„Dostojewski's duivel in het Pools
even duidelijk als in Nederlands"
Laurens van Rooi jen
met auto te water
Studio Amsterdam" mag niet van KRO
[JNST/RTV
CcidócSomcmt
WOENSDAG 7 MAART 1990 PAGINA 15
)X Habbema kandidaat
lor functie Forum
;CHEDE Cox Habbema, directeur
de Amsterdamse Stadsschouwburg, is
van de kandidaten voor de functie van
itiek adviseur bij het opera- en muziek-
•2* 1 ilschap Forum in Enschede. Forum ver-
orstfht dat de gesprekken met de gagadigden
het artistiek adviseurschap binnen een
ind kunnen worden afgerond. Het be-
een. deeltijd-baan. Omdat de nieuwe
itionaris zich gaat bezighouden met ope-
diei oekt Forum iemand die grote ervaring
j t met theater. „Vandaar dat wij onder
i, eren met mevrouw Habbema praten", zo
de woordvoerder van Forum toe. Hij
akit eraan toe dat de 45-jarige Cox Habbe-
in elk geval tot 1991 directeur van de
f,iuwburg in Amsterdam blijft. Wie de an-
kandidaten voor de functie bij Forum
is niet bekend gemaakt.
Moderne kunst bij
Staal Bankiers
DEN HAAG Een selectie
moderne en hedendaagse schil
derijen uit Sotheby's voorjaars
veiling is van 19 tot en met 22
maart bij Staal Bankiers in Den
Haag te bezichtigen. Te zien zijn
werken van Nederlandse
kunstenaars als Bram van Vel
de, Jan Sluijters, Piet Mondri
aan, Leo Gestel, Jaap Nanninga,
Jan Toorop, Bram Bogert, Karei
Appel en Corneille. Verder van
de Belgen Theo Rijsselberghe
en Floris Jespers en van de De
nen Richard "Morten, Else An-
felt en Asger Jorn. De kijkda
gen bij het veilinghuis in Am
sterdam zijn van 6 t/m 9 april.
De veiling zelf is op 10 april.
Van Gogh-
expositie voor zes
miljard verzekerd
AMSTERDAM In de Assu
rantiebeurs in Amsterdam wordt
morgenmiddag de verzekerings
polis voor de Vincent van Gogh-
overzichtstentoonstelling onder
tekend. Daarmee wordt de
grootste transactie op het gebied
van kunst ooit in de verzeke
ringsbranche succesvol afgeslo
ten. De totaal te verzekeren
waarde van de kunst werken, be
draagt 6 miljard gulden. De
kunstwerken zullen worden ten
toongesteld van 30 maart tot 29
juli 1990 in de Rijksmuea Vin
cent van Gogh in Amsterdam en
Kröller Muller in Otterlo.
Jasper de Moor
weer thuis
DEN HAAG De acteur Jasper
de Moor is na een verblijf van
twee weken in een gevangenis bij
de Indiase stad Goa teruggekeerd
in Nederland. De Moor was aan
gehouden op verdenking van il
legaal verblijf. Hij maakte een
rondreis door India. Tijdens de
reis werden al zijn papieren ge
stolen. De acteur riep de hulp in
van Buitenlandse Zaken, maai
dat kon niet verhinderen dat hi;
werd opgepakt. Volgens het mi
nisterie heeft het Nederlandse
consulaat in Bombay in overleg
met de familie van De Moor ge
zorgd voor een nieuw paspoort
een uitreisvisum, een ticket en de
noodzakelijke financiën.
Zusters Redgrave
in „Drie Zusters"
LONDEN De gezusters
Vanessa en Lynn Redgra
ve zullen dit jaar voor het
eerst samen op het toneel
staan. Zij spelen beiden een
hoofdrol in het stuk „Drie
Zusters" van de Russische
schrijver Anton Tsjechov.
De dochter van Vanessa
Redgrave, Joely Richard
son, speelt eveneens een
rol in het stuk, dat in no
vember in Londen in pre
miere gaat.
„Drie zusters" wordt gere
gisseerd door de in de Sov
jetunie geboren regisseur
Robert Sturua.
Akoestische Fatal Flowers
AMSTERDAM Ter ondersteuning van hun
nieuwe elpee „Pleasure Ground" en de daar
aan gekoppelde tournee, die tot eind april
duurt, speelt Fatal Flowers de middag voor
elk optreden in de bekendste platenzaak van
de stad waar het Amsterdamse kwartet speelt.
Het gaat om een akoestische set (o.m. met
staande bas) van veelal drie nummers. Het
eerste mini-optreden is op 14 maart in Am
sterdam bij Get Records. Nummers die dan op
het repertoire staan, zijn- „Pleasure Ground",
„Burning" en „How Many Years". Een dag la
ter is de groep in Leiden te vinden voor hun
optreden in het LVC. De platenzaak waar de
fans dan terecht kunnen, is Plato, waar Ri
chard Janssen (zang, gitaar), Robin Berlijn (gi
taar). Geert de Groot (basgitaar) en Henk Jon
kers (drums) ook platen zullen signeren. „Als
het ons echt goed bevalt, maken we in de toe
komst misschien wel een akoestische elpee",
aldus Henk Jonkers.
'g
oede
edoelingen
olen
?rzanden
luivel' naar fragment uit 'De ge-
(ders Karamazow' van Dosto-
Deki door acteur van het Nowy
uit Warschau. Gisteravond in
rakke Grond, Amsterdam. Her-
vanavond en morgen-
morgenmiddag.
Lijn-
me-_
j d^L
ge
cia-en niet donderdag in het
iterdamse theater De
ike Grond in de Poolse
^voorstellingen geven van
Duivel', gebaseerd op een
uit 'De gebroeders
van Dostojewski,
atieden in eigen land de he1
in geprezen voor hun
prestaties. Vermoedelijk
:omen, terecht, want wat zij
>0g"!ravorid lieten zien, was
Dili- werk, waarvoor een groot
Dat al Polen gedurende een
'muisstil was. De twee ac-
toonden emoties in alle
elijke gradaties, Wilhelmi
irankelijk als een zieke,
wie eigenlijk een dokter
atie
op
aan iepen had moeten worden.
rol speelde hij volmaakt,
later bleek Wilhelmi een
ur die tegelijkertijd kan
en en lachen en daarin
•gangen kan maken, ook
andere vormen van emo-
waarvan niemand kan
^en waar de grens bij bena-
ltijdng lag. Bonczak gaat dat
der gemakkelijk af, die
er echt voor werken,
erar ook hij nam de toeschou-
bij vlagen diep in de sfeer
Dostojewski mee.
daar bleef het wel zo'n
je bij voor de Nederlandse
voor wie het maar goed
dat een duidelijk pro-
on<|nmaboekje aangaf waar
ongeveer over zou gaan.
dear zonder dat boekje had
niet een voorstelling kunnen
~~1 van Roodkapje voor twee
zal heel goed mogelijk zijn
in een vreemde taal te
en; niet altijd is de gespro-
tekst, zoals met name de
weten, onmisbaar.
Deities lokken emoties uit en
hui-dat met een beetje logica
lingdt gespeeld, volgt de toe-
;ensiuwer de handelingen wel.
gisteravond niet goed
-lelijk. Na een minuut of
itig breekt de spanning en
de Nederlandse bezoeker
afvragen waarom de een
ere veer boos wordt en de an-
bijna gaat huilen, waarom
wee elkaar de mantel uit-
in en waar het nu allemaal
lat. De stemverheffingen
irriteren en als dat ge-
rt, is het met de belangstel
gauw gedaan. Daarom
'De Duivel' geen goede
•stelling, althans niet voor
Nederlandse bezoeker die
Pools verstaat. De Pools-
en kenden echter, hadden
Tei noedelijk de avond van
FRITS BROMBERG
blij-
gen
ACTEURS NOWY TEATR IN BRAKKE GROND
AMSTERDAM Wie van
de twee Poolse acteurs in
het Amsterdamse theater
De Brakke Grond voor
duivel zou spelen en wie,
dus, voor Iwan Karama
zow, was tevoren niet zo
moeilijk te voorspellen.
Roman Wilhelmi doet niet
gauw een vlieg kwaad, maar
hij heeft wel van die ogen en
wenkbrauwen, die hem voor
de rol van duivel geschikt ma
ken. En zijn collega Jerzy
Bonczak, ach, die moet dan
wel Iwan zijn, met z'n lastige
opmerkingen. De twee acteurs
van het Poolse Nowy Teatr
spelen, in de regie van Szulc-
zynski, „De Duivel", een to
neelbewerking van het ge
sprek dat Iwan Karamazow in
„De gebroeders Karamazow"
van Dostojewski voort met de
duivel.
De eerste voorstelling in De
Brakke Grond werd gisteren
gegeven. 'De duivel' is nog te
zien tot met donderdag, steeds
om half negen, met een mid
dagvoorstelling op donderdag
die om 13.00 uur begint. En
steeds in het Pools.
Dat zou dus problemen kun
nen geven. Maar de mee over
gekomen directeur van het
Nowy Teatr, Hanuszkiewicz,
wuift dat in het Frans, Duits,
Engels en in het Pools weg.
„We komen niet om verhaal
tjes te spelen, we zijn gekomen
om kunst te maken. Een ver
haal spelen is uit de tijd, het
gaat nu om de theaterkunst".
Kennis
Voorop staat, dat de Poolse
voorstellingen passen in een
uitwisselingsprogramma. Huub
Stapel en Sjoerd Pleijsier
speelden „De emigranten" van
Mrozek in Polen, in het Ne
derlands en werden daar heel
goed begrepen. En nu dan
Poolse acteurs met Dostojews
ki in De Brakke grond. Wil
helmi; „Natuurlijk verwachten
we nogal wat Poolse bezoe
kers. En we gaan er ook van
uit, dat de Nederlandse bezoe
kers Dostojewski hebben gele
zen, ten minste zo ongeveer
weten waar het over gaat".
Assistent-manager Erica Hoff-
mans van Fullhouse Theater-
management, die dit allemaal
organiseert, voegt er nog bij,
dat de programmaboekjes in
het Nederlands de nodige hulp
bieden. „En als men zo'n half
uurtje van te voren komt,
heeft men voldoende tijd zich
met de gang van zaken op de
hoogte te stellen".
En dan. Opnieuw Wilhelmi:
Roman Wilhelmi en Jerzy Bonczak, vier keer Dostojewski in De Brakke Grond.foto: cees verkerk
„We spelen dit stuk in Neder
land anders dan we in Polen
doen. Karakters worden met
meer theater duidelijk ge
maakt, er zal gewoon meer ge
acteerd moeten worden, om
duidelijk te zijn".
Maar Wilhelmi is het weer wel
met zijn directeur eens, dat het
niet in de eerste plaats gaat om
de vertelling van een verhaal
met een boodschap. „We ver
onderstellen dat de mensen
die naar ons komen kijken,
met Dostojewski op de hoogte
zijn en willen zien hoe wij dit
spelen. Zoals er toneelliefheb
bers zijn, die de Hamlet willen
zien, gespeeld door twee, drie
verschillende groepen. Het
verhaal is bekend, het interes
sante en het boeiende ligt in
de uitwerking, die per toneel
groep weer anders is".
De idee van theateruitwisse
ling is natuurlijk prima, maar
het stuk van Mrozek, dat door
Nederlandse acteurs in Polen
werd gespeeld, zal daar ge
makkelijker zijn begrepen dan
het fragment uit Dostojewski's
'Karamazow in Amsterdam.
Een hele klus dus voor de
twee Poolse acteurs, die slechts
een stoel en een tafel als decor
hebben, 'om de dialoog tussen
de duivel en Iwan gestalte te
geven. Bovendien rijst de
vraag of iedereen wel weet
waar het om gaat, zelfs bij
Dostojewski-liefhebbers. Want
de dialoog die als basis diende
voor dit toneelstuk, ligt op on
geveer zeven/achtste van het
hele werk, onder het kopje 'De
duivel. De hallucinatie van
Iwan Fjodorowitsj'. Dostojews
ki verteltdaarin over Iwan
die aan het begin staat van een
hevige koortsaanval en de dui
vel houdt voor een hallucina
tie, 'een Russische gentleman
van het bekende soort'. Er
ontstaat een spitse, nijdige con
versatie, met de duivel in een
blijmoedige rol, die bovendien
nog vraagt waarom Iwan
denkt dat hij maar een halluci
natie is en hem toch een glas
naar het hoofd smijt.
Toneel
Het is een schitterende dia
loog, waarin de hele Dosto
jewski samenkomt: humeurig,
nijdig, oprecht, vrolijk en boos,
opstandig en meegaand. Met
een sussende duivel als on
overwinnelijke tegenstander,
voor elke regisseur geschreven
om er toneel van te maken,
voor iedere acteur om er alle
beschikbare ziel en zaligheid
in te leggen.
Directeur Hanuszkiewicz
meende te moeten opmerken,
dat een dergelijke theatervoor
stelling kan worden onder
gaan als muziek; woorden zijn
niet nodig, begrip voor de
tekst is ondergeschikt aan de
voorstelling, de theaterkunst.
„Wie Dostojewski niet heeft
gelezen, zal het toch kunnen
volgen", meende hij. Mis
schien. In elk geval zullen de
twee acteurs om wie het gaat,
Boczak en Wilhelmi, voldoen
de in hun rollen leggen, om
duidelijk te maken dat het
gaat over goed en kwaad en'
hoe een en ander tot stand
komt. Erica Haffmans: „Het
zijn inderdaad twee top-ac-
teurs, die zich over de hele
wereld verstaanbaar hebben
gemaakt. Natuurlijk zijn zij
Poolse acteurs die in hun ei
gen taal spelen. Maar ze heb
ben zo veel acteertalent, dat ze
onmiddellijk worden begre
pen, in welk land ze ook spe
len. Al is een beetje kennis
van het werk van Dostojewski
nooit weg. Het hele stuk duurt
niet langer dan vijftig minu
ten; maar dan heb je wel de
geest van Dostojewski gehad".
FRITS BROMBERG
Trots tonen schrijfster Anne Vegter (links) en illustratrice Geerten
ten Bosch de onderscheiding bij de Woutertje Pieterse Prijs voor
hun boek „De Dame en de Neushoorn". foto: anp
Woutertje Pieterseprijs
voor Vegter en ten Bosch
AMSTERDAM De Libris Woutertje Pieterse Prijs 1990 is dit
jaar toegekend aan Anne Vegter en Geerten ten Bosch voor het
door hen gezamenlijk geschreven en geïllustreerde boek „De
Dame en de Neushoorn".
De prijs, met 10.000 gulden de hoogste in de Nederlandse jeugd
literatuur, is aan het tweetcil toegekend omdat het naar het oor
deel van de jury een voorbeeld is van „zeer uitzonderlijke een
heid van tekst en vormgeving". „Terwijl de tekst en illustraties
ogenschijnlijk heel eenvoudig blijven, wordt de fantasie van de
lezer op allerlei niveaus subtiel geprikkeld, visueel én literair",
zo valt te lezen in het juryrapport.
Vegter en Ten Bosch maakten met dit boek hun debuut. Eerder
werkten zij samen met anderen mee aan het kindertijdschrift
„St Kitts van de Bovenwindse". Een tijdschrift dat met moeite
één jaargang haalde en verhaalde over een eilandje in het Cari-
bisch gebied. De jury, die het recht heeft de prijs niet toe te ken
nen als er geen boek van voldoend? kwaliteit is ingezonden,
koos „De Dame en de Neushoorn" uit ongeveer 70 inzendingen.
Voor dit jaar zaten in de jury, Jan Blokker, Breg Boonstra, Jacq
Firmin Vogelaar en Joost van de Woestijne. De inzendingen, die
in 1989 moestén zijn verschenen, werden op zowel taal en in
houd als op illustraties en vormgeving beoordeeld.
De Libris Woutertje Pieterse Prijs werd in 1987 in het leven ge
roepen en in 1988 voor de eerste keer uitgereikt aan Imme Dros.
Vorig jaar kreeg Margriet Heymans de prijs voor het boek „Lie
veling, Boeterbloem".
Monumentenwacht krijgt 100.000,-
DEN HAAG De Monumentenwacht Nederland krijgt de Prins
Bernhard Fonds Monumenten Prijs, ter waarde van 100.000,-.
De Monumentenwacht krijgt deze jaarlijkse prijs omdat deze
„particuliere, landelijk werkende organisatie activiteiten ontplooit
die monumentenbezitters bewuster maakt van hun verantwoor
delijkheid voor het behoud van hun eigendom. Door het stimule
ren van het onderhoud van de monumenten draagt men in be
langrijke mate bij aan het behoud van het Nederlandse culturele
erfgoed. De monumentenwacht voorkomt door haar werk verval
van monumenten en weet daarmee ingrijpende restauraties te
voorkomen. Voor de eigenaren en de subsidiërende instellingen
betekent dat vaak grote besparingen", aldus het Fonds.
idisons voor Tambourine
ti Urban Dance Squad
jlij'
fe-
het STERDAM De jaarlijks
ord e reiken Edisons zijn weer
Mathilde Santing's
be-east and Brow", Chris de
„Flying Coulours", De
yenzangers' „Te land, ter
en in 't café", Tambouri-
„Flowers in September"
Urban Dance Squad's
dental Floss for the globe"
deoren tot de prijswinnaars,
der komen namen voor als
is Costello, Aerosmith, The
lie Brothers, Willem Nij-
Rob Wasserman en extra
neldingen voor The Rol-
Stones en Les Negresses
es.
Edisons Populair 1990 zul-
dit jaar op een wat andere
e dan voorgaande keren,
worden gepresenteerd. Er is
dit keer gekozen voor vier af
zonderlijke uitreikingen ver
deeld over de vier televisie
programma's „Fantastico" van
Robert Long. De VARA
brengt de shows op donderdag
29maart, 5, 12 en 19 april
(Ned. 1 om 20.20 uur) op het
scherm. In dit vijf kwartier
durende zang-, dans- show- en
praatprogramma zal Robert
Long. die vorig jaar als enige
artiest in de 30-jarige geschie
denis van de Edison twee on
derscheidingen kreeg, in een
speciaal decor de door beeld
houwer Pieter d'Hont ontwor
pen onderscheiding aan de
winnaars overhandigen.
Aangezien het niet mogelijk is
gebleken alle Edison-winnaars
naar Nederland over te laten
komen, zal een aantal produk-
ties worden gevisualiseerd
door middel van videomonta-'
,1 nieke film over
,r)i nstein kwijt
vf
,eiz LUMBIA Een spoel
ge 1200 meter film met
na&e opnamen uit het le-
ud' van Albert Einstein is
dai ige week bij transport uit
vrachtwagen gevallen en
meer teruggevonden.
kt film, die naar een bedrijf
tin, Jew Jersey gestuurd werd
;ev overgezet te worden op vi-
maakte deel uit van de
ietonews" collectie van
niversiteit. De film toont
tein bij een aantal gele-
fieden in de jaren '30.
GORINCHEM In een poging zijn auto te behoeden voor een
duik in de haven van Gorinchem, is de pianist Laurens van
Rooyen gistermiddag aan de dood ontsnapt. De auto rolde naar
het water van de Lingehaven toen Van Rooyen de parkeerme-'
ter vulde:
In een paniekreactie sprong de pianist voor de auto en probeer
de hem tegen te houden. De auto was echter sterker dan Van
Rooyen, die achterover op een twee meter lager liggende steiger
viel en in het water rolde. Terwijl hij in het water lag, zag hij de
auto op hem afkomen. Volgens de politie heeft Van Rooyen het
gevaarte nog maar net kunnen ontwijken. De pianist kwam er
met een nat pak van af. Zijn auto werd total loss door twee dui
kers en de brandweer op de kade getakeld. De auto stond niet
op de handrem en in een vrije schakelstand.
Grapje
je Reve
levert
3400 gulden op
AMSTERDAM Een met de
hand in spiegelschrift geschre
ven zelfinterview van Gerard
Reve is gisteren in Amsterdam
op een kalme, bijna matte vei
ling voor ƒ.3400,- in andere
handen overgegaan.
Het spiegelhandschrift was in
gebracht door de Deventer an
tiquaar Henk Kraayenbrink.
In de catalogus van Van
Gendt Book Auctions Amster
dam stond het stuk voor een
verwachte opbrengst van 3500
tot 4000 gulden vermeld. Na
de inzet boden de aspirant ko
pers 3000 gulden, het enige
bod op dit kavel. Het bracht
veilingmeester Kok tot de
vraag of het misschien 3400
gulden mocht worden. De op
dat moment al stralende ko
pers knikten en daarmee wa
ren ze eigenaar van een inter
view, waarin Reve zichzelf on
dervraagt over de betekenis
van zijn werk, over Mulisch,
Vinkenoog, de Meedogenloze
Jongen, God, Revistiese seks
en nog veel meer.
Een ander verzamelobject,
deels handgeschreven en deels
getypte brieven van Simon
Carmiggelt aan Gerard Reve,
bracht 6500,- op. Een exem
plaar van Louis Paul Boons
Fenomenale Feminatheek
vond na een inzet van ƒ3000,-
geen koper. Dit handgeschre
ven manuscript behelst een
overzicht en historie van het
vrouwelijk bloot zoals het in
de wereld van vandaag wordt
aangeboden.
3 13 maart verschijnt
1ant met een speciale
Ipagina
AMSTERDAM MAG VAN GOGH-DORP
BOUWEN OP HET MUSEUMPLEIN
AMSTERDAM Het particu
liere museum Overholland
heeft het kort geding tegen de
gemeente Amsterdam verlo
ren. De president van de Am
sterdamse rechtbank, mr. B.J.
Asscher, zag gisteren geen
gronden voor een verbod op
de bouw van een zogenoemd
„Van Gogh-dorp" op het Mu
seumplein.
Overholland had het verbod
geëist omdat het museum bang
is dat het Van Gogh-dorp „een
commercieel circus" wordt dat
de rust verstoord rond de
naast het Van Gogh-museum
gesitueerde instelling. Volgens
een woordvoerder van de ge
meente wordt het „een ingeto
gen tentencomplex in de stijl
van Vincent van Gogh".
Het complex zal onder meer
horecagelegenheden, winkels,
sanitaire voorzieningen en
informatiestands bevatten. Het
dorp gaat eind maart voor een
periode van vijf maanden
open, tegelijk met een over
zichtstentoonstelling van het
werk van Vincent van Gogh
in het Van Gogh-museum.
Rechtbank-president Asscher
verwacht met de gemeente dat
het dorp „een regulerende en
kanaliserende functie" zal
hebben bij de verwerking van
de naar schatting 800.000 men
sen die de overzichtstentoon
stelling van Van Gogh zullen
bezoeken. Volgens hem is de
door het Overholland museum
verwachte overlast dan ook
onvoldoende aannemelijk ge
maakt.
De rechter wees er in zijn
mondelinge vonnis op dat het
Overholland museum bezwaar
kan aantekenen tegen de ver
gunning die nog moét worden
verleend voor de bouw van
het Van Gogh-dorp.
AMSTERDAM De KRO wil
niet dat het gratis maandblad
Studio Amsterdam nog langer
de naam „Studio" voert. De
KRO vindt dat die naam is
voorbehouden aan haar eigen
programmablad.
De Hilversumse omroep eiste
gisteren in kort geding in Am
sterdam dat de uitgave van
Studio Amsterdam wordt ge
staakt op straffe van een
dwangsom van 250.000 gulden
voor iedere overtreding. Ook
moet „Studio Amsterdam" als
handelsmerk worden ge
schrapt en afzien van adver
tenties, die door de KRO als
beledigend en door het blad
zelf als satirisch worden aan
gemerkt, eveneens met een
dwangsom van 250.000 gulden.
KRO's raadsman Hulsenbek
eiste ook dat Studio Amster
dam zich verder onthoudt van
alle commentaar op de gerech
telijke actie van de KRO en
afziet van „afbrekende en on
rechtmatige publiciteit in wel
ke vorm ook jegens de KRO".
Alweer op straffe van een
dwangsom van 250.000 gulden.
Studio Amsterdam presenteert
zich als een mediakrant en
wordt gratis verspreid. Het
moet bestaan van advertentie
inkomsten. De KRO bleek bij
zonder verbolgen over een ad
vertentie van Studio Amster
dam in haar eigen blad, waar
in met vette letters werd ge
meld dat KRO-leden massaal
overstapten naar Studio Am
sterdam. Volgens Hulsenbek
steekt de KRO jaarlijks hon
derdduizenden guldens in re
clame voor haar programma
blad en maakt Studio Amster
dam misbruik van de goodwill
die de omroep daarmee heeft
gekweekt. De satirisch bedoel
de advertentie vond hij onge
past.
Mr. J. Schaap, de raadsvrouw
van Studio Amsterdam, wees
de verwarring die bij het pu
bliek zou kunnen ontstaan
naar het rijk der fabelen. „Stu
dio Amsterdam" heeft een
heel ander publiek, bevat geen
programmagegevens en heeft
geen leden, zoals de KRO
Mensen kunnen wel desge
wenst tegen een tientje per
jaar het blad thuisgestuurd
krijgen. Maar onder de men
sen die dat hebben gedaan be
vindt zich volgens Schaap
geen enkel ex-KRO-lid. De eis
tot het onthouden van negatie
ve publiciteit over de KRO
ziet zij als een directe aantas
ting van de vrijheid van me
ningsuiting.
De KRO is pas tegen het blad
gaan ageren toen dit uitge
breid aandacht schonk aan de
beruchte hoofdenaffaire rond
Willibrord Fréquin. Vlak
daarvoor had het nog een in
terview geplaatst met KRO-
medewerker André van den
Heuvel. De advocaat plaatste
dan ook vraagtekens bij het
spoedeisende karakter van
deze zaak De uitspraak in het
geding is bepaald op 22 maart.