Ik knoei niet in de tekst van Alfred Jodoeus Kwak MB CcidócSouotmt Aquarel van Van Gogh brengt 9 miljoen op Schilderij brengt 25.000 gulden op voor Foster Parents IERMAN VAN VEEN OVER VERVOLG TV-SERIE: »-Gravesande treedt af als irecteur Holland Festival Hedendaagse kunst in Het Catharijneconvent Beloning van twee miljoen voor gouden tip kunstroof Collectie Bredius mag naar Lange Vijverberg N* JNST/RTV WOENSDAG 21 MAART 1990 PAGINA 17 loria Estefan wond bij rkeersongeluk (ANTON Zangeres ria Estefan is gisteren ge ld geraakt, toen de bus haar band, Miami Sound :hine, werd aangereden een vrachtwagen. De ros is opgenomen in een iuis, maar het is niet u of ze ernstig gewond co andere leden van Mia- Sound Machine en de i uffeur van de vrachtwa- raakten eveneens ge- '°ij B lenhuis, ongeluk gebeurde op een weg in de Amerikaanse Pennsylvania. PARIJS De aquarel 'De Daken' van Vincent van Gogh heeft gisteren op een veiling van impressionistische kunst in Parijs een bedrag van 9 miljoen gulden opgebracht. De koper is een van de erfgenamen van de verzamelaar Georges Renand die het werk te koop hadden aangeboden. Het schilderij is vorige week door het Franse ministerie van cultuur tot nationaal erfgoed verklaard en mag daardoor Frankrijk niet verlaten. 'De Daken' werd in 1882 door Van Gogh geschilderd en toont het uitzicht vanuit het venster van het atelier van de schilder nabij Den Haag. Kort nadat hij het schilderij voltooide vestigde Van Gogh zich in Parijs. Op de veiling van gisteravond werden meer dan 100 werken voor een totaalbe drag van meer dan 31 miljoen gulden verkocht. De hoogste prijs na de Van Gogh werd betaald voor 'Gabrielle a la Rose' van Pierre- Auguste Renoir dat 8,25 miljoen gulden opbracht. 'Academie d'Homme' van Henri Matisse, waarvoor eveneens door het ministe rie van cultuur een uitvoerverbod was uitgevaardigd, ging voor 1,4 miljoen gulden van de hand. Robert Plant 1 mei in Den Haag DELFT Robert Plant, zanger van Led Zeppelin, een van de meest belang wekkende groepen uit de popgeschiedenis, geeft op 1 mei een concert in het Congresgebouw in Den Haag. Op het podium krijgt Plant muzikale bij stand van drummer Chris Blackwell gistarist Doug Boyle, toetsenman Phil Johnstone en bassist Char lie Jones. De voorverkoop voor het concert van Plant begint 24 maart. DEN HAAG Bij het veilinghuis Glerum in Den Haag heeft een tijdens een uitzending van „Wedden Dat..." gemaakt schil derij 25.000 gulden opgebracht. Veilingmeester Jos Brink bracht hiermee de totale opbrengt op 62.000 gulden. Het geld is bestemd voor het Foster Parents Plan. Eerder al had hij tijdens een uitzending van het spelprogramma een aantal bedrijven bereid gevonden het schilderij van kunstenaar Aat Veldhoen en een twintigtal kinderen voor een symbolisch bedrag te adopteren. Koper is de heer J. Vets uit het Belgische Mechelen, die inmiddels heeft toegezegd een actie te zullen starten zodat ook in de toekomst de geadopteerde kinderen op geld uit Ne derland en België kunnen rekenen. Beelden van de veiling zijn volgens een woordvoerder van Veronique te zien in de afleve ring van „Wedden Dat..." op 23 maart. ,VERSUM De avon- van Alfred Jodoeus blijken in Japan en 'ARA-tv een dermate lucces, dat men nu al int te roepen om meer. man van Veen: „Kinderen onbekommerd, de ou- n hebben er mijn bekom- nis om het milieu en om wereld in herkend. Ik zou een eind aan kunnen ma maar dan moet ik de Kwak dood laten gaan. kun je geen kind aandoen, zit nog vol verhalen rond ak, maar het gaat om een duur project. Dat ^(ngt complicaties met' zich Een Frans produktiebe- wil geld steken in een •grt f arti volg. Daar zijn we over aan zul} onderhandelen. Er is ver- ui rikkelijk veel geld mee ge- lid. Een half uur Kwak beg t in kosten gelijk aan een can ve film voor bioscoopbe- 2üzi iming. Men heeft ontdekt deze serie wordt ge- ipeeld op wereldproblemen, oorbeeld het Palestijns- dse conflict. Vanwege het imerciële belang loop ik de de teksten te moeten passen aan de inzichten ,s]0 de geld verschaffers. Wie za ikt dat dit lukt, kent mij k. Ik knoei niet in de tek- n van Alfred Kwak. Ik hrijl geen woord of ik moet achter staan. Het zouden eens moeizame onderhan- ,0 ngen kunnen worden. 'lmar ga ik niet voor °Pzij- Ik ben zeven jaar met het script taat. De VARA is bereid mee van Kwak over de wereld ge- te betalen aan het vervolg. Fi- gaan om dit verhaal op tv te nancieel biedt dat geen oplos- krijgen. In Japan lukte dit ein- sing, maar het maakt mijn po- delijk. Daar hebben ze geld en sitie tegenover buitenlandse vakmanschap beschikbaar ge- gegadigden wel moreel ster- steld met een prachtig resul- ker". Jubileumjaar Van Veen viert dit jaar het feit, dat hij een kwart eeuw geleden voor het eerst op de planken stond. Ter gelegen heid hiervan maakt de VARA een tv-portret van hem, dat la ter dit jaar zal worden uitge zonden. Het zal een overzicht bieden van Hermans activitei ten in de theaters over de hele wereld, terwijl hij bovendien de kans krijgt zijn kijk op de functie van het theater toe te lichten. Hij heeft er voorlopig nog niet genoeg van. Zelf zegt hij: „Ik hou er pas mee op als de planken onder mij bezwij ken. Dat zie ik voorlopig niet gebeuren". Bovendien zal Herman aan het eind van de zomer met een nieuwe theatervoorstelling door het land gaan. Ook hier van legt de VARA een regis tratie vast, die hoogstens pas in het volgende jaar op het scherm zal komen. Er bestaan voorts vergevor derde plannen voor een film van een normale speelduur, anderhalf uur, in de bioscoop en op tv te zien. De titel hier van is „Zomp". Het verhaal handelt over een man, ge speeld door Herman zelf, die als een pendelaar fungeert tus sen wat er gaande is in de bo ven- en in de onderwereld, vol onbegrip naar twee kanten. Hierin geeft Herman zijn kijk op de samenleving, in het bij zonder op de verhouding tus sen de mensen. Hij zegt te hechten aan menselijke rela ties en religie. Beide zullen deze film dragen. De opnamen zullen worden gemaakt in mei en juni van het volgende jaar. Ook Frits Lambrechts speelt in deze film een rol. TON OLIEMULLER 'hie [STERDAM Ad 's- Thü avesande treedt op 1 ja- itllIri v°lgenc* Jaar af als eroö ecteur van het Holland teen stival. Hij vindt dat er e reden is om zijn taken d i een nieuwe directeur orsiier dragen, aldus gis- avond een mededeling 0fi het Holland Festival. Iravesande (43) werd op 1 ruari 1984 directeur van Holland Festival als op- (er van Frans de Ruiter, oor was Ad 's-Grave- '£Tde vooral bekend als tele- ,j iemaker bij de VPRO, iar hij programma's maak- ils Het Gat van Nederland Tijdverschijnselen. 's-Gravesande is officieel tcteur van de Stichting zondere Kunstmanifesta- Deze stichting produ- hjj3\ ?rt onder meer het Hól- beu 'd Festival. Het bestuur cai n deze stichting, onder lei- ng van prof. dr. A. van der •ui tan, voert momenteel be- <x ekingen over de opvol- i ng van 's-Gravesande. Het ot v de bedoeling dat de opvol- op 1 september van dit in dienst treedt, ider leiding van 's-Grave- sande groeide de stichting uit tot een organisatie die behal ve voor het Holland Festival ook verantwoordelijk is voor het Holland Dance Festival Den Haag, het internationaal Poppentheaterfestival en Off Holland. De organisatie ver leende ook medewerking aan het Theaterfestival en Am sterdam Culturele Hoofdstad. Het Holland Festival kreeg onder leiding van 's-Grave sande geld van sponsors, waardoor het budget werd vergroot. Eind vorig jaar be sloot minister D'Ancona (wvc) het Holland Festival tot 1992 75.000 gulden extra- per jaar te geven om de con tinuïteit te waarborgen. In een korte toelichting zei 's-Gravesande gisteravond dat het nu „tijd is voor vers bloed". „Toen ik zes jaar ge leden aantrad heb ik al ge zegd dat je zo'n functie niet langer dan ongeveer 5 jaar moet doen". Hij noemde het belangrijkste dat in de afgelopen jaren is bereikt dat de zakelijke basis voor het Holland Festival „is versterkt". „Het budget is verdubbeld. Dat is' in deze tijd iets unieks voor een kunstinstelling. Je kunt daar alleen maar blij mee zijn". Volgens 's-Gravesande heeft het gezondmaken van de fi nanciële basis van het festi val „meer tijd gekost" dan hij zelf had gedacht. Het Hol- land Festival beschikt nu over een budget van 3,5 mil joen gulden (was 1,75 miljoen gulden). 's-Gravesande maakt „van zelfsprekend" het komende Holland Festival af. Daar naast zal hij zich ook bemoei en met de voorbereiding voor het festival van 1991. „Het wordt een overgangs jaar. Het lijkt me dat het fes tival groter moet worden, maar in fasen". Op 28 maart zal het pro gramma van het komende festival worden gepresen teerd. Dit jaar zal de nadruk vooral liggen op „Duitstalige landen". „Wat dat betreft schieten we midden in de roos. Toen we een jaar gele den onze plannen maakten waren de politieke ontwik kelingen nog anders". 's-Gravesande kon dinsdag avond nog niet zeggen wat hij na zijn vertrek bij het Holland Festival gaat doen. Over zijn opvolging verwees hij naar het bestuur van het Holland Festival. BEKEND VAN TV Een spel van Nu bij uw speelgoedwinkel en warenhuis „ga xPos>tie van Coornhert en Gevangenpoort vont jj^AG Coornhert en de Gevangenpoort heet de docu- 1 entaire tentoonstelling die van 1 april tot 1 juli in het Rijksmu- okiL IUtn Gevangenpoort in Den Haag wordt gehouden. Dirck Vol- Hti Coornhert, die vier eeuwen geleden overleed, zat, naar 6 dj 'ler kleek ten onrechte, in de Gevangenpoort vast op beschuldi- arIng van medeplichtigheid aan de Beeldenstorm. Hij schreef er /er( ^beroemd geworden geschrift „Boeventucht", waarin hij zijn en üeeën over het strafrecht uit zijn tijd aan het papier toever- i U ouwde. UTRECHT „Twee wijzen van kijken" heet de tentoonstel ling die van 7 april tot 11 juni is te zien in rijksmuseum Het Catharijneconvent in Utrecht. Het museum betreedt daarmee voor het eerst het terrein van de hedendaagse kunst. De ten toonstelling bestaat uit twee fotoprojecten die samen laten zien dat inhoud en vorm van het christendom uitgangspunt en inspiratiebron kunnen zijn voor hedendaagse kunste naars. Acht fotografen legden vast hoe in het tegenwoordige Utrecht barmhartigheid in praktijk wordt gebracht. Indrin gend tonen ze hoe mensen hun taak uitvoeren, die zowel geestelijk als lichamelijk hoge eisen stelt. De foto's zijn soms onthutsend, zelden vrolijk, vaak troostrijk. Het fotografisch Genootschap 't Haakje maakte het gedramatiseerd beeldver haal „De Watermaalsgasten", geïnspireed op het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinei'. De sfeer is tegengesteld aan die van het eerste deel van de tentoonstelling. Hier zijn woorden als speels, vrolijk en luchthartig meer van toepas sing. (ADVERTENTIE) —CIRCUSTHEATER— 11 t/m 21 april-20.15 uur (behalve dinsdag) RESERVEER NU!. Kassa 070 - 355 88 00 Haagsche Courant 070 - 365 68 06 Land. Reserveerlijn 070 - 361 77 10 Het Concert van Jan Vermeer, éen van de gestolen en niet verzekerde schilderijen. SCHILDERIJEN ONVERZEKERD BOSTON Het Gardner- museum in de Ameri kaanse stad Boston heeft gisteren een beloning uit geloofd van twee miljoen gufden voor de gouden tip die leidt tot de opsporing van de twaalf schilderijen die zondag werden gesto len. Museumdirectrice Anne Hawley deelde mee dat de veilinghuizen So theby's en Christie's zich garant stellen voor de be loning. De twaalf werkstukken heb ben een gezamenlijke waarde van honderden miljoen gul den. De schilderijen waren niet verzekerd. De beloning kan naar iedereen gaan, zelfs naar de dieven, „als wij de werken maar terugkrijgen", aldus Hawley. Zij zei er vertrouwen in de hebben dat de dieven reage ren, omdat het praktisch on mogelijk is de wereldberoem de schilderijen, onder meer een Vermeer, twee Rem- brandts en enkele doeken van Franse meesters, te verkopen op de zwarte markt. De Ame rikaanse federale recherche de FBI heeft inmiddels een inter nationale jacht geopend op de kunstrovers, die werken mee namen waaronder een zeldza me Vermeer, twee Rem- brandts, bekende doeken van de impressionisten Degas en Manet en een Chinese vaas uit de Shang-dynastie (rond 1.000 v. Chr.). Museum-woordvoerder Corey Cronin verklaarde dat wijlen de eigenaresse van de collectie, Isabelle Stewart Gardner, die van haar huis in Boston het museum maakte, in haar testa ment bepalingen opnam waar door het museumbestuur meende dat verzekeren geen zin had. „De voorzieningen in mevrouw Gardners testament geven aan dat het museum kunstwerken niet opnieuw kan kopen of vervangen", zei Cronin. „Het bestuur besloot enkele jaren geleden de collec tie niet te verzekeren omdat ook als er door de verzekering wordt uitbetaald het museum met het geld de verloren wer ken niet kan vervangen". Op soortgelijke gronden is het kunstbezit in de Nederlandse rijks- en gemeentemusea evenmin verzekerd tegen dief stal. Dit bleek in 1988 bij de roof van drie Van Goghs uit het Kröller-Müllermuseum in Otterlo, die een geschatte waarde hebben van 160 mil joen gulden. Gardners verzameling telt rond 2.000 kunstwerken uit een tijdspanne van meer dan 30 eeuwen. Zij begon het mu seum toen haar arts haar zei een hobby te nemen na de dood van haar echtgenoot. Na haar dood in 1924 gaf het tes tament aan dat de inrichting van het .museum exact zo diende te blijven als die tijdens haar leven was. In Amerikaanse media wordt de roof de meest dramatische kunstdiefstal genoemd sinds de Mona Lisa in 1911 ver dween uit het Louvre, om pas in 1913 te worden teruggevon den. DEN HAAG De Bredi- us-collectie, een verzame ling van vooral 17de eeuwse meesters, mag verhuizen naar een spe ciale expositieruimte aan de Lange Vijverberg in Den Haag. Dat heeft de Hoge Raad beslist. Volgens de Hoge Raad sluit de verhuizing aan bij de bedoe ling van de erflater dat de col lectie als één geheel in stand blijft en wordt geëxposeerd. De gemeente 's-Gravenhage had de Hoge Raad om een uit spraak gevraagd, omdat de verhuizing in strijd is met het testament van dr. Abraham Bredius. Na zijn overlijden in 1946 liet Bredius een verzame ling schilderijen en kunstvoor werpen na aan de gemeente, onder het beding dat de collec tie blijvend zou worden geëx poseerd in het in de jaren twintig geopende Museum Bredius aan de Prinsegracht. De gemeente heeft in 1985 dat museum wegens gebrek aan belangstelling gesloten. De verzameling werd daarna overgebracht naar in het Ge meentemuseum. Daar kwam de collectie nauwelijks tot zijn recht. Het grootste deel werd opgeslagen. In de nieuwe behuizing zal de collectie, met werken' van Rembrandt, Van Goyen en Ruysdael worden beheerd door het Bredius-genootschap. Een Britse oliehandel heeft het gebouw voor zeker vijftig jaar aan het genootschap be schikbaar gesteld. De gemeen te levert jaarlijks een bijdrage van 80.000 gulden voor het on derhoud van de collectie. Die bijdrage wordt gefinancierd uit de opbrengst van de ver koop van het oorspronkelijke pand. Marijke Bresser toont Heimwee naar Benares LEIDEN Het Rijksmu seum voor Volkenkunde opent 31 maart de fototen toonstelling „India, heimwee naar Benares" van de repor tage- en documentaire foto grafe Marijke Bresser. Op 28 april begint de exposi tie „Senegal, houtjes van God" van de de cultureel an tropoloog Steef Meyknecht. Hij is gespecialiseerd in het gebruik van foto en film op zijn werktterrein. Beide ten toonstellingen lopen tot 5 juni. Bresser werd op haar reizen door India vooral geboeid door het leven in de stad, op het platteland en de bede vaartsplaatsen, waaronder de heilige rivier de Ganges bij Benares. Bij Meyknecht staan de men sen, „houtjes van God" zeg gen de Senegalezen, in het middelpunt. Hij fotografeer de hen in hun dagelijkse be zigheden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 17