Marjan Berk: „Wij leveren slechts een basis-idee" In Klarendal lijkt de situatie opgeklaard „Die Winterreise in alle grootheid Theater „La Strada confronteert mooi KUNST/RTV EcldócGomu/nt DONDERDAG 1 MAART 1990 PAGI1 S5 Rabbani verkoopt zijn Oude Meesters AMSTERDAM Het veilinghuis Sothe by's in Amsterdam toont op 12, 13 en 14 maart schilderijen van Oude Meesters afkomstig uit het bezit van Mahmoud Salim Rabbani, de oud-consul van Ku- wayt en Jordanië in Den Haag. De zoge noemde Rabbani-collectie bestaat uit zes tien schilderijen en wordt op 11 april in Londen geveild. Rabbani heeft zijn col lectie tussen 1955 en 1980 opgebouwd, al dus het veilinghuis. De verzameling was eerder te zien in Milaan, München en Frankfurt en wordt na Amsterdam nog tentoongesteld in Brussel. De verkoopex positie van de waardevolle collectie is dagelijks in het veilinggebouw aan het Rokin in de hoofdstad te bezichtigen van 10.00 tot 16.00 uur. Eddie Murphy opnieuw beschuldigd van plagiaat NEW YORK De Amerikaanse scenarioschrijver Michael Greene wil 70 miljoen gulden schadevergoe ding van acteur Eddie Murphy, om dat de film „Harlem Nights" zou zijn gebaseerd op een script, dat hem vo rig jaar door Greene was toege stuurd. De door hem bij de federale rechtbank ingediende aanklacht is ook gericht tegen filmmaatschappij Paramount Pictures, die de film heeft uitgebracht. Volgens Greene zijn er ongeveer honderd scènes uit de film die overeenkomen met scè nes uit zijn scenario, genaamd „A Halloween to Remember". Het script van Greene handelt evenals dat van „Harlem Nights" over een ongeveer achtjarig weesjongetje in de jaren '30, dat wordt grootgebracht door crimi nelen. Beide verhalen draaien om een plunjezak vol geld en in beide verhalen heeft Murphy het aan de stok met oudere figuren, aldus Gree ne. Greene stuurde Murphy het script naar zijn zeggen begin vorig jaar toe, maar de acteur zou geen interesse hebben getoond. De advocaat van Paramount heeft de beschuldiging van de hand gewezen en gezegd dat de gelijkenissen tussen beide scena rio's zo algemeen zijn, dat ze in hon derden films kunnen worden aange troffen. De rechtbank oordeelde in januari dat Paramount het idee voor de film „Coming to America" had gestolen van columnist Art Buchwald. Hoofd rolspeler in die film is Eddie Murp hy. Wereldomroep levert programma's aan CNN HILVERSUM De televisie-afdeling van de Wereldom roep, in het buitenland bekend als Radio Netherlands Tele vision (RNTV), gaat nieuwsbijdragen leveren aan CNN World Report. Dit is een programma van de Amerikaanse nieuws- en actualiteitenzender, waarin wekelijks bijdragen van buitenlandse televisiestations worden getoond, die gaan over het land in kwestie. De bijdrage van de Wereldomroep bestaat dan ook uit een wekelijks nieuwsonderwerp vanuit Nederland. CNN zal het Nederlandse nieuws iedere zondag avond wereldwijd op de buis brengen. Ook in Nederland kan het programma worden bekeken, voorzover CNN via de kabel te ontvangen is. De eerste bijdrage wordt waar schijnlijk in mei uitgezonden. CNN (Cable News Network) is het internationel televisie-kabelstation van TBS (Turner Broadcasting System) in Atlanta. CNN World Report is een internationaal uitwisselingsprogramma van nieuwsbijdragen door 150 televisie-organisaties in 120 landen. Groot-Brittannië Pj weert RTL-Plus LONDEN In Groot-Brittannië worJ commerciële zender RTL-Plus, het Duil ge, oudere zusje van RTL-Veronique, m« gang van donderdag van de kabel gelï De Britse autoriteiten verbieden de ui dingen van de zender omdat „program voor volwassenen worden uitgezonden o den dat ook kinderen kunnen kijken"? heeft de 'Cable Authority' gisteren beF gemaakt. „In de RTL-programma's woT rond etenstijd naakte personen getoond I het taalgebruik ruw. En om tien uur 'sf tends verschijnen al blote jonge actricd^ het scherm", aldus de 'Cable Authority zijn motivatie. Het is het eerste verbod cpnyD; Britse kabel van een buitenlandse zender, teraard kan bezitters van een schotel-antf UE kijken naar RTL-Plus niet worden ontzq N1 „HÉ DAT KAN IK OOK", EEN MUSICAL OM ZELF TE SPELEN „Hé, dat kan ik ook". Musical. VARA-telavisie. Nederland 1 om 18.08 uur. Donderdag. HILVERSUM „De Mini- Playback Show" is het ver foeilijkste wat er is. Juist voor kinderen is zo'n programma creatief dodend. Ze vallen als zombies voor de buis en consu meren wat zich voor hun ogen afspeelt. Het is voorgekauwde friet. Niet lekker dus en ook altijd hetzelfde. Het zijn steeds weer imitaties van Madonna, Prince, Michael Jackson en André van Duin terwijl het zelf doen veel leuker is dan het passief consumeren. Je hebt veel meer lol, ook al is het niet zo mooi", zegt Marjan Berk, samen met Ruud Bos schrijfster van de musical „Hé, dat kan ik ook", die door de VARA wordt uitgezonden. Marjan weet wat het is om je favoriete ster na te doen. Als klein kind stond ze samen met haar tante te tapdansen op „Sweet Lollipop" van Shirley Temple, het (toen) kinderster retje dat twee jaar ouder is dan zij. Maar de schrijfster, actrice en muzikante werd geen kloon, ontwikkelde haar eigen talenten en kan inmiddels te rugkijken op een rijke carriè re. „Ik ben altijd padvinder achtig bezig", laat de veelzijdi ge Marjan Berk weten. Haar laatste pennevrucht is de kindermusical „Hé, dat kan ik ook". Het is een werkproject, want de musical is vooral be doeld om kinderen in het ba sis-onderwijs een handleiding te bieden tot het zelf uitvoeren van deze musical. „Duizenden kelen op basisscholen schreeu wen zich schor om nieuw ma teriaal. Het is er gewoon niet. Wij hebben nu de taak op ons genomen om nieuw Neder landstalig en hedendaags mu sical-materiaal voor de basis school te ontwikkelen. Het gaat om musicals die iji de gymzaal kunnen worden ge speeld en die budgetair nau welijks geld opslokken", laat een VARA-woordvoerder we ten. Tekstboekje Voor deze musical zijn dan ook tekstboekjes plus een handleiding voor de leraar en een compact disc c.q. cassette of elpee met de muziek op het VARA-gram label te verkrij gen. „Na gebleken succes wil len we elk voorjaar een verse kindermusical uitbrengen", al dus de VARA die, in samen werking met de Stichting Cer- velaat. (uit Utrecht), de op dracht aan Bos en Berk ver strekte. „We hebben inmiddels contact gezocht met Herman van Veen, Harry Jekkers, Henk Westbroek en Henk Temming, maar niets is defini tief. Het is in elk geval niet de bedoeling dat Marjan Berk die klus jaarlijks op zich neemt". De kiem van deze musical, die .tot stand kwam dankzij finan ciële inbreng van onder meer het Cobo Fonds, Stichting Kinderpostzegels, WVC, het stimuleringsfonds en de Stich ting Nederlandse Koren, ligt bij „Wordt er in de ruimte ook gelezen". Marjan Berk schreef deze musical in opdracht van de CPNB voor de Boekenweek van 1983. „Het is nooit de be doeling geweest daar verder iets mee te doen, maar de CPNB werd overladen met aanvragen. Uiteindelijk zijn er elfhonderd bandjes verstuurd en is er nog steeds vraag naar. Zelf ben ik zes maal haar een uitvoering ervan geweest, tot in Meppel toe, waar de musical zittend werd gespeeld", aldus Marjan Berk. Initiatief Het initiatief is afkomstig van de Stichting Nederlandse Ko ren, die bemerkte dat het kind de drang tot zang en dans ver liest, ook omdat er geen mate riaal voor handen is. „Er wordt veel te weinig gezongen op scholen, dat bemerkte ik al in 1983", zegt Marjan Berk. „Zelf hield ik altijd van het canon zingen. Daarom heb ik die vorm ook in de musical verwerkt. Ik hield ook van de tweede stem, zong die vaak toen ik nog op de Eerste Lage re Meisjesschool in Amersfoort zat. Bij ons thuis was er altijd muziek. Mijn moeder was mezzo-sopraan en zelf heb ik zes jaar piano-les gehad en in diverse groepen gezeten. Ik heb, dankzij mijn kinderen, nog steeds van die ellendige orkestjes in mijn kelder. Ik moet heel wat doorstaan. De heer en mevrouw Toondoof, het klagerige echtpaar dat ik in „Hé, dat kan ik ook" heb verwerkt, zijn dan ook geen toeval. Ik weet er alles van". De basis voor de musical vormt een aantal cliché's uit de muziek-industrie. Marjan: „Ik ben altijd aardig bij de tijd gebleven dankzij mijn kinde ren (de oudste is 34 jaar, de jongste 17). Ik heb voor de musical dan ook allerlei mu ziekvormen gebruikt van de smartlap tot de rap, maar ge zien mijn leeftijd wordt het nu misschien tijd voor een bejaar- de-musical". Wat de kijker krijgt voorge schoteld is een stuntelige clip. „Deze musical moest niet te glad zijn. We hebben expres geen „Kinderen voor kinde ren-kwaliteit nagestreefd, want als het er te goed uitziet, zinkt bij de scholier al snel de moed in de schoenen. Je moet hem echter juist animeren zelf aan het werk te gaan. Wij la ten dan ook slechts één van de manieren zien waarop de mu sical zou kunnen worden uit gevoerd. Maar we hopen dat elke school voor een eigen in terpretatie van het materiaal kiest". Flinterdun Het heeft lang geduurd voor dat dit flinterdunne verhaaltje zich voor hun ogen afspeelt". met een explosieve uitwer king, kon worden geprodu ceerd. De kosten lagen rond de drie ton en sponsors en geld schieters stonden, ondanks de namen van Marjan Berk en Ruud Bos, niet te dringen. „Allerlei fondsen stellen voor waarden voordat ze hun fiat geven. Ze willen eerst een script lezen, voor ze beslissen en daar nemen ze de tijd voor", aldus de VARA. „We verwachten echter dat het de komende jaren gemakkelijk zal zijn geld bij elkaar te krij gen, ook bij sponsors, omdat we kunnen voortbouwen op deze eerste produktie. Boven dien hebben we de nodige er varing opgedaan, waardoor een volgend project goedkoper FOTO: SP kan zijn". Ruud Bos is verantwoordelijk voor de audities van deze kin dermusical. Hij ging ervoor naar een aantal Amsterdamse scholen. Daarbij glipten een ettertje en een brombeer door de tnazen van het net. Marjan: „Het blonde jongetje, dat mee speelt, hebben we regelmatig moeten neerslaan en dat er een meisje was dat bromde, hoorden wij pas bij de eerste opnamen. We hebben van haar een running gag ge maakt. Ze is degene die roept: „dit is voor mij te hoog" of „dit is voor mij te laag". Hoewel niemand een hoofdrol speelt in deze musical, voelde ze zich een ster". HANS PIËT Documentaire „Het geheim van Kla rendal", VARA-tv, Ned. 1 om 23.10 uur, vanavond' HILVERSUM De situatie in de Arnhemse wijk Klarendal lijkt aanzienlijk opgeklaard, nadat een half jaar geleden de bewoners grote schoonmaak hielden onder de junks, de dealers en de heroïnemeisjes. Maar zijn de oorzaken van dit verval ook weggenomen? Dat staat nog te bezien, zo stelt de documentairemaker Hans Polak van VARA-tv vast in zijn werkstuk „Het geheim van Klarendal", vanavond op Ned. 1 om 23.10 uur. Om het niet met klare bewijzen te sta ven, maar kennelijk een rol spelende feit kan men niet heen, dat met de gemeente raadsverkiezingen in het voor uitzicht er van hogerhand al tijd wat krachtdadiger wordt opgetreden. Een politicus is ook maar een mens. Bovendien ziet men het ook in andere steden gebeuren, dat de overlast elders de kop op steekt, nadat een bepaalde buurt daarvan is opgeschoond. Elders uit Arnhem zijn hier over nog geen geluiden verno men, maar -zegt Polak- net als in Klarendal kan het zwijgen plots doorbroken worden door het spelen van eigen rechter. Dit lijkt het geheim van Kla rendal te zijn. Van oudsher, zo wordt in gesprekken met ou dere bewoners en kenners van de buurt vastgesteld, wordt Klarendal getekend door soli diteit en solidariteit. Iedereen kende iedereen, burenhulp De situatie in Klarendal tijdens de vinnigste dagen. was de gewoonste zaak van de wereld en wat men sociale controle noemt werd door ie dereen als een goede zaak ge accepteerd. Verandering In deze situatie kwam veran dering, toen Klarendal nieuw bouw kreeg en andere bewo ners aantrok, ook veel buiten landers. Die nieuwelingen, on der wie junks, brachten hun eigen leefstijl mee en pasten niet zonder meer in in de leefstijl van de Klarendallers. Die junks trokken dealers aan, alsmede verslaafde meisjes. Klachten daarover namen de laatste jaren toe. Er werd een gemeentelijk beleid opgesteld om hieraan een einde te ma ken, maar de wettelijke moge lijkheden voor de politie om in te grijpen bleken onvoldoende toereikend. dealers, meisjes en junks en een spelend kind werd gesto ken door een achteloos op straat geworpen spuit, liep het Klarendalse volk te hoop te gen de veroorzakers van de overlast. Tolerantie sloeg om in volkswoede. De situatie lijkt opgeklaard, maar geheel helder mag men die nog niet noemen. Geen van de aangesproken Klaren dallers laat het achterste van zijn tong zien. Er hqerst in Klarendal nog zo'n grote solidariteit, dat men in geval van diefstal geen aan gifte doet bij de politie als men het vermoeden heeft, dat de dader een Klarendaller is. Verder beschikken veel(?) Klarendallers tegen een zacht prijsje over geheelde video- en audio-apparatuur. Typisch Klarendalse junks worden door de wijkbewoners in de gevangenis bezocht, geestelijk opgebeurd en na terugkeer op nieuw in hun midden opgeno men, waar zij verder blowen. Dezen vertellen de documen tairemaker niet gedeald te hebben, maar slechts te heb ben bemiddeld tussen gebrui kers en handelaren met geen ander doel dan hun eigen graantje mee te pikken. Ook zijn er in de wijk jonge vrou wen komen wonen die niet veel moeten hebben van de so ciale controle door de buurt. Zij willen hun eigen leven lei den. In de dagen dat filmer Polak in de wijk opereerde, kwamen ook leden van de CDA-Ka- merfractie op bezoek onder leiding van Gualthérie van Weezel. Deze zegde in een buurtberaad alle medewerking toe, zelfs zo vlot dat er in de zaal hilariteit ontstond. Zo werkt dat niet, moeten de Kla rendallers hebben gedacht. Daarom blijven zij er op ge spitst hun eigen zaakjes te blij ven klaren, eigen rechter of niet. Dat zit in het karakter van die wijk. TON OLIEMULLER 3RT Liederencyclus ,Die Winterreise' van Schubert in de serie Schubertiade door de bas Robert Holl en de pia nist Rudolf Jansen. Gisteravond in de Kleine Doelenzaal, Rotterdam. Volgende concert op 7 maart met meerstemmige liederen. ROTTERDAM Absoluut hoogtepunt van de zesdelige serie Schubertiade was de ver tolking van Die Winterreise door de bas Robert Holl en pi anist Rudolf Jansen, gister avond in de Kleine Doelen zaal.- Wat te schrijven over het volmaakte? Welke superlatie ven zouden in staat zijn om de schoonheid van de muziek, de zang en de begeleiding in woorden te vangen? Het reci tal was een onderdompeling in melodische pracht, een opper ste verrukking, een ode aan het pure bel canto. De verlei ding is groot om stil te staan bij al die vier en twintig tek-,B sten van Wilhelm Müller die door de begenadigde Schubert zo wonderschoon muzikaal in het hart zijn getroffen. Om de indringende pracht in psycho logische benadering te be schrijven door een vocalist die -zo lijkt het- de top van zijn kunnen heeft bereikt, een top van mondiaal niveau. De bele vingswereld van dichter en componist is de beleving|pp< reld van vocalist en begehp'" geworden, een perfecte tiN2(. eenheid. leens Robert Holl zegt over N2 Winterreise': „Ik kan m)nistei bewogenheid en geschokt bl van de vrienden van Schi|«ach bij de eerste confrontatie Pc goed voorstellen. Maar tpi mij als zanger is Die Wir reise het grootste, meest I BB<! geniale, meest ontroerdEv van de gehele liedkunst) BB( inhoud is aangrijpend en iAlec lijk actueel. Ook in dezel Bul vluchten veel mensen ,inPrd-^ zichtloze eenzaamheid'. WE zouden de cyclus kunnen |Korr als een aansporing, de eef RTI men in onze wereld wat ifsH te helpen. Dan zal dit geif RTI werk niet alleen worden|,®n' consumeerd, maar ook wel lijk een rol in ons leven spelen". punt* Vanuit deze gedachte kir- de weergave gisteravond stand. De toehoorders win|| overrompeld en enthour tegelijk, met het gevoel dl° niet weet of je moet lachefe Rac moet huilen. Na afloop vai interpretatie vielen b|io R kunstenaars elkaar in del"96" men, emoties zochten eenPpo! weg. Een onvergete^adio avond. ADRIAAN HA0«O i Museum daagt Amsterdam voor rechteC AMSTERDAM Het particuliere museum Overholland aan^gy Museumplein heeft de gemeente Amsterdam in kort geding v de rechter gedaagd. Het verzet zich tegen de bouw van een ')I0 i Goghdorp' op het Museumplein tijdens de Van Gogh-tentd4 vc stelling. De beheerder van Overholland vreest dat het l1"93 Goghdorp een 'commercieel circus' wordt waarvan het hiq(0 ondervindt en schade lijdt. De gemeente zou ook eerst over 18.( gen met het museum of manifestaties als het Van Gogh-dcei" moeten worden toegestaan. Dat is, zo staat in de dagvaard)"" niet gebeurd. Behalve de gemeente is ook het Haagse pr-buip|0 Winkelman en Van Hessen gedagvaard. Dat organiseert het fi6.o Goghdorp. Het kort geding dient 6 maart voor de president po H de Amsterdamse rechtbank. Van Gogh in Hong Kong Een levensgroot zelfportret van Vincent van Gogh steelt momf teel de show in Hong Kong, waar op een Van Gogh-festival ree me wordt gemaakt voor de festiviteiten die in ons land in u kader van het Van Gogh-jaar worden georganiseerd. Het portL is gemaakt door de Nederlandse kunstenaar Cornel Bierens L bestaat uit drieduizend ansichtkaarten. L FOTO: E (ADVERTENTIE) 1 NEDERLANDS DANS THEATER OVER THERE „La Strada", aan vrije tonaalbawar- king door Roaamaria Rlnaldf an Guus Rakars van da film „La Stra da" van Fadarico Fellini. Ragia: Ro aamaria Rinaldi. Muziak: Nino Rota door trio La Strada. Mat Halmart Woudanbarg, Haddy Laatar an Joost Prinaan. Koninklijka Schouwburg, woanadag 28 fabruarl. Rosamaria Rinaldi's regie van Federico Fellini's „La Strada" doet uiteraard denken aan die film met Giulietta Masina en Anthony Quinn uit 1954. Toch heeft deze bewerking van Fel lini's schets van het artiesten milieu minder anekdote en meer inhoud, of komt dat om dat de film van zolang geleden is? Hoe zat het ook weer? Boeien- koning Zampano koopt de kleine Gelsomina en samen trekken zij langs stad en land. Zij heeft een aardappelgezicht, kan niets en doet ook niets. Toch kan Zampano niet zon der haar. Als koorddanser en goochelaar Matto onrust zaait binnen hun verhouding, maakt Zampano hem dood en raakt zo Gelsomina kwijt. Sterker nog dan in de film laat regisseur Rinaldi de sleutelzin van „La Strada" klinken. „Al les en iedereen dient ergens voor". Zampano en Gelsomina horen bij elkaar. Waarom? Ja, waartoe dient de artiest, de mens, het konijntje uit de hoed, het theater? De existentiële beschouwing die „La Strada" van Rinaldi is, laat de vragen open. Wel le vert dit theater een onderhou dende avond op, al is er op het spel iets aan te merken. Hel- mert Woudenberg laat een knappe krachtpatser zien, een meelijwekkende aap, die maar een kunstje kan. Heddy Lester blijkt qua mimiek en gebaar knap gecast, haar stem klinkt iets te sophisticated om de sim pele Gelsomina onnozel te la ten zijn. Joost Prinsen vervalt als Matto te veel in een ma niertje. Gelukkig verbindt de me lancholie van Nino Rota's ge niale muziek alles tot een aan trekkelijk geheel. Het trio La Strada, accordeon, viool en bas, speelt Rota misschien iets te strijdvaardig, te Brechti- aans. Maar muziek en theater is live en confronteert met de uitstervende wereld van de ar tiest. Waarvoor wij die nodig hebben, wéten we. PETER SNEL Groot aantal topstukken o|j Europese antiquarenbeurs!" ïtjo aéh ieipn vfert AMSTERDAM Het belang rijkste werk van Galilei, „Dis- corsi e Dimostrazioni", dat in 1638 in Leiden werd gedrukt, is één van de topstukken die te koop is op de internationale antiquarenbeurs in de RAI in Amsterdam. Het boek, dat te koop wordt aangeboden door een antiquair uit New York, wordt beschouwd als een van de belangrijkste wetenschap pelijke verdiensten op het ge bied van de mechanica. Op de beurs, die duurt tot en met t>o terdag, zal nog een groot a»h tal topstukken te bewondeija zijn. Het aanbod varieert vijf perkamenten zeekaart van de VOC tot aan twee gi vu res van Pieter Bast uit 1599 en 1601 met gezichten Amsterdam. Ook zal er een i lectie te zien zijn van zeldzai wiegedrukken. Op de laatC dag van de beurs kunnen iP zoekers boeken, prenten i kaarten gratis laten beoord len op hun authenticiteit. f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 14