Maastrichtse kunstbeurs bevestigt „prijsgekte" „Hedda Gahler kan nog steeds mee 'Veronique gaat meer eigen nieuws brengen Fazioli- vleugel ontleent klank aan woudreus HERMAN KRIKHAAR DOET ER NIET AAN MEE ^Manuscript Sartre over Tlaubert wordt geveild Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! AGCUNST/RTV QeidcaQowiant VEIIDAG 9 MAART 1990 PAGINA 15 Zilveren Knip voor tom jl^im Bosboom ^STERDAM De Zilveren Knip 1 an dit jaar is toegekend aan Wim !D osboom, presentator van nieuws- en w, tmsumentenprogramma's op radio en tn»!elev's'e De prijs bestaat uit een zil- eren portemonnee en is bestemd voor en persoon of instelling die zich op ijzondere wijze verdienstelijk heeft ;maakt voor de Nederlandse consu lent. „Via programma's die opvielen oor degelijkheid en betrouwbaarheid, 'onikjaar waarin de humoristische nuance alk iet ontbrak, heeft Bosboom de kriti- wt »he zin van de Nederlandse consu- v°' [ïent geprikkeld", aldus het juryrap- ort bij de prijs. Bosboom krijgt de deu nip op 28 maart bij de opening van de [uishoudbeurs in de Amsterdamse AI- 1 'J 4 Einstein-film weer terecht COLUMBIA De filmspoel met unieke opnamen uit het leven van Albert Einstein, die vorige week uit een bestelauto was gevallen, is weer terug in het filmarchief van de Univer siteit van South Carolina. Een inwoner had de filmspoel te zamen met drie andere pakjes uit de bestelauto in het cen trum van Columbia gevonden. „Wij zijn enorm blij dat we deze film terug hebben. Zij is onvervangbaar", aldus Glenn Smith, hoofd van het filmar chief. De opnamen tonen Ein stein bij verschillende gelegen heden» in de jaren dertig. Toneelgroep Amsterdam: „Hedda Gabler" van Henrik Ibsen. Regie: Marcelle Meuleman. Met Catherine ten Bruggencate als Hedda en o.a. Joop Admiraal, Hugo Koolschijn. Theater aan de Haven, gisteren. Herhaling vanavond en op 17 maart in het LAK-theater in Leiden. Die Hedda Gabler had het maar moeilijk. Hoe graag be vond zij zich in „onze krin gen", waar gesproken werd over „onze interesses", maar hoe veel liever had zij zich vol overgave in een romantische relatie gestort. Durfde zij Henrik Ibsen geeft in „Hedda Gabler" de hoofdpersoon veel trekjes mee van hoe de vrou wen toen, anno 1890, geweest moeten zijn. Zij konden zich niet vrijvechten, maar moes ten thuis, beschermd door „een goede partij", het leven aangenaam maken. Een ver lichte echtgenoot kon voor enig soelaas zorgen, maar die waren -net als nu- schaars. De generaalsdochter Hedda Gabler kiest Tesman tot man en manipulatie als middel om macht en dus vrijheid te krij gen. Een saai en somber leven wacht haar, tot ex-minnaar Lovborg voor de dag komt met een dom vrouwtje en een wereldschokkend manuscript. Gabler vernietigt uit jaloezie Levbergs leven, raakt in de macht van een derde en be sluit dan zelfs maar de moed tot zelfmoord op te brengen. Marcelle Meuleman heeft met Catherine ten Bruggencate als Hedda Gabler geluk gehad. De actrice speelt de motieven van haar personage helder en krachtig. Haar Hedda beheerst het toneel tegenover echtge noot (Tiel Groenestege), ex- minnaar (Hugo Koolschijn) of rivale (Tania van der Sanden). Wat wel verbaast, is een plot selinge versnelling en vooral een verandering in toon. Als Lovbergs dood bekend wordt, krijgt het verdriet van de personages een ronduit koddig effect. Hun timing lijkt gehaast, hun toon klinkt nog luchtiger dan voorheen. Dat doorbreekt de strakke opzet die het stuk helder, zij het iet wat oppervlakkig verstaan baar maakt bij dit honderdjari ge jubileum. „Hedda Gabler" is nog steeds geen klucht en al hoeven wij ons niet te onder werpen aan echtgenoten of conventies, angst en jaloezie zijn nog steeds slechte raadge- PETER SNEL Teleacprijs voor dr. R. Hajer DEN HAAG r De Teleacprijs is dit jaar voor het eerst toegekend. De prijs, een bedrag van tienduizend gulden, is vanmiddag door Tweede Kamervoorzitter Deetman uitgereikt aan de econoom dr. R. Hajer. Deze onderschei ding wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan een per soon of instelling die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt op het terrein van de volwasseneducatie. Hajer heeft volgens de jury meer dan dertig jaar lang een grote bijdrage geleverd aan het tot stand brengen van samen werking tussen allerlei vormen van ontwikkelingswerk, vorming, scholing, opleiding en onderwijs voor volwasse nen. Hajer (61), die economie en staatswetenschappen heeft gestudeerd, begon zijn loopbaan als cursusleider aan de Volkshogeschool Allardsoog in Bakkeveen. Daarna was hij achtereenvolgens docent aan de academie voor so ciale en culturele arbeid in Groningen, directeur-secreta ris van het Nederlands Centrum van Volksontwikkeling en universitair hoofddocent aan het Instituut voor Sociale Pedagogiek en Andragogiek in Nijmegen. De Teleacprijs werd in 1988 ingesteld ter gelegenheid van het 25-jarig jublieum van de stichting Teleac. MAASTRICHT Al is hij een wat vreemde eend in de bijt, hij voelt zich er als een vis in het water. Herman Krikhaar (59), de Amsterdamse ex- galeriehouder en schil der, die op de grote kunst- en antiekbeurs in het MECC in Maastricht, die dit weekeinde van start gaat, exposeert met een hommage aan Vin cent van Gogh. De titel: „Un chemin diffici le", een moeilijke weg. „Niet te koop", zegt hij er meteen bij. Althans in Maastricht niet. Ook deze zomer niet wanneer hij 31 doeken gaat tentoonstellen in een nieuw museum in Zuid-Frankrijk (Hyères) tussen Toulon en Marseille. Maar daarna wel. „Twintigduizend gulden voor die grote doeken", zegt Krik haar. „De kleinere kosten minder. Maar de koper moet me daarbij schriftelijk garan deren dat ik ze eventueel over tien jaar voor 40 mille mag terugkopen". We spreken over Brueghel de Oudere, Jan van Goyen en Willem de Kooning. Na men die vanaf morgen tot 18 maart in het Maastrichtse congrescentrum MECC terug te vinden zijn. Een 'super- beurs' op het gebied van kunst en antiek. Vorig jaar bezocht door 25.000 bezoe kers, die er voor zo'n 100 miljoen gulden kochten. De organisatoren rekenen dit jaar op meer, want de inter nationale kunsthandel zit in de lift. Statistici hebben uitgere kend, dat er wereldwijd jaar lijks voor zo'n 100 miljard gulden aan kunst (oud en modern) en antiquiteiten wordt omgezet. De beide vei linghuizen Christie's en So- theby nemen daarvan circa 10 miljard voor hun reke ning. De overige veilinghui zen worden voor hetzelfde bedrag „aangeslagen", waar door de particuliere kunst handel goed is voor 80 mil jard. „Er worden dan ook onge looflijk grote bedragen voor objecten betaald, die in Maas tricht te zien zullen zijn", zegt beursvoorzitter Clemens van de Ven (Den Bosch), die zelf een specialist op het ge bied van zuid-Aziatische ke ramiek (Chinees porselein) is. Hij voegt er aan toe dat de beurs in Maastricht naast een pure koperbeurs meer en meer als museum wordt on derkend. Mensen, voor wie al dit moois financieel onbe reikbaar is, lopen graag langs en door de 120 stands om deze topstukken op zich te la ten inwerken. Met name op het gebied van Hollandse en Vlaamse meesters uit de 17e eeuw is Maastricht de onbet wiste topper in de wereld. Hetzelfde geldt voor oude ta pijten, waarvan er 250 te zien zullen zijn. Voor het overige aanbod mag de beurs zich verheugen in een vierde plaats op de wereldranglijst, die wordt aangevoerd door de Parijse Biennale, gevolgd door de kunstbeurzen van Londen en New York. Associaties Herman Krikhaar wordt er niet warm of koud van. Toch vindt hij het 'heel leuk' om met zijn Van Gogh-impres- sies in Maastricht te expose ren. In zijn atelier in het zuid-Franse Salernes ont stonden deze exuberante doe ken vorig jaar zomer. Vijfen dertig stuks in totaal, die een zekere onderlinge verwant schap vertonen. Geen mooie schilderijen, maar met krach tig neergezette penseelstre ken associatieve doeken met in een aantal gevallen geab straheerde elementen uit het Van Gogh-oeuvre. Vrolijk heid en drama gaan hand in hand. Sinds kort is hij begon nen met beeldhouwwerk. Hij laat een foto zien waarop hij aan het werk is met een bronzen beeld. Half vliegtuig, half vogel. Associaties met Van Goghs kraaien? Eenzelf de herinnering duikt op in Krikhaars tweeluik 'Homma ge a Vincent': een gekwelde figuur gaat gebukt voor waarts, terwijl boven zijn hoofd een vliegtuigvleugel met menselijke gezichten als straalmotoren komt aanstor men. Daarnaast een groot, streng exotisch masker in een landschap, waarin een gevelde gestalte zich probeert op te heffen onder een don kere lucht met zwarte kraai en. Voorboden van de Krikhaar staat er niet lang bij stil. Hij praat en praat. Over het prachtig licht in Sa lernes. Over Ierland waar hij naar toe wil om te schilde ren. „Het isolement weet je. Het isolement lokt me. Dan pas kan ik werken. In Ne derland kan ik geen penseel vasthouden. Wel beelden ma ken. Maar Ierland trekt me. Van Gogh had ik ook 40 jaar geleden kunnen schilderen. Daar heb ik geen Van Gogh- jaar voor nodig". Toch hebben de organisato ren van de Maastrichtse kunstbeurs het Van Gogh- jaar aangegrepen om Herman Krikhaar als hedendaagse smaakmakende schilder en alom bekende galeriehouder 'in te lijven'. Honderden twintig kunsthandelaren en antiquairs doen mee deze keer. Niet alleen uit Europa, maar ook uit de Verenigde Staten. Eén van de topstuk ken is een landschap van Jan Brueghel, waarvoor ander half tot twee miljoen gulden wordt gevraagd door de Lon- dense kunsthandelaar John ny van Haeften. Uniek is een grote grisaille van Rob Kat tenburg van Willem van de Velde de Oudere. Prachtig is ook een rivierlandschap van Jan van Goyen, dat voor 1 miljoen kan worden gekocht bij Douwes Fine Art. Een doek van de Fransman Corot wordt voor ruim 5 miljoen gulden aangeboden door Ri chard Green uit Londen en een stilleven van Willem Heda moet bij Heide Hübner uit Würzburg 1 miljoen D.Mark opbrengen. Eén mil joen (maar dan gulden) moet ook Carel Willink's „Af scheid van Mathilde" op brengen bij L. Brons uit Am sterdam. Toch breekt - relatief gezien - een aantal schetsen van de Nederlander Willen) de Kooning alle records. Ze worden verkocht door de Een van de werken van Herman Krikhaar, die met een hom mage aan Van Gogh te vinden is op de kunstbeurs die mor- foto: pr gen begint in Maastricht. Eindhovense galerie Contem- po. Het gaat daarbij om een snelle schets (Torso), die De Kooning in 1954 van een vrouwenfiguur maakte en die 60 bij 50 cm meet. Vraag prijs voor deze tekening, die zich in het privé-bezit van Elaine de Kooning bevond: een half miljoen gulden! Op dit thema is De Kooning doorgegaan met een reeks van zes abstracte tekeningen (waaronder eentje, die hij met de ogen dicht maakte) en waarvoor thans prijzen wor den gevraagd, variërend van twee tot acht ton. Na Maas tricht zullen ze worden geëx poseerd in het kapitaalkrach tige Tokio. Met andere woorden: Maastricht doet volop mee aan de, prjzeneufo- rie (lees: prijzengekte), die op dit ogenblik de (internatio nale kunstmarkt kenmerkt. Waarbij Douwes nu alvast aantekent, dat beleggingen in zgn. kleine, relatief onbeken de Hollandse meesters een lucratieve zaak kan zijn. KLAAS GOINGA MECC Maastricht: 10-18 maart kunst- en antiek beurs met o,a. Pictura. Geo pend van maandag t.e.m. vrijdag van 12.00-21.00 uur. gulden inclusief uitgebrei de catalogus. Bizarre Symfonie in première jg )EN HAAG In Theater aan de Haven in Scheveningen gaat ip 22 maart de muziektheaterproduktie „Bizarre Symfonie" in 1 j iremière. Gebaseerd op toneelteksten van de Italiaan Franco leaglia voeren actrice Dea Koert en fluitiste Saskia Coolen in en decor van Paulette Boschung de voorstelling op die is gere- ee [isseerd door Rosamaria Rinaldi. Het theaterwerk is ontstaan uit samenwerking tussen een toonkunstenares, een bewegingsactri- e, een regisseuse en een vormgeefster. Het is een produktie van let Gebeuren in Den Haag en de Stichting Recorders, waarvan Poolen een van de oprichters is. Bizarre Symfonie vertelt het evensverhaal van een vrouw die herinneringen ophaalt aan laar geliefden. Ze had er velen en allemaal zijn ze gestorven. Is Ie vrouw een lafhartige moordenares of een tragische fantaste. !n ieder geval heeft ze elke greep op het leven verloren. ^PARIJS Een manuscript van de Franse schrijver Jean-Paul tuj lartre over Gustave Flaubert wordt maandag in Parijs geveild. nj( Verwacht wordt dat het manuscript met de titel „De idioot van bejde familie" tussen de 50.000 en 60.000 gulden zal opbrengen. Het manuscript dat 1150 pagina telt, bevat 95 procent van de tekst zoals die in 1972 is gepubliceerd. Ook bevat het manuscript, dat j een psycho-analytische studie van de Franse schrijver Flaubert wordt genoemd, variaties op bepaalde passages van de verhan deling. Ook zullen andere verhandelingen van Sartre, geschre ven tussen 1970 en 1972, te koop worden aangeboden. onderscheiding voor David Lean Sir David Lean, regisseur van wereldwijde succesfilms als Doctor Zhivago, Lawrence of Arabia, The Bridge of the River Kwai en, meer recent, A Passage to India, toont zich blij met de onderscheiding die hij gisteren ontving van de Amerikaanse filmindustrie voor zijn oeuvre. Links George Stevens jr, organiator van de galavond waarop Lean deze „life achievement award" kreeg uitgereikt.foto: ap HILVERSUtó Veroni- (}ue gaat vanaf 15 april leer eigen nieuws bren- sn. Het commerciële, iri Nederlandstalige satelliet- gei station heeft vanaf die da- 'g'tum namelijk ook de he rschikking over ëen eigen, votien man sterk journalis ed tenteam in Luxemburg, ei Deze ploeg zal zich vooral ee gaan bezighouden met het h nieuws uit Straatsburg, "ar Brussel, Luxemburg en de het Oostblok. Ui Algemeen directeur Freddy ?e Thyes: „RTL-Veronique wil in )s»de toekomst voor zijn twee in nieuws-bulletins en „De Ont- i bijtshow" minder afhankelijk ■0 zijn van persbureau's. Aange- n< zien al het materiaal van de d( verschillende CLT-zusters u (waarvan Veronique er een is) 'n Luxemburg binnenkomt, kan zij vrijelijk putten uit een k( enorme nieuwsbron. Hierdoor ki -u Veronique in staat zijn ;1j evenwichtige, Europese nieuws-uitzendingen te bren- I gen, met vaak een exclusief karakter". De komende maanden zal Ve ronique vooral gebruiken om het programma-aanbod, waar van twintig procent is geco deerd, sterk te verbeteren. Tachtig procent van het Vero- nique-budget wordt hiervoor ingezet. Zo is bijvoorbeeld twintig miljoen uitgegeven voor de aankoop van films en series en komt de voetballief hebber op 28 maart aan zijn trekken met de rechtstreekse interland Sovjet Unie - Neder land. Programma-directeur Ruud Hendriks: „Bij ons zal je altijd een a-programmering vinden. Wij hebben dus geen herhalin gen in de zomermaanden. Die zomer duurt bij ons overigens maar heel erg kort. Het win terseizoen eindigt eind juni en begint alweer op 1 september. Wij bouwen de programma's niet af in april, zoals in Hilver sum gebruikelijk is, maar star ten in die maand met de „Sur prise Show" van Henny Huis man en „Showmasters" van Sandra Reemer. In april is ook Ron Brandsteder voor het eerst op Veronique met een groot amusementsprogramma: „Ron's Hollywood Show" waarin de Video-8 Awards worden uitgereikt. Ron keert daarna in het najaar weer te rug. Films die we de komende maanden uitzenden zijn onder meer „Jaws 2", „Aliens", „Taxi Driver" en „Platoon". Freddy Thyes: „Wat de films betreft sluiten wij meestal langlopende contracten af met de distributeurs, veelal voor jaren. In Luxemburg hebben we dan ook de bschikking over duizenden films". Ruud ter Weijden Ruud Hendriks: „En een aar dig nieuwtje is misschien dat Ruud ter Weijden in de week van 17 tot 23 mei Mare Jaobs vervangt in „De Ontbijtshow". Het gaat vooralsnog om een eenmalige gebeurtenis". Om de 24 uur zendtijd blijvend te kunnen vullen is een con tract afgesloten met Channel E, dat is gevestigd in Londen. De educatieve programma's van deze ondernemer worden vanaf begin april vijf dagen in de week uitgezonden tussen half tien en tien uur en her haalt tussen twaalf uur en half een. Channel E is onderdeel van het zogenaamde Delta programma van de Europese Commissie en is opgezet om na te gaan welke mogelijkheden er zijn te komen tot breed op gezette educatieve satelliet-te levisie. Veronique, dat over drie jaar zijn eerste (bescheiden) winst hoopt te boeken en dan een Nederlands marktaandeel ver wacht te hebben van vijfen twintig procent, gaat de ko mende periode wat actiever vanuit het moederland aan het werk. Het Luxemburgse jour nalistenteam en de „Count down Over Europe"-uitzen- dingen op zaterdagmiddag zijn een eerste stap, maar in de zo mer komt er een kwis van daan en in het najaar wordt er een drama-serie opgenomen. Het betekent niet dat Neder land uit het oog wordt verlo ren, zeker niet als het gaat om tussen de mazen in de wet te blijven doorvaren. Freddy Thyes: „Wij respecte ren de Nederlandse wetge ving. Zenden op zondag dus geen Nederlandstalige reclame uit en houden ons netjes aan de wettelijk toegestane minu ten per uur. In oktober 1991, wanneer de Europese regelge ving van kracht wordt, is dat 15 procent per uur". Ondertussen bouwt CLT zijn radio- en televisie-imperium verder uit. Zo begint over een paar maanden een pan-Euro- pees klassiek radiostation on der de vlag van RTL met uit zenden (ook hier op de kabel te ontvangen) en bouwt men verder aan de plannen de commerciële radio-tak uit te bereiden naar onder meer Oost-Europa. Plannen voor een eigen televisie-gids, zoals in Frankrijk met 2 miljoen exemplaren wordt verspreid, zijn er nog niet voor Neder land en België. Een verdere uitbreiding van de televisie tak is wat dat betreft belang rijker, aldus Thyes. HANS PIËT Lenny Kravitz in Utrecht UTRECHT De pop-musicus Lenny Kravitz, die vooral be kendheid geniet door zijn nummer „let love rule", doet tijdens een Europese tournee op 4 mei ons land aan. Hij treedt dan op in Muizekcentrum Vredenburg te Utrecht. De voorverkoop begint zaterdag. Andreas Vollen weider, die de harp heeft geïntegreerd in jazz- en popmuziek, treedt op 7 mei op in „Carré" in Amster dam. Ook voor dit concert begint de voorverkoop zaterdag. TROS geeft documentaire meer kans HILVERSUM De TROS gaat de komende jaren opmerkelijk meer zendtijd inruimen voor de documentaire. De bedoe ling is om onder de titel „Aktua Laat" in elk geval zes maal per jaar een werkstuk van bijzondere aard te brengen. Het gaat hierbij vooral om aankopen, hoewel het een streven van de Aktua-redactie is om van de zes documentai res er in elk geval twee zelf te maken. De eerste in de serie is van Belgische makelij en heet „De Rode Maffia". Hij gaat over de florerende Russische schaduwmarkt ofwel de zwar te markt en wordt op 20 maart uitgezonden. Het eerste eigen werkstuk heet „De zwarte driehoek", gaat over het mi lieuprobleem in de Oostblok landen en is in mei te zien. De komst van ..Aktua Laat" (al tijd laat op de avond) betekent dat „Aktua-TV" zich wekelijks geheel ficht op de actualiteit. Toch blijft er ook in die uit zendingen ruimte voor specia le onderwerpen. „Ze zullen echter nooit meer een heel programma vullen, maar altijd woeden omkleed door nieuws onderwerpen", aldus de TROS. Monica van Paemel gastschrijver RU Groningen GRONINGEN Monica van Paemel wordt dit jaar gast schrijver bij de Rijksuniversi teit Groningen. Dit houdt in dat ze enkele openbare colle ges zal geven en een aantal werk- en hoorcolleges voor studenten. Van Paemel werd in het gastschrijverschap voor gegaan door Dick Hillenius, Doeschka Meysing, H.C. ten Berge en Willem Wilmink. Van Paemel kreeg drie jaar geleden de Belgische Staats prijs voor Literatuur voor haar roman De Vermaledijde Va ders. Haar eerste boek, Ama zone met het Blauwe Voor hoofd werd in 1972 bekroond met de prijs voor het Beste Li terair Debuut. Van boomstam tot vleugel. Docu mentaire over Fazioli-vleugel. NOS- televisie. Nederland 3 om 21.00 uur. Vrijdag. HILVERSUM Voor zijn op- volprezen violen wist Stradi varius waar hij het hout van daan moest halen. Hij koos voor het keiharde sparrenhout uit het Val di Fiemmebos, naad- en nerf-arm, een garan tie voor resonans, als het ware zingend hout. De Italiaan Paolo Fazioli wist dus waar hij moest zijn, toen hij tien jaar geleden besloot zijn eigen vleugels te bouwen. Wat dat aan voorbereidingen vergt laat hij zien in de aan zijn ambities gewijde NOS-do- cumentaire „Van boomstam tot concertvleugel". Hij ging nog een stapje verder dan Stradivarius. Die liet spar ren kappen op halverhoogte van een heuvel. Maar hoe ho ger, hoe droger het hout, wei nig poreus, hoogst klankvast. Fazioli trof op de top van de heuvel exemplaren van 300 jaar oud aan. De kruinen van deze eeuwenoude woudreuzen reiken tot in de hemel. Dat be looft een hemelse klank. Dat bleek bij proeven, zeker als ge kozen werd voor het hout in de kern van de stam, waar voor de buitenste laag werd afgepeld. Over de hele wereld staan er nu pas enige honderden Fazio- li-vleugels, allemaal hand werk, omdat het bouwproces van elk instrument van fase tot fase letterlijk in de hand wordt gehouden. Beroemdhe den als Vladimir Ashkenazy, Murray Perahia, Andras Schiff en Alfred Brendel lie ten zich er al lovend over uit. Elke aanslag brengt precies over wat er in een spelende vinger is gelegd. Enrico Pace toetst het klankvermogen van de Fazioli-vleugel. Enrico Pace, vorig jaar de Ita liaanse winnaar van het in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg gehouden Franz Liszt-concours, toetst in deze documentaire met stukken van Schumann en Schubert zijn eigen interpretatie van deze werken aan de mate van ontvankelijkheid van een Fa zioli-vleugel. Enigszins beden kelijk begonnen zie je per me lodische passage ziin gezicht opklaren. Tijdens het Liszt- concours won hij bij de jury vooral het pleit, omdat hem het vermogen is gegeven in zijn oogopslag tot uitdrukking te brengen wat hij in zijn mu ziek laat spreken. Bouwer Fazioli deelde bij de opnamen die vreugde. Hij ver kocht niet alleen dit instru ment voor de prijs van 160.000 gulden via een sponsorende bank aan het Utrechtse mu ziekcentrum, maar hij hecht vooral aan een volle, ronde, warme klank. En die hoorde hij in Utrecht, waar pianosolis ten voor optredens voortaan kunnen kiezen uit een Stein- way, een Bösendorfer of een Fazioli. De eerste Fazioli in Nederland. Paolo Fazioli behoort niet tot de categorie der wonderkinde ren, maar van kindsbeen af kon hij met ziin vingers niet van de piano afblijven. Hij be zocht het conservatorium. Zijn vader zag een muziekcarrière echter niet zitten. Die vond een ingenieursopleiding een geschikter uitgangspunt voor een maatschappelijke carrière. Paolo haalde zijn ingenieursti tel, maar combineerde zijn voorkeur voor vleugels met zijn technische bekwaamhe den. De NOS-documentaire handelt over het fabrieksproces in Fa- zioli's eigen werkplaats. Werk lieden en deskundigen met al lemaal hun eigen bekwaam heid werken elk onderdeel millimeterprecies uit, zowel in techniek als klank vastheid, en passen dat soepel in elkaar. Het eigen karakter van een vleugel staat of valt met de zangbodem onder de horizon tale snaren. Nerven en naden worden daarvoor studieus in ogenschouw genomen De hoge en de lage noten vragen om een nauwsluitend in har monie liggend nervenbestand Dan gaat de Fazioli-vleugel klankverfijnend zingen. TON OLIEMULLER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 15