belangstelling voor Van Gogh Overtreft alle verwachtingen Stemarme Bowie groots in beeld en geluid Jasperina de Jong perfect in Tour de Chant vatende tafel van VPRO biedt lekkerste kleuter-ontbijtsbow ieuw cultureel élan in Riva-garage ij Theater temperamentvol in Spaans drama Judith Leysterprijs voor Loes van der Horst Romantisch concert zonder pathetiek a INST/RTV Eeidóe Somu/nt ZATERDAG 31 MAART 1990 PAGINA 17 nroepen willen middagtelevisie ,VERSUM De Hilversumse omroepen hebben in meerder- ingestemd met plannen voor zendtijduitbreiding van 678 ten behoeve van middag-televisie vanaf 1 januari 1991. De 'iagtelevisie zal worden gebundeld op één tv-net en al begin- im 12.00 uur. Een half uur later staat een NOS-journaal ge- I. Met de middagtelevisie hopen de omroepen te kunnen irrerén met de commerciële omroep. De omroepen hebben esloten te komen tot een strakkere regeling voor de coördi-" van de programma's over de drie netten van de publieke ep. De NOS zal WVC binenkort vragen om zendtijduitbrei- Daarvoor is 50 miljoen gulden nodig. Dit bedrag komt vrij 1 januari 1991 het contract afloopt tussen de omroepen en iP (Nederlandse Dagblad Pers), aldus Van den Heuvel. De ;p compenseerde de dagbladen met dit bedrag voor het 'loeien van advertentiegelden. Daarnaast rekent de NOS op geld van WVC. Minister D'Ancona wil dat pas doen als de ipen komen met een doortimmerde visie op de taak en toe van de publieke omroep. Dat zal binnenkort gebeurèn. iroepen willen overigens in de toekomst nog eerder begin niet uitzenden, vanaf 09.00 uur. Jasperina de Jong: Tour de Chant. Tek sten: Ivo de Wijs. Muziek: Joop Stok- kermans. Kleding: Yan Tax. Licht: Hans Wolff. Decor: Ad Werner. Gezien op 30 maart in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Herhalingen: vanavond in Den Haag, van 19 tm 21 april, in de Leidse Schouwburg. De enige reden dat Jasperina de Jong geen wereldster is, is het feit dat ze in het Nederlands zingt. Zo, dat staat er vast. Voor ons heeft dat echter het grote voordeel dat ze de liedjes van Ivo de Wijs op haar programma zet, die zich de laatste jaren rap ont wikkelt tot ongeveer de beste tekstschrijver van Nederland. Dat is er ook uit. Wie hebben we nog meer? Joop Stokkermans. Hij voorziet de genoemde gelukkige combinatie van adequate melo dieën en arrangementen. Voor een recensie is dit wat kort. Daarom zal ik vertellen dat Jas perina de Jong nog steeds behept is met een uitstekende stem die de weg weet van klassiek tot rock en rap. Ook haar expressivi teit en haar acteertalent zijn overbekend. En haar vileine wij- verigheid; de laatste mededeling vari Tour de Chant is „morgen denk ik geen seconde meer aan u". Dat zeggen, nooit glad wor den en toch algemeen bemind blijven en toegejuicht worden, dat is mevrouw De Jong ten voe ten uit. Wat moet je verder nog schrijven? Bijvoorbeeld dat het Nederlands cabaretrepertoire er minstens één klassieker bijheeft. Dat overkomt het genre dat het meestal niet moet hebben van het universele, maar van de actualiteit niet vaak. Ik bedoel De molen, over gods dienst en tolerantie, die meestal vijanden zijn. Hoed af, meneer De Wijs. Ook voor de zeer her kenbare scrabblepartij die in een tweepersoons oorlog uitloopt en voor de sarcastische tekst over de absurde hobby van het stuntvlie- gen met straaljagers. Dank ook aan meneer Stokkermans, bij voorbeeld voor het zwaar swin gende Wie zegt er dat ik lachen moet. En aan meneer Wolff voor het fraaie lichtplan. Het overkomt me zelden en ik heb er een hekel aan, maar ik moet zeggen dat ik geen substan tiële kritiek heb op Tour de Chant. Of het zou de naam van het programma moeten zijn, maar daarin was Jasperina de Jong zelf me al voor. DICK VAN TEYLINGEN Kinderen van Hofpleintheater mogen niet vaker optreden DEN HAAG De Arbeidsinspectie in Rotterdam heeft terecht geweigerd het Hofpleintheater in Rot terdam een ruimere ontheffing van het arbeidsver- bod voor kinderen te verschaffen. Nu mogen de kin deren slechts drie keer per week, en maximaal acht keer per jaar optreden. Minister De Vries van sociale zaken heeft dit geantwoord op vragen van ket VVD- kamerlid Dijkstal. Het Hofpleintheater wilde dat de kinderen vaker mochten optreden. Over deze kwestie loopt nog een beroep bij de Raad van State. Dijkstal wilde van De Vries weten of deze bereid is om met het oog op de naderende Paasvakantie ontheffing te verlenen van het arbeidsverbod. „Het is bij het Jeugdtheater Hof plein bekend dat zij een aanvraag kunnen indienen voor maximaal acht optredens per kalenderjaar met een maximum van drie optredens per week", zo ant woordt De Vries op dit verzoek. OTEST TEGEN COMMERCIALISERING VAN KUNST STERDAM/OTTER- - Vanaf vandaag tot juli zal een vrijwel itante stroom bezoe- in de tentoonstel zalen van het Am- amse Vincent van i-museum en het ler-Müller museum Ie Hoge Veluwe de Van Gogh-tentoon- ingen gaan bekijken, en de stormloop die >p de kaarten is ont worden meer dan miljoen bezoekers 'Yacht. Dat is meer dan op van tevoren was kend. 1 ngin Beatrix opende gis- de tentoonstellingen die 100ste sterfjaar van de Ier opluisteren. In het Gogh-museum zijn 133 lerijen te zien die de ier beschouwde als de van zijn oeuvre, terwijl tterlo 248 van zijn teke- n zijn verzameld, teur De Leeuw van het Gogh-museum herinner de bezoekers er gisteren I dat Van Gogh bewust IP veö* Benno Rewinkel Wildenburg en Paul van Riek tot Beest voor hun gebalde vuisten, dat dient als protest tegen de vercommercialisering van Van Gogh. FOTO: ANP bouwde aan groepen, reeksen ken ons inzicht in het streven dan ook als meerwaarde op te en series in zijn oeuvre. „In van de kunstenaar en het we- leveren voor de bezoeker, die hun aaneenschakeling en hun zen van zijn kunstenaarsschap, immers in vele gevallen met samenhang, verdiepen de wer- Dit hoopt de tentoonstelling de individuele beelden al heel vertrouwd is", aldus De Leeuw. Op het Museumplein in Am sterdam werd gisteravond het Van Gogh-dorp feestelijk geo pend door burgemeester Van Thijn. Het dorp dient als op vang vooi; de bezoekers aan het Amsterdamse deel van de expositie en bevat horecagele genheden, winkels, sanitaire voorzieningen en informatie stands. Uit protest tegen „commercia lisering van het kunstgebeu- ren in het algemeen en de her denking van Van Gogh in het bijzonder" onthulden de kunstenaars Benno Rewinkel Wildenburg en Paul van Piek tot Beest gisteren op het Mu seumplein het manshoge kunstwerk „Your Life is Cal ling". Dat bestaat uit een aan tal omhoog geheven gebalde vuisten van gewapend beton. „Wij hopen dat dit stille sym bool mensen ertoe zal aanzet ten na te denken over zaken die niet kloppen", aldus Re winkel Wildenburg in een toe lichting. De kunstenaars zijn er drie maanden mee bezig ge weest. Een woordvoerder van de Amsterdamse politie wist vrijdagmiddag nog niet of het kunstwerk er mag blijven staan. ie Bras. Negendelige kleuter- VPRO-televi8ie. Nederland 2 uur. Zondag. fERSUM Als kind n je ervan dat op een ;n, als moeder even niet het grote pak hagelslag imorgen' tegen je zegt. room wordt waarheid in ^uterserie „Broodje Bras", komende negen weken uitgezonden. Bras, de meest uitgesla- loterham van het tafel is de centrale presenta- nHin deze show, die zich op ukentafel afspeelt, maar het Eitje, Harry Hagel- jn Christiaan Kaas en al idere tafelbewoners heb- ;der zo hun eigen in- Zo laat Erik het Eitje in de eerste aflevering bijvoor beeld weten dat hij is wegge haald door de boer. „Anders zou ik nu een kip zijn ge weest". De show bestaat elke week uit dezelfde ingrediënten. Er is een gedichtje, een avontuur, een verhaaltje over een ver land, een ihterviewtje, een be kend liedje en een slapstick. Verantwoordelijk voor de se rie zijn Ed van Hout en Chris tiaan Kuipers. „Omdat het programma 's morgens wordt uitgezonden hebben we voor een ontbijttafel gekozen. Alle voorwerpen zijn daarbij ge maakt van schuimrubber, om dat al die tafelbewoners flexi bel moesten zijn. Het zijn een soort poppenkast-poppen, waarbij de bedieners onder de tafel zitten. Nadeel van zo'n tafel is dat er maar vier perso nen onder kunnen, dus tijdens de opname hebben we wel eens met armen en benen in de knoop gezeten", zegt Ed van Hout. Aangeklede boterham Dat het programma „Broodje Bras" heet, komt omdat de aangeklede boterham zich het eerst aandiende. „Daarna zijn we daarop gaan voortbordu ren, hebben we gezocht naar zaken die aansluiting zouden vinden bij de belevingswereld van kleuters, want zij zijn toch degenen die op zondagochtend vroeg uit de veren zijn", aldus Christiaan Kuipers, die ver antwoordelijk is voor de pop pen. Om die reden ook wilde Da- niëlle Lunenborg, hoofd kin derprogramma van de VPRO- televisie, graag een extra kleu terprogramma. Daniëlle: „Ik zei: denk eens na over wat leuk zou zijn voor kleuters. Daar rolde een heel divers plan uit, waarbij Ed en Chris- taan kwamen aanzetten met die ontbijttafel als thuisbasis". Hoewel Robert Wiering, even eens bij de produktie betrok ken, liever niet praat over een „leerzaam" programma, wordt de kijker geconfronteerd met speelse opvoedkundige ele- mentjes en krijgt hij allerlei informatie doorgespeeld, on der meer door middel van het ontbijttafel-interview. ,-,Het is gewoon een vreselijk leuk pro gramma om te maken. Je moet je verplaatsen in een heel be perkte belevingswereld. Je kunt bijvoorbeeld geen grap pen met dubbele bodems bren gen. Dat begrijpt de kleuter niet, zoals je ook gewoon moet vertellen hoe iets is. Als je het probeert uit te leggen, gaat het mis". Voorlopig staan er negen afle veringen gepland. Daniëlle: „Als het een succes is, kunnen we altijd meer afleveringen maken. Het hangt echt af van de reacties van de kleuters. Bovendien hebben we al weer allerlei andere programma's in voorbereiding". Eén onderdeel zal de kijker al bij voorbaat onthouden blijven. Robert: „We hadden graag interviews laten zien met kleuters, maar die pasten, vanwege de tijd, niet meer in het programma". HANS PIËT Sound Vision-concert met David Bowie (zang, gitaar), Adrian Belew (gitaar, zang), Michael Hodges (drums), Erdal Kizilcay (bas) en Rick Fox (toetsen). Ahoy', Rotter dam. Gisteravond. Herhaling: 29 au- gustus Gottert Park, Nijmegen. In zekere zin is de „Sound Vision"-tournee die David Bo wie in acht maanden over vijf continenten voert een trieste aangelegenheid. Het is name lijk de laatste keer dat deze Engelse kameleon zijn oude materiaal uit het stof haalt. Bowie was gisteravond in een volgepakt Rotterdams Ahoy', ondanks zijn stemproblemen, groots in zowel beeld als ge luid. Verantwoordelijk voor het beeld was Edouard Lock, choreograaf van het Canadese dansgezelschap La La La Hu- man Steps. Samen met Luc Dussault en Lyn Lefevre en Bowie zelf ontwierp hij een re volutionaire video-techniek die het mogelijk maakt Bowie meer dan levensgroot te pro jecteren op een videoscherm, dat op elk gewenst moment naar beneden kon worden ge rold. Gevolg was dat Bowie voor of achter het scherm met zijn eigen imago kon spelen, zo de realiteit met de fantasie verbond en het publiek in ver twijfeling bracht naar wie ze moesten kijken: de levende Bowie of zijn zwart-witte beel tenis. Bovendien reikte het David alle mogelijkheden aan zijn liefde voor theater (Rock roll suicide), mime (Let's dance) en dans (Blue Jean) te botvieren. In een herziene versie van „Fame" leverde dat op het doek indrukwekkende danspartijen op met de blonde, uiterst krachtig dansende Louise Lecavalier. Hoewel niet lijfelijk aanwezig maakte ze ook in nummers als „China Girl" een onuitwisbare indruk. Visueel was de show, ook in lichteffecten, dik in orde. Minder Muzikaal was de show toch minder spectaculair dan ver wacht. Hoewel de ruimtelijke gitaarpartijen van Adrian Be lew soms fraai van sfeer wa ren, kwam de kameleon Bowie niet helemaal uit de verf. Zijn drang muzikaal steeds nieuwe wegen te bewandelen leek minder aanwezig. Hierdoor was de diversiteit die door het oude materiaal verweven zit eveneens minder nadrukkelijk aanwezig. Het merendeel van zijn composities was in een an der jasje gestoken en had soms toch wat van de oude glans verloren. Daarbij waren ook door het aantrekken van Be lew echo's van David's nieuwe groep Tin Machine te horen. Een deel van het materiaal was in een stevig rockjasje ge stoken. Bowie begon zijn twee uur durende show (inclusief toegift) krachtig met een akoestische versie van „Space Oddity". Daarna moest hij al snel gas terugnemen vanwege een lichte verkoudheid. Ge volg was dat hij op een soms pijnlijke manier de toonhoogte moest laten schieten en bij een nummer als „China Girl" de tekst min of meer voordroeg in plaats van zong. Bovendien was het geluid, door een foute balans tussen gitaar en toetsen en bas en drums in het eerste half uur niet best. Het leek alsof het publiek te maken had met een alsmaar langs dende rende trein. Maar omdat Bowie een profes sional in hart en nieren is, zakte de show niet als een plumpudding in elkaar. „Gol den Years" was funky, tijdens de intro van „Fashion" veegde hij het zweet van zijn gezicht met een vanuit het publiek ge gooid beertje, en met „Life on Mars" veroorzaakte hij op nieuw kippevel. De zaal reageerde overigens maar matig. Alleen bij het meest bekende werk gingen de handen op elkaar en werd er meegezongen, zoals bij het van emoties doortrokken „He- roes". Maar Bowie liet met „Sound Vision" wel zien, waarom hij in de afgelopen twintig jaar een vooraanstaan de rol speelde in de popmu ziek. HANS PIËT I HAAG „In Den J kun je leuk uitgaan j echte culturele eve- fnten 'zijn er niet", Bastiaan Willems. ivas voor hem en acht re enthousiaste jonge naars reden een ^e stichting in het le- roepen. Vanavond Inteert de stichting FRONTATIE zich pet publiek met 'Car een spektakel in tlVA-garagè aan de istraat. ,Er was natuurlijk at, maar alleen grote bijvoorbeeld het North :z Festival en alle eve- ten in het Danstheater, voor de wat minder be- kunst en cultuur moes liefhebbers naar Am- m of Rotterdam. Toen n wij ons af: kan dat Den Haag? En als je ze- nderd mensen binnen kunt halen voor een feest, dan kan het dus". Het betreffende feest was een experiment in het Paard, geor ganiseerd onder de naam 'Punk Preppy Produktions'. „Die naam was meer als grap bedoeld, we waren' geen offi ciële organisatie, maar we hadden wel dezelfde doelstel ling", zegt Bastiaan. Theo de Graaf: „Ho.use-muziek was het helemaal, maar de Haagse lief hebbers van die trend weken uit naar Amsterdam. In het Paard gebeurde het omgekeer de. De Amsterdammers waren deze keer in Den Haag". Ontevredenheid Jan de Leeuw doet de promo tie van de stichting. „Je ont moet elkaar uit een soort van ontevredenheid. Als iemand hetzelfde voelde en het klikte, dan sloot hij of zij zich bij ons aan. Ieder draagt vanuit zijn eigen richting iets bij aan de organisatie. Het bestuur bij voorbeeld bestaat uit mensen met een zakelijke opleiding en ik volg pr-cursussen. Maar het gaat allemaal wèl gestructu reerd, we zijn heel zakelijk". Dat moet ook wel, want subsi die krijgt de stichting niet. Als 'Car Crash' een succes wordt wordt daartoe wel een aan vraag ingediend. „Dan hebben we bewezen dat we bestaans recht hebben", zegt Bastiaan. Multicultureel Wat willen ze nou precies met die stichting bereiken? „Wij staan open voor elke maat schappelijke levensbeschou wing en willen de 'kleine kunstenaars' een kans geven zich aan de mensen te laten zien. Het terrein dat de grote jongens braak laten liggen, gaan wij gebruiken". Theo: „Wat leuk is, wat er gebeurt in het land, daar gaan wij mee aan de slag. Niet alleen dans en muziek, maar ook kunste naars willen wij onder de aan dacht van het publiek bren gen, bijvoorbeeld door het houden van exposities. Wij zijn een multiculturele organisa- 'Car Crash' is opgezet als ken nismaking met de stichting. De naam moet figuurlijk wor den gezien, het moet worden De organisatoren van 'Car Crash', beschouwd als een confrontale botsing tussen het culturele milieu van de afgelopen jaren en dat van de jaren 90 en daarna. De bezoekers worden geconfronteerd mpt beeldende kunst, live muziek en dans. Zo is daar Electronic Body Music van Luteum Zeitung, een drei gende dansbeat met flarden gi taar en stuwende keyboard ge luiden. Zelf in actie komen kan ook, door de 'dansterreur' van DJ René Passet zal het publiek worden verrast met zijn mix van industrieel, elec tro, house en pop. En verder belooft het vooral een echt Haags spektakel te worden. LIESBETH WITTEMAN ster speelt „Het huis met de alkons" van Alejandro Caso- de regie van Marianne de estzaktheater aan de Noord- te Den Haag, gisteravond, igen: 31 maart, 6 en 7 april r en 1 en 8 april om «st is met de zeven balkons de situatie naar het van rond de eeuwwis- Op het landgoed van ;va Altamira maakt innis met de in geldzor- '<erkerende Ramon, zijn riel, de huishoudster en de hysterische Genoveva zelf. Aangevuld met ander perso neel en de dorpsdokter levert het spel een goed inzicht in een drama over rijkdom, macht en vooroordelen. Marianne de Raad heeft dit spel kundig geregisseerd. De karakters kregen een grote do sis zuidelijk temperament toe bedeeld en dat werkt sfeerbe palend. De zaal maakt deel uit van het décor, zodat men er middenin zit en als een soort voyeur het wel en wee van de familie meebeleeft. Mariet den Broek als Genoveva weet zich te ontpoppen tot een boeiend karakter. Haar hysterische aanvallen worden heel na tuurgetrouw tot een climax ge voerd en de ingetogen spel- trant erna dwingt ontzag af. Coen van "Onselen, als de zoge naamde stomme zoon Uriel, toont een goed ingebeelde situ atie. In zijn stille momenten scharrelt hij wat over het to neel en in de sprekende scènes is er totaal niets vreemds aan de jongeman. Hannele Wessel als de intrigerende huishoud ster smeert stroop om de mond van baas Ramon om allerlei gunsten af te dwingen en maakt het leven van haar me despelers tot een hel. Met veel kracht en extrovert spelgedrag lukt dat haar uitstekend. Ma- rieken van Nieuwpoort als hulpje was bijzonder overtui gend in haar uitbeelding van angst en de genegenheid die zij probeerde op te bouwen je gens haar meesteres. Vrij The ater heeft een boeiende recon structie laten zien van dit vooral absurde familiedrama .en een bijzondere prestatie aan de reeks successen toegevoegd. ROB VAN DER MIJL HAARLEM De Judith Leijster-prijs 1990 is toegekend aan de 70-jarige Amsterdamse kunstenares Loes van der Horst. Ze kreeg de prjjs gisteren in het Frans Hals-museum in Haarlem. De Judith Leijster-prijs is in 1987 ingesteld" door een aantal vrouwen uit de kunstwereld. De prijs wordt elke twee jaar uit gereikt aan een vrouwelijk beeldend kunstenaar, die een be langrijke bijdrage levert aan de Nederlandse kunst. De onder scheiding wordt toegekend voor het totale oeuvre van de winna res. Aan de prijs is een geldbedrag van 10.000 gulden verbonden, evenals een overzichtstentoonstelling en een catalogus van het bekro.onde werk. Loes van der Horst was een van de drie geno mineerden, naast de fotografe Eva Besnyö en de video-kunste nares ÏNan Hoover. Kapelzaal (K O): Pianorecital door Alwin Bar. Werken van Schumann en Schubert. Gehoord op 30 maart. Vele composities uit de roman tiek dragen de mogelijkheid in zich scherpe contrasten in de uitvoering tot uiting te bren gen. Zo'n werk is bijvoorbeeld de sonate in Bes (D 960) van Schubert, een van de drie gro te sonates die deze componist in zijn laatste levensjaar schreef. Deze sonate staat, en niet zonder reden, in menig muziekhistorisch geschrift te boek als een van de meest ly rische werken van zijn perio de. Het hangt uiteraard sterk van de uitvoerende musicus af welk accent die contrastwer king uiteindelijk krijgt. Alwin Bër, die al jaren geldt als een specialist van het ro mantische repertoire, liet gis teravond in de Kapelzaal ho ren dat je die contrasten ook heel fijnzinnig aan kunt bren gen. Hij liet al in zijn terug houdende behandeling van het eerste deel, het 'molto modera to' zijn eigenzinnige interpre tatie van deze sonate doorklin ken. In tegenstelling tot wat mis schien verwacht zou worden bij een dergelijke interpretatie verwerd deze compositie in zijn handen beslist niet tot ka rakterloze muziek. Elke toon, elke nuance was uitstekend hoorbaar in zijn vertolking. Doordat de contrasten zo klein gehouden werden, won het stuk in bepaalde passages juist extra aan spanning. In dit spel van subtiliteiten bleek ook wat een verbluffende techniek deze pianist bezit. Een gelijksoortig subtiele be handeling als Schuberts sonate kregen ook 'Arabesque' (opus 18) en 'Carnaval' (opus 19) van Robert Schumann. Bij de uit voering van het eerstgenoem de werk viel Bar als het ware midden in het stuk. Het leek net alsof het al een hele tijd ergens gespeeld was en nu in eens hoorbaar werd. 'Carnaval', een benaming die duidelijk wordt als je let op de benamingen van de verschil lende delen, zoals 'Arlequin' en 'Pierrot' die sterk aan co- media dell' arte doen denken, is een werk dat helemaal is ge schreven op de vier tonen a- es-c-h (de Duitse aandüiding voor de b). Samen vormen ze de naam Asch, een plaatsje in de Bohemen dat Schumann aan een jeugdliefde herinner de. De uitvoering van 'Carna val' kende wel iets meer dyna miek dan de twee overige ge programmeerde werken. Met name de inleiding, de 'pream bule', was een stuk grimmiger dan Bör elders liet horen. Ner gens werden de verschillen echter erg groot. PETER VAN VEEN Haagse aquarellisten in Historisch Museum DEN HAAG De Haagse Aquarellisten vieren hun ze vende lustrum met een exposi tie van 31 maart tot 21 mei in het Haags Historisch Museum. Onder de 22 leden van deze vereniging van professionele waterwerfschilders zijn nog de oprichters Ronald Lindgreen en Paul van Eeden. In hun werk heeft de herkenbaarheid de overhand hoewel er naast verfijnd naturalisme ook breed opgezette abstractie valt te zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 17