puM kerk wereld Beroering rond clarissen in België De eisen van het christendom brieven van leze Laszlo Tökes tot bisschop gekozen CeidóG Soman mtT CcldócSouAont GEESTELIJK LEYEN/OPINIE Eeidae Sowont ïl WOENSDAG 28 MAART 1990 PAGIN, CHIKANE: ZONDER SANCTIES GEEN EINDE AAN APARTHEID GENEVE Sancties tegen Zuid-Afrika kunnen pas worden op geheven, als de apartheid volledig is ontmanteld. Mandela is weliswaar vrij, maar heel het apartheidssysteem met al zijn ra cistische wetten staat nog recht overeind. Die boodschap had ds. Frank Chikane, secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken, gisteren voor het centraal comité (algemeen be stuur) van de Wereldraad van Kerken. Hij was hiervoor speciaal van Johannesburg naar Genève gevlogen. De Zuidafrikaanse za kenlieden, aldus Chikane, hebben er in belangrijke mate toe bij gedragen, dat president De Klerk tot politieke concessies werd gedwongen. Zij zijn „clevere lui", die nooit zullen toestaan, dat de economie te gronde gaat. De toekomst ligt ook voor hen in een nieuw Zuid-Afrika zonder apartheid en niet in een oud Zuid-Afrika dat niet democratisch is, aldus Chikane, die in 1987 ds. C.F. Beyers Naud'e opvolgde. Chikane is ervan overtuigd dat de onderhandelingen tussen alle bevolkingsgroepen spoedig zul len beginnen. Vroeger was de bevrijding van Zuid-Afrika een kwestie van geloof, nu is het nog een kwestie van tijd, zei Chi kane, die de onafhankelijkheid van Namibia een wonder noem de. Hij is weinig gelukkig met de emigratie van Oost-Europea nen naar Zuid-Afrika. Die vermindert de kansen van de zwarte bevolking. „Er zijn de laatste jaren genoeg blanken uit Mocam- bique, Zimbabwe en Namibia gekomen die voor een regering van de zwarte meerderheid vluchtten. Dat zijn de ergste racisten die we hebben. Nu ze nergens meer naar toe kunnen, grijpen ze misschien naar geweld". Gemeenzaamheid kweekt on verschilligheid. „UIT SOLIDARITEIT MET VROUWEN" Hunthausen weigert opleiding diakens SEATTLE Ondanks het priestertekort in zijn bisdom heeft aartsbis schop Raymond Hunt hausen van Seattle beslo ten voorlopig geen dia kens op te leiden. Hij wil wachten, „totdat het vraagstuk van de rol van vrouwen in de kerk op een bevredigender ma nier aan de orde is ge steld", zo schrijft hij in een brief aan de geestelij ken van het aartsbisdom. Volgens een woordvoerder van de Amerikaanse bis schoppenconferentie hebben bisschoppen al wel eens eerder besloten af te zien van de opleiding van diakens, maar is het nog nooit voorge komen, dat zij de achterstel ling van de vrouw in de RK Kerk als reden noemden. Tegenover het blad van het aartsbisdom erkende Hunt hausen, dat zijn besluit tot nieuwe spanningen binnen de kerk zou kunnen leiden. „Maar ik heb mijn besluit ge baseerd op wat ik heb ge hoord en wat mijn hart mij ingaf". Allerlei groepen van vrouwen hebben de afgelopen tijd te genover Hunthausen en diens coadjutor Thomas Murphy, die het me,t het besluit eens is, geklaagd over over de discri minatie van vrouwen in de kerk. Dit gebeurde tijdens bij eenkomsten in verband met de voorbereiding van de brief van de Amerikaanse bis schoppen over de vrouw in kerk en samenleving. Deze brief zal later dit jaar ver schijnen. Veel vrouwen en mannen hebben Hunthausen en Murp hy verteld, dat „de kerk geen respect schijnt te hebben voor de persoonlijkheid van vrou wen, dat de kerk patriarchaal is en geen waardering heeft voor de gaven van vrouwen". Hunthausen geeft toe dat het Vaticaan uiteindelijk moet be slissen over de toelating van vrouwen tot het priesterambt. „In veel gevallen hebben wij niets te beslissen. Maar bij de opleiding van diakens hebben wij een keuze". Binnen het bisdom is ver deeld op Hunthausens besluit gereageerd. Velen juichen het toe, dat hun bisschop het voor de vrouwen opneemt. Maar anderen vrezen dat het werk van de kerk er ernstig door wordt belemmerd. In veel pa rochies vervullen diakens een belangrijk deel van de taken die normaliter door priesters worden gedaan, zoals dopen, preken, ziekenbezoek en inze gening van huwelijken. Hunthausen staat bekend als een van- de progressiefste bis schoppen in de Verenigde Staten. In 1986 ontnam het Vaticaan hem een deel van zijn bevoegdheden, onder meer omdat hij de katholieke homobeweging Dignity toe stemming had gegeven in zijn kathedraal een eucharistievie ring te houden. Ook zijn hou ding tegenover geboortenre- geling en zijn weigering de fensiebelasting te betalen wa ren in het Vaticaan niet in goede aarde gevallen. Binnen een jaar werd Hunthausen in ere hersteld. Murphy werd toen tot coadjutor benoemd. BRUGGE De clarissen in de Westvlaamse plaat sen Brugge en Nieuw- poort hebben de afgelo pen maand voor beroe ring gezorgd. De nonnen in Brugge kwamen in op spraak door de verkoop van hun klooster aan een vastgoedmakelaar uit Zeebrugge. Zelf namen de clarissen die officieel een belofte van armoede hebben afgelegd, de vlucht naar een kasteeltje in het zuiden van Frank rijk. In Nieuwpoort heb ben clarissen van hun klooster een hotel ge maakt. Sinds kort prijkt daar op de voorgevel van dit klooster, dat nog acht zusters herbergt, de naam: „Hotel Clarenhof". Het initiatief is afkomstig van abdis Maria Logghe (49). Zij kocht het klooster van de Nico Greitemann overleden WENEN Professor dr. Nico Greitemann, van 1931 tot 1941 hoogleraar in de bijbelse we tenschappen aan het voorma lige Grootseminarie War mond, is maandag op 86-jarige leeftijd in Wenen overleden. Greitemann legde in 1941 uit ongenoegen over de ontwik kelingen in de RK kerk zijn professoraat aan het grootse minarie neer, maar hij bleef priester. Hij was een markan te figuur die ooit voor uitge verij Ambo zijn herinnerin gen te boek stelde. Hij keerde na zijn seminarieperiode naar Wenen terug waar hij sinds dien woonde en wijdde zich onder meer aan de journalis tiek. Hij was onder meer cor respondent in Wenen van het toenmalige dagblad De Tijd. Arme Klaren en bouwde het met privékapitaal om tot een luxehotel met 19 kamers en een tearoom. Net als in vele andere landen zijn ook in België de kloosters sterk vergrijsd. Vele kloosters worden opgeheven en ver kocht. De zusters worden ou der en er komen geen nieuwe lichtingen bij. Alleen al in Brugge verdwenen de laatste jaren zo'n zes kloosters. Het verkopen van deze monaste- ria gebeurde geheel volgens de regels. Zo worden de in komsten uit de verkoop be steed aan het bekostigen van kleinere behuizing van de zusters en sociale projecten. Voor wat betreft de kloosters van de clarissen die in Vlaan deren de Arme Klaren wor den genoemd lijkt de verkoop niet geheel volgens de regels te zijn verlopen. Nageslacht Maria Logghe. abdis van net voormalige klooster in Nieuwpoort zegt: „Dertig jaar geleden trad ik als postulante in het klooster van de Nieuwe Klaren in Nieuwpoort. Toen ik twaalf jaar geleden abdis werd was dat over slechts 6 zusters. En nu resteren er naast mij nog maar drie, allen rond de 80 jaar oud". „Ik wilde niet dat ons kloos ter evenals zoveel andere zou moeten sluiten, want dat bete kent dat ons klooster overgaat in handen van een projectont wikkelaar. Om dat te voorko men heb ik besloten het pand om te bouwen tot een hotel. Voor mij was dat de enige manier om dit unieke pand te bewaren voor het nageslacht". Logghe stapte naar verschei dene banken voor een lening, maar deze zagen weinig heil in een abdis met drie hoogbe jaarden. „De enige moge! heid die ik nog had was het klooster zelf te kopen", ver telt Logghe zakelijk. De abdis kocht het klooster op persoon lijke titel en benaderde de bankiers voor eén tweede maal. Dit keer met succes. De zaken van de abdis droe gen niet de goedkeuring van het bisdom Brugge. Dat bleek toen Maria Logghe vorig jaar door dit bisdom in de leken stand werd teruggebracht, al dus een mededeling van het bisdom. Zelf noemt Logghe zich echter zeer resoluut me vrouw de abdis. „Ik heb beroep aangetekend tegen het besluit van het bisdom en sindsdien heb ik van Rome nog geen antwoord verno men". Logghe neemt hiermee aan dat zij nog steeds abdis is. Het bisdom Brugge zegt ech ter dat zij de mogelijkheid om beroep aan te tekenen, waar voor een termijn van tien da gen gold, voorbij heeft laten gaan. Ifijkl Kasteeltje Nederlandse Hervormde Kerk Bedankt voor Kootwijk-Koot wijkerbroek B.J. van Vreeswijk te Ridderkerk. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Lochem drs.R.J. Dekker te Schipluiden. Het zijn niet alleen de claris sen uit Nieuwpoort die het bisdom zorgen baren, maar ook de zusters van deze kloos terorde in Brugge. Het betreft hier acht zusters die van de opbrengst van het verkochte klooster een bouwvallig kas- Ramadan Islamieten in Enschede. Zoals overal elders in de wereld begon voor de islamieten gisteren de ramadan. In Enschede werden gisteren plannen gepresenteerd die er toe moeten leiden dat daar de grootste moskee in Nederland verrijst, zo heeft de Islamitische stichting Nederland gisteren meegedeeld die de meeste moskeeën in Nederland exploiteert. FOTO: GEORGE NUSMEIJER De mens is van nature niet gericht op wezenlijke aandacht voor en liefde tot de ander, maar op de eigen navel. Dat los je niet op door van de liefde tot de naaste een gebod te maken. De voorbeelden liggen voor het opschep pen. Kapitalisme en com munisme zijn mislukt om dat ze te veel van het verantwoordelijkheidsge voel, de inzet en de soli dariteit van mensen je gens elkaar verwachtten. Daarom levert het kapita lisme rijker wordende rij ken op en armer worden de armen en is het com munisme verloederd tot een onpersoonlijke staats bureaucratie, die geen leefbaar leven en vrij be staan verschaft. Nu kan men zeggen dat de ontwikkeling van gemeen schapsmens naar individu, die in het Westen vanaf de Re naissance heeft plaats gevon den, uitgelopen is op kale ego- centrie, die de solidariteit, waar onze verzorgingsstaat op gebaseerd is, ondermijnt en die persoonlijke relaties tus sen mensen verziekt. Bij de inrichting van de samenle ving hebben we zo te weinig rekening gehouden met de ik zucht in de mens. De kerk en het christelijk ge loof hebben aan die verkeer de schatting meegewerkt, om dat het bevel tot naastenliefde te hoog gegrepen is. De fout van het christendom is dat het aan de mensen eisen stelt, die niet haalbaar zijn. Dat maakt het christelijk ge loof tot een niet te realiseren wensdroom en de kerken on geloofwaardig, omdat er te veel mensen inzitten, die aan de hoge normen, die het christendom stelt, niet toeko men. Zo goed als de klassenloze Vijf op de tien Nederlan ders voelen zich niet langer betrokken bij de christelij ke kerken en het antwoord dat zij geven op het leven, want velen van hen hebben geen idee wat dan de vraag zou moeten zijn bij het ant woord dat de kerken geven. Onder het motto „Jezus is het antwoord, maar wat is de vraag", schrijft dominee Ype Schaaf geregeld over de relatie tussen kerk en sa menleving. maatschappij van de marxis ten een te hoge pet op heeft van de mens en de vrije markt economie van de kapi talisten te optimistisch denkt over de zelfregulerende kracht van de markt ten voordele van alle mensen, zo goed is de naastenliefde een voor de mens niet te realise ren order. Andere boodschap Dat lijkt een logisch betoog, maar de bijbel heeft een an dere boodschap. Christus' eer ste oproep luidt: bekeer je; draai je om; ga op de knieën en belijdt dat je fout zit en be gin opnieuw. Er zijn mensen, die zichzelf zo slecht kennen, dat ze geloven dat een derge lijke bekering eenmaal in je leven voldoende is. Christelij ke kerken weten beter. Zij hebben in elke eredienst een schuldbelijdenis en een gena deverkondiging. En dat is realistisch. De christelijke redenering daarbij loopt aldus: God heeft de mens geschapen met een bepaalde bedoeling. Maar en alleen God weet waarom die mens kan meewerken aan Gods bedoe ling; gehoorzaam zijn aan Gods doel; maar ook nee zeg gen en eigen wegen gaan. En de hele geschiedenis door kiest die mens individueel en collectief telkens weer voor de eigen scheve koers, die te gen Gods bedoelingen ingaat. Dat heeft te maken met een soort barst die door elk men senleven loopt en die de Bij bel aanduidt met het begrip zondeval, maar ook met het feit dat er in de wereld dui velse machten opereren, die tegen de bedoelingen van God met de mensen ingaan. Het goede nieuws van de bij bel is dat God toch de mens niet laat vallen. Dat is in het Oude Testament de boodschap van zijn profeten als zijn ge roepenen. En dat wordt bo venal waar gemaakt door' het leven, het lijden, het sterven en het opstaan van Jezus Christus. In de belijdenissen der kerk is het heil en de bevrijding in Christus door de eeuwen heen verwoord met begrippen als verzoening, verlossing en of fer. En in de eredienst is dat gevierd met de wijn en het brood van eucharistie en avopdmaal, als tekenen van het offer van het lichaam en het bloed van Christus. Dat heilsgebeuren blijft tege lijkertijd een mysterie waar de christenmens nooit over uitgedacht raakt. In belijde nissen en dogmatieken, in li turgieën en liederen is veel, maar zal nooit alles gezegd kunnen worden. Zo goed als in de bijbel zelf, met name Paulus in zijn brieven, het heil in Christus verhelderend beschrijft, om te concluderen, dat wij mensen 'ten dele ken nen'. Waar het echter om gaat is dat de opgestane Heer de weg, de waarheid en het leven is, in die zin dat door Zijn leven, lijden, dood en opstanding aan mensen het grondpatroon van hun bestaan duidelijk wordt en ze daarbij telkens weer de mogelijkheid krijgen om in Zijn naam opnieuw te begin nen op weg naar de toekomst, die God heeft beloofd. Het kwaad in de wereld en de ik- gerichtheid van de mens zijn daarmee niet verdwenen, maar ze kunnen (telkens weer) overwonnen worden. En zelfs de vijand waar alle mensen tenslotte voor moeten buigen, namelijk de dood, heeft niet meer het laatste woord. Het bevel om God en de naas te lief te hebben, wordt daar mee een zo nu en dan even haalbare kaart en een zo nu en dan herhaalde demonstra tie van hoe het eens zal wor den. Zingeving Voor alle duidelijkheid: voor een christen ligt zo de zinge ving van het bestaan niet in hem of haarzelf en ook niet alleen in de in hem of haar aamwezige potentie. Christe nen weten te goed wat voor duistere mogelijkheden er in de wereld en in het hart van een mens aanwezig zijn. De zingeving voor het bestaan vindt de christen daarom bui ten zichzelf, en buiten zijn kennis en wetenschap in een God, die onder de mensen is gekomen in de persoon Jezus Christus als heelmaker en redder. Hij verschaft de motivering jezelf te ontplooien om een heel mens te worden en om je in te zetten voor een leefbare wereld. En een heel mens wordt men alleen maar en met de ander. Daarom is er de order om God en de naaste lief te hebben als jezelf. teeltje in het Franse Auch hebben gekocht. Er bestaan nogal wat vragen over het vertrek van de zusters en over de man die het klooster heeft gekocht. De verkoop vond namelijk plaats buiten medeweten van Rome en het bisdom Brugge om. Deze man, de 35-jarige Ronny Crab, heeft het vertrouwen van de bejaarde nonnen en was hun financieel adviseur. Een van de zusters leende hem haar handtekening, waardoor hij vrij over hun gelden kon be schikken. Crab is aangehou den en wordt beschuldigd van valsheid in geschrifte, mis bruik van vertrouwen, oplich ting en afpersing van de kloostergemeenschap. Ondanks de beschuldigingen aan het adres van Crab door de onderzoeksrechter blijven de zusters hem onvoorwaar delijk steunen. Zij beweren dat alles met hun instemming heeft plaatsgevonden. Het ge rechtelijke onderzoek zal uit maken wat daarvan waar is. ORADEA Ds. Laszlo Tökes is gekozen tot bis schop van Oradea, een van de twee districten in de Hervormde Kerk van Roemenië. Dat heeft Kes- ton College, het Engelse instituut voor de bestude ring van de godsdienst in Oost-Europa, van zeer be trouwbare bron in Roe menië vernomen. Tökes, die wel de gangmaker van de revolutie in Roemenië wordt genoemd, volgt Laszlo Papp op, die wegens verre gaande collaboratie met het Ceausescu-regime eind vorig jaar moest aftreden en naar Frankrijk vluchtte. De verkiezing van Tökes ge schiedde op zondag 11 maart door alle kerkeraden in het district Oradea. De gemeen ten hadden eerst enkele we ken de gelegenheid bezwaar schriften tegen de stemproce- dure in te dienen voordat de briefjes werden geopend. Laszlo Tökes, behorend tot de Hongaarse minderheid in Roemenië, uitte vorig jaar zo mer voor de Hongaarse tele visie felle kritiek op de dicta tuur van Ceausescu. Ook nam hij in een brief aan Ceausescu stelling tegen de vervolging van de Hongaarse minderheid in Roemenië. Als gevolg daarvan werd de predikant van Timisoara on der politiebewaking gesteld. Onder druk van de overheid gelastte Papp dat hij naar een dorpje in het noorden van Roemenië moest verhuizen, hetgeen Tökes weigerde. Toen de politie hem met ge weld uit de pastorie trachtte te verdrijven, voorkwam de bevolking van Timisoara dit door massaal de predikant te beschermen. Het gewelddadi ge optreden van politie en Se- curitate leidde uiteindelijk tot de val van Ceausescu. Pe Koning en Schmitz in bestuur van KUB TILBURG Oud-minister drs. J. de Koning en KRO- voorzitter mr. B.A. Schmitz zijn door de Nederlandse Bis schoppenconferentie benoemd tot lid van het stichtingsbe stuur van de Katholieke Uni versiteit Brabant (KUB). De Koning studeerde sociale geo grafie aan de Rijksuniversiteit Utrecht en was daarna onder meer secretaris van de chris telijke boeren- en tuinders- bond en voorzitter van de ARP. Schmitz studeerde Ne derlands recht te Leiden. Vanaf 1960 is hij werkzaam bij de KRO, waarvan sinds 1981 als voorzitter. inf ;'n Er Mammoetbankfusie VOORAL het personeel van de twee banken die een voorbereiden, Amro en ABN, zal zich zorgen maken ove stroeve verloop van het cao-overleg in het bankbedrijf magere resultaat dat werkgevers en bonden vanmorge urenlange onderhandelingen hebben bereikt en dat wel het begin inleidt van een cao-loos tijdperk, geeft geen riocl tot optimisme over de houding die Amro en ABN zulle ng< nemen als hun voorgenomen fusie over enige tijd leic een ingrijpende vermindering van de werkgelegenheid TEGENOVER het enthousiasme van overheid en finar!jai deskundigen op de fusieplannen van Amro/ABN sta; zeer terughoudende reactie van vakbonden en Konsumi Kontakt. Minister Kok van financiën en president Du berg van de Nederlandsche Bank constateerden met vre dat ons land via de geldslurf van de toekomstige mami bank een gezaghebbend woord zal meespreken in de int tionale monetaire wereld. Europa '92 heeft de overhei voelig gemaakt voor schaalvergroting. Er heerst volop begrip voor de overwegingen die met Amro al eerder op zoek deden gaan naar een kapitaalk tige partner over de grens. Een samengaan met de Belg ij Generale Bank stuitte af op wat naderhand werd omsMl ven als een fundamenteel 'cultuurverschil'. De Ami heeft nu in eigen land een willige bondgenoot gevondei weliswaar ook vanuit een andere optiek zaken doet, wel dezelfde ambities heeft op dezelfde markten. Binni eigen landsgrenzen moet een culturele kloof overbn zijn, zeker tussen fusiepartners die qua omvang gelij' dig zijn, zodat de een de ander niet de wet kan voorschi AaN de kapitaalreserves van de internationale bankeil len de Europese eenwording en de onmetelijke fjnanciel behoefte van de markteconomieën in Oost-Europa hof sen. Het ligt voor de hand dat de grotere geldschieters turele samenwerking en basisverbreding zoeken. Zij i voorkomen dat zij buiten de boot vallen telkens als i een bankconsortium in het leven wordt geroepen voor IE nanciering van een grootschalig project. Het getuigt vaif ondernemerschap als bankiers zich tegen dit risico indffar en ervoor zorgen dat de financiële wereld domweg nij. hun 'huis' heen kan. Bij een steeds kleiner wordend aantal superbankiei wie wil lenen, al spoedig bij hetzelfde adres voor zijn biecht moeten gaan. Dat is de keerzijde van de fusie^ De kans dat over het hoofd van de klanten heeji hand] wordt gespeeld tussen een paar grote bankier^antorei naarmate de spoeling dunner wordt. Amrg/ABN straks de rekeningen van zo'n beetje alle grgte en mid< te bedrijven van Nederland, plus vijftig pr0cent van hi ticuliere krediet. Het is de vraag of dat een gezonde sjéct is, ook al is er volgens de Europese fusieregels geen 1 aan de lucht. A RECENT gemopper in bankierskrir het geautomatiseerde, particuliere b^ tra voedsel aan de zorg van de kritii ken hebben eerst de argeloze burgei een rekening te openen en zich te taalpassen en creditcards. Nu verkil alleen voor niets opgaat en dat ze e deling ten behoeve van de klan moeten brengen. Hetzelfde grenzen! en ABN tot hun fusieplan heeft g ook 'buitenlandse' alternatieven voc culier, indien nationale bankiers he Wel reëel is de zorg onder het pe de fusiepartners voor massale ontslagt elkaar komt mag niet alleen door de door de enthousiaste overheid een spij.^ worden geëist voor het behoud van werkgei dig door omscholing. En waar dat niet kan is"ïüf_ geval een sociaal verantwoorde afvloeiing op zijn j Brieven graag kort en duidelijk geschreven i De redactie behoudt zich het recht voor ingezc' stukken te bekorten Zomertijd Het is zondagochtend, 25 maart 1990. Half acht, zie ik op mijn wekkertje. Ik word elke morgen rond die tijd samen met de wekker door mijn, on begrijpelijk op dat uur van de dag, dolenthousiaste boxer Bob wakker gesnuffeld. In die glanzende ogen ligt dan een blik van: ha! nu komt ze er uit, lekker een boterham en dan het bos in voor de ochtend wandeling. Maar nu? Niets. Doodse stilte. Ook mijn pape gaai, die anders „Hallo mo ther" roept, zwijgt in alle ta len. Als ik de huiskamer bin nenloop, gluurt hij met één oog naar me vanuit zijn rug veren. Bob zijn kop komt iets omhoog vanuit zijn mand, hij bekijkt me met een blik van: wat krijgen we nu?, en ver dwijnt weer achter de rand. In de keuken maak ik brood klaar voor het vee en mijzelf, en zeg daarna tegen Bob: kom, we gaan op straat. Als' buitendeur open doe, het te hagelen, en niet zq tjes! Bob wil direct reel keert maken, maar daar niets van in. Op straa mand, geen auto's, geenj re honden op weg na bos, geen zachte radioge niets! Dan herinner ik i ik gisteravond voor het gaan, klokken, wekk horloges een uur voori gezet, en ik denk: v« Drie kwartier later stapj em beiden drijfnat ons hu nen. Bob verdwijnt v lijkt naar een radiator cv en gaat daar, drar zuchtend, languit tegena gen. En ik? Ik sta daar teloos naar de nog nadi^ël de bomen te kijken, r< r< me dat het eigenlijk n(yje eens zeven uur is en 'hoera! de zomertijd gaan, maar ik ga toi maar even plat! Mevr. W. Smit, DEN HAAG. icar, Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.0 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gin per maand f. 24,85 per maand f. per kwartaal 74,10 per kwartaal per jaar 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en taneven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijsi 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 576 515 POSTBANK NV 663 050 ëli:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2