VU alsnog bereid tot gesprek met 'Kampen' over één ambtsopleiding CcidócSomci^ CeidócSommit frev v brieven van lezer: Verenigd Duitsland biedt kerk prachtige kansen kerk wereld Sovjet-joden vrezen opnieuw anti-semitisme rap n beroepingen GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidócSommvt WOENSDAG 7 MAART 1990 PAGIN II Bisschop waarschuwt heavy metal-groepen NEW YORK Rockgroepen die 'heavy metal' produceren, moeten goed beseffen dat zij een bondgenoot van de duivel kunnen zijn. In het aartsbisdom New York was hun muziek in de afgelopen maanden twee keer aanleiding voor een duivel-uitbanning door rooms-katholie- ke priesters. Kardinaal John O'Connor, aartsbisschop van New York, heeft deze waarschu wing in een preek laten horen en daar mee voor enige beroering onder rock- musïci gezorgd. Zij vinden de waarschu wing van de kardinaal overtrokken. O'Connor geeft de duivel te veel krediet. „Hypocriet" noemt leadzanger John Oli- va van The Crash O'Connors preek. „Als ik over de duivel zing, is het bijna altijd op een negatieve manier. Voordat men sen gaan klagen, zouden ze eerst.de tekst goed moeten bestuderen", aldus Oliva. O'Connor haalde als enige voorbeeld in zijn preek Ozzy Osbornes 'Suicide Solu tion' aan, een nummer dat een 19-jarige jongen draaide op het moment dat hij zelfmoord pleegde. Hij is ervan over tuigd dat dit soort zwartgallige muziek jongeren in handen van de duivel drijft. De kardinaal gaf geen tekst en uitleg over de duivel-uitbanningen in zijn aartsbisdom. Exorcisme is, behalve in horror-films, een uiterst zeldzaam reli gieus ritueel dat rooms-katholieke pries ters toepassen op mensen die door de duivel bezeten zijn. BILLY GRAHAM: BERLIJN Een ver enigd Duitsland biedt volgens de Amerikaanse evangelist Billy Graham ongekende mogelijkhe den voor de verkondiging van de christelijke bood schap. Als de kerken deze kansen grijpen, kunnen zij Duitsland „een van zijn mooiste uren" bezor gen. De 71-jarige Graham spreekt zaterdag op een grootscheepse evangelisatie-bijeenkomst voor de Rijksdag in Berlijn. Hij is uitgenodigd door de Evangelische Allianties in de DDR en de Bondrepubliek en zal onder anderen hartelijk welkom worden geheten door de evangelische bisschoppen van Berlijn: Martin Kruse (west) en Gottfried Forck Precies dertig jaar geleden hield Graham op dezelfde plaats in Berlijn een toespraak die door ruim 30.000 mensen werd beluisterd. Onder het motto: „Na de uiterlijke om wenteling moet de innerlijke omkeer volgen", is de bevol king van Berlijn uitgenodigd opnieuw massaal te komen luisteren naar de bekende evangelist. Graham houdt het voor mo gelijk dat Oost-Europa in de nabije*toekomst de „grootste missionaire golf zal ondergaan die de wereld ooit gezien heeft". Maar dan moeten wel de Westeuropese kerken ho gere prioriteit geven aan evangelisatie. Zij kunnen wat dat betreft veel leren van de kerken in Afrika, Azië en La- tijns-Amerika. De rooms-katholieke bis schoppen uit de Bondrepu bliek en de DDR ontmoeten elkaar vandaag en morgen voor het eerst sinds de bouw van de Muur in 1961, maar koesteren hiervan niet al te hoge verwachtingen. Specta culaire beslissingen zullen er in Augsburg niet worden ge- Rooms-Katholieke Kerk in Litouwen staat volledig achter Sajudis ROME De Rooms-Katho- lieke Kerk in Litouwen staat volledig achter Sajudis, de na tionalistische beweging die streeft naar afscheiding van de Baltische republiek van de Sovjetunie. Kardinaal Vin- centas Sladkevicius heeft dit dinsdag in de Italiaanse krant Avvenire gezegd. De aartsbisschop van Kaunas vindt' wel dat de strijd voor onafhankelijkheid van Litou wen „absgluut zonder bloed vergieten" moet verlopen. Hij hoopt dat de westerse landen het streven naar onafhanke lijkheid met alle middelen zullen ondersteunen. Sladkevicius gaat ervan uit dat paus Johannes Paulus II in 1991 bij ziin vierde bezoek aan Polen ook Litouwen aan doet. De paus werd maandag door het Sovjetpersbureau Novosti nog geroemd om zijn „positieve invloed" op de in ternationale politiek. Mijn smaak is allereenvoudigst. Ik ben altijd tevreden met het beste LUNTEREN De Vrije Universiteit is alsnog be reid met de Theologische Universiteit in Kampen te praten over het samen groeien naar één ambts opleiding. Dit zei de dekaan van de theologische faculteit van de VU, prof. dr. H. Leene, dins dag tijdens een eerste bespre king op de Gereformeerde sy node over de predikanteno pleiding. In november had Leene nog gezegd dat „met veel wijsheid, overleg en geduld" misschien in het jaar 2001 de eenwor ding van de predikantenoplei ding van de VU en Kampen mogelijk is. In het gesprek met Kampen, het liefst onder leiding van het moderamen (dagelijks be stuur) van de Gereformeerde synode, zou ook het Samen op Weg-proces een rol moeten spelen. Verder moeten be paalde elementen uit de plan nen van de gezamenlijke Her- vormde-Gereformeerde werkgroep (IWOOT) erbij be trokken worden, zo zei Leene, zonder dit nader toe te lich ten. Tot dusver heeft de VU zich verzet tegen die plannen, waarbij de Gereformeerde en de Hervormde predikanteno pleiding elk in één nieuw op te richten bijzondere universi teit worden ondergebracht. Bovendien zouden de kerken dan eikaars opleiding erken nen. Door de weigering dreig de de VU buiten deze inter kerkelijke opleiding te vallen. Alle kerkgenootschappen moeten voor 1 april minister Ritzen van onderwijs en we tenschappen laten weten op welke wijze zij reageren op de aanbevelingen van de ver kenningscommissie godge leerdheid. Deze 'commissie Oberman' pleitte voor kwali teitsverbetering en concentra tie van het aantal opleidingen. Bovendien heeft de gemeen schappelijke synodevergade ring van de Hervormde en Gereformeerde Kerken bij herhaling aangedrongen op een geïntegreerde predikante nopleiding. De VU heeft er vooral be zwaar tegen dat in de nieuwe plannen de gehele theologi sche opleiding onder kerkelij ke verantwoordelijkheid zou komen. Ook de openbare uni versiteiten hebben protest aangetekend tegen deze 'ver- kerkelijking' van de theolo gie. De VU wilde daarom de hui dige overeenkomst met de Gereformeerde Kerken hand haven, die een deel van de predikantenopleiding aan de VU hebben. Prof. Leene zei dat de VU er ook niet tegen is dat dit contract ter discussie komt te staan. Als de invloed van de Gereformeerde Ker ken niet ver genoeg gaat, dan moet de synode maar aange ven in welk opzicht het moet worden veranderd. Financiën De Gereformeerde Kerken krijgen voor het eerst een fi nancieel meijarenplan. „Een zeer stringent bezuinigingsbe leid blijft noodzakelijk," aldus de deputaten (deskundigen) voor personele zaken, finan ciën en organisatie. Zij verwachten enerzijds een voortgaande daling van het ledental en anderzijds een 'niet onaanzienlijke stijging' van de loonkosten, omdat de kerkelijke medewerkers trendvolgers zijn. Strenge doorvoering van het bezuinigingsbeleid zou inhou den dat er in het geheel geen nieuw werk kan worden aan gevat. Daarom besloot de sy node een startfonds nieuw be leid in te stellen, waaruit kleinschalige nieuwe projec ten kunnen worden gefinan cierd. In eerste instantie wordt daarvoor een bedrag van een kwart miljoen gulden gereserveerd. Homo-besluit De vertrouwenscommissie ho mofiele theologen in de Gere formeerde Kerken kan haar werkzaamheden voortzetten nu de Gereformeerde synode onduidelijkheid over een sy nodale uitspraak inzake ho moseksualiteit heeft weggeno men. Met slechts vijf stem men tegen onderstreepte de synode dinsdag het besluit uit 1979 als „een oproep aan alle plaatselijke kerken tot volle dige aanvaarding van homo: fiele gemeenteleden ook in de ambten". Steeds vaker, zo bleek de ver trouwenscommissie, legden de kerken die uitspraak als een vrijblijvend advies naast zich neer. Zij beriepen zich daarbij op de minimalistische uitleg die de gereformeerde delega tie hiervan in 1988 had gege ven tijdens de vergadering in Harare van de Gereformeerde Oecumenische Synode, waar scherpe kritiek werd geuit op het liberale homo-standpunt van de Gereformeerden, in 1988 te Harare en het daar mee samenhangende besluit van de Gereformeerde synode uit datzelfde jaar. Voor de vertrouwenscommis sie was deze onduidelijkheid een reden om haar werk zaamheden op te schorten. Zij was in 1986 in het leven ge roepen nadat was gebleken dal er voor homoseksuele pre dikanten nauwelijks plaats was in de herberg van de Ge reformeerde Kerken. Toen deze commissie in 1988 hon derd vacante gemeenten be naderde of zij een homoseksu ele predikant zouden willen beroepen, reagerden slechts vier positief. Samen op Weg Om stoom af te blazen, besloot de gereformeerde synode gis teravond achter gesloten deu ren over de impasse in het Sa- men-op-Weg-proces te praten. Voordat een ad-hoc-commis- sie uit beide synoden een ge meenschappelijk voorstel for muleert, was het volgens de gereformeerden dringend ge wenst intern de gang van za ken tijdens de laatste combi synode te bespreken. Zoals bekend, kwamen gerefor meerden en hervormden toen min of meer tegenover elkaar te staan wat hun visie op de toekomstige kerkorde betreft. Volgens enkele synodeleden is er gisteravond inderdaad stoom afgeblazen. De synode nam met instemming kennis van de uitspraak van de her vormde synödevoorzitter ds. B. Wallet, die verklaarde, dat er „aan de Hervormde Kerk echt wel iets te verbeteren valt". Een gemeenschappelij ke kerkorde ontwikkelen zou ook voor de Hervormde Kerk 'een welkome uitdaging' zijn. Deze uitspraak biedt perspec tief voor een verder gesprek, vond de gereformeerde syno de. intHiiuui j-mr 3-r MOSKOU Achter de voordeur van Venjamin Gaufbergs woning hangt een kleine zwarte bijl. De deur zelf heeft meerdere stalen sloten. De magere 69-jarige joodse man, die in de Tweede Wereldoor log nog tegen de nazi's- heeft gevochten, maakt zich nu opnieuw op voor de strijd. Hij moet zich zelf gaan verdedigen te gen eventuele aanvallen van anti-semieten. „Als ze de deur intrappen, dan hak ik hun vingers eraf. Wat zou ik anders moeten doen?" zei Gaufberg met een bezorgd gezicht. Lang niet iedereen heeft een bijl bij de voordeur hangen, maar is Gaufberg zeker niet de enige onder de Sovjet-jo den die bang is voor de anti semitische gevoelens onder de Sovjet-bevolking. Net als een groot aantal andere joden in de Sovjetunie bereidt Gauf berg zich voor op zijn emigra tie, iets dat hij vroeger nooit had willen doen. De invoering van de hervor mingspolitiek van president Michail Gorbatsjov heeft ook geleid tot een versoepeling van de emigratiebepalingen voor Sovjet-joden. Bovendien mogen joden hun geloof weer belijden erv cultuur uitdragen. Het heeft er echter ook toe geleid dat Sovjet-nationalisten nu hun mening in het open baar verkondigen, vaak in de vorm van anti-semitische uit spraken. Zondebok Door de slechte economische situatie en de politieke onrust zijn veel Sovjet-burgers naar een zondebok gaan zoeken en zijn joden hiervan het slacht offer geworden. Joodse schrij vers zijn in elkaar geslagen, er is anti-joodse graffiti op de muren verschenen en er zijn vlugschriften opgedoken waarin de „joodse dreiging" wordt veroordeeld en wordt opgeroepen tot aanvallen op joodse burgers. De officiële pers heeft de laat ste tijd regelmatig anti-semiti sche artikelen gepubliceerd. Aleksander Boesjkov schreef in juni vorig jaar in het dag blad Krasnojarsk Komsomo- lets dat joden in het Sovjet leiderschap „hebben deelge nomen aan alle vormen van volkerenmoord in de Russi sche geschiedenis". Een van de ergste incidenten waarin anti-semitisme een rol speelde, deed zich voor op 18 januari dit jaar. Zeker 50 mensen bestormden toen een vergadering van liberale schrijvers, onder wie enkele joden. Volgens het tijdschrift Ogonjok zouden de aanvallers enkele schrijvers „Zjids" heb ben genoemd, een scheld woord voor jood. Ook zouden ze hebben geschreeuwd: „Dit keer zijn we met megafoons gekomen, de volgende keer komen we met machinegewe ren." Tot nu toe is er nog geen sprake van echte pogroms te- fen de 1,4 miljoen joden in de ovjetunie, maar er duiken de laatste tijd wel -allerlei ge ruchten op dat deze voor de deur staan. Uittocht De vrees voor deze pogroms hebben tot een ware uittocht van Sovjet-joden geleid. Vorig jaar verlieten ongeveer 71.000 Sovjet-joden hun vaderland. maakt zich dit jaar op voor de ontvangst van ongeveer 230.000 Sovjet-joden. „Iedereen die ik ken probeert het land te verlaten," zei Gaufberg. Ook Roza Gutman, een 23-jarige joodse uit de Krim, maakt zich op om te vertrekken. Volgens haar is de haat tegen de joden de laatste jaren sterk toegeno men. „Het is nu gewoonweg gevaarlijk geworden," zei ze. De 23-jarige studente zei mis schien zelf een geweer te zul len kopen om zichzelf te ver dedigen. Ze zei dat haar stu dentenkamer al een keer overhoop was gehaald en dat medestudenten haar hadden bedreigd en toegeroepen: ■RjHMÉ 3W« Jsuiy ..-V. De Russiche mensenrechten-activist Natan Sharansky was gsiteren bij een demonstratie in Jeru zalem met als doel de Israëlische regering op te roepen alle middelen te gebruiken om joden de Sovjet-Unie uit te krijgen. FOTO: AP tegendeel moet bewijzen. Na dat er in Odessa vlugschriften waren opgedoken waarin Hit- Ier werd geciteerd en tot po groms werd opgeroepen, ver scheen de regionale leider van de communistische partij op televisie. Hij veroordeelde de actie en zei dat er „ingrij pende maatregelen" zouden worden genomen. Het Sovjet-ministerie van bin nenlandse zaken zei dat de geruchten over op handen zijnde pogroms ongefundeerd zijn en dat de artikelen in de pers „het volk misleiden en ertoe dienen de etnische on lusten aan te wakkeren en het land te destabiliseren". Wel zijn inimddels gerechte lijke stappen ondernomen te gen de Pamjat, de Sovjet-na tionale groepering die anti-se mitische gevoelens propa geert. Dergelijke maatregelen van de regering hebben men sen als Gaufberg echter nog niet overtuigd. „Ik heb nu nog maar een doel: te overle ven totdat ik hier weg kan." ANDREW KATELL (AP) „Scheer je weg uit ons land". „Het is zo erg geworden dat mijn vrienden elke zondag zeggen dat er een pogrom zal worden gehouden en hun hui zen dus niet durven te verla ten," aldus Gutman. In december vorig jaar werd in de Sovjetunie het eerste joodse nationale congres ge houden. Daarin werd de „on afgebroken reeks van anti-se- mitische incidenten" veroor deeld en de regering om be scherming gevraagd. Het anti-semitisme in de Sov jetunie is niet iets van de laat ste jaren. Tsaar Nicolaas I zei in 1816 al dat joden „lastige bloedzuigers" waren. Tsaristi sche strijdkrachten keken ge woon toe of deden zelfs mee als joden rond 1880 en 1900 bij pogroms in elkaar werden ge slagen of vermoord en joodse winkels werden leeggeplun derd. Stalin Nadat de tsaar was verdre ven, konden de joden hun „schuilplaats" in de Pale, in de Oekraine, verlaten en zich in de hele Sovjetunie* vesti gen. In 1918 had Lenin zelfs een decreet uitgevaardigd waarin anti-semitisme offi cieel werd verboden. Diens opvolger Josef Stalin trok zich echter niets van het de creet aan en lanceerde een campagne tegen „kosmopoli tisme", waarin joden werden gearresteerd en geexecuteerd. Vlak voor zijn dood in 1953 liet hij zelfs een aantal joden op een afschuwelijke manier vervolgen omdat zij van plan zouden zijn geweest hem te vermoorden. Volgens de Sovjet-encyclope die zou anti-semitisme na de dood van Stalin zijn verdwe nen, maar daar was in werke lijkheid geen sprake van. Tot voor kort mocht er zelfs geen onderwijs in het Hebreeuws worden gegeven. De huidige Sovjet-regering is verweten te laks te zijn bij het optreden tegen anti-semitis me. Derhalve is de overheid met een eigen propaganda campagne begonnen die het Baptisten blazen oecumene nog geen nieuw leven in VELZEN Hei; bestuur van de Unie van Baptistenge meenten gaat niet in op een verzoek om de oecumene in de plaatselijke gemeenten nieuw leven in te blazen. De Rijswijkse predikant ds. J. Broertjes heeft dit verzoek onlangs gedaan in het offi cieel orgaan van de Unie. Unie-voorzitter W.J. Blanken zegt dat een dergelijk voorstel alleen bespreekbaar als het via de officiële weg op de ta fel van de algemene vergade ring komt. Hij heeft echter de indruk dat het voorstel ook daar weinig kans van slagen heeft, „omdat een groot ge deelte van de Baptistenge meenten er geen behoefte aan heeft". Broertjes had het bestuur in 'De Christen' gevraagd ge meenten die zijn aangesloten bij een plaatselijke raad van kerken bijeen te roepen. Hij hoopte dat hierdoor de „oecu menische opdracht" van de gemeenten nieuw leven kon worden ingeblazen. De emeri tus-predikant vertegenwoor digde de Unie in de Raad van Kerken tot 1963, het jaar waarin de Baptisten om prin cipiële redenen en uit angst voor polarisatie besloten hun deelname te beëindigen. Als het bestuur niet bereid is een dergelijk contact tot stand te brengen, zal Broertjes een van de 'oecumenische' Baptis tengemeenten vragen dit te doen, zo schreef hij in De Christen. De predikant was dinsdagmorgen niet voor commentaar bereikbaar. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Grijpskerk en Visvliet J. Schuitemaker, kand. te Groningen. Aangenomen naar Hattem J. van Belzen te Langerak; naar Lemmer G.A. de Roos te Heemse. Bedankt voor Ter Aar A.N. Rietveld te Ame- rongen. Toegelaten tot de evangelie bediening A.A. Bosman, W. Buyte- wechtstraat 195b, 3025 XJ Rotter dam; mw.J. Herweijer, Bunthof 128, 4623 AP Bergen op Zoom; mw.L. Muilwijk-Huis, Trekweg 54. 8763 ME Parrega; J.A. Roetman, van Eysen- galaan 344, 3527 VL Utrecht; C.M.W. Visser 't Hooft, Vivlenstraat 8, 2582 RT 's-Gravenhage. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar D. Engelage, Heillgeweg 2, 9636 CN Zuidbroek; J. Schuitemaker, Mun- sterheerd 82, 9731 GK Groningen. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Rotterdam-West R. van Beek te Veenendaal (Pnlelkerk). Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Enschede-Oost C. van der Leest te Harllngen. Haalt Sovjetunie 1991? De naoorlogse generatie heeft in George Orwells beroet311 boek '1984' de nachtmerrie kunnen lezen van de totalis staat, waarin de 'Grote Broer' alles wist, zag en bepaalde ge 1970 schreef de Russische dissident Amalrik zijn toen i scl verbazing ontvangen antwoord: 'Haalt de Sovjetunie 198 e1 waarin hij aantoonde dat dat niet het geval zou zijn. Op t{ ogenblik, zowat zes jaar verder, is de vraag of de Sovjetu de glasnost en de perestrojka zal overleven, actueel gew^j. den. HET communistische jeugdblad Komskomolskaja Prafge schreef in januari; „Het is waarschijnlijk dat het concept een Unie van Socialistische Sovjet Republieken in 1990 i de politieke wereldkaart zal verdwijnen". Is Gorbatsjov i del zijn versterking van het presidentschap en met de verkie gen in deelrepublieken bezig met de laatste wanhopige gingen om het politiek uiteenvallen van de Sovjetunif voorkomen? De Sovjetunie als groot wereldrijk is in de zeventig jaar haar bestaan bij elkaar gehouden door twee dingen: de c munistische leer, die boven nationalistische en culturele schillen stond, en het roepingsbe^ef van de Russen om ding te geven. Een besef dat Dostojevski ontleende aan en wat al te maken had met die monnik Timotheüs, die ts Ivan III na de val van Constantinopel ervan had weter overtuigen om van Moskou het derde Rome van de ooste orthodoxie te maken. Stalin zei het vlak na de overwinn op de Duitsers in 1945 zo: „Het Russische volk, als leide natie binnen de Sovjetunie, heeft in de oorlog het recht kregen om de gids te zijn van het hele Sovjetrijk". Maar nu het communistische systeem niet meer alsL ment werkt komt nationalisme tevoorschijn in de Baltisf landen, de Kaukasüs, in Azië en de Oekraïne. Cultureej religieus zijn de verschillen tussen de volken in het bijn metelijke Sovjetrijk enorm, en economisch hebben somni gebieden de grote Sovjetunie ook niet nodig, zoals Azerbal zjan op basis van de olie, de Oekraïne met zijn vruchtJ grond en vele bodemschatten en Oezbekistan als grootste toenproducent van de wereld. Op het moment dat een centralistisch gedirigeerde comijl nistische partij de Unie van Socialistische Sovjet Republiel pei niet meer met een superieur geachte ideologie in het gaimt houdt, worden de Russen, die zich over het hele rijk spreid hebben en hun taal tot de officiële handels-, bestui jgC en wetenschapstaal van de Sovjetunie hebben gemaakt, t voortrekkers tot ongewenste kolonisatoren. Het Kremlin ioti het Russische Moskou wordt dan het op te blazen centrhr: van een neo-kolonialistisch rijk, waarin de Russen te i |*a touwtjes in handen hebben. vj De kritische Boris Jeltsin heeft gezegd dat Gorbatsjov l| ten zijn land populair is, maar in de Sovjetunie niet, onim( hij niet doorzet terwijl de chaos dreigt. En de Tsjechis in president Havel heeft er als niet-communist voor het Am 'g* kaanse Congres voor gepleit Gorbatsjov te steunen bij hervormingen. Want vvat gaat er gebeuren wanneer communistische tsarenrijk inderdaad uiteenvalt? En wat ,jn de consequenties daarvan, niet alleen voor de Sovjetunie z uci maar ook voor Europa, het andere grote buurland China mi de wereld? set dze De Sovjetunie is zo groot, dat een ineenstorting van d structuren daar internationale consequenties zal hebben. "1 vendien is de Sovjetunie een belangrijk producent van aaLJj gas en grondstoffen, en beschikt het land over gigantisch wapenvoorraden. In welke handen zullen die vallen in ibs< geval van anarchie? De vrije wereld is blij met wat erie e Oost-Europa aan de gang is, maar wat gaat er gebeurer#?3 de Sovjetunie, die 1984 wèl heeft gehaald, 1991 niet h* Dat is niet alleen voor de inwoners van het Sovjetrijk maar voor alle mensen op deze wereld een angstige vraa Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezondei stukken te bekorten. A an trekkingskrach t Naar verluidt hebben de bis schoppen een vastenbrief ge schreven,' waarin zij de men sen aanraden de kerkelijke zondagsviering vol te houden of te hervatten. Nog vóór die brief ons kon bereiken, be zorgde Marinus van den Berg de lezer een soort antibrief, in zijn zaterdagse column. Daarin lijkt hij de mensen die wegblij- ziet) te willen rechtvaardigen door hun als argumenten zijn eigen frustraties toe te dichten. In zijn nogal huilerig verhaal staat acht keer het woord 'pijn' en het 'lijden aan de kerk' rijst weer eens theatraal de pan uit. De kerkverlaters lijken deer lijk gewond ontsnapt uit een middeleeuwse folterkamer. Persoonlijk denk ik dat veel mensen die niet meer in de kerk komen integer genoeg zijn om de oorzaak meer bij zichzelf te zoeken: je bent jong en je wilt wat, je denkt nog de kerk niet zo nodig te hebben. Anderen zullen toegeven dat hun levenswijze niet meer zo overeenkwam met wat de kerk mocht verwachten en dat ze liever ,de kerk dan die venswijze lieten varen. Of zullen ruiterlijk erkennen as) de kerk niet hen, maar dat ise de kerk en het gebed lie ver schieten. Gerede aanleiding St< excuses en verklarende o err standigheden voor kerkvei ting zullen zich ook all ndi voordoen. Maar die zou ik n >en zoeken waar Van den Berg ten meent te vinden. De ki Ni heeft niet de vrijheid lier krom is recht te praten, kan geen bevrijding brenj isk door het besef van schuld >n te wissen. De kerk kan ev ll min meegaan in 'de oecumf acl van de grootste gemene del 'Sil Er zijn kerken en pressiegr OU' pen waar men bijna niets De looft en aan alles twijfelt. ver men in een daarmee een '00 worden kerk nog aan gel n ii en morele opvattingen germ ers heeft en met elkaar kan defAt 'zou zo pover zijn, dat woord 'kerk' met meer één korrel zout genomen moeten worden. Van zoi smakeloos lijkt mij geen ni we aantrekkingskracht te v wachten. A. van Dongen, DEN HAAG. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor- Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. IA Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling Bij betaling per accept-girokaaitj per maand f. 24,85 per maand 25,f per kwartaal 74,10 per kwartaal 75/ per jaar 284,50 per jaar 285,! Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070-3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 !idl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2