In Amerika is alleen geld verdienen een vorm van kunst" Wiluo Zeelenberg wil zich bewijzen Amateurvoetbalwereld schrikt van nieuwe verkoop lotto toto sv Voorschoten.SVPTT SUIKERPATIËNTEN STRRH SRMEN STERKER - JNST/RTV SPORT iieidócSouoant WOENSDAG 7 MAART 1990 PAGINA 9 ARLON BRANDO VINDT ACTEREN EIGENLIJK MAAR NIKS NDEN Na acht jaar e rondom zijn persoon ilt Marlon Brando, een de beroemdste acteurs na de Tweede We ioorlog, een kleine bij als Zuidafrikaans iter in de anti-apart- Isfilm „A dry white in". Voor veel van bewonderaars is zijn eden in de film echter [szins teleurstellend, ndo stelt zich in dienst een goede zaak, ech- met een minimale in- van zijn talent. ijn optreden in „Last Tan- n Paris" van Bernardo dlucci in 1972 heeft Bran- et scherm nooit meer zijn jdige inzet gegeven; hij melde wat in „The Missou- •eaks" (1976), vermeerder en bezit met enige miljoe- door „Superman" (1978) klassieke waardigheid te ;nen en echoode spook- ig als stem van de apoca- in „Apocalypse Now" ;,ast Tango" speelde Bran- e rol van Paul, een mid- are, berouwvolle Ameri- die een heftige sexuele ie heet met een anoniem meisje (gespeeld door Schneider). Bertolucci altijd beweerd dat de onage gespeeld door Bran- ■■foor een groot deel geba- was op Brando zelf. In boek, „Bertolucci door ^^ftlucci", zegt hij over een ^^Bikwaardige scène in de „Wanneer Marlon als vertelt over zijn jeugd, vertelt hij feitelijk het verhaal van zijn eigen leven, met een altijd dronken moeder en een gewelddadige vader ergens in Nebraska". Na de opnamen van Last Tan go zei Brando: „Ik maak nooit meer een film als deze. Ik vind het al niet leuk om te ac teren, maar het is nog nooit zo erg geweest als nu. Van begin tot eind had ik het gevoel dat ik misbruikt werd, iedere dag en ieder moment. Het was of mijn hele leven, mijn meest intieme gevoelens, uit me los gerukt werden". Nu, achttien jaar later, brengt de herinnering aan Last Tango een glimlach op Brando's ge zicht. „Ik heb nooit begrepen waar die film nou eigenlijk over ging. Op de laaste dag van de opnamen wist ik het nog niet". Er wordt gezegd dat Brando een groot deel van de film zelf geschreven heeft. „Ja, dat klopt. Gedisciplineer de improvisatie. Bertolucci zei wat hij wilde overbrengen en ik probeerde dat in een aan vaardbare vorm te gieten. Maar dat maakt nog geen film. Scènes maken geen film; het is hoe ze achter elkaar gezet worden. Kleuren maken geen schilderij". Twee miljoen Voor zijn rol in „Superman" kreeg Brando ruim drie mil joen per dag. Teveel? Brando vindt van niet. „Alles heeft zijn prijs. Ik denk niet dat het voor acteurs anders ligt dan voor popgroepen - het is wat de mensen ervoor willen beta len. Als je succes hebt is het het beste beroep dat er bestaat; heb je geen succes, dan is het het ergste. Ik zou liever stallen Marlon Brando zoals hij de laatste keer in de publiciteit ver scheen, in een interview met TV-presentatrice Conny Chung, vo rig jaar september. foto: ap schoonmaken dan een werklo- bevrediging meer in acteren, ze acteur zijn op zoek naar Het is voor hem eenvoudig werk". een manier om tijd te kopen Zelf vindt Brando nauwelijks „om te studeren en me bezig te houden met dingen die me meer interesseren". Is dat de reden geweest voor zijn nega tieve uitlatingen in het verle den over mensen die het beroep serieuzer nemen dan hijzelf - zoals Laurence Oli vier en Sir John Gielgud? „Ik denk dat zij de wereld een grote dienst bewezen hebben. Ze hebben een traditie levend gehouden en verdienen de lof die ze gekregen hebben. Oli vier krijgt die zeker van mij. Hij was een artiest in de volle dige zin van het woord en heeft zijn stempel overal op gedrukt. Door Olivier leerde ik Shakespeare kennen. In Amerika hebben we geen noe menswaardige theatertraditie. Er is geen echte stijl.' We zijn een meertalige groep met wei nig gevoel voor taal. Engelse vrachtwagenchauffeurs zijn meer taalbewust dan Ameri kaanse politici, die alleen maar wat mompelen. Maar als het over mompelen gaat moet ik natuurlijk helemaal m'n mond Film wijsheid Brando's acteertechniek wordt vaak vergeleken met de me thode ontwikkeld door de in 1938 overleden acteur en re gisseur Konstantin Stanislav sky. Volgens Stanislavsky dient de acteur zich volledig te identificeren met de te spelen rol. „Ik zie mezelf niet als een exponent van het theater van Stanislavsky. Wat in Amerika gebeurt is ook niet wat Stanis lavsky bedoelde. Alles is in geld vertaald. Als er in Ameri ka een vorm van kunst is, dan is dat geldverdienen". Wel concentreert Brando zich altijd op de man binnenin. „De mensen luisteren niet. Ze zijn geïntèresseerd in je gezicht. In wat je voelt. Een oude film wijsheid is dat je bij een shot van grote afstand met je ar men en benen moet zwaaien en grote gebaren moet maken. Bij een shot van gemiddelde afstand moet je gewoon praten en doen wat je moet doen. En bij een close-up moet je alleen maar denken, want de mensen kunnen je zien denken". Opvallend is dat Brando zijn tegenspelers zelden direct in de ogen kijkt. Dit komt omdat hij zijn tekst leest van grote spiekborden. Niet alleen om dat hij te beroerd is om zijn tekst te leren, zo stelt Brando: „Er is niets vervelender dan een regisseur die tegen een ac teur zegt naar de deur te lo pen, om te draaien en te zeg gen: 'Vaarwel, Martha'. Je weet dat dat gaat komen en het is zo saai. Het publiek is geconditioneerd om te begrij pen wat je gaat doen en het is dodelijk voor de acteur als het publiek je al bij voorbaat door ziet. Als je een beetje een idee hebt wat de tekst is en op de borden kan kijken, geef je -het publiek het gevoel dat de per sonage die je speelt zoekt naar woorden, dat hij nog niet weet wat hij zal gaan zeggen". De acteur Richard Harris houdt vol dat Brando tijdens de opnamen van „Muiterij op de Bounty" zijn script op het hoofd van Harris plakte. Ook doet het verhaal de ronde dat de tekst van Brando tijdens de beruchte boterscène in Last Tango op Maria Schneiders naakte zijde geschreven was. Brando maakt herhaaldelijk denigrerende opmerkingen over het beroep acteur. Hij ziet de acteur niet als kunstenaar, zelfs niet als kunstenaar op het gebied van de communicatie. „Je kan communicatie niet ge lijkstellen met artistieke ver dienste. Dat is niet hetzelfde. Wat is een kunstenaar als hij niet kan communiceren? De man die de roman schrijft die niemand leest of het schilderij schildert dat niemand ziet: Tennessee Williams was een dichter in hart en ziel: een ac teur moest wat hij schreef res pecteren. Hoe komt het dat er in de Italiaanse renaissance of de Vlaamse renaissance zo'n enorme verzameling geesten en talenten was? Waarom had den we in de zestiende eeuw zo veel fantastische Engelse dichters en schrijvers? Waar om waren er op een bepaalde tijd zoveel prachtige Duitse componisten? Vandaag de dag zie ik nergens meer zulke kunst. Waar' moet je dat zoe ken in Amerika?" „Popmuziek wordt gezien als een soort van existentiële poë zie - een kunstvorm die door een groot aantal Amerikanen serieus genomen wordt. Ik breng liever mijn tijd door in een locomotievenfabriek dan te luisteren naar wat mensen countrymuziek noemen. Maar andere mensen zien die muzi kanten als grote kunstenaars". Brando's afvalligheid ten op zichte van zijn vaderland wordt ten dele veroorzaakt door de bagage die hij noodge dwongen mee moet dragen: zijn roem. Hij werd, 23 jaar oud, een ster op Broadway in 1947 in het stuk „A Streetcar Named Desire". Hij kreeg vier jaar later een Oscarnominatie voor de filmversie. Zijn succes op het witte doek werd be kroond met een Oscar voor „On the Waterfront" in 1954. De mensen kennen hem. „Ik vind het vervelend dat mensen veranderen als ze een beroemde naam horen, dat ze je anders bejegenen als je be roemd bent. Ik geef absoluut niets om roem. In Amerika aanbidden we de godin van succes. Van de wieg tot het graf wordt ons geleerd dat we pas iets waard zijn als we suc cesvol zijn. Als we niet succes vol zijn betekent dat niet dat we minder waard zijn - het betekent dat we helemaal niets waard zijn. We hebben de hele wereld aangestoken met deze manier van denken". Hoe beschrijft Brando zichzelf in zijn paspoort? „Een meter 78, bruine ogen. Toen ik in het leger ging moest ik papieren invullen die ik beledigend vond. Ze vroegen me naar mijn ras. Ik schreef op 'mense lijk'. Ze vroegen wat mijn huidskleur was en ik schreef 'hangt af van het seizoen', want ik word bruiner in de zo- Beroep: acteur? Brando ant- woort niet, maar lacht. „Wan neer je aankomt op Heathrow moet je formulieren invullen en ik ben het zo nu en dan wel eens zat 'acteur' op te schrij ven. Op een keer vulde ik 'herder' in en gaf het formu lier terug aan de beambte. Terwijl hij me doorliet zei hij: Hoe is het met uw kudde, me neer Brando?". iportprogramma ZONDAG dklasse A: Elinkwijk-DHC; Blauw lormvogels; DCV-DWV; 20-AFC; Wilhelmus-RCH; RVC- EDO-Papendrecht. ilasse B: Hermes-DVS-ADO; Sparta; UVS-RKAVV; Neptu- Nieuwenhoorn-HMSH; erveer-Voorburg. laat* A: Overmaas-Verburch; aan '20-Oliveo; VELO-Blauw Quick-Oe Musschen; Rijswijk- Jerdonido; VUC-Roodenburg. »e A: Altior-FC Lisse; Olym- iwkoop; Soccer Boys-WSE; •JdOSR; Woerden-VVSB; ONA- jnum. B: Westlandia-Hoek van Tnd; GDS-DWO; BEC-HBS; GDA- LENS-VCS; DSO-Laakkwartier. :Rf'jC Feyenoord-TOGB; CVV-PFC; it, liet Hellevoetsluis; Excelsior'20- Oc< Wippolder-Groeneweg; Zwer- VDL. ^.jmse b: RAVA-VVP; ODB-Quick dooris; Spoorwijk-Den Hoorn; VIOS- itas; Crornvliet-De Postduiven; enburch-Scheveningen. c: WIK- vijk; Kranenburg-Quintus; )elfia; VDS-TEDO; RKDEO- LEM«'P,e'n: Schipluiden-Concordia. zaterdag i8e b: Monster-'s-Gravenz. SV; LE mfwerver-Excelsior P.; DSVP-Zwa- VI.; SSS-Leiden; HVO-SC Ever- Capelle-DUNO ■atse a: 's-Gravenzande-HBSS; jeze 32-Lyra; Scheveningen-PPSC; nerap Honselersdijk; Hoekse Boys- i8e a: ADO-Maasdijk; Die Ha- >SO; Loosduinen-HPSV; Dum- iV'35; SEV-JAC; MVV27-DEV- I: Berkel-BVCB; SVDPW-Piers- irkingen-Vlaardingen; Stellen- )SS'26; HSC"89-Den Bommel; NTVV. [^«Idvoetbal EN T Blijke Jeugd 'Masse a: Telstar-SC Heeren- FC Utrecht-FC Den Haag; •FC Volendam; SC Feyenoord- Emmen-Haarlem; AZ-FC Gro ei. 07ln. b: Go Ahead Eagles-Excel- PEC Zwolle-Willem II; FC Twen- Wageningen; Sparta-Roda JC; Sittard-Feyenoord; PSV- Nee 'P ze s-i inger Rapi,na'e i«ufld ilrlklnunA- RY ifdklasse: RVVH-ADO; Westlan- HC; Sparta-FC Lisse; VIOS-De chen; VCS-DCV; ARC-Unitas. klasse a: 's-Gravendeel- Slik- Zwijndrecht-EBOH; Spar- 20-Rijnm Hoogvl. Sport; SC lOord-Spijkenisse; Papendrecht- Sliedrecht-Barendrecht. B: -SJC; Rijswijk-Katwijk; Olym- NS; Alphense Boys-WSE; Wil- Rijnsburgse Boys; DSO-DWO. a: Hollandia-Elinkwijk; Joordwijk; DWV-RKAVV; Rood- g-Ajax 2; Quick Boys-UVS; UW. B: Middelburg-RBC; Kloe- DS'79; RKC-TOP; NAC-Quick Xerxes-SVV; Longa-BVV Den klasse: ADO-Excelsior; UVS- echt; SW-Quick Bpys; SC Fey- d-Spijkenisse; RKAVV-Rooden- IDHC-Sparta. klasse: RWH-'s-Gravenzandse RVC-Noordwijk; Barendrecht- VUC-VVSB; DSO-Alphense ARC-Olympla. inderop wint Amstelveen iTELVEEN/LEIDEN da Zonderop heeft de hal- nales bereikt van het in- B1 tennistoernooi van De tl in Amstelveen. De Rip- lie het toernooi in 1989 lend afsloot, bleef tennis es Denise Frèrejean met cijfers voor. In de B2- "ie heeft Hillegomse y Berkhout de eerste ron- oeiteloos overleefd. In het bezette BI-enkelspel bij leren was Richard van iwijk een te groot obsta- voor Mare Nagelkerken. kersverse Unicummer i vier games tekort voor ige. De in de B2-afdeling eerste geplaatste Mark eheuer moest zich met knieblessure terugtrek- De op zijn plaats opere- Maurice Fripbel toonde een waardig' vervanger Dennis van Scheppingen Stand te houden. DEN HAAG De ama teurvoetbalclubs in den lande hebben met afgrij zen kennis genomen van het principe-besluit van de Stichting Nationale Sporttotalisator (SNS) om hun definitief het ver koopmonopolie te ontne men. Daardoor kunnen de clubs een stevige portie inkomstenderving lijden. De voornaamste wijziging be treft het direct inschakelen van winkeliers bij het verko pen van formulieren. Omdat zij via terminals een directe met de SNS, zullen de sport clubs niet langer als onmisbaar tussenstation (met de nodige financiële voordelen) funge ren. Dat alles met als doel de sinds jaren dalende omzet van lotto en toto (een dikke 160 miljoen gulden, tegen ruim 240 miljoen acht jaar geleden) een halt toe te roepen. Op die ma nier is het bijvoorbeeld moge lijk dat tot kort voor de feite lijke uitslag van lotto dan wel toto meegespeeld kan worden, terwijl de sluitingsdatum dank zij de administratieve romp slomp nu nog op een veel vroeger moment ligt. Toch zal het volgens woord voerder Schubert van de SNS („We rekenen heel voorzichtig op een totaal van meer dan 200 miljoen gulden") niet zo'n vaart lopen voor de betrokken verenigingen. Indien het be sluit van de Sporttotalisator op 26 maart in de vaste kamer commissie van justitie zijn goedkeuring krijgt, hoeven de clubs zich niet „gepakt" te voelen. Schubert, die er gezien het al twee jaar durende over leg met het parlement op re kent dat de nieuwe wijze van meespelen vanaf 1 januari 1991 kan ingaan: „Natuurlijk zal het directe contact tussen winkeliers en SNS resulteren in inkomstenderving voor de sportclubs, maar er is een zeer soepele compensatie-regeling getroffen. Omdat met name de voetbalclubs, die ruim tachtig procent van de lotto- en toto- markt in handen hebben, de dupe dreigen te worden, is er in nauw overleg met de KNVB naar een oplossing ge zocht". Winkeliers De gevonden middenweg be staat uit twee delen. Aan de ene kant zullen de clubs die door hun „gebruikte" winke liers verliezen aan de SNS vijf jaar lang een afbouwende ver goeding ontvangen en, ten tweede, zullen sportverenigin gen die hoe dan ook potentiële klanten verliezen aan de grut ters een deel van de verloren inleg gecompenseerd krijgen. „Zo maken we een stuk zuig kracht die ten koste gaat van de clubs goed", aldus Schubert. Toch kan ook Schubert niet onder de conclusie uit dat na vijf jaar, als de compensatie is teruggebracht tot nul, „zo'n vijftig tot zeventig voetbal clubs" in acute problemen ko men. Het betreft dan juist die verenigingen die het grootste gedeelte van hun lotto- en to- togelden tot op heden verkrij gen uit de medewerking van winkeliers. „Dat is met name in de Randstad het geval", meent Schubert. „In de pro vincie halen verenigingen het geld en de formulieren vaak zelf op aan huis. In de grote steden is men veel afhankelij ker van de medewerking van winkeliers, die een gedeelte van het geld afdragen aan de clubs. Die verenigingen zullen inventief moeten worden. Bij voorbeeld door zelf veel abon nee-lotto spelers te werven, want die methode van spelen gaat nu juist weer meer geld opleveren". Het doorbreken van de mono poliepositie van sportclubs is niet de enige maatregel die de SNS goedgekeurd wil zien. Ook het al jaren knellende wettelijk maximum voor de hoofdprijs (500.000 gulden) hoopt de Stichting binnenkort te mogen doorbreken, evenals de introductie van nieuwe spelvormen naar buitenlands voorbeeld. „Als dat er toe kan leiden dat meer mensen zich storten op deze vorm van kansspel, is dat een goede zaak, óók voor de afzonderlij ke clubs. Want bij een hogere opbrengst kan via het lande lijk niveau uiteindelijk ook meer geld bij de plaatselijke verenigingen terecht komen", aldus Schubert. HENK RUIJL MOTORCOUREUR HEEFT NU STEUN VAN FABRIEKSTEAM OUDE WETERING Voor Wilco Zeelenberg kan het nieuwe wegrace seizoen niet snel genoeg beginnen. De 23-jarige motorcoureur staat te trappelen van ongeduld. Vanaf 25 maart, wanneer de Grand Prix in Japan het zestien races tellende programma opent, mag hij gaan aantonen of aan de top van de 250 cc-klasse al of niet serieus rekening met de Bleiswijker moet worden gehouden. ;,Ik hoop op een plaatsje bij de beste zeven", aldus blijft Zeelenberg bescheiden. Stie kem heeft hij echter allang van meer gedroomd. Maar wat graag zou de ex-motor crosser het goede voorbeeld van zijn huidige stalgenoot Hans Spaan (in 1989 tweede in de 125 cc) volgen. In de wetenschap, dat Zeelenberg nu ook de o zo essentiële steun van een professioneel geoutilleerd fabrieksteam (Honda) geniet, is een tweede succes voor het DC-racing- team een aantrekkelijke uit daging. Dank zij de steun van de hoofdsponsors Sharp en Samson ligt voor beide Nederlandse troeven een budget van 1,2 miljoen gul den gereed. „Mijn goede prestaties van vorig jaar (toen dertiende in de eind stand van het WK, red.) zijn gehonoreerd met dit fa- briekscontract. Het is nu aan mij om te bewijzen dat ik het waard ben", aldus Zeelen berg. Druk Waarschuwde team-manager Jan Huberts gisterochtend bij de spectaculaire presentatie in Oude Wetering voor een al te grote druk op de schou ders van Zeelenberg („Hij is jong, mist nog ervaring"), de rijder zelf neemt ook graag enige voorzichtigheid in acht. „Motorrijden is en blijft nu eenmaal een technische sport. Je hebt winst of ver lies nooit helemaal zelf in de hand, er kan altijd iets aan de machine stuk gaan. Ik probeer in elk geval zo sta biel mogelijk te rijden. Wei nig dieptepunten, weinig uit schieters. Je eigen grenzen leren kennen, bekeken rij den. Wat dat betreft, kijk ik graag naar een man als Ed die Lawson, die rijdt het hele jaar constant. Dat is ook mijn streven", aldus Zeelenberg die vandaag in het vliegtuig richting Japan is gestapt. Daar wacht op 25 maart de eerste Grand Prix-race anno 1990. „Jammer genoeg begin nen we op twee circuits die me helemaal niet liggen. In Suzuka en in Lagu Secuna (Amerika, 8 april, red.) wordt het voor mij een kwestie van erop blijven zit ten en zien dan toch nog zo veel mogelijk punten binnen te slepen. Nee, inhouden is er niet bij, ik ga heus wel vol uit, maar mijn echte kansen komen later in het seizoen. Dat hoop ik ten minste. De goede prestaties in de voor bereiding hebben me ver trouwen genoeg gegeven". Super In het Spaanse Jerez de la Frontera reed Zeelenberg de laatste weken talloze trai ningsrondjes, werden karre- vrachten aan banden getest. „Ik heb er diverse malen het ronderecord gebroken. Het ging echt super. De eerste dagen was ik nog wat stijf, 'logisch na drie maanden niks doen. Als je dan die motor weer onder je kont voelt, is dat best wel even nvennen. Maar ik ben een snelle leer ling", lacht Wilco Zeelenberg vanachter het imposante snelheidsmonster dat echt van onder tot boven is volge plakt met reclame-uitingen. „Ja, daar moeten we het nu Wilco Zeelenberg (links) naast zijn stalgenoot Henk Spaan. eenmaal van hebben, hè. Ik ben heel tevreden in dit team terecht te zijn geko men. Men heeft het beste met mij voor, en andersom natuurlijk ook. Je hebt in deze tak van sport genoeg mensen die je gouden bergen beloven, maar als puntje bij paaltje komt, drukken ze het zelf achterover". DICK KIERS Als suikerpatiënt staat u niet alleen. Tienduizenden suikerpatiënten hebben zich reeds verenigd in de Diabetes Vereniging Nederland ©VN). De DVN helpt ook u meer van het leven te maken. Tijdens cursussen en voorlichtingsbijeenkomsten doet u prak tische kennis over diabetes op. Regelmatig zijn er gespreksavonden bij u in de buurt waarin uerva- Postcode; ringen met andere diabetici kunt uitwisselen. Zo leert u hoe u op vakantie ik gebi kunt, een baan kunt aanhouden, kunt sporten, enz. De DVN helpt u tevens met goede raad en individuele hulp bi) medische en maatschappelijke problemen. U ontvangt maan- 1i delinks het voorlichtingsblad DIABC. Word nu lid en vul de bon Ik geef mij op als lid v I Stuur mij informatie o j Naai^: in. Bellen kan ook: 033 - 630566. Stuur deze bon in een ongefrankeerde envelop naar: Diabetes Vereniging Nederland, Antwoordnummer 933, 3800 VB Amersfoort. TOP besluit zaalseizoen op passende wijze DEN HAAG TOP heeft een passend einde ge maakt aan een teleurstel lend verlopen zaalseizoen. De korfbalclub uit Sassen- heim, roemloos gedegra deerd uit de hoofdklasse, kreeg in de strijd om de Rijndelfland-bokaal met 14-22 klop van Die Haghe, dat zondag juist haar ren tree in de hoogste klasse bewerkstelligde. Het achttal van coach Wim Kerkum miste met Stella Tig- gelman, Jacqueline Winter, Gerco Langelaan en Ron van der Willik een vak basisspe lers en maakte een apatische indruk in het duel met de be kerwinnaar uit Den Haag. In vallers Sandra van Rookhui- zen, Egbert Dijkstra en Jan de Vroomen waren de enigen, die in het eerste half uur iets op merkelijks presteerden (3-10 rust). Ook na de paalwisseling liet TOP alles gelaten over zich heen komen, zodat het verschil stil aan steeds hoger opliep (9^20). Typerend voor het spel van de Leidse bekerhouder was wel, dat de basisspelers zich eerst in de laatste vijf minuten met het scoreverloop gingen bemoeien. Anne van der Zaag (2) en Ka rin Westerbeek bepaalden de eindstand op 14-22. „Je mag na een degradatie niet verwachten dat een ploeg de lijnen van het veld speelt", vergoelijkte Wim Kerkum het glansloze spel van zijn volge lingen. Liever blikte hij voor uit op de tweede helft van het veldseizoen, waar TOP juist op de weg terug is naar de hoofd klasse. „Wij gaan straks weer de frisse buitenwind in voor het veld, tenslotte staan daar even belangrijkere dingen op stapel". Theo Korporaal is door TOP aangetrokken als trainer voor het komend seizoen. Korporaal, die drie jaar het Amsterdam se Rohda onder zijn hoede heeft gehad, wilde aanvankelijk een jaar stoppen, maar beschouwt het als een uitdaging met een weer op het op één na hoogste niveau aan de slag te Spelmoment uit de finale tussen Die Haghe en TOP. FOTO'S: CORNÊ SPARIDAENS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 9