Zwolse parochianen beginnen met handtekeningactie „Het grote stilzwijgen" over Schilder doorbroken Bescheidener rol voor kerk in Polen kerk wereld brieven van lezers mST £cidóe@oiua/rii GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Saidóe.Qowuxnt WOENSDAG 28 FEBRUARI 1990 PAGINA Vrije tijd in plaats van godsdienstonderricht ROME Italiaanse leerlingen die geen godsdienstles hebben, kunnen voortaan een uur vrije tijd opeisen. Zoals in kringen van de rechtbank van de regio Latium in Rome verluidt, heeft de rechter bepaald dat leerlingen niet mogen worden gedwon gen op school te blijven, als zij geen belangstelling hebben voor de godsdienstles. De schriftelijke motivering van de rechterlijke uitspraak, die geldig is voor heel Italië, zal een dezer dagen worden gepubli ceerd. De rechtbank wijst daarmee de plannen van de Italiaan se kerkleiding en regering af. De regering diende vorige maand mede op aandrang van de rk bisschoppen een wets voorstel in dat leerlingen die geen godsdienstles willen ontvan gen, verplicht een andere les te volgen of op school te studeren. Charisma tv wil 24 uur televisiezendtijd per jaar HILVERSUM Charisma tv wil per jaar 24 uur zendtijd op televisie. Dat bleek gisteren tijdens een hoorzitting van het commissariaat voor de media, waar de omroep in spé, die be staat uit aanhangers van de Pinkstergemeente, een toelichting gaf op de zendtijdaanvraag. Voorzitter G.A. Panhuise verwierp de suggestie van het commissariaat dat de Pinkstergedachte ook wel zou kunnen worden verbreid onder de vlag van de EO of de IKON. De EO geeft de Charisma-aanhangers slechts mondjesmaat de ruimte en kan zeker niet fungeren als een platform dat de Pinkstergemeente wil hebben. Hun achterban is voor driekwart gereformeerd of hervormd. Velen moeten niets van de Pinkstergedachte hebben, zo hield Panhuise het commissariaat voor. Ook de IKON vond hij geen redelijk alter natief. Tirannen zijn de gevaarlijkste vrijheidspredikers. Katholieken Zoetermeer bouwen weer nieuwe kerk ZOETERMEER Zoe termeer krijgt alweer een nieuw rooms-katholiek kerkgebouw. In de wijk Meerzicht werd deze week aan het Monniken- bos/Herenwaard de eer ste paal geslagen voor een kerk, die ruimte kan bie den aan 180 tot 220 perso nen. Twee jaar geleden werd ook in de nieuwbouwwijk Noord- hove een katholieke kerk ge bouwd. Volgens pastoor J. Schoenmakers van de H. Ni- colaas parochie in Zoeter meer, is de nieuwe kerk voor al bedoeld, om de al wat lan ger bestaande katholieke ge loofsgemeenschap in Meer zicht een eigen kerkgebouw te geven, als ontmoetingspunt en als liturgisch centrum. Hoewel er uiteraard ook in Zoetermeer sprake is van ont kerkelijking is er volgens de pastoor door de uitbreiding van Zoetermeer nog steeds sprake van een toename van het aantal katholieken. On langs werd de 30.000ste ka tholieke inwoner van Zoeter meer ingeschreven. Het aan tal katholieken dat in Zoeter meer min of regelmatig de diensten bijwoont bedraagt een kleine tweeduizend. Daarnaast is er een grote groep mensen die de kerk als gelegenheidsplaats niet wil missen en waar selectief ge bruik van wordt gemaakt. Stopzetting ANC bepleit JOHANNESBURG De anglicaanse bisschoppen in Zuidelijk Afrika hebben de Zuidafrikaanse bevrijdingsbe wegingen opgeroepen de ge wapende strijd tegen het regi me in Pretoria op te schorten. De regering moet volgens de bisschoppen de militairen uit de zwarte steden terugtrek ken, garanderen dat de politie onpartijdig optreedt en een al gemene amnestie voor politie ke gevangenen en bannelin gen afkondigen. De bisschoppen waren de af gelopen dagen bijeen in Sowe- to. Het was de eerste keer sinds de stichting van de ang licaanse kerk in Zuidelijk Afrika, dat de bisschoppen in een zwarte woonwijk verga derden. De bisschoppen kondigden aan dat zij de internationale gemeenschap zullen vragen de sancties tegen Zuid-Afrika op te heffen, zodra onderhan delingen tussen de regering en leiders van de oppositie op gang zijn gekomen. De bisschoppen veroordeel den verder het geweld binnen groepen „als middel om poli tieke opvattingen aan ande ren op te leggen", een verwij zing naar de bloedige strijd in de provincie Natal tussen aan hangers van de Inkatha-be- weging van Gatsha Buthelezi enerzijds en het Verenigd De mocratisch Front, dat met het ANC is verbonden, ander zijds. ANC-leider Nelson Mandela deed zondag even eens een beroep op beide par tijen om een einde te maken aan het geweld. strijd Open dag KTUA De Ka tholieke Theologische Univer siteit Amsterdam zet op 17 maart weer haar deuren open. Er is een programma opge steld dat bestaat uit achttien speciaal voor deze dag opge stelde colleges die een indruk moeten geven van het lespro gramma van de KTUA Er is verder onder meer een markt met informatie en een kinder- creche. Inlichtingen 020 - 27.26.21. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Raalte H. Bousema te Bergum; te Wouterswoude J. van Vlastuin, kand. te Rhenen. Aangenomen naar Gorssel-Epse (part-time) mw. dr.S.H. Ponstein- Troelstra, kand. te Groningen, die bedankte voor Almelo (toez.). Evangelische Broedergemeenten Benoemd tot zendingspred te Frans-Guyana A. Belz te Amsterdam, die deze benoeming heeft aangeno- Beroepen te Amsterdam R. Polanen te Suriname, die dit beroep heeft aangenomen; te Haarlem als regio naal predikant H.C. Hessen, leger- pred. te Vught, die dit beroep heeft aangenomen. ZWOLLE Het aantal mensen dat hun diensten zal aanbieden aan het pa rochiepastoraat zal steeds kleiner worden. Mannen en vrouwen die deskun dig en geëngageerd zijn heeft de kerk geen pas sende pastorale functie aan te bieden op plaatsen waar ze zo hard nodig zijn. Dit schrijven parochianen van de Zwolse St.Michaelparochie in een „Zwolse Verklaring" die zij aan alle parochies in het aartsbisdom Utrecht ter ondertekening hebben aange boden en in een aantal daar buiten. De samenstellers van de verklaring omschrijven zich als „gewone parochia nen". Zij zeggen zich „boos en verdrietig" te voelen door de behandeling van hun pasto raal werker André Zandbelt die eind december door kardi naal Simonis op non-actief werd gesteld. „Wij zijn geen linkse en rechtse katholieken. Wij zijn de mensen die iedere zondag naar de kerk gaan om het evangelie te horen en van daaruit te leven". Tot nu toe hebben meer dan achthon derd mensen de verklaring ondertekend. De parochianen zeggen dat de verklaring is ingegeven door de wens kardinaal Simonis te confronteren met de gevolgen van zijn beleid. Door de hou ding van de kardinaal wordt de functie van pastoraal wer ker beroofd van zijn effectivi teit voor het dagelijks pasto raat in de parochie. De samenstellers dagen de bisschoppen uit met argumen ten te komen waarom zij de pastorale werkers „aan ons onthouden". Zij vragen zich verder af hoe zij als gelovigen in zo n beleid nog de zorg van een herder kunnen herken nen „die de nood van mensen kent en die het hart op de goede plaats heeft". De rooms-katholieke gemeen schap zou volgens hen een bloeiende, inspirerende ge meenschap kunnen zijn met vele jonge en oudere vrijwilli gers en vele werkgroepen die door pastorale werkers wor den geleid. Daarom vinden zij het „schokkend" hoe kardi naal Simonis pastorale werk- (st)ers tegemoet treedt en hen van de ene op de andere dag beknot in hun werkzaamhe den. De parochianen zeggen de verklaring te hebben opge steld nadat zij bij kardinaal Simonis geen gehoor gekre gen hadden. Een op 26 januari geplande bijeenkomst met kardinaal Simonis ging niet door, omdat er volgens herm „te veel publiciteit" was ont staan. Kaartenactie De Almelose pastor Marinus van den Berg, die lid is van de priesterraad van het aarts bisdom Utrecht, is begonnen met een kaartenactie ter on dersteuning van pastorale werkers. Van den Berg wil de kaarten aanbieden aan kardi naal Simonis. Hij meent dat er een nieuwe bezinning op het leiderschap in de plaatselijke parochiegemeenschap moet komen, „vooral omdat deze mensen in het algemeen zeer veel steun en vertrouwen ge nieten". Van den Berg: „Dat pastorale werkers kerkelijk getuige kunnen zijn bij een huwelijks viering, kunnen dopen en mogen verkondigen acht ik niet alleen vanzelfsprekend maar ook dringend noodzake lijk vanwege de onverant woorde druk op collega pries ters die veelal de 55 jaar voor bij zijn. Er mogen niet nog meer hartinfarcten komen". „Oorlogspad" Het officiële orgaan van de Oud-Katholieke Kerk schrijft naar aanleiding van de kwes- tie-Zandbelt dat de rooms-ka tholieke bisschoppen „op oe cumenisch oorlogspad" zijn. De rooms-katholieke bis schoppen van Utrecht en Haarlem verdienen zeker geen prijs voor pastoraal en oecumenisch gedrag. Eindre dacteur W.B. van der Velde, priester te Amersfoort, schrijft dat de bisschoppen het recht aan hun kant hebben, maar hij vraagt zich wel af of zij met zorg voor de hun toe vertrouwde gelovigen hebben gehandeld. De kardinaal heeft volgens hem „de tekenen des tijds" niet' verstaan en mgr. Bomers kent in ieder geval „de taal des tijds" niet. De bisschop van Haarlem schreef onlangs in het bis domblad dat het kerkelijk recht hem voorschrijft deel nemers aan „onjuiste oecume nische praktijken" te straffen. Ikoon gered De Roemeense priester Dumitru lonescu toont een ikoon van de heilige Nico- laas. Het is afkomstig uit een basiliek die in 1987 op bevel van Ceaucescu werd gesloopt. De priester wist de ikoon samen met een groot aantal andere kunst voorwerpen uit de kerk te halen en voor confiscatie te behoeden. KAMPEN Bijna veer tig jaar na het overlijden van prof. dr. K. Schilder is er over zijn theologie nog steeds geen samen vattend werk van enige allure verschenen. Rond om deze vrijgemaakte theoloog is ,,het grote stil zwijgen gevallen en ge bleven". Kerkhistoricus dr. G. Puchin- ger schrijft dit in de bundel 'Ontmoetingen met Schilder' die vanmiddag in Kampen is gepresenteerd Het boek ver schijnt ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van Schilder (1890-1952) die aan de wieg stond van de Gere formeerde Kerken Vrijge maakt. Dit kerkgenootschap, dat nu met ruim 114.000 leden het op drie grootste kerkge nootschap van Nederland is, ontstond in 1944 na een scheuring binnen de Gerefor meerde Kerken. De Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en de daarvan afgesplitste Nederlands Gere formeerde Kerken hebben kennelijk nog geen afgerond beeld van Schilder, consta teert Puchinger. Maar ook aan de 'gewone' gereformeer de theologische faculteiten in Kampen en Amsterdam wordt het jongste verleden „doodgezwegen". Alleen al het noemen van de naam Schilder doet daar de vinger op de lippen leggen. De elf auteurs van de bundel zijn van mening dat Schilder niet vergeten mag worden, niet alleen omdat zijn invloed eens heel groot was, maar ook omdat zijn zeer persoonlijke, confessioneel-gereformeerde spiritualiteit in kerkelijk èn cultureel opzicht heel belang rijk en eigensoortig was. Eén van hen noemt Schilder her haaldelijk „een geniaal mens" met een enorme gedreven heid. Gedurende de afgelopen vijf tig jaar hebben Schilder en zijn Duitse collega Karl Barth de grootste veranderingen veroorzaakt binnen de Gere formeerde Kerken, betoogt Puchinger. Stak Barth van buitenaf de lont in het vuur, Schilder was „de man met de lucifer" die van binnenuit ge vestigde meningen ter sprake bracht. De Nederlandse theo loog was overigens een fel be strijder van Barths opvattin gen. Onheelbaar Het publieke optreden van Schilder heeft slechts 30 jaar geduurd, schrijft Puchinger, maar reeds na 25 jaar daarvan lagen de in 1892 bijeengevoeg de Gereformeerde Kerken van de Afscheiding (1834) en Doleantie (1886) weer onheel baar gebroken uiteen. Het was alsof er nooit een confes sionele eenheid had bestaan. Het „mysterie van het kerke lijke geding van 1944" is vol gens Puchinger niet het con flict over doop en verbond als zodanig, maar het feit dat het harde vonnis over Schilder is voltrokken door integere ker kelijke rechters als Berkou- wer en Nauta, „die voordien en nadien nooit anders heb ben bekend gestaan dan als voorzichtige, milde, gematig de mensen". Anders dan dr. W. Albeda, die in de bundel een persoon lijke herinnering aan Schilder ophaalt, acht Puchinger het geen schande dat de synode en 'de bezwaarden' hun leer- geschillen hebben uitgestre den in oorlogstijd. „Men kan er ook een verzetsdaad in zien: dat men eigen leven handhaafde, ondanks alles wat de Duitsers ons steeds meer'aandeden en oplegden". De handelwijze van de synode werd volgens Puchinger pas dubieus toen zij in oorlogstijd overging tot „zulke ingrij pende handelingen" als schor singen en afzettingen van hoogleraren en predikanten. In 1988 heeft de gereformeer de synode officieel betreurd dat „broeders en zusters de last van de veroordeling we gens scheurmakerij moesten dragen en nog steeds dragen", maar dat is volgens Puchinger slechts een „openingszet". Wat er nu moet gebeuren, is de theoloog Schilder een eer lijke plaats geven in de ge schiedenis van het gerefor meerd protestantisme. „Wij dienen hem, zijn leerlingen en geestelijke vrienden weer een plaats te laten en hen niet enkel uit te bannen of te ne geren, of slechts te accepteren wanneer zij over Schilder-en- 1944 zwijgen, zoals vandaag veelal nog gebeurt". Eind dit jaar verschijnt van de hand van drs. J.J.C. Dee het eerste deel van een bio grafie over Schilder. De her vormde auteur hoopt hierop te promoveren bij dr. J. Kamphuis, hoogleraar aan de Vrijgemaakte Theologische Universiteit te Kampen. Aartsbisschop tegen publikaties over huwelijksmoraal SALZBURG De be- houdende aartsbisschop van Salzburg, Georg Eder, heeft bepaald dat in het blad van zijn bis dom niet langer artikelen mogen verschijnen van het hoofd van het bis schoppelijk bureau voor huwelijks- en gezinsvra gen van het bisdom Linz, Bernard Liss. Volgens Eder gaan de bijdra gen van Liss voorbij aan de echte vragen, „verwijderen ze zich ver van de kerk en het kerkelijk leergezag" en „gaan ze vaak tegen de kerkelijke huwelijksmoraal in". De bij dragen zijn soms „ergenis- wekkend", aldus Eder. Liss zei in een reactie de kri tiek niet te begrijpen. Hij houdt zich aan de leer van de kerk en heeft de indruk dat Eder een verkeerd beeld heeft van de mogelijkheden van zijn rubriek. In enkele regels kan niet telkens de leer van de kerk worden weerge geven en kunnen niet alle as pecten van een probleem aan de orde worden gesteld. Volgens Eder heeft een arti kel van Liss over ongehuwd samenwonen in het nummer van deze maand de doorslag gegeven. Naast dit artikel zet te de redactie van het bisdom blad de leer van de paus over het huwelijk uiteen. Eder is niet van plan een mededeling over het publikatieverbod in het bisdomblad op te nemen. „Ik hoef tegenover de lezers geen verantwoording af te leggen", zo liet hij weten. Tal rijke abonnees hebben vol gens hoofdredacteur Bernard Strobl uit protest tegen Eders' besluit hun abonnement opge zegd. OLSZTYN De rooms- katholieke kerk zal in Polen een bescheidener "rol gaan spelen dan in de afgelopen decennia nodig was. Nu het communisti sche regime is verdwenen zal de kerk een dienende taak vervullen en niet de dienst uitmaken. Dit heeft de bisschop van het diocees Warminsko, mgr Edmund Piczc, dinsdag gezegd tijdens een ont moeting in Olsztyn met een delegatie van de Ne derlandse vakcentrale CNV. De katholieke kerk heeft zich tijdens de communistische overheersing in Polen conse quent van het regime gedis tantieerd. Maar, dankzij de hulp aan de bevolking en de actieve steun aan Solidariteit, heeft de kerk een enorm kre diet bij de voor 90 procent uit katholieken bestaande Poolse bevolking. Daar zal de kerk echter geen politieke munt uitslaan, zo maakte Piczc dui delijk. „De rol van de kerk in Polen is nu aan het verande ren. De kerk moet zich in een abnormale situatie bezighou den met de meest uiteenlo pende zaken. Nu kan Solida riteit weer als vakbond optre den en de kerk haar eigen functie vervullen", aldus Piczc. De katholieke kerk was de enige gesprekspartner van het communistische regime en als zodanig in staat om voor Soli dariteit in de bres te springen. Ook paus Johannes Paulus ii heeft door zijn drie bezoeken aan zijn vaderland, Solidari teit en de bevolking moreel gesteund door te hameren op de nationale waardigheid en het zelfbewustzijn van het Poolse volk. Daaruit is een verbondenheid ontstaan, die in de nieuwe verhoudingen blijft bestaan. Solidariteit wil zich blijven baseren op de so ciale leer van de katholieke kerk. De kerk op haar beurt ziet een taak weggelegd in de bewustwording van de werk nemers. Piczc is overigens niet bang dat Polen zal vervallen in een harde kapitalistische samenle ving. „Dat zal zo'n vaart niet lopen. Buitenlandse onderne mers staan niet te trappelen om in Polen te investeren, want grote winsten zijn hier niet te halen. Bovendien kent de economie haar eigen wet ten, waardoor de ware aard van het kapitalisme wel komt bovendrijven". Hulp Hulp uit het westen is volgens de bisschop dringend gebo den, zeker als het gaat om de nieuwe staatsinrichting. „Wat wij na veertig jaar missen, is praktijkervaring met de de mocratie. We hebben veertig jaar lang één politieke stro ming gehad die zogenaamd de goede was. Daar zijn we zo aan gewend dat we nu moeite hebben met het pluralisme. We maken de fout automa tisch te denken dat wie het niet met ons eens is, niet deugt. Het blijkt heel moeilijk een afwijkende mening te res pecteren", aldus Piczc. Dat is ook te wijten aan de „taaiinflatie" die in de com munistische jaren is ontstaan. Een verdrag over mensen rechten kon bijvoorbeeld wet telijk of letterlijk gezien de toets der kritiek wel door staan, maar werd in de prak tijk niet nageleefd. De overgang van het commu nistisch bewind naar de nieu we regeringscoalitie met Soli dariteit is ondanks het oude zeer vreedzaam verlopen. Piczc schrijft dat toe aan de prominente rol van de kerk. „De christelijke leer blijkt in deze situatie van groot belang. Dat is ook gebleken in Tsjechoslowakije en Honga rije, waar de kerk eveneens veel invloed heeft. Van wraakacties is in geen van deze landen sprake". „Een treffend voorbeeld vind ik premier Mazowiecki. Hij is vervolgd en geïnterneerd, maar hij heeft nog nooit met één woord aan de communis tische praktijken gerefereerd. Er is in Polen een gezegde: het moeilijkste moment is dat van de overwinning. Dat wil zoveel zeggen dat je niet de methodes van je vroegere vij and moet gebruiken". Eigen rol voor NCW Oud -minister De Koning heeft zich tegenstander verklaal van een fusie van de beide werkgeverscentrales VNO NCW. De Koning vreest dat als beide organisaties opgaan een nieuw verband zoals voorgesteld door vijftien topo dernemers het eigen geluid van het christelijke NCW vi dwijnt. Het voortbestaan van dit eigen geluid noemt hij een interview met het blad CD/Actueel van wezenlijk 1 lang. En de oud-bewindsman weet waarover hij spreekt. Nad de vakbondsorganisaties NKV en NVV een federatief ve band (de FNV) waren aangegaan en vervolgens waren gel seerd, was er van het eigen geluid van het NKV alleen n sprake toen Herman Bode nog in de top van het FNV mi draaide. Het CNV heeft op tal van terreinen de oude rol v het NKV moeten overnemen. Als minister van sociale zaken in het vorige kabinet hei De Koning in het overleg met de sociale partners gerege kunnen ervaren hoe verschillend het neutrale VNO en h christelijke NCW konden optreden. Over de loonruimte de bedrijven bestond doorgaans weinig verschil van menii maar het NCW legt duidelijk andere accenten. Niet vo niets voert het in zijn naam de C van christelijk. Dit mi blijken uit de visie van het NCW op de plaats van kapit, en arbeid in de ondernemingen, met andere woorden die v winst en menselijke verhoudingen; de visie op zorg voor i lieu en samenleving en op de verhouding met niet-werke den en Derde-Wereldlanden. Die opvatting kan ertoe leiden dat, ongeacht de verschl lende belangen, veel uitgangspunten overeenkomen met van de christelijke werknemers in het CNV. Een harmon model ligt dan meer voor de hand dan een conflictmodel. Koning spreekt in dit verband van „een matigende invloe op de verhoudingen tussen werkgevers en werknemers. Als het ncw een bloedarme organisatie zou zijn diel haar voortbestaan wordt bedreigd, zou er reden kunnen z een deel van de eigen cultuur op te geven in een hechte menwerking met het VNO. Maar van zo'n situatie is ge sprake. Het NCW heeft de laatste jaren bij voortduring bl gegeven van eigen vernieuwende visies op tal van ma; schappelijke vraagstukken. JUIST dit geluid mag niet verloren gaan in de fusiekooi die momenteel in ondernemersland rondwaart. Voor same werking bij de behandeling van allerlei technische vrai stukken is alles te zeggen. Maar dan vanuit de eigen visies identiteit, waarin de leden zich herkennen. En waarop kunnen worden aangesproken. Brieven graag kort an duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonder stukken te bekorten. Oecumene Als het waar is dat het inner lijke van de mens zich in riten laat zien, valt er misschien wat te verklaren over verschil in geloof tussen de protestanten en de katholieken. Bijvoor beeld: een protestantse chris- tèn knielt niet voor een taber nakel; een protestant brengt geen eregroet aan het na de eucharistie overgebleven ge consacreerde Brood. Als nu de christenen eucharistie en avondmaal samen vieren bele ven zij een aantal verwarrin gen. Allereerst is er verschil in geloof, nl. hoe Jezus Christus in het Brood aanwezig is. Ver der: of de Heer na de Maaltijd nog aanwezig is. Voorts is er de kans da* dit 'hoe' en 'of' op den duur niet meer meetelt. Er zijn er die dit juist positief invullen men is dan im mers één en dit wordt toch beoogd? Gewoon, liefde onder elkaar. Toch denk ik dat die verwar ring onrecht doet aan het Woord van Jezus: „Dit is Mijn Lichaam Voor de christe nen van oudsher is dit altijd een mysterie, een geheim ge weest. Niet om te begrijpen, maar om in te geloven. De martelaar Justinus schreef omstreeks het jaar 160 reeds: „en deze maaltijd wordt bij ons Eucharistie genoemd. Alleen hij mag hieraan deelnemen, die gelooft dat onze leer de ware iswant wij nuttigen dit niet als gewoon brood". Ik houd overeind dat in deze lief de èn geloof samen recht doen aan Jezus. Niet het samen vie ren ten koste van de echtheid van Jezus' Woord als mysterie. Er zijn er die dit moeten be waken met liefde. E. G. Carrière, diaken, DEN HAAG. Carnaval Toen ik tijdens het carnaval Roelofarendsveen uw versli geefster de nodige informat gaf, heb ik haar gevraagd jeugd een pluim te geven o dat het carnavalsfeest in hallen van veiling EMM keurig was verlopen. Tot r verdriet las ik daar niets vi Maar toen twee jaar geled een vechtpartij was ontsta tijdens het carnaval in Roel arendsveen stond de krant vol van, ondanks het verzo om het stil te houden. Ik vi dit misselijk en walgeli Wees wijzer en laten we o de mooie dingen publicer Bij deze is het dan recht Nico Dobbe, organisator Veense Carnava ROELOFARENDSVEEN. ADVERTEER IN DEZE KRANT DE KRANT VAN DW KLANT Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart: per maand 24,85 per maand 25,85 per kwartaal 74,10 per kwartaal f. 75,10 per jaar 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2