Marco Borsato gegrepen door applaus „Bij de KRO mag ik zo terugkomen" 1 II O c Ie INVALLER SOUNDMIX-SHOW ZIET LEVEN COMPLEET VERANDEREN 5r CcidócSouoant I ZATERDAG 10 MAART 1990 PAGINA 29 AALSMEER - „Mijn leven is to taal veranderd, maar wel in positie ve zin. Het is niet meer te vergelij ken met bijvoorbeeld een jaar gele den. Mensen zeggen je op straat constant gedag en als je gezellig in een restaurantje zit te eten, hoor je fluisteren: dat is die jongen van Soundmix Show", zegt de 23-ja- rige Marco Borsato, beter bekend als Billy Vera, die met 'At This Moment' voor een niets vermoe dend Soundmix-publiek een gou den stem tevoorschijn toverde en ze zo verraste dat hij een staande ovatie kreeg. ,Mijn telefoonbeantwoorder kan het énorme aantal telefoontjes niet meer verwerken, mijn fax is overbelast en de postbode sleept de dankbetuigingen van jong en oud met postzakken tegelijk aan. Ik lees het allemaal, meestal 's avonds bed, want ik vind dat als de mensen moeite nemen je te schrijven, je op z'n minst die brieven kunt lezen. En ik beantwoord er zoveel mogelijk. Erg vind ik de veranderingen niet. Het zijn juist dingen waarvan je moet genieten, al is het wel even wennen". Na de eerste Soundmix Show bij Vero- nique en de Belgische versie van deze show bij VTM, waarin de uit een Itali aanse vader en Nederlandse moeder ge boren modeontwerper was te zien, maakte Marco Borsato ook in muziek- knngen veel tongen los. Hoe kon zo'n talent zo lang onontdekt blijven? Het antwoord daarop is bij Marco zelf te vinden. „Mijn moeder heeft een bruids zaak in Alkmaar. Daar werk ik ook. Wij 'intwerpen en verkopen kleding voor iruiloften en geven ook veel shows. Tij lens een van die shows viel op het laat ste moment de artiest uit en omdat het een nogal belangrijk onderdeel van het hele gebeuren was, zaten we behoorlijk omhoog. Ik had op mijn kamertje wel eens 'My Way' van Frank Sinatra gezon gen, maar nooit met de bedoeling dat ook in het openbaar te doen. Maar goed, er moest iets gebeuren. Dus ben ik, met het klamme zweet in mijn handen, de uitdaging aangegaan". Het bleek een enorm succes te zijn, mensen waren echt heel enthousiast. Maar ja, ik was nog altijd de zoon van de bazin, dus vond ik de reacties wel leuk, maar schonk ik er niet al te veel aandacht aan. Bij die show was ook Ton de Graaf, de zangleraar van Gerard Jo ling aanwezig en ook hij was onder de indruk. Hij zei: je moet zangles nemen, er valt veel meer met die stem te doen. Dus vereerd als ik was, heb ik zangles genomen zonder bijbedoelingen". Vraagtekens Tons vrouw bleef echter zeggen: je moet net talentenjachten mee gaan doen. Ik dacht: dat zingen is wel leuk, want ik kan er mijn gevoel in kwijt, maar om dat voor een publiek te doen Ik had niet het idee dat ik dat niveau haalde. Uiteindelijk heb ik toch een keer meege daan, won de voorronde en later de fina le. Ik wist niet wat me overkwam, maar dacht gelijk: het is toeval, bij gebrek aan beter hebben ze mij maar laten winnen en heb mij verder geconcentreerd op de shows van mijn moeder. In eerste in stantie deed ik één nummer, later voor zichtig twee, maar het enthousiasme bleef maar aanhouden, ook bij mensen Marco Borsato in zijn woonplaats Alkmaar: „Na mijn overwinning bleken mensen met koeieletters op de rotondes 'Hartelijk gefeliciteerd' te hebben geschreven". FOTO: CORNÈ SPARIDAENS die helemaal niet wisten dat ik de zoon van de bazin was". „Toen werd ik nieuwsgierig. Je krijgt vraagtekenszou ik dan misschien toch talent hebben? Uit nieuwsgierigheid deed ik aan een grotere talentenjacht mee en won de finale. Ik dacht: het kan niet altijd toeval blijven, maar aan de andere kant had ik ook zoiets van: wat moet je met een zangcarrière. Je bent een beginnend artiest, niemand wil origi neel werk voor je schrijven, dus blijf je een imitatie. Aangezien de artiesten die het oorspronkelijke werk uitvoeren het veelal beter doen dan de namaakfiguren, dacht ik: laat maar". „Ik reageerde dan ook nauwelijks en thousiast toen ik via een kennis hoorde dat ze een invaller zochten voor een voorronde van de Soundmix Show. Er was iemand ziek geworden. Ik zei: maar wat moet ik daar? Ik heb geen zin om als een zevende Lee Towers of een acht ste Michael Jackson op het podium te staan. Bovendien lijk ik op niemand. Ook niet wat mijn stemkleur betreft. Er is eigenlijk maar één nummer waar echt mijn ziel en zaligheid in ligt en ik weet niet eens van wie het is. Ik wist alleen de titel 'At This Moment'. Ik heb mij uit eindelijk toch laten overhalen, maar had slechts twee dagen om mij voor te berei den". „Ik ben eerst op zoek gegaan naar de ar tiest en kwam erachter dat hij Billy Vera van Billy Vera The Beaters was. Op het moment dat ik zijn foto bekeek, werd ik behoorlijk wanhopig, want het is een al kalende man met een zwarte baard, nou daar lijk ik in de verste verte niet op. Uiteindelijk kreeg ik een com pact disc in handen, waarop hij met een hoed, een bril en onverzorgd baardje stond afgebeeld. Nou dat moest te rege len zijn. Ik heb het pak in het atelier van mijn moeder nagemaakt en bootste het baardje na met stoppelcrème en fijn ver knipt touw. Zo stond ik uiteindelijk op het podium". „Het was een volle zaal, echt honderden mensen, maar met totaal geen aanhang van mij. Ik was immers invaller en dan nog een invaller die Billy Vera kwam imiteren. Je zag de mensen denken: wie is Billy Vera? Ook Henny Huisman had zoiets van: het zal wel. Ze waren niet echt geïnteresseerd, wat ik mij na zes jaar voorrondes wel kan voorstellen. De jury zat wat onderuit gezakt en bleef praten terwijl het nummer begon. Maar bij de eerste dwingende pianotonen werd het muisstil en ontstond er een perfect sfeertje in de zaal. Het geluid was uitste kend en ik dacht: het is nu of nooit. Hal verwege het nummer heb ik toen de rand van mijn hoed gepakt, zodat ik, zonder dat de jury het merkte, even naar ze kon kijken: ze waren vol aandacht". Staande ovatie „Nou aan het einde van het nummer zit een climax, dan valt het tempo helemaal weg en mag ik nog een keer uithalen. Ik grijp naar de hoogste noot, denk bij me zelf nog, dat was niet slecht en zie opeens die hele zaal spontaan opve ren Ik kreeg een staande ovatie, kun je je voorstellen hoe overdonderd ik was? Maar het leukste was, dat ook de jury was opgesprongen en stond te ap plaudisseren, totdat ze beseften wat ze deden, toen gingen ze weer gauw zitten. Ze stopten ook acuut met klappen, maar waren toen al uit de school geklapt. Henny kwam ook niet over de zaal heen, het was net een klassiek concert, het publiek bleef maar klappen". „Ik dacht: dit moment moet ik vasthou den, dat komt nooit meer terug, al word ik laatste, dit zal altijd een moment blij ven dat mij dierbaar is. Ik heb die avond wel gewonnen en Henny Huis mans pak verpest. Omdat ik uit emotie niet wist wat ik moest doen, pakte ik Henny vast en vergat helemaal die stop pelcrème. De lijm zat over zijn hele pak en ging er niet meer uit. Maar Henny zei dat hij het er graag voor over had", „Later heb ik ook in België meegedaan met de Soundmix Show. Door het niet doorgaan van TV 10 werd het program ma op VTM uitgezonden. Ik heb daar de voorronde gewonnen. Belgen zijn best chauvinistisch, maar ze vonden het niet erg dat ik als beste uit de bus kwam. Ik kreeg reacties van mensen - hoe ze aan mijn adres komen, weet ik nu nog niet - als: Billy Vera kennen we niet en in Nederland mag er dan misschien geen Belg winnen, maar de hele camping heeft voor je geschreven. We duimen voor je. Succes, en dan 28 namen onder die brief. Ik heb postzakken vol uit Bel- giè gekregen. Echt, ik overdrijf" niet. De finale heb ik niet gehaald omdat ik uit eindelijk te weinig stemmen kreeg. Vol gens de organisatoren omdat iedereen er automatisch van uitging dat ik daarin zou belanden. De kandidaten hadden nota bene onderling al weddenschappen afgesloten dat ik hem zou winnen. Dat is dus niet gebeurd, maar de reacties waren hartverwarmend". V errassingseffect „Hier ook trouwens, terwijl mijn uit gangspositie voor de uitzending op Ve- ronique minder florissant was. Tom Jo nes had het nummer namelijk net op plaat uitgebracht en een andere imitatie kandidaat, waarschijnlijk geïnspireerd door mijn versie, had hetzelfde nummer in een andere show gezongen. Ik dacht: het verrassingseffect is weg. maar dat bleek niet zo te zijn. Het publiek was net zo enthousiast als de eerste keer". „Na mijn overwinning reed ik naar huis en bleken mensen met koeieletters op de rotondes 'Hartelijk gefeliciteerd' te heb ben geschreven en de slager had de vol gende dag Billy-Veraburgers. Dat zijn dingen waar je niet bij stilstaat. Ik woon in een grachtenpandje. Mensen meerden met hun speedboot aan om mij te felici teren. Er stonden drommen mensen voor mijn huis, hartstikke leuk, en het regende bloemen. Als ik Henny dan hoor zeggen: de eerste show heeft niet zoveel kijkers getrokken, dan denk ik: hoezo? Ik heb er niks van gemerkt, vol gens mij heeft de hele wereld gekeken. Ik heb nooit geweten dat zo'n optreden zo veel zou losmaken. Uit alle windstreken heb ik kaartjes, brieven, telefoontjes en zelfs teddyberen gekregen". „En ik heb de smaak nu echt te pakken. Ik wil graag voor een publiek zingen, nummers brengen waarin een levensver haal zit verwerkt. Ik heb mensen met mijn stem weten te boeien en dat wil ik uitbouwen. Het applaus dat je ervoor te rugkrijgt, is heerlijk. Ik ben echt gegre pen door het applaus. Er zijn inmiddels al diverse aanbiedingen van platenmaat schappijen binnen, maar ik doe eerst mee met de finale en dan zie ik wel". HANS PIET DE ONGELUKKIGSTE DAG UIT HET LEVEN VAN HENNY HUISMAN AALSMEER - „Het zou best kun nen dat uit de Soundmix Show weer een echte ster tevoorschijn komt. En ik gun het Marco van harte", zegt Henny Huisman, die in de loop der jaren met zijn show een springplank was voor zo'n vijf- ig artiesten. ,Die eerste aflevering van de Soundmix Show bij Veronique was een heel bijzon dere gebeurtenis. Theater De Speeldoos in mijn geboortestad Zaandam was al maanden van te voren uitverkocht en dat had ik in al die jaren nog nooit mee gemaakt. Bovendien zaten mijn ouders in de zaal. De grootste verrassing was echter soundmixer Marco Borsato. Hij presteerde het om de zaal muisstil te krijgen, wat zelden lukt, maar kreeg aan het einde bovendien een staande, ovatie en dat was nog nooit gebeurd. Ik ben zelden zo enthousiast geweest. Echt waar. Ik had hetzelfde gevoel als bij Ge rard Joling. Ook de reacties later op straat waren eender. „Ik denk dat Marco zich op het juiste moment heeft laten zien. Dat is ook zo belangrijk. Je maakt pas echt carrière als de stukjes van de puzzel precies in el kaar passen. Ik bedoel, als ik nu met de Playback Show zou beginnen, had ik waarschijnlijk geen schijn van kans. Toen was het leuk, nu is het achter haald. Dat geldt niet voor de Mini-Play back Show. Door die kinderen blijft het leuk, zelfs al vindt zo ongeveer heel Ne derland Martin Gaus als jurylid een fou te keuze. Op Martin is echt heel negatief gereageerd. Maar ik vind het zo'n aparte man, hij roept zulke achterlijke dingen eigenlijk. De Playback Show vond ik heel erg KRO. Het klinkt misschien gek, maar het was echt een familiegebeuren". Kindje Vader, die in zijn vrije uurtjes een drumstel in elkaar had zitten klungelen, moeder die van een paar oude gordijnen de kleding had vervaardigd en een oom die goed kon figuurzagen en een gitaar Henny Huisman: „Ik vond Veronique een zender met een B-programmering en het verkeerde jingle-pakket". TOTO: PR had gemaakt. Er kwamen bij de voor rondes ook altijd hele families tegelijk binnen. Het was een echte familieshow". „De Soundmix Show is daarentegen echt een kindje van mij geworden. Kijk, dat programma's als Sterrenjacht van Vero nica hebben gefaald, komt doordat ze veel te opgeblazen op televisie worden gebracht. 'De grootste talentenjacht van Nederland'. Kom nou! Slechte kandida ten en geen afwisseling. Dan kun je het wel schudden. Bovendien ontbrak de humor en de jury is niet heilig. Ik wil een amusementsprogramma brengen waarin afwisseling zit, dus naast rock roll ook operette als het zo uitkomt. En die kandidaten zijn er niet om mij een bekendere Nederlander te maken. Ik ben juist heel erg blij dat ze willen komen. Dat geeft mij de kans die kandidaten een stukje op weg te helpen want dat doe ik graag. Het zal wel met mijn muzi kale verleden te maken hebben, maar ik weet wat de artiesten doormaken. Dat komt ook doordat ik, jaren geleden, eens een screentest heb gedaan bij de AVRO. Ze vroegen een presentator, dus ik erop af. Ik heb daar lang zitten wachten, ter wijl ik stierf van de zenuwen. Niemand zei echter iets tegen me. Ik was lucht, be halve voor Ad Visser, die mij ook niet kende, maar een nikszeggend verhaal te gen mij begon. Daar was ik zó blij mee. Ik dacht: wat is het leuk dat zo'n bekend iemand even de moeite neemt om met mij te praten. Daar had ik echt steun aan. Nou, zo werkt het met de Sound mix Show ook. Er zijn mensen bij die al jaren bezig zijn en die nu eindelijk de kans krijgen te laten zien wat ze kunnen. We proberen altijd heel aardig tegen ze te zijn en eerlijk gezegd is het hele team inmiddels behoorlijk blasé van de aardi ge brieven die na afloop altijd binnenko men. De inhoud varieert van: 'goh, we voelden ons even ster' tot 'bedankt voor de heerlijke broodjes tussen de middag'. Ik weet wat het is als je je even een ster mag voelen. Ik was drummer bij Lucifer en als er dan in de kleedkamer een bos bloemen stond en de zaaleigenaar ver welkomde je met 'er is koffie hoor jon gens' en je kreeg er een plak ontbijtkoek bij. dan speelde je 's avonds de sterren van de hemel en ging je niet zitten zeu ren over een contract waarin stond dat er tot een uur zou worden gemusiceerd. Dan ging je door tot de laatste klant was vertrokken'. Goede formule „Dat ik met de Soundmix Show een goede formule heb ontwikkeld, blijkt wel uit de buitenlandse belangstelling. Dat is toch een soort bevestigingetje. De show is nu verkocht naar zowel West- als Oost-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Engeland, Noorwegen en België. Heel leuk, zoals het ook leuk is om allerlei presentatoren met jouw idee aan het werk te zien. De sport is nu om ze tel kens een stapje voor te blijven. Wat ik nooit had gedacht, maar wat toch is ge beurd, is dat het soundmixen is uitge groeid tot een goeddraaiende industrie. Er zijn studio's die bijna failliet waren, maar die dank zij de soundmix-rage weer volop werk hebben met het ver vaardigen en kopiëren van muziekban den. Dat had toch niemand durven dro men. Zogoed als niemand had verwacht dat ik nog eens een bekende Nederlan der zou worden. Dan viert bijvoorbeeld André van Duin zijn 25-jarig jubileum en word ik aan tafel naast hem neerge zet. Dan denk ik: waarom ik? Corrie van Gorp hoort hier te zitten. Dat bekende- Nederlanderschap is leuk hoor, maar soms ook heel vervelend. Ik heb er de ongelukkigste dag uit mijn leven aan te danken. Het was de dag dat de TROS zijn jubileum vierde. Ik had negen jaar met heel veel plezier voor de KRO ge werkt, twee Televizierringen gewonnen en allerlei andere prijzen in de wacht ge sleept, mijn programma's werden echter bij Joop van den Ende Produkties ge maakt en omdat Joop en de TROS zou den gaan samenwerken binnen TV 10 zat ik dus plotseling bij de TROS. Die vie ring had echter niets met mij te maken, ging ook volkomen langs mij heen. Maar door de feestgangers werd ik gezien als een TROS-coryfee. Ik was plotseling 'een van de makers'. Maar ik ben niet van de TROS, ook nooit geweest". Knokken „Verschil tussen de uitzendingen die ik bij de KRO deed en nu bij Veronique maak, is er eigenlijk niet. Het enige is dat ik weer moet knokken, maar dat vind ik heel gezond. Bij de KRO was toch een beetje de sleur erin geslopen. De uitdaging was weg. We stonden we kelijks bijna automatisch op de eerste plaats. Ik heb van Joop vliegtuigjes bo ven mijn hoofd gehad met felicitaties en een taart waarvoor ik de achterdeur van mijn huis eruit heb moeten slopen om dat hij anders niet naar binnen kon - de buurt praat nu nog over de stukken taart die ze kregen - en allemaal omdat ik weer één stond. Blasé ben ik er niet door geworden. Ik ben heel gelukkig met het succes, voel mij hier ook als een vis in het water. Het buitenland trekt mij to taal niet, maar dat komt ook doordat ik die adremheid in het Engels niet heb. Daar hebben ze bij London Weekend Television Chris Terrant voor en in Duitsland is Rudi Carrell het fenomeen. Rudi is overigens zelf naar Van den Ende toegekomen met de vraag of hij het idee kon gebruiken. Aan de andere landen hebben we het verkocht en daar hoort ook een stukje begeleiding bij. Je verkoopt als het ware de geheimen van het succes. En als ik dan in Engeland ben, waar ik de eerste aflevering heb zien maken, dan denk ik: zo onprofes sioneel zijn we hier nog niet. Bij de En gelse televisie is het toch net alsof je bij Albert Heijn werkt, echt een fabriek. Rudi heeft twee ideeën samengesmolten tot een. Hij brengt een combinatie van de Surprise Show en de Soundmix Show. Ik denk dat hij gek is, dat heb ik hem ook gezegd. Bovendien noemt hij het De Rudi Carrell Show, maar ja, daar heet hij Rudi voor". „Ik hoop overigens binnenkort weer met de Surprise Show te beginnen. Dat is toch een grotere uitdaging dan de Soundmix Show, want daar lig ik niet meer wakker van. Waar ik uiteindelijk terecht wil komen, is bij De H.H. Show, tenminste dat is de werktitel. Het zijn natuurlijk mijn initialen, maar het heeft gelijk iets komisch. De komst van die show ligt echter nog in een verre toe komst. Ik bedoel wat heb ik te willen. Het klinkt zo ondankbaar als je zegt: ik zou wel eens wat anders willen". Kijkcijfers „Voorlopig ben ik, net zoals Ron Brand- steder, André van Duin, Koos Postema en Jos Brink ingehuurd om de kijkcijfers van Veronique omhoog te stuwen. Wij moeten het slechte image ombuigen. Er wordt wel tegen mij gezegd: jij bent toch in een gespreid bedje terechtgekomen. Nou, laat ik je dit zeggen: het is een on opgemaakt nest. Ik vond Veronique een zender met een B-programmering en het verkeerde jingle-pakket". „Dat ik mij in het verleden negatief heb uitgelaten over Veronique en Lex Har ding moet je vooral zien in de context van de concurrentieslag. We reden als het ware allebei door rood, piaar alleen TV 10 werd bekeurd. Op een gegeven moment heerste bij Joop van den Ende echt een haatstemming jegens Veroni que. Daarbij kwam dat Lex riep: we heb ben Huisman niet nodig, we maken onze eigen sterren wel. Eerlijk gezegd zou dat fantastisch zijn geweest, maar al snel bleek het pure bluf te zijn. Het eni ge wat je Lex moet nageven is, dat hij met weinig geld een commercieel tv-sta- tion van de grond heeft getild. Verder was hij totaal niet opgewassen tegen zijn taak. De moedermaatschappij heeft zelfs achter zijn rug om met Joop van den Ende onderhandeld om het station te redden. Dat Lex weg is, zegt genoeg. Twintig jaar radio-ervaring met de 'Top 40' en radiorebussen zijn toch niet vol doende. Dat is heel iets anders dan Joop met zijn ervaring in het theater en op de televisie. Hij heeft thuis dertien Televi zierringen". „Onzeker heb ik mij tijdens de hele TV 1 O-periode nooit gevoeld. Ik heb steeds gedacht: ik ga gewoon terug naar de KRO. Iedereen trok aan mij. soms met heel dikke geldbuidels in de hand, zoals de TROS. Maar ik dacht: ik heb mijn succes aan de KRO te danken, daar heb ik altijd met heel aardige men sen gewerkt, dus ik ga terug. Ze wilden mij ook heel graag hebben. De dag van mijn vertrek heb ik bij de directeur op kantoor gezeten en die zei: één telefoon tje is genoeg, we zullen je met open ar men ontvangen. Dus zonder werk zal ik niet zitten. En als alles mislukt, kan ik nog altijd terug naar mijn eerste baas in de platenzaak. Van die man heb ik thuis een contract, waarin zwart op wit staat dat ik altijd mag terugkomen". HANS PIET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 29