Met onze mode komt u net zo goed voor de dag als voor de nacht. Vuolsi cos! cola dove si puotecio che si vuole... G0ED< KOOPJE HEMA De normaalste zaak van de wereld iebelink omvat hele oeuvre streekroman die er geen is te v 27.75 Sinéad O'Connor legt haar ziel bloot 11 )EKEN EN PLATEN CeidwOowuvnt DINSDAG 27 MAART 1990 PAGINA 11 Irving Wallace FOTO:SP Wallace maakt slechte beurt Irving Wallace: „Relatie op hoog ni veau". Uitgave Centerhoek. Prijs ƒ29,90. Met „Relatie op hoog niveau" heeft Irving Wallace een slechte beurt gemaakt. De Amerikaan, die al een aantal aardige, onderhoudende boe ken op zijn naam had staan, heeft met zijn laatste produkt een slap, verhaaltje afgeschei den. Thema's als het liefdesle ven van een Amerikaanse pre sident zijn sinds John Kenne dy natuurlijk altijd leuk lees voer. Maar wat Wallace Ken nedy's latere opvolger Under wood laat beleven is allemaal wel wat erg onwaarschijnlijk. Hij komt in contact met en raakt verliefd op de vrouwelij ke en natuurlijk beeldschone president van het zuid-Aziati sche ministaatje Lampang. Tot zo ver gaat het nog wel, maar de verhaaltrant van Wallace is dermate knullig dat de story aan alle kanten gaat ramme len. Als er dan ook nog eens sprake" is van veel druk- en (ver)taalfouten is er slechts één conclusie: niet kopen! FRANK WERKMAN Lang damesnachthemd 243515: Wit katoenen damesondergoed. Mt 38-50. Camisole Pak met 6 hydrofiel- of oogjesluiers. 100% katoen. Ztt 7.25 Slip33- Goedgekeurd door NVvH. 14.25 Gestreept katoenen meisjesondergoed. Mt 104-164. Katoenen heren-ribondergoed. In wit, skin en blue. Mt Slip4.-/4.50. Hemd 5.-/5.50. Set7.50/8.50 4-8.SlipSrTS"5.75 Hemd7.75T-shirt 10r?5f9.75 zo herkent u aanbiedingen in de Hema "En nog altijd aan één taal genoeg?" Zeist 03404-22844 Oen Haag 070-3818400 Amstelveen020 - 436147 Maastricht 043-258227 WTS VERTALINGEN Het juiste woord op de juiste plaats. (In meer dan veertig talen). N DE OVERKANT VAN DE RIVIER Y link: „Aan de overkant van Uitgeverij Meulenhoff. 39,50. jaar is het geleden dat '.iebelink zijn laatste ro- ,Schaduwen in de mid- publiceerde. Voor elk stilte geeft hij zijn lezer jerdéénentwintig bladzij- is Siebelinks omvang- werk. Of het ook zijn 1 ngrij eel nieuws, aan the- of inzichten, bevat het niet, hoogstens een uit ing van zijn oude oeuvre. l!< uitdieping is hoofdzakelijk anken aan het historisch kter van de roman. Het aal begint in 1906 met de t van de boerenzoon Innemee naar het dorpje aan de IJssel. Hij koopt ;n boerderij, trouwt met joerendochter Hanna en rekt bij haar drie kinde twee zoons. Johan en Lex, in dochter, die ook Hanna jt genoemd. personages zijn de le- van het gezin Puyman, >t strenge calvinisme van nee Poort aanhangt, en in het gezin Proosdij, het katholieke in de her- ide gemeente. (igenlijke hoofdpersoon is ia wier levensgeschiede- de roman vertelt. Haar in Bahr, de jaren waarin s kindermeisje werkt in L1 >ez*n van haar oom, die goedlopende werf heeft, aar huwelijk met Simon 2 nan, de veerman van van wie ze twee kinde- crijgt. Het verhaal eindigt of meer met haar dood in ^ren tachtig. ir de gek aijrdaad, „Aan de overkant |de rivier", heeft op het gezicht veel weg van streekroman. De toon op het verhaald wordt, met een boven het verhaal staande verteller, de vele na tuurbeschrijvingen en histori sche details lijken deze indruk nog eens te bevestigen. Gaan deweg echter blijkt dat Siebe- link zijn lezers voor de gek houdt. De karakters worden steeds meer uitgediept, de plot en de stijl krachtiger. Siebelink heeft bewust ge bruik gemaakt van elementen uit het streekroman-genre om een psychologische roman' over zijn eigen familie te schrijven, want wanneer Han- na's zonen op het toneel ver schijnen, keren zoveel passa ges uit zijn vorige werk terug dat ieder die dit ook maar enigszins gevolgd heeft onmid dellijk weet dat de schrijver over zichzelf schrijft, of beter gezegd, een roman heeft ge schreven waarin zijn eigen moeder de hoofdrol speelt. Het is ook niet moeilijk in Si mon Puyman Siebelinks vader te herkennen en in zijn beide zonen, evenals in zijn zwagers Lex en Johan, de actieve en passieve broer die in zoveel van Siebelinks roman en ver halen de hoofdrol spelen. Levensvijandig Meer nog dan in zijn vorige werk toont Siebelink in „Aan de overkant van de rivier" zoals veel anti-katholieke schrijvers, op het geloof of de clerus te schelden. Hij laat ge woon zien hoe de aanvankelijk vrolijke en levenslustige Si mon na enkele jaren huwelijk alsnog in de ban van het ge loof van zijn vader komt en vanaf dat tijdstip verandert in een bangige, sombere en zie kelijke man. Hij verwaarloost het veer en geeft teveel geld aan de ande re volgelingen van dominee Poort. Op zijn sterfbed is hij nog niet zeker van Gods gena de. Het christendom dat zijn leven vergalt is niet eens in staat hem een rustige dood te bezorgen. Ook het naïeve ka tholieke optimisme van de Proosdij's blijkt niet levensvat baar. Óndanks het feit dat twee zonen priester worden is God het gezin niet genadig; tbc, koudvuur, dood, niets blijft het bespaard. Simon gaat ten onder aan een relict uit het verleden, maar de omgeving waarin hij leeft bezwijkt aan de uitwassen van de moderne tijd. De uitvoerige natuurbeschrijvingen uit het begin van het boek worden minder en vooral minder fraai naarmate het verhaal vordert. Oeverafkalving door water sport en massa's dode vissen door giflozingen. De rivier sterft met de bewoners op zijn oevers mee. Hanna is de enige die alles overleeft: crisis, ziekte, oorlog. Zij is dan ook een vrouw met een uitzonderlijk sterk karak- Vrouwen zijn bij Siebelink al tijd al veel stabieler en ver standiger dan mannen, maar met Hanna heeft hij toch wel een geheel nieuw personage tot leven gewekt. In de tweede helft heeft het boek al bijna alle streekroma nachtige trekken verloren, op ééntje na: de buiten het ver haal staande verteller. Pas aan het eind blijkt dat Siebelink ook hiermee zijn lezers voor de gek heeft gehouden. Hanna's levensgeschiedenis blijkt te zijn opgetekend door haar kleindochter Marije die, zwanger van Hanna's zoon Erik, die ook nog een traves tiet blijkt te zijn, na de dood van haar grootmoeder in het voormalige veerhuis is gaan wonen. Met de elementen tra vestie en incest is ook de oude Siebelink, van „Nachtschade" en „Weerloos" weer terug. Een fraai geschreven roman, waarmee Siebelink in een gro te boog zijn gehele oeuvre om vat en tot de wortels ervan te rugkeert. JEROEN KUYPERS Filosofie en democratie Het begrip democratie heeft een politieke geschiedenis maar een minstens zo interes sante filosofische geschiedenis. Allerlei filosofen uit een ver verleden en uit onze eigen tijd hebben er over nage dacht en hebben er over ge schreven. Ter gelegenheid van het twee de lustrum van de Faculteit der Wijsbegeerte van de Ka tholieke Universiteit Brabant in Tilburg, verscheen een bun del met de veelzeggende titel: „Filosofie en Democratie". Daarin vertellen de diverse auteurs vooral wat anderen bijvoorbeeld Aristoteles, maar ook Lyotard te vertellen hebben over. allerlei aspecten betreffende het onderwerp. Zo vertonen de artikelen een bonte verscheidenheid: van de vraag naar een democratische staatsvorm in een vertechni- seerde samenleving tot en met staatsdefinities van Cicero en Augustinus. Een boek dus dat mensen wil aanzetten tot een wijsgerig zicht op de samenle- Vmg LUSSEN KOOISTRA (ADVERTENTIE) Panty voor grote maten. 20 of 30 denier. In div. kleuren. Mt 42/44-48/50. 3.90 "1 3 voor jL\J Herenpyjama in div. kleurstellingen. 65% polyester/35% katoen. Mt. 46/48-54/56. 32r75 i Katoenen jongensondergoed. In wit, blauw en groen. Mt' 104-176. Slip 4.75/5.25. Hemd 5 -/5.50. T-shirt 7.-/7.50. Set Q O R vanaf Oi Tricot damesnachthemd. 65% polyester/35% katoen. In 2 modellen en verschillende bloemdessins. Mt 38/40-50/52. Uni piqué of fantasie tennispolo's. 100% katoen of 55% katóen/45% polyester. Div. kleuren en dessins. Dames mt 38/40-46. Heren mt 50/52-58.29r75"/32r75* Naadloze cross-beha. In wit en ivoor. Mt 75-80A, 75-85B/C en 80-90D. 7.75 2 voor Skinhéad O'Connor is niet meer. De Ierse zangeres, die zo heerlijk op allerlei tenen kon trappen, heeft haar tur bulente verleden achter zich gelaten. „I do not not want what I haven't got" is haar motto nu en dat is een be hoorlijke verandering voor een meisje dat haar tanden liet zien op het moment dat het niet ging zoals zij dat graag wilde. Maar we worden allemaal wat ouder en vooral wijzer. Waarom zou Sinéad O'Con nor een uitzondering zijn. „Ik ben niet meer, zoals ik eerst was", laat de 23-jarige zangeres in de eerste regels van het openingsnummer „Feel so different" weten en verliest zich in de composi ties die volgen in moeder liefde, politiek en de strijd die liefde nu eenmaal in zich draagt. Maar de veranderin gen bij deze „keizerin van de stem" zijn niet alleen muzi kaal hoorbaar, ook visueel is ze niet langer de opstandige tiener. Minder speels ,,I do not want what I ha ven't got" is een wat minder speelse plaat dan zijn voor ganger „The lion and the co bra" (uit 1987). De tweestrijd die omsloten lag in de titel en die vooral vocaal krach tig was uitgewerkt, heeft plaatsgemaakt voor emotie. „I do not want what I ha ven't got" is opgebouwd uit een simpel instrumentarium, waardoor vooral Sinéads glorieuze stem kan bloeien en groeien. Ze laat zich niet, zoals op „The lion and the cobra" meeslepen door de instrumenten, maar zoekt vocaal haar eigen weg. Daarmee gunt ze de luiste raar een kijkje in haar ziel en is het soms moeilijk de opgeroepen emotie te onder drukken. Sinéad O'Connor strooit rij kelijk met haar talent. Niet alleen als schrijfster, zange res, en instrumentalist, maar ook als produéer. Nu deed ze dat op haar debuut ook al, maar niet zo trefzeker als deze keer. Het getuigt van moed en ook van een zelf verzekerdheid om je compo sities met zo weinig instru menten in t,e. kleuren. „Feel so different" wordt gedragen door strijkers, „I'm stretched on your grave" bestaat ei genlijk alleen uit drums. Dualisme Het dualisme van de tekst wordt opvallend uitgewerkt, vooral door de zang. Hier door wordt het nummer een naar een Oosterse sfeer nei gende compositie, maar krijgt aan het einde door het gebruik van viool een folk- uiterlijk. „Three Babies" is even zachtmoedig als het on derwerp. De dik in de strij kers gezette song, met zijn emotionele sfeer, staat haaks op „The emperor's new clo thes", die met zijn volle ge luid van bas, gitaar en drums een rock roll-com- positie is. Maar dat ze ook zonder instrumenten kan overtuigen bewijst ze met het titelnummer. A-capella geeft ze een krachtige ver klaring af. Het zijn vooral persoonlijke teksten waarmee ze haar luisteraar boeit. De rust van het moederschap klinkt er in door, hoewel de pijn van de liefde aanwezig blijft. Een deel van het materiaal moet ook beïnvloed zijn door haar filmrol in „Hush a bye baby". De film, die binnen kort in première gaat, is een aangrijpend verhaal over de ellende van een jonge moe der en de dood van haar baby, waarbij vooral de hy pocrisie van katholiek Ier land aan de kaak wordt ge steld. „Three Babies" zou een directe verwijziging kunnen zijn. Sinéad kan het niet laten toch nog even te schoppen. Ze doet dat met „Black boys on mopeds", waarin Thatcher er van langs krijgt. „I do not want what I ha ven't got" is een hartver warmende plaat, die een volwassen (ook muzikaal) wat rustigere Sinéad laat ho ren, een kleinood in bange dagen. HANS PIËT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 11