V
Overeenkomst OJEC en Raad
van Kerken opgeheven
De rijst die we samen delenvoedt
£cidóc Soiuatin
brieven van lezer
m
kerk
wereld
Actie Weigering
belastingvoordeel:
kleine twee ton
mSr
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CöidócSouocmt
DONDERDAG 1 MAART 1990 PAGI1
Oude feestdagen in DDR weer ingevoerd
BERLIJN De regering van de DDR heeft de kerkgenoot
schappen voorgesteld Paasmaandag, Hemelvaartsdag en de dag
van boete en gebed (10 dagen voor het begin van de Advent)
als feestdagen weer in te voeren. In overwegend katholieke
streken hebben werknemers bovendien vrij op Sacramentsdag
(elf dagen na Pinksteren). In overwegend protestantse streken
kan Hervormingsdag (31 oktober) weer worden gevierd. Ver
der wil de regering toestaan dat katholieken op Driekoningen
(6 januari) en Allerheiligen (1 november) voor kerkbezoek on
betaald verlof kunnen opnemen. Ook wil de regering twee
joodse feestdagen invoeren. Als de kerkgenootschappen met
het voorstel instemmen, kan de nieuwe regeling op korte ter
mijn worden ingevoerd.
Katholieken
in VS willen
modernere
kerk
NEW YORK Een
groep Amerikaanse ka
tholieken is op aswoens-
dag begonnen aan een ac
tie die moet leiden tot
een meer eigentijdse
kerk.
De groep. Oproep tot Actie
genaamd, plaatste een pagina
grote advertentie in de New
York Times en wil 100.000
handtekeningen inzamelen
voor een petitie aan het Vati-
caan. Daarin wordt onder
meer gepleit voor toelating
van gehuwden en vrouwen
tot het priesterambt, moderni
sering van de moraal inzake
seksualiteit en anticonceptie,
grotere financiële openheid
en meer tolerantie ten aan
zien van kritische theologen.
De Newyorkse hulpbisschop
Moore behoort tot degenen
die de petitie al hebben on
derschreven.
Volgens de actiegroep wordt
de geloofwaardigheid van
leerstellingen van de rooms-
katholieke kerk over een
vreedzame en rechtvaardige
samenleving aangetast door
haar eigen, in veel opzichten
nog feodale structuur. Op alle
niveaus binnen de kerk moet
ruimte komen voor meer
deelname van de gelovigen en
dienen zij mee te kunnen be
slissen over bisschopsbenoe
mingen en andere beleidsza
ken. Daarnaast zou de kerk
zich meer in moeten zetten
voor minderheden, meent de
groep.
Het initiatief voor het plaat
sen van de advertentie wordt
gedragen door 92 katholieke
instanties en 4.500 individuele
personen. Behalve hulpbis
schop Moore van New York
behoren tot de onderteke
naars de theoloog Charles
Curran, aan wie enkele jaren
de leerbevoegdheid aan de
Katholieke Universiteit" van
Washington werd ontnomen,
de schrijver James Carroll en
de historicus David O'Brien.
Het initiatief is afkomstig van
'Call in Action', een organisa
tie van progressieve katholie
ken in Chicago. De organisa
tie wil op deze wijze geden
ken dat 25 jaar geleden het
Tweede Vaticaans Concilie
werd afgesloten. „Er is sinds
het Concilie in de kerk iets op
gang gebracht", aldus voorzit
ster Mary Ann Savard van
Call in Action'. „Gelovigen
vragen om meer participatie
in de kerk, maar de vooruit
gang is verhinderd door ver
ouderde structuren en verzet
tegen veranderingen".
Gereformeerde Kerken nemen het op voor boeren
LEUSDEN De Gereformeerde Kerken in Nederland heb
ben er bij de regering op aangedrongen de akkerbouwers
nieuw perspectief te bieden. De boerenacties van deze dagen
illustreren onzes inziens vooral hoe volstrekt uitzichtloos de
akkerbouwers hun positie ervaren, aldus het Centrum voor
Gemeenteopbouw van de Gereformeerde Kerken in een brief
aan minister Braks van landbouw, natuurbeheer en visserij.
De brief is mede ondertekend door synodevoorzitter ds. E.
Overeem. Het Centrum voor Gemeenteopbouw onderhoudt via
zijn commissie Kerk en Bedrijfsleven contacten met de boeren
en hun organisaties en weet daarom van „de al jaren durende
zorg onder boeren over hun bestaansmogelijkheden".
Men moet niet zo dom
zijn alles te willen
weten.
Koos J. Versteeg
AMERSFOORT De
Raad van Kerken heeft
ingestemd met het voor
stel van het Overlegor
gaan van Joden en Chris
tenen in Nederland
(OJEC) om de overeen
komst tussen beide orga
nisaties op te heffen.
Krachtens deze overeen
komst uit 1985 zou het
OJEC altijd door de raad
worden geraadpleegd in
voor joden gevoelige
kwesties. Voorts zou er
jaarlijks worden overlegd.
Dat heeft de voorzitter van
het OJEC, dr. S. Schoon, mee
gedeeld. Volgens Schoon
functioneerde de overeen
komst niet goed. Het OJEC
werd door buitenstaanders
vaak verantwoordelijk gesteld
voor beslissingen van de raad,
waar het part noch deel aan
had.
Delegaties van de raad en het
OJEC hebben woensdag voor
Prof. D.C. Mulder
FOTO: SP
het eerst met elkaar gespro
ken sinds het OJEC begin no
vember vorig jaar het regel
matige overleg met de raad
opschortte. Aanleiding voor
dat, besluit was het optreden
van de voorzitter van de raad,
prof.dr. D.C. Mulder, bij een
door de PLO georganiseerde
viering van de intifida, de op
stand van de Palestijnen in de
bezette gebieden, en de uit
roeping van de Palestijnse
staat. Mulder pleitte bij die
gelegenheid voor dubbele loy
aliteit van de kerken: naar jo
den en naar Palestijnen.
Volgens Schoon zijn de scher
pe meningsverschillen tussen
beide partijen over het optre
den van Mulder bij de PLO-
bijeenkomst blijven bestaan.
Vooral van joodse zijde werd
in emotionele bewoordingen
het optreden van de voorzit
ter van de raad afgekeurd.
Ds. G.H. van de Graaf, vice-
voorzitter van de hervormde
synode, bleek ook aan de
juistheid van de handelwijze
van Mulder te twijfelen. Hij
vroeg zich af, of dat geloof
waardig was naar de joodse
gemeenschap.
Bij beide delegaties, aldus
Schoon, bleek woensdag geen
enkele behoefte te bestaan om
een nieuwe afspraak over
enig permanent overleg te
maken. Wel werd de bereid
heid geuit met elkaar in con
tact te treden, als een van bei
de partijen dat wenselijk acht.
Zo behoudt het OJEC de vrij
heid de Raad van Kerken
waar nodig te bekritiseren, al
dus Schoon.
Van de delegatie van de raad
maakten deel uit voorzitter
Mulder, vice-voorzitter hulp
bisschop J.F. Lescrauwaet, dr.
G.H. van de Graaf en ds. E.
Overeem, voorzitter van de
gereformeerde synode. In de
OJEC-delegatie hadden vier
vertegenwoordigers van de
joodse gemeenschap zitting:
mevr.M.H. Gelderblom-Lank-
hout, mevr. M. Kunstenaar,
dr. J. Baruch en drs. R. Nafta-
niël. Voorts woonden Schoon
en de voorzitter van de Ka
tholieke Raad voor Israël, de
ken J. Kwaaitaal, de bespre
king bij.
In .Praag is het voorlopig co
mité van een Tsjechoslo-
waakse organisatie van joden
en christenen opgericht. In de
organisatie nemen deel de lid
kerken van de Tsjechoslo-
waakse Raad van Kerken, de
RK Kerk en de joodse ge
meenschap.
Aan de oprichtingsbijeen
komst nam ook de voorzitter
van de joodse gemeenschap in
Tsejchoslowakije, dr. Desider
Galsky, deel. Jarenlang heeft
hij zijn functie niet mogen
uitoefenen. De aartsbisschop
van Praag, kardinaal Franti-
sek Tomasek, heeft zijn mede
werking aan de organisatie
toegezegd.
De jaarlijkse ICCJ-conferen-
tie zal dit jaar in Praag wor
den gehouden. Daar zal de be
tekenis van de ontwikkelin
gen in Oost-Europa voor de
betrekkingen tussen joden en
christenen centraal staan.
Ook zal worden gesproken
over -het toenemende antise
mitisme in de Sovjetunie.
Viering Aswoensdag
Paus Johannes Paulus II ontving gisteren van de bejaarde Franse kardinaal Gabriel Marie Gar-
rone (89) tijdens de viering van Aswoensdag een askruisje. foto: anp
LEIDSCHENDAM De
actie Weigering belas
tingvoordeel heeft vorig
jaar dank zij 697 deelne
mers 172.241,71 gulden
opgebracht. Daarmee zijn
landelijke en plaatselijke
organisaties van uitke
ringsgerechtigden ge
steund in hun streven de
positie van mensen met
de laagste inkomens
structureel te verbeteren.
De actie werd in 1988 gelan
ceerd tijdens de kerkelijke
conferentie tegen verarming
in Nederland, georganiseerd
door de Raad van Kerken en
DISK. De aanleiding was de
belastingverlaging in 1988, die
een flink voordeel voor de
'hoge inkomens en een veel
kleiner of zelfs geen voordeel
voor de lagere inkomens bete
kende. „In een situatie waarin
de verarming in Nederland
steeds schrijnender werd,
wekte deze belastingmaatre
gel bij velen verontwaardi
ging, ook bij diegenen die er
van konden profiteren," aldus
het bestuur van de stichting
Niet voor jezelf. De actie geeft
mensen met een redelijk of
hoog inkomen de mogelijk
heid een teken van solidari
teit en protest te geven.
Het geld uit de actie wordt
niet gebruikt voor individuele
hulp aan mensen die tot 'de
arme kant van Nederland' be
horen. Verder wordt van de
deelnemers gevraagd bij 'hun'
politici te protesteren tegen
een dergelijke belastingmaat
regel. Dit leidde tot corres
pondentie met de vorige mi
nister van financiën, Ruding,
en met de Tweede Kamer
fracties van CDA, PvdA en
VVD. Tijdens de formatie
heeft de stichting er bij de
fracties op aangedrongen dat
het nieuwe kabinet bij fiscale
en andere maatregelen de be
langen van de arme kant van
Nederland de hoogste priori
teit geeft.
In ieder geval wordt de actie
over het belastingjaar 1989
voortgezet. Daarbij zal wor
den gepoogd ook buiten ker
kelijke kring deelnemers aan
te trekken. De stichting is
enigszins teleurgesteld over
het aantal deelnemers, vooral
omdat er ruim 20.000 folders
zijn verspreid. Omdat er nog
veel onduidelijkheid over de
consequenties van de opera-
tie-Oort bestaan, is er nog
geen besluit over het belas
tingjaar 1990 genomen.
VASTENACTIE OVER WERKEN OM TE OVERLEVEN
Werken om te overleven
is bepaald geen Neder
lands begrip. Wij gaan er
niet van uit dat een mens
leeft om te werken. Maar
evenmin dat hij werkt om
te overleven. In onze sa
menleving gaat niet op:
wie niet werkt, zal niet
eten. Gelukkig maar,
mensen zonder werk ver
hongeren bij ons niet.
Elders in de wereld is dat
wel anders. De Vastenak-
tie, die zich al dertig jaar
sterk maakt „Om het
recht van de zwaksten",
draagt als leuze voor
1990: Werken om te over
leven.
Mèt de organisatoren van die
actie zouden wij ons kunnen
afvragen of vasten nog wel
van deze tijd is. In ieder geval
is vasten nu niet meer: genie
ten van carnaval en daarna
de buikriem aansnoeren. Vas
ten en onthpuden is evenmin:
geboden van de kerk opvol
gen zoals maar éénmaal per
dag een volle maaltijd gebrtii-
ken, op as woensdag en de
vrijdagen geen vlees (of jus
uit vlees!) nuttigen. Vasten,
als we dat woord al in de
mond nemen, wijst op: gezond
eten, (om geen welvaartsziek-
ten op te lopen), lijnen, slank
blijven.
Maar als we alleen om derge
lijke redenen ons bij tijd en
wijle van bepaald voedsel ont
houden, betekent dat nog niet
dat we onze eetgewoonten
drastisch veranderen. In de
brochure „vasten nog van
deze tijd?" lezen we dat op
een wandeling door de mo:
derne supermarkt onze hele
cultuur aan ons zichtbaar
wordt gemaakt. Die rijke,
meer dan royale uitstalling
wijst op economische wetma
tigheden, politieke verhou
dingen, oorzaken van onder
ontwikkeling elders in de we
reld. Het is dus niet teveel be
weerd dat onze maatschappij
zichtbaar wordt in onze eet
cultuur, onze maaltijden. Zou
den we dan niet ook onze
maatschappijkritiek daarin
moeten uiten?
We gaan allang niet meer, na
dagen van vrolijk carnaval
vieren met goedgevulde ma
gen, de veertigdaagse vasten
in. En onze kinderen spreken,
als het paaszaterdag twaalf
uur is en de paasklokken be
ginnen te luiden, al evenmin
verlekkerd de inhoud van
hun vastentrommeltje aan. Op
zichzelf genomen is dat ook
helemaal niet zo'n kwalijke
hem er niet in zit dat er te
weinig voedsel is, maar dat
hetgeen beschikbaar is blijkt
onrechtvaardig verdeeld te
zijn. Het voedsel komt veelal
niet terecht bij de mensen met
de meeste honger, maar bij de
mensen met het meeste geld.
Vasten is een actie van deze
tijd, kunnen we leren. En als
vasten ervaring wordt, bele
ven we in ons eigen lichaam
wat het betekent honger te
voelen. Vasten is dus niet
meer: wat offertjes brengen,
wat benepen misschien wel,
(al moeten we natuurlijk be
spaard geld overmaken aan
de Vastenaktie) vasten is: je
solidair verklaren met honge
renden. Het is een middel tot
bewustwording van de voed
selsituatie in de wereld. Het
wordt een protest tegen de
maatschappelijke verhoudin
gen en we kunnen het condi
tietraining noemen om ons
zelf sterk te maken, opdat we
op het juiste moment „nee"
kunnen zeggen tegen wat in
de maatschappij maar voort-
suddert.
Dat we een andere houding
tegen „vasten" en „onthou
den" hebben aangenomen, be
tekent op zichzelf nog niets.
Die houding moet bewust zijn.
Bewust, waar het gaat om de
hongerende mensheid in de
wereld. Realiseren we ons het
wel, dat dat nog altijd een
tiende van de wereldbevol
king is? Ofwel ruwweg zo'n
500 miljoen mensen. En dan
te bedenken dat het probleem
Het is de winst van deze tijd
dat we niets meer denken in
termen van: gever tegenover
ontvanger, maar dat we on
derlinge verbondenheid en
gezamenlijke inzet zien als
mogelijkheden voor het creër
en van een rechtvaardiger
wereld.
Besteding
Soms is men, helaas wel eens
gesterkt door negatieve erva
ringen, de mening toegedaan
dat, waar inzameling plaats
vindt, het verkregen geld niets
op de juiste plaats komt of
niet aan zinvolle projecten
wordt besteed. Wie belang
stelling voor de bisschoppelij
ke vastenaktie heeft, mag we
ten dat uiterst gericht en met
kennis van zaken te werk
wordt gegaan. Verheugend is
hét feit, dat de ideeën van de
mensen zelf in de landen van
De Derde Wereld volop in
vloed hebben op de gang van
zaken, op de besteding van
het geld dus. Dat gaat trou
wens ook op voor de educatie
ve plannen die worden gerea
liseerd. Aantrekkelijk is ook
de wetenschap dat deze vas
tenaktie met name kleinscha
lige ontwikkelingsprojekten
van sociaal-economische aard
behartigt. Zelfontwikkeling,
vorming van eigen leiders
hebben prioriteit. Iedereen
mag trouwens een aanvrage
voor zijn projekt doen. Op ras,
sexe, religie wordt niet gese
lecteerd. De hulpverlening is
vooral gericht op het bestrij
den van de oorzaken en niet
op symptomen en gevolgen
van de armoede.
Het is de hoogste tijd dat we
ons ervan bewust worden
hoezeer vasten gemoderni
seerd is. We hebben onze
mond er al gauw vol van, dat
we de heelheid van de schep
ping dienen te bewaken.
Neemt daarin de mens niet de
eerste plaats in? Wie zorg
heeft voor milieu en natuur
denkt toch in eerste instantie
aan de menselijke schepselen
daarin.
Nee, vastenaktie heeft niets
meer te maken met regenten
mentaliteit; met liefdadigheid.
Wel alles met eerlijke verde
ling van de rijkdom die moe-
'der aarde nog altijd verstrekt.
Zouden wij moeder aarde nu
maar eens niet een handje
helpen, opdat niet alles op de
grote hoop terecht blijft ko-
Solidariteit
Natuurlijk mogen we elkaar
aansporen tot grotere finan
ciële bijdragen. Het is een
goed teken dat sedert 1961
(opbrengst 1,6 miljoen gulden)
de resultaten alleen maar
groeien. In 1987 bedroeg het
bijeengebrachte 13 miljoen
gulden. Maar waardevoller is
het als we tot de bevinding
durven komen dat we een
voudig een daad van echt-
vaardigheid moeten stellen.
Ons solidair dienen te tonen
met allen die het veel minder
hebben getroffen dan wij.
Er zijn er ongetwijfeld onder
ons, vermoedelijk zelfs velen,
die zich willen inzetten voor
de actie. Die allang hebben
begrepen dat we ons niet
meer bezig houden met „zielt-
jeswinnarij". Hoe kan je ook
zielen winnen voor God, als
diezelfde zielen geen vertrou
wen kunnen hebben in hun
rijke medemensen?
Wie mee wil strijden in het
gevecht om het recht van de
zwaksten, haaste zich. Hij
doet zijn aanvrage op onder
staand adres. Daar kan hij al
lerlei hulpmateriaal aanvra
gen: diaseries, thema-brochu
res, liturgiefolders, honger
doeken. En het bijzonder aar
dig gezinsspaarpotje, waardige
opvolger van het aloude vas
tentrommeltje. Laten de kin
deren daarin storten wat ze
uitsparen als ze eens geen ijs
je, colaatje of zakje patat ko
pen. Laten de jongeren het
overgehouden geld, omdat ze
één weekend niet zijn gaan
stappen, er ook in werpen. En
laat moeder erbij voegen wat
ze overhield toen ze een
vleesloze, zeer magere maal
tijd heeft gereserveerd. Op
het gezinsspaarpotje kijken ze
u aan: mensen op zoek naar
voedsel; in Zaïre, Colombia,
Thailand en vult u zelf maar
verder in. Het campagnema
teriaal biedt inderdaad voor
elk wat wils.
En denken we aan wat De
Nieuwe Katechismus ons in
het verleden ter overweging
heeft gegeven: „Gelukkig de
mensen die omwille van de
gezondheid, de vakantie, de
levensontplooiing van ande
ren - dus, in één woord om
wille van de vele collectes -
een goedkopere auto, of geen
auto, minder exclusieve kle
ren, een reis dichter bij huis,
goedkoper speelgoed voor de
kinderen hebben. Gelukkig
de kinderen die deze vanzelf
sprekendheid van hun ouders
meekrijgen. Men kan zich af
vragen of de jongens en meis
jes die dit voorbeeld niet mee
krijgen, misschien niet als
mens te kort gedaan wordt".
(Blz. 511).
JOKE FORCEVILLE-VAN
ROSSUM
Vastenaktie Nederland: Post
bus 587, 3800 AN Amersfoort,
tel. 033-612957.
Lze
Oprecht zijn voor boeren fd'
tantei
egtui£
i al elf fken
jreeh£
iderd
ACTIEVOERENDE akkerbouwers drukken r
een storend» stempel op het dagelijks leven in ons land.
geslagen door glimlachende agenten blokkeren zij
kantoren en fabrieken. Zij zijn er de oorzaak van dat iij^echf
te paniek brood wordt gehamsterd en dat het huisvuyerde
ophoogt. Zij blijven daarbij volhouden dat ze 'publieks^ ach
delijk' protesteren. In die mening worden zij gesterkljer oj
vooraanstaande overheidsdienaren, zoals de Commjar hi
van de Koningin in Zuid-Holland, die het bestaat hertrkza£
het oog van de tv-camera uit te leggen dat ze gelijk hfken
en een pluim verdienen voor hun gedisciplineerde actr
MET behulp van hun tractoren hebben de akkerbouw^H
grenzen van het toelaatbare inmiddels ruimschoots
schreden. Los van de overlast en de daaruit voortvloe
schade voor derden die zij veroorzaken, is het immers o
vaardbaar dat een kamerlid, dat pleitte voor ingrijpen v
politie, moet onderduiken en in de Kamer tijdelijk moett
den vervangen. En het is toch onaanvaardbaar, dat ii
land als het onze een minister permanent politiebésMiei
behoeft?
Mede dank zij hun voortreffelijke belangenorganij
zijn de agrariërs in heel Europa en de Verenigde Stat<
een zeer sterk gesubsidieerde bedrijfstak geworden. I:
welvarende werelddeel is men echter tot de overtuigii
komen dat die forse subsidies aan de agrarische
moeten worden afgeschaft. Omdat er overproduktie is,
dustrialisatie van landbouw en veeteelt ook grotere vel
ling met zich heeft meegebracht en omdat het te duur I
kunstmatig is geworden. De gemiddelde subsidie vooij
boer in de EG bedraagt op dit ogenblik meer dan 18.000
den per jaar. Dat gebeurt in geen enkele bedrijfstak.
In de veeteelt heeft via de melkquota een sanering plaa
vonden, die de Nederlandse veehouder naar het zich!
aanzien goed heeft doorstaan. De Nederlandse graanver
wers echter produceren minder dan één procent van
graan van de EG en ze zijn in de Brusselse beleidsbepi
van geen belang. Wanneer zij van de opbrengst van f
graan niet meer kunnen leven, is een extra subsidie geeij
lossing maar lapwerk, omdat die de produktie niet doet
minderen en bovendien hen op termijn geen nieuwe
komst biedt.
AKKERBOUWERS werkelijk helpen wil zeggen hen stï
leren om produkten te gaan verbouwen die wel renJ
zijn, of hen helpen hun bedrijf sociaal verantwoord te t
digen. Dat is we hebben het in een eerder commentasjg
vastgesteld een hard gelag. Maar hoeveel winkeliers, j
ne ondernemers, familiebedrijven en ambachtelijke ondel
mingen zijn er de laatste vijfentwintig jaar verdwenen, J
dat de zaak niet meer rendabel was en geen toekomst I
Hele bedrijfstakken, zoals de textiel in Twente
scheepsbouw in het Westen, hebben zeer rigoureuze
structureringen moeten doormaken.
GrAANSUBSIDIES betekenen enerzijds het behoud
de inkomenspositie van de akkerbouwers, maar anderJe vi
voortzetting van een overproduktie die we alleen voor
appel en een ei op de wereldmarkt kwijt kunnen. Dat
'Europa' en dat zijn wij met zijn allen sloten geld\ M
rig jaar bijvoorbeeld meer dan tien miljard. Twee jaar
dén werd in Brussel besloten in te grijpen door de graanf
te verlagen. Het terugdraaien daarvan, zoals de blokkeren
boeren eisen, is een onrealistisch actiedoel. De grenzen
de groei in de landbouw zijn ruimschoots overschreden. I>EN
hard het ook is, de boeren ontkomen er niet aan grondeij^'
de produktie te nemen. Wie zich dat realiseert, handelt ,alv(
verantwoord als hij akkerbouwers een beter lot voorspie^va
aelk
•ing
Brieven graag kort jn duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezondtl
stukken te bekorten.
Teloorgang
Pastor Van den Berg had in
zijn stukje over het wegblijven
uit de kerk wel geldiger oorza
ken kunnen noemen. Wat
denkt hij van de teloorgang
van het godsdienstonderricht?
Als ik die katechese eens mag
vergelijken met de verstrek
king van een kostelijk nat als
limonadeDe Grote Limo-
nademeesters van het Hoger
Katechetisch Instituut en hun
uitvoerders hebben een iets te
veel aan siroop in vroeger tij
den in de loop van enkele de
cennia teruggebracht tot nul
procent en steeds vervangen
door het azijn van een eenzij
dige kritiek op de eigen kerk
en verder alles, behalve ken
nis van het authentieke r.-k.
geloof. De niet aflatende kri
tiek op en vertekening van de
kerk in literatuur, film en me
dia (ook in de van herkomst
katholieke media), schonden
het gezicht van die kerk. Men
sen haakten mede onder die
invloed af, jongeren haal
niet aan. Het H.K.I. is ter zDJ
De dader ligt op het kerkr
Verwijzend naar het
van bisschop Tutu na de
vriiding van Nelson Mam
stelde Van den Berg dat
kerk geen bevrijding te bia
zou hebben. Maar bevrijd-^
hier zal goeddeels van T
heel andere aard zijn dan
politieke bevrijding van Z#
Afrika of Oost-Europa. En
is naïef te denken dat dieÈ7"
vrijding geen offers zal v*
gen. Ik ben niet zo'n uitbun
type als Tutu. Maar als die j
redelijke kritiek zou verste j,
men. verwacht ik zeker r
mooie serie bokkesprongerT"
maken met wellicht nog liee
kuitenflikker toe. En als s<tJri
mige pastores met hun ag Qi
hang zich bevrijden van hi
anti-hiërarchische obsessj 1
kunnen ze ook van hen wiP^
schijnlijk spoedig de eeflC
huppelpasjes tegemoet zien^n
W. de Jong,
DEN HAAG.
De
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933.
Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. *Q
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. pj
Abonnementsprijzen (inclusief 6 BTW.-T
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart!™
per maand f. 24,85 per maand 25,85
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75.1C
per jaar 284,50 per jaar f. 285.5C
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702.
AMRO BANK NV 473 576 515
POSTBANK NV 663 050
r