„De biecht is een zegen voor de mensen
DEKRANT
BRENGT
DE WERELD
BIJII
THUIS.
SÉ
kerk
wereld
beroepingen
Conferentie Seoul door lang praten in tijdnood
Joods-christelijke consultatie
over ontwikkelingen Oost-Europa
Christelijke kandidaten
doen het goed bij
Sovjet-verkiezingen
£eidóc<SouttU
«5* £eidóe6ouaa/nt
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
QeidócQowumt
VRIJDAG 9 MAART 1990 R
Nog zeker 63 gewetensvervolgden in de Sovjetunie
LONDEN In de Sovjetunie zitten nog minstens 63 mensen
om hun geloof gevangen. Dat blijkt uit informatie van Keston
College, het Engelse instituut voor de bestudering van de gods
dienst in de communistische landen. Het gaat om 27 moslims,
23 Jehova-getuigen en 13 christenen. De christenen en de Je
hova-getuigen worden voor het merendeel gestraft omdat ze op
grond van gewetensbezwaren militaire dienst geweigerd heb
ben. De moslims zitten vast wegens verspreiding van de Ko
ran.
De meeste gevangenen verblijven in arbeidskampen of moeten
anderszins dwangarbeid verrichten. Het is niet bekend of er
ook mensen wegens hun geloof onder psychiatrische behande
ling gesteld zijn.
Frank Chikane door eigen kerk gerehabiliteerd
JOHANNESBURG Dr. Frank Chikane, secretaris-generaal
van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken, is door zijn vroegere
kerk in ere hersteld. De Apostolische Zendingskerk heeft be
sloten de schorsing van de predikant op te heffen.
Chikane werd in 1981 geschorst wegens zijn politieke activitei
ten in de strijd tegen apartheid. Onder druk van de blanke
'moederkerk' brak de zwarte Pinksterkerk met de voorganger
die wegens politieke daden gevangen heeft gezeten. De kerk
had in 1981 bepaald dat Chikane's schorsing zou worden opge
heven als hij over zijn 'politieke activiteiten' berouw zou tonen.
Bovendien moest hij dan beloven niet meer in de gevangenis
terecht te komen, niet meer politiek actief te zijn. Deze voor
waarden zijn nu vervallen.
Als de meeste mensen
werkelijk zichzelf
zouden kennen,
werden zij ziek van
afgrijzen.
C. Schouwenaars
ROERMOND „Het is
onjuist te denken dat
voor de biecht de ouder
wetse biechtstoel vereist
zou zijn. Ook hier in Lim
burg zijn er nogal wat
kerken waar dit meubi
lair na het Tweede Vati
caanse Concilie is ver
dwenen. Maar er zijn hier
ook kerken die een eigen
biechtkamer hebben. De
moderne biecht hoeft he
lemaal niet in zo'n ouder
wetse biechtstoel te ge
beuren. Het gaat er om
dat er een biechtgesprek
plaats kan hebben".
Dat zegt mgr. Gijsens voor
lichter A. Jansen naar aanlei
ding van het jongste initiatief
van de bisschop de persoonlij
ke biecht opnieuw weer in
gang te doen vinden. „De
biecht blijft een ongekend
sterke kracht en dat heeft bis
schop Gijsen in deze veertig
dagentijd opnieuw willen be
klemtonen. De biechtkaarten
(die niet een gulden maar een
dubbeltje per stuk kosten,
maar wel slechts per set van
tien kaarten leverbaar zijn,
red.) zijn daarbij een hulpmid
del. Je kunt hetzelfde zeggen
van de gemeenschappelijke
boetevieringen die na het
concilie in zwang zijn geko
men.. Ook die kunnen bijdra
gen om weer persoonlijk te
gaan biechten. Mgr. Ernst
doet het weer op zijn eigen
manier. Hij heeft een boekje
uitgegeven met overwegingen
over vergeving, waarin ook
weer aangespoord wordt tot
biechten".
De biechtkaarten die door het
Limburgse bisdom worden
uitgegeven kunnen een lei
draad zijn voor de manier
waarop het sacrament van
boete en verzoening kan wor
den toegediend. De priester
begint met een gebed, dat
eventueel gevolgd kan wor
den door een korte schriftle
zing. Vervolgens komt de
biechteling zelf aan het woord
die eerst een belijdenis van
schuld uitspreekt. De boete
ling heeft aan de hand van de
biechtkaart van te voren kun
nen overdenken welke zon
den hij wil opbiechten. Daar
voor staan op de kaart de tien
geboden afgedrukt. Bij het
eerste gebod („Gij zult geen
afgoden vereren, maar mij al
leen aanbidden en boven alles
beminnen") staan vragen als:
welke afgoden heb ik?, kijk ik
teveel televisie?, drink of eet
ik te veel?
Zo worden bij elk gebod vra
gen gesteld.
Grote interesse
Er zijn inmiddels vijftiendui
zend biechtkaarten de deur
uitgegaan. Priesters die het
schrijven van mgr. Gijsen
hebben ontvangen hebbben ze
besteld, maar ook individuele
gelovigen, aldus voorlichter
Jansen. Ook buiten het bis
dom Roermond blijkt interes
se te bestaan. Inmiddels is een
nieuwe oplage gereed.
Pastoor A. Vreeburg van de
Leidse Lodewijkparochie
juicht het initiatief van de
Limburgse bisschop om de
biechtpraktijk te herstellen
van harte toe. Volgens hem is
de biecht ten onrechte in dis
krediet geraakt. „De kerk'
schrijft voor dat het grote
kwaad altijd gebiecht wordt.
Voor het kleine kwaad geldt
dat niet. Toch heeft de kerk
de devotiebiecht, waarin die
dagelijkse zonden werden op
gebiecht, altijd willen bevor
deren. Zij zag daarin een mid
del om het grote kwaad te
De biecht is onderwerp in vele films, bijvoorbeeld in True Confessions met Robert de Niro in de
rol van pastoor. foto: pr
vermijden. Grote fouten zou- actie daarop is toen de fout moeten doen: minder vaak, op te voeden. Er bestaat in
weer een
den immers minder kans krij- gemaakt de biecht dan maar duidelijker gericht. In die zin onze parochie
nor, Tnon Wam Ao VritieV ia af te schaffen. Maar dan zou heb ik sinds ik hier pastoor biechtpraktijk. Rond hoogtij-
je juist iets aan die sleur werd geprobeerd de mensen dagen als Kerstmis en Pasen
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Arnhem H.J. Ruis te
Utrecht: te Arnhem mw.B.J. Ruis-La-
zonder te Utrecht. Benoemd tot vica
ris te Utrecht (herv.geref.)
mw.J.H.M.E. Broeyer-Bogers, wo
nende aldaar, die deze benoeming
heeft aangenomen. Benoemd tot vi
caris te Utrecht mw.P.J. van der Lin
den, wonende te Houten, die deze
benoeming heeft aangenomen. Be
roepen te Kootwijk-Kootwijkerbroek
B.J. van Vreeswijk te Ridderkerk.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Enschede-Oost C. van
der Leest te Harlingen. Beroepen te
Brunssum-Treebeek voor het evan
gelisatiewerk te Venlo e.o. H. Drost
te Rotterdam-Oost.
zijn er zeker zo'n driehonderd
tot driehonderdvijftig mensen
die hier weer te biechten gaan
en verder is er elke zaterdag
gelegenheid tot biechten".
„De biecht heëft een enorme
psychologische uitwerking"
meent pastoor Vreeburg. „Het
is een zegen voor de mensen.
Het is niet voor niets dat nu
er niet meer gebiecht wordt
de spreekkamers van psychia
ters en psychologen overvol
zitten".
„Mensen reageren ook wel in
de trant van: fijn dat ik er
van af ben. Maar dat is na
tuurlijk niet juist. Als je gelo
vig bent, besef je dat je ver
antwoording hebt af te leg
gen, dat je in het reine moet
zien te komen met jezelf".
Kapelaan S. Nevelstein van
de H. Petrusparochie in Gul
pen zegt dat het initiatief van
bisschop Gijsen geen novum
is en dat hij elk iaar de aan
dacht op het biechten vestigt.
Hij denkt dat een nieuwe
biechtpraktijk nog het gemak
kelijkst kans van slagen heeft
bij een jonge generatie. Ook
in het vanouds zo katholieke
Limburg is ze zo goed als ver
dwenen, ook al bestaat er
vrijwel overal nog wel gele
genheid tot biechten. „De jon
geren staan er nog onbevan
gen tegenover in tegenstelling
tot de ouderen". Overigens is
het voor hem duidelijk dat de
biechtpraktijk opnieuw in op
komst is. „In het begin van de
jaren zeventig had je hooguit
drie of vier biechtelingen. Nu
heb je een beduidend grotere
kern van zo tegen de honderd
mensen. Daar zijn ook jonge
ren onder". Hij constateert
dat veel mensen die wel te
biecht gaan dit liever niet
doen bij hun eigen pastoor.
Veel mensen gaan te biecht in
de hier vlakbij gelegen St. Be-
nedictusabdij. Dan zijn zij
anoniem, de druk van de soci
ale controle die ze hier dan
kennelijk voelen, is dan weg".
SEOUL De meeste
deelnemers aan de we
reldconferentie in Seoul
zijn het erover eens, dat
gerechtigheid het kern
woord is van het conci
liair proces voor gerech
tigheid, vrede en behoud
van de schepping is.
Zij stemmen daarmee in met
wat de secretaris-generaal
van de Zuidafrikaanse Raad
van Kerken, dr. Frank Chi
kane, eerder deze week heeft
De conferentie besprak vrij
dag een rapport met de reac
ties uit de 20 werkgroepen op
het eerste deel van het werk
document. In dit deel wordt
een beeld gegeven van de si
tuatie in de wereld op het ge
bied van vrede, gerechtigheid
en het milieu. Voorts wordt
ingegaan op de betekenis van
het verbond van God met de
mensen.
De conferentie besloot de aan
neming van het rapport uit te
stellen tot maandag. Er had
den zich ongeveer 40 sprekers
aangemeld voor de discussie,
van wie er wegens tijdgebrek
slechts ongeveer tien het
woord kregen. Van degenen
die wel aan het woord kwa
men, klaagden velen, dat on
voldoende aandacht was be
steed aan een situatie van on
gerechtigheid in de wereld,
zoals het lot van de Indianen
in de Verenigde Staten of dat
van de Palestijnen. Een Afri
kaanse afgevaardigde zei, dat
zijn werelddeel geheel was
genegeerd. „Ik zou zeer te
leurgesteld naar huis gaan, als
dit rapport zo zou worden
aangenomen'
gevaardigde.
Het besluit tot uitstel .van de
aanneming van het rapport
aldus deze af- begin van de conferentie aan
kondigde, lijkt niet te vermij
den.
Diverse werkgroepen vonden
betekent, dat de conferentie het eerste deel van het werk-
in grote tijdnood dreigt te ko
men. Als morgen de werk
groepen bijeen zijn geweest,
resten nog slechts twee zittin
gen op zondag en twee op
maandag voor de bespreking
van het gehele werkdocu
ment.
De spraakverwarring, die de
secretaris van de Raad van
Kerken in Nederland, ds.
W.R. van der Zee, voor het
document te negatief over de
situatie in de wereld. Hoewel
vele afgevaardigden erken
nen, dat de mensheid op weg
lijkt naar zelfvernietiging,
spreken zij tegen dat de situa
tie hopeloos of rampzalig is.
Zij ontlenen hun hoop vooral
aan de strijd van volksbewe
gingen voor meer gerechtig
heid en vrede en een schoner
milieu.
HEPPENHEIM De Inter
nationale raad van joden en
christenen ICCJ houdt in au
gustus een consultatie over de
ontwikkelingen in Oost-Euro
pa en de invloed ervan op de
joods-christelijke betrekkin
gen. Op deze besloten bijeen
komst in Praag zullen verte
genwoordigers uit bijna alle
Oosteuropese landen aanwe
zig zijn.
Kortgeleden werd in Praag
een Overlegorgaan van joden
en christenen in Tsjechoslo-
wakije opgericht. Daarin ne
men de protestantse kerken,
de Rooms-Katholieke Kerk
en de Joodse Gemeenschap
deel.
De bijeenkomst in Praag
wordt gehouden in samen
hang met de algemene verga
dering van de ICCJ aldaar.
Oorspronkelijk zou deze ver
gadering deze zomer in Jeru
zalem plaats vinden. Er is tot
verplaatsing besloten omdat
de Israëlische afdeling (Inter-
faith Israel) in grote financië
le problemen verkeert. Ook
hebben de christelijke kerken
in Israël hun meewerking ge
weigerd.
Verder speelde de complexe
politieke situatie in Israël een
rol. Doordat in Israël ook de
moslims bij het gesprek tussen
joden en christenen zijn be
trokken, werd het niet raad
zaam geacht de conferentie in
Jeruzalem te laten plaats vin
den.
De ICCJ zal de 25e sterfdag
van Martin Buber op 11 juni
herdenken met een speciale
bijeenkomst in het Martin Bu-
berheim in Heppenheim,
waar het ICCJ-secretariaat is
gevestigd. Gastspreker is de
Westduitse bondskanselier
Helmut Kohl.
Graham bij de
Brandenburger Tor
De Amerikaanse evangelist
Billy Graham is in Berlijn al
begonnen met zijn werk: het
brengen van het Evangelie. Nu
nog op kleine schaal, bijvoor
beeld door het uitdelen van
godsdienstige lectuur aan
Oostduitse grenswachten bij
de Brandenburger Tor (foto),
maar morgen massaal. Dan
zal hij spreken bij het Rijks
daggebouw. Volgens Graham
biedt een verenigd Duitsland
'ongekende mogelijkheden'
voor de verkondiging van de
christelijke boodschap.
FOTO: DPA
MOSKOU-LONDEN Ze
ker zeven onafhankelijke
christelijke kandidaten zijn bij
'de verkiezingen in de Sovjet
republieken Rusland, Wit-
Rusland en de Oekraïne afge
lopen weekeinde reeds in de
eerste ronde gekozen. Boven
dien maken de voormalige
dissidenten Gleb Jakoenin en
Aleksander Ogorodnikov een
goede kans om bij de tweede
ronde op 18 maart in de stads
raad van Moskou te worden
gekozen. Dit heeft Keston
College, het Engelse instituut
voor de bestudering van de
godsdienst in Oost-Europa,
bekendgemaakt.
De orthodoxe christen Valeri
Borsjev en Yevgeni Chern-
javski, lid van de Christende
mocratische Unie (CDU), ver
overden in hun kiesdistrict
een absolute meerderheid. Zij
werden direct gekozen in de
Opperste Sovjet (het parle
ment) van de Russische repu
bliek. In de Oekraine zijn vijf
christelijke kandidaten, allen
voormalige politieke gevange
nen, gekozen.
Na de eerste ronde hebben
Ogorodnikov en Jakoenin nog
goede kansen. Hoewel in Mos
kou het gerucht de ronde
deed dat de CIA enkele chris
telijke kandidaten had be
taald, kreeg- Ogorodnikov in
zijn kiesdistrict twaalf procent
van de stemmen.
De kandidatuur van Ogorod
nikov en priester Jakoenin
werd in de Sovjet-krant Ra-
botsjaya Tribuna scherp aan
gevallen door Michail Ardov,
ook een russisch-orthodoxe
priester. Ardov vroeg zich af
of beide heren beseffen dat ze
met hun politieke activiteiten
het evangelie besmeuren.
Ogorodnikov, die acht jaar
voor zijn geloof gevangen
heeft gezeten, is oprichter en
voorzitter van de CDU in de
Sovjetunie. Omdat deze partij
nog niet door de overheid is
erkend, staat hij als onafhan-
de glasnost is Ogo
rodnikov nog steeds een felle
kriticus van het regime. Vol
gens hem heeft de hervor
mingspolitiek van Gorbatsjov
niet tot fundamentele veran
deringen in het systeem ge
leid.
Geheime dienst
Ogorodnikov klaagt er regel
matig over dat hij en zijn
geestverwanten door de ge
heime dienst worden lastig
gevallen. Vorig jaar oktober
werden bij terugkeer uit Wes
ten een bijbel en andere reli
gieuze boeken van hem in be
slag genomen, hoewel de in
voer van religieuze literatuur
zomer officieel is toegestaan.
In hetzelfde weekeinde kwam
een naaste medewerker van
•Ogorodnikov onder verdachte
omstandigheden om het le
ven.
Jakoenin staat vooral bekend
als kriticus van de leiding van
de Russisch-Orthodoxe Kerk.
Hij is een van de oprichters
van de organisatie Kerk en
Perestrojka, die het recht op
godsdienstvrijheid wil verde
digen. De organisatie vindt
dat de orthodoxe kerk te wei
nig gebruik maakt van de
nieuw verworven vrijheid en
teveel aan de leiband van de
partij loopt. Aanvankelijk
leek het erop dat Jakoenin
geen kandidaat 1 kon staan,
omdat de kerkleiders weiger
den hem te nomineren.
Namens de Russisch-Ortho
doxe kerk stonden verschil
lende „baardige soutanedra
gers" kandidaat, maar dezen
kunnen volgens waarnemers
niet tot de oppositie gerekend
worden. De kerkelijke kandi
daten houden toespraken over
onderwerpen de morele ge
zondmaking van de samenle
ving,. de uitbreiding van lief
dadigheidswerk en de toena
dering tussen christenen en
atheïsten.
Ja
-ir
Storm in glaasje Noordzee
Ltelc
MINISTER Hanja Maij-Weggen had begin deze wL
deciliter Noordzeewater laten aanrukken om de wercjcoze
nen hoe beroerd het met onze zee gesteld is. Nonchajïttie
zij het amberkleurige water in een limonadeglas
„Onthoud deze kleur goed. Over vijf jaar moet het
in elk geval een stuk schoner uitzien", beloofde zLen
Museum Panorama Mesdag, daarmee een voorschotje p;
op de volgende Noordzeeconf eren tie in 1995 te Kopejol. -
gek
Of de ambitieuze verkeersminister deze belofte kaiaw(
maken valt nog te bezien. De milieu-organisaties diegene
lang roepen dat wij onze zeeën vergiftigen, zijn er iii
val al zeker van dat het niet zal lukken. Erg indruk^/"]
zijn de afspraken die gemaakt zijn dan ook niet. O'^-J
keer zijn de nodige ontsnappingsclausules in de slok
ring opgenomen. Zo krijgt Groot-Brittannië, dat erv:
tuigd is dat het storten van vijf miljoen ton rioolsli
Noordzee het milieu absoluut geen schade berokkf A
eens twee jaar de tijd dat wetenschappelijk aan te toi
tussen gaan de dumpingen gewoon door. Het afval
meer op zee vernietigd mag worden, wordt voortaan
verbrand. Volgens de milieubeweging niet meer dani f
metische oplossing want vroeg of laat komen deze \j
dingsgassen toch in het (zee)milieu terecht. |"l
Het stevig terugbrengen van de uitstoot van giftige!
waartoe de landen hebben besloten, moeten gehaald
„door de inzet van de best beschikbare technologie
dat geen uitzonderlijk hoge kosten met zich meej
Volgens minister Maij is dat een gebruikelijke fori
die echter wel inhoudt dat de techniek en de betaalb
daarvan de mate van milieuzuivering bepaalt. Een ex
bleem daarbij is dat enkele Noordzeelanden nog gee
idee hebben hoeveel van deze stoffen zij jaarlijks in
lieu brengen. Meetgegevens uit 1985 (het uitgangépi
de zeevervuiling via de lucht zijn alleen van Neder!
schikbaar. Hoeveel dioxine in lucht en water geloos
is zelfs bij benadering niet bekend.
In het licht van de ronduit dramatische situatie
Noordzee-milieu biedt de slotverklaring van Den Hajj
pe teksten. De vervuiling van de zee mag doorgaaiL
wat een aantal stoffen betreft in een lager tempo. iLjj
vangrijk die vervuiling op dit moment is heeft het mi>
van VROM globaal berekend: bijeengeveegd is het e|yar
van vijftien kilometer lang, vijftien kilometer breedkrd
tien flatetages hoog. En dat in een gebied dat door deincj(
ling al geteisterd wordt door massale zeehondenst^
plagen van giftige algensoorten. Een zee waar dageli|0n
derden met olie besmeurde zeevogels aanspoelen, wa|va
vissen in de monding van grote rivieren met gezwelle^
buik over de bodem schuren en waar Britse zeeliedei^.
legen van de netten plastic helmen dragen omdat he|__
een agressieve uitwerking op de huid heeft.
De economie en niet de natuur zélf lijkt opnieuw
ruimte van de acht Noordzee-ministers bepaald te
De produktie van gifstoffen in de samenleving, zo h|
deze landen eendrachtig afgesproken, hoeft op geen™
wijze in het gedrang te komen. De fabrieken mogen
doordraaien, de consumenten mogen doorconsumere
landbouwsector mag de aarde blijven plunderen. Ver
de aanbeveling „beperking van de omvang van de la
na te streven", komt het verdrag niet. Wèl moet voo
worden dat al deze afvalstoffen in het water terecht
Dat moet een beetje minder als het kan, door opslag
en vooral: door zuivering van het rioolwater.
TERWIJL het milieu schreeuwt om een radicale
zwaai, hebben de ministers van de acht Noordzeelane
'aanvaardbaar compromis' gesmeed. Vooral de Britse
minister Chris Patten heeft zich bij het opstellen
compromis van zijn slechtste kant laten zien. Om de
gemaakte afspraken na te komen hoeft Nederland
lieubeleid nauwelijks aan te scherpen. Ter illustratie:
zestien verboden pesticiden is er in Nederland nog m
in gebruik. Alleen de overeengekomen halvering vai
zing van voedingsresten in zee wordt nog een hele kli
de afspraken zullen daarover echter pas in 1993 wor
maakt op een tussentijdse werkconferentie.
Het was dan ook niet verwonderlijk dat geen van de
ters na afloop van de Haagse conferentie het woord
in de mond durfde te nemen. Er zullen nog vele
gen nodig zijn voordat na afloop op een schoon mil
klonken kan worden met glaasjes zuiver Noordzeewa
Trel
hier
m
je
:naa:
1 hei
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933.
Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage.
Abonneeservice
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. p'
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.0ÖI
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giro!
per maand f. 24,85 per maand I
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f.
per jaar f. 284,50 per jaar f. i
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties *L
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. »i
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijsw^j
070 - 3902 702.
AMROBANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050 Jrf)