Leo van der Loo schildert de ene Van Gogh na de andere Eddie Murphy laat weten dat hij de baas is De invloed van kanker op omgeving van de patiënt p Slauerhoff in hoorspelen in zijn wezen verwoord KUNST/RTV CeidaeSowMWlt vrijdag 6 april 1990 pagina i6 ZONDER ZONDAGSSCHILDER GEEN FILM OVER VINCENT Hoorspelserie rond J.J. Slauerhoff. TROS-radio. Hilversum 4, om 23.05 HILVERSUM Na 'Het bittere kruid', 'Het stenen bruidsbed', 'De kleine Jo hannes' en de Anton Wachterromans staat deze maand het werk van J.J. Slauerhoff centraal in de serie hoorspelen van TROS-radio. Vier romans van de schrijver-schee- parts zijn voor radio be werkt. Afgelopen zondag werd gestart met zijn roman „Jan Pieters zoon Coen". De komende zon dagen volgen in twee delen 'Het verboden rijk' en nog twee andere boeken. De TROS maakt er al jaren een erezaak van de Nederlandse literatuur op deze wijze bij het volk te' brengen. 'Het verboden rijk' heet een historische roman, maar is ge schreven als een dubbelroman, waarin drie personages samen vallen. Het heden en het (ko loniale) verleden vloeien hier in ineen. In de zestiende eeuw raakt Portugal Chinees gebied kwijt op een naburig stuk ver geten gebied na. Dit is het ver boden rijk, waar de dichter Camoës, uitgezonden om ge schiedenis te schrijven, verlan gend blijft zoeken naar vol maakt geluk. Zijn stem, zijn woorden zweven over de we reldzeeën, waar deze eeuwen later worden opgepikt door een marconist, die uit eenzelf de zucht naar schoonheid de zeeën blijft bevaren. Hij no teert die in de taal van Slauer hoff, die daarmee een epische roman schreef in de stijl van Homerus' Odysseus, zoals deze destijds voor Camoës als voor beeld gold. In het enige interview, dat de eenzelvige Slauerhoff ooit gaf in de dertiger jaren na het verschijnen van deze roman, meent hij bij de lezer het mis verstand te moeten wegne men, dat hij in reïncarnatie zou geloven. Letterlijk zei hij: „Ik hou me niet voor een reïn carnatie van Camoës". Hij wil maar zeggen, dat zijn roman uit eigen hoofd en handen is ontstaan, al geeft hij toe, dat hij wel gelooft dat er in de verschillende eeuwen persona ges met soortgelijke eigen schappen rondlopen. Het gaat dan vooral om mensen die ge dreven worden tot het zoeken van buiten de eigen grenzen tredénde gewaarwordingen. Rusteloos Bij het lezen en beluisteren van dit verhaal van Slauerhoff ondergaat men dit ook zo. Men dringt door tot in de pit van de ziel van deze rusteloze zwer ver. Dat begint al bij Bram van der Vlugt, die als verteller de luisteraar op het spoor zet van wonderlijke belevenissen. Sylvia Liefrinck, die voor de SUPERSTER ZIET AF VAN 'BEVERLY HILLS COP III' HOLLYWOOD/DEN HAAG - Superster Eddie Murphy heeft filmmaat schappij Paramount en topproducers Jerry Bruckheimer en Don Simpson voor het blok ge zet. Er komt geen 'Bever ly Hills Cop III' heeft de zwarte acteur laten wéten. Er werd al twee jaar ge werkt aan een script voor deze derde aflevering van het filmsucces. Murphy's manager Robert Walch liet doodleuk weten: „Er is geen script. Er is geen verhaal. Deze film komt er simpelweg niet". Een klap voor managers Bruckheimer en Simpson (o.m. ook van 'Top Gun') die een contract hadden met Para mount voor de film en dus moeten leveren. Waarom Murphy precies afhaakt is on duidelijk. Zijn z'n eisen te hoog en krijgt hij niet wat hij wil, of zint hem het verhaal niet? In elk geval zit het fout tussen hem en zijn producers. Een zegsman in Hollywood: „Dit is een machtstrijd. Eddie en z'n mensen willen iedereen laten weten dat Murphy geen hond is die gehoorzaam aan het lijntje van Bruckheimer en Simpson loopt". Mogelijk komt daarmee ook het miljoenen contract van Murphy met Pa ramount in gevaar. De ster zelf filmt op het ogenblik weer een vervolg, 'Another 48 hours' met Nick Nolte en is de laatste om commentaar te ge ven. Het lijkt er sterk op dat het afketsen van 'Beverly Hills Cop III' te maken heeft met het steeds moeilijker van de grond komen van lukratie- ve vervolgfilms. De regel is dat die wereldwijd steeds min der geld opleveren dan het origineel, maar dat de prijzen voor de leidende acteurs steeds hoger worden. De studio's gaan zich afvragen of het nog wel zin heeft om zulke films te maken. De enige producer die de kosten strak in de hand weet te houden en wiens ver volgen winst blijven opleve ren, is Paul ('Police Academy') Maslansky. Maar zijn formule is een gróep (vervangbare) po litiemensen, niet één Super ster. TE RUK Er gaan nu geruchten dat Ed- De ik-figuur, die meer perso nages omsluit, vertelt van zijn voor de eeuwigheid geldende liefde voor Diana (Barbara Veldbrugge). Zij hebben die wederzijds als een zielebinding ervaren na het drinken uit de bron in het feeënbos. Deze ontmoeting wordt beschreven in een taal zo poëtisch als Ho merus nodig had om zijn ont moeting met Nausikaa te be schrijven. Diana is echter voorbestemd de Portugese ko ning te trouwen. De koning stuurt zijn belager de wereld zeeën op, waarna Diana voor het klooster kiest. bewerking zorgde en de regie doet, breit de situaties soepel aan elkaar, zodat men niet de minste moeite heeft de gecom pliceerde compositie van deze roman helder neer te zetten. Sylvia Liefrinck verricht won deren in de stemmenregie. De verteller overbrugt de af stand in tijd en cultuur. In het verboden rijk komt het tot geestvervoerende ontmoe tingen tussen de twee gelie ven. Zij scheppen daar een pa radijs met nieuwe aanplant en gedroomd geluk. Camoës, maar ook de marconist en Slauerhoff kwamen zelden meer aan wal, maar hun ver halen vervullen de ruimten boven de zeeën. Later in deze maand volgen nog 'Het leven op aarde' over een zoektocht naar verheven genot in China en „De opstand van Guadalajara", waarin we van Slauerhoff herkennen het lot van de zwervende zeeman, die bij aankomst in Mexico tot koning wordt uitgeroepen. Maar diens „Het verboden rijk" blijft toch gelden als de geestelijke autobiografie van I foto: pr ^eze schrijver, Slauerhoff in zijn wezen verwoord. TON OLIEMULLER IKON - DOCUMENTAIRE 'MEN ZOEKT ZICH...' F J. BRT Men zoekt zich... Documentaire en praatprogramma over kanker. IKON- televisie. Nederland 3. Om respec tievelijk 20.40 uur en 23.32 uur. Zon dag HILVERSUM De func ties van het medium tele visie lopen nogal uiteen. Naast ontspanning, cul tuur en actuele informatie wil iedere zichzelf respec terende omroep bij tijd en wijle ook andere kanten van onze samenleving la ten zien. Maar hoever kan je daarin gaan? Waar ligt de grens tussen een voor de tv-kijker geschikte do cumentaire en een voor lichtingsfilm voor belan gengroeperingen? Een dis cussie hierover laat nog op zich wachten. Komende zondag staat bij de IKON opnieuw een thema-do cumentaire met praatprogram ma gepland, dit keer over fa milieleden en bekenden van een kankerpatiënt. Nu wil de Ikon het kijkerspubliek beslist niet onderdompelen in misère. Daarover wil eindredacteur Hans van Gerven geen twijfel laten bestaan: „Wij gaan uit van de filosofie dat tv ook een troostende werking kan heb ben. Deze documentaire is een goed voorbeeld van hoe men sen boven de meest moeilijke omstandigheden kunnen uit groeien en een nieuw levens perspectief, een nieuw levens doel vinden". De documentaire 'Men zoekt zich van Peter Gielissen en Piet Hurkmans is door de inte gere vraaggesprekken en het goede camerawerk van Leon Paquay en Wouter van der Hoeven onderhoudend en hier en daar zelfs aangrijpend. In Nederland lijden naar schat ting 200.000 mensen aan een of andere vorm van kanker. Ge middeld hebben tweeenenhalf keer zoveel mensen in hun di recte omgeving te maken met een kankerpatiënt. Met een man, vrouw, kind of ouder, die vanaf het moment dat de ziekte bekend wordt, het mid delpunt is van alle belangstel ling. Maar hoe gaat het met hun omgeving? Wat zijn de erva ringen en problemen van hun lot- en deelgenoten? Daarover gaat 'Men zoekt zich...'(een weg), waarin kinderen, een partner en een oudere dochter aan het woord konten. Binnen dit thema worden di verse vraagstukken belicht. Zo vertellen Sander en Meike, een broer en zus van 17 en 14 jaar hoe het is om op te groei en in een gezin, waarvan de moeder kanker heeft. Meike: „Het is net een vliegje, dat constant in je hoofd zoemt. Ie dere keer moet je er aan den ken en soms kun je je daar door op school niet meer con centreren". Ook haar broer is er steeds mee bezig dat hun moeder in de nabije toekomst zal overlijden. „Hierdoor ben ik me wel ineens veel meer van haar bewust geworden. Ik maak geen problemen meer om kleinigheden, ik wil nu een goede band met haar heb ben". Sander en Meike hebben .erva ren dat de ziekte van hun moeder hen versneld volwas sen maakt: „Normaal wil je als puber nog wel eens dwarslig gen, schelden en weglopen of zo. Maar nu hou ie je in en zoekt troost bij elkaar. Maar dat wil niet zeggen dat we de hele dag samen thuis moeten zijn, want dan lijkt het net of je aan het aftellen bent". De vrouw van Chris, een goe de dertiger, moest een borst- amputatie ondergaan. Volgens hem heeft dat zijn leven com pleet veranderd: „Omdat je zo ineens met de dood wordt gfcRT confronteerd, ga je het levrfiegic meer serieus nemen. Je krijP?P- ook een nog hechtere bair3'30 met elkaar". Dat wil overigefcRT niet zeggen dat Chris zich gjchei makkelijker bij de "toestaija 17. van zijn vrouw heeft neerg)8-?0 legd. „Het is nu een jaar gelfest®! den gebeurd, maar er zijn m[oori: menten dat ik me heel boos f3.15 over kan maken. Zo'n prothj se blijft toch een storende faw tor. Niet dat het voor onze i|MC latie wat uitmaakt, ook kanker is het mijn ei vrouw gebleven". Uit de documentaire blijferve verder hoe ongelofelijk bot men< buitenwereld kan reagerefen ei Chris: „Dan vragen ze: hoebpnii het nou om met een vroinum met één borst in bed te li|rad- gen?" En Sander: „Ze hoev)ver heus niet iedere dag te vrag iet t hoe het nu met je moeder uur maar af en toe wil je er toipan wel eens met iemand over piiruki ten". 'ierc De 40-jarige Mart, zelf n "ind disch psychologe, vertelt h'ag I zij de ziekte en dood (na act ie h< ve euthanasie) van haar mi'lteir der heeft ervaren. En wat en in de laatste levensfase vc'nd haar moeder heeft kunnen l ®ek tekenen. „Ik heb er echt h orer lang naar toe moeten groeit ik wf wilde eerst ook niet zien 1 ziek ze eigenlijk wel w Maar ik heb nu gezien dat e leven echt afgerond kan w den en, hoe gek het c klinkt, ik heb heel mooie h inneringen aan haar dood". Mart en andere lotgenoten 1 men eveneens aan het wot r in het boekje 'Deelgenoten, richten uit de omgeving v de kankerpatiënt', een int viewbundel van document rei remaker Peter Gielissen, v\ onlangs bij uitgeverij BZZ1 in De Haag uitkwam. In rechtstreekse praatprograml 'Later', dat de Ikon later op moi zondagavond uitzendt, priZon Gery Nijman met studiogasJ ond over hetzelfde thema. Ma< HELM A VAN DEN BElond Leo van der Loo schildert boetserend met verf net als van Gogh de „Irissen", foto: zuidneder lands fotobureau Langs de kant van de weg. Vierdelig tv-drama over het leven van Vincent van Gogh. NOS-televisie. Neder- land 3, om 20.20 uur. Vrijdag. EINDHOVEN „Ik ben al tientallen jaren lang een zondagsschilder. Lou ter liefhebberij. Huisje, boompje, beestje. Dat werk. Ik heb Rembrandt, Frans Hals en Jan Steen proberen na te schilderen. Die fijnschilders liggen me niet. Maar ik zeg wel eens: Ik heb de handen van Van Gogh". „Toen ik voor het eerst in het Van Gogh-museum kwam, kreeg ik het déja vu-gevoel, zo van: dit heb ik eerder gezien. Dat heeft me nooit meer ver laten. In een zit van twee uur maak ik elk schilderij van hem na. Vaak zo uit het hoofd, de zelfportretten aan de hand van afbeeldingen. Niet van echt te onderscheiden, behalve dan dat de verf frisser is, mijn naam „Leonardo" er onder staat en röntgenlicht elke vrees voor vervalsing overbo dig maakt. Voor mij blijft Van Gogh de grote kunstenaar. Ik noem mezelf een 'grote kun stenmaker". Leo van der Loo, installateur in ruste te Eindhoven, bewees Murphy als derde op de ach tergrond. Buchwald had een proces wegens plagiaat aange spannen omdat 'Going to America' gebaseerd zou zijn op zijn verhaal 'King for a day', al tijdenlang in bezit van de studio. Buchwald won. Hij zou recht hebben op een groot deel van de netto-winst, maar er .was geen winst. 'Coming to America' bracht wereldwijd 125 miljoen dollar op, maar Paramount rekende de recht bank voor dat met allk distri- butiekosten, rente's, negatief- kosten en zo voort, een bedrag van 143 miljoen dollar ge moeid was. En dat de film dus 18 miljoen dollar in het rood stond. Buchwald gaf een mil joen dollar uit voor de proces kosten - weet het blad Variety - en krijgt er 250.000 dollar voor terug. die Murphy op zoek zou zijn naar een andere grote film maatschappij. Warner Bros wordt genoemd, Disney. Maar een woordvoerder van de laat ste maatschappij: „Ik denk dat hij een beetje te rijk is voor ons soort". Murphy verdient kapitalen aan zijn films en zorgt er bovendien nog voor dat de secundaire kosten bij de opnames ook de pan uit rijzen. Voor 'Coming to America' kreeg hij acht miljoen dollar plus een aandeel in de bruto winst van tussen de acht en de tien miljoen dollar. Bovendien is hij lastig. Bij Paramount klaagt men al lang over het feit dat ze 24 uur een limousi ne-met-chauffeur in de aan slag moeten hebben voor Murphy, dat de lunchkosten voor de figuranten (vaak uit Murphy's vriendenkring) bij MacDonalds de spuigaten uit lopen. Met Murphy werken gaat bovendien langzaam, wordt er gezegd: „Hij komt elke dag een paar uur te laat op de set. We roepen hem wel, maar we beginnen meestal an dere dingen te filmen tot hij arriveert". Dwars door dit alles heen loopt het geschil tussen Para mount en de Amerikaanse co lumnist Art Buchwald met Bij dat proces zijn er vragen gerezen over de berekening van de netto-winst door de studio's, maar ook over de be taling aan supersterren als Murphy. Hollywood vraagt zich af of Murphy's miljoenen e brengen zijn. BERT JANSMA Yeronique veilt „valse" Van Gogh voor zwerfjongeren AMSTERDAM Het commerciële televisie-sta tion Veronique heeft in haar Ontbijtshow van gis teren een door de Spaanse meestervervalser Miguel Canals nageschilderde Van Gogh telefonisch ge veild. De „valse" Van Gogh werd verkocht voor een bedrag van 75.000 gulden. Het geld zal worden gebruikt voor de aan koop van een pand voor Am sterdamse zwerfjongeren. In de Amsterdamse binnen stad zijn volgens recente schat tingen 250 300 dakloze en ongeveer 1.000 thuisloze jonge ren. Het is de bedoeling dat er in de binnenstad uiteindelijk vijf pensions komen met elk ongeveer honderd slaapplaat sen. Het eerste pension moet eind deze maand worden geo pend. Na een periode van vier tot zes weken, waarin de jongeren aan een regelmatig leven kun nen wennen wordt geprobeerd een passende baan voor hen te vinden, via het projectenbu reau jeugdhulpverlening. Dit bureau heeft daarvoor contac ten met bedrijven in de bouw, de metaalindustrie, garages en computerbedrijven. regisseur Jan Keja van de Van Gogh-film "Langs de kant van de weg" een geweldige dienst door minstens honderd schil derijen van Vincent op doek na te bootsen. Als Keja be weert, dat deze film zonder dubbelganger Van der Krieke niet tot stand gekomen zou zijn, hetzelfde kan men bewe ren van het werk van Van der Loo. In vele scènes ziet men Van Gogh schilderend aan het werk op doeken, die bedriege- lijk echt lijken op de origine len, die miljoeYien ^aard zijn en die door geen museumdi recteur in bruikleen zullen worden gegeven aan een fil mer. Jan Keja zat met de handen in het haar, maar kreeg een gou den tip van de Farce majeure- jongens van de NCRV, Jan Fillekers en Henk van der Horst. Zij hadden eerder Van der Loo in een uitzending van „Showroom" gehad met zijn Van Gogh-schilderijen. Niet lang geleden kwam Keja sa men met producer George van Breemen bij Van der Loo aan de deur. Hij zegde hem drie weken vakantie in Zuid- Frankrijk toe als hij mee wilde om ter plekke Van Goghs te schilderen. Van der Loo stem de er graag in toe, als hij zijn vrouw mee mocht nemen. Geen probleem. Van der Loo noemt zich door de NOS zeer coulant behandeld. Leo van der Loo: „Ik heb daar het ene schilderij na het ande re zitten maken, tot in de tuin van'het gesticht te St. Rémy toe, van „De aardappeleters" tot „Korenveld met kraaien". Dagwerk. Vervolgens ging Van der Krieke achter de ezel zitten om net als eertijds Van Gogh zijn kleurige emoties vast te leggen op het doek, dat al voor driekwart beschilderd was. Ik moest wel lachen, toen Van der Krieke vertelde, dat hij de penseelstreek van Van Gogh binnen twintig minuten in de vingers had. Kunst. Ik had het hem zelf aangeleerd". In zijn eigen omgeving was Van der Loo als Van Gogh- schilder geen onbekende meer. Allengs vulde zijn huis zich ermee, terwijl hij vrien den en bekenden wel eens wat cadeau deed. Ook kreeg hij de kans zijn merkwaardige talent te exposeren, zoals in dit Van Gogh-jaar vijftig werken van hem het hele jaar te kijk han gen in het Eindhovense Co- cagnehotel. In 1956 verscheen in Nuenen filmster Kirk Douglas voor. op namen voor de biografische Van Gogh-film „Lust for life". Van der Loo ging daar onge vraagd aan het schilderen, waarbij Kirk Douglas op zeker moment steil achterover sloeg toen hij de gelijkenis zag met het werk van Vincent. Er werden opnamen van Van der Loo gemaakt, maar hij is even rustig weer uit die film ge knipt. Hij heeft hem drie keer gezien, maar niet één keer zichzelf schilderend. Na zijn terugkeer uit Frank rijk stonden er alweer Ameri kaanse filmers bij hem voor de deur. Of hij opnieuw mee naar Frankrijk wilde voor een Van Gogh-film. Hij was net moe te rug van de reis. En heeft die tweede keer voor de eer be dankt. Leo van der Loo: „Als ik ex poseer hang ik er een druk werkje naast, waarop staat aangegeven, dat ik geen kunst produceer, maar dat ik wel prober om de sfeer van Van Goghs werk zo goed mogelijk te treffe.i. De verfstreken, de pictura'e toetsen, het eigen pa tina vai Van Gogh komen mij aanwaaien. Voor de Neder landse Onderwijs Televisie heb ik ook een aantal schilde rijen nagemaakt. Dit voor een educatieve serie, die in mei zal worden litgezonden. Voor vervalsingt moet je bij mij niet zijn, evenmin als voor het handelen in „mijn" Van Goghs. Dat gaat me te ver. Het moet een aardigheid blijven. Ik vind het wel jammer, dat in de Van Gogh-film op tv niet wat nadrukkelijker wordt ver meld, dat ik de nodige schilde rijen heb gemaakt. Mijn naam komt alleen op de aftiteling voor. Verder zal je van mi over de NOS geen kwaac woord horen. Ik heb uit dank aan Jan Keja een „Irissen" ca deau gedaan en aan Ids van der Krieke een „Korenveld" Uiteindelijk had ik alles bij el kaar een mooie vakantie ge had". Van der Loo heeft er niet de minste moeite mee om ovei zijn aandeel aan de Van Gogh- film te vertellen. Hem is var diverse kanten gezegd, dat hi dat beter niet kan doen, omda dit de illusie van echtheid var de film verstoort. Van der Loo is het daar niet mee eens: dereen weet toch, dat alle en toneel illusie is' TON OLIEMULLElj is: „Ie- 2 Le film 7 Meike en Sander van der Eden vertellen in 'Men zoekt zich' over hoe zij reageerden op de ling dat hun moeder kanker heeft. foto: pers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 16