Leidse Hortus 400 jaar We staan niet te preken en politiek is ons vreemd" Sinds de single 'Forgotten Town' in de eerste helft van 1987 een hit werd, is er veel gebeurd met het uit Liverpool afkomstige trio The Christians. Zo leverden Henry Priestman en de broertjes Garry en Russell Christian in datzelfde jaar de best verkochte debuut-elpee af in de geschiedenis van hun platen maatschappij Island (in Engeland inmiddels drie maal platina) en vond de uitgebalanceerde, uiterst gevoelige meerstemmenzang van The Christians, mede dank zij sin gles als 'When The Finger Points' een wereldwijd gehoor. Inmiddels zijn we drie jaar verder, is Henry Priestman getrouwd en ligt de nieuwste elpee, 'Colour', in de win kel. Tijd om met Henry en Garry (Russell doet geen interviews) te praten over bijgeloof, Oost-Duits land, liefdadigheid en studio-perike len. THE CHRISTIANS WILLEN TWINTIG JAAR MEE AMSTERDAM - „We hadden stu- diotijd geboekt in La Fontaine op het kanaaleiland Guernsey. Onze producer Laurie Latham had in de zelfde studio met Paul Young aan de uiterst succesvolle elpee 'No Parlez' gewerkt. We hadden onge veer driekwart van het werk ge daan toen we een telefoontje kre gen. De eigenaar had een uiterst lu cratief aanbod gekregen van een zakenman. Hij had een week om erover na te denken en besloot het hele complex te verkopen. We heb ben er tot de allerlaatste minuut gewerkt. Buiten stonden de ver huiswagens in te laden", zegt Garry Christian, verantwoordelijk voor de solopartijen op de Keltisch klin kende ballade 'Words'. „Achteraf bleek die verkoop voor ons een geluk bij een ongeluk. Het betekende weliswaar dat de datum van het uitbren gen van 'Colour' moest worden verscho ven van november naar januari, maar die extra speling hebben we voor de vol le honderd procent benut. Bovendien werd ik er veel te dik, gewoon omdat het eten té lekker was om te laten staan", zegt Henry Priestman, de belangrijkste tekstlevcrancier van het drietal. Hij bekijkt mijn door elastiekjes bij el kaar gehouden cassetterecorder. „Ik heb een walkman die er ongeveer zo uitziet. Van alle kanten krijg ik te horen dat ik nu toch genoeg geld moet hebben ver diend om een nieuwe te kopen, maar dat doe ik niet. Ik heb hem inmiddels zes jaar. Hij is op alle tournees mee geweest en klinkt nu verschrikkelijk. Ik heb ech ter het gevoel dat als ik hem weggooi en niet meer gebruik om nummers mee te schrijven, mijn geluk ook in de asbak verdwijnt. Nou, daar pas ik voor". Gitaarpartij „Ik heb thuis cassettes vol ideeén die ik met-die walkman heb opgenomen. Geen kant-en-klare songs hoor, maar de gi taarpartij van een nummer als 'I Found Out' bedacht ik al in 1984. We hebben dus genoeg ideeèn, maar omdat kwaliteit bij ons hoog in het vaandel staat ge schreven, komen we niet met twintig nummers de studio binnen om er uitein delijk negen uit te kiezen. We hadden er twaalf. Maar ik sprak laatst met Colin Vearncombe van Black en die zei dat hij zesentwintig nummers klaar had en dat de platenmaatschappij daar een keuze uit zou doen. Nou, ik kan je zeggen dat niet de maatschappij, maar wij die keuze doen. En dan die zesentwintig songs. Volgens mij hebben we er in ons hele le ven niet zoveel geschreven. Waar haal je in 's hemelsnaam zesentwintig verschil lende onderwerpen vandaan. Wij heb ben al problemen als we er tien nodig hebben". Garry: „Maar negen was geen probleem. De verschillende landen en continenten die we tijdens de laatste tournee bezoch ten, bleken een rijke inspiratiebron". Henry: „Het heeft negen goede num mers opgeleverd. Ik denk dat we in de toekomst maar vasthouden aan negen. Het was ook John Lennons geluksgetal. Even hebben we met het idee gespeeld de elpee 'Nine' te noemen. Het is uitein delijk 'Colour' geworden, een wat psy chedelische titel misschien, maar beoor deel deze plaat niet op de hoes alsje blieft". Garry: „Het is gewoon een interessante verzameling teksten en melodieën". Henry: „Beïnvloed door waar we op dat moment naar luisterden. 'In My Hour Of Need' is geïnspireerd door countiy- muziek, 'All Talk' is het gevolg van mijn liefde voor de muziek van George Clin ton. Tijdens het maken van deze elpee luisterde ik veel naar traditionele Ierse muziek, country-songs en funk. Maar het criterium was vooral nummers te schrijven die over vijftig jaar hun waar de nog niet hebben verloren. Om die re den hebben we ze ook vrij simpel gehou den. Je moet ze kunnen spelen op een gitaar of piano. Hun succes moest niet afhankelijk zijn van een breeduitgeme- ten produktie of een indrukwekkende basgitaarpartij. Ik denk dat we daarin zijn geslaagd. Nummers als 'Words' of 'There You Go Again' klinken uitste kend met alleen stem en gitaar. Waar ik extra zorg aan heb besteed, zijn de tek sten. Het is zo makkelijk om over Mag gie Thatcher of Gorbatsjov te schrijven en dat wilde ik niet. We wilden een opti mistisch klinkende elpee, maar zeiden tegelijkertijd tegen elkaar: zou het niet fantastisch zijn als we, net zoals The Temptations, in staat zouden blijken om een tranentrekkend liefdesliedje naast een nummer vol sociaal commentaar te zetten zonder dat hét storend is. Daar om hebben we het politieke 'All Talk' aan het vrolijke 'Greenbank Drive' ge plakt. Die 'drive' bestaat overigens echt. Hij is in Liverpool te vinden en ligt vlak bij Penny Lane, de straat waarover The Beatles in 1966 zongen". Brian Epstein Garry: „In Greenbank Drive ligt Brian Epstein, manager van The Beatles, be graven. We wisten dat niet, maar hoor den een paar weken geleden dat er een kleine joodse begraafplaats is waar hij ligt". Henry: „De reden om het nummer te schrijven, was dat ik er verliefd werd op een avond dat ik heel dronken was. Het is overigens voor het gemeentebestuur niet te hopen dat het naambordje van die straat eenzelfde lot is beschoren als dat van Penny Lane. Dan blijft er niet één zitten. In Penny Lane zijn ze steeds door fans meegenomen". Garry: „Maar we schrijven niet alleen over onze geboortestad". Henry: „Nee, die tournees helpen be hoorlijk, vooral als ik lang van huis ben. Dan voel ik mij zo rot, dat ik automa tisch begin te schrijven. Wat we zouden móeten veranderen, is de verblijfsduur. Door onze economische wijze van tou- ren, zijn we nooit lang genoeg in een stad om ervan te genieten. Soms denk je dan, wat zou het heerlijk zijn als ik ken nis kon maken met de lokale muziekcul tuur. Maar ja, waren we laatst in Japan en het enige wat we daar hoorden, was Amerikaanse muziek. De Japanse groe pen doen niet anders dan westerse mu ziek spelen. Ik zou er heel veel voor over hebben gehad als iemand mij had verteld waar ik wat authentieke Japanse muziek had kunnen kopen. Er was geen platenzaak te vinden". Garry: „Oost-Duitsland was leuker. Daar waren we zo'n twee jaar geleden. Het zag er lang zo grimmig niet uit als regeringen ons wilden doen geloven. Ik zou nu graag willen terugkeren om de veranderingen te zien". Henry: „Ik herinner mij nog dat we een belachelijk hoog bedrag kregen voor ons optreden: Oostduitse marken wel te ver staan en daar heb je niks aan in het Westen". Gaiyy: „We zijn dan ook als vermeende miljonairs te keer gegaan. Ik betaalde de taxichauffeur voor honderd pond aan marken. Hij was overdonderd en zei stotterend: maar ik heb jullie nog geen kilometer gereden. Maar het grootste deel van mijn vijfhonderd pond in Oost duitse marken heb ik aan een studente gegeven. Ze was in de wolken". Henry: „Ik heb een camera gekocht en Garry Christian (r) met Henry Pr ie man (m): „In Oost-Duitsland zijn we t vermeende miljonairs tekeer gegaan". FOTO: 1 wilde een deel van het geld aan e<f dronkenlap geven die we in een bar t genkwamen. Hij was niet geïnteressee en bleef maar roepen: heb je geen po i den voor mij". Overdrijven The Christians willen ten minste twin! jaar mee. Henry: „De reden waarom de elpee eerst 'Nine' wilden noeme was om de mensen te laten weten dat aftellen. We hebben dus nog acht elpe voor de boeg en in ons tempo beteke dat dus nog zo'n twintig jaar". En terwijl Henry opstaat en weglooj op zoek naar thee, zegt Garry: „I overdrijft hoor. We houden het m schien vier elpees vol. Er komt gewo^ een dag'dat we tegen elkaar zullen z( gen: het wordt tijd voor wat andeii Deze formule werkt niet meer. We zi vrienden hoor, maar als we thuis zi trekken we nauwelijks met elkaar o Henry en ik hebben een verschillen' sociale achtergrond. Henry is uit e middenstandsmilieu, Russel en ik k men uit de arbeidersklasse. Op sommi terreinen kijken we elkaar niet recht de ogen, is er een conflict. Het is wac ten tot de bom barst". Hoewel ze geroemd worden om hun i drukwekkende samenzang, verhuren broertjes Christian zich liever niet i achtergrondkoortje. Garrry: „Midge U hdèft pogingen gedaan om ons te krijge maar ik heb de indruk dat hij denkt d wij achtergrondzangers zijn. Nou, dat niet zo. De manager van Terence Tre D'Arby heeft ons geprobeerd te benac ren. Kijk, dat is veel interessanter, zou van hem wel eens willen weten h hij over de muziek-industrie denkt. P( soonlijk vind ik d'Arby's tweede elp 'Neither Fish Nor Flesh' een fantastisd plaat, maar hij heeft geen meter vj kocht. Wat zou ik graag een vlieg op muur zijn geweest, toen zijn platenba voor het eerst naar die elpee luisterdè „We hebben voor dit jaar besloten vi minder aan liefdadigheid te doen. De gelopen jaren is het echt de spuigat uitgelopen. En ik heb nu zo mijn tw fels. Er gebeurt te veel op dat gebied i er wordt door te veel mensen met e dubieuze reputatie aan meegewerl Neem Jason Donovan, die zich zo in? voor het heil van de zwarte man. Mj in zijn eigen land, Australië, worden oorspronkelijke bewoners, de abori nals, hevig gediscrimineerd. En hij w< niet eens dat het gebeurt. Van een aan liefdadigheidsprojecten hebben we ge spijt. Zo was het heerlijk om vc 'Childline' het Beatles-nummer 'Lucy The Sky With Diamonds' op te nemi Het ging daarbij om de hulp aan kint ren en kinderen zitten mij aan het h gebakken. Maar we willen niet beke staan als een liefdadigheidsgroep. 1 staan op het podium nu eenmaal niel preken en politiek is ons vreemd". HANS PI LEIDEN - Een triest begin van het feestjaar, zo omschrijft educatief medewerkster Stans van der Veen de schade die de stormen, en voor al de eerste orkaan, in de Leidse Hortus Botanicus hebben aange richt. De oogst is een kale plek bij de kruidentuin. Maar liefst zes gro te bomen werden geveld. De zwar te moerbei nam in zijn val ook nog een Von-Sieboldboom mee uit 1830. Waarmee Moeder Natuur de enige lijkt te zijn die het 400-jarig jubileum van de beroemde botani sche tuin in de war kan schoppen. Alle betrokkenen bij de Hortus hebben namelijk een dijk van een feestprogramma in elkaar gezet. Stans van der Veen vindt de Hortus - die tot de oudste nog in gebruik zijnde universitaire tuinen ter wereld be hoort - een tuin voor alle seizoenen. Ze bestrijdt fel dat de botanische tuin er 's winters kaal en verlaten bij ligt. „Ik vind het hier altijd mooi. Nu kun je de vormen van de bomen goed zien, er zijn veel meer vogels en kleine bloempjes. Zoals bijvoorbeeld de wilde cyclamen, die vind je in Nederland verder met". Geen enkele reden dus om het begin van de feestelijkheden uit te stellen. Vrij spoedig na de oprichting van de Leidse universiteit in 1575 ontstond de behoefte aan een 'Hortus Medikus': een tuin waarin geneeskundestudenten de geneeskrachtige planten konden bestude ren. De gemeente droeg 9 februari 1590 'de ledige plaetse achter de universiteyt' over aan de universiteit. Een van de be roemdste plantkundigen uit de zeven tiende eeuw. Carolus Clusius, werd ge vraagd als directeur. Hij richtte de eerste tuin in in 1594. de zogenaamde Clusius- tuin. Tegelijkertijd stelde hij met zijn hortulanus Dirk Outgaersz. Cluyt de eer ste inventaris met plattegrond op. Dit manuscript wordt bewaard in de Leidse universiteitsbibliotheek. Van de tuin zelf, die bij de ingang van de Hortus lag, is niets meer over. Woeste plek Een poging om de oorspronkelijke tuin te reconstrueren mislukte in 1932. Ruim vijftig jaar later waagde de universiteit een nieuwe poging. Dank zij het opdui ken van honderd aquarellen in Polen - Clusius liet deze voor zijn boeken ma ken - is de poging nu wel geslaagd te noemen. „Clusius introduceerde de tulp, de aardappel, de tabak, de sering en de gouden regen in Leiden. De tuin werd al gauw omgedoopt tot Hortus Botanicus in verband met de exotische gewassen. De originele aardappel bijvoorbeeld groeit op een berg in Peru, die hebben we voor de reconstructie niet naar Lei den gehaald. Ook omdat ons klimaat niet voor het gewas geschikt is. Maar toch hebben we negen van de tien plan ten teruggevonden", vertelt Van der Veen enthousiast. De oude Clusiustuin was een woeste, stilleren romantische plek. Voor veel be zoekers een geheime plek om zich even ZATERDAG 24 FEBRUARI 1991 BIJ DE FOTO'S: De Leidse Hortus, een 'tuin voor alle seizoenen'. De bomen zijn nu weliswaar kaal, maar zonder blad is hun vorm juist goed te zien. En bloemen zoekt men ook in dit seizoen niet tevergeefs. FOTO'S: CEES VERKERK van de Amerikaanse bomen. Ik vind de herfst het mooiste seizoen in de Hor tus", voegt ze eraan toe. Binnenkort begint de universiteit mtet behulp van de gemeente aan de aanleg van de nieuwe voortuin. Hard nodig, want sinds het neerhalen van de beeld bepalende bruine beuk was de voortuin geen tuin meer te noemen. „We zitten tijdens het voorjaar in de werkzaamhe den. Het wordt lekker modderig en rom melig, maar we hebben in dit jubileum jaar dan wel een nieuwe tuin aangelegd", merkt Van der Veen laconiek op. Half februari wordt een tien meter hoge Liba- nonceder uit Italië naar Leiden gebracht. Deze boom, die in juli officieel geplant wordt, bepaalt voortaan het beeld in de voortuin. Misschien wordt deze boom, net als de bruine beuk, ook wel tweehonderd jaar. Want de toekomst ziet er voor de Leidse Hortus goed uit. Werden de horti van de universiteit van Amsterdam en Gronin gen vanwege de bezuinigingen afgesto ten, de Leidse universiteit pakte het h< anders aan. Het Rijksherbarium, e van de grootste ter wereld, werd sameL. gevoegd met de Hortus tot een afzondif lijke eenheid. Het zo ontstane ond& zoeksinstituut neemt los van de biolofli een eigen plaats in in de faculteit wis- en natuurkunde. Door deze concei. tratie van kennis en materiaal op het j bied van plantsystematisch onderzoa werd de basis van de hortus juist vqg sterkt. f: Terwijl de Hortus haar vijfde eeuw ifc gaat, zijn de ontwikkelingen voor de fl^ ra wereldwijd zorgwekkend. De ontbC sing in de tropen, uitbreiding van lan bouwgronden, maar ook zure regen 1 andere milieuvervuiling vormen ejv ernstige bedreiging voor veel plante; soorten. De Hortus introduceerde vfo vreemde plantensoorten in Nederlai Het is niet te hopen dat de Leidse H< tus straks de allerlaatste exemplaren h bergt. STORM TRIEST BEGIN VAN FEEST rustig terug te trekken. „De mensen die de oude tuin kennen, schrikken zich nu rot. De tuin is teruggebracht in zijn oor spronkelijke zestiende-eeuwse renaissan cestijl. De planten moesten goed bestu deerd kunnen worden en werden daar om ruim geplant. Voor onze begrippen oogt het allemaal wat kaal. Maar het blijft een bijzondere hoek", betoogt de educatief medewerker. Ze verwacht dat de tuin wel weer wat voller wordt, maar niet té, want dat hoort niet bij de meest complete renaissancetuin van Neder land. De Clusiustuin wordt op 1 mei ge opend, compleet met struiken gesnoeid in de vorm van kurketrekkers en een oranjevlag in top, hek- en klimwerken, steunstokken en centraal paviljoen. Bezoekers die de Hortus vergelijken met een park kunnen op een standje rekenen van Van der Veen. Biologen doen er on derzoek, botanici kweken er hun planten en kwekers halen er hun hart op aan alle vreemdsoortige gewassen die er te zieji zijn. „De Hortus is absoluut geen park. Het Rosarium is daarvan een goed voor beeld. In een park staan de rozen de hele zomer in bloei. Een natuurlijke roos doet dat niet. In het Rosarium worden alleen botanische rozen gekweekt. Deze wilde rozen uit alle delen van de wereld bloeien alleen in het begin van de zomer en in de nazomer. Hoogzomer is er een soort dood punf. Dan zie ik wel eens be zoekers die zich vertwijfeld afvragen, waarom de rozen niet in bloei staan", vertelt Van der Veen. Verbazing zal ongetwijfeld ook de Von Siebold Memorial Garden opwekken. Philipp Franz Balthasar von Siebold heeft een grote rol gespeeld in de ge schiedenis van de Hortus. Van de vele gewassen die hij in de eerste helft van de negentiende eeuw in Japan verzamelde, is een groot deel in de Leidse tuin te rechtgekomen, bijvoorbeeld de blauwe regen. Met de aanleg van de Von Sie bold Memorial Garden wil de hortus het leven en werk van de Japankenner op gepaste wijze herdenken. Een van de be langrijkste tuinarchitecten van Japan, prof. dr. Makoto Nakurama, heeft een deel van de tuin in Japanse droge land schapsstijl ontworpen. Bezoekers zullen wel even moeite heb ben met de grindvlakte waarin het water langs twee stenen eilanden stroomt. „Voor nuchtere Nederlanders valt wel het een en ander uit te leggen", zegt de educatief medewerkster. Bij het eiland van de schildpad bijvoorbeeld zijn de kopsteen, de pootstenen, de staart en de afgeplatte schildsteen nog wel te herken nen. Maar moeilijker wordt dat bij het eiland van de kraanvogel. Laat de fanta sie echter maar even werken, deze unie ke tuin is het namelijk waard. A.ndere elementen van de Japanse tuin zijn de mos- en varentuin, de collectie winter harde bamboesoorten en de grote Japan se esdoorn die in de herfst donkerrood kleurt. De Von Siebold Gedenktuin wordt 27 september geopend. „Vergelijk de es doorn dan eens met het vlammend rood fieidócSouAont

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 34