„Honderd procent beveiligen onmogelijk" Aan trekkelijke Csardasfürstin KUNSTHISTORICI WILLEN NACHTWACHT NIET ACHTER SLOT EN GRENDEL Nachtwacht twee weken niet te zien Nachtwacht heeft bewogen historie Europa Nostra Award Geldersche Kasteelen Gedegen Johannes Passie van Laudate Dominum -KUNST/RTV CcidAcSoinotit ZATERDAG 7 APRIL 1990 PAGINA 19 AMSTERDAM De streep zwavelzuur die een 31-jarige Hagenaar giste ren spoot op Rembrandts Nachtwacht heeft op nieuw de vraag opgewor pen of de kunstwerken in de Nederlandse musea wel in deze vorm aan het publiek getoond kunnen worden. Kunst lijkt het meest veilig achter slot en grendel. Is dat de weg die de musea moeten opgaan? „Nee, zeker niet", luidt de be sliste reactie van de directeur van het Van Goghmuseum in Amsterdam, R. de Leeuw. „We zitten natuurlijk in een wat ambivalente situatie. We hebben hele kostbare voor werpen in huis die we toch aan een zo groot mogelijk pu bliek willen tonen. Daar zijn ze tenslotte voor bedoeld. Kunst verliest haar functie als je dat niet doet". Dat neemt niet weg dat veilig heidsmaatregelen noodzakelijk zijn. „Soms zal dat het kijkge not wat verminderen", zegt De Leeuw met spijt in zijn stem. „Veel schilderijen hangen in middels achter glas. Dat is niet ideaal, maar kunst is er om ge zien te worden". Directeur Derek Snoep van het Frans Halsmuseum in Haarlem zegt dat er voor de grote Frans Halstentoonstel ling die vanaf 12 mei plaats heeft, extra voorzorgsmaatre gelen zijn getroffen. Voor de duur van de tentoonstelling, waarvoor kostbare werken eenmalig zijn uitgeleend, heeft de organisatie van de expositie een particuliere bewakings dienst in de arm genomen om de suppoosten te assisteren. Snoep: „Wat je doet is voor zorgsmaatregelen treffen, maar honderd procent beveili gen kun je nooit". Glazen kooien, elektronische detectie om mensen op grote afstand te houden en maatregelen zoals fouilleren vóór betreden van het museum en slechts één be zoeker tegelijk onder begelei ding van een suppoost toela ten, vindt Snoep 'absurde' (Vervolg van de voorpagina) AMSTERDAM De Nachtwacht is waarschijn lijk twee weken lang voor het publiek niet te zien. Daarna wordt het schilde rij tijdelijk achter een gla zen wand geplaatst zodat de vernislaag kan drogen en beschermd is tegen stof. Het omvangrijke doek is in middels van zijn frame afge haald voor een onderzoek naar de beschadiging die een 31-jarige Hagenaar gisteren inrichtte met verdikt, gecon centreerd zwavelzuur. De af- De Nachtwacht, met links de zwavelzuurvlek die een 31-jari ge Hagenaar er gisteren op aanbracht. deling waar de Nachtwacht staat was gisteren voor het publiek afgesloten. Het mu seum is verder gewoon geo pend. De laatste keer dat het werk werd beschadigd was in 1975, toen een gestoorde man er met een mes twaalf krassen in kerfde. De herstel- en schoonmaakwerkzaamheden namen toen ruim een half jaar in beslag. Alle oude ver nislagen werden daarbij weggehaald en er werd een nieuwe vernislaag aange bracht. De Nachtwacht, die veel lichter van- kleur gewor den was, werd tijdelijk ach ter een glazen wand ge plaatst wegens het rondvlie gend stof, de droogtijd van de lak en uit het oogpunt van veiligheid. Het schilderij van Rembrandt werd volle dig in ere hersteld. maatregelen die hun doel voorbij zouden schieten. „Het gaat er immers om dat je onge stoord van kunst kunt genie- De directeur van de afdeling Schilderijen van het Rijksmu seum, dr. P. van Thiel, onder schrijft Snoep's mening. „In 1975, na de eerste beschadi ging, hebben we de Nacht wacht tijdelijk achter glas ge zet. Dat was vooral omdat het schilderij, de vernislaag al thans, moest drogen. Ik vind dat kunst gezien moet worden. De openbaarheid van het mu seum brengt gewoon enige ri sico's met zich mee. Er zal nog over worden gepraat of dit in cident aanleiding is om onze veiligheidsmaatregelen te ver scherpen", aldus Van Thiel. De Nachtwacht is niet verze kerd. Het schilderij is eigen dom van de gemeente die haar kunstvoorwerpen niet verze kert, zo verklaart Van Thiel. Wat voor bedrag er gemoeid is met het herstel van de Nacht wacht is nog onbekend. Wie er voor de kosten opdraait even- De Amsterdamse kunst-Wet houder M. Luimstra: „Het be langrijkste is dèt de Nacht wacht hersteld wordt. Over de eventuele bijdrage van de ge meente Amsterdam aan het herstel kan ik nu nog niets zeggen". De wethouder is met Van Thiel van mening dat er afdoende veiligheidsmaatrege len zijn getroffen. „Wat moet je nu nog meer? Het optimale is gedaan aan beveiliging. Als je nog meer veiligheidsmaatre gelen gaat treffen kan je geen kunst meer vertonen". AMSTERDAM Met De Nachtwacht is sinds de vol tooiing in 1642 al heel wat af- gesold. De beschadiging van vrijdag is al de vierde: in 1915 bracht een gestoorde schoen maker een kras aan en in 1975 viel het werk ten prooi aan een in geestelijke problemen verkerende onderwijzer. In 1815 werd het schilderij om praktische redenen van 387 cm bij 500 cm afgesneden tot 361 cm bij 436 cm. Rembrandt's beroemdste werk heet officieel „De compagnie van kapitein Frans Banning Cocq en luitenant Willem van Ruytenburch". Het schilderij wordt De Nachtwacht ge noemd omdat de in 1947 ver wijderde bruine vernislagen lange tijd hebben doen ver moeden dat het om een nacht tafereel ging. Het schilderij werd, naar ver luidt, in 1642 ook al niet en thousiast ontvangen. De com pagnie zou zelf niet erg tevre den zijn geweest. De opstelling van de mannen werd te wan ordelijk gevonden. Er stond het schilderij, waar voor Rembrandt 1600 gulden ontving, ook een tamelijk zwervend bestaan te wachten. Tot 1715 hing het in de Doe lenzaal aan de Amsterdamse Kloveniersburgwal, om via het Amsterdamse Trippenhuis (waarvoor het werd gecou peerd) in het Rijksmuseum te belanden. Daar hing het van 1885 tot 1939. In dat jaar werd het in verband met het oorlogsgevaar overgebracht naar kasteel Radboud bij Medemblik. Toen het in 1941 ook daar te gevaar lijk werd geacht, ging het gro tendeels per boot naar de be tonnen schuilkelder voor kunstschatten in het Noord hollandse Heemskerk. Onder weg kreeg het met stevige wind te maken en werd het ook nog een nachtje onder een afdakje van een schuur van een smidse in het dorpje Win kel gestald. Uiteindelijk bleek de ingang van de schuilkelder in Heems kerk niet hoog genoeg en moest het schilderij uit zijn lijst worden gehaald. Met was soepel gemaakt, werd De Nachtwacht opgerold om een cylinder, samen met een ander werk. Tenslotte ging het schil derij naar de Gemeentegrotten van Maastricht om na dë be vrijding via België in het Rijksmuseum terug te keren. Camelot: schitterend schouwspel Camelot, de plaats in Groot- Brittannië waar in de zesde eeuw het hof van de legenda rische Koning Arthur geves tigd zou zijn geweest, was al eens aanleiding tot enkele films, een musical en een soortgelijke productie van het Koninklijk Ballet van Vlaan deren. Thans viert het Koninklijk Ballet van Vlaanderen er zijn 20e verjaardag mee. Een schit terend schouwspel, dit ballet d'action, met alle vrouwen op spitzen en de mannen zonder uitzondering verbluffende springers. Ridderschap, altijd zicht- en voelbare poëtische realiteit, nergens afwezige ly riek, steeds gebed in theatrali- teit, alles op basis van acade mische schoonheid en kracht, waarbij de virtuositeit duide lijk middel en nergens doel Deze dansstof, met uitlopers naar de Griekse mythologie en de bijbel en vanaf de middel eeuwen literair uitwaaierend door de gehele culturele we reld, trekt in deze podium- vorm als vanzelf de inhoud aan. Het moet voor de Ameri kaanse choreograaf Stuart Se bastian, een theaterman in hart en nieren en de enige Amerikaan aan wie het Lon- dende Royal Ballet zijn dans- jeugd choreografisch toever trouwde, heerlijk werken zijn geweest. Het zo uitzonderlijk goed ge trainde Koninklijk Vlaams Ballet is immers even jong als dynamisch. Zelfs in een nood lotsduet op de bekende Valse Triste van Sibelius blijft de sfeer verheven. Ook deze mu ziekkeuze - fragmenten uit suites en symfonieën van Sibe lius - is karakteristiek voor dit Vlaamse ensemble. De compo nist uit het land van de dui zend meren, Finland, samen met koning Arthur strijdend om macht en liefde in het voormiddeleeuwse Engeland, dat toen nog duizend gehei men kende. Een unieke com binatie, die borg stond voor een even unieke uitvoering. FRANK DELBOY ARNHEM De Stichting Vrienden der Geldersche Kas teelen heeft in Arnhem uit handen van Henri de Koster, voorzitter van de internationa le Federatie van Instellingen ter Bescherming van het Euro pees Cultureel Erfgoed, de Eu ropa Nostra Award 1989 ont vangen. De stichting kreeg de onderscheiding omdat zij zich al vijftig jaar inzet voor het behoud en de restauratie van Gelderse kastelen en buiten plaatsen. In de Grote of Eusebiuskerk in Arnhem werd donderdag j.l. het halve eeuwfeest van de Stichting Vrienden der Gel dersche Kasteelen gevierd. De stichting werd in 1940 opge richt door de toenmalige com missaris der koningin mr. S. baron van Heemstra. Inmiddels heeft de stichting 21 Gelderse kastelen en landhui zen in bezit. Door inspannin gen van de stichting zijn in middels zes kastelen openge steld voor publiek: Ammersoy- en, Cannenburch, Doorwerth, Hernen, Verwolde en Zypen- daal. Kasteel Rosendael zal op 22 mei van dit jaar heropend worden. Rhythm blues in Haagse Koninginnenacht DEN HAAG - In de nacht voor Koninginnedag zal zich in het centrum van Den Haag een groot rhythm en bluesfesti val afspelen. Bluesmuzikanten van internationale allure zul len op twee buitenpodia spelen. Verder hebben dertig café's voor die avond live-optredens geprogrammeerd. De defini tieve programmering wordt in de loop van april bekendge maakt. Weduwe VonKarajan opent expositie Eliette von Karajan, weduwe van Herbert von Karajan, opende gisteren in Salzburg een expositie met foto's van de vorig jaar overleden sterdirigent. De tentoon stelling bestaat uit het werk Von Karajans persoonlijke fotograaf Siegfried Lautwasser (zie foto). De expositie wordt georgani seerd ter gelegenheid van de Salzburger Operette ,Die Csardasfürstin' van Emmerich Kalman door Odes De Residentie Operette o.l.v. Patrice van Opstal. Prins Willem-Alexander- zaal, Den Haag. Het talrijke publiek in de Prins Willem-Alexanderzaal had gisteravond volop de gele genheid open doekjes uit te de len aan de medewerkers van 'Odes De Residentie Operette' zoals de nieuwe naam van het gezelschap luidt. Het 57 jaar oude Odes bracht de operette 'Die Csardósfürstin' van de in 1953 overleden Emmerich Kólmón en dat werd een voor stelling met vaart, kleur en ge voel voor theater. Op het podium en in de or kestbak werd de succes-ope rette met veel overtuiging neergezet, de voorbereiding wierp rijpe vruchten af. 'Die Csardasfürstin' beleefde z'n première in 1915, in 1927 werd de operette voor het eerst op het witte doek gezet als stom- •me film, in 1934 en in 1951 werd het werk opnieuw ver filmd. Hoewel Kalmón tal van operettes heeft geschreven was het juist deze operette waarmee hij naam maakte. De aantrekkelijkheid van de voorstelling door Odes lag in de eerste plaats in de levendi ge, beweeglijke regie van Dick Schaar. Alle figuren op het po dium gaven een ontspannen indruk en dat maakte het kij ken tot een genoegen en ook het luisteren een over het al gemeen aangename bezigheid. Dirigent Patrice van Opstal had het geheel uitstekend in de hand en hij liet het Amster dams Begeleidings Orkest re delijk goed klinken. Loes van Croonenburg als Sylva was de ster van de avond, zij speelde charmant en zong welluidend. Maar ook de overige solisten haalden een ruime voldoende zoals Mary Kok (Stasi), Hans van Loon (Boni), Hans Hof land (Edwin), Henk van Blerk (Leopold), Nel den Boer (An- hilde) en Hans Baptist (Feri). Het gloedvolle aandeel van het koor mag niet onvermeld blij ven. Odes kan een succesvolle voorstelling in de annalen bij schrijven. ADRIAAN HAGER De Johannes Passion van Bach door C.O.V. Laudate Dominum, Voorburg o.l.v. Eduard Nieland. Oude Kerk, Voorburg. Vrijdagavond. De C.O.V. 'Laudate Domi num' Voorburg heeft een lange traditie in het bren gen van de Johannes Pas sion in de Paastijd. In een uitverkochte Oude Kerk, sfeervol bijgelicht door kaarsen, leidde dirigent Eduard Nieland zijn koor, een Begeleidingsorkest en zes zangsolisten voortva rend en muzikaal door deze emotioneel geladen Het openingskoor deed even het ergste vermoeden door de volstrekt ongelijke begelei dingsfiguren van de violen. Het orkest moest het inder daad voornamelijk van zijn uitstekende blazers hebben, ook al trokken de violen later enigszins bij. Organist Rob Goorhuis lever de op het orgel een rustige een betrouwbare begeleiding en ook de verschillende instru mentale soli - met name viola da gamba en hobo da caccia - hadden een goed niveau. Het koor kent zijn muziek en nam de meeste moeilijke barrières heel aanvaardbaar, een enkel 'wohin' daargelaten. De dra matische 'turbae' hadden vaart en de nodige lading en de diri gent zorgde ervoor dat men nergens uit de bocht vloog. Die macht had hij niet over de zangsolisten die het zo nu en dan moeilijk hadden om in de vrij snel genomen aria's hun adem goed te verdelen en tot dramatische uitdrukking te komen. De twee hoofdfiguren, de evangelist Ludwig van Gij- segem en de Christuspartij door Frans Huyts vormden de onbetwiste top van het solis tensextet. De emotioneel sterk betrokken evangelist van Gij- segem heeft een technisch goed ontwikkelde, lichte stem waarmee hij deze veeleisende tenorpartij uitstekend aankon. Als hij zich niet had laten ver leiden om soms te gehaast te zingen en één gepassioneerd recitatief zo snel te nemen dat de helft van de noten sneuvel de, was zijn optreden perfekt geweest. Joep Bröcheler is met zijn gro te en gulle bas meer een ope razanger en soms, hoe fraai van klank ook, te onbeheerst. Marijke Nieuwen weg en He- leen Resoort hebben goede stemmen, maar weinig adem en persoonlijkheid. De jonge tenor Rob Stallinga tenslotte zal zijn uitstekende stem nog wat verder moeten scholen maar houdt beloftes in voor de toekomst. ERIK BESIER Volle schouwburg voor Venetiaans vertier Koor, ballet en orkest van De Hoofd stad Operette met „Eine Nacht in Venedig" van Johann Stauss jr. (1825-1899). Regie: Hans Fretzer, choreografie: Gerhard Senft, decors: Jan van Hemert, muzikale leiding: Martin Malzer. Leidse Schouwburg, 6 februari. Herhaling: vanavond. Na 107 jaar slaan de getoonzet te capriolen van de hertog van Urbino en consorten nog steeds aan te slaan. Johann Strauss' luchtige 'Eine Nacht in Venedig' uit 1883 was des tijds een onmiddellijk succes in Wenen en bleek gisteren nog altijd goed voor een uit verkochte schouwburg. De komische misverstanden worden door Delaqua, senator van Venetië, in gang gezet, wanneer hij verneemt dat zijn vrouw Barbara voor een car navalsbal in het paleis van de hertog is uitgenodigd. Hij ver trouwt zijn vorst voor geen cent en wil daarom zijn vrouw in een klooster in veiligheid brengen. Tegelijkertijd vat Ca- ramello, de kapper van de hertog, het plan- op om de schone Barbara voor zijn werkgever te ontvoeren. Bar bara zelf blijkt liever met De- laqua's neef, Enrico, naar het bal te gaan. Voor wie dat alle maal te snel gaat: geen nood! Eind goed, al goed. De regie van Hans Fretzer was terecht traditioneel: met ope rettes moet je niet experimen teren. Tegen de kleurrijke achtergrond ontspon zich een duizelingwekkend spel van gracieuze balletten, botte grol len en onbeholpen achtervol gingen, doorspekt met fraaie ariettes en veel gekissebis. Slecht een enkele maal verliep de samenwerking met het or kest, dat zijn partijen zorgvul dig en met de nodige zwier uitvoerde, wat hortend. Nico Schaap was een prima hertog, en ook Germaine Compier (Annina) en de sop raan Anita Heins (Ciboletta) kregen volop bijval. Jacco van Renesse (Pappacoda), Ton Hofman (Caramello) en Dick Schaar (Delaqua) hadden met hun sluwe en parmantige on benulligheden de lachers op hun hand. TOM STRENGERS Ikonen gestolen uit klooster HUYBERGEN Uit het Wilhelmietenmuseum in Huybergen zijn deze week vijftig waardevolle ikonen en gebruiksvoorwer pen uit de 13e en 14e eeuw gestolen. Het museum is onderge bracht in het Sint-Marieklooster. De waarde van de gestolen ikonen wordt geschat op 200.000 gul den. Ze maken deel uit van de collectie van wijlen professor Hendrix. Het museum had ze in bruikleen. Verder zijn beelden, zilveren kelken en tinnen bekers gestolen. De waarde daarvan is niet bekend. De politie denkt dat de diefstal een goed georganiseerde actie was. De inbrekers hebben een met zware luiken beveiligd raam opengebroken. Het alarm is afgegaan, maar niemand van de be woners van het klooster heeft iets gehoord. De politie onder zoekt of er verband bestaat tussen deze inbraak en een aantal inbraken dezelfde nacht in het aan de andere kant van de Ne derlands-Belgische grens gelegen plaatsje Essen. „Nederlands Centrum voor Amateurtoneel schiet tekort" DEN HAAG Het Nederlands Centrum voor Amateurtoneel (NCA) schiet tekort in zijn voornaamste taak: het ondersteunen van het amateurtoneel in Nederland. t)at heeft de Raad voor de Kunst gisteren gesteld in een door de minister van WVC gevraagd advies. „Door zijn beperkte taakopvatting stijgt het NCA in onvoldoende mate uit boven het niveau van de verschillende regionale centra", aldus de Raad. Het ontbreekt het NCA aan visie en een duidelijk geformuleerd beleid. Nieuwe ontwikkelingen binnen het amateur toneel worden door het NCA onvoldoende gezien en daardoor niet, of te laat, in beleid omgezet. Amateurprodukties met een voorbeeldfunctie heb ben geen prioriteit. Verder zijn de kadervorming en het aanbod van cursus sen en opleidingen onvoldoende. Ook concentreert het NCA zich teveel op de eigen leden. De Raad voor de Kunst vindt het nodig dat het NCA een nieuw beleid ontwikkelt. Er is echter tevredenheid over de wijze waarop het ftCA de documentatie op peil houdt, aan informatievoorziening doet en re pertoire-ontwikkeling adviseert. NC A-directeur F. Heine kon begrip op brengen voor sommige punten van kritiek, maar vond dat andere zaken bij de Raad voor de Kunst waarschijnlijk „niet helder zijn overgekomen". Museum moderne kunst in Amsterdams Spiegelkwartier AMSTERDAM In een oud bankgebouw aan de Spiegelstraat in de hoofdstad komt een museum voor moderne kunst. Initia tiefnemer is een particulier van wie de naam nog niet bekend is. In het pand wil hij zijn eigen kunstcollectie en objecten van vrienden en relaties tentoonstellen. Het pand staat volgens de Amsterdamse dienst ruimtelijke orde ning al enkele maanden leeg. De werkzaamheden zullen waar schijnlijk al dit jaar beginnen. De plannen voor een museum passen goed in het streven van de gemeente het doodse stukje Spiegelstraat tussen Heren- en Keizersgracht te verlevendigen. Aan de overkant van het voormalig bankgebouw, waar tot voor kort de lerarenopleiding d' Witte Lelie was gevestigd, komen op korte termijn antiekwinkels. Het Spiegelkwartier staat bekend om de grote verscheidenheid aan antiekzaken. Het karakteris tieke bankgebouw, dat ongeveer de helft van de straat in beslag neemt, zal ingrijpend worden verbouwd. In het souterrain wordt ook een restaurant gevestigd. Arthur Japin wint jeugdtheaterprijs DEN BOSCH Arthur Japin (33) uit Amsterdam heeft de eerste prijs van de schrijfwedstrijd Jeugd theater gewonnen. Hij krijgt de prijs - 2.500 gulden - voor zijn toneelstuk „Tassen". Hij heeft het be drag vrijdagavond gekregen tijdens het Jeugdthea terfestival in Den Bosch. De wedstrijd is een initia tief van het Utrechts Toneelschrijversproject. Leo Hogenboom en Michaël van Buuren, beiden uit Utrecht, behaalden met hun toneelstuk „Het Grote Nokken" de tweede prijs. De derde ging naar Ton Fleurie uit Amsterdam voor „Rits in je rug". Met „Tassen" debuteert Japin in het jeugd theater. Zijn stuk biedt volgens de jury de meeste mogelijkheden om met een goede regie en goed ac teren tot een theatrale gebeurtenis kan uitgroeien. Japins toneelstuk zal in het seizoen 1990/1991 als professionele produktie uitgebracht worden door TheaterPlatform Utrecht. De wedstrijd leverde in totaal 27 inzendingen op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 19