LANGS
OMWEGEN
Bewoners Haagweg zijn
overlast jongeren beu
Pieter Janssen verschafte de kerk van
Oudshoorn eeuwige roem en aanzien
Knaken
Vrouwendag bij arbeidsbureaus
J a I
-REIDEN OMGEVING
Sleid&zQowuxril
DINSDAG 6 MAART 1990 PAGINA 13
EEN GASTARBEIDER ZETTE HONDERDEN RUITJES PER GLAS IN HET LOOD
Op mijn omwegen door
stad en land kom ik
graag mensen tegen. U
kunt mij telefonisch of
schriftelijk vertellen wie
u graag in deze rubriek
zou willen tegenkomen.
Ik ben bereikbaar via
071-122244.
ch i De oude Katwijker leek zo
•t« van zijn werk voor rechter
di Rigters te zijn, verschenen,
on Hij droeg klompen, een
osttómoezelige stomas en een
Co ruiten pet die hij voor de
1 (a rechter afnam om vervol-
*14 'ens ac^ter zijn rug te ver
aard ;toppen- Hij was vorig iaar
4): i aetrapt op het rijden door
15. rood op een kruising in
feijnsburg. „Dat licht
sprong meteen van groen
t/m op rood", begon de man in
s li Dn vervalst Katwijks. „Tus-
15- sen groen en rood zit altijd
20 iog oranje", wees Rigters
30* de verdachte op de wer
king van de verkeerslich-
avten. „Ja maar toen ik op
trok waren er maar twee
wagens voor mij en hups,
00. het was alweer rood". Of
ficier Van Lieshout zei dat
27, jjj sommige stoplichten de
J4 ijd dat deze op groen
g-J staan heel kort kan zijn:
14j ,U heeft gewoon pech ge-
(na ïad". „Houdt u daar dan
71® vel even rekening mee",
19 mderbrak de kustbewoner
2? uidkeels de officier. Er
miuStak een licht gegrinnik op
21 in de zaal. Van Lieshout
vond toch dat het „pittige"
J4 jedrag van 155 gulden op
20 z'n plaats was. „Dat vind
18 k heel wel erg edelacht-
I bare", was de spontane re-
actie. „Als ik nou bewust
door rood was gereden
14 dan had ik een boete van
si lónderd knaken zelfs wel
21; jp zijn plaats gevonden
J*'maar dit is wel wat veel".
18 Rigters vond het verkeerd
oi wat de man gedaan, had
624(maar wilde niet onredelijk
18 zijn. Het werd uiteindelijk
veertig knaken.
(Ongevallen met auto's
i»*li lebben meestal ernstiger
4- jevolgen dan ongelukken
gstf net de fiets. Toch is de
ir itrafmaat voor onoplet-
14. end rijgedrag waaruit
19- ichade aan persoon of ma-
erieel resulteert nagenoeg
;ity' ïetzelfde. Alleen de ma-
21. lier van afwikkelen van
0. 1de nasleep brengt een ver-
l0]4chil in straf teweeg.
Sen ongeveer 25-jarige
}y g nan uit de Leidse Meren-
wijk had afgelopen zomer
de macht over zijn stuur
...verloren en zijn auto ver-
0. volgens om een lantaarn
tje paal heen gevouwen op de
0.1 Ketelmeerlaan. Volgens de
M politie reed hij wel tachtig
□I en een getuige die op een
[TT balkon zat, verklaarde:
„Hij reed als een gek". De
lengte van de remsporen
jk was maar liefst 53 meter.
Dag De totale schade aan ge-
urn meente-eigendommen, zo-
(0 als de lantaarn, enige me-
ters hekwerk en wat plan-
ire€|ten bedroeg bijna 2000 gul-
j., <den. Deze had de man een
u iaar later nog niet betaald.
iet was een flinke klap
isbi Seweest d*e d°or roekeloos
irm( -ijgedrag was veroorzaakt.
141 De automobilist sputterde
Kortnog tegen dat zijn wagen
1t0° niet helemaal in orde was
jnu"en dat hij nooit zo hard ge-
ich'i reden kon hebben maar:
vraj ,U moet het nou niet doen
)dur voorkomen alsof de schuld
R! )[i de lantaarn ligt", vond
Au Rigters.
[FoEen „zaak" later ver-
00 icheen een even oude man
0 lit Leiden Noord voor de
St| >alie die in mei van het
Lan Kirig jaar een ongeluk met
fm :ijn fiets had gehad. In de
ik. Damtunnel werd hij al
^®r 'ietsend afgeleid door een
ez0 friend die hem luidkeels
eek insprak. Hij keek om en
Sec Jotste vervolgens op een
eek ludere fietser. De man be-
tende schuld: „Natuurlijk.
3nS(Ik had beter moeten uit
kijken". Zijn tegenligger
erk bleek er ernstig aan toe te
tua zijn. De smak tegen het as-
4®r(ialt had een schedelbasis-
Dri 'ractuur veroorzaakt. „Ik
- oheb gelijk om hulp geroe
pen en gewacht tot er een
"Jn imbulance kwam en mij
3_" lot die tijd over de gewon-
<inc le ontfermd", aldus de be
rouwvolle man die de da-
V0< jen erna nog regelmatig
19- naar tevergeefs met de
254 lolitie had gebeld om te
IE* dragen hoe het met het
1. 0 slachtoffer ging.
1,We mogen van groot ge-
luk spreken dat u nie-
d nand heeft aangereden,
want dan waren de gevol-
Cl jen veel erger geweest",
3n ildus officier Van Lies-
lout over de automobilist.
i< Omdat hij de 2000 gulden
t in schade nog moest vergoe
de den eiste hij 350 .gulden
Je voor het strafbare feit.
L Rigters verlaagde de eis
490 met 50 gulden omdat hij
i-17 rekening wilde houden
Mg'met het feit dat de man
001 van een uitkering moet
0 rondkomen. „Dat wordt
18. dus sparen", was het rech
terlijk advies. Tegen de
Kla fietser werd toch nog 250
julden geëist: „Omdat je
eidpran zien dat het met een
fiets ook mis kan gaan",
»flt aldus Van Lieshout. Ook
hier deed Rigters vijf tien-
LÓMAN LEEFMANS
en zijn kunstbroeders wier
pen zich op „zinnebeeldige
voorstellingen", alias allego
rieën, stads- en familiewa
pens die het overal best de
den. Vooral in het noorden
van de provincie Holland la
gen de familiewapens gewel
dig goed in de markt, kijk
maar eens in Alkmaar, Haar
lem, Hoorn, Edam, Egmond
aan defi Hoef, Schermerhorn,
De Rijp, Zaandam. Wapens
als hoofdmotief in het kerk
venster.
En zo is het ook gekomen in
de kerk van Oudshoorn,
LEIDEN De bewoners
van de Haagweg in Lei
den zijn de overlast die
wordt veroorzaakt door
jongeren afkomstig uit de
Stevenshof beu. In een
brief aan de raadsleden
van de commissie algeme
ne en bestuurlijke aange
legenheden dringen bijna
vijftig bewoners met klem
aan op maatregelen. Som
migen zijn het zo zat dat
zij dreigen het heft in ei
gen hand te nemen.
De overlast wordt vooral in
het weekeinde veroorzaakt.
Groepjes jongeren, veelal aan
geschoten, trekken 's nachts
na sluiting van de uitgaangs-
gelegenheden in de binnenstad
richting Stevenshof. Ze ver
oorzaken aanzienlijke geluids
overlast en schade. „Bedoelde
schade is onder meer het ge
volg van vandalisme en ver
nieling (stuksnijden van auto
banden, afbreken van anten
nes, spiegels en ruitewissers,
lopen over auto's, uitrukken
van planten, gooien met ste
nen en bierflessen e.d.), poging
tot inbraak in auto's en huizen
en diefstal van fietsen, autora
dio's en dergelijke", zo som
men de bewoners in de brief
hun grieven op.
De bewoners hebben herhaal
delijk om meer politiesurveil-
lance gevraagd. „Een en ander
heeft tot nu toe niet geleid tot
enig merkbaar initiatief van
de kant van de politie", zo
schrijven ze. „Nu, met het vol
tooien van de Stevenshof, de
overlast steeds meer toeneemt
en ook steeds vaker schade
aan onze eigendommen wordt
toegebracht, is voor de bewo
ners van de Haagweg de maat
vol".
Op korte termijn moet de poli
tie van de briefschrijvers in
het weekeinde na twee uur 's
nachts minstens drie maal per
uur surveilleren. Ook willen
de bewoners dat wordt onder
zocht of „stille surveillance"
preventief werkt. Op lange
termijn moet de gemeente met
de bewoners overleggen over
verkeersmaatregelen, zoals bij
voorbeeld een van de ventweg
gescheiden fietspad, luidt de
eis in de brief.
„Tenminste een aantal onder
getekenden is niet bereid om
in de steeds verder escaleren
de situatie lijdzaam te blijven
toezien en wil desnoods zelf de
bescherming van zijn eigen
dommen ter hand nemen. Wij
hopen dat u, als eerstverant
woordelijke voor de handha
ving van de openbare orde in
de gemeente Leiden, het niet
zover zult laten komen", rich
ten de bewoners zich tot de
burgemeester.
LEIDEN/ALPHEN AAN
DEN RIJN In het ka
der van de internationale
vrouwendag worden don
derdag diverse activiteiten
gehouden. Zo houden de
arbeidsbureaus van Lei
den en Alphen aan den
Rijn open huis. Dat is be
doeld voor vrouwen die in
de nabije toekomst willen
gaan werken. Naast info-
matie over banen, is er
ook informatie over scho
ling en subsidies.
In het bureau in Alphen wor
den 's morgens van negen tot
elf uur rondleidingen gegeven.
In Leiden is individuele voor
lichting en advies de hele dag
verkrijgbaar. Voor kinderen is
speciale opvang geregeld.
Ook in 't Volkshuis aan de
Apothekersdijk en in buurt
huis 't Spoortje aan de Ber-
nhardkade wordt vrouwendag
gevierd. In het Volkshuis is er
een ochtendprogramma van
half tien tot half twee. Dit be
staat uit een informatiemarkt
en een forum over vrijwilli
gers- en vrouwenwerk met als
gast wethouder Henriëtte van
Dongen. Een vrouwenband
besluit het programma.
De 1990-maatregel staat vanaf
half tien centraal in 't Spoor
de. Door middel van sketches,
discussies en „achterwerk in
de kast" wordt aandacht be
steed aan dit onderwerp. Ver
schillende optredens en een
film omlijsten het programma
dat om ongeveer half zes is af
gelopen.
Mieke Bal, hoogleraar vrou
wenstudies en vergelijkende
kunstwetenschap aan de uni
versiteit van Rochester, houdt
donderdag de eerste Leidse
Annie Komein-Verschoorle-
zing. In het Academiegebouw
aan het Rapenburg houdt ze
een lezing onder de titel „Over
haar lijk: waarheid, weten
schap en cultuurverschil".
Deze jaarlijkse lezing op het
gebied van vrouwenstudies
wordt georganiseerd door de
faculteiten letteren en sociale
wetenschappen van de Leidse
universiteit. De bijeenkomst
die om 20.00 uur begint, is be
doeld voor een breed publiek.
waar Pieter Jansge zijn kunst
kon slijten. De calvinistische
kerken werden opgezadeld
met schier ontelbare wapens
van regentengeslachten, zoals
men ze in de Oude kerk van
Amsterdam terugvindt: „Het
eerste raam bevat 112 wa
pens; het heeft meer dan
honderd jaar geduurd voor
het glas volstond. Janssen
was de eerste glasschilder die
eraan gewerkt heeft", aldus
auteur Peters.
„In krap zes jaar na het ge
reedkomen van de kerk van
Oudshoorn in 1665 werden
de glazen van Janssen ver
vaardigd. Tien glazen, aange
bracht in 1666 en 1667, wer
den (plus nog twee) waar
schijnlijk in één keer ontwor
pen en geschilderd. Cornelis
de Vlaming, heer van Ouds
hoorn, betaalde honderd gul
den per glas. Nu schijnt het
dat nog andere glasschrijvers
(het glas in lood zetten is
weer een hoofdstuk en een
andere kunstenaar apart) na
de twaalf van Janssen er nog
vijf geschilderd hebben. Mo
gelijk waren die twee ande
ren Abraham Torenvliet uit
Leiden en een onbekende,
die wellicht barokke engel
tjes heeft aangebracht. Maar
iets dergelijks was bepaald
niet in de geest van Calvijn
geschied. Allengs zakte het
zedelijk peil betamelijk af tot
wapens met engelen en guir
landes, alsmede fantasiemo
tieven. Het zal een verrijking
der verzinnebeelding zijn ge
weest, waaraan Pieter Jans
sen geen aandeel meer in
heeft gehad. Maar de glazen
van Oudshoorn maken daar
door, volgens auteur Peters,
een „speelser indruk dan het
wat stijfjes opgevulde glas
met wapens in de Oude kerk
in Amsterdam.
Onze lof ook voor glasmaker
Moures Boudri, kennelijk een
gastarbeider, die na het
brandschilderen door Jans
sen de afwerking overnam
en honderden ruitjes per glas
in het lood zette en zorgde
voor het transport van Am
sterdam naar Oudshoorn.
„Door plaatselijke smeden en
timmerlieden werden de gla
zen in de vensters gepast".
Auteur Peters concludeert:
„Zowel uit heraldisch als uit
kunsthistorisch oogpunt zijn
de glazen (van Oudshoorn)
bijzonder interessant. Er is
dan ook alle reden blij te zijn
dat de glazen meer dan drie
eeuwen hebben overleefd".
Origami
De leden van het Zoeter-
wouds Vrouwengilde komen
vanavond in Don Bosco bij
een om de Japanse vouw-
kunst origami te leren. Mari
an den Haan is de docente.
Aanvang acht uur.
NCRV
De vergadering voor de
NCRV-leden in de provincie
Zuid-Holland wordt donder
dagavond gehouden in Trio
pia in Katwijk. De leden
kunnen kennis maken met
de nieuwe voorzitter A. Her
stel. Tevens wordt het pro-
frammabeleid belicht, speelt
Villem Bol een quiz met een
aantal bezoekers en geeft
Louis van Dijk een concert.
Aanvang half acht, toegang is
gratis.
De Vries
Minister Bert de Vries houdt
donderdagavond een lezing
in congrescenter Leeuwen
horst in Noordwijkerhout.
Hij spreekt op uitnodiging
van de drie samenwerkende
landbouworganisaties LTB,
HMvL en CBTB. Aanvang
acht uur.
Vergadering
De oranjevereniging Oegst-
geest houdt donderdag haar
jaarlijkse algemene ledenver
gadering in de achterzaal van
Restaurant Alexander aan de
Lange voort in Oegstgeest.
Aanvang half negen.
Kaarten
Voetbalvereniging ROAC'79
uit Rijpwetering/Oude Ade
houdt donderdag een kaart
en sjoelavond in de kantine.
De avond is toegankelijk
voor leden, donateurs, mede
werkers en hun partners.
Aanvang om half negen.
Concert
Het reizend muziekgezel
schap onder leiding van
Christiaan Bor geeft donder
dagavond een concert in de
Oudshoornse Kerk in Al
phen aan den Rijn. Het in
ternationaal gemêleerde ge
zelschap speelt werken van
Bartók, Weber, Franck en
Brahms. Aanvang kwart
over acht, entree kost f15.
Houders van een Pas 65 of
CJP moeten J 12,50 betalen
en kinderen 7,50Inlichtin
gen: 01720-21357.
Forum
De Stichting Leidschendamse
Vrouwenraad houdt donder
dag samen met het Vrouwen
Overleg Leidschendam
(VOL) een politiek forum.
De bedoeling van dit forum
is bij vrouwen meer belang
stelling te wekken voor de
gemeentepolitiek. De forum
leden zijn vrouwen uit de
plaatselijke politieke partijen.
Zij zullen aan de hand van
stellingen het standpunt van
hun partij vertolken over
kwesties waarvoor vrouwen
belangstelling hebben. De
bijeenkomst wordt gehouden
in De Dagschool voor Vol
wassenen aan de Rozen laan
16 in Leidschendam.
Aanvang acht uur.
Jekkers
Harrie Jekkers, bekend van
het Klein Orkest, treedt vrij
dagavond op in Muzenhof
Leiderdorp met zijn pro
gramma „Harrie Jekkers 2x3
kwartier". Hij wordt begeleid
door twee voormalige leden
van Het Klein Orkest, Chris
Prins (bas) en Leon Smit
(toetsen). Het theaterpro
gramma bestaat voorname
lijk uit liedjes, die verbonden
worden door een sluitend
verhaal, waarin Harrie Jek
kers vertelt over zichzelf en
over wat hij van de wereld
vindt. De voorstelling begint
om kwart over acht. Toegang
kost J16, houders van een
CJP of Pas 65 moeten J14 be
talen.
Zo halverwege de vorige
eeuw had men er een
handje van om slordig
om te springen met de
nalatenschap van het
verleden. Vaak zagen
vooral de bestuurders
van gemeenten het nut
van cultuurrijkdom niet
meer in. Immers, in die
middelste 'decennia der
19e eeuw baande de
vooruitgang zich mate
rieel en industrieel een
weg naar de toekomst.
Veel poespas van een
voorbije tijd was maar
hinderlijk en kostte te
veel geld om ze in stand
te houden. Het was, bij
voorbeeld, de tijd van
het slechten der vele,
nog resterende stads
poorten, omdat die het
groeiend verkeer maar
in de weg stonden. De
weinige poorten die ge
spaard werden zijn in
onze dagen, terecht of
ten onrechte, heilige
koeien geworden. Maar
het kan niet worden ont
kend dat ze de prachtig
ste, oude (hoewel nog
steeds op het gemeente
lijk budget drukkende)
stadsbeelden opleveren.
Maar de verontachtza-
ming van het oude cul
tuurgoed ging verder.
Een slechts weinig vermoed
voorbeeld daarvan vinden
we in Oudshoorn, eens een
heerlijkheid en gemeente die
in 1918, samen met Aarlan-
derveen en Alphen, opging
in de nieuwe gemeente Al
phen aan den Rijn. In Ouds
hoorn staat namelijk een vrij
ronde 17e eeuwse kerk die
we best eerbiedwaardig mo
gen noemen ook al door
de banden met het Huis van
Oranje-Nassau. Welnu, de
Oudshoornse kerk bezit sinds
meer dan 300 jaar zeventien
ramen, „glazen" denk
maar aan de „Goudse glazen"
genoemd. Het zijn pronk
stukken die niemand meer
zou willen missen, maar zo
rond 1850 had het voortva
rende doch zuinige kerkbe
stuur er schoon genoeg van
om steeds maar duur geld te
betalen voor restauraties, van
die ramen.
Glazenstorm
„Verkopen die hap", stelde
het kerkbestuur, met de
hand op de knip, voor. Dit
geacht college van cultuur
barbaren wilde van de op
brengst „gewone vensterra
men" laten aanbrengen.
Zelfportret van Pieter Janssen in een hoekje van het Vredes-
glas van de Oude kerk in Amsterdam (getekend naar het origi
neel).
Geen beeldenstorm dus,
maar een reformatorische
„glazenstorm". Goddank ging
die ontluistering niet door.
Uit voorhanden zijnde fond
sen werden middelen geput
om herstel van de ramen te
kunnen bekostigen. Het werd
evenwel een slechte restaura
tie. Pas in 1903 werd de zaak
verantwoord aangepakt.
Deze grote vernieuwing
werd mogelijk gemaakt door
de vrijgevigheid der konin
ginnen Emma en Wilhelmi-
na.
In onze dagen is het voortbe
staan der Oudshoornse gla
zen gewaarborg: de firrpa
Bogtman uit Haarlem wijdde
er alle aandacht aan en zette
gehard, beschermend glas
aan de buitenkant. Het was
de moeite waard, want zo
ontzettend veel oude glazen
zijn er in ons vaderland ook
niet meer overgebleven. Een
verhaal over de zeventien
glazen van Oudshoorn kun
nen we lezen in De Vier
sprong, uitgave van de Histo
rische Vereniging voor Al
phen aan den Rijn en Om
streken, jaargang 7, nummer
22. Het artikel is van de hand
van D.C.Peters. Het gaat
voornamelijk over het werk
van de „glasschrijver" Pieter
Janssen (Janszoon, Janszen
of zelfs Jangse), een Gouden
Eeuwse, Amsterdamse kui-
perszoon die leefde van 1612
(sommigen zeggen 1602) tot
1672.
Het onderwerp vormen de 17
gebrandschilderde, unieke
glazen die tussen 1666 en
1671 (overigens een beroerde
tijd voor de nog jonge Repu
bliek der Verenigde Provin
ciën) in de Oudshoornse kerk
werden geplaatst. De glazen
van Janssen (door kenners
wel aangeduid als „geen gro
te kunst, maar degelijke,
bruikbare waar") vertonen
de wapens van belangrijke
bestuurscolleges en privéper-
sonen als prins Willem Hen
drik van Oranje, de latere
stadhouder Willem III en ko
ning van Engeland tevens.
De Oudshoornse glazen zijn
voorts schenkingen van rela
ties van de stichter van de
kerk, de Amsterdamse bur
gemeester en ambachtsheer
van Oudshoorn Cornelis de
Vlaming, die in de Oude
kerk aan de Oude Zijde in
Amsterdam ramen van Jans
sen zag en ze mooi genoeg
vond om dergelijke ramen
ook in de heerlijkheid Ouds
hoorn te hebben.
Zelfportretje
Pieter Janssen was niet be
middeld, maar hij woonde
aan de Herengracht waar
louter patriciërs en stinkend
rijke kooplieden hun residen
tie hadden. Dat kwam omdat
hij het huis geërfd had van
een rijke oom Jacob Jacobsz
(veel fantasie was er in de
naamgeving nog niet). Pieter
bleef Amsterdammer. Hij zal
ongetwijfeld ook wel van de
schilder Rembrandt van
Rhijn gehoord hebben, maar
Pieter schilderde, althans te
kende, op glas. Totdat hij in
1672 overleed en in de Nieu
we kerk begraven werd.
Janssen signeerde zijn werk
niet, maar een enkele keer
zette hij een heel klein ge
brandschilderd zelfportretje
beneden in een hoek. Zo
kunnen we nu nog zien hoe
hij er ongeveer uitgezien
moet hebben: met wat haar
lokken (achter een baan van
lood) en een dun, gescheiden
snorretje. Zo zie je hem nog
steeds in het Vredesglas in de
Oude kerk dat hij maakte
naar aanleiding van de
Vrede van Munster in 1648.
Piet Janssen was een be
scheiden, maar produktief
glasschilder en tekenaar. Aan
klantenbinding deed hij wei
nig of niets. Je kon bij hem
bestellen en dan deed hij
graag zijn werk. Zijn teke
ningen en (studie)schetsen
waren legio. Het Rijkspren
tenkabinet bezit tekeningen
van hem, maar je vindt Jans
sen ook in collecties in Parijs
en New York, en waarschijn
lijk ziin er nog heel wat te
identificeren produkten van
hem te vinden. Hij maakte
niet slechts kerkglazen, maar
tekende ook ontwerpen voor
titelpagina's van boeken en
voor cartouches (inscriptie
platen) voor kaarten en plat
tegronden. Ook daarin ves
tigde hij een naam. Janssen
maakte, bijvoorbeeld, ook
een cartouche op een kaart
van het Noorse, lutherse bis
dom Stavanger. Hij tekende
een „Triomf van Frederik
Hendrik", netzogoed als een
titelblad (1652) voor „De
wonderlijke reizen van Fer
nando Mendez Pinto. Nog
niet zolang geleden, aldus
D.C.Peters, werden tekenin
gen, vooral bijbelse taferelen,
die oorspronkelijk werden
toegeschreven aan de ver
maarde Pieter Lastman, her
kend als werken van Piet
Janssen. En passant acht de
auteur Peters „de kans niet
uitgesloten, dat er in de toe
komst nog meer werk van
Janssen wordt ontdekt". Dat
geeft toch een warm gevoel,
als je Janssen, Peters en Pie-
ters heet.
Na de glorietijd
De auteur in De Viersprong
schept ook een beeld van het
kunstambacht „glasschilde
ren" vanaf de middeleeuwen.
Ja, de middeleeuwers hebben
ons fraaie glazen nagelaten.
Het begon al zo rond 1000, in
de Duitse landen, en later in
Frankrijk, met die schitte
rende voorbeelden van gla
zen in de kathedralen van
Chartres en Bourges. In onze
streken is het vooral de 16e
eeuw geweest die voor de
glasschilderkunst een glorie
tijd betekende. Niet alleen in
de zuidelijke, Spaanse Neder
landen (met scholen in Ant
werpen en Brussel), maar
ook in het opstandige noor
den waren glasschilders be
zig: de gebroeders Crabeth
(Goudse glazen in de St.Jans-
kerk) zijn daarvan exponen
ten.
Aanvankelijk waren vaak
geestelijken of adellijke per
sonen de stichters of schen
kers van kerkglazen. Dan
kreeg je een bijbelse voorstel
ling in glas en lood, .met
daaronder de, soms vrome,
koppen van de aanstichters
met al dan niet gevouwen
handen in opperste deemoed
afgebeeld. Bij Pieter Janssen,
als kind van de reformatie,
lag dat al anders. Onder het
bewind van Calvijn mochten
geestelijken niet meer wor
den afgebeeld en bijbelse ta
ferelen werden in strijd met
de Tien Geboden geacht.
Zinnebeeldig
Voor Janssen geen nood: hij
Glas van de Staten van Holland in de Oudshoornse kerk in
Alphen aan den Rijn.