„Crisissfeer Samen-op-Weg niet oproepen" ÊeidócSoma/ril 1 brieven van lezers! kerk wereld beroepingen Bernard Huijbers' afscheid van Goc als Gij mlr £cidóe(5otwa/rii GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CskLeSoivamt MAANDAG 5 MAART 1990 PAGINA Fundamentalisten ageren tegen Kopten ASSIUT Militante moslim-fundamentalisten hebben in het zuiden van Egypte twee kerken en verscheidene zaken van koptische christenen in brand gestoken. Ongeveer 15 personen raakten licht gewond. De politie hield enkele tientallen onrust stokers aan. De aanleiding tot de onrust in Abu-Karkas, 240 kilometer ten zuiden van Cairo in de provincie El-Minya, vormde volgens een krant het valse gerucht, dat een koptische jongen erotische foto's van een moslim-meisje zou hebben genomen. El-Minya ligt even ten noorden van Assiut, het afgelopen decennium een haard van onrust door militante moslims. De fundamentalisten eisen dat de sharia, de islamitische leefregels, tot wet worden verheven. Kardinaal Hume tegen experimenten embryo's LONDEN Kardinaal Basil Hume heeft de Britse rooms-ka- tholieken opgeroepen parlementsleden een briefje te sturen waarin zij worden gevraagd „op morele gronden" tegen „de structieve experimenten met embryo's" te stemmen. „De Kerk leert dat het leven begint op het moment van de bevruchting", aldus de aartsbisschop van Westminster in zijn pastorale brief. Het Hogerhuis bespreekt dezer dagen een wetsvoorstel over embryo-onderzoek. Hume heeft bij de hertog van Norfolk, een belangrijke rooms-katholieke vertegenwoordiger in het Hoger huis, gepleit voor strenge wetten voor de bescherming van de menselijke waardigheid. De andere bisschoppen hebben zich inmiddels ook geworpen in de strijd tegen de experimenten. Intuïtie is het verstand dat haast heeft Holbrook Jackson Onderzoek KGB-plan om paus te vermoorden ROME Italiaanse rech ters zullen een onderzoek instellen naar de onthul lingen van een overgelo pen KGB-directeur over een plan van de Russi sche geheime dienst om paus Johannes Paulus II te vermoorden. Het onderzoek zal worden ge leid door de Romeinse rechter Antonio Marini, die al eerder betrokken was bij het onder zoek naar de moordaanslag op de paus in mei 1981. De Turk Mehmet Ali Agca, die voor deze aanslag werd veroor deeld, maakte tijdens het pro ces gewag van een „Bulgaarse connectie", maar de betrok kenheid van de Sovjetunie bij de aanslag is nooit bewezen. Het Vaticaan heeft inmiddels laten weten 'geen commen taar' te geven op het verhaal van Victor Sjemov, de voor malige communicatie-direc teur van de KGB die in 1980 naar de Verenigde Staten vluchtte. Sjemov maakte vrij dag in de Washington Post bekend dat de vroegere KGB- chef Joeri Andropov paus Jo hannes Paulus II aan het eind van de jaren zeventig wilde laten vermoorden. Bulgarije en Nicaragua nodigen paus uit SOFIA/VATICAANSTAD De rooms-katholieke bis schoppen in Bulgarije en Ni caragua hebben paus Johan nes Paulus II uitgenodigd voor een bezoek aan hun De Bulgaarse bisschoppencon ferentie heeft voor haar ver zoek toestemming gekregen van de regering in Sofia, die een bezoek van de paus 'een zeer belangrijke gebeurtenis' noemt. De situatie van de Rooms-Ka- tholieke Kerk in Bulgarije, die ongeveer 60.000 leden telt, is de laatste maanden aan merkelijk verbeterd, aldus bisschop Gheorghi Ivapov Jovcev, die de uitnodiging persoonlijk aan de paus heeft overhandigd. De Nicara guaanse kardinaal Miguel Obando Bravo, aartsbisschop van Managua, hoopt dat de paus zijn land op korte ter mijn voor de tweede keer be zoekt. Obando Bravo toonde zich in een interview met Ra dio Vaticana dankbaar voor het vreedzame verloop van de verkiezingen in Nicaragua en voor de overwinning van Vio- leta Chamorro. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Rijswijk (Z-H) (Oude Kerk) K.H. Meijer te Rijswijk (Z-H) (Johanneskerk), die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen het beroep van de Generale Synode tot pred. voor buitengewone werkzaam heden (geestelijk verzorger bij de Koninklijke Luchtmacht) C. 't Hart, kand. en vicaris te Barneveld. Be dankt voor Kamerik J.C. den Toom ,te Ernst. Aangenomen naar Hei- en .Boeicop (toez.) W. van Vreeswijk, predikant voor buitengewone werk zaamheden (legerpredikant). wonen de te Aalburg, die bedankte voor Babylonienbroek; naar Zwammer- dam B.A. Dubbeldam te Lage Zwalu- we. Toegelaten tot de evangeliebe diening mw.J.H.M.E. Broeyer-Bo- gers, Jura 43, 3524 HK Utrecht; mw.P.J. van der Linden, Wenaar- seind 36. 3955 BB Houten. Toegela ten tot de evangeliebediening en be roepbaar G.H. Jansen, Vechtstraat 6, 4191 CC Geldermalsen; G.Minn- aard, Transvaalstrasse 19, 1000 Ber- lijn-West 65. Gereformeerde Kerken Beroepen te Buitenpost Th. Weerstra te Berkel en Rodenrijs; te "s-Graven- hage-Oost als geestelijk verzorger bij de Stichting Bronovo/Nebo mw.drs.T. Koopman, geestelijk ver zorger van het Beatrixverpleeghuis te Culemborg (part-time). Aangeno men naar Uithuizen K. Meijer te Sur- hulsterveen. Beroepen te Nljverdal drs.E.H. van der Weide te Axel, die dit beroep heeft aangenomen. Aan genomen naar Voorthuizen drs.J. van Opstal te Beetsterzwaag. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Kampen C.J. Mewe te Terneuzen. Beroepen te Meppel J.J. Poutsma te Hardenberg. Remonstrantse Broederschap Beroepen te 's-Gravenhage dr. J.F. Goud te Eindhoven, die dit beroep heeft aangenomen. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Driebergen P. Beek huls te Rotterdam-Kralingen. SYNODEVOORZITTER DS. OVEREEM: LUNTEREN „Als wij gaan praten over een cri sis in Samen op Weg, een impasse, een mislukking, dan is het gevaar van een zichzelf vervullende pro fetie levensgroot. Wie over crisis praat roept een crisissfeer op. Wie het over een blokkade heeft kan geen creatieve oplos singen meer zoeken. Wie al maar praat over o zo moeilijke beslissingen komt aan beslissen niet meer toe". Dit zei ds. E. Overeem, voor zitter van de landelijke verga dering van de Gereformeerde Kerken (generale synode), vanmorgen bij de opening van de synode. De synodevoorzitter herin nerde aan de laatsgehouden gezamenlijke vergadering van de hervormde en gerefor meerde synodes (combisyno de). Het Samen-op-Weg-pro- ces liep daar vast op het punt van de kerkordelijke vormge ving van de herenigde kerk. Een ander probleem tussen hervormden en gereformeer den vormt de toekomstige op zet van de theologische oplei dingen voor predikanten. De problemen lijken zich hier toe te spitsen op de vraag: welke relatie moet er zijn tussen de kerk en een wetenschappelij ke theologische opleiding. Overeem lichtte zijn waar schuwing voor een zichzelf- vervullende profetie toe met een verwijzing haar de scheu ring in de Gereformeerde Kerken in 1944 die leidde tot de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt. Meningsver schillen tussen theologen, geen enkele kerkeraad had een klacht ingediend bij de synode, brachten een vlieg wiel op gang dat niet meer stil te zetten viel. Ware profeten moeten hiertegen waarschu wen, aldus Overeem. Anders onstaat er een vicieuze cirkel. „Een 'Teufels.kreis' noemen' Ds. E. Overeem de Duitsers dat". De synodevoorzitter vroeg de synodeleden om ervoor te wa ken dat Samen op Weg niet in zo'n vicieuze cirkel terecht komt. Hij brak een lans voor de 'échte profetie' die van de FOTO: PERS UNIE Here Zélf komt. In het laatste Bijbelboek wordt gesproken over een schare die niemand tellen kan. „Onder die belofte doen we ons werk. Ik hoop: met woorden die het uitzicht daarop niet verspelen". Kerk in Hilversum afgebrand HILVERSUM In Hilversum is gisteravond een kerkgebouw van de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt volledig verbrand. Omstreeks kwart voor elf brak de brand uit en een uur later, toen de brandweer het vuur onder controle had, was de kerk al volledig verwoest. De oorzaak is nog onbekend; er zijn geen slachtoffers, aldus de politie. Een verbouwing aan de kerk was bijna afgerond. Op de foto: beeld van de bluswerkzaamheden. FOTO: ANP Nieuwe opperrabbijn voor Britse Gemenebest benoemd LONDEN Rabbijn dr. Jo nathan Sacks (42) is benoemd tot opperrabbijn van de Jood se Gemeenten in het Briste Gemenebest. Hij volgt opper rabbijn Lord Immanuel Jako- bovits (70) op, die met pen sioen gaat. Sacks is directeur van de or thodoxe rabbijnenschool van Groot-Brittanië, Jews' College in Londen. Omdat hij geen opleiding aan een 'jesjiwa' (talmoed hogeschool) heeft genoten, bestonden er in rechts-orthodoxe kringen be zwaar tegen zijn benoeming. Sacks zal daarom in Israël een nadere opleiding ontvangen. Naar eigen zeggen heeft Jako- bovits ernaar gestreefd de blik van de joden op de we reld te richten. „Na de Holo caust waren we te introvert geworden. Maar mijn opvat ting is dat de Joden een eigen bijdrage voor de samenleving hebben. Het beeld van buiten staanders over joden is dat ze dit en dat recht opeisen en daar en daar tegen proteste- Israël heeft hem als zionist tot dusver teleurgesteld. „Ik ge loof dat het land eens haar profetische droom als een mo delsamenleving zal vervullen en een baken voor de andere landen zal zijn. In plaats van dat Israël onze idealen heeft geëxporteerd, heeft het land veel slechte dingen uit de di aspora geïmporteerd." Voor veel liedteksten schreef hij de muziek^ Teksten, meestal geschre-" ven door Huub Ooster huis. Vernieuwde litur gie, gewone woorden, volkstaal. Voor iedereen te begrijpen. In honder den kerken wordt die li turgie nu wekelijks ge zongen. Maar de compo nist zelf, Bernard Huij- bers, zingt niet meer mee. Hij heeft afscheid geno men van zijn eigen litur gie. Hij kon niet anders. Hij heeft afscheid geno men van God als Per soon. Afscheid van Gij. Over dit afscheid schreef hij een boek: 'Aan Gij voorbij - het mysterie bezongen'. De titel van zijn boek kan zot wel ergernis als verwachting oproepen. Aan Gij voorbij, dat moet toch wel ongeloof zijn? God is U en wie niet (meer) gelooft, moet niet doen alsof. Die is ongelovig geworden; te ruggevallen in verwerpelijk heidendom, zou men kunnen zeggen. Maar er kan ook ver wachting ontstaan. Schrijft hier iemand die de moed heeft om opehlijk te zeggen dat hij stukgelopen is op ge vestigde beelden van God? Is zijn weg herkenbaar? Bernard Huijbers, 67 jaar had al in zijn middelbare school leeftijd van alles met muziek. Later werd hij muziekleraar en godsdienstleraar aan het Ignatiuscollege in Amster dam. Daar ging hij muziek schrijven bij de teksten van Huub Oosterhuis. Hij was in middels lid van de Jezuïete norde. Door de samenwerking tussen Oosterhuis en Huijbers ont stond in de jaren zestig ook in Nederland een sterke bewe ging voor vernieuwing van li turgie. Daarin vormen ze een verademing tussen de vele zoete, comfortabele, veilige liederen. Voor de tekstdichter Oosterhuis houdt hij veel waardering. Daarover zegt hij: „Bij al mijn liturgisch-mu- zikale reizen door de westerse wereld heb ik geen teksten ontmoet die het haalden bij de zijne". Maar zelf kan Huijbers er niet meer van leven. Na de vernieuwing van de li turgie ging in de jaren zeven tig het zich progressief noe mend christendom Huijbers steeds meer benauwen. Ver nieuwing werd teveel rite, te veel uiterlijkheid, te weinig verandering. Het kleed werd keurslijf. Binnen de kerkmu ren was te veel 'goed samen-' zijn', buiten de muren te veel wat anderen toch niet mogen zien. Gebrek aan diepte en breedte in verandering, hoe herkenbaar is dat in zich mo dern noemende kerkgemeen schappen? Hoe vaak is het toch nog: zondag de ruimte visie op het evangelie, maan dag toch weer de dienst aan belangen van eigen macht, positie, transactie? Hoeveel gen en doen? En hoe gemak kelijk worden 'nieuwe' woorden gebruikt? Solidari teit, bevrijding, menselijk heid, gerechtigheid, zuiver heid? Grote woorden. Maar wie aarzelt ze op de lippen te nemen? Wie durft te zwijgen, eens niet mee te zingen? Er is echter ook iets anders. God is in de vernieuwing dichterbij gehaald. Hij is tot vertrouweling gemaakt. God als Gij, als Jij, noemt Huijbers dat. Maar kan dat wel? Hoe waar is dat? Hoe tastbaar is Hij dan? Hoe persoonlijk? Huijbers twijfelt, meer en In 1978 gaan Bernard Huij bers en zijn vrouw naar Es- peillac, een gehucht in het meest agrarische gebied van Frankrijk. Daar komen nieu we vrienden, nieuwe boeken, nieuwe ideeën. Daar komt ook schok na schok. De be schaving is tenminste elfdui zend jaar oud en misschien zelfs nog veel ouder, het christendom is niet zo exclu sief en God is niet Die wij denken. Er gaat een streep door de godsdienstlessen, door catechismus en catechesatie. Goden, gemodelleerd naar ei gen belangen, verdwijnen. Ze kerheden breken. Zo raakt Huijbers voorbij aan de God van de ruimdenken- den, de God die comfort biedt. Huijbers is voorbij aan de God Die alles in de hand heeft, al les toeschikt, ook kwaad, on geluk, verslaving, kanker, dood. Voorbij aan de Albe- schikker, de Alwetende, de Alvermogende. Voorbij aan God Almachtig. Voorbij aan de God met Wie mensen schuld aangepraat wordt. Voorbij aan de God over Wie zo gemakkelijk ge sproken wordt. Voorbij aan de God Die gebruikt wordt om een politiek die geeft aan de rijken en steelt van de armen, een schijn van zuiverheid te geven. „Ik zie onmenselijk heid die wordt gedekt door het woordje God. Zonder het woordje God geen priesters, geen schrift, geen macht", zei Huijbers eens. Wat blijft of wat komt na dit afscheid? Leegte, besef van zinloosheid, nihilisme? Of slechts oog krijgen voor mate rie en wat daarvan bruikbaar is? Of vlucht in romantiek, in verhevenheid? Nee, voor deze uitersten is Huijbers teveel re alist. Hij gaat te rade bij mys tici uit vroeger tijden en bij hedendaagse natuurweten schappers. Zijn nieuwe begin is stilstaan bij materie, bij na tuur, bij de elementen grond, water, lucht en vuur. Huijbers neemt een diepe duik in de fysica. Maar Huijbers gaat ook verder dan wat verklaarbaar is. Van bouwstenen gaat het naar wat hij het Geheel noemt. Want daar, in dat Ge heel, vindt Huijbers God. In het Geheel dat dieper reikt dan de aardbodem en hoger dan de dampkring. Het Ge heel is meer dan zijn bouwste nen, meer dan is te zien en te verklaren. God in atomen en de kosmos. Zo komt Huijbers toch tot verwondering, tot spi ritualiteit. En tot gezangen! Tientallen staan er in zijn boek, niet als aanhangsel maar verspreid door de tekst. God, groter dan hart en verstand, is verderweg en te gelijk dichterbij dan vermoed wordt. Niet meer U en Gij, Jij en Jou, maar mineralen en firmament, elementen en Ge heel. Dwars door inzichten van mystici en wetenschappers is Bernard Huijbers tot nieuwe verwondering gekomen. Te gelijk vrees ik dat zijn aan dacht teveel in verwondering blijft vastzitten. Waar is de wrange bijsmaak van de ver wondering? Wrang omdat de aarde wordt uitgebuit, vergif tigd, verpest? Wat je liefhebt is je dierbaar. Dat wil je beschermen, behoe den voor vernietiging. En dan past meer verzet, vaker, har der, concreter. Het is de vraag of Huijbers deze sjouwers wel voldoende recht doet. Maar wat de kern van dit boek betreft: Gaat Huijbers aan Gij voorbij? Ja en nee. Wel aan de Gij als verheven, iedereen oordelende God. Ook aan de God van het altijd goede leven. Maar niet aan de God van het Geheel, van het ijna gewichtsloze d van het onmetelijke Huijbers gaat niet zover dat hij deze God ook Gij noemt. Maar waarom niet? Is dat deeltje, die kosmos, dat Ge heel niet deel van ons be staan? Van mijn bestaan? Ja. Er is relatie. Huijbers schrijft dat dit zijn laatste boek is. Ik hoop het niet. Ik hoop dat hij verder trekt en dat hij blijft schrijven en zingen. Misschien toch over Geheel als Gij? HANS VAN DAM Bernard Huijbers: 'Aan Gij voorbij - het mysterie bezon gen. Uitgeverij Gooi en Sticht, 192 pagina's; prijs f29,50. 111 Kosten gezondheidszorg I8f DEZE week krijgt het kabinet het alternatieve plan vo(|e een nieuw systeem van ziektekostenverzekering, waarmf 0é PvdA-staatssecrétaris Simons het plan-Dekker wil vervar rl gen. Het zal echter nog weken vergen voor het overleg bit en nen het kabinet over deze kwestie zal zijn voltooid. Wor<et het alternatieve plan (grotendeels) aanvaard, dan zal een O] 'T' lossing van het kostenvraagstuk van onze gezondheidszorg verder weg zijn dan ooit. Op de kop af drie jaar geleden kwam de commissie-Dekkf j1! met een voorstel onze gezondheidszorg op een ingrijpent manier te veranderen. Via de introductie van dat nieuwe s steem wilde het toenmalige CDA/VVD-kabinet een krachi ge poging doen de voortdurende stijging van de kosten va de gezondheidszorg een halt toe te roepen. De centrun rechtse coalitie nam de adviezen van de commissie-Dekkf voor een groot deel over. „Wie aan Dekker komt, komt aa mij", riep premier Lubbers in de discussie met de Kami theatraal uit. De premier zou nu alle reden moeten hebben ongerust zijn, want zijn staatssecretaris voor volksgezondheid heel een forse aanval op het plan-Dekker ingezet. In een nota la; de staatssecretaris duidelijk blijken dat hem een andei volksverzekering tegen ziektekosten voor ogen staat. Het 'if O1 dereen in het ziekenfonds' is een oude wens van de PvdA e t het is uiteraard het goed recht van deze partij een poging re doen die oude droom te verwezenlijken, nu zij eindelijk weeaa de kans heeft gekregen te regeren. Maar het staat wel va T dat het door de sociaal-democraten omarmde plan de uit duil pan rijzende kosten in de gezondheidszorg niet zal indanij men. 0C ik( Het plan-Dekker voorzag in een basisverzekering die fre procent van 'het huidige verzekeringspakket zou moeten on vatten, met een mogelijkheid tot een aanvullende verzeke ring. Via dit aanvullende pakket (tandarts, medicijnen etcir zou de concurrentie onder de verzekeringsmaatschappije moeten worden bevorderd. Die concurrentie zou dan tot J gewenste kostenbesparing moeten leiden. Daarmee rekei staatssecretaris Simons in één klap af. Ook de tandarts, >n medicijnen en de hulp van de fysiotherapeut maken deel Ujre van zijn basispakket. In zijn visie resteert er niet meer da>t een aanvullend pakket van 3,5 procent voor enkele dure ei oil tra's, zoals de klasse-verpleging in ziekenhuizen. es lil Die forse uitbreiding van het basispakket zal de premis" omhoog stuwen en dat betekent dat het kabinet in conflii t( komt met een van zijn eigen doelstellingen. In het regeeral koord dat CDA en PvdA vorig najaar sloten, is duideliji vastgesteld dat in deze kabinetsperiode de druk van belastii gen en premies niet mag stijgen. Alleen al met het oog oi deze passage van het regeerakkoord lijkt het wat voorbari er nu al van uit te gaan dat het plan-Dekker zal worden ii geruild voor het plan-Simons. INDIEN 'Dekker' toch in de prullenbak verdwijnt is dat o zich. geen ramp. De gedachte van een volksverzekering m< premie naar draagkracht is een zeer sympathieke. Het is d uiterste consequentie van het solidariteitsbeginsel waarop el verzekeringssysteem is, of behoort te zijn gebaseerd. Ma; het is anderzijds de garantie voor een blijvende worstelin g, met het kostenvraagstuk. Dekker bood tenminste uitzicht o jrg een oplossing. Simons biedt op het punt van kostenbehee^,e sing slechts de hoop dat de maatregelen die tot dusver hebia< ben gefaald .in de toekomst plotseling wel tot een efficiënt^ kostenbewuste gezondheidszorg zullen leiden. Die hoop z/n c ijdel blijken te zijn. -prei Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten. Mgr. Bomers Het was een slechte zaak dat mgr. Bomers zich in een pro gramma van Koos Postema op RTL-Veronique probeerde te mengen in een discussie of porno op tv nu wel of niet slecht is en aanstoot geeft aan de kijkers. Een exploitante van videozaken, hoofdpersoon in het hele gebeuren, deed 'goede' zaken, zeker bij directe vragen of mgr. Bömers ook wel eens naar porno op tv kijkt. Nee, niet zo verstandig van de bisschop. J. Landeweer, DEN HAAG. Jeugdonderzoek De jeugd is niet meer religieus ingesteld. De onkerkelijkheid neemt steeds maar toe. De mo derne liberale tijd is fataal voor godsdienst, aldus Tom ter Bogt, jeugdonderzoeker. Er is geen plaats meer voor religie. Vroeger ging men wekelijks naar de kerk. Nu niet meer. Hoe komt dat? Vroeger wei geleerd dat de mens bezield met een geest. En zoals het 1 chaam dagelijks moet worde onderhouden, zo was om L geest ook wekelijks aan ee opknapbeurt toe. Hoe dikwij kunnen we onze geest niet IE baas?! Nu is onze dokter t grote goeroe. En terecht, wai g neer men alles wat de evangf liën te zeggen hebben als oien geloofwaardig terzijde schuif Als men gewoon op de dooitf afstevent zonder een geloi its aan een leven hiernamaals e zonder geloof in een verrijzt nis, dan is 2000 jaar Christel'at dom inderdaad belachelijk ee de kerk alleen maar geschil lgi voor alleluja-klanten. Zo is hiun de jeugd ook voorgehoudein De kerk is een instituut vian onbehagen. Het leven hoef coi zo nauw niet te nemen. Als dodi inderdaad zo is, dan mag je h( o; ook wel geloven. Maar a ol Christus de Waarheid is, dan. ziet het er voor de jeugd en >'s onkerkelijken minder roo en. kleurig uit. Ing. Q.J. van der Horst, RIJSWIJK. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhagè. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand f. 24,85 per maand 25,85 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75,10 per jaar f. 284,50 per jaar 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel, 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 576 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2