m m De 8000 mooiste bomen van Nederland Slanke lijn in de aanbieding UIT THUIS Efiidbö Sou/tont MAANDAG 26 FEBRUARI 1990 PAGINA Uit de speeltuin van de cosmetica is alweer een nieuw product gerold. Het bindt de strijd aan met het leed dat vet heet. Biotherm voegt aan de be staande reeks van twee pro- dukten een der de toe: 'Système Minceur Double Liposome'. Hier in is sprake van twee verschillen de typen liposo- men, elk met een afzonderlijke werking. Liposomen dui ken in de meest verschillende produkten van klasse op, ze zijn op zich niet nieuw. Het zo juist op de markt gebrachte 'Body- contour System' in de vorm van een ivoorkleuri ge lichtgewicht crème in grote tube (150 ml/ 75) is dus geen hele grote verrassing. Men mag echter verwachten dat de liposomen een steentje bijdra gen tot vermin dering van veto- peenhopingen en de vermaledijde 'sinaasappelh uid of de 'panniculo- se', waaraan soms al twintig- jarigen tot hun verbittering lij den. Panniculose, ont staat door inter ne functiestoor nissen, die in het algemeen ook stofwisselings vertragingen veroorzaken. Hormonen en oestrogenen spe len daarbij een slechte rol. Ook erfelijkheid speelt mee. De onregelma tige huidstructuur die de sinaasappel huid kenmerkt, doet zich vooral in een bobbeltjes- patroon voor op te zwaar ge bouwde dijen. Geen prettig vooruitzicht voor het komend bad- modeseizoen. Het nieuwe pro duct bevat een vetreducerende, afslankende stof op basis van caf feine: 'Algo-Sili- cumdie de opeenhopingen van lipiden in kleine eenheden afbreekt. Deze worden door het organisme zelf afgevoerd. In het produkt komen derivaten voor van de zogehten Fla vonoiden -fa - milies van een groot aantal ver schillende plan tensoorten als kamille, spinazie, druiven en som mige vruchten met een rode kleur. In de cos- metologie blijken deze scheikundi ge verbindingen de weerstand van de haarvaten te vergroten en de werking van de caffeïne te versterken. De afbraak van gif ten wordt verge makkelijkt en de vochtopeenho- ping uiteenge dreven. 'Système Minceur Double Liposome' is vanaf maart ver krijgbaar. Het nieuwe produkt en de gevolgen (onder) voor de benen in de visie van de producent. foto's: pr Archieffoto van de majestueuze paardekastanje tegenover paleis Noordeinde in Den Haag. Hagenaren kennen dit groene kunstwerk, dat allicht ook is opgenomen op de monumentenlijst van de Bomenstichting, beter als „de Postzegel boom". Op woensdag- en zaterdagmiddag dient hij als trefpunt voor postzegelverzamelaars UTRECHT - Hoe maak je de mensen 'boombe- wust'? Bijvoorbeeld door 3.000 'objecten' (solitaire bomen, groepen, lanen, parken) uit te roepen tot monument. De Bomen- stichting is zes jaar gele den op het idee gekomen en is nu bijna gereed met de inventarisatie van de bij uitstek bescherm waardige bomen die ons land rijk is. Directeur Maijan ten Cate- van Elsland van de in 1970 opgerichte en in Utrecht ge vestigde stichting: „Als een organisatie zich volledig richt op zorg en aandacht voor bo men dan moet je eerst weten wat je hebt. Daarom hebben we Nederland indertijd ver deeld in topografische kaar ten van tien bij twaalf kilo meter. Via allerlei bladen zijn toen vrijwilligers opge roepen die die gebieden wil den inventariseren". Ruim tweehonderd geïnte resseerde gegadigden togen vervolgens met fototoestel en meetlat door berg, dal, stad en dorp. Ze noteerden hoog te, breedte, dikte, de plaats waar de bomen staan en bij zondere kenmerken. De cri teria: esthetische waarde (be levingswaarde, is er bijvoor beeld sprake van een be schermd dorpsgezicht), cul tuurhistorische waarde (her denkingsboom, bakenboom voor schippers of bomen met mythologische betekenis), zeldzaamheid en natuurwe tenschappelijke waarde (is de boom bijvoorbeeld verblijf plaats van zeldzame diersoor ten en planten). Postzegelboom Aldus kwam in Den Haag bij voorbeeld de „Postzegel boom" op de „bomen-monu- mentelijst". De Postzegel boom is die majestueuze paardekastanje recht tegen over het paleis Noordeinde. Zijn ouderdom is door mede werkers van de Bomenstich ting geschat op 120 jaar. Hij is tien meter hoog, heeft een stamomvang van 3.10 meter en verkeert in de redelijke gezondheid. Al zijn er wel berschadigingen geconsta teerd aan de kroon, vermoe delijk als gevolg van zuur stoftekort in het wortelgestel. Perfect gezond zijn de onge veer dertig paardekastanjes langs de Witte Singel in Lei den die vanwege hun voor het stadsbeeld zo bepalende karakter eveneens tot monu ment zijn verklaard. Deze bomen hebben een hoogte van ongeveer achttien meter, een stamomvang van twee meter en zijn zo'n tachtig jaar oud. Voor de echt bijzondere bo men moeten we de blik bui ten de regio richten. De oud ste staat in Sambeek, vlakbij Boxmeer en heeft een leeftijd van maar liefst acht eeuwen. Een Hollandse linde is het en hij is gespleten in zeven stammen, gekerfd en ver weerd. De best verzorgde boom staat in Etten-Leur. Ook deze is een linde. Hij wordt ondersteund door een ijzeren stellage onder de tak ken. De dikste boom is te vinden in Beek: een kastanje met een omtrek van 8,5 meter, met als bijnaam De Kabou terboom. Vergeleken met deze joekel zijn mensen niet groter dan een kabouter. De hoogste boom staat in Rhe- den. Deze sequoiadendron gi- ganteum oftewel mammoet boom is 35 meter hoog. In warmere klimaten kan hij tot 100 meter doorgroeien. De meest vereerde boomsoort is de eik, en een voorbeeld hiervan staat bij kasteel Ver- wolde te Lochem. Deze Lo- chemse eik is vijfentwintig meter hoog, 450 jaar oud en heeft een omtrek van 745 centimeter. De Germanen plachten recht te spreken on der een eik. Romeinen wijd den de eik aan Jupiter, en ook voor de Grieken is de eik heilig. De waarde van deze zeer bij zondere bomen wordt allicht door niemand betwist. In pu- blikaties over „gewone" bo men benadrukt de stichting aspecten als de produktie van zuurstof, het vasthouden van grond, de bescherming tegen zon, wind en regen, het on derdak voor insekten, vogels 'en kleine zoogdieren en het beftvloeden van het klimaat (ontbossing wordt gevolgd door dorheid). Niet vervaardigd De bomen-monumentenlijst verwijst naar de Rijksmonu mentenlijst. Directrice Mar jan ten Cate: „Maar omdat bomen niet 'vervaardigd'" zijn, kunnen ze niet op die lijst terecht. Nu zijn er men sen die zeggen dat de Schep per ze vervaardigd heeft, maar dat telt niet. Het 'ver vaardigen' moet door mensen gedaan zijn". De consequentie is dat de Bo menstichting, als ideële orga nisatie afhankelijk van dona teurs en een subsidie van Staatsbosbeheer, een andere weg bewandelt: „We kunnen ook geen 8.000 eigenaren op de hoogte brengen van hun kostbare bezit. Daar is geen geld voor. Daarom schrijven we op 1 maart alle gemeen ten aan, die dan de particu liere eigenaren moeten infor- De gemeenten zelf hebben volgens Marjan maar liefst drie mogelijkheden om het behoud van de monumentale bomen te garanderen. Dat zijn de kapverordening, de gemeentelijke monumenten verordening (want daarin komt het woord „vervaar digd" niet voor) en bestem mingsplannen. Marjan ten Cate vestigt haar hoop niet alleen op lokale be stuurders. „Iedereen moet die bomen als een monument gaan zien. Je kunt nog zoveel met wetten en regelingen zwaaien maar als mensen de pest aan 'n boom hebben, dan liggen ze daar ook niet wak ker van". De mens is in principe de grootste bedreiging voor het bomenbestand. Marjan ten Cate: „Er heerst een totale onverschilligheid en onkun de op dit gebied. Een nieuwe rijksweg? Hop, overal dwars doorheen. Of men maakt een tekening voor een nieuw ge bouw en daarna blijkt, oh schrik!, er staat nog een boom. Helaas, de tekening, die tienduizenden guldens kostte, is al gemaakt. Dus moet het allemaal maar door gaan. Maar wat is er nou mooier dan een grote, vol wassen boom bij een nieuw gebouw?" Bomen verliezen de slag vaak als het gaat om nieuw bouw of graafwerk ten be hoeve van kabels en leidin gen. „Men denkt altijd dat ze wel een paar worteltjes kun nen missen. In de bebouwde kom is er vaak slechts een klein vierkantje grond voor bomen om te kunnen func tioneren, terwijl ze niet al leen bovengronds maar ook ondergronds juist voldoende ruimte moeten hebben. Eén van hun belangrijkste taken is het opvangen en breken van wind. Dan moet er plaats voor wortels zijn". Stormen Andere gevaren die Marjan signaleert. „Bij het maaien van bermen ontstaat vaak beschadiging. Dan zie je weer afgebroken takken liggen". De recente stormen vindt ze van minder belang. „Er is wel vrij veel beschadigd, zo zijn er veel takken afgebro ken, maar dat hoort bij het leven van een boom. Anders ligt het bij de omgewaaide exemplaren. Daarbij speelt het gebrek aan voldoende wortels een rol". De verzuring leidt tot een „algemene teruggang in vita liteit". Toch zijn de gevolgen daarvan voor de monumen ten-bomen nog te overzien. „De bossen staan op de arm ste gronden maar de bomen op de lijst staan door het hele land, dus ook in weilanden en goed bemeste achtertui nen. Je kunt zeggen dat het totale bestand aan monumen ten bestaat uit mooie, gave en gezonde bomen waar je met plezier naar kijkt, zonder di rect angst te moeten hebben dat je een tak op je hoofd krijgt'. De Bomenstichting propa geert een evenwichtig be stand. Marjan ten Cate: „Van alle leeftijden moet wat voor handen zijn. Nu hebben we te kampen met een geweldig gat tussen 1900 en 1950. Vijf tig jaar lang is er alleen maar schade aangericht door oor log, crisis en wederopbouw. Daarom zijn er weinig bomen van middelbare leeftijd en moeten we zuinig zijn op de oudere exemplaren, regelma tig jonge bijplanten en ze al lemaal goed verzorgen". ze les op het Londense Colle ge of Fashiun. Feitelijk is haar werk een uiting van kunst, geïn spireerd door de Meding die voor komt op antieke schilderijen en portretten. Bor duursels van haar hand zijn imitaties van de antieke motie ven, de stijl van de satijnen robes met kanten slui ers grijpen terug op tradities van vroeger. Deze bruidjapon is ge maakt van zware ivoorkleurige sa tijn en voorzien van een ge schulpte, zwaar geborduurde zoom. De Queen Anne halsuitsnij ding is bezet met Meine parels en het lijfje sluit met zeer kleine met satijn over trokken knoop jes. De japon is geheel gevoerd, zodat ze in stati ge plooien valt. De hoofdtooi, waaraan de slui er van kant is bevestigd, bestaat uit drie satijnen rozen met gebor duurde bladeren. Twee jaar gele den begon ont werpster Dawn Cloak haute cou ture te ontwer pen voor upper class cliënten in haar Westion - dense studio. Het waren jonge vrouwen die naar exclusieve partijen, diners, lunches en bals gingen, gelegen heden die in En geland veel meer voorkomen dan in onze lage lan den. Gelegenhe den waarvoor men zich speciaal 'kleedt'. Denk Kasteelbruid aan de paarden rennen van As cot, waarvoor da mes enorme hoe den dragen en die speciaal voor de races zijn ge kocht. Dawn heeft zich di t jaar ge worpen op bruidskleding in de meest tra ditionele zin van het woord. Ze weet waarmee ze bezig is door haar vooroplei ding in Mode, Kunstgeschiede nis en Engels. Bovendien geeft Deze japon is geïnspireerd op kleding die voorkomt op antieke schilderijen en portretten. foto.- pr Huiver, 'volk van Nederland Nooit te voren zijn we zo gezond geweest als nu. We leven langer dan ooit: wie zijn pensioen bereikt, heeft nog gemiddeld 14 tot 19 jaar tegoed en per jaar sterft nog niet een op de duizend Nederlanders. Niet slecht als je bedenkt dat hon derd jaar geleden de gemiddelde leeftijd nog rond de 45 lag. Maar echt gelukkig zijn we er niet mee. Er bestaat zoiets als de 'Paradox of Health', de idiote situatie dat we wel steeds gezonder worden, maar ons tegelijkertijd steeds ongezon der voelen. De ellende is, dat we onze medi sche onschuld hebben verloren. Honderd jaar geleden dronken we nog onbekommerd uit grachten en vaarten waar de riolering recht streeks op loosde, en nu staat Ne derland op zijn kop omdat er een spoortje benzeen in de Perrier zit. Niet dat het gevaarlijk is, daarvoor zou je honderd van die flesjes per dag moeten drinken, maar toch. Nee, leidingwater uit oude water leidingen, daar maken we ons zor gen over, hoor ik net een meneer van de waterleiding in 'Met het oog op morgen' zeggen. Daar zitten per liter liefst 120 000 deeltjes as best in. Verkeerden we vroeger nog in za lige onwetendheid, nu schrikken wij ons dagelijks een ongeluk van al dat onheil dat de wetenschap op het spoor komt. Overal loert het gevaar en sluipt in de gedaante van picogrammen en risicofacto ren onzichtbaar om ons heen. Nie mand is veilig. Alles is gevaarlijk. Allergie De remedie. Voor mensen met al lergie bestaat er een 'desensibilisa- tie-kuur'. Daarbij krijgt men net zolang de irriterende stof toege diend tot men er niet meer (over gevoelig voor is. Iets dergelijks zou je ook met medisch onheil kunnen doen. Daartoe verzamelde ik allerlei berichten, en wat nu volgt is de oogst van nog geen drie maanden. Huiver, oh volk van Ne derland. Twee linkerhanden hebben, bete kent niet alleen dat je onhandig bent. De Canadese psycholoog Stanley Coren vond uit dat links handige golfspelers een half jaar korter leven dan hun rechtshandi- ge clubgenoten. Tot het 33e le vensjaar is er niets aan de hand, maar daarna lopen de levenskan sen van linkshandigen drastisch terug. De verklaring zou kunnen zijn dat linkshandigen vaker onge lukken krijgen omdat ze moeten leven in een wereld die voor rechtshandigen is ontworpen. En inderdaad. Bij een onderzoek waar 1900 studenten aan meededen, bleek dat linkshandigen 85 pro cent meer kans hebben op een auto-ongeluk, 45 procent meer op ongelukken met apparaten en 20 procent op sportblessures. Sport We moeten ons meer bewegen en dus is sport gezond. Tenminste, dat is de boodschap die je minstens eens per week te horen krijgt van volksopvoeders en andere medi sche voorlichters die het beste met ons voor hebben. Sport gezond? „Sporten is absoluut niet gezon- d",aldus de hoogleraar hersenon derzoek Dick Swaab op een con gres aan de Technische Hoge school van Twente. Intellectuelen leven anderhalf jaar langer dan top-sporters, dus voor een gezond leven is denken gezonder dan sporten. De zaal was niet over tuigd. Maar ja, zo reageerde Swaab droog, brengers van onheil zoals hij, krijgen altijd de zwarte piet. Behalve dan de eerste marathonlo per; die viel vanzelf dood neer. En dan dat gezeur over koffie. In Nederland word je er slapeloos van, maar in Hongarije gebruiken ze een kopje koffie als slaapmuts. Tien jaar geleden zou je van koffie kanker aan de pancreas krijgen, vijf jaar geleden juist weer niet, en nu blijkt uit een Nijmeegs onder zoek dat je, anders dan men altijd had gedacht, er geen hoge bloed druk van krijgt. En dat niet alleen. Van cafeïnevrije koffie, gezond - heidskoffie dus, daar schijn je da verende hoofdpijn van te kunnen krijgen. Nauwelijks had ik drie werf hoera geroepen of onderzoe kers uit Rotterdam meldden dat gekookte koffie weer slecht is voor hart en vaat. Tegelijkertijd kwam het bericht binnen dat hoge bloed druk nauwelijks de kans op een hartinfarct verhoogt. Tenminste, dat zei de 'nestor van de Neder landse cardiologie', prof dr Arntze- nius, voor een aandachtig gehoor van huisartsen. Heb je nauwelijks opgelucht ademgehaald, of je leest het volgende bericht. „Vaker hart aanval bij kleine mannen". Wat nou weer? De Britse Hartstichting heeft acht jaar lang de gegevens van 8000 mannen bijgehouden en daar zou het volgende uit blijken. Mannen kleiner dan 1 meter 67 hebben een twee keer zo grote kans op hartinfarct dan hun broe ders van twee turven hoger, te we ten 1 meter 76. Het wachten is op het onderzoek waaruit zou blijken dat lange mensen vaker kanker krijgen. Moedermelk Ruimtegebrek dwingt me om met zevenmijlslaarzen door de feitje sprut te waden. Hondepoep, daar krijgen kinderen wormen van. Nog erger, aldus weer een ander onderzoek, ze zouden er ook CARA van kunnen krijgen. Maar tegen CARA helpt moedermelk, zo wisten deskundigen vorige maand te vertellen. O ja? zegt de Gezond heidsraad. En die polychloorbife- nylen, dioxine en dibenzofuranen dan, die tegenwoordig in de moe dermelk zitten? Als koemelk zo veel dioxine zou bevatten, dan zou die zonder pardon worden afge keurd. Nader onderzoek moet uit wijzen of moedermelk kwaad kan. En wat te denken van die acties 'Veilig vrijen' waarmee je dage lijks vanaf de buis om de oren wordt geslagen? Een moment van onbedachtzaamheid, maakt dat je zeven dagen schreit. Hoewel. De kans dat een willekeurige hetero aids oploopt wanneer hij 'het' doet met een willekeurige hetera is on geveer 1 op de miljoen. Dat zegt de Leidse klinische epidemioloog prof. dr Jan Vandenbroucke. Maar goed. Een condoom is ook een ze ker weermiddel tegen andere, niet misse, geslachtsziekten. Maar ja. Dan lees je weer dat het gebruik van een condoom de kans op ern stige complicaties bij zwanger schap verhoogt. De baarmoeder moet 'wennen' aan het sperma van een bepaalde partner, en anders schijnen, zeggen onderzoekers van de universiteit van Californië, er ongelukken te kunnen gebeuren met moeder of kind. Dit was dan de bij elkaar geraapte medische ellende van een maand of drie. Die mag je, op jaarbasis, met vier vermenigvuldigen, en elk jaar komt er weer een zootje bij. Tel je dat allemaal bij elkaar op, dan is de kans om dood te gaan ongeveer drie honderd procent. door Joke Forceville-Van Rosn Kerkgezag Heer, Ik geloof, kom mijn ongi Mattheus 9, 24 Commentaar van buiten mijn column Kerkgang eind januari, heeft mij h toe niet bereikt. Maar bi thuis in ieder geval wel gediscussiëerd naar aanh van de ontwikkelingen t onze kerkprovincie. We houden het vandaag bij éne feit: dat intercommi van rooms-katholieke w afgewezen. Ik heb me, als gelovige 1 vragen gesteld bij het ce gezag dat de r.k.-Kerk uitoefent. Even roep ik I de herinnering dat ik he geschreven me ervan be te zijn dat aan het hoofd een wereldkerk staan he bijzondere eisen stelt. Anderzijds geldt dat nieo godsbeelden, mens- en wereldbeelden mensen ei brengt materiële en maatschappelijke feiten, ook het niet-materiële, k religieuze, het gelovige, a te benaderen. Wij hadden het geluk bij discussie een theoloog in midden te hebben. We wi er dus voor behoed maai flierefluiterig op eigen gevoelens en wensen voc drijven. Zo is duidelijk geworden hoezeer we onderscheid dienen te maken tussen j en theologie. Geloven is proberen (altijd maar we proberen, want geloof he niet in je zak) datgene te aanvaarden wat we als d tussen hemel en aarde ervaren. Wat we niet mi menselijk brein vermoge verklaren en dus aan eet ander pasklaar kunnen aanreiken. Geloven is je overgeven aan dat wat i is dan jezelf en daarmee staan in de grote joods- K christelijke traditie. In die zin moet de room katholiek die aan de eucharistie wil deelnemi gelovige overgave aannt dat Christus onder de gedaanten /symbolen vai brood en wijn werkelijk ons tegenwoordig komt. Dat de theologie in het verleden heeft getracht t onbenoembare, ongrijpbi gebeuren op een of an de manier te formulieren, is andere zaak. De leer van transsubstantiatie, ouden onder ons van de godsdie nog wel bekend, is dus e léér. Theologen hebben geformuleerd dat brood wijn vlees en bloed zijn geworden. Vlees en bloei Christus. Onze bevriende theoloog dat verder verduidelijkt het Aramees werd veelvi een zaak op twee maniei achter elkaar uitgedrukt vindt dat onder meer tei de psalmen, waarin heel duidelijk dikwijls óók tv elkaar volgende regels it andere termen uitgedruk hetzelfde bedoelen. In dt Aramese tekst heeft gesl Dit is mijn lichaam, dit i bloed. Daarmee wordt op manieren één en hetzelt uitgedrukt te weten: Chi aanbod: Dit ben ik zelf, mij, ik geef me zoals ik b breek en deel me voor l Vroeger werd dat ook w 'offerengenoemd. Wie in geloven bijeen zij zullen zich overgeven aa ervaring dat eucharistie 1 betekent aannemen dat t uitzonderlijke wijze Chrl tegenwoordig komt. Op uitzonderlijke wijze, heel anders dus dan in welk samenzijn gelovigen ook. Wie tot uiteenlopende k behoren, maar dit toch s geloven, staan op de goe grond waarop samen ge\ kan worden. Dat r.k.-pn en protestantse dominee werkelijkheid theologisi verschillend benaderen omschrijven, verandert daaraan niets. Nee, hier wordt geen toverformule uit een trucendoos tevoorschijn gehaald. Hier is sprake gelovige waarheid. We kunnen ons voorstellen i pastorale redenen nog n het algemeen tot de pra wordt overgegaan. Maar. het nu zo slecht zijn als incidenteel -óók om pas redenen - degenen die t praktijk-in-wording trac gestalte te geven, in geit bekommernis om gemeenschappelijke heil, dienaangaande wat kans kregen; werden ontzien

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 10