Gejo
3.95
Kousenhuis
|eïr©Pa
Mode in de jaren '90
HET ZELFMAAKMODE-CENTRUM
FANTASIE
PANTY'S
PANTY'S
PAGINA 8 6 MAART 1990
ZOMERMODE LEIDEN EN REGIO
De mooiste mode maakt U zelf. De materialen vindt U bij:
Noordeinde 98, Roelofarendsveen.
1/lanon'
zei} maak
<17lode
TEL. 01713-14070
modestoffen, fournituren en patronen
leverancier van o.a.
JICKER, POLLEKE, HARVEY COLLECTION
LINA BROWN, PETER PAN
v.d. BURGH LINGERIE
Haarlemmerstraat 69 Leiden
Tel. 071-141378
INBRENG en VERKOOP
2e HANDS
KINDER
KLEDING en
POSITIEKLEDING
Langebrug 93, Leiden, tel. 071-134303
vanaf
in veel voorjaarskleuren
HAARLEMMERSTRAAT 8
HERENMODE
ONZE
VOORJAARS-
KOLLEKTIE
is reeds aanwezig!
Ook in grote maten
I
Foto voorpagina
Jeans in allerlei variaties
zullen deze zomer door velen
gedragen worden. Een derde
jeans-golfzal Europa
overspoelen. Hier een sjiek
kort jasje, volop versierd.
Duidelijk wordt hier wel dat
jeans op vele manieren zijn te
combineren. Dit jasje is uit de
collectie van Leeser en te
koop in de winkels in Den
Haag, Rotterdam en
Amsterdam.
Aan dit nummer
werkten mee:
Evelien Baks, Christa van der
Hoff en Herman Jansen.
Evenals Milan Konvalinka,
Cees Verkerk, Peter van
Muiken en Fons Evers
(fotografen) en het foto
archief van Sijthoff Pers.
Met dank aan:
Laura Ashley, Benetton,
C&A, Dior, Escada, Van Gils,
Hammersmith, Hardie's,
Hennes Mauritz, Korff,
Leeser, Mexx, Modam, New
Man, Triumph, Warner en
Zantman voor het
beschikbaar stellen van dia-
en fotomateriaal.
De jaren '90 zijn begonnen en
dat zijn voor de mode-wereld
niet zomaar de laatste tien jaar
van deze eeuw. De afgelopen ja
ren al werd duidelijk dat er gro
te veranderingen op komst wa
ren in het kleed- en koopgedrag
van de consument. .Die zich
niet meer in hokjes laat plaat
sen; die voor marketing en re
clame-mensen zowat niet meer
te peilen valt. Hoe de mode er
de komende jaren zal gaan uit
zien is dan ook voor velen nog
een groot raadsel. En dat geldt
niet alleen voor de mode in kle
ding, maar ook voor wonen,
auto's, eetgedrag en nog veel
meer.
Natuurlijk zijn er toch al wel
een aantal zaken bekend, zo zal
de kleding in de jaren '90 voor
al comfortabel zijn, een tikje
klassiek, goed van kwaliteit,
duurzaam, kleurig en met spet
terende uitschieters voor de
sportieve bezigheden.
De kleding moet een bepaald
sfeertje uitstralen en zeker niet
te duur zijn, want de gemiddel
de consument geeft z'n geld aan
andere zaken uit, zoals het huis,
de auto en de derde vakantie.
In de jaren '80 was dat nog an
ders; daarin speelde de mode
wel degelijk een hele belangrij
ke rol en zeker voor vrouwen.
Het decennium van de schou
dervullingen en van de kleur
zwart. Vrouwen zagen eruit als
'agressors', waardoor nu de tijd
is aangebroken om de wat zach
tere schouderlijn te herontdek
ken.
De invloed van tv-series, Dal
las, Dynasty en de royalty, prin
ses Di, was behoorlijk groot. En
niet te vergeten zangeres Ma
donna die er in haar eentje voor
zorgde dat de bijna ten dode
opgeschreven foundation-tak
weer springlevend werd. Mooi,
geraffineerd ondergoed werd
bovengoed. De bustier van Ma
donna is een van de kleding
stukken van de jaren '80, even
als de boxershort voor mannen
en het streep.
Jan Lenferini
Daar stond dan die vormeloze,
lelijke kleding van de Japan
ners tegenover. Het betekende
overigens wél het begin van rui
mere en comfortabele kleding
stukken, die veel stof vroegen
en dus interessant waren voor
stoflen-fabrikanten.
De jeans blijven en worden ver
nieuwd, nou ja eigenlijk verou
derd. Gewassen en versleten
spijkerbroeken worden en zijn
een nieuwe rage.
Stretch
De Fitness- en gezondheidscul
tuur zorgt ervoor dat de sport-
kleding, maar zeker ook de ma
terialen die hiervoor gebruikt
worden, ook voor de gewone
daagse kleding worden aange-
■Strrif h-klrrlirmwerd
Jean Paul
Gaultier, grote
vernieuwer.
door Jean Paul Gaultier, die
daarmee de meest vernieuwen
de ontwerper van de jaren '80
genoemd mag worden.
De jonge rebellerende straat
mode drong steeds weer door
tot de echte mode. Jonge men
sen combineerden de meest
vreemde kledingstukken en
creèrden zo hun eigen stijl,
mixen werd gewoongoed in .de
jaren '80.
Maar de carrière-vrouwen
drongen ook op. In een Arma
ni-blazer, de man die als geen
ander perfect gesneden kleding
stukken weet te maken, voel
den heel veel vrouwen zich zo
op hun gemak dat ze de stap
naar zelfstandigheid aandurf
den.
Opvallend was aan het eind
van de jaren 80 ook de grote be
langstelling voor de haute cou
ture. Allereerst door de reïncar
natie van hei Chancl-nakitf fin
Geen vrouw
ter wereld kan
meer zonder
blazer
couturier Christian Lacroix die komstvoorspellingen voor de
het bolle rokje, de A-lijn en de komende '90. Hier zijn er een
hele rozentuin op ons dak paar:
stuurde. Trends zijn niet belangrijk
Het accessoire van de jaren '80 meer, zoals de hele mode niet
zo bleek uit een enquete over hoog staat op het prioriteiten-
hèt afgelopen decennium werd lijstje van de consument. De
de oorbel, op de voet
door het horloge (Swatch),
tas van de jaren
bezorgdheid voor het milieu zal
een sterke invloed op het doen
en laten van de mensen heb-
Natuurlijk de rugzak. Zelfs het ben. Natuurlijke materialen en
YuppiekofFertje en de a4-tas materialen die niet schadelijk
voor dames konden die niet zijn voor het milieu zullen zich
verslaan. Haargel was een in de gunst van het publiek
nieuw fenomeen, tenvijl Out of kunnen koesteren. Bovendien
Africa de film was die dé mees
te invloed op de kleren heeft ge
had.
Ecologie
zullen er belangrijke technolo
gische veranderingen optreden
waardoor weefsels er heel an
ders uit kunnen zien.
Hoewel de consumentenmarkt-
Hoe zal over tien jaar dit lijstje möeiijk te beschrijven is de ko-
eruit zien? Bepalen nog steeds mende jaren, is het duidelijk
film- en tv-sterren een bepaalde dat kleding voor de jongere ou-
trend, of wordt het toch de dere en de kindermode (vanwe-
geweest, maar zal het door de
voortgaande communicatie
nog meer worden. Amerika en
Afrika zijn dichtbij en omdat
iedereen naar dezelfde media
kijkt, beïnvloed wordt door de
zelfde happenings en geïnspi
reerd door dezelfde plaatsen,
waar ook op aarde, zal mode
over de gehele wereld gelijk zijn
en gelijk gebracht worden en
misschien 'de namaak' nog wel
eerder dan het oorspronkelijke
produkt.
Er is de laatste tijd al vaker gefi
losofeerd; wat gebeurt er met de
ontwerpers. De verwachting is
dat die ontwerpers die een ster
ke eigen uitstraling hebben en
een eigen handschrift, in de toe
komst een grotere groep klan
ten langer en vaster aan zich
zullen binden. Er ontstaat een
band tussen de ontwerper en de
consument en dus koopt men
behalve de kleding ook de la
kens en de tegels die de man
heeft ontworpen. De grenzen
van de mode zullen dan ook
veel verdergaan dan kleding al
leen. Dat gebeurt nu eigenlijk
al, mode- en interieurdesign,
architectuur, maar ook litera
tuur, eten, recreatie, entertain
ment en elektronica zullen te
maken krijgen met het begrip
mode.
En dan is er aan het eind van
deze eeuw angst, zoals ook in
voorgaande eeuwen grote angst
voor de toekomst. Dat uit zich
in nostalgie, zoals het teruggrij
pen op kleding uit eerdere ja
ren. Maar in de mode gebeurde
dat ook al in de jaren tachtig.
Toch verwacht men dat dat nog
door zal gaan. Dat betekent zo
ongeveer dat de jaren zestig en
zeventig de komende jaren
weer zullen herleven. Of gaat
het zo, dat iedereen gewoon lek
ker draagt waar hij of zij zin in
heeft.
Over tien jaar weten wc het
De rugzak
werd dó tas
van de jaren
I