1098,* „Kunstroof tijdens expositie Van Gogh vrijwel uitgesloten Verhaal Hemingway uit aantekeningen opgevist VEILIGHEIDSMAATREGELEN VERSCHERPT f|reitner als fotograaf Ji Amsterdams ïistorisch Museum Drupsteen en V.d. Elsken krijgen Capi-Lux prijzen Lezeri service VAN GOGH Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! UNST/RTV CcidócSouoant VRIJDAG 30 MAART 1990 PAGINA 15 jstival van Vlaanderen kijkt vooruit naar Mozart-herdenking va> j [STERDAM Voor het itival van Vlaanderen is dit het motto „Expecting Mo- gekozen. In 1991 is het jaar geleden dat Mozart rleed, zodat het festival irmee vooruitkijkt op de rdenkingsactiviteiten. betekent echter niet dat er >ns de maandenlange reeks concerten in diverse ste in België voornamelijk iek van Mozart te horen zijn. Het muziekfestival jejrdt traditiegetrouw georga- :heerd door zeven afdelingen ti als werkterrein Kortrijk, al provincie Limburg, Brugge, twerpen, Brussel, Gent en chelen hebben. Evenals vo rig jaar is er ook een concert programma in Zeeuwsch- Vlaanderen georganiseerd. De afdelingen laten hun program ma elk op een eigen tijdstip beginnen. Zo begint Kortijk op 24 april met een concert van de Tsjechische Filharmonie. Op het programma staan com posities van Smetana. Dvorak en Stravinski. Limburg begint op 19 mei in de Onze Lieve Vrouwe Basiliek in Tongeren met een concert van het Lim burgs Orkest Jeugd en Mu ziek. Mozart staat op 2 juni centraal in de basiliek met een uitvoering van diens „Vespri solemnes di confessore" en „Requiem" door het Collegium Instrumentale Brugense en Westvlaams Vocaal Ensemble. In Brugge (28 juli - 11 augus tus) worden ter gelegenheid van het het festival internatio nale wedstrijden voor solo zang, barokviool, gamba, tra verso, blolfluit, luit en ensem bles georganiseerd, terwijl in Antwerpen (14 september - 16 oktober) speciale aandacht zal worden besteed aan Johann Christian Bach, een van de zo nen van Johann Sebastian en bekend als de grootmeester van de galante stijl. Voor in lichtingen over het complete programma kunnen geïnteres seerden terecht bij het secreta riaat, dat is gevestigd in het stadhuis van Mechelen. AMHERST Een manus cript van de Amerikaanse auteur Ernest Hemingway dat wemelt van de door halingen en aantekenin gen, blijkt een compleet kort verhaal te bevatten, vermoedelijk het laatste dat Hemingway heeft ge schreven voordat hij in 1961 met een jachtgeweer een einde aan zijn leven maakte. Donald Junkins, docent Engels aan de universiteit van Massa chusetts, zei dat hij twee jaar geleden een onderzoek was be gonnen naar twee handschrif ten uit Hemingways literaire nalatenschap die in 1980 aan de John F. Kennedybiblio- theek in Boston is geschonken. Het ene manuscript bevatte het begin was van een roman die Hemingway nooit heeft voltooid. Het tweede, dat ken nelijk was aangezien voor een eerdere versie van de onvol tooide roman, bleek na moei zame ontcijfering tot Junkins' verrassing een kort verhaal op basis van hetzelfde gegeven te bevatten. De onderzoeker heeft het verhaal getiteld naar de eerste woorden van het ma nuscript, „Philip Haines was een schrijver". De hoofdper soon heeft zijn huwelijk ver ruild voor een uitzichtloze re latie. Terwijl zijn vriendin in de Verenigde Staten de uit spraak van de scheiding af wacht, kampt Haines in Parijs met een schrijfblokkade. De novelle wordt in april afge drukt in „The Hemingway Re- view", een uitgave van de En gelse afdeling van de Ohio Northern University. Hoofdre dacteur Charles Oliver zei dat hij van het verhaal had geno ten, al rekende hij het niet tot het beste van Hermingway's oeuvre. Behalve 'Philip Haines was een schrijver', zal het tijd schrift nog een ander niet-ge- plubliceerd verhaal van He mingway bevatten. Het onvol tooide 'A Lack of Passiön' (Een Gebrek aan Hartstocht), is door de onafhankelijke lite ratuuronderzoekster Susan Beegel opgespoord, en gaat over een stierenvechter die kamp met angst en machte loosheid. Beegel zei dat het verhaal opmerkelijk is omdat de andere verhalen van He mingway worden bevolkt door macho-types. OTTERLO/AMSTER- DAM Een herhaling van de kunstroof vorig jaar bij het Rijksmuseum Kröller Müller in Otter- lo is uitgesloten. Dat heeft museumwoord voerder Mulder ver klaard aan de voora vond van de opening van de 'Overzichtsten toonstelling Vincent van Gogh' in Otterlo en het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Amster dam. Bij de kunstroof vorig jaar werden drie Van Goghs op spectaculaire wijze ont vreemd. De daders slaagden erin het museum binnen te dringen en in de bossen rond het museumcomplex met de buit te ontsnappen. De kunstwerken werden maanden later teruggevon den en de daders opgepakt. Sindsdien is volgens Mulder behoorlijk gesleuteld om de beveiliging te verbeteren. Hij wil daar niet over uit weiden. „Over zaken die de veiligheid betreffen, doen wij geen uitspraken". Volgens woordvoerder G.A. Kerkhof van de gemeente politie Ede gaat het daarbij echter om zeer uitgebreide beveiligingssystemen. Ook hij wenst daarbij niet op de tails in te gaan. Kerkhof verwijst naar het museum. Een beperkt aantal kunst werken staat op de tentoon stelling, die vandaag begint, om veiligheidsredenen ach ter glas omdat de eigenaren die het in bruikleen hebben afgestaan, dat als voorwaar de hadden gesteld. Personeel Volgens Kröller Müller- woordvoerder Mulder heeft het museum tijdens de expo sitieperiode, tot eind juli, to taal 80 man beveiliging in Het Rijksmuseum Vincent van Gogh: van boven naar bene den beveiligd. dienst. Dat is 33 meer dan normaal. Extra bewakings personeel is ingehuurd via de Nederlandse Veiligheids Dienst (NVD), een particu liere beveiligingsorganisatie. Het extra personeel zou een speciale training hebben ge kregen, toegesneden op de specifieke situatie bij Kröller Müller. De NVD-mensen zijn, volgens Mulder, „net zoals onze eigen mensen ge screend door het ministerie van binnenlandse zaken" op een eventueel crimineel ver leden. Bij dat ministerie is de Binnenlandse Veiligheids Dienst (BVD), de geheime dienst, ondergebracht. Vorige week kwam een mil- jardenkunstroof in de Vere nigde Staten in het nieuws, waarbij de daders verkleed als politieagenten op een voudige wijze wisten door te dringen tot het museum, vervolgens het bewakings personeel overméesterden en er vandoor gingen met een groot aantal schilderijen, waaronder veel werken van Europese meesters. Een dergelijke roof acht Mulder bij Kröller Müller uitgesloten. Het feit dat er veel personeel 'van buiten' is ingehuurd vergroot volgens hem de kans op een kunst roof niet. „Zij zijn gescreend en wij gaan ervan uit dat die mensen voor de volle hon derd procent betrouwbaar Calamiteiten Tegelijkertijd merkt Mulder op dat een roof nooit volle dig uit te sluiten is. Ieder ge bouw kent zwakke plekken, geeft hij toe. Welke die zijn, wil hij niet zeggen. „Maar zolang er in een gebouw een deur zit, zijn diefstallen nooit volledig uit te sluiten." Wel is het volgens hem zo, dat kans op roof „in mindere mate" aanwezig dan nor- Over de bewaking in de nachtelijke uren wil hij al leen kwijt, dat „we een vol- continu-bedrijf zijn, met dus ook een volcontinue bewa king". De Edese gemeentepolitie heeft geen speciaal calami teiten-plan klaarliggen in geval er toch iets mis mocht gaan. „Natuurlijk zijn er wel draaiboeken wat er in zulke situaties moet gebeuren. Maar die bestaan al. Er is niet speciaal iets georgani seerd geënt op deze specifie ke expositie", aldus woord voerder Kerkhof. De politie heeft een speciale post in Otterlo, dichtbij het museum. Maar daar zullen geen extra mensen worden gestationeerd ten tijde van de expositie. „Nee, dat zou betekenen dat we er maan denlang extra mensen moeten neerzetten. Dat zou te ver gaan. Ik denk dat de bestaande beveiligingsmaat regelen al ver genoeg gaan." Hij wijst er daarbij onder an dere op dat de politie vanuit Ede „binnen tien tot vijftien minuten ter plaatse kan zijn" indien dat nodig is. Verzekerd Mochten er uiteindelijk toch kunstwerken worden gesto len, dan zijn de musea in ie der geval financieel inge dekt. De kunstwerken op de expositie in Otterlo en Am sterdam zijn tegen een be drag van zes miljard gulden verzekerd. Het gaat daarbij overigens niet om al het Van Gogh- materiaal dat op de exposi ties te zien is. Alleen kunst werken die in bruikleen zijn afgestaan, zijn verzekerd. De waarde van alle tentoonge stelde Van Goghs bedraagt aanzienlijk meer dan zes miljard gulden. Totaal is voor de verzeke ring een premie neergeteld van vier miljoen gulden. Dat wordt betaald uit het totale budget van 25 miljoen gul den, dat met de organisatie van de expositie is gemoeid. Het merendeel brengen de bezoekers op (60 procent). Daarnaast sponsoring (25 procent), en het overige be drag komt voor rekening van het rijk, de gemeente Amsterdam, de provincie Gelderland en een aantal fondsen. Daarnaast heeft een Japanse televisiemaat schappij film-rechten be taald om opnames te mogen maken tijdens de tentoon stelling. Deze week werd be kend dat inmiddels 550.000 toegangskaartjes voor de overzichtstentoonstelling zijn verkocht. Pietje Bell keert weerom Vanwege het 650-jarig bestaan van de stad Rotterdam en omdat het eerste deel van de serie boeken van Pietje Bell dit jaar de 40e druk mocht beleven, wordt de uit acht delen bestaande reeks opnieuw uitgegeven in een uitvoering die bijna gelijk is aan de eerste drukken. Alle delen bevatten weer de oorspronkelijke illustraties, alleen de omslagen zijn vernieuwd. Op deze foto de illustratrice Gerda van Gijzel die de nieuwe omslagen ontwierp met vier Pietje Bell-boeken. Verbod namaak Rietveldstoel geëist UTRECHT De Italiaanse meubelfabrikant Cassina heeft gisteren voor de president van de rechtbank in Utrecht, mr. C.L. baron van Harinxma Thoe Slooten, geëist dat HF Style in Culemborg stopt met de namaak van een Rietveld stoel. Het gaat daarbij om het model Utrecht dat Cassina in licentie zelf vervaardigt. Architect Gerrit Rietveld ont wierp het model in 1935. In 1971 kreeg Cassina van de er ven Rietveld de exclusieve li centie voor het produceren en exploiteren van meubelont werpen van Gerrit Rietveld voor de gehele wereld. Vol gens raadsman mr. T.M. Kolle biedt de auteurswet ook be scherming aan meubelontwer pen. Raadsman mr. J. Bult vroeg zich namens HF Style af of het bij het model Utrecht wel gaat om een oorspronkelijk ontwerp van Rietveld. Waar schijnlijk is het een afleiding van een vroeger ontwerp. HF Style heeft het model Utrecht niet slaafs nagebootst. Volgens mr. Bult valt deze stoel dan ook niet onder de auteursrech telijke bescherming. De uit spraak is 10 april. Vakvrouw Marjol Flore: temperament en afstand Marjol Flore: Marjol gaat vreemd. Regie: Frans Boelen. Muziek: Martijn Breebaart (vleugel) en Steven Kou- dijs (synthesizer). Met tekstbijdra gen van onder anderen Jaap Bakker en Rients Gratama. Diligentia, 29 Als we haar verhaal mogen geloven, heeft ze haar wortels overal in Europa. En dan vooral in het theater. Haar moeder wordt voorgesteld als een Franse actrice die zich graag koesterde in de belang stelling van internationale heren. En inderdaad. Marjol Flore spreekt haar talen. Met name het Duits gaat haar soe pel af: ze speelt ook over onze oostgrens heen en maakte een bekroonde Duitstalige plaat. In de jaren zestig kwam Marjol Flore op de Amsterdamse kleinkunstacademie terecht, vandaar dat ze nu vooral in Nederland te horen is. Van het gemiddelde Neder landse levensgevoel moet Flo re niets hebben. Ze gooit haar hoofd in de nek, spreidt haar armen uit en knielt op het to neel waar nodig en straalt zo doende nadrukkelijk een on- nederlandse exuberantie uit. Op mij kwam die wat gema niëreerd en geacteerd over. Ze zegt het zelf, en ze heeft ge lijk: ze heeft een stem als een klok. Schijnbaar achteloos prikt ze haar liederen (veel vakwerk van Rients Gratama en Jaap Bakker) scherp gearti culeerd en zeer verstaanbaar de zaal in. Daarbij komen een weloverwogen frasering, een dito interpretatie en het ver mogen om een lied tot leven te spelen. Maar ook daarin dui ken soms zoveel krullen, glis- sando's, kirretjes, vibfato's en andere versieringen op dat het zicht op het lied vermindert. Dat gebeurde gisteren vooral in het deel na de pauze, in een poging het wat stugge publiek toch nog in te pakken. Dat lukte heel redelijk, dank zij haar vak vrouwschap. Als een warme theaterpersoonlijk heid kwam Marjol Flore niet over; ze bewaarde juist door haar heftige acteren de af stand van de diva. DICK VAN TEYLINGEN Sterke groei CD in 1989 AMSTERDAM Vorig jaar werden er in Nederland 39 pro cent meer compact discs ver kocht dan in 1988. De cd-omzet bedroeg in 1989 757 miljoen te gen 525 miljoen een jaar daar voor. In 1989 zijn 26,4 miljoen cd's en cd-singles over de toon bank gegaan tegen 17,8 miljoen in '88. Aldus de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI). De NVPI schrijft de groei voor een belangrijk deel toe aan de stij ging van het aantal mensen dat een cd-speler bezit (met 12 pro cent gestegen naar 36 procent). De cd was vorig jaar goed voor 84 procent van de totale ge- luidsdrageromzet van 905 mil joen gulden. Deze omzet be droeg in '88 805 miljoen gulden. De omzet van lp's bedroeg in '89 77 miljoen gulden tegen 150 miljoen gulden eer jaar daar voor. Ook de verkoop van mu- ziekcassettes daalde met 1,6 miljoen verder tot 3,2 miljoen stuks in 1989. AGENAAR WINT DEBUUTPRIJS STERDAM De Lift Nationale Debuutprijs voor amateur- ïjvers is gewonnen door Jeroen Scheifes uit Nijmegen. Hij eef onder het pseudoniem Irun S. de roman Charges. De s bestaat uit de uitgave van het bekroonde manuscript in ikvorm. Aldus de Stichting Lift, die het schrijven door ama- ifs bevordert. Er werden nog vijf prijzen, alle boekuitgaven, gekend voor de novelle „Barsten in het bruin" van Himadjp- Dakun uit Den Haag en voor gedichtenbundels van Euge- le Munck uit Amsterdam, Rik van Boeckel uit Leiden, Rob ;er uit Utrecht en Carolina Kolenbrander uit Rotterdam. nlei STERDAM In het Am- dams Historisch Museum is 26 maart tot en met 27 een selectie te zien van de inden foto's die George drik Breitner (1857-1923) kte. Behalve schilder was tner een enthousiast foto- f van vooral Amsterdamse ittaferelen. Op de exposi- ïangen bovendien bijzon foto's die hij van zijn w, familieleden en naakt- _ellen maakte. ■gpchilder gebruikte de foto's Tel of gedeeltelijk als hulp del bij het maken van zijn Iderijen en tekeningen, bekend voorbeeld daar- zijn de schilderijen van igfcvputten. Dit materiaal L* na zijn dood in verge- eid. De negatieven gingen e loop van de tijd ernstig waliteit achteruit, maar de iemse fotograaf Harm tan heeft er inmiddels "Jiwe afdrukken van ge kt zodat zij voor het nage lt behouden blijven. Dit is lurd zonder in het oor- t| hkelijke fotowerk in te door bij voorbeeld fo- te werken of rafelran- te snijden. :ipen Tegelijkertijd is in het mu seum een expositie te zien over de documentaire fotoboe ken die na de Tweede Wereld oorlog zeer populair waren. Oorzaak daarvan was onder meer dezelfde „beeldhonger" bij het publiek die ook het bio- scoopbezoek en het Ameri kaanse fotomagazine „Life" zo populair maakte. Met de op komst van de televisie in de jaren zestig verflauwde die be langstelling. Sinds het eind van de jaren zeventig is er echter voor fotoboeken op nieuw een koperspubliek. „Foto in omslag" toont 70 foto boeken aangevuld met een aantal vergrotingen van het werk dat in deze boeken is op genomen. Zo hangt er foto werk van gerenommeerde fo tografen als Oscar van Al phen, Willem Diepraam,, Ed van der Elsken, Cor Jaring, Dolf Toussaint, Koen Wessing en Ad Windig. De onderwer pen van deze boeken variër- den van de schoonheid van bepaalde steden, schilder- en beeldhouwkunst en de weder opbouw van Nederland tot het leven van de. avantgarde in Parijs en de watersnoodramp. AMSTERDAM De foto graaf Ed van der Elsken is de prijswinnaar van de eerste Capi-Lux Jubileum Prijs. De prijs, die bestaat uit een bedrag van 10.000 gulden en een symbool van Anne-Marie van War merdam, werd hem gis teravond in de Posthoorn- kerk in Amsterdam over handigd door het Tweede- Kamerlid G.J. Wolffen- sperger. De vijfjaarlijkse prijs is inge steld ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de Capi- Lux Alblas Prijs en is bedoeld voor een Nederlander die „van onmiskenbaar belang is geweest voor de ontwikkeling van de professionele fotografie en verwante beeldvormen in Nederland". Dit houdt in dat bij voorbeeld ook een journa list, wetenschapper of conser vator voor de prijs in aanmer king kan komen. De Capi Lux Alblas Prijs van dit jaar gaat naar Jaap Drup steen, zo werd eerder bekend gemaakt. De prijs werd hem eveneens gisteren overhandigd tijdens een bijeenkomst in het Tropeninstituut. Hij bestaat uit 10.000 gulden en een sculptuur van Alfio Castelli en is be doeld voor „een Nederlandse beeldmaker die over een lan gere periode heeft bewezen met werk en visie kijkers aan te trekken en invloed uit te oefenen op de Nederlandse fo tografie". Ter gelegenheid van het tien jarig bestaan van de Capi-Lux Alblas Prijs wordt van 30 maart tot en met 29 april in de Posthoornkerk een expositie gehouden met werk van de prijswinnaars van de afgelo pen tien jaar. Elke winnaar is daar met tien werken uit zijn oeuvre vertegenwoordigd. Louter balletten Hans van Manen bij Dans Theater DEN HAAG Het Nederlands Dans Theater brengt 12 april in het eigen AT&T Danstheater in Den Haag het achtste program ma van dit seizoen uit. Het vermeldt louter werken van Hans van Manen. Daarbij is Visions Fugitives op muziek van Sergej Prokofjev, dat daarmee in wereldpremière gaat. Opnieuw ingestudeerd zijn Grosse Füge uit 1971 op muziek van Beethoven en Black Cake, het feestballet dat vorig jaar werd ge maakt voor het 30-jarig bestaan van het gezelschap. Het nieuwe programma wordt acht keer in Den Haag uitge voerd, drie keer in Amsterdam en twee maal in Rotterdam. Het Nederlands Balletorkest onder leiding van Roelof Driesten werkt aan twee van de drie balletten mee: Visions Fugitives en Black Cake. Het laatste ballet is gezet op muziek van Tsjaikows- ki, Janacek, Stravinsky, Mascagni en Massenet. Van Manen bepaalde in de jaren zestig als choreograaf en artis tiek leider het gezicht van het NDT. Hij werkte nog bij andere gezelschappen in binnen- en buitenland en kreeg internationaal erkenning als choreograaf. Sinds 1988 is hij weer vast verbon den aan het NDT. Voor het nieuwe ballet liet Van Manen zich inspireren door vijf tien georkestreerde luchtige en soms heel korte piano-miniatu ren van Prokofjev. Hij ontwierp een snel wisselend maar sa menhangend spel van beweging, van solo en duet tot reidans en ensemble. In de voetsporen van 8-daagse reis naar Parijs en Arles Vertrek: 23 juni 1990 Deze reis biedt de mogelijkheid om Van Gogh's leven te volgen langs de steden en streken waar hij heeft gewoond en ge werkt. Ook krijgt u de gelegenheid om zijn werk te bewonderen in musea in Pa rijs en Arles. De reis eindigt in het nog zeer authentieke plaatsje Auvers sur Oise, waar van Gogh op 29 juli 1890 stierf en samen met zijn broer Theo op het plaatse lijke kerkhof begraven ligt. TELEFOON 070 - 3 190 882 Inclusief mvervoei per luxe touringcar ■7 overnachtingen in 2** hotels, in twee persoonskamers met douche en toilet ■verzorging op basis van halfpension plus lunch op de eerste en diner op de laatste dag «alle entreegelden voor de di verse excursies, salie vermelde excur sies deskundige reisleiding Exclusief m verzekeringen «lunches, behalve op de eerste dag. «rSIJTHOFF PERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 15