De bevrijdiiig: een hachelijk avontuur r ZATERDAG 24 MAART 1990 PAGINA 27 I inal Ie In de middeleeuwse Burcht, hoog boven Praag, ligt de ambtswoning van de president tussen het bisschoppe lijke paleis en de St.-Vitus Kathedraal. Meer dan veer tig jaar is de afstand tussen kerk en staat niettemin volstrekt onoverbrugbaar geweest. Zij vertegenwoor digden, zo leek het in de ervaring van het Tsjechoslo- waakse volk, de twee uitersten van goed en kwaad. Eind vorig jaar, een dag na zijn benoeming, liep presi dent Vaclav Havel van de kanselarij naar de kathe draal om de zegen te ontvangen van de zeer bejaarde primaat, aartsbisschop Frantjsek Tomasek. En als de paus binnenkort Praag bezoekt, zal het volk hem toe juichen als de verpersoonlijking van alles wat anticom munistisch is - en dus vrij en waardevol en waarheids getrouw. De paus staat dan model voor de hele on schendbare geestelijke en lichamelijke integriteit en waardigheid van de mens. In stormen van emotie zal het feestiworden gevierd. Beleeft Tsjechoslowakije een christelijke renaissance? Gaat de katholieke kerk in Midden-Europa een periode van grote bloei tegemoet? KATHOLIEKE KERK TSJECHOSLOWAKIJE OOGST POLITIEK SUCCES PRAAG - „Nu krijgt de kerk het groene licht. Het Tsjechische volk ziet de kerk als een gemeenschap van helden. En, natuurlijk, heel wat bisschoppen, priesters en gelo vigen waren helden. Maar de golf van populariteit zal snel wegebben. Ik herinner aan de woorden van onze grote staatsman Masaryk: elke groepering zal precies zoveel rechten hebben, als zij zich op ei gen kracht kan verwerven binnen de samenleving". Hij is 67 jaar. Hij ziet er oud en moe en vreugdeloos uit. Zijn ogen zijn niet blauw of bruin, maar grijs. Kort voor de communistische machtsgreep in 1948 werd hij gewijd. Sinds die tijd is hij on afgebroken bezig geweest in de zielzorg. Onder grote druk. Balancerend tussen de verplichtingen van zijn missie en de bru te verboden van de staat. Tallozen ver dwenen in gevangenissen en kwamen om in slavenkampen. Hij hield zich net staande: Pavel Grimmig, bij gedwongen afwezigheid van de Minderbroeders pas toor van de St. Jacobskerk in de Oude Stad van Praag. Dat is een van die be faamde barokkerken met drie eeuwen traditie op het gebied van kerkmuziek, uitgevoerd door eigen orkesten en koren. Zelf is hij de schoonheid voorbij: „Soms voelde je je bijna een verrader. Maar je moest, net niet tot elke prijs, bij je men sen blijven. De instructies van de hiërar chie luidden: doe in de kerk wat je kunt, blijf dicht bij de kerk, maar provoceer het regime niet, anders blijven er geen zielzorgers meer over". Ooit moet Pavel Grimmig een forse, rij: zige man geweest zijn. Nu schuifelt hij gebogen door de kille gangen van het lege klooster. Op zijn donkere kamer typt hij met stijve vingers zijn preek voor de volgende zondag bij het povere licht van een spaarbrandertje. Binnen- I kort staat hij letterlijk op straat, vreest hij. Nu de in 1950 verboden kloosteror des tot nieuw leven komen, zijn de Min derbroeders aan het hergroeperen om de Praagse parochie over te nemen. Het contact schijnt niet al te duidelijk te zijn. Voor zijn oude dag hoopt Pavel Grim mig vaag op de helpende hand van zijn bisschop - al meent hij, in afwachting van nieuwe generaties' priesters, nog wel enkele jaren ergens bezig te moeten zijn als pastoraal werker. Collaborateurs Pastoor Grimmig haalt een Tsjechisch spreekwoord aan. Vertaald lijkt het nog het meest op: de een zijn dood is de an der zijn brood. Een sombere man, die sinds zijn aantreden als bevlogen jonge ling tot heel kort geleden geen. dag van normaal vrij functioneren heeft gekend; geen' moment, waarop de krampachtige voorzichtigheid even uit het oog verlo ren kon worden. De last heeft te lang op zijn schouders gelegen. Zijn knieën knik ken en zijn hoofd zakt steeds verder voorover. Daar kan de bevrijding niets meer aan veranderen. Zijn parochianen, vooral ook de jongeren, dragen hem op handen. „Maar het zijn mijn parochia nen niet", constateert hij. „Ik heb de stoel even warm mogen houden voor de Minderbroeders. Mijn collega's, die in derdaad in de. gevangenis terecht kwa men, zijn nu beroemd. Iedereen spreekt over hen. Niemand heeft het over men sen als ik, die het gewoon maar tiental len jaren hadden vol te houden. Sommi gen - ze zeggen het natuurlijk niet - be schouwen ons toch eigenlijk een beetje als collaborateurs. Ik moet eerlijk beken nen dat deze valse bejegening mij pijn doet. Ik dacht dat ik te oud was voor ij- delheid of behoefte aan erkenning. Ken nelijk is dat niet het geval". Over de toekomst van de kerk in Tsjechoslowakije spreekt hij met even veel aarzeling en onzekerheid: „Natuur lijk liggen we nu goed in de markt. De kerk heeft een grote rol gespeeld in de ondergang van het communisme. We halen een grotendeels politieke oogst binnen. Nu zullen we heel hard moeten werken om zielen te winnen met de boodschap van de kerk. Dat is een heel andere zaak. We zullen niet meer wor den vervolgd wegens woorden van waar heid. Maar hoe zal onze waarheid over komen bij de mensen?". Orthodoxie De vraag is correct. De kerk in werkelij ke verdrukking stort zich altijd in peillo ze orthodoxie en dogmatische moraal theologie om de eigenheid, de identiteit te benadrukken; om de gebrachte en te brengen offers te rechtvaardigen. Het gaat immers om een 'hoger goed', waar aan het eigen welzijn en het 'wereldse welzijn' van anderen ondergeschikt mag worden gemaakt. De katholieke 'revival' van het moment in Oost-Europa heeft ook te maken met opportunisme en na tionalisme. Midden-Europa is een vaag begrip. Het gaat om een aantal grenzen, getekend over een smeltkroes van natio naliteiten en nationalismen en bijbeho- Pastoor Pavel Grimmig van de St. Jacobskerk in de Oude Stad van Praag: „Wij beleven een heel wezenlijke bevrijding, maar die brengt ook een groot aantal onzekerheden met zich mee". promis met de communisten af. In te genstelling tot zijn voorgangers weigerde hij door het rode Praag goedgekeurde kandidaten te benoemen. De bisschop penconferentie van Tsjechoslowakije heeft derhalve al vele jaren niet meer ge functioneerd. Seminaries zijn tientallen jaren geleden gesloten. Het onderwijs op marxistisch-leninistische grondslag ken de de godsdienst nog slechts als het spreekwoordelijke opium voor het volk. Onder de huidige priesters bevinden zich nauwelijks nog deskundigen voor welke gespecialiseerde functie dan ook. Alle geconfisceerde gebouwen en bezit tingen worden aan de kerk teruggegeven, maar die kan het beheer niet aan. Het zal zeker twee jaar duren, voordat de kerk in Tsjechoslowakije de organisato rische chaos enigszins te boven is. Vergissing Mgr. Josef Reran, die jarenlang in het concentratiekamp Dachau heeft doorgebracht en later veertien jaar werd geïnterneerd in een strafkamp van het rode regime. Na zijn vrijlating in 1963 werd hij verbannen. rende emoties, die nog lang niet uitge kristalliseerd zijn. Daarin spelen de christelijke ideologieën een rol. Met Jan Hus kende Tsjechoslowakije een der eer ste grote kerkhervormers. Hij won veel volgelingen, maar zijn opvattingen van een minder hiërarchische kerk werden te vuur en te zwaard bestreden. Katholicis me en protestantisme wisselden elkaar af als vooraanstaande godsdienst met de opeenvolging van koningshuizen en regi mes. Tot aan de onafhankelijkheid van Tsjechoslowakije in 1918 werden katho lieken veelal gezien als onderkruipers van de Oostenrijkse Habsburgers. Onder de Duitse bezetting rehabiliteerden zij zich. Rond 1948 was 75 procent van de Tsjechoslowaken uitdrukkelijk en kerke lijk katholiek. Aan de organisatie van de kerk heeft het communisme veel schade toegebracht. Niettemin noemt nu nog ten minste twee derde van de bevolking zich prakti serend katholiek. Het recht van Rome om zonder interventie van de staat bis schoppen te benoemen, is na de 'fluwe len revolutie' van vorig jaar november en december terstond hersteld. Inmid dels hebben alle bisdommen weer een bisschop en afgelopen week zijn er nog zes hulpbisschoppen benoemd. De oogst is inderdaad groot, maar de werkers zijn niet klaar. Paus Johannes Paulus II wees elk streven naar een com- Voor Praag en voor Rome is de priori teit duidelijk. De bisschopszetels zijn in middels bezet. Maar de bisschoppen zul len het onderling zonder twijfel moeilijk krijgen om de overige prioriteiten te be palen. Eerst seminaries? Of eerst weer scholen op katholieke grondslag? Want net als in Nederland na de Tweede We reldoorlog, wil men in Tsjechoslowakije zo snel mogelijk terug naar de 'veilige, vertrouwde instituten en structuren van weleer'. In Nederland bleek dat al gauw een ver gissing. Vijf jaar nazi-terreur hadden te zeer ingegrepen in de volksaard en de ui tingen daarvan. De mensen waren ver anderd. Veertig jaren totalitair commu nisme hebben zonder twijfel nog diepere sporen achtergelaten in de ziel der Tsje choslowaken en andere Oosteuropeanen. Maar de vergissing zal ook daar worden gemaakt. Tot de veilige structuren van het Oosteuropese christendom behoort ook de dogmatische benadering van de ethiek, de moraal, in de meest essentiële zin. De opvattingen over de menselijke sek sualiteit zijn, als altijd, een onthullend voorbeeld. Wie ongehuwd samenwoont, kan niet tot de sacramenten worden toe gelaten. Alle seksualiteit buiten de con text van een op kinderen gericht huwe lijk is een ernstig vergrijp. Praktiserende homoseksuelen, zo is de gangbare pasto rale praktijk in Tsjechoslowakije, kun nen wel tot de sacramenten worden toe gelaten, omdat 'sprake is van een ziekte, een kwestie voor de psychiatrie of de psychologie'. De woorden zijn van pas toor Pavel Grimmig. Hij voegt er ter verduidelijking aan toe: „Homoseksue len zijn vergelijkbaar met alcoholisten en drugsverslaafden. Zij willen zioh wel tegen het kwaad verzetten, maar zij kun nen het eenvoudig niet". Dergelijke boodschappen zijn ook in de overigens opvallend preutse wereld van het afge zworen communisme niet meer aan vaardbaar. Er is nóg een belangrijke factor die vraagtekens rechtvaardigt bij het op bloeien van de kerk in Oost-Europa. De Hongaarse schrijver Gyorgy Konrad zegt het zo: „Thans zien wij hoe bij ons het gezag van de staat wordt vervangen door het gezag van de religie en hoe onzekere mensen hun onzekerheid maskeren met religieuze frazen. Van de kerk naar de partij en van de partij weer naar de kerk. Ik koester de nodige verdenkingen tegen degenen die halsoverkop de socialisti sche fraseologie verwisselen voor de reli gieuze. Na lange tijd een onverdraagza me staatscultuur te hebben omarmd, vallen zij thans terug in godsdienstige onverdraagzaamheid. Het zijn lieden met een autoritaire, fundamentalistische persoonlijkheidsstructuur, die door een boek gevormd is". Hij eindigt zijn artikel met de optimisti sche constatering: „Tegenover deze on gunstige mogelijkheid staat de huidige Europese ervaring dat de menselijke waardigheid uiteindelijk zegeviert". Konrad spreekt over de tallozen die een open situatie niet ervaren als een verlos sing, maar als een vrije val in "een duis ter gat. Het verschijnsel is niet typisch Oosteuropees. Ook in West-Europa stap ten zo'n twintig jaar geleden velen van een autoritaire kerk in een autoritair links systeem. Zij hielden zich kramp Aartsbisschop Frantsjek Tomasek van Praag is negentig jaar oud. Onder normale omstandigheden zou hij zich reeds lang geleden hebben teruggetrokken. FOTO: AFP FOTO: PERS UNIE achtig vast aan een dogmatische struc tuur. Maar op dit moment is het ver schijnsel zeer actueel in de Oosteuropese landen, die het communisme hebben weggehoond. Complexe crisis In Tsjechoslowakije blijkt de complexe crisis ook uit de reacties op de vele jonge priesters die plotseling uit hun schuil hoeken komen. Zij zyn in de afgelopen jaren heimelijk gewijd en hebben onder gronds hun pastorale werk gedaan. Som migen van hen zijn gehuwd; velen heb ben niet de theologische en filosofische opleiding die de kerk in' het algemeen noodzakelijk acht voor een priester. Zij passen niet in de sfeer van de restaura tie. De officiële kerk zoekt op een on sympathieke manier naar een oplossing. In hiërarchische kringen twijfelt men heel opportunistisch aan de geldigheid van in elk gevalveel van die geheime wijdingen. Daartoe wordt de kerkrechte lijke bevoegdheid in twijfel getrokken van een van de twee bisschoppen die de jonge mensen hun sacramentele zending gaven. „Die priesters zullen opnieuw moeten worden gewijd - en dan pnder de nor male voorwaarden", zegt een woord voerder van aartsbisschop Tomasek. Jongere katholieken ervaren dat als een ernstige vorm van discriminatie, als een grove onrechtvaardigheid. Zij wijzen er op dat honderden, wel 'geldig gewijde', priesters lid waren van de door het com munistische regime opgerichte en be heerste priesteroi^anisatie 'Pacem in Terris'. De kerkelijke hiërarchie duldde dat. Totdat paus Johannes Paulus II alle samenwerking met de communistische club verbood. De voormalige leden wor den niet ter verantwoording geroepen. Slechts enkele priesters, die openlijk en met veel publiciteit met de kerkvervol- gers collaboreerden, worden van hun functie ontheven en met minder gevoe lig werk belast. „De bevrijding juich ik met mijn hele hart onvoorwaardelijk toe", zegt pastoor Pavel Grimmig. „Ik weet wat dictatuur, onderdrukking en vervolging is. Ik zat op het seminarie in de nazitijd. Daarna werd ik gewijd door de toenmalige bis schop Josef Beran, die uiteindelijk in ballingschap is gestorven, nadat hij vele jaren van zijn leven zowel in nazistische als in communistische concentratiekam pen had doorgebracht. Als je als katho liek actief was, ging je voor de bijl. De aanklacht deed er niet toe: spionage voor een buitenlandse mogendheid, het Vaticaan, of een geheime zender in de tuin. Dat soort onzin. Maar je ging wel de bak in. Velen zijn er nooit meer uit gekomen. Vooral priesters die invloed bleken te hebben op de jeugd werden uitgeroeid. En dan maar steeds roepen dat het communisme de vrijheid van godsdienst garandeerde. Ouders konden ook eisen dat hun kinderen godsdienst les kregen. Als ze dat deden, wisten ze dat die kinderen voor de rest van hun leven als ongeschoolde arbeiders aan de onderkant van de samenleving zouden hangen. Want zulke leerlingen werden steevast geweigerd voor middelbaar en hoger onderwijs". Avontuur En de toekomst? „We komen voor hele nieuwe en onbe kende situaties te staan in de kerk, in ge zinnen, in de werkomgeving van onze gelovigen, in de samenleving in het alge meen. Daar moeten we een volledig nieuwe benadering voor vinden. Overi gens blijft de boodschap dezelfde. Aan de wetten van God en de kerk over ge loof en zeden kunnen we toch niets ver anderen?". Pavel Grimmig verwoordt de opvattingen, zoals die ook in de terugke rende katholieke pers worden geformu leerd. Het communisme was een duide lijk probleem: een atheïstische vijand. De bevrijding is een onbekend avon tuur. Niemand in katholieke kringen in Tsjechoslowakije heeft tot dusver hard op durven zeggen dat een volledige res tauratie van ae kerk van weleer, van voor de Duitse tijd, van voor 1939 dus, slechts een desillusie kan zijn, een diep ontmoedigende teleurstelling. BEN SIES "£eidóc SomxMit'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 27