Synode wil eigen'universiteit' brieven van leze kerk wereld Stijl Paus zegt joden samenwerking toe beroepingen Westers egoïsme kweekt wereld vol tekorten mlT Ceidóc GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EeidaeSomo/nt ZATERDAG 17 MAART 1990 PAG Denekamp moet ophouden met antisemitische liederen DENEKAMP-AMSTERDAM Denekamp moet ophouden met de antisemitische liederen die tijdens de Paasgebruiken worden gezongen. Het OJEC, (Overlegorgaan van joden en christenen in Nederland) heeft daar op aangedrongen in een gesprek met ker kelijke en burgerlijke gezagsdragers in Denekamp. De rooms-katholieke pastor H.C. Heuven heeft, zo zei hij giste ren, tijdens dat gesprek toegezegd via de katechese de jongeren te wijzen op de antisemitische (zelf sprak hij van 'antisemitisti- sche') tendenzen die twee liederen volgens hem inderdaad be vatten. Het zijn volgens hem heel oude christelijke Paasliederen, waar de Denekampers overigens geen enkele verkeerde bedoe ling mee hebben. Alleen met zo'n educatief proces kan er op den duur een einde aan komen, aldus pastor Heuven. De traditie van de Paasgebruiken is voor de mensen hier een heilig iets, zo zei hij. Die is daarom ook moeilijk te veranderen omdat het door individuele Denekampers wordt georganiseerd. Daarom kun je er niet een comité op aanspreken. Het dorpsfeest houdt in dat er een Paasstaak, een boomstam, door het dorp wordt gesleept, 's Middags om drie uur is er een kort lof (kerkdienst), 's Avonds is er Paasvuur waarbij de Paasstaak in een ton met teer in brand wordt gestoken. Duizenden mensen uit Denekamp en wijde om geving bezoeken de Paasgebruiken. Rabbijn H. Rodrigues Perei- ra, vice-voorzitter van het OJEC, heeft tijdens het gesprek aan geboden in de VVV-brochure een tekst te schrijven over de fou ten in de tekst en de mogelijke gevolgen daarvan. De VVV heeft dit aanbod in beraad. Hoe vaak droomt een mens een toekomstige gelukzaligheid en verslaapt de tegen woordige. door Marinus van der Berg Er groeit weer aandacht voor stijl. De steile periode van alles strak en recht, gaat over in de periode van creatieve stijl. Er wordt ook weer gevraagd naar stijl. Omgangsstijl. Ik las over de noodzaak van nieuwe aandacht voor normen en waarden. Er groeit een andere levensstijl. Die nieuwe stijl wordt soms 'allure' genoemd. Het gaat om een wijze van optreden, spreken en schrijven die als opbouwend wordt ervaren. Gesprekken over polarisatie, verharding van omgangsvormen, zullen niet meer achter gesloten deuren gevoerd hoeven te worden. Waar allure, stijl is, daar worden woorden met zorg gekozen, daar is er respect voor verscheidenheid. Onze tijd vraagt om ruimte voor persoonlijke kijk op zaken die van waarde zijn. leder die dit leest kent ook zijn momenten waarop je nog uitglijdt over het losliggende tapijt en de verontwaardiging. Er is in een mens ook boosheid, boosheid opgeroepen door innerlijke gekwetstheid. Die boosheid zoekt haar uitweg. Die boosheid wil weg opdat er ruimte komt voor het verlangen naar nieuwe verhoudingen. Wonderlijk is eigenlijk dit zoeken naar nieuwe stijl. Het gaat niet om fatsoen en in zekere zin ook weer wel. Fatsoen is een wat versleten woord geworden. Je fatsoenlijk gedragen kan ook zijn dat je je onderdanig moet gedragen. Je moet inslikken en inslikken maakt ziek, ze verziekt op den duur ook verhoudingen. Er zou minder ziekte zijn als er minder geslikt werd. In het zoeken naar stijl krijgt het gesprek weer kans. Je spreekt je uit. Je hoort het weerwoord van de ander. Je hebt met elkaar een verhelderend gesprek. Het gesprek geeft je lucht en licht. Je ziet elkaar weer beter. In de trein sprak ik met een conducteur hierover. Hij vertelde dat hij vader was ven een tien maanden oud kind. 'Ik vraag me vaak af wat gaat er in zo'n kind al om?' Hij zat zo te horen vaak verwonderd naar zijn kind te kijken. Hij bleek zo ook gevoel te hebben voor de sfeer in de trein. Conducteurs zijn misschien als vlinders in de natuur: een graadmeter voor schoonheid van de natuur. Hij bespeurde nog veel agressie in de trein. 'Ik weet vaak niet wat die mensen bezièlt. Zomaar krijg je een duw. Om niets heb je conflicten. Is het het uniform alleen al? Vroeger boezemde mij dat vrees en ontzag in.' Zo mijmerde hij en hij voegde er nog aan toe: "Toch maakt het veel uit hoe je mensen tegemoet treedt." Ook hij had gevoel voor stijl dat was te horen. Zijn stijl is vermoedelijk agressie indammend. Dat kun je meten aan stijlen die agressie oproepen. Het inzicht groeit dat je ook zelf deel hebt aan toenemend of afnemend geweld in de naaste samenleving. Je stijl kan mens lievend worden. Die menslievende stijl is altijd persoonlijk. In de nieuwe stijl komt dan ook het persoonlijke tot uiting en wordt uniformiteit als benauwend gevoeld. Uniformiteit, duidelijke regels van bovenaf is goed voor mensen die nog niet zichzelf zijn geworden. Mensen die nog verdwaald rondlopen en nog niet de doorwaadbare plaats vinden naar het leven in nieuwe stijl. Een vrije stijl die mensen weer opnieuw op elkaar betrekt. Soms is het goed je boosheid in besloten kring, achter gesloten deur te uiten, zodat je in het openbaar stijlvol kunt optreden. Verrassend is het voor mij om mij te orienteren op de wijze waarop Jezus optrad. Wat een stijl! Wat een mens van allure! SPANNENDE DISCUSSIE BIJ HERVORMDEN DRIEBERGEN Applaus, felicitaties én een opgewekte stemming in de synode. Dat viel de hervormde synode commissie ten deel toen gis teravond laat, na een span nende discussie, een unaniem positief besluit over de predi kantenopleiding was gevallen. Besloten werd om de commis sie te volgen in haar streven naar een soort hervormde universiteit (technische term: 'aangewezen instelling') die, aangevuld met onderwijs aan de theologische faculteiten van de rijksuniversiteiten (op basis van een contract) de op leiding zal verzorgen van de hervormde predikanten. De afgelopen maanden is in en buiten het circuit van de hervormde synode en de theologische faculteiten van de universiteiten van Leiden, Utrecht, Amsterdam, Gronin gen fel en emotioneel gedis cussieerd en geschreven over de voorgenomen plannen. Sy nodeleden werden bestookt met geschriften voor en te gen, handtekeningenlijsten circuleerden en in artikelen werden argumenten voor en tegen de plannen uitgewis seld. Trefwoord in de, voor leken nauwelijks meer te begrijpen discussie, is de zogeheten du plex ordo. Dat is de huidige regeling tussen de staat en de hervormde synode voor haar predikantenopleidingen aan de openbare universiteiten, waarbij de specifiek kerkelij ke vakken worden gegeven door zogeheten kerkelijke hoogleraren (die door de sy node worden benoemd). Die regeling voldoet niet meer: de kerkelijke vakken, bijvoorbeeld dogmatiek, heb ben in de praktijk minder mogelijkheden om weten schappelijk op peil te blijven en de kerkelijk hoogleraren hebben ook minder mogelijk heden dan hun 'gewone' col lega's. Dit zijn overigens niet de enige redenen om te wer ken aan nieuwe plannen: De wens is geuit dat de kerk meer greep moet hebben op de opleiding, ook op de niet- kerkelijke vakken. Een derde factor is economisch: het ver zoek van de minister wat effi ciënter om te springen met overheidsgeld: zijn er wel vier faculteiten nodig? Tenslotte is het Samen op Weg-motief er ook nog: onder de gegeven omstandigheden is het moei lijk om met de gereformeer den ook bij de opleidingen tot samenwerking te komen. Dat de discussie zo intensief werd gevoerd, hangt samen met diverse belangen: perso nele belangen, kerkhistori sche, kerkpolitieke en er wer den ook theologische motie ven aangevoerd: Zo moet de kerk zich niet terugtrekken in een eigen 'predikantenfa briekje' (zoals de gerefor meerden in Kampen doen, schamperde een hervormd sy- nodèlid), maar ze moet haar unieke geluid laten horen over wetenschap, cultuur en wereld in het midden van de 'openbare universiteit', waar 'Gods liefde niet wordt be dacht', aldus de Leidse prof. dr. G. Ter Schegget, dr. Mis- kotte citerend. Diverse syno deleden uitten hun zorgen over de openbare faculteiten in de plannen: worden die zo niet uitgehold? En is er wel echt overleg geweest met die universiteiten? Na veel wikken en wegen, beraad en herformuleringen van voorstellen, ging de kogel door de kerk: de synode stuurt aan op een eigen instel ling. En synodeleden die zich zorgen maakten over de ge volgen voor openbare univer siteiten kunnen ook gerust zijn: die universiteiten krijgen twee maanden de tijd om eventueel met alternatieven te komen. LÜTSEN KOOI- STRA Uitwerking schulden Derde Wereld wordt aan oog onttrokken UTRECHT In het Westen heeft men geen oog voor de uitwerking van de schulden op de landen van de Derde Wereld. De Marshallhulp aan West-Europa zou nooit zijn geslaagd als deze landen ook een gigantische schuldenlast hadden moeten torsen. Dit zei de econoom dr. Franz J. Hinkelammert vrijdag in Utrecht bij het afscheid van dr. L. Schuurman als voorzit ter van Solidaridad, de infér- kerkelijke actie voor Latijns- Amerika. De Westduitser Hinkelammert, werkzaam bij een oecumenisch instituut in Costa Rica, is ook bekend als een bekwaam bevrijd ingsthe- In de realtie tussen de Bonds republiek en de DDR houdt men wel rekening met de ge volgen van de schulden, aldus Hinkelammert, maar tussen de Bondsrepubliek en Polen niet. Latijns-Amerika behoort duidelijk tot de laatste catego rie. De schuldenproblematiek heeft de afgelopen veertig jaar economisch en menselijk tot een absurde vicieuze cir kel geleid. De dood van veel mensen in Latijns-Amerika is geen natuurlijke dood. „Deze dood is het gevolg van de Westerse economische orde", aldus Hinkelammert. Madeleine Bassil en haar vierjarig doch tertje herdachten gisteren met een korte dienst in Nico sia dat haar man de journalist Terry An derson vijf jaar ge leden werd ont voerd in Beiroet. Anderson wordt vastgehouden door de Islamitische Ji had. Van alle gijze laars zit hij het langst gevangen, hoewel sommige anderen al bijna net zo lang vastzitten. VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft vrij dag een delegatie van Ameri kaanse joden samenwerking van rooms-katholieke zijde toegezegd. Het gemeenschap pelijk geestelijk erfgoed van christenen en joden houdt in dat „wij doeltreffend kunnen samenwerken op het gebied van respect voor mensenrech ten, vooral de godsdienstvrij heid''. De Amerikaanse delegatie be gon in Rome een zesdaagse reis door West-Europa om re geringen en godsdienstige lei ders te wijzen op het opko mend antisemitisme in Oost- Europa en met name de Sov jetunie. Behalve Rome en We nen zullen de Amerikanen ook naar Warschau en Kra kow reizen om met Poolse bisschoppen en regeringsver tegenwoordigers over de situ atie in dat land te spreken. In Oswiecim, het voormalige Auschwitz, wil de joodse dele gatie kijken in hoeverre de bouwplannen voor een ge bedscentrum al zijn gevor derd. Het is de bedoeling dat de Karmelietessen die tot dus ver in het klooster binnen het voormalig concentratiekamp zijn gehuisvest, in het nieuwe centrum worden gevestigd. 'In zijn toespraak repte de paué niet over het klooster. De dialoog tussen joden en rooms-katholieken moet vol gens de paus in de hele we reld leiden tot gerechtigheid en vrede, vooral in het Heilig Land en Jeruzalem. Paasbrief Hervormden op komst LEIDSCHENDAM Er komt wel een Paasbrief van het Hervormd mode- ramen (dagelijks bestuur van de Hervormde Kerk) voor alle kerkeraden en gemeenten, maar de sy node kan deze week nog niet discussiëren over het ontwerp van een pastora le handreiking over de opstanding. Dit deelt het Hervormd Persbureau De discussie over dit onder werp werd vorig jaar ingeleid door een artikel van de begin dit jaar overleden kerkelijk hoogleraar dr. F.O. van Gen nep te Leiden. In het blad 'In de Waagschaal' schreef hij niet in de lichamelijke opstan ding van Christus te geloven. Hoewel dit artikel bedoeld was om zijn Waagschaal vrienden uit te dagen, riep het tot zijn grote schrik hevig verzet uit de kringen van de Gereformeerde Bond op. Naar aanleiding van enkele be zwaarschriften sprak de Pro vinciale kerkvergadering van Zuid-Holland uit dat Van Gennep niet de fundamenten van de kerk had aangetast. De synode besloot vorig jaar november dat er een pastorale handreiking over dit onder werp zou moeten komen. Twee door drs. A.W. Berkhof opgestelde ontwerpteksten werden echter door de Her vormde raad voor kerk en theologie afgewezen. De be spreking over de opstanding van Christus vindt waar schijnlijk in de juni-vergade- ring plaats. In de Paasbrief staat onder meer dat er geen^vrolijker be richt is dan de Paasgroet 'De Heer is waarlijk opgestaan'. De opstanding van Christus is het hart van het evangelie, al dus het moderamen. Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Almen D. van Doorn te Wesepe - te Oudemirdum J.A. Schilt te Leimui- den, die bedankte voor Nieuw Weer- dinge; te Sintjohannesga-Delfstrahui- zen mw.M. Geense te Geervliet en Heenvliet. Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Sintjohannesga-Delf- strahuizen mw.M. Geense te Geer vliet en Heenvliet; te Almen D. Doorn te Wesepe. Schaarste bestaat wereld wijd. Jarenlang is schaar ste vooral gezien in de verhouding noord-zuid. Hier rijkdom, ginds ar moede. Maar steeds meer voelt de. rijke wereld de schaarste in eigen gelede ren. De discussie over tekorten in de gezondheidszorg is een re- •cent voorbeeld. Hoe nieuw is deze schaarste? Komt de vooruitgang zichzelf tegen? Is dat voorzien? En hoe diep gaat het denken over schaar ste? Zijn oplossingen moge lijk? De filosoof Hans Achter huis schreef er een opzienba rend boek over: Het rijk van de schaarste. Rijkdom brengt armoede, overvloed een tekort. Schaar ste ontstaat waar teveel is. Deze paradoxale conclusie trekt Hans Achterhuis in zijn boek 'Het rijk van de schaar ste', een uitvoerige historisch- filosofische studie die zeld zaam veel praktische waarde heeft. Achterhuis rekent af met elke oppervlakkigheid, komt tot verrassende concllisies en blijkt in staat zijn stellingen vanuit de historie te bewijzen. Hij begint met een pittige in leiding. Daarin zegt hij gelijk wat hij wil aantonen: 'De mo derne maatschappij heeft de schaarste niet overwonnen, maar juist gecreëerd(...). We zijn niet op weg naar over vloed of naar een 'genoeg', maar de schaarste breidt zich steeds verder uit. Juist in de zogenaamde westerse over vloedmaatschappijen Kolonialisme Achterhuis schrijft om zijn lo gica van de schaarste op te bouwen over vijf denkers: Thomas Hobbes, John Locke, Jean-Jacques Rousseau, Karl Marx en Michel Foucault. Overeenkomsten en verschil len met Hobbes komen aan de orde. Ook andere opponenten. Zo blijkt welke ideeën de tand des tijds doorstaan heb ben. Er komt veel aan de orde. Bijvoorbeeld Lockes ge vaarlijke koppeling van ar beid en eigendom, het brute kolonialisme dat vanuit zijn ideeën gerechtvaardigd werd, zijn pleidooi voor deling van macht, Rousseau's ideeën over gelijkheid en zijn vrouwon vriendelijke uitlatingen, zijn pleidooi voor een sociaal con tract waarbij ter bescherming van individuen rechten wor den overgedragen aan de ge meenschap, de harde maat schappij-analyse van Marx en de radicale ideeën van Fou- chult over macht. Vooral Fou cault heeft, tot hij in 1985 stierf aan aids, aan de kant van de machtelozen gestaan. Machtsstructuren heeft hij ge nadeloos ontleed. Wie het leest doorziet veel fraai aan gekleed management tot op het bot. Achterhuis schrijft er uitvoerig en deskundig over. Praktijk In de twee laatste twee delen trekt Achterhuis lijnen naar de praktijk. Eerst de gezond heidszorg. Medisch-technische ontwikkelingen beloven veel. Vooral een langer leven en meer zekerheid wel of juist geen ziekte te hebben. Zo wordt precies aangesloten bij de behoeften van mensen. Maar die behoeften zijn on eindig. Er is altijd iets meer zekerheid nodig en leven kan altijd nog iets langer. En de middelen zijn, ondanks alle ontwikkelingen, beperkt. Zo groeit schaarste. Dit mecha nisme wordt nog weinig door zien. Er zijn ziekenhuizen die luid klagen over tekorten en tegelijk meedoen aan een col lectieve aankoop van een se rie nieuwe röntgenapparaten die miljoenen kosten. Zij die zo luid klagen over te korten, scheppen voor een groot deel hun eigen proble men. Doeltreffende, creatieve bestrijding van schaarste be gint niet met opnamestop, sluiting van een afdeling of beperking van operaties. Dan Hans Achterhuis worden problemen weer afge wenteld op anderen. Begon nen moet worden met erken ning van de schaarstelogica. En dat betekent het mes in de eigen beleidskaders, in de bu reaucratie, in de geldverslin dende vergadercultuur. Ik vrees dan ook dat oplossingen nog ver weg zijn. Dan is er nog een lijn die Achterhuis trekt naar het top punt van schaarste: de hon ger. Achterhuis noemt de honger het grootste schandaal van de twintigste eeuw. Wes terse expansiedrift heeft zich niet beperkt tot het eigen we relddeel. De feiten vertellen het beschamende verhaal. Met de koloniale overheersing is in verre landen een agra risch systeem opgezet dat tot doel had de economie van de moederlanden te steunen. De behoefte hier bepaalde de produktie daar. Vandaag is er nog niets veranderd. Met de westerse hulpprogramma's FOTO: PERS UNIE wordt een westers produktie- systeem geïntroduceerd. De derde wereldlanden verbou wen grondstoffen voor wes terse produkten. Voedsel voor eigen gebruik verbouwen lukt nauwelijks meer. Voedsel moet dus ook gekocht wor den. Dat moet dan met geld dat met de export van grond stoffen 'verdiend' wordt. Hulp leidt niet tot zelfhulp maar tot afhankelijkheid. Het westen verdient aan hulp. Sinds wes terse bemoeienis is de honger nog niet zo schrijnend ge weest. De situatie is ronduit absurd. Terwijl hier geld voor Ethiopië wordt ingezameld, exporteert datzelfde Ethiopië massa's sojabonen, bestemd voor westers veevoer. Zo eten onze dieten mensen op. Jaar lijks sterven ongeveer 15 mil joen kinderen door honger of door ziekten veroorzaakt door honger. Om hen in leven te houden zou 0,2% van de we reldgraanoogst nodig zijn. In westerse pakhuizen ligt al zes maal zoveel opgeslagen dan die 0,2%! En om de 1 miljard ondervoede mensen een jaar lang te voeden zou zo'n 2% van die totale oogst nodig zijn. Maar het gebeurt niet. Het sy steem laat dat niet toe. In het rijk van de schaarste is meer geweld dan in oorlogen. Arrogant Alleen begrijpen en erkennen van deze schaarste-logica kan verandering brengen, zowel hier als in de derde wereld. Voor het westen betekent dat: afzien van eigen superioriteit en erkennen dat voedsel geen middel is voor handel of winst, maar een eerste recht voor elke wereldburger. Structuren kunnen alleen veranderd als mensen komen tot een andere waardering van eigendom. Is alles wat wij schaarste noemen wel schaar ste? Nog altijd is de auto meer statussymbool dan vervoer middel. En de kleding kan al tijd nog iets modieuzer, het bankstel nog iets mooier, het huis nog iets luxer, de party met een nog exclusiever vleessoort. Hoe beschamend is het soms om over moderne schaarste te spreken. Hoe vaak is deze schaarste een te kort aan overdaad, aan luxe, aan teveel? Hans Achterhuis analyseert helder en hard. De zelfge noegzame bovenlaag zal niet snel tot echte verandering be reid zijn. Maar ook consumen ten hebben mogelijkheden, vaak meer dan ze denken. Wie de auto laat staan is ster ker dan de machtige autolob by; wie zijn stoel bij party of kerstmaaltijd 'leeglaat is ster ker dan de misleidende voed selindustrie. Zover gaan de konsekwenties van de schaar- ste-analyse. Ik vrees dan ook dat voor velen het gelijk van Achterhuis te pijnlijk zal zijn. Hans Achterhuis: 'Het rijk van de schaarste'. Uitgeverij AMBO, Baarn; 365 pagina's, prijs/45.-. Oostduitse tragiek Erich en Margot Honecker zullen er morgen nier wanneer de Oostduitse bevolking voor de eerste gang naar de stembus maakt om vrij te kunnen kj hebben ze laten weten. De vorige maal dat de DDR konden stemmen was vorig jaar juni voor de gemeen De fraude toen, en de protesten ertegen, luidden hn van het einde van het bewind-Honecker in. let de 1 Met enig cynisme kun je dus zeggen dat de onderga veertig jaar DDR in het stemlokaal is begonnen, en in de stemhokjes zijn beslag zal krijgen. Want niem; feit er aan dat het de eerste en de laatste maal zal voor het parlement van een aparte DDR gestemd w Het is even overbodig als ondoenlijk hier alle veri gen in Oost-Duitsland van de afgelopen tien maandei0(»« halen. Veel belangrijker is op dit moment de vraaj weg naar de Duitse eenheid verder gaat. Ingrijpendillg zijn daarbij onvermijdelijk. Zo staat de grote haast v; in de DDR maar ook in de BRD haaks op de n van voorzichtigheid en zorgvuldigheid. Ot drij DiE gajaagdheid is verklaarbaar vanuit de onvrede, '"rcj traties en het ongeduld van veel Oostduitsers. Toch aa nog zoveel praktische problemen en principiële waarvoor oplossingen moeten worden gevonden, dat meer dan logisdh is dat bondskanselier Kohl is teif* op zijn snelle eenwordingsgedachten. Hij heef laatste dagen over een proces van enkele jaren in pl ho' (ld'; enkele maanden. De tragiek voor de Oostduitsers is, dat met hoei' morgen ook gaan stemmen en hoe de uitslag ook za len, deze eerste oefening in democratie betrekkelijl r. E effect zal hebben op het uiteindelijke lot van de haar bevolking. De toekomst van een verenigd E wordt vooral in Bonn bepaald. De mislukking van 'Seoe 'SEOEL', de manifestatie op wereldniveau van hd" h liair Proces, is eigenlijk mislukt. Prof. Von Weizsacfme van de initiatiefnemers voor het Conciliair Prot,^ vrede, gerechtigheid en heelheid van de schepping, h teleurstelling daarover niet onder stoelen of bankt r, ken. Een begrijpelijke teleurstelling. Natuurlijk er ziei dingen gezegd. Over gerechtigheid bijvoorbeeld of milieu. Maar naar het gevoel van velen ontbrak er i jj?" licht een 'zware' Vaticaanse delegatie, waardoor i lege plek was aan de familietafel van de christenhe^r tor Of het kwam, zoals sommigen zeggen, door een gel internationale ervaring van veel afgevaardigden. Of elan dat de Wereldraad van Kerken lijkt kwijt te zianc het kan ook zijn dat het mislukken van de confei ron uitdrukking is van de verlegenheid met de vragen i in feite om gaat. Al heel lang weten we hoe slechtn het milieu omgaan; we weten hoe miljoenen mensen van honger; hoe anderen lijden onder afschuwelijke e, voor terreur en hoe van sommige kinderen al voor lsL boorte duidelijk is dat ze geen kans zullen krijgei^ d menswaardig bestaan. Om dat te horen hoefden geen afgevaardigden naar~ worden gestuurd. Evenmin voor het bespreken vant/" sche en politieke scenario's voor het oplossen van del nood. 'Seoel' en al die andere kerkelijke vergadering nen alleen maar slagen wanneer een eigen, een kerk -i luid wordt gehoord en verkondigd. I En daar zit wellicht het grootste knelpunt. Onder ui prof. dr. A. Houtepen heeft gewaarschuwd voor een Li. theologisch fundament onder het Conciliair Proces., er niet is, dan dreigen de woorden te blijven stekeij politieke, economische of ideologische niveau. En dal de wereld niet te wachten; andere instituties zijn toegerust voor allerlei analyses en/of voorspellingenjge Het eigen geluid van kerken omtrent de ellende in reld is de boodschap van God aan mensen, om het kf laten en het goede te doen, in woord en daad. Niet al^ weg, maar ook in de eigen parochie of de wijkkerk. mens moet verantwoordelijkheid geboren worden oj ven naar de grondwoorden van het Evangelie. Hetf meer mislukken van 'Seoel' is daarom eerder een extf om in eigen omgeving te werken aan mens en werd1 Gods wil dan een alibi om het Conciliair Proces wat rig te bekijken en dus links te laten liggen. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor inge; stukken te bekorten. Virus Groen Links heeft een com putervirus op de verkiezings- markt gegooid. Wie een be smet programma heeft krijgt om het half uur te lezen: 'Stem beslist Groen Links'. Na de gemeenteraadsverkie zingen valt het virus even in slaap, om tegen de Statenver kiezingen volgend jaar weer wakker te worden en te roe pen: 'Stem beslist Groen Links'. Dat moge een waar schuwing zijn voor deFns gemeenteraadsfractie r1* deze partij. Tot de voirul kiezingen heette dief PSP/CPN. Daarna LiiiBa Haag en halverwegefer' Groen Links. KiezenïSV; nieuw een andere naire.' zal in Den Haag in el!1 de boodschap van h#r niet meer overkomen]1 A. Slierendrecht, DEN HAAG. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. oA» Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girojj c per maand 24,85 per maand f. per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar f. 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijstf; 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2