)ebuut Frans Brüggen ij Nederlandse Opera ongeren uit DDR reken zich uit anist Eckhardt houdt pleidooi Gezichten van La Pat Willem de Ridder vertelt tot diep in de nacht iNA föT/RTV CeicUcScnvumt ZATERDAG 17 MAART 1990 PAGINA 19 tv Museum koopt Van Goghs i ssen BU - Het Amerikaanse Paul Getty Museum in pië is van plan het schilderij „de Irissen" van it van Gogh te kopen, volgens een bericht in de ngeles Times. Het schilderij werd in 1987 bij het ide veilinghuis Sotheby's verkocht voor een re- drag van 53,9 miljoen dollar aan de Australische nan Alan Bond. 1 jseum zelf wilde alleen zeggen dat nog geen forr lu oopo vereen komst gesloten was. Het schilderij is week naar het museum, dat op 50 kilometer van igeles ligt, overgebracht alwaar het op echtheid roleerd zal worden. Daarna zullen Bond, het mu- •n Sotheby's over de prijs onderhandelen. Bond, [inaciele moeilijkheden verkeert, zou een bod van de 50 en de 60 miljoen dollar van de hand hebben V. 1 "c »6 iau< brik g< iseum is dankzij de nalatenschap van 2,1 miljard van oliemagnaat Paul Getty de rijkste culturele ter wereld. Radio 1 over twee jaar weer op FM HILVERSUM Radio 1 zal over ongeveer twee en een half jaar weer te ontvangen zijn op een FM-fre- quentie. NOS-voorzitter J. van der Reijden deelde vrijdag in de vergadering van het NOS-bestuur mee dat de Nozema, de eigenares van het Nederlandze zenderpark, dat heeft besloten. De omroep wil al jarenlang een extra FM-net omdat Radio 1 de FM moet delen met de regionale omroe pen. Sinds die per 1 oktober vorig jaar hun zendtijd fors konden uitbreiden betekent dat in de praktijk dat Radio 1 bijna uitsluitend te beluisteren is via de AM-zender. Het ministerie van wvc wilde echter geen geld ter beschikking stellen voor de aanleg. De extra zender kost per jaar ongeveer 2,3 miljoen gul den aan exploitatie en afschrijving. Nu de afgelopen jaren belangrijke investeringen zijn gedaan in het zenderpark ziet het er naar uit dat de Nozema de komende jaren iets ruimer in de financiële jas komt te zitten. De organisatie (40 procent omroep, 60 pro cent staat) ziet daarom nu wel kans de nieuwe FM- zender aan te leggen. NOS vreest stijging uitzendrechten sport iILVERSUM - De NOS vreest dat de uitzendrech ten voor sportuitzendingen zullen blijven stijgen, al dus voorzitter J. van der Reijden van de NOS giste ren na afloop van de ver gadering van het NOS-be- stuur. De vraag is: zijn we bereid de publieke omroep concurrerend te houden. Als we dat niet willen zijn we sommige delen van de sport kwijt, aldus de NOS- voorzitter. Op het moment kampt de NOS al met forse stijgin gen van de sportrechten. Over de periode 1989 tot en met 1992 geeft de NOS ongeveer 40 miljoen gul den aan rechten uit voor sportuitzendingen op tele visie. Dat is 27 miljoen gulden meer dan in de pe riode van 1985 tot en met 1988. Ten opzichte van 1988 be droeg de stijging van tele visiesportrechten vorig jaar 3,4 miljoen gulden. Dit jaar is de stijging ten op zichte van '88 ongeveer 6 miljoen gulden, volgend jaar 6,3 miljoen en in '92, het jaar van de Olympi sche Spelen en het Euro pees kampioenschap voet bal, 11,4 miljoen gulden. De NOS hoopt dat minis ter D'Ancona van welzijn, volksgezondheid en cul tuur met ingang van het lopende jaar jaarlijks 8 miljoen gulden extra aan de omroep geeft om de stijging van de sportrech ten op te vangen. Het te kort van enkele miljoenen dat over de lopende perio de van vier jaar dan nog rest vangt de NOS op door de uitzending van b.v het wereldkampoenschap hoc key te schrappen. r ®RDAM „Het re seizoen van de Ne- ïdse Opera 1990 - irobeert een nog uit- okener stilistische ïhang te laten zien vellicht in de voor- en het geval is ge zonder hierbij vel aan variëteit in en: zo werden naast een barok-meester- een double-bill met [ste eeuwse compo- een Parcifal, een in Maschera, een ;neo en een speciaal ient rond Pierre geprogrammeerd Nederlandse Opera, die ver schillende redenen had om zijn seizoenstoelichting met opvallend verheugd gezicht rond te vertellen. Niet alleen blijft Hartmut Haenchen tot en met het sei zoen 1995-'96 vast aan de ope ra verbonden, ook worden de komende operaseizoenen niet langer belast met tekorten uit het verleden. De Nederlandse Opera heeft in twee jaar tijd de financiële problemen opge lost. Het boekjaar 1989 is met een zodanig positief resultaat afgesloten dat het restant van het tekort, dat eind 1988 nog bijna 4,2 miljoen gulden be droeg, is verdwenen. Dit was mogelijk door een combinatie van zorgvuldig beheer en incir dentele meevallers. „Sanering van de financien was maar een deel van de op dracht aan de Nederlandse Opera", lichtte zakelijk direc teur Truze Lodder toe. Ver groting van het aantal voor stellingen met behoud van kwaliteit was nog belangrijker. Ook in dat opzicht is de Ne derlandse Opera op de goede weg. Na twee seizoenen met elk ne gen produkties, met respectie velijk 82 en 85 voorstellingen, telt het nieuwe seizoen weer tien produkties in het Amster damse Muziektheater en een bijzondere produktie in de Beurs van Berlage. Het stre ven is te groeien naar onge veer honderd voorstellingen in het Muziektheater en een be scheiden aantal op andere lo caties. In 1990-1991 zijn er 93 voorstellingen in het Muziek theater aan de Amstel en vijf elders. Dat laatste is niet veel: Den Haag, met uitstekende accom modatie, krijgt de Nederlandse Opera slechts twee keer op be zoek. Zondag 17 maart 1991, dus op de kop af over een jaar, komt 'Iphigenie en Tauride' van Gliick naar het Muziek theater aan het Spui, kort na de voorstelling van 'Die gluc- kliche Hand'/Neither van Ar nold Schönberg/Morton Feld- man op zondag 3 februari van dat jaar, met het Residentie Orkest in dè bak. Rotterdam komt er nog bekaaider af: slechts één keer Glück. De operaliefhebber zal dus naar Amsterdam moeten, om bijvoorbeeld Frans Brüggen als operadirigent debuterend aan het werk te zien voor een barok-ensemble met authen tiek instrumentarium in Mon teverdi's 'II ritorno di Ulisse in FOTO: ANP Patria'. En de overige opera's: 'Repons' van Boulez, 'Parcifal' van Wagner, 'Die Entfürung aus dem Serail' van Mozart, 'Un ballo in Maschera' van Verdi, 'Benvenuto Cellini' van Hector Berlioz, 'Die Fleder- maus' van Strauss, 'Blauwb aards Burcht' van Bartok en 'Idomeneo' van Mozart. Op de uitzonderingen na (Residentie Orkest en barok-ensemble) wordt de Nederlandse Opera begeleid door het Nederlands Philharmonisch Orkest. FRITS BROMBERG DDR-jongeren o.l.v. Cees gen. IKON-rubriek Sjappoo, id 3, 20.10 uur, zondag. 3556 38-6-1 ERSUM Met de fork begroetingsgeld nand na hun vlucht de Muur hebben uitse jongeren staan brocftanden voor West etalages. Er waren 3979t prompt geld neer voor een walkman. |ing hierbij niet zo- >m het apparaat als- om de bandjes met rse popmuziek, on- ïd luistergenot uit idere wereld. 50 cpj Grimbergen van de bekend om zijn even gende als gemakkelijke van praten met jonge- ilt zondag een half do- deze jonge mensen in ubriek „Sjappoo", over tragiek en triomf. Jon- n meisjes, allemaal tus- dertien en twintig jaar Diomstig uit Leipzig en erlijn. Eerder al heeft ON-team zich in Berlijn angkampen onder deze ;n gemengd. Via de ïlische Kirche en op- itoriteiten kwam het tot :ken. Hieruit kon tergen een redelijk aan- Sït c door Renè Eckhardt (pia- erk van Debusay, Ive», Bou- ejrvaerts en Schat. Gehoord faag in Leiden op 16 maart. tal jonge Oostduitsers recrute- ren voor zijn programma. Grimbergen: „Uitgangspunt bij al mijn vragen zal zijn wat zij ervoeren, toen van de ene dag op de andere gaten in de muur vielen en pij een onbelemmerd uitzicht kregen op het zogehe ten vrije Westen. Wat bete kent het voor jongeren vrij toegang te krijgen niet alleen tot de pop, maar ook plotseling vrij te zijn in denken en doen? Zij zijn marxistisch opgevoed met alle geschiedvervalsing die daarbij hoort. Zij waren gedwongen van tijd tot tijd collectief eer te betuigen aan de grote leider Honecker. Die hebben zij nu van zijn voet stuk zien vallen. Staatsinstel lingen hebben zij als vergaand corrupt ervaren. Daar kunnen ze nu vrij-uit over spreken en dat doen zij dan ook. Ze ne men geen blad voor de mond". Hereniging Oostduitse jongeren houden er uitgesproken oordelen op na en schelden gemakkelijk op de voormalige machthebbers. Grimbergen zal daarop inspe len, maar vooral toch concrete zaken helder aan de orde stel len. Politieke beschouwingen zijn er al genoeg op tv. Hij wil weten wat zij denken over pop, drugs, school, uitgaan, dé normen en waarden van hun ouders en het milieu, dat in Oost-Duitsland vergaand in de vernieling is geraakt. Ook zal Cees Grimbergen: „Vanuit hun ervaringswereld hebben de oostduitse jongeren de westerse jeugd iets te vertellen". FOTO: IKON hij de Duitse hereniging ter sprake brengen. Zijn zij voor of tegen? En ook, kunnen zij zich indenken, dat er in de buurlanden van Duitsland nog altijd mensen rondlopen met grote vrees voor de Duitse na tionale gevoelens met een nei ging tot fascisme? Wat denken zij als Duitse jongeren te doen aan het wegnemen van deze aloude argwaan? Grimbergen: „Ik zal het met die jongeren ook hebben over hun toekomst. Welke moge lijkheden zien zij voor zich zelf? In het Westen of in hun eigen geboorteland. Wat ver wachten zij van het consump tieve heil van het kapitalisti sche Westen of zien zij daar doorheen en staan voor hen andere waarden voorop? Dit moet tot een helder gesprek leiden, want ik maak uitzen dingen voor jongeren. Die moeten er spontaan door aan gesproken worden". Behalve voor walkmen. en an dere audio-visuele vindingen leggen de Oostduitse jongeren ook grote belangstelling aan de dag voor computers en in- formatica-apparatuur. Niet dat ze daarover in hun eigen land niet de beschikking hebben, maar dit is overw'egend van abominabele kwaliteit. Zo doende kijken zij hier hun ogen uit op de toepassingen van dergelijke techniek. Deze interesse vloeit recht streeks voort uit hun kijk op de toekomst, waarin produk- tieprocessen en vele vormen van menselijk verkeer compu teraal gestuurd zullen worden. Grimbergen: „Ik ben in mijn uitzending van zondag uit op onbewimpelde uitspraken, di recte uitingen uit de grond van hun hart. Daarbij hoeven zij met hun kritiek de westerse democratie niet te ontzien. Zij genieten pas sinds zo kort van de vrijheid, dat zij er nog aan moeten wennen vrij-uit te kunnen spreken. Wij hebben bij de keuze uit de Duitse jon geren voor onze uitzending ons op de hoogte gesteld van hun verbale vaardigheid. Het is duidelijk, dat zij vanuit hun ervaringswereld de westerse jongeren wat te zeggen heb- TON OLIEMULLER ^'Hlangwekkende program- en de uitstekende ar- die voor de concerten Waag gecontracteerd fis n, betekenen een be- vernieuwende im- oor het, soms wat behou- f.21Leidse muzikale leven. II og niet iedereen de weg leze zaal heeft gevonden, gisteravond pijnlijk dui toen René Eckhardt met riljante spel slechts een vol belangstellenden f 4j| bereiken. f.50 'erkelijk moderne mu- voor de pauze werk van igenpolen Debussy en f.54 daarna Pierre Boulez en ide Nederlanders Karei 'aerts en Peter Schat. Met ernst en beschaafde mu ziekmanieren gaf deze leerling van Hans Dercksen en Geof frey Madge in zijn vertolking van de eerste drie etudes uit Debussy's „Douze études" een onberispelijke en expressieve uitvoering. Vroeg het van de toehoorder een grote flexibili teit om zich na Debussy's der de etude „Pour les Quartes" zonder meer aan het lichtzin nige compositorische geweld van Ives over te geven, de ma nier waarop de pianist zich moeiteloos in dit waagstuk manifesteerde, veronderstelde de beschikking over elastieke vingers, bestuurd door stalen zenuwen. Niet minder indrukwekkend klonk na de pauze het eerste deel uit sonate nr. 2 uit 1948/49 van Boulez. Sinds het stuk in 1952 door de beroemde Yvonne Loriod voor het eerst werd gespeeld, heeft nog nau welijks een pianist zijn gevoe lige vingers aan dit buitenspo rig virtuoze werk willen bran den. Toegankelijk expressio nisme en hermetische seriële aspecten strijden erin om de aandacht van het publiek. Eckhardt die met zijn uitge breide palet een compleet or kest uit de vleugel toverde, bouwde de zeggingskracht van deze muziek tot schier boven menselijke afmetingen uit. In verwijzingen naar minimal music en een afgemeten, hoke- tus-achtige opbouw verbeeldde Karei Goeyvaerts in 1985 in „Pas a pas" het kalme Aquari- us-tijdperk. De precieze, wel haast scrupuleuze uitvoering van gisteravond strekte de pi anist echter meer tot eer dan het wat naief aandoende werk. Schats „Anathema" daarente gen was met zijn „harmoni sche" botsing tussen atonaal en romantisch tonaal, niet het minst door het ingetogen spel van Eckhardt, juist weer bij zonder interesssant. TOM STRENGERS Tekorten Nederlandse Opera geheel weggewerkt AMSTERDAM Door een combinatie van zorgvuldig be heer en incidentele meevallers is het tekort van de Neder landse Opera geheel wegge werkt. Zakelijk directeur T. Lodder maakte dit vrijdag in Amsterdam bekend tijdens de presentatie van de plannen voor het seizoen 1990-1991. Tijdens het intendantschap van J. van Vlijmen bouwde de Nederlandse Opera een tekort van 7,5 miljoen gulden op. Dat leidde tot zijn gedwongen ver trek in 1987. Eind 1988 be droeg het tekort nog 4,2 mil joen gulden. Dat werd mede gerealiseerd door verlaging van het aantal voorstellingen. Naastsanering van de finan ciën eiste het ministerie van cultuur (WVC) als subsidiege ver vergroting van het aantal voorstellingen met behoud van de kwaliteit. De opera is ook wat dat betreft op de goede weg, aldus Lodder. Na twee seizoenen met elk negen pro dukties en respectievelijk 82 en 85 voorstellingen, telt het seizoen 1990-1991 tien produk ties in het Muziektheater en een bijzondere produktie in de Beurs van Berlage. Met onge wijzigde toegangsprijzen wor den 93 voorstellingen gegeven in het Muziektheater en vijf elders. Het streven is te groei en naar ongeveer 100 voorstel lingen in het Muziektheater en „een bescheiden aantal" op an dere lokaties. In het komende seizoen zal ar tistiek directeur P. Audi „II Ritorno di Ulisse in Patria" van Monteverdi, „Die glückli- che Hand" van Schönberg en „Neither" van Feldman regis seren. Als nieuwe produkties worden op het programma ge nomen: „Parsifal" (Wagner), „Un Ballo in Maschera" (Ver di), „Benvenuto Cellini" (Ber lioz), „Iphigénie en Tauride" (Gluck) en „Idomeneo" (Mo zart). Als reprise worden opge voerd „Die EntfUhrung aus dem Serail" (Mozart), „Die Fledermaus" (Strauss) en „Blauwbaards Burcht" van Bartok. Voor de bijzondere produktie in de Beurs van Berlage tekent Pierre Boulez, die daar zijn compositie „Ré- pons" komt dirigeren. INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK, THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Fats Domino viert 40-jarig jubileum Fats Domino maakt op dit ogenblik een toernee van zes concerten door ons land. Aangezien hij tevens zijn 40-jarig jubileum als artiest viert, werd de volumineuze zanger-pianist voor de voorstel ling in Sneek door de ook al niet zo kleine zangeres Mieke van de popgroep De Gigantjes in de bloemen gezet. De Gigantjes treden op in het voorprogramma van „The Fat Man". h iaie anekdotes in Wassenaarse slag 9? Peter Pan Produkties: „Wassenaarse slag" van Bart Chabot. Regie:'Frits Ferres. Toneelbeeld: Roel Schnee- mann. Spel: Bas Voets. Theater aan stelling „Wassenaarse slag" solo moeten dragen. „Wassenaarse slag" van Bart- Chabot is een „road-movie" op het toneel, een speurtocht naar identiteit, God en de zin van het leven. Het stuk begint met de melding dat een jongeman in overspannen toestand zijn huis heeft verlaten. Die jongen reist met de auto naar België, bereikt het plaatsje Paradijs en ontmoet allerlei mensen, die het publiek vanaf de video toespreken. Op papier lijkt het een aardig idee. Op het toneel binnen het decor van een strandhut slaat het onmiddellijk dood. Regis seur Frits Ferres laat acteur Bas Voets met een camera zichzelf filmen. De acteur kleedt zich aan en uit en ver telt of draait een tape, waarop hijzelf als Belg een geschiede nis verhaalt. Klinkt het verve lend? Het is het zeker. De op gave is te zwaar voor de nog jonge acteur, die niet zo'n type is om stemmetjes op te zetten. Daarbij komt ook nog dat schrijver Chabot eigenlijk met zijn anekdotiek niet verder komt dan clichés, die hij zelfs niet in een aardige contekst heeft gezet. „Wassenaarse slag" is zo een rijtje flauwe verhalen en wat moppen over een stofzuiger, een hambur gerzaak en een kunstwerk op de maan. PETER SNEL La Pat. Muziekregistratie. VPRO-te- leviaie. Nedarland 2 om 22.13 uur. Zondag. Concerten: Nighttown, Rot terdam op 7 april en Het Paard, Den Haag op 21 april. HILVERSUM De Am sterdamse zangeres La Pat is een opmerkelijke ver schijning. Met haar flexi bele stem en extravagant voorkomen, rijgt ze het vooroorlogse cabaret uit Berlijn en de eigentijdse nachtclub-acts uit Parijs aaneen. Het levert rijke muziek op, die ook visueel een aantrekkelijk jasje krijgt. Dat maakt La Pat ofwel Patty Trossèl een uiterst geschikt onderwerp voor een televisie- registratie. Dat was althans de mening van de VPRO, die vervolgens met groot materi aal uitrukte om de zangeres in volle glans vast te kunnen leg gen tijdens haar concertserie in de Kleine Komedie in Am sterdam. Frank Alsema voert de regie over dit bijzondere programma en laat zijn werkstuk eigenlijk in twee delen uiteen vallen. Frank: „Behalve een registra tie van het concert, dat we half december vorig jaar heb ben opgenomen, is er ook een aantal clips te zien. Daar was duidelijk behoefte aan. Het bood ons de mogelijkheid alle facetten van de zangeres in beeld te brengen. Het draai-or- gel in „Franc Soco" bijvoor beeld kon de Kleine Komedie niet in. Je moet de clips ook zien als een soort pauze-film pjes, die haar vaste fotograaf Erwin Olaf bovendien de mo gelijkheid bood zijn ideeën ook eens in een video te verwer ken. Het was voor hem de eer ste keer dat hij met het medi um film in de weer ging". Frank Alsema bedacht, voor hij ging filmen, wat hij wilde en volgde de zangeres daar voor tijdens een aantal voor stellingen. „Ik heb eerst de nummers uitgezocht. Uit het anderhalf uur durende pro gramma waren dat er tenslotte Aanraken Die ijver werpt zijn vruchten af, al laat hij ook wat steekjes vallen. Frank: „Tijdens de laatste drie dagen hebben we steeds nummers met verschil lende camera's vastgelegd. Niet alleen een handcamera, maar bijvoorbeeld ook een kraan gebruikt". Het resultaat is dat de kijker La Pat bijna kan aanraken. De zangeres voert als het ware een choreografie uit met de camera-man, maar Frank Als ema verloor daarbij het totaal niet uit het oog. Hierdoor kan de prachtige belichting in zijn volle glorie schitteren. Om het bijzondere karakter van de voorstelling te benadrukken, werd hiervoor filmbelichter Van Bremmeien ingehuurd,- die met deze show zijn eerste stappen in de toneelwereld zet, terwijl voor het decor geen to neelman, maar een filmdecor- ontwerper kwam opdraven. Toch kiest Frank soms de ver keerde hoek en komt La Pat over als een boerin met te wei nig kleren aan. Frank: „Er is in alles wat we deden steeds overleg geweest met Patty. Ze is zelfs bij de montage ge weest". Eerlijkheidshalve moet gezegd dat het mondharmonica-spel in „J'aime la vie" opnieuw is ingespeeld Frank: „Dat was geen probleem omdat we het geluid digitaal hebben opgeno men. Het wordt ook in stereo uitgezonden". Uitmarkt La Pat en Frank Alsema maakten twee jaar geleden voor het eerst kennis met el kaar tijdens de „Uitmarkt" in Amsterdam. „Ik heb haar toen weliswaar even in beeld ge bracht, maar dacht direct: ik zou een registratie willen ma ken die haar recht doet. Ik wilde haar uitstraling vastleg gen. Daarom heb ik nu ook voor een concert gekozen. Bo vendien is playbacken een vak apart. Dat verstaat niet ieder* „Ik kan met veel plezier te rugkijken naar dit werkstuk. La Pat heeft in het verleden meer televisie gedaan, maar is eigenlijk nooit goed tot haar recht gekomen. Nu gebeurt dat wel. Het is vooral een ex tra prestatie van Patty, want voor de Kleine Komedie-serie had ze lange tijd geen concer ten gedaan, haar groep was anders van samenstelling en het publiek verwachtte min of meer een nieuw concept. Die nieuwe richting is hoorbaar in het eerste en laatste nummer van mijn registratie. Het zijn composities die niet op de el pee „Ein Frau Für Die Liebe" voorkomen. Ze gaan een beet je de opera-kant op. Misschien lichten we een klein tipje van de nieuwe elpee-sluier op. Die plaat gaat ze in juni opnemen". HANS PIËT Sociëteit De Burcht (Leiden): Wil lem de Ridder vertelt uit „1001 Nacht". Gehoord op 16 maart. Afgelopen woensdagavond be gon tegelijkertijd met de natio nale Boekenweek het Tweede Leidse Literatuurfestival in de Leidse Openbare Bibliotheek. Er werden twee films ver toond: „Keefman" naar een verhaal van de op een tragi sche wijze om het leven geko men schrijver Jan Arends en „De blinde fotograaf" naar een verhaal van een van de be kendste schrijvers van ons land, Willem Frederik Her- De tweede activiteit van het festival vond gisteravond plaats in sociëteit De Burcht. Daar trad de enige echte pleit bezorger van de orale vertel kunst die Nederland rijk is op, Willem de Ridder. Deze vorm van vertelkunst komt tegen woordig alleen nog voor in streken waar niet gelezen en geschreven wordt, zoals in be paalde delen van India en In donesië. Hier in de westerse cultuur is deze oude verteltra ditie vrijwel geheel verdron gen door het schrift. Vorig jaar verzorgde Willem de Ridder samen met Peter van der Linden en Vernon Fe bruary ook al een avondvul lend programma in het Eerste Leidse Literatuurfestival. Toen „beperkte" de duur van zijn verhaal zich tot twee uur, omdat de twee andere verha lenvertellers hem met een reeks korte verhalen vooraf- het uit „1001 Nacht" gekozen „De lastdrager en de drie vrouwen". Zijn verhaal nam geheel uit het hoofd verteld, slechts onderbroken door twee korte pauzes, maar liefst zes uur in beslag. Met zijn geheel eigen wijze van vertellen kost het de luisteraar geen enkele moeite de draad vast te hou den. Je kunt niet eens zeggen dat Willem de Ridder begif tigd is met een prachtig klin kende stem, maar wat hij wel heeft is een uitstekend stemge bruik. Juist dóór zijn goed ge timede stembuigingen, veran dering van stemkleur en on dersteunende mimiek maakt hij het aanhoren van elk ver haal weer tot een geweldige belevenis. „De lastdrager en drie vrou wen" is een raamvertelling, dat wil zeggen een aantal ver halen in een verhaal, zoals ook „1001 Nacht" in feite een raamvertelling is. Willem de Ridder gaf eerst een treffend beschrijving van Bagdad, de plaats waar het geheel zich af speelt. Op de markt aldaar wordt een lastdrager, een aan trekkelijke jongeman, door een knappe vrouw verzocht haar te helpen. Hij draagt haar boodschappen naar haar huis, waar hij tot zijn grote verba zing twee nog even goed ogen de vrouwen aantreft. Hij is er niet meer weg te slaan en de drie vrouwen staan hem toe te blijven op voorwaarde dat hij zich niet met zaken bemoeit die hem niet aangaan, anders zal hij dingen horen die hem niet zullen bevallen. Hij be looft zich aan deze voorwaarde te houden en mag hun gezel schap houden. Niet lang daarna verzoeken achtereenvolgens drie kaliek (drie zwervers die later allen koningszonen blijken te zijn aan de deur) en nog drie koop lieden (die in werkelijkheid de khalief Hafoun al Rachid en zijn vizier en zwaardmeester zijn die zijn hele bevolking kent doordat hij regelmatig in cognito bij allerlei mensen op bezoek gaat) om onderdak bij de drie vrouwen. Zij gaan met dit verzoek akkoord op dezelf de voorwaarde die ze aan de lastdrager gesteld hebben. Direct daarop zijn zij getuige van zulke afschuwwekkende gebeurtenissen dat zij hun mond niet langer kunnen hou den. De lastdrager moet de vrouwen namens allen vragen wat dat allemaal te betekenen heeft. Daarmee hebben zij hun belofte geschonden. De vrou wen willen hen ter dood laten brengen. De enige uitweg is als ze allemaal stuk voor stuk vertellen wat hen in het huis van de vrouwen heeft ge bracht. Vanavond volgt, wederom in de sociëteit De Burcht, een feestelijke avond rond het Ne derlandse lied met Leny van Schaik, bekend vanwege haar Haarlemse Knipkaartkoor, en het Crisiskoor „De goot". Mor genmiddag vindt in de Kapel zaal van K O het Festival van de Leidse Zondagsdichters plaats. PETER VAN VEEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 19