Ruimtelijkheid, daar draait het om' Lange en kleine Nederlanders worstelen met standaardmaten Goed verwilderde tuin ontstaat niet vanzelf Prijswinnaar Miriam Nahon en haar aaibare kastje iriam Nahon, 23 jaar en derdejaars studente dat eenvoudig door doe-het-zelvers kan wor- an de Haagse Academie voor Beeldende den gemaakt. Het is van 28 maart tot 8 april lunsten, won begin dit jaar de eerste prijs in te bezichten op de Huishoudbeurs in Amster- ontwerpwedstrijd van de Nederlands dam. Dè bouwtekening, die onder meer daar ond van Interieurarchitecten. De opdracht te koop is, kost vijf gulden, as een multi-functioneel meubel te maken MME] bor DICK HOFLAND !N HAAG In de hal van ir woning heeft ze net ote stukken meubelplaat n de trap gesloopt. iardoor kwam de oude apleuning met van die gfijne, versierde spijltjes ;er tevoorschijn. En ineens is het een heel andere trap. i een heel andere hal. Het irfecte voorbeeld van wat iriam Nahon bedoelt met Séimtelijkheid. „Het begrip is oeilijk te omschrijven, maar je zoiets als deze trap ziet, ineens heel duidelijk wat ik mee bedoel". uimtelijk! zo omschrijft ze ook kar prijswinnende meubel. Een (oeilijk te definiëren soort kastje, (ewel het in principe toch ge- Don vier poten heeft en een paar les. Maar de truc is dat ze daar- ee zo aan het spelen is gegaan, t er iets is ontstaan dat er nog De jury zei: „Je hebt ge- ihnen omdat het nergens op Kt". En het aardige is, dat ieder- In die het meubel voor het eerst Jt er ogenblikkelijk aan wil zit- ji om te kijken hoe het in elkaar zit en hoe het werkt. Een aaibaar kastje dus. Hoewel, het woord 'kastje' bevalt haar niet zo erg. Ze praat liever over: meubel. Of desnoods: op- bergmeubel. Voor cd's bijvoor beeld, of kleding, of gereedschap. „Het doet er niet zoveel toe wat je er in stopt", zegt ze, „het belang rijkste is dat je kunt zien hoe het in elkaar zit. Je kunt er doorheen kijken, het is een open, heldere constructie. Heel ruimtelijk, heel luchtig, echt iets van deze tijd. Vind ik. Ach, eigenlijk mag je er alles van zeggen". MDF-hout De basis van het meubel bestaat uit mdf-hout ofwel geperste plaat. Dat wordt gebruikt voor de vier 'poten', de lades en de dwarslig gers waar de lades overheen schui ven. Dit hout kan naar eigen smaak worden gespoten. De dwarsverbindingen, die voor de stevigheid zorgen, worden ge vormd door draadeinden (eindelo ze schroefdraad), die in elke ijzer handel te koop zijn. Het geheel wordt vastgezet met moeren. Ook de handvaten zijn „Voor de eenheid" van draadeinden, die met behulp van een bank schroef gelijkmatig om een houtje kunnen worden gebogen. Bovenop ligt een plaat van draadglas en het geheel stdat op wieltjes. Miriam Nahon: „Het meubel is zo gecon strueerd, dat het moeiteloos is te koppelen; in de breedte en in de hoogte. Als je wilt zou je er dus ook een soort wandmeubel van kunnen maken". De computer speelde een belang rijke rol bij het ontwerp. Alle mo dellen zijn er ingevoerd om de verhoudingen kloppend te krijgen en om te zien hoe het er in ver schillende kleuren uit zou zien. Miriam Nahon: „Ik heb voor het basismodel gekozen voor een groe nachtige granietkleur om er zo doende een meerwaarde aan te ge ven. Maar je zou het ook zwart kunnen spuiten, dat kan in bepaal de interieurs ook heel erg mooi zijn". Bij het ontwerp hoort een kostenberekening; de prijsvraag vereiste dat. De kosten komen op net geen tweehonderd gulden, in clusief de dure wieltjes en het dure draadglas, maar exclusief de even eens dure spuitbusverf. Hard Werken Tja, hoe ontstaat zo'n meubel. Moeilijk te zeggen. „Ik heb altijd wel een bepaalde geordendheid in mijn hoofd, terwijl anderen mis schien alles in een grote bak gooi en. Maar het werkelijke meubel krijgt pas vorm als ik ga schetsen". Al tekenend ontwerpen. Maar denk niet dat het vanzelf komt. Ontwerpen is, dat leer je wel op school, hard werken. Je moet snel tot een idee komen en dat idee in vormen omzetten. Dat is dan weer het leuke van zo'n prijsvraag; op school ben je met veel dingen tege lijk bezig, hier kun je je helemaal op toeleggen. En als je dan wint, ja, dan is dat een enorme stimu lans. Of het iets bewijst? „Nou, in élk geval dat er dan toch heel wat mensen zijn ingetrapt". Denk niet dat ze er nu al is. Of dat ze al een volledig eigen stijl heeft ontwikkeld. Hoewel, ze weet heel zeker dat ze niet snel iets zal ma ken dat ze niet in d'r eigen huis wil hebben. „Want je hebt, natuur lijk, een eigen smaak. En je maakt nu eenmaal eerst wat je zelf mooi en goed vindt". Dat is óók weer het leuke van die prijs, die ze kreeg voor iets dat ze helemaal naar eigen idee heeft gemaakt. Toch is het niet meer dan een ontT wikkeling, het make-up-meubel waarmee ze nu alweer bezig is zal er totaal anders uitzien. Want ont werpen is een proces, elke dag leer je weer nieuwe dingen over vor men, ritmes, verbindingen. Je ziet hoe een boom zich vertakt of merkt hoe leuk het kan zijn naar het interieur te kijken bij een slecht tv-programma. Meedraaien Ze heeft heel veel zin om mee te gaan draaien in het ontwerperswe reldje. Hoe precies weet ze nog niet, maar het zal haar niet verba zen als het binnenhuisarchitectuur wordt. En wie haar dan inhuurt, moet geen kastje verwachten dat 'tegen de muur geplakt staat'. Een echte Nahon is open, moet in de Miriam Nahon en haar meubel: „Het doet er niet zoveel toe wat je er in stopt. Het belangrijkste is dat je kunt zien hoe het in elkaar zit". ruimte kunnen staan, daar kun je doorheen kijken, omheen lopen. Alle kanten moeten meedoen. Maar het moet geen object alleen zijn, het moet wel degelijk een functie hebben. Want het gaat ook om hoe je dingen gebruikt en dat moet je er aan kunnen zien „Want ik ben een kind van deze tijd". Een 'kind' met prijs of geen prijs al een grote mate van standvastigheid. „Ik kan het nog wel veel gladder en gelikter maken, maar daar heb ik dus geen Jr PETER KULCHE LFT „Ik ben een ramp r de meubelindustrie". Bruintjes is met zijn 2 leter 21 de langste ft pderlander. Als extreem pg of extreem klein persoon lel je je in je eigen huis niet tijd even gemakkelijk: „Je lit van je stoel, je kunt je i >nen niet kwijt onder de ttafel en krijgt koude [eten als je op bed ligt". meubelwereld gaat uit van standaardmaat van 1,82 meter, ijl in de praktijk die gemid- Ide lengte op 1,86 kan worden iteld. Vast staat dat ten minste irhonderdduizend mannen Ierland langer zijn dan 1,90 me en vijftienduizend iger zijn dan 1,80 meter. De in- itrie is daar niet op ingesteld, 'gewone' stoel bijvoorbeeld, is ir een langer iemand heel onge- id en kan tot rugklachten lei- aldus de 'reus' Bruintjes, te- is PR-man van de Klub van ige Mensen. ;onoom Elle Ellens van TNO onderzoek naar de ongemak voor de hele kleine en hele ite Nederlanders met standaard - ibilair. „We weten tegenwoor- dank zij rapporten van de iringsdienst van de krijgsmacht, de gemiddelde lengte van de lerlanders (let wel: mannen) zo'n drie millimeter per .jaar Ineemt. Daarbij blijven de ma- van de meubelindustrie ver Iter". leintje ben zelf ook geen kleintje met n 2,03 meter, ik ervaar aan den 'e hoe lastig het kan zijn een af- jkende lengte te hebben". Voor jonoom Ellens was het nooit ittig afwassen: „Ik heb die ver lende kastjes boven de gootsteen direct uitgesloopt en aan de zij- nt gehangen. Ik kon niet eens in n afwasteiltje kijken. Met die ukenkastjes worstelen veel Ne- 'landers. Ontwerpers moeten ter rekening houden met men- met extreme lichaamslengten", ch wordt er het een en ander louwd voor mensen met buiten- 'one maten. enkele jaren geleden zagen we het fout zat met het formaat n de meubels. Er wordt te klein i 'abriceerd". H.J. Rijs van ASS Houten, heeft een bedrijf waar orheen stoelen voor gehandicap- werden gebouwd. Toen het be- jf merkte dat het aanbod van ïgepaste meubels achterbleef en tdingzaken 'voor grote maten' paddestoelen uit de grond re- i, dook ASS in het gat in de irkt en ging bouwen voor de 'gi- ïten' onder de Nederlanders. ASS-huiskamerstoel, een •ednieuw produkt van ASS, wordt in de zaak met behulp van stelschroeven aangepast aan de specifieke eisen van de extreem lange of brede klant. Daarmee wordt een heel belangrijk pro bleem voor de grote Nederlander uit de weg geruimd: rugklachten. Portemonnee Dat het inderdaad voor mensen boven de 1,90 meter mogelijk is om prettig te zitten en liggen wil de Klub voor Lange Mensen laten zijn in een stand op de komende Huishoudbeurs in de RAI (tot 8 april). Rob Bruintjes: „We tonen het publiek een aangepast bed, ta fel, stoel en zelfs een verlengd lig bad. Het kan dus wèl. Je moet al leen goed zoeken in de meubelwe reld en een flink gevulde porte monnee meebrengen. Of zelf alles op een grotere schaal bouwen" Nederland telt naar schatting vijf tienduizend kleine mensen; man nen onder de 1,51 meter, vrouwen onder de 1,45 meter. Ook voor hen is het niet mogelijk even bij het warenhuis een klapstoel van twee tientjes te kopen. De Rotterdamse Tiny Schijvens is 1,30 meter. Ze probeert zo goed als dat kan haar leefomgeving aan te passen aan haar beperkte lengte: „Ik probeer in elk geval stoelen te kopen, waarvan ik makkelijk de poten kan afzagen. Stoelen met spijltjes waarop ik m'n voeten kwijt kan, vind ik gewoon niet mooi". „Het aanpassen van meubels voor kleine mensen is voor ons niet interessant. Het is commercieel nauwelijks haalbaar, je moet je hele produktielijn omgooien", al dus C.M. van Rees van Van Rees Meubels in Leidschendam. „Ik kan me eigenlijk maar één klant herinneren die daar specifiek om vroeg. Met veel pijn en moeite Voor kleine mensen valt er in de keuken heel wat aan te passen, onder meer de werkhoogte. hebben we voor haar een eethoek op schaal gebouwd. Ze was er dol blij mee". Thuiswerken Dat het belangrijk is dat mensen (groot en klein) over een goede maat meubilair beschikken illus treert Ellens van TNO: „Vooral in de toekomst zal het thuiswerken een grote vlucht nemen. Door de toename van het aantal files wordt het immers steeds moeilijker de werkplek te bereiken", voorspelt hij. „Mensen zullen dus thuis ach ter een beeldscherm plaatsnemen en daar hun werk gaan doen. Be langrijk is dat het meubilair en de werkomgeving in de woning aan dezelfde eisen voldoen die ook voor de kantooromgeving gelden. Ik ben bang dat de thuiswerker zioh onvoldoende bewust is van de gevolgen van een ongezonde werkhouding. Na de laatste belas tingmaatregelen zijn dergelijke voorzieningen niet meer aftrek baar. Ik maak me dan ook geen il lusies dat de thuiswerker zal wil len investeren in goed meubilair. Controle op naleving daarvan kun je wel helemaal vergeten". Speciale fondsen voor extreem lange of kleine mensen bestaan niet. Een superlang of -klein per soon is vaak tweemaal zo duur uit als zijn 'normale' landgenoot. Rob Bruintjes: „Toen we bij de over heid aanklopten voor een subsidie, kregen we het advies ons aan te melden bij de Interdepartementale Werkgroep voor Gehandicapten van het ministerie van WVC. Je wordt daar van het kastje naar de muur gestuurd". Meubelindustrie'en Vadertje Staat hebben tot nu toe nog geen rede lijk antwoord op de behoeften van de Nederlandse 'reuzen' en 'dwer gen'. Rob Bruintjes heeft 3 lang moeten zoeken 52 voor hij een stoel naai zijn maat had s gevonden. Het valt om de drommel niet mee een tuin zo door te verwaarlozen FRITS dat het ook nog BROMBERG leuk blijft. Een goed verwilderde tuin kan prachtig zijn, zeker wanneer het accent komt te liggen op 'goed'. Want het valt om de drommel niet mee een tuin zo te (laten) verwaarlozen dat het ook nog leuk blijft. Blijft! Want het gaat om de lange termijn, zowel voor de eigenaar als voor anderen die ongewild moeten meegenieten. Het is een misverstand te denken, dat de tuinbezitter achter zijn raam zonnig kan gaan zitten pin da's pellen, in de veronderstelling dat de natuur van zijn tuin auto matisch iets moois maakt. Dat doet de natuur niet. Die maakt van elke tuin een rotzooitje of een kale troep die niets met prettig ver waarloosd te maken heeft. Nog af gezien van de overlast bij (over- )buren die na afloop van de bloei tijd met het overgewaaide zaad van onkruid komen te zitten. Een bekende schrijver in het Drentse Haren die onbekend wen ste te blijven, wist heel goed, hoe hij zijn tuin ten eigen bate kon Ja- ten verwilderen. Zijn huis droeg, heel toepasselijk, de naam van 't Woeste Hoekje. Want woest was het en gordijnen had hij niet no dig. Het geboomte in zijn tuin be hoedde hem voor inkijk en zelfs in de winter hield hij, door achterlig gende groeisels, nog zoveel groen over dat zijn hoekhuis verscholen bleef. De bekende schrijver had in elk geval begrepen dat voor een woeste tuin die woest moest blij ven, voorwaarden bestonden waaraan hij bij de aanleg van zijn tuin al kennelijk had voldaan. M. de Goey van Eurotuin in Wate ringen: „Iemand die geen tijd heeft om veel aan zijn tuin te doen en daarom kiest voor de voordelen die een verwilderde tuin kan heb ben, zal in elk geval zijn vaste planten met zorg moeten uitkie zen, wil hij geen ruzie met de bu ren krijgen. Om het gezicht, maar ook om het onkruid dat uit zijn tuin kan overwaaien". „Sommige planten blijven uit zich zelf letterlijk binnen de perken en zijn dus bruikbaar. Maar er zijn ook soorten die de neiging hebben andere dood te woekeren, waar door je na een poosje niet meer dan twee of drie soorten over houdt en dat kan ook de bedoeling niet zijn. Dovenetel, bereklauw, dat soort dingen (aar er zijn te veel soorten om ze allemaal te noemen) moeten worden afgeraden". „Er bestaat mooi onkruid dat het in een tuin goed doet en met wei nig moeite is bij te houden, maar ook onkruid dat onder de grond uitloopt en dus niet is bij te hou den. Dat komt op waar het wil en je krijgt het nooit meer weg. Als het om heesters en bomen gaat, zal er gesnoeid moeten worden. An-, ders groeit het maar door en krijg je mooie volle kruinen en kale stammen; niet zo'n leuk gezicht en meestal niet volgens de bedoeling. Als op de goede manier wordt ge snoeid blijven bomen en heesters op de gewenste hoogte en blijven ze ook aan de onderkant vol". Wie een mooi verwilderde of ver waarloosde tuin wil, kan gewoon wat rondkijken om ideeën op te doen. De Goey: „Het zijn vaak van die ouderwetse boerentuinen, die mooi verwilderd zijn. Maar ik denk dat er destijds, bij de aanleg, echt wel goed over is nagedacht. Want tenzij je geluk hebt. ontstaat een verwilderde tuin die er ook nog leuk uitziet, niet vanzelf". Schets De Goey adviseert tuinbezitters die al dan geen verwilderde tuin willen, eerst een schets te maken van het bedoelde. „Wie daarmee komt, geven we natuurlijk gratis advies. Maar je kunt ook naar een bibliotheek stappen. Over alle on derwerpen zijn boeken geschre ven, maar hoeveel kosten die wel niet en hoe weinig is daaruit voor de lezer nu echt van belang. Ter wijl alles in de bibliotheek is te vinden. En", zegt De Goey, „die fotokopieerapparaten zijn ook niet voor niks uitgevonden". Hoewel ten minste één boekwerk je apart de aandacht vraagt: 'Het groene woordenboek' voor natuur- en tuinliefhebbers van Frans Lammers. De auteur zegt aanvan kelijk machteloos tegenover zijn eerste eigen tuin te hebben ge staan. Zijn naslagwerkje is gevuld met alle technische en vaktermen die hij kon vergaren uit tuinboe- ken, tijdschriften, van zaadzakjes, uit kwekerscatalogussen en uit de mond van vaklieden. Achter elk trefwoord staat kort wat het bete kent en een eenvoudige uitleg, al les in normaal Hollands. Soms staan er cursief gedrukte woorden in; wanneer ook die worden opge zocht krijgt de gebruiker nog meer wetenswaardigs over dat onder werp waardoor, aldus de auteur, het onthouden wordt vergemakke lijkt. Het werkje is redelijk volle dig en met een béétje gevoel voor tuin en groen kan zelfs de tocht naar de bibliotheek worden uitge steld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 29