van heelal Telescoop op weg naar 'begin' Steven Spielberg: nu films voor een ouder publiek De Klerk en Mandela maken een nieuwe afspraak Radio Yaticaan prijst houding Boudewijn in abortuskwestie BUITENLAND £eidóe<2ou/iant vrijdag 6 april 1990 pagina 6 KAAPSTAD De Zuida- frikaanse president De Klerk en ANC-leider Mandela hebben gisteren een nieuwe datum vastge steld voor formeel overleg tussen de regering en het ANC. In een persconfe rentie na afloop van zijn drie uur durende informe le ontmoeting met Mande- la wilde de Klerk geen datum of plaats noemen voor de gesprekken. Voorafgaand aan het gesprek verweet De Klerk Mandela druk te hebben uitgeoefend op de leiders van de zwarte thuis landen om niet in te gaan op de Klerks uitnodiging eerder op de dag met hem te komen praten. Volgens De Klerk was an het besluit van vier van de zes 0g leiders om verstek te laten uS gaan „niet vrijwillig" geweest. Hr De president zei verder dat hij [ge Mandela tijdens hun gesprek fn had voorgehouden „dat nie- [rij mand discussies moet tegen- Ln; gaan die op zo ruim mogelijke schaal dienen te worden ge- ie houden". De Klerk verklaarde pa dat het politieke geweld dat jee overal in het land gaande was Ui „openhartig en duidelijk" ter j>n sprake was gekomen. Hij zei j de indruk te hebben gekregen 1 er „algemene overeen stemming" bestond dat aan het geweld een einde moest ko- n en dat het noodzakelijk l 3 een sfeer te scheppen arin „normale politieke processen" kunnen plaatsvin den. In het kleinste Zuidafrikaanse thuisland Venda heeft het le ger gisteren de regering ten val gebracht. Het nieuws over de coup tegen president Frank j_ Ra vele werd door de be vol- jjdi king met enthousiasme be- fa groet. De regering van Ravele j.5 3 de afgelopen weken het ^'L doelwit van felle protesten joF van de bevolking die eiste dat |8. Venda, dat in naam onafhan- F kelijk is, weer formeel onder M™ Zuidafrikaans bestuur wordt jg" gebracht. (se FILM ROME/BRUSSEL Het radiostation van het Vati caan heeft de Belgische koning Boudewijn giste ren geprezen om zijn wei gering de nieuwe Belgi sche abortuswet te teke nen. In een inleiding tot een nieuwsbericht zei de radio, dat de koning een „nobele en moedige keus" had gemaakt, die werd in gegeven door zijn „zeer strenge morele geweten en zijn onbetwistbare ge voel van souvereiniteit". Intussen is de constitutionele crisis rond de Belgische ko ning voorbij. Gisteren besloten de gezamenlijke kamers van het parlement met 245 stem men voor en 93 onthoudingen een einde te maken aan Bou- dewijns „onmogelijkheid te re geren". Een meerderheid van de Belgische volksvertegen woordigers bleek evenwel voor structurele wijzingen van de grondwfet te zijn, die herha ling van dit soort staatkundige spanningen moet voorkomen. Premier Martens zelf had zo'n grondwetswijziging overigens al aan het begin van de verga dering aangekondigd. Het waren vooral de Vlaamse en de Waalse liberalen die zeer ernstige bezwaren tegen de door de koning en de rege ring van premier Martens ge voerde beleid hadden. De lei ders van beide liberale fracties vonden dat de koning het recht niet heeft zijn handteke ning onder een wet te weige ren. Ook vonden ze de daarop volgende reactie van de rege ring „ongrondwetig". De rege ringspartijen schaarden zich evenwel achter hun ministers. Herman van Rompuy van de CVP (de christen-democraten) zei dat de regering „ons land voor een onvoorstelbare crisis heeft behoed". De opmerkelijkste gebeurtenis in het voor Belgische begrip pen zeer kalme en waardige debat was de voorlezing door premier Martens van de brief die Boudewijn eind vorige week aan de regering schreef en waarin hij meedeelde de abortuswet op grond van ge wetensbezwaren niet te kun nen ondertekenen. De koning nam vierkant stelling tegen de wet die, volgens hem „door de bevolking zal worden gebruikt als een toevldcht tot vruchtaf drijving". De koning schreef ook dat de wet uiteindelijk „tot een vermindering van de eerbied voor het leven van de zwaksten" zou leiden. Daarom wilde hij geen verantwoorde lijkheid dragen. „Is het nor maal dat ik de enigé Belgische burger ben die tegen zijn ge weten in moet handelen?", zo vroeg Boudewijn zich in zijn schrijven af. Koning Boudewijn foto: anp STERREGISSEUR GAAT HET RUSTIGER AAN DOEN HUBBLE- PROJECT BRENGT KOSMISCH VERLEDEN IN BEELD LONDEN Steven Spiel- berg domineerde de Hol- lywoodse filmwereld van de jaren tachtig. Steven Spielberg: „Als de jeugd duistere, cynische dingen wil zien kan ik wel Inpakken". kwam meer dan tien jaar gele den van acteur Richard Drey- fuss, die per se de mannelijke hoofdrol wilde spelen in de film. „Als je iemand anders neemt voor de rol van Pete vermoord ik je", zou hij tegen Spielberg gezegd hebben. In 1980 werd een scenario schrijver aangetrokken, maar van een film is het toen niet gekomen. Spielberg: „Ik was er emotioneel gezien nog niet rijp voor. Ik kon ook geen hoofdrolspeelster vinden". In middels heeft Spielberg zijn vrouwelijke hooidrol gevon den in de persoon van Holly Hunter, de actrice die naam gemaakt heeft als tegenspeel ster van William Hurt in de film 'Broadcast News'. „Ik kende haar niet, maar toen ik tien minuten van 'Broadcast News' gezien had wist ik: „Zij is het, ik heb mijn cast". Ouder publiek Spielberg lijkt niet echt van plan het bijltje erbij neer te gooien na het succes van 'Bat man'. Verre van dat: Spiel bergs bedrijf (Amblin Enter tainment) heeft plannen voor een serie films voor een wat rijper publiek, dat volgens de statistieken weer naar de bio scoop gaat. Voor de film 'Dad' met Jack Lemmon - deze week in Nederland in premiè re - tekende Spielberg als pro ducer. Geruchten gaan dat Spielberg van plan is het theatersucces van ae jaren tachtig, de musi cal 'Phantom of the Opera', te verfilmen. De musical is ge schreven door een Engelsman die veel gemeen heeft met Spielberg: zijn lengte, zijn banksaldo, zijn appartement in de Trump Tower en zijn talent - Andrew Lloyd Webber. „Andrew en ik zijn in vele op zichten dikke vrienden, maat jes, broers. We zien elkaar heel vaak. We denken hetzelfde, we maken ons druk om dezelf de dingen, we lijken erg op el kaar. We hebben het over 'Phantom of the Opera' gehad, maar ik wil niet echt een to- ,taal gezongen libretto verfil men. Ik zou een moderne maar traditionele musical wil len maken waarin zowel ge praat als gezongen wordt. Ik vond 'Phantom' fantastisch - geniaal -, maar het libretto zit me dwars voor de film. Maar je zult zien: ik krijg vast ongelijk wanneer de film een maal uitkomt en een enorme miljoenenklapper wordt". Grief Een grief die vele mensen te gen Spielberg koesteren is dat hij de rechten koopt van boe ken en toneelstukken om ze vervolgens niet te verfilmen. Op zichzelf geen misdaad na tuurlijk, maar zo krijgen ande ren ook niet de kans dat te doen. Een van de juweeltjes in Spielbergs schatkist was 'Peter Pan'. „'Peter Pan' is nu terug naar Disney. Ik wilde de film ,niet maken omdat Max toen 'net geboren was. Ik wilde een pappa zijn, en niet de hele dag zeven kinderen aan touwen Eén daarvan, de NTT (New Technology Telescope) van de Europese astronomische orga nisatie ESO, die een plaats heeft gekregen op het 2.400 meter hoge La Silla-bergpla- teau in de Andes, is begin fe bruari officieel in gebruik ge nomen. Al tijdens de proefpe riode leverde die NTT met zijn zichzelf corrigerende optiek Vorig jaar opnamen af die qua scherpte overeenkomend met het zien van een kwartje op een afstand van tien kilo meter alles wat tot dan met aardse telescopen was gedaan, in de schaduw stelden. Jakobsen tilt overigens niet zo zwaar aan een mogelijke 'pres- tigestrijd' tussen HST- en NTT-fans. „Ik vind niet dat het een kwestie is van elkaar beconcurrerende systemen. De Hubble-telescoop (genoemd naar de befaamde Amerikaan se astronoom Edwin P. Hub ble, die in 1953 overleed) en de nieuwe instrumenten die in de Andes en op Hawaii worden gebouwd, kunnen elkaar juist heel goed aanvullen". Volgens Jakobsen is er voor de HST een duidelijke pioniers-missie weggelegd doordat bepaalde, betrekkelijk kortstondige ob servaties met de ruimte-tele scoop naderhand kunnen wor den gevolgd en uitgediept door veel langduriger waarnemin gen en onderzoekingen via aardse observatoria. Zwarte gaten Het hart van de HST wordt gevormd door een primaire spiegel met een doorsnede van 2,4 meter, waaraan in totaal 28 maanden is geslepen en gepo lijst. Op aarde zijn er verschei dene observatoria met een grotere spiegel (de grootste, zes meter, is van Sovjet-makelij en bevindt zich op de Krim), maar door zijn 'werkplek' bo ven de dampkring zal het HST-instrumentarium toch veel verder en scherper kun nen zien. Hij zal het licht kun nen opvangen dat misschien wel veertien miljard jaar gele den werd uitgestraald door ob jecten uit het beginstadium van het heelal en die voor een groot deel al lang niet meer bestaan. Daarbij zal vooral de door West-Europa ontwikkel de en bekostigde FOC (een ca mera voor het waarnemen van lichtzwakke objecten, die zelfs met de grootste aardse telesco pen nog nooit gezien zijn) een zeer belangrijke rol spelen. Europa heeft vijftien procent aan de kosten van het HST- project bijgedragen. In ruil daarvoor krijgen Europese we tenschappers nu ook vijftien procent van de beschikbare observatietijd. Over gebrek aan belangstelling valt bepaald niet te klagen. Voor het eerste jaar werden in totaal maar liefst 11.000 uren waarne- mingstijd gevraagd, terwijl er maar 1.200 beschikbaar waren. Een internationale groep ge leerden selecteerde uiteinde lijk 162 uit de 566 ingediende voorstellen, afkomstig uit der tig verschillende landen. Tot die geaccepteerde voorstellen behoren plannen voor een speurtocht naar zwarte gaten in naburige melkwegstelsels, bestudering van het myste rieuze centrum van onze eigen Melkweg en onderzoek naar neutronensterren die bizarre uitbarstingen van gammastra ling produceren. SJOERD VAN DER WERF Na zijn visitekaartje 'Jaws' in de jaren zeventig, begon hij het nieuwe decennium met 'E.T.' - nog steeds de meest succesvolle film ooit ge maakt -, werkte zich door de 'Indiana Jones'-trilogie heen, kreeg 11 Oscarnominaties voor 'The Color Purple', regisseerde 'Empire of the Sun' - door ve len gezien als zijn belangrijk ste wérk -en vond daarnaast nog de tijd een scala van popu laire films te produceren, van 'Back to the Future' tot 'Who Framed Roger Rabbit'. In totaal is Spielberg verant woordelijk (als regisseur of producent) voor 7 films in de top 20 aller tiiden. Aan het einde van de jaren tachtig kwam echter een film die op alle punten beduidend afwijkt van de Spielbergethiek* van liefde, een lach en opti misme. De film is duister, zwaarmoedig en cynisch, en nog populairder geworden dan welk werk van Spielberg dan ook, 'E.T.' uitgezonderd: 'Bat- ,,'Batman' was een triomf van productie, design en atmos feer", zo vertelt Spielberg. „Maar voor mij was de inten tie van de film onduidelijk. Voor mij betekende de film rook en donkere schaduwen en Nicholson was natuurlijk fantastisch. Maar afgezien van Nicholson en de sets ontging hij mij volkomen. Omdat de film in Amerika zo aansloeg - alhoewel minder in Europa - dacht ik: 'misschien ben ik m'n voeling kwijt". De vraag is of het Amerikaan se publiek een andere richting ingeslagen is dan Spielberg, of was 'Batman' gewoon een uit zondering? „Je moet een paaf jaar wachten voor je weet waarvoor het publiek nogj meer warmloopt' vindt Spiel berg. „'Batman was in Ameri ka een rage en kwam en ging al weer snel, zoals de meestej rages. Maar kinderen vonden: De gestorven piloot Richard Dreyfuss ontmoet engel Audrey Hepburn in Spielbergs 'Always', vol gende week in première. de film goed, de duisternis van de film sprak ze aan. Willen de kinderen van de jaren ne gentig duisternis en zwarte humor? Als dat zo is kan ik wel inpakken, want dat soort films kan ik niet maken. Dan zal ik ander werk moeten zoe ken". Wat voor werk vraag je je af. Spielberg: „Ik zou het niet we ten. M'n zoon opvoeden, meer kinderen krijgen. Ik heb het afgelopen jaar twee films ge maakt, 'Always' en 'The Last Crusade', en ik heb tegen me zelf gezegd: 'Twee films in een jaar, ik ben '42 jaar, wat doe ik mezelf aan? Waar is de kwali teit van het leven?' Ik neem dit voorjaar en deze zomer vriji - eind mei komt de baby". De aanstaande moeder is Kate Capshaw, tegenspeelster van Harrison Ford in 'Indiana Jo- feweest met de actrice Amy rving, bij wie hij een vier jaar oude zoon heeft, Max. „Amy heeft Max de ene week, ik de andere. Dan ben ik een full time vader". Chip Spielbergs eigen vader was een elektrotechnicus en maak te deel uit van het team van wetenschappers dat de eerste computers ontwikkelde. Op een dag kwam hij thuis bij zijn gezin in Arizona en toonde zijn kinderen een chip.' „Dit is de toekomst", zei hij. De elfja rige Steven pakte de chip en slikte hem door, hetgeen mis schien een veklaring is voor zijn uitzonderlijke begaafd heid. Dat zijn vader een wor kaholic was heeft zeker een invloed gehad op zijn eigen houding ten opzichte van zijn „Mijn vader had een heel plan Ik uitt moest electrotechnicus of dok ter worden, en dus stond hij erop dat ik op school de vak ken volgde die daarvoor nodig waren, zoals wis- en scheikun de, waarin ik verschrikkelijk slecht was. Natuurlijk ging ik precies de andere kant op en trad in mijn moeders voetspo ren. Zij is concertpianiste en ik koos voor de artistieke bena dering van het leven. Ik wil Max dit niet aandoen. Van mij hoeft hij de filmindustrie niet in. Hij moet later doen wat hij wil. Misschien is hij de film wereld dan wel zo zat dat hij kiest voor electrotechniek'L Onlangs is Spielbergs laatste film 'Always' in Amerika in première gegaan (op 6 april volgt de Nedèrlandse). Het idee voor de film, een remake van de Spencer Tracy-film 'A Guy Named Joe' uit 1944, voor een blauw doek regisse-l ren. Ook had ik Peter Pan ge-I bruikt als inspiratiebron voorl 'E.T'. Ik had het gevoel datl een verfilming van 'Peter Panï gezien zou worden als een ve volg op E.T. of als jatwerk 1 |mijn eigen film". In de hoogtijdagen van 'E.T.I ging het gerucht dat Spielberg 1 miljoen dollar per dag 1 diende. Het was niet w ■maar hij maakte zich er zorgen over. „Ik werd er een beetje paranoïde van, dacht dat de belastingen zou- T den opbellen van: 'Is dat waar? J Waar blijft ons geld dan?' Als Spielberg zich ergens zor-'AS jgen over moet maken, dan zijnipa jdat de hooggespannen ver-tko Vachtingen van het bioscoop- gri [publiek. Iedereen verwacht: j dat alles wat hij aanraakt inch goud verandert. Waarschijn-ian lijk is dit vooral de oorzaak dat rug ihij de filmwereld tijdelijk dein rug toekeert voor een meer ko 'huiselijk leven. sl IAIN JOHNSTON! (c) The Times, Londei NOORDWIJK „Ik weet dat het moeilijk zal zijn, maar we moeten al te grote haast vermijden. We zouden het eens kunnen bederven De Deense astronoom dr. Peter Ja kobsen, wetenschappelijk leider van het Westeuro- pese deel van het Hubble- ruimtetelescoop-project, straalt enig ongeduld uit. Maar juist hij weet als geen ander dat er nog wel een paar maanden zullen verstrijken voordat de volgende week per ruimteveer Discovery te lan ceren Hubble Space Telescope (HST) ook daadwerkelijk kan beginnen aan zijn ongeveer vijftien jaar durende astrono mische ontdekkingsreis naar het begin van het heelal. Overhaasting is niet alleen ris kant, maar ook zinloos. De HST, beklemtoont Jakobsen, is een zo „extreem ingewikkeld ruimtevoertuig", dat het de nodige tijd zal kosten om te le ren er mee te werken. Boven dien, als de Discovery-beman- ning er eenmaal in geslaagd zal zijn het toestel ter grootte van en iets zwaarder dan een gemiddelde auto bus in zijn circa 600 km hoge omloopbaan om de aarde te parkeren, duurt het in elk geval nog een maand of drie voordat alle systemen zullen zijn uitgeprobeerd. Daarna zou het nog wel eens drie maan den kunnen duren voordat de eerste in wetenschappelijk op zicht van belang zijnde beel den naar de aarde kunnen worden overgeseind. Als het tenslotte eenmaal zo ver is, zullen de HST-wetenschappers en -technici al een zeer span nende periode van hard wer ken en schietgebedjes achter de rug hebben. In de beginfase van het project de samenwerking van het Amerikaanse bureau voor lucht- en ruimtevaart (NASA) met de Westeuropese zusteror ganisatie (ESA) begon al in 1973 werd gemikt op een lancering in oktober 1983. Die lancering in 1983 stond ook nog steeds gepland toen tegen het eind van 1973 met de ont wikkeling van de reusachtige ruimtetelescoop werd. begon nen. Eind 1980 werd echter al duidelijk-dat als gevolg van fi nanciële problemen 1983 geen haalbare kaart was. Uitstel dus tot januari 1985. Maar toen deden zich verschil lende technische problemen voor, vooral met de qua ont werp en uitvoering uiterst veeleisende telescoop-spiegel, en werd de lancering uiteinde lijk naar oktober 1986 verscho ven. Dat schema zou waar schijnlijk gehaald zijn, maar de ramp met ruimteveer Challen ger (januari '86) leidde tot nieuwe vertragingen. Pas in januari van dit jaar kwam vast te staan dat de ruim dertien meter lange en 11.360 kg we gende HST deze maand (vol gens de laatste berichten ko mende dinsdag) van start zou kunnen gaan in het vracht- compartiment van de door vijf astronauten bemande Discove ry- Verbleken Al die vertragingen hebben tot gevolg gehad dat de HST uit eindelijk wel eens een minder De Hubble- telescoop ruim der tien meter lang en 11.360 kilo zwaar is even groot en iets zwaarder dan een ge middelde au tobus. foto: afp revolutionair en uniek onder zoeksinstrument zou kunnen zijn dan de ontwerpers, de bouwers en de mensen die er mee gaan werken, steevast be weren. De superster, die nu al zo'ri vier miljard gulden heeft gekost en daarmee royaal het duurste onbemande ruimte voertuig tot dusverre is, lijkt al lichtelijk te verbleken. Over niet al te lange tijd zullen zijn verwachte prestaties waar schijnlijk worden geëvenaard door op aarde geïnstalleerde telecoopconstructies, waarbij van de modernste technologie gebruik wordt gemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 6