Bas Veeren (17) zit in de top van de vaderlandse disco deejees Leidschendammer Leo Vogelaar legt zich toe op verwijderen graffiti rouw - DEN OMGEVING QeidóaOowiant DINSDAG 27 FEBRUARI 1990 PAGINA 11 LANGS OMWEGEN Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071-122244. scherp moeten kunnen be schrijven hoe de constitutie van Bas Veeren in elkaar steekt, wat hem allemaal be zielt. Ik kom er niet helemaal achter en vang slechts flarden van het disco-jargon op. Va der Ronald heeft 't veel ge makkelijker; die kent z'n vlees en bloed waar het gaat om het mixen van platen. Op deze persconferentie ten Hui ze Veeren doet vader zich kennen als een ingewijde in het métier waarin zoon Bas is ingekapseld. Mixen van pla ten, het ritmisch en harmo nieus in elkaar over laten lo pen. Het wordt een technisch betoog waar geen speld tussen te krijgen valt. Je bent onder gedompeld in een discotheek en dan is het een kwestie van uitzoeken en maar blijven doorwiebelen op iets dat komt en dan weer wegvalt. Bas: „Ik mix al een jaar of 4". Dat i% veel voor een jongeman die z'n scholaire lesrooster in de gaten moet houden. Maar vader Veeren vindt het toch wel prachtig: „Blanke jongen bereikt top in neger- muziek", suggereert hij als kop bij dit verhaal. En hij be schrijft de sfeer in een disco: „De ventjes gaan uit de bol. Prachtig vinden ze dat, de jongens en de meiden". Dat is nog tot daaraan toe. want nu komen er trefwoorden waar mee „nummer 5 in de natio nale top-contest" me probeert te bedwelmen: network, een intro-tje, beat, break en base line. En een rapper (repper), hip hop, this is rap, man!" Buitendien heeft Bas al ruim een jaar aan scratchen ge daan, en back spinnen, wat terugdraaien betekent. Geëi gende stof voor goeie deejees in de disco. Ik hoor nu ook, dat Bas geen praat-discjockey is. Van die kletspraatjes tus sen de plaatjes door baalt hij nu eenmaal. Bas is een deejee uit overtuiging; „niet ruig heen en weer halen". Vader Ron voert aan, dat er sprake zou kunnen zijn van een „re citatief op een rappe manier". Enfin, hier hoor je een rapper die aan het rappen is, „ook wel M.C.genoemd, Micropho ne Commander". Ik hoor nog veel meer dat ik niet kan bevatten. Iets als „Leen Kolneus"; en „Take me", roept een zangeres op de plaat die Bas als bewijsmateri aal opzet. Verder demon streert Bas Veeren met veel subtiele handgebaren het ver loop der dingen. Een rap jon getje. Pa vindt het prachtig: „Een heel spektakel! Een ze nuwslopende toestand". Van de weeromstuit begint Bas te mixen: hij houdt de plaat te gen en gooit er weer een an der geluid doorheen. Alsof het de gewoonste zaak ter wereld is. „Je kunt opnemen en weer afspelen". Jawel, een deejee als Bas moet kunnen beschik ken over een groot uithou dingsvermogen. Elk weekend is hij in touw, en na school oe fent hij thuis op zolder aan de mengtafel. Hij gaat gewoon door. Ook met de sampler, een keyboard waarmee je ge luiden kunt opnemen en weer afspelen. Als het ergens goed loopt, staat Bas een „beetje te dan sen" achter de draaitafel. Dat is spelen met het publiek, een beetje show „om er de jus aan te geven". Bas is een vrijetijds disc-jockey die verder wil ter wijl anderen dansen of bezig zijn met iets dat daar op lijkt. „Ik wil een eigen act bereiken in een goeie, leuke disco theek. Slapen kan ik altijd nog wel". Ons gesprek wordt opgevrolijkt door de praatge luidjes van een aanhalige 13- jarige poes, alias kater, die Boukje heet en ooit verwekt is door het onbetamelijk ge drag van een zwervende gast arbeider, die een Cypriotische Perzin met haar kind liet zit ten. Boukje, of Bouke, slaat met z'n staart. Een echte tail rapper, die wat zeurt en nog scheel kijkt ook. Vader Ro nald schept er het grootste ge noegen in de poes net zolang te knuffelen totdat ze (hij) er schoon genoeg van heeft en zich bezint op een aanval. Maar Bas werd vijfde van Ne derland, en dat mag best wei eens in de krant. it stormachtige weer t niet tot een storm- tige opkomst", conclu de kantonrechter J. jfj shuis gisteren toen de ng nog maar net was unnen. Ondanks het dat het krokusvakan- jj is, vonden maar weinig H jachten de weg naar Leidse kantongerecht het Rapenburg. De iter moest de zitting ele malen schorsen '7. iat er geen „klapten" waren en dat dat speet was aan zijn ge- )t te zien. Tenslotte Jl den hij, de officier en griffier zich niet voor ts in hun zwarte toga's Jl|esen. mensen die besloten bij verstek te laten oordelen, hadden ech- het grootste gelijk van Jwereld, zo bleek later. SJnt de verdachten die storm en regen wèl seerden werden ver- jens overgeleverd aan ville- of voorkeur van officier en de rechter, 'h eerste bewijs daarvan de boete die een be- mster van de Witte ?el in Leiden kreeg op- id gd. De vrouw had een C keerbon gekregen om- ze haar auto had neer- ®a et op minder dan vijf ter afstand van de krui- met de Witte Rozen- at. „Ik was de bestuur- gaf ze meteen toe. had de auto voor de r gezet want zoals u ac schien wel weet is er in x ewijk sprake van een ot parkeerprobleem. Ik t echt niet waar ik mijn anders moest neerzet- Ik moest mijn bood- appen uitladen. Vervol- s heb ik ze opgeruimd (jl toen ik terugkwam had >en bon". vrouw vertelde dat ze bekeuring aan haar ^tgenoot had gegeven, e heeft hem betaald, ir hij kreeg het geld te- ;estort op zijn rekening at de bekeuring een ik te laat was betaald, volgens kreeg ik een ere boete en die zou man ook betalen, dat heeft hij waar- ijnlijk niet gedaan", administratieve zaken de vrouw dus overge- En aan haar man. Die haar echter zélf naar rittingzaal gestuurd en was een heel slimme van hem. icier van justitie J. de Dr vroeg nog aan de uw of ze de parkeer- (E rhter die de bon uit- reef had gezien. Dat niet het geval. De of- er wist genoeg en eiste boete van 35 gulden. Zelfde bedrag als de w uw ook aan de politie kunnen betalen. „Dat me wel redelijk", zei iter Morshuis. geen dertig seconden "tr stond er een man het hekje van de 'oktonrechter. Ook hij >1 1 een parkeerovertre- a g gemaakt, en wel op Korte Mare. De man telde dat hij naar een a sus moest en dat hij te (X inig geld in de parkeer- I ter had gedaan: „Ik y beer er altijd rekening d e te houden, maar het al pt weieens mis", vertel- hij tegen de mannen in zwart. als de vorige verdach-. vertelde hij dat de 35 ig den had betaald, maar dat bedrag was terug- tort. Op zijn verhaal re- erde de rechter echter Iers: „Heeft u daar een i vijsje van?" „Nee", ant- J,|ordde de verdachte. :t was wel verstandig ^freest om dat mee te ne- vond de rechter, wilde ook weten wat verder was gebeurd. De dachte vertelde dat hij had gereageerd toen een acceptgirokaart afceg waarop stond dat hij gulden moest beta- „Eigen nalatigheid", de man toe. officier eiste geen 35 m den, maar vijftig gul- 9 i. De man zou dus vijf- !fi n piek meer moeten be- jr en dan de parkeerovert- zfdster die voor hem aan beurt was. Daar sprak verdachte niet over, hij ak helemaal niet. 'o ichtte netjes af tot kan- k rechter Morshuis het mis had uitgesproken, rechter week geen cent van de eis van de offi- Met het hoofd tussen schouders zocht de man uitgang van de zitting- e-Pl op. Had hij maar ge- ten, dat van gelijkbe- tl htiging van mannen en >uwen in het Leidse ïtonge recht nog geen ake is. Dan had hij zijn Duw wel gestuurd. JANET VAN DIJK EEN GESCHIEDENIS VAN RAPPEN, SCRATCHEN EN NOG VEELMEER Leo Vogelaar gaat de strijd teg Vogelaar is op het idee van zijn nevenbedrijf gekomen door een KRO-uitzending van „Brandpunt in de markt". Daar werd aangetoond hoe je op een milieu-vriendelijke ma nier graffiti en verf van mu ren kan verwijderen. Hij heeft contact met het betreffende bedrijf opgenomen en zo is de zaak verder gerold. „Ik stond vorig jaar bij dat monument wel met het zweet in mijn handen, hoor. Het was het eer ste project en het moest glans rijk lukken". Vogelaar (43) was bedrijfsleider bij het schil dersbedrijf Van Tour-De Groot in Den Haag, toen hij in 1979 besloot in Leidschendam een eigen zaak te beginnen. Van een verfkwast, een trap en een behangtafel is d^t in middels uitgegroeid tot een be drijf met acht man personeel. Hij zegt nog wel drie of vier schilders te kunnen gebruiken, de graffiti aan met miiieuvrient maar ze niet te kunnen krij gen. Eén van de eerste dingen die Vogelaar bij het verwijderen van graffiti ontdekte was dat door op korte termijn te ver wijderen de animo om op nieuw spuitbus of viltstift te gebruiken aanmerkelijk ver minderde. „Als hun handteke ning de volgende dag al weer is verdwenen gaat de lol er af", stelt hij. Onmiddellijk ver wijderen heeft bovendien het voordeel dat de vloeistof nog niet tot diep in de steen is doorgedrongen. Zijn successen met eind vorig jaar genomen proeven op gymlokalen in de gemeente hebben al geleid tot nieuwe contacten met vereni gingen van eigenaren, bedrij ven en woningbouwverenigin gen. Behalve spuiten is vol gens Vogelaar ook coaten en hydrofoberen mogelijk. „Coa ting heeft echter het nadeel slijke middelen. dat de kleur van de onder grond verandert. De ontwer per van het Leidschendamse monument heeft dit dan ook afgewezen. Aan de andere kant is het verwijderen van graffiti dan weer makkelijker Bij hydrofoberen, het impreg neren van de steen met water, blijft het gebouw langer schoon. Aantasting door zure regen, bijvoorbeeld hier met de zure regen van de vele au to's op de Damlaan, wordt dan tegengegaan". De ondernemer blijkt ook nog een beetje idealist te zijn. Hij zegt best berèid te zijn op scho len te gaan praten over het on heil dat de lieve jeugd met graffiti aanricht. Hij gelooft niet dat dit de ondergang van Vogelaar Cleaning zou kunnen betekenen. „Er is op dit gebied nog zo ontzettend veel te doen Neem nou de nieuwbouw. Als FOTO: MILAN KONVALINKA ie op woningen en kantoorge bouwen meteen een anti-graf- fitilaag aanbrengt kun je even tuele verontreiniging snel. dus goedkoop, en goed verwijde ren. Door die cleaning heb ik ook pas goed begrepen hoe mi lieu-vervuilend schilders altijd te werk ziin gegaan. Het sterk vervuilende afbijtmiddel voor het verwijderen van oude verf gebruiken we bijvoorbeeld niet meer. Daar is de hoge drukspuit voor in de plaats ge komen. En de verfbladders die er afkomen vangen we tegen woordig op. Die gingen vroe ger de grond in" Wat de nieuwbouw betreft zit Leo Vogelaar in Leidschen dam in ieder geval goed. Op het bedrijventerrein Forepark worden in de komende tijd in dustrie- en kantoorgebouwen gebouwd en vervolgens staat Leizo op het programma, de bouw van 8000 woningen. LEIDERDORP Bas Veeren is een fenomeen, een verschijnsel. Hij is er niet ontdaan door. De knaap is 17 jaar, van on besproken gedrag, en als het een beetje meezit wacht hem een lachende toekomst in een donker wereldje met psychodeli- sche effecten in een niet aflatend ritme. Het ritme van de disco die geen pauze kent. Zelfs als er een „break" intreedt je zou hopen: nou houden ze er wel even mee op dreint het ritme door en wordt er geroerd in een denkbeeldige ketel vol geluiden. In het vreemde duister produceert de rookgenerator onhebbe lijke wolken en flitst de magie als een Noorder licht dat eerder bij hel en verdoemenis schijnt te horen. De disco heerst, en wie hier binnentreedt lijkt verloren, is althans gedoemd om tot het eerste ochtendgloren door te gaan in een nagenoeg stil staande beweging, waaraan pas een einde komt als de elektrische stroom door een zaalbeheerder die er schoon genoeg van heeft wordt uitge schakeld. En dan kan men wel alle hoop laten varen. Een slopend vertier voor wie, door leeftijd of geaardheid, een ander tempo gewend is. „Een hobby die veel jeudigde personen aantrekt", zegt daar entegen Ronald Veeren (te Leiderdorp), Bas' vader, die dagelijks in de weer is met het redactioneel en fotogra fisch inhoud geven aan wat men tegenwoordig enigszins aanprijzend „thuiskranten" noemt. Dat klinkt een stuk le vensechter dan de term huis- aan-huis-bladen. Nu frequen teert vader Ronald niet de obscure spelonken waarin zoon Bas al tot grote hoogten reikt, maar hij is net zo ruste loos. Zo kan Ronald 's avonds bijna zichzelf zijn. Dan kijkt hij televisie, terwijl hij plotse ling z'n gitaar kan pakken om er kromme vingeroefeningen met allerlei grepen op te doen. Naast zijn fauteuil is er Bas Veeren uit Leiderdorp: vijf „stand by" een standaard op dunne poten met daarop note ringen in een soort hiëroglie fenschrift. Veeren foto wereld Hij is ook gek op fotograferen. Pa Veeren maakt nu op eigen gezag een foto van Bas met interviewer, en Bas maakt op verzoek van z'n vader een paar foto's van Ronald met de (collega) verslaggever. Voor het Veeren huis-aan-huisar- chief, vermoed ik. „Geen plaatje zal tegen jou of tegen je wil gebruikt worden", stelt Veeren senior mij gerust, maar inmiddels zal ik wel op de kiek staan als Veeren mij in. zijn „doka" (donkere ka mer, camera obscura) ontwik keld heeft tot een halfgare. Overigens is Ronald Veeren druk bezig met het ontwikke len van een flitsende musical. Ik mocht raden, want ik wist het nog niet. „Annie get your gun", of „The King and I", raadde ik. „Mis", zei Ronald verheugd: „My fair lady" e van Nederland als het op gec wordt het!" Ergens in de zo mertijd. In de schouwburg aan de Oude Vest, het jongste Leidse toneel van de misdaad. De kaartjes voor de première zijn nagenoeg allemaal al ver kocht. Ook die befaamde 13e rij, waar zoveel geld in is ge stoken. Ongetwijfeld zullen we daar op terugkomen. Ik bedoel: op die uitvoering. Maar nu terug naar Bas. Bas Veeren is dus 17, en daar om ook prijken onder neus en op de kin de jeugdpuistjes waarmee hij het nog wel een tijd zal moeten stellen. Bas („Een dondersteen met plaat jes en bandjes", zegt z'n va der) vindt zichzelf een „ver traagde" Mavo-leerling; 3e klas. Hij denkt aan Havo en z'n vader hoopt op vwo. Bas: „ik zal nog even bekijken hoe ik 't doe". Vader Veeren kijkt ietwat zorgelijk. Die heeft lie ver dat Bas zich ontplooit op gebaande wegen. Bas heeft namelijk ook al jaren orgelles bij de Katwijkse orgelpeda goog Nico de Raad. „Ik hoop gen „live" mengwerk aankomt. dat die jongen daar iets in be reikt", zegt Ronald met enige nadruk. De mengtafel Vooralsnog zit dat er niet he lemaal in. Bas had net zo goed met een modeltrein kunnen spelen. Leuk rangeren en la veren over bruggen en langs ravijnen, met behulp van de knopjes op de transformator, en eventueel botsinkjes pro voceren langs een peronnetje; ping ping ping roepen en de loco in z'n achteruit zetten. Maar Bas voelt daar helaas niets voor. Hij speelt liever met de knoppen van een mengtafel in de discotheek. Bas is liever disc-jockey, of wel deejee in vrije tijd. Te paard zitten op een plaat. Daar- komt het zo'n beetje op neer. Dat is zijn jonge lust en leven. Daarmee is hij nu ook al doorgedrongen tot in de ho gere regionen die het vader landse Disco Land kent. Vorige week werd Bas Veer en nummertje vijf „Live FOTO WIM VAN NOORT mixen" tijdens een grote fina le in de Zaanse discotheek Metropole. Hij was toen al door een voorronde heenge- komen in „Tomorrow Land" in Rotterdam, de grootste dis co van Nederland. Daar werd Bas toen nummer twee achter concurrent Clyde Iron, een talent op de panelen en draai tafels waar je niet goed van wordt. Clyde Iron, die („Maar hij is al zo'n beetje professio nal", voert Bas aan) ook de fi nale won, mag nu naar de Londense wereldkampioen schappen „Live mixen Bas zat hem evenwel op de hielen en daarom mag deze jonge Leiderdorpse deejee best wel een beetje trots wezen. Dat vindt z'n vader ook. Bas werd tenslotte vijfde van de acht uit de deejee top. Ga daar maar eens aanstaan. Dat geeft al veel voldoening in het schemerdonker van een nog jong disco-leven. Ik moet bekennen dat ik nu faal; op werkbezoek bij Bas. Voor dit verhaal zou ik haar- Carnavalsfeest gehandicapten De Leidse Hutspotten vierden gisteren carnaval met bijna 200 gehandicapten in het Antoniusclubhuis aan de Lange Mare, de residentie van de vereniging.' De opkomst was volgens voorzitter Harry de Leeuw groter dan ooit. „We krijgen steeds meer res pons". Stadsprins Lodewijk den Eerste ging na de middag met de Hutspotten op bezoek bij drie bejaardenhuizen. In Huize Roomburgh, het Elisabeth Gasthuishof en het Huis op de Waard werd steeds een ongeveer drie kwartier durend programma afge werkt. De carnavalsmaandag werd door De Hutspotten besloten met het Deurdouwersbal, volgens de vereniging „de meest car- navalleske gebeurtenis van de regio". F0T0. W|M VAN N00RT Meer stukken boven tafel in gifaffaire Coupépolder ALPHEN AAN DEN RIJN Wethouder W. de Jong moet op nieuw een verzoek indienen om vertrouwelijke stukken rond ae gifaffaire van de Coupépolder in Alphen te mogen inzien. De stukken liggen opgeslagen bij het ministerie van Justitie. De Jong heeft al eerder inzage gekregen in vertrouwelijke proces sen-verbaal, maar geen gelegenheid gehad om alles door te ne men. Op de voormalige vuilstortplaats, die tegenwoordig dienst doet als golfbaan, wordt momenteel nieuw veldonderzoek ver richt om de eventuele aanwezigheid van zwaar giftige dioxines vast te stellen. De Chemiewinkel van de Vrije Universiteit van Amsterdam maakt de resultaten over ongeveer anderhalve maand bekend. Bax wint inhaalduel LEIDEN - Bax heeft gisteren het uitgestelde competitieduel tegen Her mes DVS met 1-2 ge wonnen. De Voorhouters openden direct na het eerste fluitsignaal het offensief, dat na tien minuten afzwakte. Daarna golfde het spel op en neer. Uit een van de mogelijk heden die volgden, opende Hans van Leeuwen voor Bax de score. Een 0-1 stand die tot de rust ongewijzigd bleef. Na rust had een counterend Her mes de beste kansen. Met een van richting veranderd af standschot bracht Fred Lang horst Hermes weer langszij. Een terechte stand op dat mo ment, omdat de thuisploeg eerder al driemaal de paal raakte. Toch kreeg Hermes niet het verdiende punt. Vlak voor tijd strafte Hans van Leeuwen een foute terugspeel bal van Serge de la Cruz be heerst af, 1-2. LEIDSCHENDAM „Het is een geheel nieuw vak en het heeft eigenlijk weinig of niets met schil deren te maken. Graffiti verwijderen kan milieu vriendelijk gezien het best gebeuren door het onder hoge druk bespuiten met water en zand. Daarna moet het oppervlak wor den gereinigd met een middel dat zichzelf biolo gisch afbreekt". Leo Vo gelaar, die sinds tien jaar een schildersbedrijf in Leidschendam heeft richt te vorig jaar Vogelaar Cle aning Service op. Als pu bliciteitsstunt, maar ook omdat hij het wel een beetje erg vond wat was gebeurd, reinigde hij het monument dat bij het vijf tigjarig bestaan van de ge meente was opgericht van graffiti. Gratis en in het bijzijn van burgemeester W. de Vreeze. Hij adopteerde het door hem bewonderde monument wat betekende dat hij beloofde twee jaar lang gratis voor het schoonhouden te zullen zor gen. Het resultaat was dat hij na een offerte, waaraan overi gens ook andere bedrijven deelnamen, deze week een op dracht van ruim anderhalve ton kreeg om alle gemeentelij ke gebouwen, scholen, wijkge- bouwen en straatmeubilair van graffiti te reinigen. Voor het reguliere schoonhouden betaalt de gemeente jaarlijks nog eens vijftigduizend gul den. Het professioneel verwij deren van graffiti staat vol gens Leo Vogelaar nog in de kinderschoenen. De langdurig werkloze die hij de gemeente beloofd heeft te zullen aanne men zal het vak dan ook eerst bij Vogelaar moeten leren. Zijn eigen specialist, de afge studeerde MTS-er Ron Baars die nu de leiding heeft, is de zelfde weg gegaan. „Technisch moet je goed uitkijken, het gaat om spuiten onder zeer hoge druk, tweehonderd bar, je moet goed oppassen dat geen voegen verdwijnen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 11