)ame Edna doet dingen die Barry Humphries niet durft NOS wil niet gaan schuiven met NOS-Laat rroot succes ■EST, de cowboy en de intellectueel Hedendaagse hinder historisch gezien in ,„Mottenballenshowr JNST/RTV CeidócSouiatxt ZATERDAG 24 FEBRUARI 1990 PAGINA 19 ^•ins Bernhard-Fonds schenkt lera boventitelapparatuur STERDAM Het Prins Bernhard-Fonds heeft ter gele heid van zijn vijftigjarig jubileum boventitelapparatuur •honken aan de Nederlandse Opera. Deze wordt op 9 irt officieel in gebruik genomen tijdens de première van isel und Gretel" van Humperdinck in het Muziekthea- mobiele apparatuur bestaat uit een zwart scherm van on eer zes meter lang en een meter hoog dat boven het to- wordt bevestigd. De letters hebben een witte kleur, is ondoenlijk de tekst woord voor woord te reproduce rs dus zal er worden gewerkt met fragmenten of samen dringen van dialogen en scènes", aldus gisteren een irdvoerder van de Nederlandse Opera. „Niet elke regis- zal bovendien instemmen met het gebruik van zo'n irm, zodat het niet bij elke produktie zal worden ge- ikt." Met de schenking is 150.000 gulden gemoeid. Daarin de kosten van de apparatuur, programmeren en inwer- inbegrepen, aldus de woordvoerster van het fonds. Eenmalig concert gitarist Romero DEN HAAG Het voor laatste concert van de In ternationale Gitaarserie Den Haag wordt 4 maart gegeven door Spanjes meest spectaculaire en vir tuoze gitarist van dit mo ment, Angel Romero. Tij dens zijn Europese toernee treedt Romero slechts een keer in Nederland op. Hij doet dat in Diligentia, waar hij een programma komt spelen met composi ties van Bach, De Mudar- ra, Sanz, Yocoh, Granados, Torroba, Albeniz en Cele- donio Romero. Het concert FOTO: PR begint om half drie. „Distributie Garantiefonds moet weg' Film DEN HAAG De Nederlandse film wereld vindt dat het Distributie Ga rantiefonds moet worden opgeheven nu op initiatief van de Tweede Kamer een bedrag van 200.000 gulden van dit fonds moet worden overgeheveld naar het vrouwenkollektief Cinemien. Dit heeft de Nederlandse filmwereld de betreffende kamercommissie gisteren in een brief laten weten. Ze had zich tevoren verzet tegen de voorgenomen overheveling van het geld naar Cine mien, de instelling die zich voorname lijk bezighoudt met de import van bui tenlandse films die bestemd zijn voor een spcifieke groep. Echtgenote Rushdie bij Van Dis HILVERSUM De echtgenote van Sal man Rushdie, de schrijfster Marianne Wiggins, is zondaga vond te gast bij Adriaan van Dis. De andere gasten zijn de politiek pole mist en auteur Hans Magnus Enzenber- ger en schrijver Adriaan Venema. (20.58-21.49 uur, Ne derland 2). VPRO zendt in DDR verboden films uit AMSTERDAM De VPRO vertoont op 4 en 11 maart als eerste omroep twee films uit de DDR die in de jaren zestig verboden werden door de communistische partij. De omroep doet dit in verband met de verkiezingen in de DDR op 18 maart. Het gaat om de films „Die Spur der Steine (1966) van Frank Bever en „Das Kaninchen bin Ich" (1965) van Kurt Maet- zich. Die Spur der Steine schildert de opkomst en ondergang van een partijsecretaris en belicht op satirische wijze de soci ale en politieke problemen halverwege de jaren zestig. Das Kaninchen bin Ich werd indertijd verboden wegens verraad aan doelen en ideëen van de communistische partij. De regisseur betuigde later openlijk spijt om zijn carrière te redden. De film beschrijft de lotgevallen van een meisje wier broer in de gevangenis belandt vanwege subversieve activiteiten. Beide films werden verboden door de communistische partij, maar werden recentelijk vrijgegeven. De films beleefden hun' première tijdens het onlangs gehouden filmfestival in Berlijn. RZONNEN TV-PERSOONLIJKHEID SCHRIJFT AUTOBIOGRAFIE ja op zondag. Praatprogramma als gast Barry Humphries/Dame a. 20.27 uur, Nederland 1. Zon- NDEN/AMERS- lORT Toen koningin atrix Australië vorig bezocht en daar in gerenommeerd mu- m een zelfportret van ry Humphries (54) zag 1 ïgen, maakte zij haar ok eur op alles behalve S.-'ninklijke wijze duide- 2 „Horrible!", riep zij hend. vonden haar gastheren leuk: Humphries is de be- [rijkste culturele attaché het kleinste continent, die eldwijd met zijn TV-shows jm oenen aan de buis kluis- Morgen is hij te gast in de w van Sonja, naar aanlei- l van de publikatie van de (biografie van z'n alter ego, Dame Edna Everage. -^ïa is een weduwe die zeer bevriend is met alle vips j-1 er op deze aarde rondlo- Zij gaat persoonlijk op au- ïtie bij de paus, drinkt re- thee met de Iron y, logeert nu en dan bij nie R. en tijdens de brui van Charles en Di was zij van de eregasten, rtom: er is geen beroemd- mH op deze aardbol, of Edna er wel iets mee gedaan, de commerciële Britse tv, don Weekend Television, ct zij als zij er zin in heeft, af en toe een tv-show, waarin zij haar kennissen ontvangt. Zij wordt daarbij geholpen door haar bruidsmeisje Madge Allsop, die door Dame Edna is omschreven als een „mensach tige worm, die door bacteriën bij elkaar wordt gehouden". Dame Edna deelt graag com plimentjes uit. Zelf ziet zij er stralend uit: haar kapsel heeft de omvang en de kleur van een suikerspin-met-blowwave en haar bril overtreft die van Elton John. Haar gewaden en make-up tarten elke beschrij ving. Het zijn conservatieve ontwerpen, maar vervolgens zo 'overdone' gedecoreerd, dat geen normaal mens ooit zal overwegen dergelijke creaties aan de eigen garderobe toe te voegen. Haar belangrijkste in teresse-gebied is nogal be perkt: met eenarsenaal aan eufemismen praat zij slechts over één hoofdthema: seks. Breiwerkje Dame Edna is niet zomaar een „tiepetje". Barry Humphries heeft zijn karakter zeer gede tailleerd bedacht. Zelfs zo ge detailleerd, dat de complete (verzonnen) autobiografie een stevig boekwerk is geworden. Barry Humphries mag bij ons dan pas sinds kort bekend zijn als „de man onder de jurk", in Australië is hij al jarenlang een gevierde persoonlijkheid. Hij schreef een dichtbundel, schildert, schreef teksten voor een strip in het satirische weekblad „Private Eye", stond op het toneel als uitermate se rieuze acteur in stukken van al even serieuze schrijvers en voor z'n eigen theatershows creëerde hij tientallen tiepetjes en karakters. Humphries heeft zich altijd af gezet tegen burgerlijke idealen en normen. Hij is als zoon van een bouwondernemer opge groeid in Camberwell, een klein maar redelijk welgesteld voorstadje van Melbourne. Daar shockeerde hij zijn klas genoten door in de kantine met z'n rug naar het tv-toestel te zitten wanneer er voetbal wedstrijden op werden uitge zonden. Hij pakte dan z'n brei werkje uit z'n schooltas en maakte seksistische opmerkin gen over de spelers. Tussen 1952 en 1959 studeerde hij aan de Melbourne University, waar hij berucht werd voor zijn zeer ver doorgevoerde practical jokes. Humphries: „Ik vind het heer lijk om mensen op de kast te jagen. Altijd al leuk gevonden. Een van m'n mooiste grappen vind ik zelf m'n vermomming als een dame van lichte zeden. Een paar straten van ons huis was een bushalte, waar elke ochtend hele drommen men sen stonden te wachten. Op een ochtend had ik me hele maal verkleed als verleidelijke jongedame, die op een nogal opvallende manier bij de halte ging staan. Op het moment dat ik ontdekte dat iedereen naar me keek, liep ik naar een vuil nisbak die in de buurt stond en 'ontdekte' daarin een fles champagne en een heel mooi klaargemaakt diner. Uiteraard had ik dat er zelf 's nachts in gestopt. Alsof ik een goud klomp had gevonden, haalde ik het er uit en begon er heer lijk van te eten en te drinken, 's Ochtends om zeven uur! Je had die gezichten moeten „Ik denk dat ik in die periode een nogal gefrustreerde ko miek was, want een andere grap die in die dagen nogal pervers gevonden werd, speel de ik met m'n eerste, destijds nog aanstaande, echtgenote. Zij had zich verkleed als schoolmeisje en deed zich zo jong mogelijk voor. Zij was een halte eerder in de bus ge stapt dan ik. Mijn rol was die van een uitermate op seks be luste macho. Ik stap in en ga naast haar zitten, waarna ik onmiddellijk opmerkingen be gin te maken over haar gerin ge borstomvang. Iedereen had direkt alleen maar aandacht voor ons en op een gegeven moment was er een man, die duidelijk zat te twijfelen. Zou hij ingrijpen of niet?. Op het moment dat hij opstond om mij bij 'dat zielige meisje' weg te halen, stopte de bus en stap ten wij samen uit, terwijl wij gearmd wegliepen. Iedereen Barry Humphries in zijn creatie als Dame Edna, samen met zijn bruidmeisje Madge Allsop. FOTO: PR was met stomheid geslagen en nadat de bus weg was, hebben wij ons werkelijk een bult ge lachen. Natuurlijk is dat hu mor, alleen kunnen de meeste mensen dat niet waarderen. Zeker in Melbourne niet". Domme mensen Humphries: „Naar aanleiding van Dame Edna is mij al hon derden keren gevraagd of ik misschien homoseksueel ben. Zo'n vraag zegt natuurlijk ont zettend veel over het verstan delijk vermogen van de steller. Maar er zijn meer domme mensen dan je denkt. Sommi gen denken intelligent te zijn en vragen niet naar mijn ver meende homoseksuele geaard heid, maar of ik misschien moeite heb met een gespleten persoonlijkheid. Of ben ik wellicht ooit in een psychia trisch hospitaal behandeld? Op de een of andere manier wil len veel mensen een verkla ring voor mijn in hun ogen vreemde, ongewone of doodweg schizofrene gedrag. Zij begrijpen niet dat Dame Edna geen 'gedrag' is, maar een type, een creatie. Vandaar ook dat wanneer mensen der gelijke vragen stellen, ik er nooit over wil discussiëren. Sterker: ik geef er niet eens een antwoord op". „Sommigen zien mij ook als travestiet, maar ik weet heel zeker dat dat niet het geval is. Een travestiet steekt zich in de kleren van de andere sekse, puur omdat hij het opwindend vindt. Die opwinding heb ik niet wanneer ik een jurk aan trek. Edna mag dan naar het publiek toe veel uiterlijk ver toon zijn, voor mezelf is het ie mand die dat eigenlijk niet no dig heeft om concreet over te komen. Ze zit in me. Zij doet en zegt dingen die Barry Humphries niet kan. Haar ge dachten en gevoelens komen pas los wanneer ik me in haar creatie kan steken, omdat ik weet dat juist die creatie het publiek ontvankelijk maakt voor de boodschap die ik graag kwijt wil. Het is dus waar dat ik in de creatie van Dame Edna veel meer kwijt kan, veel meer veel harder kan zeggen dan dat ik zou kunnen als Barry Humphries. De boodschap is duidelijk en hard, alleen de vorm verzacht het enigszins". EDWIN BAKKER Residentie Orkest speelt o.l.v. Vonk en m.m.v. Godfried Hoo- en, cello, het eerste cellocon- van Sjostakowitsj en de 8e jfonie van Bruckner. Muziekthea- gisteravond, vanavond herha- het concert gisteravond en avond in de Philipszaal ilt het Residentie Orkest van zijn grootste troeven Hans Vonk dirigeerde met te en bevlogen hand het or en eerste cellist Godfried igeveen speelde op grootse e de razend moeilijke solo- ij in het eerste celloconcert Sjostakovitsj. Vonk ver- :t over een paar jaar en igeveen gaat al op heel te termijn weg, in zijn ge val naar het Concertgebouw orkest. Hij speelde dit concert reeds op 10 februari en werd toen allerwege luid geprezen voor zijn technisch en muzi kaal indrukwekkende presta tie. Ook gisteravond kreeg hij het Haagse publiek juichend aan zijn voeten en deelde die bijval terecht met de dirigent die voor een soepel samengaan van orkest en solopartij had gezorgd. Beiden gingen van een eerder lyrische interpreta tie uit dan van één waarbij met scherp aangezette accen ten de hopeloosheid van het Russische leven anno 1959 sar castisch werd becommente- rieerd. van onze eeuw mag zijn, zo geldt datzelfde voor het einde van de vorige eeuw voor de symfonie nr.8 in c die Bruck ner tussen 1884 en 1890 schreef. De late romantiek van die periode vindt in de grote klankblokken met lange strij kerspassages, lyrische houtbla zers en schetterend koper in een soort plechtige koralen, een heel zuivere uitdrukking. Hans Vonk bracht 'het beste uit het orkest naar voren in een imposante vertolking van dit lange werk. Hij bewaarde een uitstekende balans tussen de uitersten, de zachte strij kers en het extatische het ko per, zonder de greep op het ge heel te verliezen door dat al te dramatisch te kleuren. ERIK BESIER T apeelf True West van Sam pard. Regie: Jon van Eerd. Ge- op 23 februari. Herhaling van- id in de Leidse Schouwburg en en 7 april in Korzo, Den Haag. it is het, down South. Aus- probeert aan zijn script te ken in het huis van zijn sder, broer Lee houdt hem z'n werk af. Het zijn twee lal verschillende mannen: •tin ging naar de universi- en woont in de stad, Lee is don't-fence-me-in-type, vrije jongen die niet al te tegen de beschaving kan, en daar wat steelt als het is en soms in de woestijn >nt. Als Saul, de producer scht, overtuigt Lee hem van '''kwaliteiten van zijn scena- üfvoor een western. Saul laat •tins script vallen. Die is 3 r het dolle heen en weigert 3 tner te worden van zijn er, die zelf nauwelijks kan rijven. Austin slaat los, P' naar de bourbon, voelt i uitgedaagd om broodroos- 3 te stelen en wil zijn ge ileven opgeven om met Lee harde, echte leven in de 'Stijn te gaan ervaren. True st. Dan komt moeder on macht thuis uit Alaska, ze heimwee naar Californië kondigt de komt van Picas- ^an. De spanningen zijn in- f Idels zo hoog opgelopen dat L itin Lee bijna wurgt met telefoonsnoer. Aan het d van het stuk staan de hijgend tegenover el- True West is een mooi en een van de meer be- telijke van Sam Shepard. De golden boy van het Ameri kaanse theater en de film (hij schreef het script voor Paris, Texas en is zelf inmiddels ook filmster) is een combinatie van Austin en Lee samen: gevierd schrijver, ingevoerd in de we reld van glamour, maar ook cowboy, rodeorijder en auto crosser. De broers hebben ge kozen voor hun manier van leven, maar zijn tegelijkertijd jaloers op elkaar. Als Lee, die nog een band met het land, succesvoller is dan Austin, raakt de verstedelijkte intel lectueel ontworteld. Maar Lee zal in z'n eentje nooit het duurbetaalde scenario maken. Een mooi dubbelportret van Shepard zelf. Het Leiden En glish Speaking Theatre gaat het stuk te lijf met zijn gebrui kelijke hang naar helderheid. True West wordt duidelijk ge presenteerd als theater, met de illusies en cliché's y/aar in het stuk ook steeds sprake van is, maar binnen de conventies van die wereld is het streven rechtuit een mooie voorstel ling te presenteren en de schrijver recht te doen. En dat is weer gelukt. Sterke hoofd rollen van Rick van Vliet en Jos van der Steen, een heldere tekstbehandeling, gelach uit de zaal waar dat de bedoeling is. Alles klopt weer als een bus en daardoor zijn de avondjes LEST zeer bevredigend, maar soms een tikje saai. Regisseur Jon van Eerd kan het en heeft wederom degelijk werk gele: verd. Hij laat het stuk ook steeds absurder worden, zoals de tekst wil, maar had dat nog scherper kunnen maken. LEST blijft toch weer wat aan de risicoloze kant. Maar dat mag je pas vinden als een amateurgroep van hoog ni veau weer is gefeliciteerd met een boeiende en goed afge werkte produktie. Bij deze. DICK VAN TEYLINGEN Honderd keer Sweet De musical Sweet Charity met in de hoofdrol Si- mone Kleinsma (midden) is nu al een groot suc ces. Tot op heden werd deze sinds oktober 1989 lopende produktie door 70.000 mensen bezocht. Gisteren was in de Koninklijke Schouwburg de honderdste voorstelling en om dit te vieren werden de spelers in de bloemen gezet en getracteerd op een hartvormige taart. FOTO: ANP HILVERSUM De NOS hecht er sterk aan dat het programma NOS-Laat in juni elke avond op een vaste tijd kan worden uit gezonden. Dat bleek giste ren tijdens de bestuurs vergadering van het NOS- bestuur. In juni moet de programme ring van Nederland 3 voor een groot deel overhoop worden gegooid teneinde de wereld kampioenschappen voetbal rechtstreeks te kunnen ver slaan. De NOS, die de zender deelt met een groot aantal kleine zendgemachtigden, is er gro tendeels in geslaagd alle pro gramma's, ook die van de NOS zelf, opzij te drukken voor het voetbalevenement, maar de zendgemachtigde Educom wil niet ook nog eens wijken voor het programma NOS-Laat, dat wegens de voetbaluitzendin gen in juni in de vooravond te recht zal komen. Vice-voorzitter A. van den Heuvel wees er op dat juni niet alleen de maand van het voetbalkampioenschap is, maar ook die van het Holland Festival, dat voor een groot deel via NOS-Laat op het scherm zal komen. Door de voetbalwedstrijden kan NOS- Laat op dinsdag tot en met vrijdag niet op het gebruikelij ke tijdstip van 22.00 worden uitgezonden. Het programma zal te zien zijn van 20.20 tot 20.55 en om de verwarring niet helemaal compleet te maken, wil de NOS nu dat ook op de maan dagavonden in juni het pro gramma op die tijd is te zien. Daarvoor moet echter de Edu com, een combinatie van Tele- ac. Schooltelevisie en Radio Volksuniversiteit, opzij. Die moet naar het einde van de avond, als het voetbalevene ment een einde zal hebben ge nomen. Dat nu is deze zendge machtigde in het verkeerde keelgat geschoten. Wijken voor rechtstreekse uitzendin gen moet dan maar. maar ook al opzij gaan voor NOS-Laat. omdat de NOS zo graag elke avond op het zelfde tijdstip wil uitzenden gaat te ver, zo luidt in het kort de redenering van deze educatieve zendgemach tigde. Het NOS-bestuur zal het Com missariaat van de Media niettemin voorstellen de zend tijd volgens haar eigen wensen in te delen, zo besloot het be stuur. HILVERSUM Ook voor het schoolgaande kind doet het le ven zich voor als een weg vol kronkels en kreukels, waarop je wel eens wat minder hinder zou willen ondervinden: een zusje dat de zaak verziekt, of middelpunt zijn van plaagsto ten in de klas. Daar staan grootse gebeurte nissen tegenover die de burger weer moed geven. Historische feiten. Ada Kok die zich in '60 naar een olympische titel vlin derde, het bezoek van The Be atles aan ons land en in dezelf de jaren de opbeurende bewe ging van de Flower Power, het geloof in het leven van de bloemenkinderen. Deze twee gegevenheden, his torie en hinder, heeft de jeug- dredactie van de KRO in el kaar geschoven om aan de hand van een serie onder de titel „De mottenballenshow" jongeren een riem onder het hart te steken. Dit dan als on derdeel van het al langer be staande jeugdprogramma „Kresj", een totaalprogramma voor jongeren dat elke maan dag rond de klok van zes uit gezonden. Serge Henri Valcke en Ria Marks wisselen elkaar weke lijks af om de belevenissen te vertellen van een jongen of een meisje, die te maken heb ben met kleine ergernissen of grote muizenisen, met serieuze nietigheden of luchtige kwel- punten. Belevenissen die de schoolgaande jongeren in ei gen omgeving herkennen. Ze zijn geplaatst binnen een histo rische omheining, waarin de problemen met een zeker ver toon van macht kunnen wor den glad gestreken. Het gaat om knelpunten die wel van alle tijden lijken. Een meisje, dat met haar zusje over van alles en nog wat ru ziet, met name over de gaaf heid van The Rolling Stones en The Beatles, de keus tussen Mick Jagger en Paul McCart ney. Het belaagde jongere zus je wint op alle fronten, al moet zij daarvoor uiteindelijk te wa ter in de Amsterdamse grach ten waar de idolen doorheen voeren en waarvoor half Am sterdam uitliep. Terwijl Ria Marks dit vertelt, krijgt zij de steun van de beelden uit het omroeparchief. Voor de ouders van de schoolgaande kinderen intussen een mooie gelegen heid om nog even na te genie ten van de grootse dagen van toen. Ene Theo dweept met de schil derkunst van Rembrandt. Hij houdt er een lezing over in de klas. Dan wordt hij het doel wit van spot, want een beetje jongen in die dagen hield het liever op Cruijff. Theo haalt verhaal op zijn vernederende vriendjes door de Nachtwacht te laten verdwijnen. Dat werkt doeltreffend, want de Nacht wacht, daar moet je tenslotte niet aankomen. Die is van ons allemaal, sinds deze op de koektrommel staat. Beelden uit het Rijksmuseum maken deze belevenis rond. Voor drie jonge vrouwen heeft deze serie van acht verhalen een bijzondere betekenis. Ka rin Punt, regisseuze, Ellen Klaassen, producente, en Sti- nette Bosklopper, schrijfster. Zij ontmoetten elkaar niet lang geleden op de Filmacade mie, besloten daar tot samen werking en stichtten een eigen filmbedrijf onder de naam Cir- ce-Film. Zij hebben al enig leuk filmwerk onder handen waaronder de „Mottenballen show" en timmeren graag met hun aspiraties aan de weg in de hoop op blijvend succes. De verhalen halen zij uit hun eigen leven of putten zij uit werk van jonge sphrijvers. Het meisje Doris dat spionne wil worden ziet kans haar hond aan boord van de Russische raket te krijgen. Haar lieve lingsdier wordt daarmee de eerste ruimtehond. Een ge plaagd jongetje meet zich met Ada Kok op de vlinderslag, een jongetje dat niet mag mee doen aan een geschenk voor zijn jarige moeder diept helaas in de jaren van de beurskrach uit oude kranten een kostbaar aandeeltje op, een meisje dat op school voor een iongen wordt aangezien schopt het tot koorlid bij de Wiener Sën- gerknaben en een ander meis je, dat zich vergeten voelt, ver geet haar leven lang een zoen van Rudolf Valentino niet meer. Ook die zat nog in het mottenballenarchief. TON OLIEMULLER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 19