Franz Welser Most genoemd als opvolger van Hans Vonk Verrassingen en kippevel bij Clapton Concert Hans Theessink steunt op tubaspelSass Job Schuring is een talentvol cabaretier Odenbach in Kijkhuis Turkse zender op kabel Kinderproduktie weinig volwassen Johnnie Ray(63) overleden KUNST/RTV £eid<M(3otuant MAANDAG 26 FEBRUARI 1990 PAGINA DEN HAAG In het Kijk huis in Den Haag is van 9 tot en met 31 maart de video-in stallatie „Dans la vision périp- hérique du témoin" te zien die de Duitse kunstenaar Marcel Odenbach (36) in opdracht van het Centre Pompidou maakte. De video-installatie was in 1987 ook op Documenta in Kassei. De gelijknamige videoband werd toen op het World Wide Video Festival vertoond. Tape en installatie onderzoeken de spanning tussen verhullen en onthullen, kijken en bekeken worden, gluren en ijdelheid. Voor elke opstelling kiest Odenbach een ander s-vormig zitmeubel. Voor Den Haag is de keuze gevallen op een meu belstuk met geschiedenis: de „Mies-en-Scène"-bank. Het Kijkhuis presenteert ver der van 6 tot en met 31 maart de fototentoonstelling „Hom mage aan Gabriel Garcia Mór- quez" van de Duitser Hannes Wallrafen. Deze studeerde in Nederland, werd persfotograaf en sleutelt tegenwoordig aan taferelen om zijn persoonlijke visie op de werkelijkheid te geven. De expositie is een voorbeeld van de omschake ling naar een meer geënsce neerde stijl. w Jr Dame Edna Dame Edna pre senteerde gisteren in Amsterdam y haar biografie „Het uitzinnige le ven van Dame Edna Everage". In de biografie geeft de grande dame van de Engelse te- levlsie een onthul- j lend kijkje achter de schermen van j haar shows en ver telt ze onder meer over haar huwelijk en haar vriend schap met Madge, nog immer haar bruidsmeisje. FOTO: ANP Kinderjury weer aan taak begonnen DEN HAAG De Nederlandse Kin derjury is weer aan het werk geto gen. De Stichting Nederlandse Kin derjury stelt zich ten doel jaarlijks in drie leeftijdsgroepen een boektitel te bekronen, die naar de mening van de kinderen het beste boek van dat jaar is. Deelnameformulieren zijn ver krijgbaar bij bij bibliotheken,boek handels en scholen. Op die formulie ren kunnen zij hun persoonlijke Top vijf invullen. Overigens kan daar ook een gewone briefkaart voor worden gebruikt. De termijn van inzending sluit op 1 juni. Vorig jaar deden 12.000 kinderen mee, die het opna men voor Thea Beekman en Roald Dahl. UTRECHT Er bestaat in Nederland grote belangstelling voor de ontvangst van een Turkse televisiezender. Daarover zijn onderhandelin gen tussen de Vecai, de over koepelende organisatie van Nederlandse kabelexploitan ten, en de Turkse Radio en Televisie Omroepstichting (TRT) in volle gang. Er ligt een modelovereenkomst maar een aantal details zoals betalen van auteursrecht moet nog worden uitgewerkt. Dat heeft een Vecai-woordvoerder be vestigd. De Turkse omroep zendt nu uit in Istanbul en Ankara. Het is de bedoeling dat de zender in Nederland elke dag I 19.00 tot 01.00 en in het we einde vanaf 17.00 uur in lucht is. Het programma-a bod behelst nieuws en actu teiten ep aandacht voor tuur, onderwijs en amusemi Ook komen er programn over de banden tussen Tur in Turkije en in Nederland schrijft de TRT in een b aan alle Nederlandse 1 ploitanten. Volgens de Vecai-woordvi der hebben vooral de gt steden, maar ook middelgi gemeenten als Enschede langstelling. De gemeenten slissen zelf of zij de progrj ma's via de kabel gaan dooi DEN HAAG Binnen de gemeenschap van het Re sidentie Orkest is in zeke re zin de rust terugge keerd. De strijdbijl met chef-dirigent Hans Vonk is begraven, nu vaststaat dat hij over twee seizoe nen Den Haag definitief gaat verlaten, en het or kest begint komende don derdag met vertrouwen aan de zestiendaagse Duit se tournee die door Vonk wordt geleid. Het is niet ondenkbaar dat ruim voor het vertrek van Vonk zijn opvolger wordt be noemd. Binnen de orkestge meenschap circuleren al enige tijd namen van enkele moge lijke opvolgers, maar met groeiende regelmaat wordt de naam van Franz Welser Möst (29) genoemd. Hij dirigeerde het Residentie Orkest in 1988 tijdens de Bruckner Festspiele in het Oostenrijkse Linz en op Prins jesdag van dat jaar werd in de Philipszaal de derde symfonie van Bruckner herhaald. Franz Welser Möst (de toevoe ging Welser werd ingevoerd door een impresario) was tot 1985 chefdirigent van het Oos tenrijks Jeugdorkest en vanaf 1985 van de orkesten in Nor- köping en Winthertur. Met in gang van het seizoen 1991 wordt hij chefdirigent van de Staatsphilharmonie Rhein- land-Pfalz, het ensemble dat vorige week onder leiding van Arpad Joö in de Philipszaal concerteerde. Welser Möst leidde concerten tijdens de Salzburger Festspiele en stond voor een groot aantal belang rijke Europese orkesten. Op het gebied van de symfonische werken van Mahler en Bruck ner wordt hij toonaangevend genoemd. Zijn Bruckner-ver tolking in september 1988 om schreef ik in deze kolommen als volgt: „Voor zo'n jonge knaap bracht hij Bruckner op vallend beheerst en evenwich tig, schitterend opgebouwd, zeer exact en punctueel, ex pressief en muzikaal veelzeg gend. Een verrassend debuut, hij zal ongetwijfeld terugko men". De verwachtingen over een mogelijke benoeming bij het Residentie Orkest zijn hooggespannen. ADRIAAN HAGER Franz Welser Möst. Concert Eric Clapton. Statenhal, Den Haag. Special» gaat: Zucchero Sugar Fornaciari. Zaterdag. Eric Clapton had er zaterdag in een bomvol en tot sauna- temperatuur opgewarmde Sta tenhal duidelijk zin in. Afge meten aan zijn soli kon de 44- jarige gitarist nauwelijks zijn lol op, maar ook zijn gezicht vertoonde meer dan eens een brede grijns. Met het openingsnummer „Pretending" leverde de in een zwart pak gestoken, legen darische Engelsman zijn eerste trefzekere solo af en liet in de meer dan twee uur die daarop volgde (inclusief toegift) een show zien die bol stond van het kippevel en de verrassin gen. Eric Clapton, die net achttien uitverkochte shows in de Lon- dense Royal Albert Hal achter de rug heeft, is een podium beest, wiens geïnspireerde spel vooral in de volle schijnwer pers en tijdens allerlei vrien- dendienstjes bij collega's rijke vruchten afwerpt. Het moet de reden zijn waarom hij veel op tournee is en zijn platen bijna altijd een lichte teleurstelling veroorzaken. Zaterdagavond werd tijdens het „Journeyman"-concert dat bewijs weer eens geleverd. Omringd door het neusje van de zalm uit de muziek-indus- trie speelde hij een evenwich tig concert, waarvan je high kon worden, zonder er een stickie voor te hoeven roken. Om zijn publiek telkens weer op het verkeerde been te zet ten, had hij behoorlijk aan de intro's gesleuteld en bouwde hij het grootste deel van zijn composities uit door zichzelf, maar ook zijn groep, alle ruim te te bieden. Zijn achtergrond zangeressen (Tessa Niles en Katie Kasoon) bleken goud waard met hun warme en doordringende stemmen. Het tweetal klonk als engeltjes in bijvoorbeeld het uiterst gevoe lige „Can't Find My Way Home", waarin ook bassist Nathan East liet horen waar om hij een van de meest ge vraagde sessie-muzikanten is. Maar in het rijke geluidsdecor waren ook sleutelrollen weg gelegd voor drummer Steve Ferrone en de van Dire Straits geleende toetsenist Alan Clark. Na vijftig minuten zweten en opwinding waarbij het in een superdik reggae-ritme gezette „I Shot The Sheriff" door het publiek werd meegezongen en Clapton de soli in „White Room" moest bijsturen omdat hij een snaar brak, stond de mensenzee een nieuwe verras sing te wachten. „We wijken nu van het normale program ma af", zei Clapton, om ver volgens Billy Preston te intro duceren. De organist, die graag een partijtje meespeelt (zoals bij The Beatles en The Rolling Stones) fonkte in onder andere het bluesje „Hard Times". Na de spetterende tweestrijd tus sen orgel en gitaar nam Clap ton afscheid van Preston en tegelijkertijd wat gas terug. Hij speelde hemelse soli met zijn ogen dicht en vond het na een uur tijd worden voor een siga ret, die hij, traditiegetrouw, tussen de snaren aan' het einde van de hals stak. Na het knappe „Tearing Us Apart", waarbij iedereen op het podium stond te dansen, volgde „Wonderfull Tonight". Tot grote verbazing, maar te gelijkertijd tot groot genoegen van Clapton groeide het uit tot een massale samenzang, waar de goed zingende Eric niet meer aan te pas kwam. Voor hij voor de kleedkamer koos, beproefde hij de Statenhal- vloer met een explosieve ver sie van „Layla". Hoewel afge mat van het zingen en de warmte kon het publiek er geen genoeg van krijgen. Eric keerde terug terwijl uit de ge luidsboxen het opnieuw mas saal meegezongen „Tulpen Uit Amsterdam" klonk. Eric Clap ton zou er een paar minuten later naar terugverwijzen toen hij in „Shunshine Of Your Love" de schijnwerpers koos en tot grote verbazing van zijn muzikanten het refrein van „Tulpen" er doorheen weefde. HANS PIËT Vrij Theater met: „Er knijpt een monster in m'n teen" in de regie van Rubi Hendriks. Vrij Theater te Den Haag, zaterdag 24 februari. Her- halingen: 3 en 4 maart om 14.15 uur „Bang zijn in het donker" was het thema dat als leidraad moest fungeren voor Rubi Hendriks, de regisseusse van het kinderstuk van Vrij Thea ter. Inspiratie werd opgedaan in prentenboeken en met deze plaatjes in het hoofd is er een fragmentarisch spel ontstaan van drie kwartier. Hoofdpersoon Josje is een heel stoer meisje. Als zij 's-nachts in haar bedje ligt komen er twee monsters haar knijpen en pla gen. Gelukkig is Oma daar die het probleem oplost en Josje geniet weer van een onge stoord slaapje. Het verhaal zit leuk in elkaar. Een gedeelte op school, een ge deelte met vader en moeder en dan de enge slaapkamer waar het allemaal gebeurd. Mirjam Plevier toont een Josje die qua emoties nogal aan de oppervlakte blijft. Zij is niet in staat om de bedoelde spanning op te roepen en dat is heel jammer. De twee monsters zijn wel aardig om te aanschou wen. Zij zijn net niet te eng en werken daardoor komisch in plaats van afschrikwekkend. Hans Vulto is met zijn slechte articulatie een moeilijk te ver teren meester Pennewip. Hij reageert nietszeggend of over- emotioneel en dat maakt hem een storend element in de voostelling. Het voortdurende versjouwen van de speelku- bussen komt mij wat overbo dig voor. Met kleine detailwi- selingen zou het spel zeker hetzelfde effect gehad hebben. In die drie kwartier zijn er ook wat komische fragmenten te beleven zoals de stiekem snoepende ouders en Oma met haar tas vol balonnen en een wonderlijk fototoestel, maar het blijft allemaal zo aan de oppervlakte. Er moet duidelijk worden gewerkt aan de articu latie, zodat alles een beetje meer algemeen beschaafd Ne derlands wordt en de speltrant moet wat evenwichtiger wor den, zodat niet de kleintjes de stuipen op het lijf krijgen bij plotselinge, onnodige stemver heffingen. De voorstelling blijft nu nog tussen de schuif deuren hangen en al hebben de spelers duidelijk plezier in hun produkt, het is geen ver maak geworden dat een groot publiek kan dienen. De fleuri ge balonnen aan het einde van de voorstelling zullen waar schijnlijk meer indruk ge maakt hebben op de peuters dan de voorafgaande drie kwartier verplicht „mondje dicht". ROB VAN DER MIJL Literaire salon in theater Branoul met gebarenpoëzie De actrice Annema- rie Heyligers. DEN HAAG Literair theater Branoul in Den Haag heeft de eerste zondagmiddag van de maand bestemd voor een literaire salon. Ook is een uniek project met gebarenpoëzie opgezet. Gast heer in de salon is de Haagse schrijver Jan de Rooy. De reeks evenementen start op 4 maart. De eerste gasten die in de literai re salon verschijnen zijn de dichteres Louise van Santen en de actrice Annemarie Heyligers. Op de woensdagen 14 maart, 11 april en 16 mei wisselen horende en dove dichters werken in spreek- en gebarentaal uit. De horende dichters Ernst van Alte- na, Neeltje Maria Min en Simon Vinkenoog hebben hiervoor ge barenpoëzie vertaald in schrijftaal. Dove dichters vertaalden ge dichten in gebarentaal. Het project is opgezet in samenwerking met onder meer de Stichting Vi-Taal en het Handtheater, een collectief van dove acteurs. Concert Hane Theessink (zang en gitaar) en Jon Saas (tuba). Gigant, Apeldoorn. Zaterdagavond. Herha ling: Paard, Den Haag. Op 1 maart. Vredenburg, Utrecht. Op 3 maart Hans Theessink is een blues jongen met internationale allu re. De faam van dit Twents wonderkind is vooral in Ame rika wijd en zijd verbreid. Zo speelde hij op belangrijke bluesfestivals en met illustere figuren als Bo Diddley, Luther Allison, Jorma Kaukonen en Ron Wood. De kleine platenmaatschappij Munich Records, die eerder Rory Block en Ted Hawkins aan succes in Nederland hielp, plukte Theessink uit de Missis sippi-delta, hield z'n negende album („Baby Wants To Boogie") ten doop en organi seerde een tournee. Is Hans Theessink nu zo'n bij zonder talent Moeilijk te zeg gen. Z'n spel op de slide-gitaar mag er zijn; het heeft hem al vergelijkingen met Ry Cooder opgeleverd. Z'n stem daarente gen is middelmatig en ook het repertoire bevat veel overbe kende deuntjes en stereotype zinsneden als 'Woke up early this morning' en 'Going to Chicago'. Wat Theessink's concerten bij zonder maakt is de aanwezig heid van tubaspeler Jon Sass. Het ongebruikelijke samen gaan van tuba en gitaar levert een hoogst origineel geluid op. Altijd gedacht dat je uit een tuba alleen maar een paar lage tonen kunt persen, Sass heeft mij van dat waanidée afgehol pen. Op virtuoze wijze bespeelt de boomlange Sass z'n instru ment, riigt tonen met een on gelooflijke snelheid aaneen, wisselt subtiele passages met diep gegrom af en vervangt in z'n eentje een complete ritme sectie. Het is dan ook geen wonder dat Sass wordt be schouwd als één van de beste tuba-bespelers ter wereld. Mede daardoor bleef het lange concert boeien, maar ook om dat Theessink niet van humor is ontbloot en tussen de bedrij ven door enige anekdotes op- disde; zoals het verhaal over straatmuzikant Charlie Stone uit New Orleans, die vier a vijf instrumenten tegelijk be speelt en ook nog eens mond harmonicaklanken via z'n oor kan laten horen. Theessink is een liefhebber van de countryblues, een pri mitieve bluesvorm die zich op het platteland in het zuiden van de Vernigde Staten ont wikkelde. In het prachtige en lange nummer „Mississippi", met een schitterende solopartij van Sass, bracht hij een ode aan al die bluesgrootheden, zo als Robert Johnson, John Lee Hooker en Muddy Waters, die hem hebben beïnvloed en ge ïnspireerd. De in Oostenrijk woonachtige Theessink is bezeten van blues en die gedrevenheid komt over. Met zijn optreden weer legde hij de bewering dat blanken niet de echte blues kunnen spelen. Toch zou z'n concert een stuk minder inter essant geweest zijn als hij het zonder Sass had moeten stel len. Die maakte het optreden tot een memorabele gebeurte nis. HENK WANINGE LOS ANGELES De Amerikaanse zanger Johnnie Ray, die in de ja ren vijftig beroemd werd met liedjes als „Somebody Stole My Gal" en „Just Walkin' in the Rain", is zaterdag in het ziekenhuis aan een leverkwaal over leden. Hij was 63 jaar. Ray bracht begin jaren vijftig een revolutie teweeg in de po pulaire muziek met zijn unie ke mengeling van rhythm and blues, countrymuziek en gos pelmuziek. Door sommigen wordt hij daarom wel gezien als de voorloper van de rock en roll. Ray's eerste hit was „Cry", dat gevolgd werd door „The Little White Cloud That Cried", „Please Mr. Sun", „Brokenhe arted", „What's the Use", „So mebody Stole My Gal", „Who's Sorry Now" en „Yes Tonight Josephine". Van „Cry", dat wellicht zijn groot ste hit was, werden 25 miljoen platen verkocht. Johnny Ray op het hoogtepunt van zijn carrière, gefotografeerd in de Olympia in Parijs. Ray werd in 1954 gecontrac- gon, kwam Ray's filmcarrière teerd door de filmmagnaat ten einde. Ook zijn succes als Darryl Zanuck voor onder zanger nam in de VS af met meer „There's No Business de opkomst van de ock en roll, Like Show Business". Toen hoewel hij in Engeland en Au- Zanuck wegging bij 20th Cen- stralie altijd vrij populair try Fox en voor zichzelf be- bleef. Job Schuring speelt „Ezels en kwasten". Tekstbijdragen en regie: George Groot. Gezien op 24 tebruari in Pepijn. Herhalingen op 1, 2 en 3 Job Schuring is een fris ogen de jongeman, keurig gekleed, met zelfs een stropdas, maar toch niet stijf. Hij heeft een vlotte babbel en een prettige presentatie - hij blijft zelfs glunderen terwijl hij praat over de ellendigste zaken. Als hij een verhaal vertelt, luister je naar hem. Hij speelt ook nog verdienstelijk piano en hij kan een beetje zingen. Typisch ie mand waarvan je zegt: die zou eigenlijk cabaretier moeten zijn. En dat is hij gelukkig ook. „Ezels en kwasten", eind deze week nog in Pepijn, is zijn tweede programma. Hij won de Wim Sonneveldprijs op het Amsterdamse kleinkunstfesti- val, zijn eerste programma kreeg goede recensies en zijn tweede programma bevestigt zijn reputatie als aanwinst voor het Nederlands cabaret. Ezels en kwasten is een knap gestructureerd vlechtwerkje van goed vertelde verhalen en sterk opgebouwde, originele liedjes. Natuurlijk draagt zijn pro gramma, met de uitgesponnen verhalen die voor lange span ningsbogen zorgen, de sporen van het werk van Freek de Jonge. Zelf ondervangt Schu ring de kritiek door die in vloed in het programma te noemen. Met name na de pau ze wijkt hij steeds van de ver haallijn af, maar hij pakt hem steeds knap weer op. Een boe renzoon krijgt het enige schil derij van de argwanend beke ken kunstenaar in het dorpje mee, met de boodschap dat hij altijd achter zijn idealen moet blijven staan. De dorpsjongen gaat naar de kunstacademie en verdient al snel handenvol geld, maar durft het magische schilderij niet uit te pakken. Wie het wil zien en de verras sende afloop van het verhaal wil horen, moet maar gaan kij ken. De overeenkomstige begin- en eindliederen, op de kleffe the ma's „in het theater vergeet je je zorgen", respectievelijk „fijn dat u er was", maken de cirkel van het programma rond. Ze worden stralend blijmoedig gezongen, maar zijn even sub tiele als dodelijke satires op de vele cabaretiers die inderdaad zo werkten en zelfs nog wer ken. Schuring weet wat hij kan en hoe hij overkomt; dat zal ook voor een flink deel te danken zijn aan de ervaring van regis seur George Groot. Ook zijn taalvaardigheid is groot; hij viel nauwelijks te betrappen op stoplappen of gefoezel met lettergrepen. Job Schuring steekt met kop en schouders uit boven het gros van de jon ge cabaretiers die in het flore rende circuit aan de bak pro beren te komen. DICK VAN TEYLINGEN Jörg Demu blijft rustig in rumoerig Diligentia Jörg Demua (piano) speelt w« van Franck en Demus, Diligi Den Haag, gisteren. Nog maar net was de bero de Oostenrijkse pianist Demus gistermiddag in i gentia van start gegaan Francks Prélude, Fuge et riation in b, of daar klonk merkwaardige fluittoon. 1 het geluid uiteindelijk oph barstte de eerste van een r< hoestbuien los. Maar Den ervaren als hij is, laat zich door die bronnen van ai ding van de kaart brengen, trok slechts een wenkbn op, een klein beetje ven waardigd maar in alle rust Rust kenmerkt zijn pianos Ook in passages waar er s| ke is van grote dichtheid virtuositeit waar vele pia ten zich op een haast neui sche manier laten meevot door de muziek, slaat Dei niet op hol en blijft hij i spannen. Misschien zelfs beetje te ontspannen, want interpretatie van het openi stuk kon opwindender. Boi dien leek het alsof hij tempovertragingen inlaste overwinning van de 1 moeilijkheidsgraad in pl van deze te gebruiken als doelde en wel overwogen! bati. Daardoor stonden mi momenten teveel op zich en raakten vloeiende lij grotendeels zoek. Maar de lude, Choral et Fugue Franck kwam, ook wat de bati betreft, zeer overtuig over. In de fuga van deze] numentale compositie kon gelijktijdig, de hoofdthe van de prélude, de choral de fuga komen nog eens te Demus' aanslagtechniek b| bij uitstek geschikt om complexe structuur uit te 1 komen. Het geheel blijft der, ondanks het veelvul pedaalgebruik. Demus' eigen compositie zeven „Franckiana" stuk heeft in de verste vèrten iets met Franck te ma maar zegt veel meer ove pianist zelf. Het werk is als het ware op het lijf schreven: kalm en met eei matigde opwinding. Aardi] te horen, maar niet meer dat. Met een kleurrijk stukje bussy als toegift bewees mus nog steeds van alle m ten thuis te zijn. Onbegrijp overigens dat het publiel pas definitief stil was. ARTHUR VAN DER Dl Expositie over Etrusken verleng AMSTERDAM De 0 zichtstentoonstelling Etrusken" in het Allard son Museum in Amsterdai wegens grote belangstel twee maanden verlengd.! sluitingsdatum is verschil van 25 februari naar 23 a Meer dan 62.000 mensen zochten tot nu toe dezel toonstelling over het vol» van 900 tot 90 voor Christi Midden-Italië tussen Arm Tiber leefde. De Etrui werden door Grieken en meinen met een waas vat heimzinnigheid omhuld, vi mee op de expositie word gerekend. (ADVERTENTIE)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 6