Weerbericht, sport en laatste nieuws worden meest bekeken Lagere toegangsprijzen bij Holland Festival CcidócOomfMit -rv Madonna komt Ex-Dolly Dot-zangeres Angela Groothuizen De Uitdaging" in NIEUWE TEENAGER IN OMROEPLAND HEET TELETEKST Triangel laatste kans op normaal gezinsleven Museum voor Vincent korte kijk op leven Van Gogh la De betrekkelijkheid van een vioolconcours KUNST/RTV DONDERDAG 29 MAART 1990 PAGINA LOS ANGELES Madonna onderneemt deze zo mer een Europese tournee. Hoewel het tourschema nog niet rond is, gaat het gerucht dat ze in juli in de Rotterdamse Kuip zal staan. Voorbereidingen voor de concertreeks zijn inmiddels in volle gang. Zo werkt Madonna in Los Angeles aan de muzika le invulling van de shows, die drie maanden in be slag zullen nemen en heeft Jean Paul Gaultier alle kleding voor de tournee ontworpen. De concert- reeks valt samen met de komst van de film „Dick Tracey", waarin Madonna, naast Warren Beatty, de hoofdrol speelt. De rolprent gaat vergezeld van twee elpees. De een is echt een soundtrack vol in strumentale muziek, de tweede een elpee met nummers geschreven door Madonna in samenwer king met onder andere producer Shep Pettibone. Het tweetal was ook verantwoordelijk voor de eer ste single 'Vogue', een house-achtig nummer. HOOFDROLSPELER HILL STREET BLUES OVERLEDEN LOS ANGELES De Amerikaanse acteur René Enriquez, die in de televisieserie Hill Street Blues de rol speelde van inspecteur Ray Calletano, is vorige week op 58-jarige leeftijd overleden aan kanker aan de al vleesklier. Hij is zaterdag gecremeerd, zo heeft zijn zuster bekendgemaakt. Enriquez werd geboren in Granada in Nicaragua en vertrok als tiener naar de Verenigde Staten, na zijn opleiding tot priester te hebben op gegeven. Voor hij acteur werd studeerde hij in San Francisco internationale betrekkin gen. Enriquez speelde behalve in Hill Street Blues ook in onder andere de televisie-series Charlie's Angels. Benson en The Defenders en de speelfilms Under Fire en The Evil That Men Do. HILVERSUM De ex-Dolly Dot-zangeres Angela Groothui zen, van wie net de elpee „Angela The Rude" is verschenen, gaat vanaf november „De Uitdaging" maken. De serie van ze ven shows wordt door de AVRO op het scherm gebracht. „De Uitdaging" is een soort „Wedden Dat...", met dit verschil dat er maar één opdracht centraal staat. Angela krijgt steeds een aantal dagen de tijd om die opdracht uit te voeren. In het vol gende programma is dan te zien hoe ze het er vanaf heeft ge bracht. De grootste verschillen met „Wedden Dat..." zijn dat de opdrachten telkens een sociaal-cultureel karakter hebben. „Als bijvoorbeeld in een dorp gebrek is aan opvang voor kinderen, zal Angela, samen met de bevolking en de kijker, haar best doen dit probleem blijvend te verhelpen", aldus de AVRO. HILVERSUM Het star ten van kinderteletekst, het vierentwintig uur in de lucht houden van be paalde pagina's en het nog meer ondertitelen dan nu al gebeurt, is een aantal wensen die Teletekst, sinds gisteren de nieuwe teenager in omroepland, op zijn verlanglijstje heeft staan. Dat bleek in Hilversum uit de woorden van Frans Collignon, hoofd Teletekst, tijdens de vie ring van het tienjarig bestaan. Echt reden tot klagen heeft de jarige Teletekst niet. Uit een recent onderzoek is gebleken, dat vijfennegentig procent van de zes miljoen Teletekst-ge- bruikers in meerdere of min dere mate enthousiast is over het medium. De gemiddelde waardering is met een 7.5' al jaren stabiel, een cijfer waar menig programmamaker ja loers op zal zijn. Computers Teletekst begon op 1 april 1980 (zeker niet als grap) met uit zenden in Nederland, nadat twee Engelse ingenieurs, die op zoek waren geweest naar een manier om twee compu ters per telefoon met elkaar te laten communiceren, in het midden van de jaren zeventig de techniek ervoor hadden ontwikkeld. Het eerste NOS- Teletekst team bestond uit drie personen, die dagelijks tussen drie uur 's middags en negen uur 's avonds vijftig pagina's gevuld moesten houden. In- middels is dit team uitgegroeid tot veertig personen en wor den er op drie netten steeds 275 paginanummers benut. Hoofd Teletekst Frans Collignon pleitte tijdens het verjaardags feestje van zijn dienst voor de start van een kinderteletekst. FOTO: ANP De eerste Teletekst-bezitters waren vooral jonge tweeper soons huishoudens met een be hoorlijke koopkracht en vaak lid van de AVRO of Veronica. Nu zijn de toestellen in een veel bredere laag van de be volking te vinden al doen ou deren, de lagere inkomens groepen en het merendeel van de EO- en VPRO-leden nog steeds niet mee. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de Teletekst-populatie dagelijks naar een of meerdere pagina's kijkt en dat hij daarmee zo'n tien minuten in de weer is. Hierdoor mag Teletekst zich qua tijdsbesteding, na televisie en radio, het derde omroepme- dium noemen. De meest bekeken pagina's zijn die van het laatste nieuws, de sport en het weerbericht. Daarmee samenhangend zijn ook de woensdag, zaterdag en zondag de dagen dat er het meest naar wordt gekeken. Achtenzestig procent van de Teletekst-bezitter noemt het medium gebruiksvriendelijk. „Dat vind ik niet zo gek", laat Frans Collignon weten. „Dat komt omdat Teletekst door ie dereen gemakkelijk is te be dienen. Het enige wat je hoeft te doen, is drie cijfers in te tik ken op je afstandbediening". Doven De meest tevreden groep kij kers zijn de doven- en slecht horenden, zo'n half miljoen mensen in Nederland. Wim Bekkers, hoofd kijk- en luiste ronderzoek: „Door Teletekst, dat steeds weer een vers aan bod aan nieuws levert, is het wereldvenster van deze men sen enorm verbreed. Uit on derzoek is bijvoorbeeld geble ken dat de ondertiteling van het 'Jeugdjournaal' tot een ho gere kijkfrequentie bij jeugdi ge en volwassen doven leiden. Bovendien werd het beter be grepen. Een gunstige invloed is ook dat het kijkplezier hier door wordt verhoogd. Voor doven is het dus echt een es sentieel medium. Voor de mo dale Teletekst-kijker ligt dat anders en verschilt dus ook de manier waarop deze service wordt gebruikt. Vaak blijft het kijken beperkt tot zo'n acht vaste pagina's". Drs. Wim Bekkers sprak wel zijn voorkeur uit voor een meer geïntegreerd Teletekst- model, waarbij nieuws, weer berichten of consumentenin formatie in de daarvoor be staande rubrieken komen. Nu staat veel van dat nieuws in de omroeprubriek. Stoorzender vel, vice-voorzitter van de NOS, de enige stoorzender. Hij prees weliswaar de Teletekst- redacteuren die telkens weer in staat bleken de meest inge wikkelde berichten helder weer te geven in zeventien re gels ofwel honderd woorden, maar kort het toch niet nalaten uit te halen naar de overheid. Van den Heuvel: „Het zou mij een lief ding zijn geweest als de overheid de ontwikkeling van de electronische media aan de omroep had toever trouwd. Hoewel de omroep een vinger in de pap heeft, be staat er in Nederland toch de neiging om, zodra de omroep een winstgevend handeltje dreigt te ontdekken, dat pijl snel uit zijn handen te trek ken. De omroep heeft in geza menlijkheid Teletekst ontwik keld op een wijze die ons in de voorste gelederen van de Eu ropese omroep heeft gebracht en nu de mogelijkheid bestaat deze kennis naar de publieke dienstverlening uit te breiden, ontstaat plotseling de discussie of Teletekst nu wel echt bij de omroep hoort". „Naar mijn mening is Tele tekst een kind van de omroep en er ten nauwste mee ver bonden. Bovendien kan de omroep het geld dat bij een za kelijk gebruik van de electro nische media binnenkomt, goed gebruiken. De overheid is er namelijk niet op uit de publieke omroep middelen te verschaffen die haar toestaan in het komende verenigde Eu ropa een plaats in te nemen. Het is triest om te zien dat nu ook de door ons bevochten plaats in de eredivisie van de Europese Teletekstdiensten onder spanning komt te staan". HANS PIËT 'Impact' met documentaire over De Triangel, donderdag, 29 maart, Ne derland 1, 23.10 uur. HILVERSUM —.„Ruzie komt in de beste families voor, maar in sommige gezinnen rijzen de problemen de pan uit. Wan neer de politie en de kinderbe scherming er aan te pas moeten komen,, kinderen uit huis gehaald dreigen te wor den, dan is voor het gezin De Triangel het laatste redmiddel om niet uit elkaar te vallen". Met deze inleiding begint eindredacteur Kees Driehuis vanavond bij de documentaire 'Eindpunt Triangel', een nieu we aflevering van Vara's in formatieve rubriek 'Impact'. De kijker wordt in deze repor tage meegenomen naar De Triangel in Amsterdam, een instuut dat behalve een klein zusterproject in Rotterdam waarschijnlijk nergens anders ter wereld bestaat. Gezinnen die in de problemen zijn ge raakt worden hier voor zes tot negen maanden opgenomen. In het instituut is plaats voor twintig kleine of grotere ge zinnen, die in groepen van vier gezinnen samenleven. Ie dere groep heeft een eigen woonkamer, waar omheen de slaapkamers zijn gegroepeerd. Het is de bedoeling dat alle ou ders en kinderen zoveel moge lijk tijd met elkaar doorbren gen. In de psychologie heet dat 'de snelkookpan-theorie'. Wanneer mensen met proble men bij elkaar worden gestopt, lopen de spanningen algauw zo hoog op dat opgekropte ge voelens naar buiten komen De leden van de groep zijn in het proces, dat met veel uit barstingen en emoties gepaard gaat, vooral op elkaar aange wezen. Therapeuten en groepswerkers zijn wel 24 uur per etmaal aanwezig, maar zij observeren en sturen meer, dan er wordt ingegrepen. De opzet hiervan is om via ge sprekken en therapieën de ge zinsleden te leren om met- hun problemen om te gaan en hun contacten en relaties met an deren te verbeteren. Aan het eind van de behandeling woont het gezin een poos zelf standig, in een aparte woon- heid van Triangel, als over gangsfase naar de buitenwe reld. 'Eindpunt Triangel' laat de kij ker kennismaken met vier ge zinnen van de Triangel-groep Delta. Veertig minuten lang wordt hun dagelijks leven, hun problemen en achtergron den in beeld gebracht. En daarbij gaat het vaak 'van dik hout zaagt men planken'. Knallende ruzies met handge meen, kijvende vrouwen en kapotgeslagen ramen, dat blijkt er volgens de 'snel- koookpan-theorie' allemaal bij te horen. Kinderen weg De ouders vertellen waarom ze hier zijn. Zo zegt een moe der: „Als we thuis waren door gegaan, waren we onze kinde ren kwijtgeraakt." En een al leenstaande moeder meldt dat ze niet samen met haar zeven tien-jarige zoon verder kon, omdat ze elkaar bijna naar het leven gingen staan Uit de documentaire komt goed naar voren hoe moeilijk het is voor de groepsleden om samen te leven. Een vader be kent: „Het is heel moeilijk om je eigen sfeer vast te houden. Je zit hier al voor je eigen pro blemen, en dan krijg je ook nog de problemen van ande ren erbij." En een medebe woonster zegt: „Ze zitten altijd om je heen, ook op momenten dat het je niet uitkomt." Een van de ruzies in 'Eind punt Triangel' gaat dan ook over het gezamenlijk gebruik van de douche. En andere irri taties lopen 's avonds zo hoog op, dat de groepsleiders er een stevige kluif aan hebben om de toestand in de hand te hou den. Schrijnend is vooral om te moeten constateren dat de tij delijke bewoners van De Tri angel meestal zelf uit pro bleemgezinnen komen. Een moeder, die na een tocht langs kindertehuizen- en pleeggezin nen, als vijftien-jarige al op ei gen benen stond, verwoordt dat in de documentaire zo: „Ik wil mijn kinderen graag een plezierige jeugd geven. Wat ik heb meegemaakt, wil ik niet voor hen. Maar ik weet niet waarom het me niet lukt. Ik heb mezelf nooit kunnen ont plooien, en ik kan niet zien dat mijn kinderen het nu wél doen Ik weet dat ik fantasti sche kinderen heb, maar op de een of andere manier lukt het me dus niet om een leuk gezin te hebben". Opmerkelijk bij deze zeer ont hullende reportage is dat de gezinsleden, ondanks hun gro te problemen, zo natuurlijk en openhartig voor de camera verschijnen. Zonder géne bij- ven zij zichzelf, waardoor de kijker het idee krijgt van alles in de groep getuige te worden. Band Dat roept, naast verbijstering, ook vragen op. Programma makers Ton Robbers en René Roelofs: „Met een onderwerp als dit moet je voorzichtig om gaan. Daarom hebben we lang van te voren met De Triangel contacten gelegd en we kon den ook een paar weken met de groep meedraaien. Dat geeft natuurlijk een band. Op het laatst was het zo gewoon dat we er waren, dat niemand nog op de camera lette. Bovendien zijn het ontzettend aardige mensen, die het alle maal heus goed willen en me nen. Maar ze zijn op de één of andere manier door het léven gehandicapt geraakt".- De Triangel is twintig jaar ge leden ontstaan uit een particu lier initiatief, dat nu wordt ge subsidieerd uit de AWBZ-pot van de overheid. De bewoners, die meestal van een uitkering leven, krijgen in De Triangel alleen zak- en kleedgeld en de maaltijden worden verzorgd. Wanneer een gezinslid werk heeft, gaat dat tijdens het ver blijf in De Triangel gewoon door. De kinderen zitten op scholen in de buurt. Deze achtergrond-gegevens blijven in de documentaire echter onvermeld. Evenmin wordt vermeld hoeveel gezin nen het na een verblijf in De Triangel lukt om op eigen be nen verder te gaan en een ge lukkiger leven te leiden. Eindredacteur Driehuis: „We hebben er voor gekozen om al leen een televisiëportret van het huis te maken. De prakti sche omlijsting vonden we in dit kader van minder belang. We wilden vooral laten zien welke problemen gezinnen kunnen hebben". HELMA VAN DEN BERG 99 Van Gogh - cenl, tv-documenlaire, AVRO-tv, donderdag 30 maart, Nederland 2 om 22.30 uur. HILVERSUM Als vi suele aanvulling op de ca talogus van de vrijdag te openen Van Gogh-exposi- tie in Amsterdam en in het Kröller Mtillermu- seum brengt de AVRO vanavond een programma over leven en werk van Vincent van Gogh. Dit ge beurt onder de titel „Van Gogh - een museum voor Vincent". In de regie van Elias Marro- quin dwaalt de camera langs de schilderijen, waarbij een commentaarstem duidt op de ontwikkelingen die Van Gogh doormaakte bij het vinden van een eigen stijl. Van het donke re „De aardappeleters" uit Nuenen in het begin van zijn roeping tot het andere mees terwerk bijna op het eind van zijn leven in 1890, het fel ge kleurde „Ommuurde velden met maaier", worden de stadia van zijn zoeken naar het eigen 'handschrift toegelicht. Het gaat binnen een half uur om voorlichting in een note- dop, bedoeld voor een groot TUI I N1 lun d je da t loord Het zelfportret van Vincent als portretschilder. FOTO: publiek, dat zich tot nu toe on voldoende in deze schilder heeft verdiept. Er wordt in deze documentaire schaars ge put uit de vele brieven, die Vincent aan zijn broer Theo schreef. Het is bovendien een duidelijke zaak, dat alle 2000, werken van deze schilder te filmen een onbegonnen zaak zou zijn geweest. Een teveel aan informatie via de tv zou bovendien kunnen leiden tot het wegvallen van de aan dacht van de kijker. Het gaat om het persoonlijke en schilderkunstige leven in hoofdlijnen van deze kunste- rCoyc naar, die zichzelf omschrj BBC als „zoo'n zonderling, zo*. Ko niemand". Hij wordt uiteinl lijk wel erkend als een vanprn, I grondleggers van de mode» RTL kunst, een eigenzinnig mflerG met een grote scheppen N2 kracht. Drs. Ronald de Leeuw, diif teur van het Van Gogh-rfussc seum, praat over een en ani SUF door met Cees van Drongelf600 Hierbij stelt hij vast, datlRTL kunst van Van Gogh kenpon' lijk eeuwigheidswaarde het1 omdat hedendaagse schild! studie maken van zijn TON OLIEMULLER TWEE NEDERLANDERS IN HALVE FINALE IN SCHEVENINGEN 0 li Eerste ronde van het Internationaal Vioolconcours Scheveningen met 48 deelnemers uit 21 landen, gehouden op dinsdag en woensdag. Halve fi nale 31 maart, 1 en 2 april in het Cir custheater, Scheveningen. SCHEVENINGEN De eerste en de laatste kandi daat op de tweede dag van het Internationaal Viool concours, Nikolay Mado- jan en Joji Hatttori, zorg den voor opwinding. De overige 46 deelnemers le verden dinsdag en giste ren in het Circustheater matige tot uitstekende prestaties, maar sensatie bleef uit. Jong, wild en nors, dat was de Rus Nikolay Madojan, met zijn zestien jaar de jongste deelne mer van het concours en vorig jaar prijswinnaar van het Wie- niawski- en het Allunions Concours. Hij speelde dat de stukken er afvlogen en maak-, te de indruk dat hij een viool per jaar verslijt. Maar viool spelen kan hij. Dat kan ook de Japanner Joji Hattori (21) die in 1989 de eerste prijs, de Bachprijs en de Publieksprijs van het Menuhinconcours Alle deelnemers in de eerste ronde speelden delen uit Bachs Partita I of II, één van de 24 Caprices van Paganini en met pianobegeleiding Valse scher zo van Tsjaikowski. Twee Ne derlanders hebben de de halve finale bereikt: Marleen Asberg (22) en Jeroen de Groot (28). Marleen Asberg won in 1979 en in 1981 de eerste prijs bij de Iordens Viooldagen, in 1987 een aanmoedingingsprijs bij het Oscar Back-concours en in 1988 de Zilveren Vrienden krans van het Concertgebouw. ELKE DONDERDAG DE Jeroen de Groot won in 1985 de eerste prijs van het Oscar Back-concours. Na zijn optre den in de eerste ronde van het Scheveningse concours vertelt hij in alle bescheidenheid, dat hij in 1988 de vierde prijs won op het zware internationale concours in München. Maar hij heeft geleerd de betrekke lijkheid van het winnen van prijzen in te zien: „Na het Os car Back-concours kreeg ik een jaar lang concerten maar daarna hield het op. Men laat je gewoon vallen, jonge musici krijgen in ons land nauwelijks kans om van hun spel te le ven. Gelukkig heb ik aan mijn begeleider Jochem Geene een geweldige steun, alleen had ik het nooit kunnen redden. Het is ontzettend moeilijk om je hoofd boven water te houden. Maar als ik nu eerst maar in die halve finale zit dan kan ik tenminste bewijzen' wat ik waard ben". Hij zit in de halve finale dank zij zijn beheerste optreden, zijn prachtige stokvoering en zijn concentratie. „Ik heb wel een paar foutjes gemaakt maar een eerste ronde is ook zo'n zenu wentoestand". De eindstrijd zal voornamelijk gaan tussen de Russen en de Japanners. Bij de halve finale is de tussenstand gelijk: drie- drie. Verder nog deelnemers uit tien landen waaronder de Chinese Zheng-Rong Wang die een uitstekende indruk maakte, de Pool R9bert Kaba- ra, even introvert als stijlvol en Daniel Nodel uit de BRD die een prachtige Bach neer- Krebbers Herman Krebbers, het Neder landse jurylid tussen interna tionale grootheden als Ida Haendel, Bogodar Kotorovich en Wolfgang Schneiderhan, is na de eerste ronde nog v gj zichtig met zijn oordeel. „Ik ben blij met de deeln van zoveel jong talent. Nat lijk zijn er aanmerkingei maken maar dat hoort bij eerste ronde. Blij ben ik met deze juryleden en me gehele organisatie. Zo'n eeJoór J ronde is voor de deelnenjns een ontzettende opgave, zwaarder dan het geven een concert. Je krijgt geen legenheid om in te spelenjn, wordt zo voor de leeuwen i worpen en je moet je dai j' twintig mfnuten waarmai Dat is een enorme belastin >yi6 Het programma van die ee ir ronde is een geweldige Bach Partita's, op zoveel schillende manieren uCrsbi voerd, soms zelfs in een naamde „authentieke" uit ring met strakke tonen zonder enige expressie. De ganini-Caprices zijn meerdere deelnemers een rière en Tsjaikowski's vraagt een weer geheel an< e[ 19 instelling. Manus Willemsen, voorz van de jury: „Of ze nu pr tig spelen of minder goec' blijft toch geboeid luist omdat niemand hetze) speelt en nooit op dezelfde ze een werk aanpakt. De temperamentvol, zeer beheerst, de één een blinker in Bach en de andt Paganini. De ene violist b De over een ongelooflijke t ia. bt niek te beschikken, de an over een enorme muzik; en bij het ware talent zijn de kwaliteiten verenigd, concours is iets geweldigs' Ifll De halve finales worden staande zaterdag, zondag maandag in het Circustht^ gehouden. Aanvangstijden pectievelijk 10.00, 14.00 20.00 uur. ADRIAAN HA(n BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA AMSTERDAM Een deel van de extra subsidie die de ministeries van WVG en economische za ken en de gemeente Am sterdam dit jaar aan het Holland Festival hebben toegezegd, komt direct ten gunste van de bezoeker. Dat betekent dat er lagere toegangsprijzen voor de 114 voorstellingen zullen gelden dan vorig jaar. Het Holland Festival staat dit jaar in het teken van de cul tuur van Duitstalige lartden. Directeur A. 's-Gravesande, die na het festival afscheid neemt, benadrukte dat hij een festival achterlaat met een ge zond financieel perspectief. De overheidssubsidie is verdub beld tot een bedrag van 3,5 miljoen gulden. Het totale budget bedraagt zes miljoen gulden, waar ook bijdragen van sponsors bij inbegrepen zijn. Bij de kaartverkoop wordt een 06-nummer opengesteld waar op bezoekers toegangsbewijzen kunnen reserveren met het nummer van hun creditcard. Dit systeem is nog niet eerder in Nederland toegepast. Op 28 april is er in de Stadsschouw burg Amsterdam een speciale markt waarop gereduceerde toegangsbewijzen te koop zijn. Een van de redenen is dat CJP-ers en 65-plussers in het nadeel zijn bij het tot nu toe gehanteerde schriftelijke be stelsysteem omdat daarbij geen korting wordt verleend. Het muziekprogramma is sa mengesteld door Elmer Schön- berger, die de nadruk legt op de zogenoemde „Neue Musik" van componisten na de Twee de Wereldoorlog. Schönberger presenteert componisten als Hans-Joachim Hespos, Klaus Hübler, Wolfgang Rihm, Man fred Stahnke en Bernd A. Zimmermann, en Mauricio Kagel. Een van de toppers belooft het optreden op 21 juni in het Concertgebouw van het Ge- wandhaus Orchester uit Oost- Duitsland te worden. Theaterprogrammeur Arthur Sonnen had gehoopt de acht uur durende voorstelling van de HamletMachine van Rainer Müller naar Nederland te ha len. Müller oogst met deze voorstelling op dit moment „stormachtige reacties" in Oost-Berlijn. Maar er is in juni in ons land geen zaal beschik baar die groot genoeg is voor deze produktie. Wel is er nu een speciale voorstelling voor Nederlanders georganiseerd in Berlijn op 23 of 24 juni. Bijzondere andere voorstellin gen die wel naar ons land ko men zijn drie stukken („Masa- da, ein Bericht", „Schuldig ge boren" en „Lear's Schatten") in de regie van de befaamde Oostenrijkse regisseur George Tabori. De Nederlandse bijdra ge wordt geleverd door Thea tergroep Hollandia met „Ossi- Balletprogrammeur Mare Jon kers brengt voorstellingen van het Ballett Frankfurt van Wil liam Forsythe, het Choreogra- fisches Theater Bremen en de Folkwangschule en Folkwang Tanz Studio aanbieden. De Nederlandse inbreng bestaat onder meer uit nieuw werk (in opdracht) van Krisztina de Chatel en een optreden van het Nederlands Dans Theater. De feestelijke opening van het festival heeft plaats op 1 juni in het Concertgebouw. The English Baroque Soloists en het Monteverdi Choir brengen dan twee concertante uitvoe ringen van opera's van Mozart ten gehore. 'er Yoko Ono en haar 14-jarige zoon Sean Lennon. Het tweetal senteerde gisteren in Londen een plan voor een musical ovd* leven van John Lennon, die tien jaar geleden in New York It dood qeschoten door een zeer verwarde fan. FOTOl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 16