fina li Peter O'Toole in Nederlands duurste film £eicUc Commit1 1 Mm Op de vlucht voor de dood met een pot vitaminen 'WINGS OF FAME': ZATERDAG 24 MAART 1990 PAGINA DagravitT forte TAURIZINE Daviramon davitamon davitamon Ddvltamon Bjm nn A OdVTiamon ra' mife' [pormo-Q' UTRECHT - In de hoop langer en vooral gezonder te leven, slikt Ne derland massaal vitaminepillen. Volgens de hoogleraar Milieukun de Lucas Reijnders heeft slechts vijf procent van hen daadwerkelijk aanvullende vitamines nodig. „De rest slikt ze als ritueel van een le vensstijl", meent de wetenschap per, die morgen zijn boekje 'De Vi tamine Cultus presenteert in De Balie in Amsterdam. Een cultus die Reijnders interpreteert als een 'vlucht voor de dood', maar door vitaminejunks wordt uitgelegd als een prettig uitstel van het aardse einde. „Ik wil gewoon gezond doodgaan. Zon der diabetes, kanker of andere ziekte", zegt G. Schuitemaker. Hij is apotheker, voorzitter van de Maatschappij ter Be vordering van de Orthomoleculaire Ge neeskunde en grootverbruiker van vita minen. Hij neemt dagelijks één grote pil 'met alles erin' (vitaminen en mineralen) en drie tot vier gram vitamine C extra. Alleen al de dosis vitamine C komt overeen met zestig sinaasappels. Volgens Reijnders kunnen bij langdurige inname van meer dan een gram vitamine C per dag vergiftigingsverschijnselen optreden, zoals misselijkheid, diarree, verstoring van de koperopname en vererging van sommige soorten nierstenen. Maar Schuitemaker voelt zich kiplekker en noemt vergiftiging bij overdosering 'we tenschappelijk achterhaald'. De vitami nepillen slikt hij als aanvulling op het voedsel. Eet Schuitemaker dan uit de muur? „Nee, een goede voeding is de ba sis van een gezond lichaam. Vitamine pillen kunnen goed voedsel niet vervan gen. Maar niemand leeft hier onder opti male omstandigheden. Denk alleen maar aan de luchtvervuiling. En ik drink ook wel eens een borrel of zit in een rokerige ruimte. De vitaminepillen dienen ter compensatie", legt Schuitemaker uit. Hij is ervan overtuigd dat hij met deze le venswijze langer en gezonder zal leven. Beroerd Schuitemaker staat niet alleen in zijn overtuiging. De laatste tien jaar is de omzet van vitaminepreparaten verdub beld tol naar schatting zo'n honderd miljoen gulden per jaar. Gemiddeld één op de vijf Nederlanders slikt. Maar niet allemaal in de megadosissen van Schui- tema. Het gros heeft potten pillen in de keukenkastjes staan als verzekeringspre mie: baat het niet, dan schaadt het niet. Maar die vlieger gaat volgens Reijnders niet op. In zijn boekje staat een lijst met vervelende tot ernstige vergiftigingsver schijnselen die kunnen optreden bij overdosering van vitaminen: vermoeid heid en jeuk, maar ook haaruitval, hart- stoornissen, stuipen en leverklachten. Wetenschappelijk bewezen, zegt Reijn ders. En dat kan hij niet zeggen van alle wondere eigenschappen die aan vitami nes worden toegeschreven. „Sinds de ja ren veertig zijn vitaminen beschreven als middel tégen en vóór van alles en nog wat. Van tégen grijze haren tot vóór meer moreel besef; en van tégen inge scheurde nagelriemen tot vóór een lan ger leven. Maar slechts wéinig vitaminen Colin Firth en Peter O'Toole. 'Fan' en idool verenigd in het hiernamaals se video* (videodromen van een Turkse man in een Rotterdamse afbraakwijk), die het goed deed met hoofdprijzen op festivals in Finland en Parijs. Maar dat was toch iets anders dan 'Wings of fame'. Votocek: „Natuurlijk heb ik best eens gedacht: gaat dit niet te ver? Er zijn momenten dat je denkt: hoe ga je dat aanpakken als je straks staat te regisseren? De meeste acteurs waren ge lukkig gecharmeerd van dat script. En ik ben van tevoren langdurig met alle be langrijke acteurs gaan praten. Anders spring je inderdaad in een onbekende diepte. Je kunt je voorstellen dat ik lich telijk nerveus was toen ik naar Londen ging om voor het eerst met Peter O'Toole te praten. Peter O'Toole, niet niks. En wie ben ik? Zo'n gevoel moet je echt wegsluiten. We hadden die dag epn vroege afspraak in een hotel. O'Toole is niet zo'n ochtendmens. Hij had boven dien met z'n chauffeur in zo'n enorme Londense verkeerschaos gezeten. Dan krijg je een hand van hem, hij gromt wat, hij kijkt de kamer rond die we heb ben ingericht om te repeteren, ziet een sofa, werpt zich daarop en vervolgens is er niets met hem te beginnen. Het ont breekt er alleen aan dat hij in slaap valt. Daar sta je dan. Ik heb hem toen geluk kig met thee naar de tafel kunnen lokken en daarna hebben we goed gewerkt". „Al is 'Wings of fame' voor Nederland een grote produktie. er is altijd geld te weinig. Draaidagen zijn duur, er worden er zo weinig mogelijk gepland. Je weet dat je niets kunt overdraaien. Als je niet aan een 'shot' toekomt, kun je het verge ten. Je hebt acteurs, maar één bepaalde dag, dan zijn ze weg. En je hebt de nor male spanning van filmopnames, dingen die niet klaar zijn, decors die omvallen. Je bent op een gegeven moment aan 'take five', de vijfde opname van een be paalde scène, bezig en je twijfelt of het goed is. Iedereen oefent druk op je uit om door te gaan met de volgende scène. Dan moet je het lef hebben om tóch een zesde 'take' te maken". Bovendien zat Votocek nog eens met de vele verplaat singen' Het prachtige hotel in het hierna maals in zijn film is bijvoorbeeld sa mengesteld uit een ballroom in de studio hier, kamers idem dito daar, een trappe- huis in een bestaand pand plus het inte rieur van het Palais Méditerrané, het voormalige casino van Nice. Een sinds twaalf jaar leegstaand, verloederd en leeggeroofd gebouw dat door de art di rectors van de film weer op smaak werd gebracht. Nachtmerrie Tijdens de produktie van 'Wings of fame' werd de nachtmerrie van elke re gisseur bovendien werkelijkheid: een filmrol raakte weg. Otakar Votocek heeft het door de herinnering eraan opnieuw moeilijk: „Een aantal blikken film moest vanuit Frankrijk ter ontwikkeling naar een laboratorium in Nederland gevlogen worden. Ze zijn op het vliegveld be zorgd, er is een ontvangstbewijs afgege ven, maar de doos met films is nooit in Amsterdam aangekomen. Het vliegtuig heeft een tussenlanding in Parijs ge maakt. Daar is die doos waarschijnlijk per abuis uitgeladen, in een van die gi gantische magazijnen terechtgekomen, en het zou best kunnen dat hij nu ergens in Tokyo staat. We hebben hem nooit meer teruggezien. Terwijl het om belang rijke scènes ging die we niet kónden mis sen. Er zijn telexen over de hele wereld gestuurd. We hebben exact zo'n doos met labels nagemaakt en iemand met een foto ervan als een detective alle ma gazijnen langs gestuurd. Het was zoeken naar een naald in een hooiberg. Geluk kig was First Floor Features bij Lloyds in Londen verzekerd voor zulke calami teiten. Maar je moet tóch overdraaien, weer al die acteurs voor een paar shots bij elkaar halen. Dat is heel erg verve lend. En het is psychologisch moeilijk om iedereen weer in dezelfde sfeer te krijgen. Je begrijpt dat ik een klap kreeg toen ik het hoorde. Had ik een slecht hart gehad, dan zat ik nu hier niet met je te praten". De carrière van Otakar Votocek is om meer redenen opmerkelijk. Hij werd in 1943 in Praag geboren, studeerde chemie en kwam in 1969 via een studiereis naar Nederland. Hij besloot niet terug te ke ren naar zijn land. Hier ging hij werken als onderzoeker op het gebied van de kernenergie. Dat deed hij zes jaar. In '19 besloot hij naar de Filmacademie te gaan. Votocek: „Op papier een onver wachte stap, in werkelijkheid een lange ontwikkeling. Het was niet mijn keus om scheikunde te gaan studeren. Dat had politieke oorzaken: het was de enige manier om weg te komen uit een chemi sche fabriek waar ik als arbeider werkte. Daar zat ik omdat ik eerst geen toestem ming kreeg om te studeren. Chemie was de enige uitweg. Aan de andere kant was ik al jaren een fanatieke amateurfoto graaf op professioneel niveau. Ik maakt films op super acht, terwijl ik overdag i een witte jas rondliep. Op m'n 33e voé de ik me vastgelopen in een wereld waa ik niet thuis was. Tussen mensen me wie je niet over literatuur, over film ko praten. Ik vond dat ik radicaal verande ren moest". Als filmregisseur heeft hij de laatste ja ren bovendien een nieuwe handica moeten overwinnen. Votocek lijdt aa atrofie van een oogzenuw en ziet op a stand niet goed. Regisserend haalt h zijn acteurs nu 'dichterbij' via een verre kijker, hij heeft het hulpmiddel van d 'video-assist', de afsplitsing van de c; mera die de gefilmde beelden ter contn le op video vastlegt, en bij 'Wings fame' had hij regie-assistente Tama Baruch: „Mijn vervangend paar ogen prijst Votocek. „Alles bij elkaar functi neer ik zo goed. Het neemt niet weg d ik op afstand niet kan zien of mense 'happy' zijn of niet, of ze sjagrijnig ki ken omdat we al te lang aan het filme zijn, of ze stress hebben". 'Wings of fame' is nu af. Volgende voor Votocek? „Kijken in Tsjechoslowa kije hoe de frisse wind daar hopelijl door het land waait. In theorie is het ni voor mij mogelijk daar ook te filmen dat was vóór de omwenteling ondenk baar. Maar er staan misschien al rijei filmmakers klaar die geen kans hebbe gehad en nu hun morele rechten opei sen". In elk geval bestaat vanuit he filmfestival van Karlovy Vary (Karls bad) deze zomer interesse om de verlo ren en herboren zoon binnen te halen Wie weet op 'Wings of fame'. BERT JANSMJ taminefabrikanten die een intensievi lobby hebben ingezet voor het toevoegei van vitaminen aan voedingsmiddelen Tot nu toe heeft de Nederlandse over heid op dit punt nauwelijks thuis ven. „De vrienden van de gevitamineer de voeding hebben dan ook hun hooj gevestigd op de Europese gemeenschap Daar maken in het kader van de opera tie-1992 monomane vrijhandelaars ei industrievrienden het overgrote deel vai de dienst uit. Het is inderdaad zeer we mogelijk dat gevitamineerde voedings middelen via de weg over Brussel Ne derland zullen gaan overspoelen". Dood Wie gematigd en gevarieerd eet, hoef volgens Reijnders helemaal niet bij te slikken en houdt veel geld in de zak Maar geld is van ondergeschikt belanj voor vitaminejunks. Zij hebben er kapi talen voor over om gezond oud te wor den en vitaal in te slapen. Zonder lijder necultus plaatsen in dezelfde lijn als df expansie van allerlei medische kunstgre pen om het leven te verlengen. Angs voor de dood. Ik denk dat het te maker heeft met het verval van het christen' dom. Vroeger was men er van overtuigd dat je na de dood naar een beter lever toe ging", aldus Reijnders, niet-christen De ylucht in vitaminen vindt hij eer ontkenning van de werkelijkheid „Vroeg of laat word je toch krakkemik kig. Dat proces kun je wel uitstellen maar niet afstellen". De wens om het le ven te verlengen kan worden gereali seerd door de steeds verdergaande tech nische mogelijkheden. Maar niet lanj meer, voorspelt Reijnders. „We kunner het straks financieel gewoon niet meei opbrengen. Het is onvermijdelijk dat be paalde handelingen de komende tien twintig jaar op de bon gaan. En di< schaarste moet leiden tot een rustiger* positie tot te dood; een verzoening. Da had eigenlijk al veel eerder moeten ge beuren. Euthanasie is de eerste door braak in de vlucht voor de dood, maa' het is nog slechts een kleine groep die zegt, 'voor mij hoeft het niet meer', d* rest blijft nog hard weghollen". MONIQUE VAN DE VEN AMSTERDAM - Internationaler kan het niet. Nederlandse produ centen, Laurens Geels en Dick Maas van First Floor Features ('Amsterdamned', 'Flodder'). Een Tsjechische regisseur, Otakar Voto cek, die zijn filmcarrière hier. be gon. Engels als voertaal van een zeer internationaal gezelschap ac teurs: Peter O'Toole, Colin Firth, Marie Trintignant, Andrea Ferreol, Maria Becker. Achter de camera de Brit ('Excalibur', 'Year of the Dra gon') Alex Thompson. Naam van de film: 'Wings of fame'. De vleu gelen der roem, een miljoenenpro- duktie en de eerste grote speelfilm van Votocek. Het verhaal van een scenario dat een voor Nederland ongewone spanwijdte kreeg. Het eerste dat Otakar Votocek zegt nu zijn film er is: „Ik heb een gevoel van milde trots". Dat mag ook wel. 'Wings of fame' moet met z'n binnen- en bui tenopnames in drie landen - Zuid- Frankrijk, Brusse) en Amsterdam -, met acteurs die van alle windstreken aange vlogen werden, alleen al logistiek een moeilijk beheersbare puzzel zijn geweest. Votocek en schrijver Herman Koch had den in '86 hun eerste versie van het sce nario klaar. Over een beroemde ster die door een fan wordt vermoord en mèt die fan tussen gestorven beroemdheden in een hotel in het hiernamaals terecht komt. Votocek: „Ik was gefascineerd door het feit dat men van roemrijke mensen verwacht dat ze béter zijn dan gewone mensen. Dat ze iets goddelijks hebben, iets perfects. Een idiote misvat ting natuurlijk. In werkelijkheid zijn ze door die roem een tikje gedeformeerd, gedragen ze zich vaak heel kinderlijk of hebben ze rare zwakheden en ijdelheden. Dat verschil tussen buitenkant en bin nenkant wilde ik laten zien via dat gezel schap in het hiernamaals, dat zich gru welijk verveelt en geen gesprek van eni ge inhoud op gang kan brengen. Dat zijn rollen dóórspeelt, elkaar probeert af te maken. Dat hiernamaals is eigenlijk een afspiegeling van onze normale wereld". Charisma Votocek had toen nog niet het idee aan het begin te staan van de duurste Neder landse speelfilm ooit gemaakt. Dat as pect, laat hij liever onaangeroerd. Voto cek: „Als ik terugkijk is het pas gaan es caleren in de tijd dat we ontdekten dat de 'casting' van de hoofdrol heel moei lijk was. De film moest Engels gesproken zijn. Zo'n cosmopolitisch gezelschap in dat hotel hoor ik niet zo gauw Neder lands praten. Je hebt dan een oudere ac teur nodig, die charisma heeft en acteer- Hoewel de meeste mensen geen aanvul lende vitaminen nodig hebben, staan de schappen vol met preparaten die grif ver kocht worden. FOTO: SP blijken ook de werking te hebben die er aan wordt toegedicht. Van vitamine C weten we dat het verkoudheid met tien procent kan verkorten en verder zijn er studies die een verband leggen tussen vi tamine A en E en de voorkoming van kanker. Maar wetenschappelijk bewijs daarvoor ontbreekt nog", aldus Reijn ders. Dat fabrikanten desondanks onge straft strooien met gezondheidsclaims is de hoogleraar een doorn in het oog. „De Warenwet zegt dat fabrikanten niet zo maar gezondheidsclaims mogen gebrui ken. Anders kunnen ze voor de rechter worden gesleept. Dat er desondanks niet wordt opgetreden, is zeer betreurens waardig. Kennelijk is men op het minis terie van WVC te beroerd om de wet ook echt uit te voeren". De uitvinding in de jaren veertig dat vi taminen geconcenteerd en gesyntheti seerd kunnen worden, kwam als een ge schenk uit de hemel. Mensen die door slechte voeding kampten met een tekort aan vitaminen en leden aan gebreksziek- ten konden dit voortaan eenvoudig aan vullen. Toen de welvaart in Nederland steeg, nam het vitaminengebruik af. Nu zijn gebreksziekten nog steeds zeldzaam maar gebruiken we meer vitaminen dan ooit tevoren. We slikken en smeren voor miljoenen weg. Want behalve kostbare capsules, zijn er nog duurdere crèmes op de markt die door toevoeging van vita mine E het verouderingsproces zouden vertragen. „Onzin", meent Reijnders, „vitamine E wordt nauwelijks door de huid opgenomen". De slikkers en smeerders lijden niet aan gebreksziekten maar zijn bezorgd over de rimpels in hun gezicht, hun lichaam en/of het milieu waarin ze leven. Ze jog gen ten minste één keer in de week, doen aan fitness, drinken met mate, eten gezond en vaak zelfs biologisch dyna misch. Voor de schappen van vitamine preparaten verdringen zich kortom vrouwen, sporters, mensen die verval haten of vroeger op geitenwollen sokken liepen. „Er bestaat een grote groep ge bruikers uit de alternatieve hoek die vi taminen nemen als tegengif voor de ver slechtering van het milieu. Maar het is zeer de vraag of je een slecht milieu of voedingspatroon kunt corrigeren door het bijslikken van chemische middelen. Een chemische vitamine C is weliswaar exact hetzelfde als die uit een sinaasap pel, maar in een sinaasappel zitten nog veel meer stoffen. Door de combinatie van stoffen kan de vitamine C uit een sinaasappel anders uitwerken. Dat geldt voor alle groente- en fruitsoorten. De consumptie van een op wieltjes geteelde paprika heeft altijd nog de voorkeur bo ven het slikken van een pil". Met bezorgdheid volgt Reijnders de vi kwaliteiten. Dan hoef je geen onbekende acteur te zoeken, want dat is een tegen strijdigheid. Als hij onbekend is, ont breekt er iets aan zijn charisma". Zo kwam Peter O'Toole in beeld. Votocek: „We zochten een acteur met arrogantie, ijdelheid, maar ook met charme. Iemand als Marcello Mastroian- ni heeft een grote charme, maar absoluut niet die arrogantie. Je kunt een krachti ger persoonlijkheid nemen, zoals die prachtige acteur Albert Finney, maar die heeft weer niet die charme. En je moet je ook kunnen voorstellen dat er vroeger hordes vrouwelijke fans achter hem aan hebben gehold. Peter O'Toole kreeg ons script toegespeeld en reageerde heel en thousiast. Misschien omdat hij zichzelf herkende. Met iemand van zijn kaliber krijgt je film meteen een ander gezicht. Steeds meer internationale acteurs kre gen lucht van het script, je krijgt via cas ting-bureaus in Duitsland of Frankrijk acteurs aangeboden. Dat zijn dan logi scherwijs óók niet de meest onbekende". Vandaar de beroemde Duitse actrice uit het klassieke theater, Maria Becker. Vandaar Gottfried John, die een vaste plek had in zo'n beetje alle Fassbinder- films. Otakar Votocek volgde in Amsterdam de Filmacademie en leverde in 1979 een eindexamenfilm in die er niet om loog, 'Schijnbewegingen'. Met Martin Simek in de hoofdrol als een Tsjechische prof voetballer die het moeilijk heeft in Ne derland, maar die de schijn moet ophou den als zijn ouders uit zijn geboorteland overkomen. Humoristisch, menselijk en verrassend volwassen. Daarna maakte Votocek diverse korte films, zoals 'Turk- Otakar Votocek„Ik heb een gevoel van milde trots". FOTO'S: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 26