Mogelijke opvolger Runcie pleit voor 'open oecumene' 'Geld kan veel kwaad doen' ficldócSouwml brieven van lezers kerk wereld Sölle en Pronk sprekers op Acht Mei Overeenstemming over geestelijk verzorgers beroepingen mir CeidóeSou/ta/nt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidaeSomrwit DONDERDAG 5 APRIL 1990 PAGINA Opnieuw zware kritiek voorzitter synode methodisten op Thatcher LONDEN De voorzitter van de syno de der Methodistische Kerk, dr. John Vincent, heeft opnieuw felle kritiek ge uit op het beleid van zijn geloofsgenote ftremier Margaret Thatcher. De regering ijkt uit te gaan van een weloverwogen en kwaadaardig plan om het volstrekt onmogelijk te maken dat armen ooit een betere positie op de maatschappelijke ladder bereiken, aldus Vincent in een rede tot leden van het Lagerhuis. Het lage niveau van de uitkeringen wijst er volgens Vincent op, dat die vooral be doeld zijn om de armen arm te houden of om de armen te straffen en de andere mensen voor te houden, dat zij alles moeten doen om te voorkomen, dat zij eveneens terechtkomen in de „peilloze diepte" van de armoede. Vincent wees erop, dat de armen voor hun noodzakelijke levensbehoeften aan gewezen zijn op leningen. Daardoor blij ven ze niet alleen arm, maar krijgen ze ook nog eens te maken met oplopende schulden. Methodisten die als vrijwilli ger actief zijn, merken volgens Vincent, dat vrijwillige bijdragen ter ondersteu ning van de armen op geen enkele wijze een compensatie kunnen bieden voor het geld dat aan publieke diensten wordt onttrokken om de belastingen te kunnen verlagen. Vrijwilligersorganisaties wor den steeds meer gedwongen om de zorg voor de armen op zich te nemen, een taak die in een beschaafde maatschappij aan door de staat gesubsidieerde instel lingen toekomt, zei Vincent. De avond van het leven brengt zijn lamp mee Joseph Joubert UTRECHT De West- duitse theologe Dorothee Sölle en minister Jan Pronk van ontwikelings- samenwerking (beiden protestant) zijn de be kendste sprekers op de jaarlijkse manifestatie van de rk Acht Mei Be weging, die onder het motto Deze wereld omge keerd op 12 mei in Zwol le wordt gehouden. De derde prominente gast is de Filipijnse bisschop Mi- quel Purugganan van Ila- gan, zodat er in ieder ge val één bisschop is. De schuldencrisis is een van de voornaamste thema's op de manifestatie, zo blijkt uit de Acht Mei Krant. Na de ope ning door voorzitter Wies Stael-Merkx, door Walter Goddijn onlangs de 'vrouwelij ke bisschop van Nederland' tenoemd, zet Nico Roozen van olidaridad de cijfers en feiten van de schuldencrisis uiteen. Dorothee Sölle spreekt vervol gens over het centrale thema, waarna Flora Wekesi Olwali, werkzaam in de sloppenwij ken van Nairobi, de gevolgen van de schuldencrisis voor vrouwen schetst. Een Neder landse boerin, van wie de naam nog niet bekend is, spreekt vervolgens over de si tuatie in eigen land. Aan het begin van het mid dagprogramma spreekt minis ter Pronk over de schuldencri sis, (onze) verantwoordelijkhe den en mogelijke oplossingen. Na een forum over mensen rechten in de kerk (Helmer- hoek en Zandbelt) en de com munio Groningen-Ilagan vraagt DISK-voorzitter Her man Bode tenslotte aandacht voor de manifestatie Neder land tegen verarming, die op zaterdag 19 mei in Den Haag wordt gehouden. Een vesper viering beëindigt de bijeen komst. •Naast het hoofdprogramma zijn er nog talloze nevenactivi teiten. Zwarte feministische theologie met Doreen Hazel, de kerk in de DDR met de Westduitse hoogleraar dr. H. Haring uit Nijmegen, apart heid en kerkelijk verzet met de werkgroep Kairos, man vrouw-verhouding in de orga nisaties van de Acht Mei-par ticipanten, zuiver bankieren met IK VOS, Missionaris, waartoe met het Centraal Mis sie Commissariaat, Één ambt en vele ambten met de Bos sche vereniging van pastoraal werkenden. Deze wereld verkeerd met het Werkver band katholieke homopastores, Bevrijding en gelijkheid bin nen en buiten de kerk met de Vereniging gehuwd en onge huwd priesterschap, enzo voorts enzovoorts. Óf, zoals Stael-Merkx in de Acht Mei Krant zegt, 'in Zwolle is veel te beleven'. De avond ervoor is er reeds een avondprogramma voor neren onder de titel Upsi- )wn of ondersteboven. Op de dag zelve zijn er kinder-, tiener en jongerenprogram ma's, een modeshow van Indi sche textiel, een expositie over haardracht in Afrika en een fototentoonstelling over de verarming in Nederland. Omstreden patriarch Teoctist blijft aan BUKAREST De Roemeen se orthodoxe kerk heeft beslo ten haar patriarch Teoctist, die in januari aftrad na be schuldigingen dat hij had col- laboreerd met het bewind van de -inmiddels terechtgestelde- stalinistische Roemeense dic tator Nicólae Ceausescu, weer in zijn functie te herstellen. De orthodoxe synode die deze week bijeen kwam om een nieuwe patriarch te benoe men zou besloten hebben aan de 74-jarige Teoctist vast te houden omdat hij „brede steun onder de bevolking ge niet, gesteund wordt door zijn kerkelijke follegas en in goe de gezondheid verkeert". Waarnemers zeggen dat het besluit tot onrust kan leiden onder de orthodoxe christe nen, die naar schatting 80 procent van de bevolking in Roemenië uitmaken. Tijdens het 24 jaar durende bewind van Ceausescu diende de aan stelling van kerkelijke leiders door het regime te worden goedgekeurd, een voorzetting van de langdurige traditie in Roemenië van innige samen werking tussen kerk en staat. YORK Bij oecumeni sche samenwerking moeten de structuren aanvankelijk zo open mo gelijk blijven. Dan is het mogelijk dat de deelne mende kerken of groepen van elkaar leren. Dit pleidooi houdt de anglicaanse aartsbisschop dr. John Habgood van York (Engeland) in zijn boek 'Confessions of a Conservative Liberal'. De 62-jarige Habgood, die eerst natuurwetenschappen studeerde voordat hij met the ologie begon, geldt als een van de kandidaten voor de opvolging van dr. Robert Runcie als hoofd van de Ang licaanse Kerk. Vaak probeert men alles in kleine lettertjes vast te leggen om het (kerk)eigene te vrij waren van vreemde smetten. Dat leidt volgens Habgood tot weinig of niets. Hij wijst er niet zonder trots op dat in 1967 het schema voor een fu sie van een Anglicaans colle ge, waarvan hij het hoofd was, en een Methodistencolle ge binnen een half jaar rond was. Dat verdient een plaats in het Guinness Book of Re cords omdat oecumenische onderhandelingen nog nooit in zo'n korte tijd zijn afge rond. Iedereen is bang door oecu menische samenwerking een stukje van zijn identiteit te verliezen. Volkomen ten on rechte, schrijft Habgood, en hij gebruikt de uitdrukking 'verruimde identiteit', afkom stig van een oecumenische conferentie in Swanwick. „Oecumene vergroot onze identiteit doordat we in staat worden gesteld ons een deel De Anglicaanse aartsbisschop John Habgood van de traditie van anderen te voelen." Oecumene houdt niet in dat we eigen kostbaar heden verliezen maar dat we deel krijgen aan die van an deren. Oecumene moet haar wortels in de ontmoeting van mensen en hun onderlinge samenwer king hebben. Anders wordt ze saai en frusterend en is ze al leen maar tijdverspilling. Op den duur heeft ze bovendien geen enkele, betekenis meer voor het christelijk geloof. Maar als oecumene ontstaat uit de ontmoeting van men sen, dan komt men tot het in zicht dat het om wezenlijke zaken gaat en dat niemand van ons zonder anderen chris ten kan zijn. In dit verband verhaalt Hab good van de overijverige christen. Na zijn dood meldt deze zich aan de hemelpoort bij Petrus. Hij denkt dat hij meteen de hemel kan binnen gaan omdat hij zo gelovig is geweest. „Mooi dat je er bent," zegt Petrus, „maar waar zijn de anderen?" Habgood pleit ervoor dat ook in Engeland 'Kirchentagen' worden georganiseerd. Hij verwijst naar de algemene vergaderingen eens in de ze ven jaar van de Wereldraad FOTO: ANP van Kerken. „Breng enkele duizenden mensen een paar weken bij elkaar, laat hen er varen hoe veelkleurig en we reldwijd het christelijk geloof is en ze zullen deze ervaring nooit vergeten." Niet minder belangrijk is de oecumene op plaatselijk ni veau. Oecumene moet niet aan de experts worden over gelaten, maar juist in de ge meenten en parochies gestalte krijgen. De pressie moet van het grondvlak komen waar mensen zeggen: „Waarom kunnen we niet méér samen werken? Waarom kunnen we niet één worden?" Bijdrage voor opvangcentrum Sovjetjoden NIJKERK/JERUZALEM De organisatie 'Chris tenen voor Israël' zal in Jeruzalem een opvang centrum voor Sovjetjoden realiseren. Daarbij wordt samengewerkt met het Soviet Jewry Zionist Fo rum, waarvan Nathan Sjaranski voorzitter is en met de Jerusalem Foun dation van burgemeester Teddy Koliek. De geraamde kosten van de actie 'Hulp bij de opvang van Russische joden' bedra gen f 1 miljoen. Het huis krijgt de naam 'Beit Eretz Tsafon', Huis van het Noor derlicht (Jeremia 16 14-16). Er is volgens Alan Freeman van de Jerusalem Founda tion dringend behoefte aan een overkoepelend centrum voor de joden uit de Sovjetu nie. Voor informatie over werkgelegenheid, huisves ting, omscholing en sociale lasten moeten ze nu nog naar verschillende adressen in de stad. Die informatie moet volgens Freeman op één plaats verkrijgbaar zijn. Het gebouw waarin het cen trum wordt gevestigd, staat midden in de stad Jeruza lem. Er komt ook ruimte voor lessen in het Ivriet en voor een Russischtalige bi bliotheek. Het centrum wordt echter vooral een plaats waar de immigranten elkaar maar ook de Israë liërs kunnen ontmoeten. De laatste tijd komen naar Jeruzalem gemiddeld 500 Sovjetjpden per maand. Van hen behoort 33 procent wat leeftijd betreft tot de wer kende bevolking, ruim 40 procent is onder de 18 jaar en 25 procent is 65-plusser. EX-ZENDINGSWERKER OVER HULP AAN DERDE WERELD: DEN HAAG - De kerken in het rijke westen kun nen hun financiële hulp aan kerken in arme lan den het beste richten op kortlopende projecten. Op die manier bestaat het minste gevaar dat de gel delijke hulp onbedoeld onrechtvaardige sociale verhoudingen schept of in stand houdt, zoals nu vaak het geval is, of dat een deel van het geld verdwijnt in snoep-reisjes en allerlei andere voor deeltjes voor zowel de ontvangers als de gevers. Dat zegt dr. Henk Vijver, ex- zendingswerker voor de Ge reformeerde Kerken in Ne derland, in het pas versche nen boekje 'Teruggezonden, leven en geloven in Latijns- Amerika'. Geldelijke hulp van kerken uit rijke landen aan kerken of andere instellingen in de Der de Wereld vormt een bijzon der delicaat probleem, schrijft Vijver. Volgens hem gaan or ganisaties voor zending, we- relddiakonaat en ontwikke lingssamenwerking er in de praktijk nog steeds vanuit dat geld geven per definitie goed is en daadwerkelijke hulp be tekent. Maar behalve veel goeds kan er ontzaglijk veel kwaad met geld worden ge daan, schrijft Vijver, die daar om van mening is dat finan ciële hulp blijvend ter discus sie moet staan. Zo kan goedbedoelde hulp heimelijk de bedoeling heb ben het kwade geweten te sussen van de christenen uit de rijke landen. "We geven een geldelijke bijdrage en we drinken braaf ons kopje Der de Wereld-koffie, maar ver- ddr verandert er niets, want onze eigen leefwijze- is ons heilig en daar mag niemand aankomen". Over de personen die belast zijn met de verdeling van de gelden zegt Vijver dat hij maar weinig vertegenwoordi gers van rijke kerken heeft ontmoet "wier benen sterk genoeg waren om de weelde van het mogen geven te kun nen dragen. Ik heb dit soort mensen onbeschaamd in de eerste persoon horen spreken over geldelijke steun die niet zij, maar hun kerken gaven aan bepaalde projecten". Niet alleen de gevers, ook de ontvangers kunnen vaak geen weerstand bieden aan de aan trekkingskracht van geld, vindt Vijver. Er bestaat vol gens hem in de Derde Wereld een niet onaanzienlijke groep mensen en instellingen die op vrijwel onbeperkte wijze geld vragen aan kerken in rijke landen. „Het enige dat hen in teresseert is geld ontvangen. Zij spreken over westerse kerken dan ook bij voorkeur als van agentschappen, als een soort internationale be leggingsinstanties". Sommige van deze mensen hebben een grote bekwaan- heid ontwikkeld om deze 'agentschappen' te bewerken, aldus Vijver. „Ze maken rei zen door Europa en Noord- Amerika en presenteren links en rechts begrotingen voor bepaalde projecten die alle verbeelding tarten. Een mil joen dollar is niets!" Volgens Vijver wordt opzettelijk aan de hoge kant begroot. Als je dan de helft krijgt, kan je als- nog je gang gaan, zo wordt volgens Vijver openlijk ge- Vijver bespeurt verder nog dat financiële steun aan de vele kleine protestantse ker ken in Latijns-Amerika deze kerken helpt om er hun eigen „veel te zware" kerkelijke structuur op na te houden. „Zouden deze kerken geen geldelijke steun ontvangen van rijke zusterkerken, dan waren zij misschien gedwon gen zich te verenigen", aldus Vijver. Rijke kerken kunnen wel fi nanciële hulp bieden aan ar mere kerken, maar die hulp zou vooral bedoeld moeten zijn om het contact tussen de verschillende kerken te be vorderen, schrijft de huidige gevangenispastor in het Huis van Bewaring in Leeuwar den. Mensen en instellingen uit de rijke landen zouden het vol gens hem wat vaker moeten aandurven om tegen de vele aanvragers van geldelijke hulp uit de Derde Wereld te zeggen: „Zilver of goud heb ben we niet, maar we zouden graag met jullie meedenken en meedoen, want we denken daar veel van te kunnen le ren. En misschien kunnen we in de naam van Jezus Chris tus iets anders dan alleen maar geld bijdragen, dat toch ook wel nuttig is..." (Het boek: 'Teruggezonden, leven en geloven in Latijns- Amerika' is uitgegeven bij Kok en kost 21,90) UTRECHT Het be stuur van de Katholieke Vereniging van Ziekenin- richtingen (KVZ) heeft zijn leden geadviseerd bij de aanstelling van een rk geestelijk verzorger de 'raamprocedure' van de bisschoppen te volgen. Deze procedure voor de aanstelling van geestelijk verzorgers in instellingen van gezondheidszorg en bejaardenhuizen werd vo rig jaar door de bisschop pen van alle bisdommen behalve Roermond vast gesteld. De KVZ had aanvankelijk veel bezwaren tegen de raamprocedure, niet alleen omdat ze naar haar mening eigenmachtig door de bis schoppen was vastgesteld, maar ook omdat ze te gede tailleerd zou zijn. In een ge sprek met de ICORA, de in terdiocesane commissie voor rechtspositionele aangele genheden, is echter geble ken dat de procedure vooral de verantwoordelijkheid van bisschoppen en besturen van instellingen omschrijft en het kader aangeeft waar binnen vacatures moeten worden vervuld. De proce dure heeft niet ten doel al lerlei mogelijke individuele en locale omstandigheden die bij de vervulling van een vacature spelen, te regelen. Uitgangspunt daarbij is, dat een rk geestelijk verzorger alleen dan de Kerk kan ver tegenwoordigen, als hij of zij van de bisschop een pastora le opdracht heeft ontvangen. De bisschoppen hebben na melijk met lede ogen aange zien dat in ziekenhuizen en bejaardenhuizen herhaalde lijk geestelijk verzorgers zonder overleg met de bis schop of zonder diens pasto rale opdracht werden aange steld. Zij vinden dat een „ongewenste ontwikkeling", niet alleen omdat hun de verantwoordelijkheid toe komt voor de pastorale zorg voor de katholieken in hun bisdom, maar ook omdat ka tholieken in de instellingen konden twijfelen aan de ka tholiciteit van „hun" geeste lijk verzorger. Voorzitter drs. A.M.A.J. Jansen schrijft aan de leden van de KVZ dat in het ge sprek met de ICORA duide lijk is geworden dat de raamprocedure niet bedoeld is om de problemen bij de vervulling van vacatures op te lossen. In het verleden konden namelijk meerma len vacatures in een instel ling niet worden vervuld, omdat geen kandidaat kon worden gevonden die vol deed aan de criteria voor een pastorale opdracht. Door het feitelijk ontbreken van geestelijk verzorgers die voor een bisschoppelijke machtiging in aanmerking kwamen, bleven patiënten, cliënten of bewoners van pastorale zorg verstoken. Ook bleek de zorg van de KVZ ongegrond dat de raamprocedure de onderlin ge verschillen tussen de bis schoppen bij de beoordeling van de criteria voor aanstel ling zou bestendigen. De bis schoppen blijven het met el kaar oneens, maar dat kan niet als bezwaar tegen de raamprocedure worden in gebracht, omdat deze slechts een algemeen karakter heeft. Bisschop Gijsen van Roer mond heeft de raamproce dure niet ondertekend. Hij stelt geen pastoraal werk- (st)ers aan en benoemt uit sluitend priesters als geeste lijk verzorger. De pastoraal werk(st)ers die in het bis dom Roermond als geestelijk verzorger actief zijn, hande len daarom altijd buiten verantwoordelijkheid van de bisschop. Gijsen heeft echter wel toegezegd dat hij bij de aanstelling van pries ters als geestelijk verzorger de raamprocedure zal vol gen, zo meldt '1-2-1', het or gaan van de RK Kerkpro vincie. Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Oosterland (Zld) en Ou- werkerk E. van der Sluis te Maas dam en Cillaarshoek; te Zeewolde (herv.geref.) M.J.G. Smith te Alblas- serdam. Beroepen te Maassluis P.J.H.J. Overduin te Klarenbeek; te Heuke- lum D. Rodenburg, kand. te Katwijk aan Zee; te Oosterwolde-Fochteloo B. Haanstra, kand. te Middelstum; te Denekamp G. Ruiterkamp, kand. te Peize. Bedankt voor Hekelingen en Simonshaven-Biert E. van der Sluis te Maasdam en Cillaarshoek; voor Sintjohannesga-Delfstrahuizen mw.M. Geense te Geervliet en Heen- vliet. Toegelaten tot de evangeliebe diening en beroepbaar B. Haanstra, Groensingel 42. 9991 CE Middel stum; C.B. Stam, Mispelgaarde 36, 3992 JW Houten. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Eerbeek drs.M.H. Valk, kand. te Kampen. Beroepen te Ferwerd (part-time) mw. drs.G.R. van Gorcum, kand. te Amsterdam, die dit beroep heeft aangenomen. Nederlands Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Houten (part time) drs.W.G. Rietkerk te Utrecht en predikant bij de Stichting l'Abri te Eek en Wiel. Deze laatste functie zal hij blijven vervullen. Glibberig rapport HET milieu is een glibberige materie. In één generatie, heeft het kabinet zich voorgenomen, moet de totaal verziek biosfeer in Nederland weer tegen een stootje kunnen. E vergt niet alleen miljardeninvesteringen, maar vooral o een ander soort bewustzijn. Het milieu zélf, en niet de h« aaj zucht van de mensen, moet voortaan bepalen hoe we n^rd1 onze omgeving omspringen. Een hele opgave, maar konin^ier Beatrix heeft vorig jaar nog het alternatief in dramatisc|gge bewoordingen geschetst: „...dan wordt het onvoorstelbaji. denkbaar, en sterft de aarde". In die filosofie past het uitgelekte, vertrouwelijke conct van het 'Tweede structuurschema verkeer en vervoer', aanzienlijk is aangescherpt vergeleken met het oorsprong lijke rapport van twee jaar geleden. Het plan voorziet nu o der meer in de verhoging van de kosten van het autorijd in de Randstad met 50 procent binnen de komende vijf ja« beperking van de groei van het autoverkeer in de komen twintig jaar tot 35 in plaats van 55 procent en een drastisc vergroting van de capaciteit van het openbaar vervoer: procent méér reizigers in de spits in het jaar 2010. In die filosofie past echter in het geheel niet een no^ schrijnend rapport, dat de distributiesector van Nederlai gisteren onder 'groene vlag' presenteerde. Daai wordt ons milieu opnieuw het kind van de rekening, twintig jaar, zo schetst de Stichting Nederland Distributi land, zal het totale goederenvervoer in Nederland meer d; verdubbelen. De Stichting stelt zich voor dat de schade die dat aan milieu toebrengt enigszins beperkt wordt door schonere toren, energiebesparing en efficiency verbetering. Wel all] maal zaken die niet in Den Haag, maar in Brussel gerege moeten worden. Want bovenaan het verlanglijstje van transportsector staat dit: 'De concurrentiekracht van Ned< land als transport- en distributieland mag niet in gev? worden gebracht'. rhc (fix Kennelijk is de politieke druk om het milieu nu eim lijk serieus te nemen inmiddels zo groot geworden, dat hUgj bedrijfsleven zich geroepen voelt dergelijke kortzichtig schoten voor de boeg te geven. De doelstellingen van het N|mj tionaal Milieubeleidsplan worden niet gehaald bij een ve^en dubbeling van het goederenvervoer, erkent de werkgro die het rapport heeft opgesteld. Maar de gedachte om vervi gens genoegen te nemen met iets minder méér is in di kringen blijkbaar nog niet opgekomen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat één van de drie o[ ee afhankelijke leden van de door de stichting in het leven gicri roepen 'Klankbordgroep milieu' een topambtenaar va het ministerie van milieu afstand heeft genomen van belangrijkste gevolgtrekkingen. De conclusie dat er steeirifl meer economische groei en veel meer vervoer nodig zijn ojaro het milieu te redden, noemt hij een omgekeerde redenerin[ Het is veelzeggend voor de geloofwaardigheid van het rat port en de 'moed' van Nederland Distributieland dat de 1 zwaren die deze topambtenaar heeft ingebracht niet in 1 rapport zijn afgedrukt. Minister Maij-Weggen, die het pi? tentieuze stuk kreeg aangeboden, doet er goed aan eerst ee£j deze ambtenaar te raadplegen voor zij zich een oorda) vormt over het milieubewustzijn van de transportsector. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonder, stukken te bekorten. Bondscoach In het onderschrift bij een foto van bondscoach Libregts staat „met gebogen hoofd". Met deze tekst doet u het zelfde als het weekblad 'Privé'. Niks ge bogen hoofd. De man haalt al leen iets uit zijn koffertje, ik denk zijn bril. Er is al genoeg tegen hem geschopt, dus dat verwacht ik niet van een dag blad dat er overigens mag zijn. En ik kan het weten, want ik ben al 41 jaar abonee. Pastoraal werkenden (5) Het interview met Van Breu- kelen, voorzitter van de Rot terdamse Vereniging van Pas toraal Werkenden, las ik met de wenkbrauwen dicht bij de haarinplant y van verbazing. Ter rechtvaardiging van zie kenzalving door lekepastores zegt de geïnterviewde: „Als je een zieke voortdurend hebt begeleid, heb je een vertrou wensrelatie opgebouwd. Dan kun je voor de ziekenzalving niet op het allerlaatste mo ment een vreemde droppen Een argument dat van zwaki door zijn knieën zakt. Gerfbel geld huisbezoek van een knq_ zuster of huisarts zal ook vertrouwensband scheppef Maar als het tot een operatr moet komen, is de enige vraa wie daartoe bevoegd is, en kL*rr men beiden ondanks alle ver, trouwen niet in aanmerkiiP'-'t' als chirurg. Een priester is ilhoi mand die door zijn celibaatsgjvin lofte een groot offer voor Ken heeft gebracht, nog vóór hijL^r kende. Zo iemand mag je gee- 'vreemde' noemen. BovendiPin gaat het doorgaans om iemaib die de zieke als parochiepriaTvc ter al jaren kent. Tenslotte, hh r contact door een aantal zi[nS( kenbezoeken kan sterk zij maar bij het ontvangen van 1 laatste sacramenten is ij werkzaamheid van Christii. tastbare aanwezigheid veel 1 langrijker. En wat dat vertrol wen betreft: een bisschop mol er op kunnen vertrouwen een p.w. zich aan de afsprak^ houdt. Een zieke moet er i kunnen vertrouwen dat Chril tus op de juiste wijze vertegeL woordigd is. H.J. Bron, DEN HAAG. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand 24,85 per maand 25,85 per kwartaal 74,10 per kwartaal 75,10 per jaar 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070-3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 IA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2