LIEVER EEN PHILIPS VAN RADIO MODERN
„Iedereen die iets
voorstelt is
n moeilijk mens"
I
QeidóaQowumt
TV overdag mag, maar
extra geld blijft uit
Acteur Jasper de Moor
in Indiaase gevangenis
Lou Ra wis: soepe
stemmaar weinig
persoonlijkheid
29?>
•SkhUunc
1899:
699:
KUNST/RTV
WOENSDAG 28 FEBRUARI 1990 PAGINJ
DEN HAAG Minister D'Ancona (WVC) is niet van plan vijftig
miljoen gulden uit te trekken voor de zendtijduitbreiding met 478
uur per 1 oktober. De verwachting was dat het ministerie wel met
geld over de brug zou komen. De omroepen willen graag meer
zendtijd, maar willen daarvoor wel extra geld. D'Ancona schrijft
onder voorwaarden akkoord te gaan met zendtijduitbreiding om
te komen tot dagtelevisie. Wel wil ze de zendtijduitbreiding plaat
sen in de bredere discussie over taak en toekomst van het publie
ke bestel D'Ancona zegt te wachten op concrete plannen vanuit
Hilversum. De NOS is ingenomen met de brief van de minister,
omdat ze binnen de grenzen van de financiële middelen positief
staat tegenover middagtelevisie en in een later stadium ook te
genover televisie de hele dag. De NOS rekent per 1 oktober met
middag-tv te kunnen beginnen. De financiën van van de omroep
zijn in de begroting van wvc al verruimd en ook de Ster-zendtijd
mag worden uitgebreid. Middag-tv hoeft niet veel te kosten, om
dat een flink deel kan worden gevuld met goedkope herhalingen.
DEN HAAG De Haagse acteur
Jasper de Moor zit sinds 19 februari
vast in een gevangenis in de omge
ving van de Indiase stad Goa. De
Moor, zoon van de vorig jaar over
leden Guido de Moor, is aangehou
den op verdenking van illegaal
verblijf. De acteur, die een rondreis
maakt door India, is tijdens zijn va
kantie bestolen van paspoort, geld
en andere papieren. Direct na dit
voorval riep De Moor de hulp in
van het Nederlandse ministerie
van buitenlandse zaken. Dit kon
niet voorkomen dat hij werd opge
pakt. Het ministerie in Den Haag
heeft het Nederlandse consulaat in
Goa inmiddels gemachtigd om een
paspoort, ticket en uitreisvisum
voor De Moor te regelen. De fami
lie heeft zich voor het bedrag ga
rant gesteld. Hoe lang de acteur
nog wordt vastgehouden is niet be
kend. Martine de Moor vertelde
gistermiddag dat er hard aan de
vrijlating van haar broer wordt ge
werkt. „Voor Indiase begrippen is
het heel normaal dat iemand die
zich njet kan identificeren wordt
aangehouden", aldus Martine. „In
middels zijn er papieren onderweg
naar Jasper. Zodra hij die heeft
wordt hij vrijgelaten". Het Neder
landse consulaat in Goa was dins
dag niet bereikbaar voor commen
taar.
Zanger van
The Coasters
vermoord
LAS VEGAS Cornell
Gunter, zanger van de
rock 'n roll-groep The
Coasters, is in Las Vegas
vermoord. The Coasters
maakten eind jaren vijf
tig furore met liedjes als
„Yakety Yak", „Poisen
Ivy" en „Charlie
Brown". De 53-jarige
Gunter werd in zijn auto
vermoord. De politie zegt
over het motief en moge
lijke daders volledig in
het duister te tasten.
BEN VAN DER MEER WEG BIJ RESIDENTIE ORKEST
DEN HAAG Met een
brief in het maartnummer
van het huisblad van het
Residentie Orkest, Rond-
omRO, neemt algemeen
directeur Ben van der
Meer afscheid van „zijn"
orkest. Het conflict met
dirigent Hans Vonk leid
de december vorig jaar tot
de ontslag-aanvrage van
Van der Meer, een verras
send besluit.
„De maat is vol" aldus een te
leurgestelde Van der Meer die
daaraan toevoegde dat hij, na
de negatieve uitlatingen van
Hans Vonk over het functio
neren van de algemeen direc
teur, geen mogelijkheden
meer zag tot verdere samen
werking. Zijn brief in het
maandblad van het orkest
opent Van der Meer met de
woorden: „Natuurlijk verlaat
ik het Residentie Orkest,
waaraan ik twintig van mijn
beste jaren heb besteed, met
grote weemoed. Maar mijn
verfoeilijke nuchterheid voegt
daar meteen aan toe, dat 1
maart 1990 geen moment te
vroeg is".
„Het avontuur is voorbij" zegt
Ben van der Meer in een te
rugblik op twintig jaar direc
teurschap. „Dat avontuur was
eigenlijk al voorbij bij de ope
ning van de Philipszaal. Als ik
schrijf dat ik met weemoed
het orkest verlaat dan voeg ik
daar onmiddellijk aan toe:
„Maar ook met een gevoel van
opluchting". Het is een zware
kluif geweest en ik heb dan
ook het gevoel dat ik een dik
pak kan afleggen".
„Eerlijk gezegd ben ik een
beetje op dit bedrijf uitgeke
ken, het heeft voor mij op dit
moment minder nieuws in
zich dan werken in een wors-
tfabriek. Het hoogtepunt van
m'n carrière was niet de dag
van de opening van de Phi
lipszaal, maar drie jaar daar
voor, toen vast stond dat wij
na zeventien jaren van
gevecht en geharrewar einde
lijk die zaal konden gaan bou
wen. Ik weet het, ik relativeer
sterk, ook als ik zeg dat het me
niet spijt dat ik de verbou
wingsplannen waarmee wij nu
bezig zijn niet kan realiseren.
Dat plan is voor mij klaar om
dat het al geboren werd op het
moment dat de zaal werd geo
pend. Voor mij moet het nu al
leen nog even geregeld wor
den. Nuchterheid en relative
ringsvermogen maken het mij
ook mogelijk in de toekomst te-
kijken. Ik heb de kracht in me
om iets nieuws te beginnen.
Misschien dat ik me nuttig
kan maken op plaatsen waar
concertzalen gebouwd moeten
worden, met de enorme know
how die ik heb kan ik zeker
tips geven. Ik word de goeroe
van de sponsoring genoemd,
ook op dat terrein zou ik mij
nuttig kunnen maken. Ik ben
verzot op nieuwe dingen".
„Mijn orkest"
Meer dan eens spreekt Ben
van der Meer in zijn afscheids
brief over „Mijn orkest". Zijn
nuchterheid spreekt boekde
len als hij zegt: „Natuurlijk is
het tot 1 maart mijn orkest,
maar het is niet anders dan
een winkeljuffrouw die het
heeft over 'mijn winkel'.
Maar trots is hij wel op dat Re
sidentie Orkest, dat hij door
moeilijke tijden met een slech
te concertzaal en zonder repe
titie-lokaal heeft heengeloodst.
Een orkest dat zich in die don
kere tijden toch heeft waarge
maakt, dat plannen ontwik
kelde en series op poten zette.
Een serie zoals die van de Ne
derlandse muziek, uiteindelijk
vastgelegd in een platencasset-
te waarvan er 36.000 werden
verkocht.
„Die platencassette was eigen
lijk voor mij een soort wraak
op het publiek. Dat publiek
had ons bij de concerten met
Nederlandse muziek in de
steek gelaten, zo zelfs dat wij
eenmaal een concert moesten
afgelasten bij gebrek aan toe
hoorders. Ik vlei mij met de
gedachte dat door die concer
ten en de platen de belangstel
ling en waardering voor Ne
derlandse muziek is toegeno
men".
Als Ben van der Meer terug
kijkt op die woelige periode
waarin alles op alles werd ge
zet om een eigen concertzaal te
kunnen bouwen dan doet hij
dat toch met een gevoel van
teleurstelling. „Ik had de hoop
dat die wijdvertakte inzame
lingsactie een volksbeweging
zou veroorzaken, dat wij con
tact zouden krijgen met alle
bevolkingsgroepen. Wij mik
ten op het gevoel dat iedereen
die een bijdrage zou leveren
het idee zou krijgen dat de
nieuwe zaal ook zijn zaal zou
zijn, dat was de achtergrond
van die actie. Het is niet ge
lukt en die gemiste kans trek
ik mij persoonlijk aan. Maar,
die zaal kan nog van iedereen
worden en met genoegen con
stateer ik dat de waardering
voor de Philipszaal toeneemt".
Kritisch
„Ik bezit een innerlijk verte
rende eigenschap om ook te
genover mijzelf onverbiddelijk
kritisch te zijn", schrijft Van
der Meer in zijn brief. Kritisch
tegenover zichzelf is hij ook
als hij praat over zijn droom:
Ben van der Meer, scheidend directeur van het Residentie Orkest: „De orkestleden hebben de
vergissing gemaakt mij te beschouwen als machts-usurpator'fOTO: M|LAN K0NVALINKA
Voor Ben van der Meer is nog
geen opvolger gevonden. „Dat
geeft mij geen gevoel van
triomf, want dat gevoel speelt
in mijn belevingswereld geen
rol. Ik ben niet trots op wat ik
heb gedaan, maar wel op wat
ik ben en wat ik wil zijn. Ik
weet wat in me ontbreekt
want ik heb de hinderlijke
graadmeter dat ik mensen
spoedig doorzie. Mensen ver
tellen mij nooit een verhaal, ik
doorzie wat zij zijn. Dat maakt
mijn relatie tot mensen moei
lijk. Wat betreft mijn opvol
ging, ik zag het als een deel
van mijn taak een aandeel te
leveren in het zoeken van zo'n
opvolger. Dat voorstel heeft
het beStuur niet overgenomen,
zij hebben die opvolgingszaak
laten liggen. Ik vind dat een
gemiste kans. Ik heb het niet
aan ze verdiend dat ze aan mij
twijfelen. Maar ik heb. me er
nu van losgemaakt, ik heb er
vanaf morgen geen behoefte
meer aan het bestuur van ad
vies te dienen. Ik sta bekend
als een moeilijk mens en voor
zover dat waar is zou ik willen
zeggen: „Iedereen die iets
voorstelt is een moeilijk
mens", dus ik beschouw het
als een compliment".
ADRIAAN HAGEF
De emancipatie van het or
kest. „Dat had ik willen ver
wezenlijken maar dat is me
niet gelukt. Het orkest als zelf
standige ondernemer, het lot
in eigen handen nemen, een
eigen inbreng, zo ongeveer als
bij de Berliner Philharmoni-
ker. Het orkest heeft die ge
dachte niet begrepen, de or
kestleden hebben de vergis
sing gemaakt mij te beschou
wen als machts-usurpator.
Maar niet ik wilde die macht,
het orkest had zelf directeur
moeten zijn. Het orkest als di
recteur en als eigenaar van
een eigen concertzaal. De ge
meente wil nog wel eens doen
voorkomen dat zij in de zaal
grote bedragen heeft gestopt,
maar de gemeente heeft nau
welijks een aandeel geleverd.
Als het orkest de mogelijkhe
den gaat inzien dan ligt de toe
komst open. Een toekomst op
de basis die wij nu hebben be
reikt: een omzetcijfer van 2,65
miljoen voor het orkest en 1,4
miljoen voor de zaal, dat
maakt een totale omzet yan
vier miljoen".
Orkestbestuur
Het is een publiek geheim dat
het de laatste tijd niet boterde
tussen bestuursleden en direc
teur Van der Meer. Toch wil
laatstgenoemde zich daarover
niet uitlaten, ook niet over zijn
verhouding tot Hans Vonk. In
zijn brief zegt hij: „Waarom
zou ik niet de eerlijkheid op
brengen te erkennen, dat ik
ook aan de omgang met en de
concerten van Hans Vonk
steeds groot genoegen heb be
leefd". In het gesprek voegt hij
daaraan toe: „Als ik geweten
had dat Vonk weg zou gaan
zoals nu het geval is, dan had
ik natuurlijk geen ontslag ge
nomen. Maar ik wilde niet dat
Vonk ontslag zou nemen om
mij. Toen duidelijk werd dat
hij zou blijven heb ik gezegd:
„Dan ga ik". Op dat moment
was ik het zat".
Ten tijde van de explosie is de
vraag gesteld of het beter zou
zijn dat niet alleen Van der
Meer en Vonk zouden ver
trekken, maar dat ook artis
tiek directeur Theo Muller en
de bestuursleden de weg naar
een nieuwe start zouden vrij
maken. Ongetwijfeld heeft
Ben van der Meer hierover zo
zijn gedachten, maar hij is niet
te verleiden tot uitspraken.
De zanger Lou Rawls mag
dan nog altijd z'n warme
en soepel door de registers
glijdende bariton hebben,
bij z'n derde achtereen
volgende concert in Ne
derland moet je constate
ren dat hij als podiumper
soonlijkheid eigenlijk
maar weinig te bieden
heeft.
Na twee optredens in Carré
maandag raffelde hij zich gis
teravond in een uitverkochte
Rotterdamse Doelen door het
grootste deel van zijn concert
van nog geen anderhalf uur
pure muziek heen. Een mi
niem tekstje tussendoor en af
en toe een gemakkelijk grapje
met een dicht op de handmi
crofoon uitgezongen lage noot,
zijn nauwelijks genoeg voor
het predikaat 'entertainer'.
Zo'n live-concert doet je nog
eens beseffen dat de kwalitei
ten van het werk op plaat en
cd van Rawls voor de helft
voor rekening komt van de ar
rangementen en de big bands
waarmee hij werkt. Rawls is
het meest te genieten in zijn
combinatie van blues en soul
met een 'funky' intonatie en
een jazz-timing in samenspel
met zo'n orkest. Daarin komt
zijn warme, een breed publiek
aansprekende stem het beste
uit. Hier werd hij begeleid
door een wat mager (niet qua
volume, maar qua muzikale
variatie) combo van vijf man,
bij wie de 'licks' van gitarist
David T.Walker de meeste
ruimte kregen. Rawls zelf
zong zich - in veelal dezelfde
toonsoort - door de successen
van z'n inderdaad opmerkelijk
lange carrière heen. Hij begon
vroeg in de zestiger jaren in de
begeleidingsgroep van Sam
Cooke (gospel, soul) en paste
zich daarna aan de verande
rende smaak van de tijd aan
en vormde zo een stijl waarin
allerlei van de eerder genoem
de elementen bleven hangen:
lekker, goed in het gehoor lig
gend, swingend en gem;
lijk te genieten. Als pet
lijkheid buiten zijn m
verwierf hij zich in Am
naam door zijn liefdadig)
werk voor het United j
College Fund, dat
vele tienduizenden studie!
zen voor zwarte Amerii
inzamelde.
Zijn concert in de Doelen
digde hij met een serie
zijn oude hits ('Lady 1
etc.), en een lang swii
slotnummer waarin hij
nen en vrouwen afzon
liet meezingen en waaiï
zaal eindelijk de gelegei
kreeg dansend èn klap
z'n enthousiasme te beti
Daarvoor waren het vooi
op blues-schema's gebas
nummers die het goed di
Van 'I've got a room w
view' tot en met een com
tie van 'Goin' to Chicago
koppeld aan 'Bye Bye I
bird' (waarin die zangvog
'chicken' gedegradeerd t
met een Lambert/Hei
/Ross-achtige tekst tussen
Verder onder meer 'St
Monday', 'Like a natural
'Tobacco Road', 'After
lights go down'. Waarbi
soms nogal eens rammel:
de inzetten, omdat
blijkbaar steeds meer
had dan zijn combo. Opv;
was dat de zanger Rawls
keer kritiek leverde Oj
vroegere platenmaatsch
die 'een geheim had
van zijn opnames. Daar
Lou Rawls' versie van
jaar geleden van 'You'n
hero' waarmee Bette
inmiddels een Grammy s
de. Rawls had het gezo
voor de Amerikaanse
dent. Nee, de vorige, de a
liet hij weten. Hij ha<
nummer destijds bestemd
de vrouw achter Reagan,
cy. Al met al een aardigi
den, goed voor een
nachtclub, maar nauw
voor een vijftig gulden
eert.
BERT JAK
Gert Berg weg
bij Veronique
HILVERSUM Talkshow-
presentator Gert Berg stopt
met zijn praatshow bij RTL
Veronique. Berg is ontevreden
over de nieuwe programme
ring waarin hij weggeschoven
is van de vrijdag- naar de
dinsdagavond. Sinds Veroni
que de beschikking heeft over
de sterren van TV 10 is Gert
Berg minder belangrijk ge
worden voor de Luxemburgse
commerciële zender. Zijn ont
slag maakte hij bekend in één
van zijn shows. Berg is niet be
reikbaar voor commentaar.
„Hij is blijkbaar ondergedo
ken", aldus een woordvoerder
van Veronique. „Ook wij heb
ben hem niet meer gezien.
Toch zullen we nog wat van
hem moeten horen, want hij
moet nog één uitzending voor
ons maken".
(ADVERTENTIE)
IDINSDAG 13 MAART VERSCK,
IDEZE KRANT MET EEN SPEC1
JAN VAN DER HENST,
TELEFONISCH BEREIKBAAR
ONDER NR. 070 - 3 190 792
INFORMEERT ifGRAAG NADi
OVER DE m
ADVERTEERMOGELIJKHEDB
philips
videobanden/
e 180 hg
HIFI/STEREO TELETEKST
KLEURENTELEVISIE 24 CE 7574
«cm. f sa beeldbuis
On Screen display e HIH/sterea 2 40 Wat»
Surround sound Afneembare boxen
t Teletekst met 20 pagina-qeheugen
Multisysteem AfstandsbetBening
HxBxÜca: 51x58x45 cm.
GEGARANDEERDE
PHILIPS
MATCHLINE
STEREO
TELETEKST
KLEUREN
TELEVISIE
25 GR 9760
e 63cm. FSQ beeldbuis
e 90 Voorkeurstations
e Zenderzoeksysteem
e 2 x 20 Watt e 1
met geheugen e 0n Screen
Display e Sleeptimer
e 2 x Scart
e Afstandsbediening
e HxBxD ca: 53x73x45 cm.
PHILIPS HIFI/STEREO
TELETEKST
KLEURENTELEVISIE
25 DC 2660 63 cm. Black line FSQ
beeldbuis 60 Voorkeurstations
•Multisysteem On Screen display
(OSD) HiFi/stereo 2x30 Watt
PHILIPS MATCHKÊÊÜFJT
?LFI/u?lERE0 V'DEORECORDER VR6975
48 Voorkeunrtations 8 Programma's/31 dagen 3 Wmmrn
PHILIPS
TELETEKST
KLEURENTELEVISIE
21 GR 2550
55 cm. FSQ beeldbuis
60 Voorkeurstations
Teletekst met geheugen
On Screen Display
(OSD) Afstandsbediening
HxéxD ca: 50x47x47 cm.
PHILIPS HIFI/STEREO
TELETEKST
KLEURENTELEVISIE
21 GR 5770 55 cm. FSQ beeldbuis
60 Voorkeurstations On Screen
display (OSD) HiFi/stereo 2 x 30 Watt
ii'iiiiii||iiw»»ii^__ Teletekst met
n pagina-geheugen
PHILIPS PORTABLE
KLEURENTELEVISIE
14 GR 1221 37 cm. Hi-Bri beeldbuis
40 Voorkeurstations On Screen
Display Sleeptimer
i: 32x36x36 cm.
VOGEL'S
WANDBEUGELVOOR
PORTABLE KTV
TVB125 Draai- enk
CD VAN DE WEEK
THE SHADOWS-
COLLECTION
Ruim 60 minuten genieten v»
de originele Shadows met oa
Just the way you are, Turning
Point, If you leave me now,
Eguinoxe, Albatros,
Summer love, MMfcf
Change of
address. MM
I^IP.
"I^UPERw'nKBL LISSE: Kanaalstraat5^ r