is en volgens jouw plan verloopt, kun je hiervoor dicht gaan. Diep verdriet, doorkruising van je plannen, opent je voor het niet vanzelfsprekende. Je kinderen zien als gasten dat is niet alleen mooi gezegd, maar dat kan een moeizame ontdekking zijn. Om allerlei redenen heb ik de laatste tijd vaak gedacht: 'er is veel gesproken over eerbied van kinderen voor ouders, maar is er wel voldoende gesproken over eerbied van ouders voor kinderen?' Kinderen en opgroeiende kinderen hebben ook hun eigen weg, hun eigen innerlijk. Ook zij zoeken hun eigen levenslied. Je kunt hun liefde geven en belangstelling, maar je moet hen ook vrijheid geven. Jazelfs de vrijheid om te leren leven met vallen en opstaan. Je kunt vragen hebben bij de weg die ze gaan. Je mag ook zeggen dat je het liever anders had gezien, maar daaraan zijn grenzen. Ik heb de indruk dat steeds meer kinderen en jongeren van ouders en opvoeders vragen om persoonlijker te worden. Steeds minder jongeren nemen genoegen met antwoorden zoals: 'omdat ik het je zeg, omdat het altijd zo is geweest.' De tijd van moeten is voorbij. Dit kan mij onzeker maken, omdat ik nu naar een persoonlijke reactie moet zoeken. Ik moet nu persoonlijker duidelijker maken waarom ik iets wel of niet goed vind. Ik kom nu voor vragen te staan waarop ik nog eerst zelf een persoonlijk antwoord moet zoeken. Veel van die vragen bevinden zich op het gebied van intimiteit en geloven. We zoeken naar een nieuwe taal om te vertellen wat ons persoonlijk dierbaar is, bezighoudt en na aan het hart ligt. Wanneer het tot een persoonlijk gesprek komt, waarin ook je twijfels en je niet weten een plaats hebben, groeit het besef dat we allemaal gasten zijn. We mogen elkaar onderdak bieden, een thuis. We mogen zorg om elkaar hebben, maar we bezitten elkaar niet. leder mens is een eigen levensverhaal. Dit kan ook een verrassende en verrijkende ontdekking zijn. Je ziet nu dat eerbied nooit een eenrichtingsverkeer is van boven naar beneden, maar dat eerbied wederkerig is, dialogisch. Je verwondert je over elkaar en je beseft dat er in elke mens een wonder- gehiem is. Elkaar zien als gasten versterkt de verwondering over dit leven. Geloven is voor mij dan ook het zoeken op de Weg van de mens die wonderen deed. Hij was een wonder vanwege Zijn oog voor gewonde mensen. Hij had een diepe eerbied voor mensen. UTRECHT Vier pasto res uit het aartsbisdom Utrecht bepleiten een open discussie over het parochiepastoraat. Zij maken zich zorgen over de toenemende werkdruk bij de priesters en de neiging binnen de kerk om het pastoraat te beperken tot de bediening der sacramenten, waardoor de ei genlijke taak van pastores als begeleider van" de gelovigen in het gedrang komt. Door het beleid van de kerkleiding ontzinkt bovendien velen de moed om kritisch over de ont wikkelingen in het parochie pastoraat na te denken. De vier auteurs zijn twee priesters: J. Nibbelke, staf functionaris van het pastoraal centrum van het aartsbisdom, en dr. G. Zuidberg, voorzitter van de landelijke federatie van Verenigingen van pasto raal werkenden (VPW), en twee pastoraal werk(st)ers: A. Zandbelt te Zwolle, voorzitter van de VPW in het aartsbis dom, en T. Starmans in Apel doorn. Zandbelt kreeg eind vorig jaar van kardinaal Simonis te horen dat hij niet langer mocht optreden als getuige bij een kerkelijk huwelijk, een functie die alleen aan pries ters is voorbehouden. Naar aanleiding van deze affaire klaagden vele pastoraal werk- (st)ers en priesters in het aartsbisdom dat hun arbeids vreugde verloren raakt. De vier pastores hebben hun brief 'Omwille van het pasto raat, meedenken over paro chiepastoraat' gestuurd aan alle pastores en parochiebe sturen in het aartsbisdom. Zo hopen zij in brede kring ge sprekken op gang te brengen over de toekomst van het pa rochiepastoraat. Zij veroordelen de manier waarop de leiding van de kerk het tekort aan priesters probeert op te vangen. Niet alleen worden de parochies in de verleiding gebracht in de eerste plaats aan zichzelf te denken en een eigen weg te gaan, los van wat elders ge beurt. Ook bespeuren zij een tendens om pastoraal werk- (st)ers tot .vliegende brigade" te maken. Dezen krijgen vaak een 'tweedelijnsfunctie' ten behoeve van twee of meer pa rochies. Zij moeten in die pa rochies de zorg op zich nemen voor onder meer de volwasse nencatechese en de begelei ding van vrijwilligers, maar daardoor verliezen ze gemak kelijk het directe contact met de parochie. De pastores bepleiten dat bij een discussie in alle geledin gen van het aartsbisdom over het parochiepastoraat reke ning wordt gehouden met de positieve ervaringen die in parochies met interkerkelijke samenwerking zijn opgedaan. Bovendien moet worden gelet op de situatie in andere lan den, zoals Zaïre en Honduras, waar leken sacramenten be dienen. Ze auteurs beschuldigen kar dinaal Simonis van ondermij ning van het pastoraat omdat hij weigert te spreken over de openingen die het kerkelijk wetboek biedt om de leiding gevende taken in een paro chie over priesters en pasto raal werk(st)ers te verdelen. Bovendien zou de leiding van het aartsbisdom, die zo graag meer priesterroepingen zou zien, uit die voorbeelden le ren dat in gebieden waar le ken belangrijke functies in het pastoraat hebben, de be langstelling onder mannen voor het priesterambt groeit. Arafat en de paus tijdens hun ontmoeting die plaatsvond op verzoek van Arafat. fotc VATICAANSTAD PLO- leider Yasir Aarafat is vrijdag door paus Johannes Paulus II in particuliere audiëntie ont vangen. Over de ontmoeting zijn geen details bekendge maakt. Arafat sprak eerder in sep tember 1982 en december 1988 met het hoofd van de RK Kerk. De ontmoetingen riepen felle protesten op van joodse zijde en Israël, dat door het Vaticaan nog altijd niet de jure is erkend. Na de ontmoe ting van 1988 erkende de paus het recht van zowel Palestij- nen als Israëliërs op een „ei gen land waarin zij in vrede en waardigheid kunnen le ven, in veiligheid met de na burige volken". De Israëlische ambassade in Rome heeft tegen de ontmoe ting tussen de paus en Arafat geprotesteerd. De PLO-leider „kan niet worden beschouwd als een man van vrede", aldus een communiqué van de am bassade. „Alleen een oprechte wil tot wederzijds begrip" tussen Pa- lestijnen en Israëliërs en „res pect voor de rechten en ang sten van de ander kunnen de weg naar onderhandelingen openen", zo heeft de paus te gen Arafat gezegd, aldus de woordvoerder van het Vati caan na afloop van de ont moeting, die 20 minuten duurde. Alleen zo kunnen Israëliërs en Palestijnen zich begeven op een weg „die een einde maakt aan het lijden en ieder toestaat te leven in vrede, vrijheid, waardigheid en rust in een land dat openstaat voor samenwerking met de andere volkeren van de regio". Het Vaticaan onderstreept in een verklaring dat de ont moeting op verzoek van Ara fat plaats had. De paus had aan het verzoek voldaan om dat hij het tot zijn opdracht rekent „elke positieve hou ding tegenover het streven naar vrede aan te moedigen en in het bijzonder de wil tot dialoog te versterken als eni ge middel dat tot bevredigen de oplossingen voor de con flicten kan leiden". Beroepen te Arnhem (toez.) H. Lofvers te Eindhoven; te Renswoudé (toez.) G. de Fijter te Siddeburen en Wagenbor gen. Bedankt voor Polsbroek P. Molenaar te Zalk en Veeca- ten. Aangenomen naar Leiden (toez.) G.F. Smaling te Rijns burg. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Doetin- chem drs. D.A. Bos te Benne- broek. Beroepen te Ferwerd (part-time) mw. drs.G.R. van Gorcum, kand. te Amsterdam, die dit beroep heeft aangeno men. Beroepen te Heerde i.c.m. Wapenveld H.J.D. Smit te Marknesse. Baptisten gemeenten Beroepen te Veendam K. Stap, lijdelijk voorganger te Emmen (part-time), wonende te Musselkanaal. Paradoxaal moet het beeld zijn geweest dat zijn tijdgenoten van hem heb ben gehad. Katholiek noch protestant of toch juist beide? Mysticus maar ook libertijn, spiritueel én rationeel. Dirck Volc- kertszoon Coornhert (1522-1590), strijder voor verdraagzaamheid, maar daarin zo gedreven dat hij voor velen juist een toonbeeld werd van into lerantie. Een geleerde, die niet in het Latijn maar juist in het Ne derlands wilde schrijven om dat hij door het volk gelezen wilde worden. Een man die het klassieke ideaal van de juiste levensweg wilde vol tooien met een christelijke vervolmakingsleer. Een hu manist die ook politicus wilde zijn en daarom adviseur werd van prins Willem van Oranje en voor zijn overtuiging moest betalen met een zelf ge kozen ballingschap tot vier maal toe. En de laatste paradox die hem na zijn leven trof: zo uniek als hij was in een tijd van gods diensttwisten bleef hij voor de buitenwereld ontoegankelijk omdat hij in het Nederlands schreef, zij het dat Calvijn zich verwaardigd had een maal op een voor hem ver taald pamflet van Coornhert te willen antwoorden. Ten dele lost dr. Christiane Berkven-Stevelinck deze pa radoxen op in haar opstel Coornhert, een eigenzinnig theoloog dat deel uitmaakt van de herdenkingsbundel die nu ter gelegenheid van Coornherts vierhonderdste sterfjaar is verschenen. Als jonge autodidact afkom stig uit een welvarende Am sterdamse familie voelde Coornhert zich al snel aange sproken door de reeds in zijn jeugd om zich heen grijpende geloofstwisten. Coornhert was libertijns in die zin dat hij te gen de meerderheid van zijn tijdgenoten in wenste aan te sturen op praktische oplossin gen voor die conflicten. Be slechting daarvan en de mo gelijkheid daartoe paste in zijn in wezen optimistische, aan de Renaissance ontleende ideaal dat de mens zelf zijn ei gen werkelijkheid kon schep pen. En daarom wilde hij niet alleen theoloog, maar ook dichter, vertaler van de klas sieken, toneelschrijver en, om in zijn levensonderhoud te voorzien, graveur. Maar al deze facetten van zijn beroep sactiviteiten stonden toch in dienst van een centrale be kommernis waartoe de theo logie de sleutel vormde. Im mers alleen met behulp daar van was het mogelijk de taak van de mens en zijn bestaan in dit ondermaanse klaar on der ogen te krijgen en de te genstrijdige visies daarop van de verschillende geloofsrich tingen op enigerlei wijze te verzoenen. Hij was dus kort gezegd een theoloog uit nood- Waar bestond die theologie dan uit? Hij beantwoordde die vraag met een wedervraag: wat is wel en wat is niet nodig om een goede christen te zijn? i: atlas van stolk rotterdam Het antwoord is even simpel als overtuigend: het dubbelge bod van de liefde, die voor de naaste én voor zichzelf. De rest, zegt Berkven-Stevelinck, was voor hem bijkomstig. Coornhert had de onzichtbare kerk van alle wedergebore nen op het oog en hij, die zich nooit formeel los maakte van de katholieke kerk hoe zeer hij ook doordrongen was ge raakt van haar corrupte ka rakter in die dagen, zag die onzichtbare kerk als de enige werkelijk universele katholie ke kerk in de ware zinvan het woord. Fel verzette hij zich tegen re formatorische leerstelligheden als de predestinatie- en de erfzondeleer. Want deze dog ma's beroofden de mens van zijn vrijheid om zich te ver volmaken en maakten God zelf tot een tiran. Juist door dat Calvijn en Luther er de nadruk op legden dat de mens tot alle kwaad geneigd was kon er van een geleidelijke groei naar de volmaaktheid geen sprake zijn. Deze groei naar volmaaktheid zette Coornhert uiteen in zijn Zedekunst dat is wellevens kunst, de eerste praktische ethische leer die in de volk staal werd geschreven. Volmaaktheid is in de ogen van Coornhert geen staat die voor gewone stervelingen on bereikbaar zou zijn, want dit zou domweg strijdig zijn met de bij Matteus vermelde op roep van Jezus „volmaakt te zijn, gelijk uw vader in de he mel". Zij is een goed dat met behulp van geduldige oefe ning bereikbaar is, een op dracht ook voor Coornhert zelf, en zij veronderstelt niet de onthechting aan de werke lijkheid waar de beschouwen de monniken naar streefden. Ketters Al helemaal moest Coorhert niets hebben van hen die zich gerechtigd achtten ketters te verbranden. Het geloof is een gave Gods en iedereen is vrij het tot zich te nemen. In de Synodus of van der Conscien- ten Vryheyt (1582) liet de op polemiek verzotte Coornhert vertegenwoordigers van ver schillende geloofsrichtingen met elkaar discussiëren. Zelf plaatste hij zich in de rol van de schriftgeleerde Gamaliël, bekend uit Handelingen 5, om de godsdienstvrijheid te be klemtonen. God alléén mocht volgens hem de zielen doden, hij alleen kan de waarheid doen zegevieren en een mens kan niet oordelen over kette- Daardoor liep men i kans te strijden tegen God zelf. Vandaar dat hij respect bepleitte voor de verschillen de geloofsopvattingen. In een bijdrage van W. Berg- sma over Coornhert en de godsdienstpolitiek stelt deze dat diens pogen te bemiddelen tussen de aanhangers van de verschillende geloofsrichtin gen zoals neergelegd in zijn boekje Bedencke vander Ne derlanden noodt ende hulpe, geschreven in 1580 op een be- slissénde fase van de Opstand, bij voorbaat tot mislukken ge doemd was, omdat zijn voor stellen niet realistisch waren. Maar wat was in feite realisti scher dan te streven naar een verzoening in een situatie waarin het aantal „ketterdo- den" in 1566 aan zowel katho lieke als protestantse zijde „meer dan ses en dertigh duy- sent menschen" bedraagt, zo als Coornhert verneemt van Willem van Oranje. Het gege ven wordt vermeld in een bij drage van W. Bonger in de zelfde bundel over de verhou ding tussen de prins en Coornhert. In de herdenkingsbundel ko men meer conflicterende vi sies voor waaruit blijkt dat het beeld van Coornhert nog steeds niet tot rust is geko men. Voor een deel is dit ver klaarbaar omdat het histo risch onderzoek naar zo'n sterke persoonlijkheid als Coornhert altijd open plekken zal blijven vertonen, voor een ander deel vloeit dit uiteraard voort uit de overtuigingen van Coornhert zélf. In ieder geval was hij met zijn be klemtoning van een confes sieloos, dat wil zeggen niet aan kerkgenootschap gebon den, bijbels geïnspireerd christendom zijn tijd ver vooruit. De paradoxen waar de tijdgenoten mee geconfron teerd werden, zijn voor ons van weinig betekenis meer. Buitenlanders zoals de Pool Leslek Kolakowski en de Rus Bruno Becker, die zich in 1922 speciaal in Nederland vestigde om Coornhert te be studeren en de kennis over zijn persooon aanzienlijk ver meerderde, zagen zijn beteke nis in en leerden speciaal Ne derlands. De tragiek van Mul ler was het, zoals blijkt uit de afsluitende historiografische bijdrage van E.O.G. Haitsma Muiier, dat hij die daartoe bij uitstek in staat zou 'zijn ge weest, de grote samenvatten de studie over Coornhert niet meer heeft kunnen schrijven. Dat is jammer, ook omdat in de nu fraai uitgegeven her denkingsbundel helaas vooral de aandacht voor het detail domineert. Een toegankelijk, synthetiserend beeld van Coornhert roept ook deze bundel niet op. PAUL VAN VELTHOVEN Dirck Volckertszoon Coornhert. Dwars maar recht. Onder redactie van H. Bonger, J. Hoogervorst, M. Mout, I. Schöffer, J. Woltjer. Uit gave De Walburg Pers. Prijs 39,50. Ceidae Soma/nL Dreigend drijfzand De 'kaderbrief', die minister Kok deze week aan kamer 0 den en kabinet heeft verzonden, geeft aan waar de marj liggen van de Rijksbegroting voor het komend jaar. Die m ges zijn smal, dat is duidelijk. Het zou geen overtuigende L-i- druk maken als de eerste de beste begroting van dit kabii reeds een breuk opleverde in de neergaande lijn die het èr nancieringstekort de laatste jaren vertoont. Om temidd van een serie mee- en tegenvallers op het geplande percen SN ge van 4,75 uit te komen moet de minister van financirru meteen al fors aan de noodrem trekken. Koks kaderbrief lt vat bezuinigingsvoorstellen tot een totaal van circa zes m ar' jard. Dat is verontrustend veel, in het eerste volle begrotin oo: jaar van een kabinet dat in alle rust de vruchten van ze\ >V jaar hard herstelbeleid had willen plukken. iar Ig* De essentie van het 'nieuwe beleid' wordt bij de ombuig 1S* gen buiten schot gelaten. Maar het was al langer duidel^ dat voorlopig en vermoedelijk ook op langere termijn, slecf™ een zeer kale versie van dat 'nieuwe beleid' haalbaar is. n koppeling tussen uitkeringen en ambtenarensalarissen en ctc zijds en lonen in het bedrijfsleven anderzijds blijft overeii In 1991 vergt dat al een slordige 1,5 miljard extra, en dan r j lopen met name de ambtenaren hun achterstand niet henci maal in. Daarvoor hebben de meeste cao's in het bedri irsl leven intussen de magische koppelingsgrens van 2,5 proc V al te ver overschreden. >rd [en VOOR de fameuze 'sociale vernieuwing' is een miljoen 1 fonds gecreëerd, maar het betekent weinig meer dan het art elkaar vegen van een aantal al lang bestaande subsidiest men. Het Nationaal Milieu Beleidsplan kan worden door eej voerd, minister Alders kan echter zijn 'plus-variant' wel ml de la laten liggen. Daar is even geen geld voor. 'Nieuw leid' blijft dus mogelijk, doch met mate. g en. "ttt ^h' HjN dat alles dan nog op voorwaarde dat Kok voor al_ ombuigingsplannen niet alleen de handen op elkaar krianf eerst binnen het kabinet en dan daarbuiten, maar dat [er; plannen vervolgens ook nog opleveren wat hij ervan v1^ wacht. Het voorstel voor een versnelde bezuiniging op de ne fensieuitgaven zal in beide opzichten, ondanks nauwel ge: hoorbaar sabelgekletter uit de CDA-fractie, nog de mir jkt problemen opleveren. Het sluit aan bij de tijdgeest en is int t: uitvoering controleerbaar: zelfs Koks strijdvaardige kabin ?oi collega Van den Broek lijkt ervoor gewonnen. igo AANMERKELIJK minder overtuigend echter zijn enliaa. puur incidentele dekkingsmanoeuvres in de kaderbrief, z< eh de verkoop van staatsaandelen. Ruding maakte ook gebr van die onelegante noodgreep (DSM) als hij helemaal i er meer wist hoe hij aan geld moest komen. Nog gammele 0pi verder het verhaal over de „efficiency-verbeteringen bij A overheid" die na 1991 genoeg geld moeten opleveren om >nd dan de koppeling tussen bedrijfslonen en ambtenarensalae^ sen in stand te kunnen houden. Dat is een begroting bouï op drijfzand. 1 Het meest zorgwekkend zijn nog de ongedekte cheqJT waarvan er een paar in Koks kaderbrief staan afgedr -w met als politiek meest beladen element de" WIR-overscl Jl ding. De keuze gaat tussen nog meer ombuigen, het finan ringstekort alsnog vergroten, of lastendruk bij het bedr si leven laten toenemen. Gegeven het relatief rooskleurige >f~ fer van de collectieve lastendruk (52,7 procent) ligt het 1 J ste veruit het meeste voor de hand. Dit ook al staan de dn tiekamers bij voorbaat bol van verontwaardiging en vi "JJ Koks collega Andriessen van economische zaken er n ft voor. In ite| MET alle onderzekerheid over de feitelijke opbrengst jng de aangekondigde ombuigingen zou (nu reeds) verder sniji ir in de overheidsuitgaven echter onverantwoord zijn. Het 1 de ste restje 'nieuw beleid' dat in de kaderbrief overeind is ®n< bleven zou als sneeuw voor de zon verdwijnen. En daar de politieke geloofwaardigheid van het kabinet. ie. HET financiële kader is krap gehouden, en dat is terec^c Maar in al z'n broosheid biedt het tenminste nog enig spectief op de verwerkelijking van allerlei verkiezingsb* q t ten. Het bedrijfsleven werkgevers en werknemers ?00 men heeft royaal uitgepakt in de cao-onderhandelinjie f Het gaat niet aan om de oeverloze' WIR-ellende nu op staat af te wentelen en daarmee een streep te halen doo beloften die de regering aan de bevolking heeft gedaan. sor] Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezond stukken te bekorten. Breuk Een stukje in de rubriek Weekeinde onder het kopje Breuk (2) over CDA-raadslid Wilbert Hettinga zit er finaal naast. Hettinga heeft zich wat de historische haven en de res taurantboot in het Galgewater betreft blindelings geschaard achter het voorstel van B en W en heeft voor geen rooie cent oppositie daartegen ge voerd. Ik ben 79 jaar, heb al tijd gestemd tot de laatste ge meenteraadsverkiezingen, doch toen ik naar twee com missievergaderingen over deze kwestie was geweest, bei uit het plaatselijke CDA stapt. Ik stem dus niet voor de gemeenteraad. Di zoveel mensen niet gaan s men komt natuurlijk omd alleen maar als stemvee gebruikt en voor geen een vloed hebt op een even beleid. Eén man wil een taurantboot neerleggen, iedereen protesteert. En één commissielid steun protesten. Ik krijg de in dat de heer Wilbert Het alleen maar kan ja-knikk G.C. Heemskerk, LEIDEN. Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Koopmansstraat 9. Rijswijk Telefoon 070-3190 933 Postadres, postbus 9. 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon 070 - 3190 885 van ma. t/m vr van 08 30 tot 17 00 uur Nabezorging Telefoon 070-3950 101 van ma. t/m vr. van 18 00 tot 20.00 u. op za van 14.00 tot 16.00 u Abonnees die tevens de Delftsche- of Westlandsche Courant ontvangen, verwijzen wij voor de nabezorging naar de mededelu daarover in de betreffende uitgave. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling. Bij betaling per accept-girokac per maand 25,10 per maand f 26 per kwartaal f 74,80 per kwartaal f 75 per jaar f 293,45 per jaar f. 294 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Uitsluitend in combinatie met de Haagsche Courant Informatie en tarieven over KLEINTJES-advertenties tel. 070 - 3950 304 over andere vormen van advertenties en contracten tel 070- 3190 792 Tarieven worden op aanvraag verstrekt. Telefax voor uitsluitend advertenties 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 AJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2