i Onkerkelijkheid neemt toe door minder katholieken Sotrtan Moderne tijd fataal voor godsdienst" Een rusteloze zoeker naar God £etdóe kerk wereld CIRCUSTHEATER Scheveningen GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ïleidw. Gou/uxni. VRIJDAG 23 FEBRUARI 1990 PAGINj Bisschoppen bepleiten grotere gulheid voor Vaticaan UTRECHT De Nederlandse bisschoppen hebben de afzon derlijke bisdommen aanbevolen guller te zijn voor het Vati caan. Zij willen op deze wijze laten blijken dat zij zich verant woordelijk voelen voor de tekorten waarmee het Vaticaan elk jaar kampt, aldus de woordvoerder van de bisschoppenconfe rentie. In reactie op de aanbeveling heeft het bisdom Breda be sloten de jaarlijkse bijdrage aan de Pieterspenning met 50 pro cent te verhogen tot 15.000 gulden. De Pieterspenning bracht volgens econoom mr. J.M.C. Klok van het aartsbisdom Utrecht in 1989 bijna 150.000 gulden op, ongeveer 18 cent per kerkgan ger. In de bisdommen Utrecht en Den Bosch wordt in juni voor het Vaticaan gecollecteerd. De andere bisdommen regelen de bijdrage via de verplichte afdrachten van de parochies. RK kerk niet betrokken bij „Wende" DDR NIJMEGEN - Kerkelijke groeperingen hebben een grote rol gespeeld bij de politieke veranderingen in de DDR, maar de rol die de Oostduitse katho lieke kerk daarin vervuld heeft valt vrijwel te ver waarlozen. Dit bleek gisteren op een symposium van de theologi sche faculteit van de katholie ke universiteit in Nijmegen waar de rol van de Duitse kerken, speciaal die van de katholieke kerk, in de DDR werd belicht. De uit Erfurt afkomstige theoloog dr B. Dittrich meen de dat de afzijdigheid van de katholieke kerk door twee omstandigheden werd be paald. In de eerste plaats had den de katholieken als min derheidsgroepering - er zijn naar schatting slechts een miljoen katholieken (tegen over ruim vijf miljoen evan gelische christenen) - in de DDR moeilijk of geen toegang tot openbare functies. Verder wenste het katholieke episco paat zich zo veel mogelijk af zijdig te houden van een staat die naar de opvatting van de bisschoppen principieel vals was. Bij de evangelische kerk was er daarentegen een veel grotere bemoeienis met het staatsgebeuren zonder dat men zich daarbij voor of te gen de communistische staat verklaarde. In Dresden en Leipzig werden vertegen woordigers van de Evangeli sche Kerk alom gerespecteer de autoriteiten doordat zij het nodige weerwerk boden je gens de staat. Katholieken waren op enkele uitzonderin gen na terughoudend in hun protesten. De rooms-katholieke bis schoppen onderhandelden buiten de publiciteit om met de communistische machtheb bers om de positie van de kerk veilig te stellen, zo stelde de uit de Bondsrepubliek af komstige hoogleraar theologie dr. H. Haring. Op 31 december van het vorig jaar, toen de situatie dus radi caal veranderd was, durfden de katholieke bisschoppen met een standpunt naar bui ten te komen \yaarin zij het opnamen voor democratie en katholieke waarden. Over hun zwijgen voor de „Wende" lieten zij zich niet uit. Volgens de rooms-katholieke theoloog Joachim Garstecki houdt de democratisering van de DDR houdt het gevaar in dat de oecumenische samen werking wordt prijsgegeven omdat de kerken in de nieu we pluralistische samenleving vooral hun eigenbelang na streven. Er is volgens Garstecki in de DDR momenteel sprake van een gevaarlijke reconfessiona- lisering. De samenwerking tussen de RK Kerk en de Evangelische Kerken in het conciliair proces blijkt slechts een tijdelijk bondgenootschap tegenover een machtige vij- nad (de SED-staat) te zijn ge weest. Nu die vijand is wegge vallen, blijft er van de oecu mene weinig meer over. Hij vond het veelzeggend dat de RK bisschoppen in hun her derlijk schrijven eind vorig jaar over de situatie in de DDR geheel voorbijgaan aan de moedige rol die de Evange lische Kerken bij de voorbe reiding van de politieke om mekeer hebben gespeeld. Aantal priesterwijdingen in 1988 gestegen VATICAANSTAD Het aantal priesterwijdingen in de Rooms-Katholieke Kerk is in 1988 in vergelijking met een jaar eerder met 9,2 procent gestegen. In 1988 werden 7.998 mannen priester gewijd, van wie er 2.248 tot een religieuze orde of con gregatie behoorden. Dat blijkt uit het gisteren verschenen An- nuario Pontificio 1990, het jaarboek van het Vaticaan. Het aan tal priesterstudenten steeg in 1988 met bijna 2 procent tot 92.173. Bij de permanente diakens valt een stijging te constate ren van ruim zeven procent (totaal 15.686). In het jaarboek wordt voor het eerst melding gemaakt van het centrale ar beidsbureau van het Vaticaan, dat de werkzaamheden van alle afdelingen van de Curie moet coördineren. Op dit moment zijn er 149 kardinalen en 4010 bisschoppen. In 1988 werden er 124 bisschoppen gewijd. Men vleit degenen die men vreest DEN HAAG De toene mende buitenkerkelijk heid van de afgelopen vijf jaren komt vooral doordat veel katholieken hun kerk verlaten en als 'onkerkelijk' te boek wil len staan; tenminste vol gens een onderzoek van het NIPO (Nederlands in stituut voor de publieke opinie en het markton derzoek). Het percentage rooms-katho lieke Nederlanders daalde in de jaren 1984-1990 met vijf procent tot 29 procent. Het aantal hervormden en gere formeerden liep in die perio de terug met één procent tot 17 procent hervormden en 7 procent gereformeerden. De onkerkelijkheid steeg in die periode van 35 tot 42 procent. In 1964 was dat percentage 22 procent. In vijfentwintig jaar is er dus bijna een verdubbe ling van onkerkelijkheid. De gegevens komen uit een onderzoek van het NIPO dat een a-selecte steekproef ge houden heeft onder 924 perso nen van 18 jaar of ouder. In de jaren 1964-1984 was de kerkverlating in de prote stantse kerken het grootst: het percentage hervormde Neder landers daalde in die twintig jaar met tien procent; het per centage gereformeerden zakte van tien tot acht procent Het NIPO scheert alle gerefor meerden over één kam. Tot de categorie gereformeerden rekent het NIPO onder meer: synodaal gereformeerden, vrijgemaakt gereformeerden, christelijke gereformeerden en leden van de gereformeer de gemeenten). De Rooms- Katholieke Kerk bleef in de jaren 1964-1984 betrekkelijk stabiel: van 36 naar 34 pro cent. Vijf procent van de geënquê teerden geeft op tot een ande re kerk te behoren dan de reeds genoemden (1984 5; 1964 4 procent). Afwijkend De resultaten van dit onder zoek wijken sterk af van een vorig jaar gehouden onder zoek naar (on)kerkelijkheid in Nederland. Toen meldde bureau Inter/View dat 51 procent van de Nederlanders zich niet tot een kerkgenoot schap rekent. Ook de percen tages betreffende katholieken en hervormden zijn in beide onderzoeken nogal afwijken. De katholieke socioloog dr. Walter Goddijn verklaarde vorig jaar naar aanleiding van de presentatie van de Inter/ View cijfers dat naar zijn oor deel dergelijke enquetes een onjuist beeld geven van de kerkelijke en religieuze be trokkenheid van de Neder landers. Zo blijkt volgens hem uit een veel breder onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat bijna zeventig procent van de Nederlanders zich op enigerlei wijze bij de kerk betrokken voelt. Volgens het recente Nipo-on- derzoek is de kerkgang het grootst onder de gereformeer den: 55% van hen ging het af gelopen jaar (bijna) elke week naar de kerk. Onder de ne- derlands hervormden was dit beduidend lager: namelijk 22% en de rooms-katholieken 18%. Van deze drie kerkelijke groeperingen was de categorie die helemaal niet naar de kerk gaat het grootst onder de nederlands hervormden (32%). Onder de katholieken houdt 20% het kerkbezoek voor gezien, terwijl de gere formeerden de rij sluiten met Gitaarspelen zonder armen De Amerikaanse popmuzikant Tony Menendez, die de gitaar bespeelt met zijn voeten omdat hij geen armen heeft, was in Rome bij de paus op audiëntie. De twee hadden elkaar al eerder ontmoet, namelijk toen de paus in 1987 in de Verenig de Staten was. Toen speelde Menendez voor hem in Los An gelos. FOTO: AP JEUGDONDERZOEKER TON TER BOGT: DEN HAAG Dat de jeugd zo praktisch inge steld is, aangepast is aan de hedendaagse verhou dingen, en een derde deel van hen nog maar reli gieus is, valt hen niet te verwijten. Alle grote ideologieën zoals katholi cisme en communisme die vroeger zeggings kracht hadden zijn verlo ren gegaan. We leven niet in een tijdperk van het einde van de ideolo gie, maar in een tijd waarin het liberalisme een wereldwijde over winning heeft geboekt. De moderne liberale tijd is fataal voor godsdienst. En jongeren represente ren die moderne tijd. Dat meent de jeugdonderzoe- ker Tom ter Bogt. Uit bijna elk jeugdonderzoek komt het beeld naar voren van jonge ren anno 1990 als de aange paste generatie. „Het romanti sche verzet van jongeren laait af en toe op. Dat is altijd tijde lijk en marginaal van aard, al maakt het soms veel indruk en krijgt het vaak veel aan dacht. Tachtig procent van de jongeren zijn zeer tevreden. Ze gaan graag naar school, willen graag werken, zijn op timistisch over de toekomst, en hun verhouding met hun ouders is prima. Een aange paste generatie, die praktisch denkt en leeft volgens het ideaal van huisje, boompje beestje. Jongeren zijn weinig idealistisch". Volgens Ter Bogt gaat achter hun praktische instelling een uiterst liberale houding schuil. „Ze zeggen zelf verant woordelijk te zijn voor hun leven. Ze hebben weinig bin ding met organisaties, maar schuiven zichzelf naar voren. Wie het goed gaat in het le ven heeft dat te danken aan zijn eigen prestaties. En gaat het slecht, dan is dat je eigen schuld." De moderne tijd heeft jonge ren in zijn greep gekregen, al dus de jeugdonderzoeker, die daarna overschakelde naar een meer cultuurfilosofisch verhaal. Het liberalisme van de moderne tijd is nietsont ziend, stelde hij, door haar ge nadeloze uitbuiting van de derde wereld en haar medo- genloze plundering van de natuur, die eindeloos doorgaat en het einde van de bescha ving in het vizier brengt. Dat moderne jongeren en moder ne mensen niet meer geloven, is het resultaat van een eeu wenlang proces van seculari sering, waarin het idee dat je het in het leven kunt stellen zonder kerk en God steeds wijder verspreid is. In de mo derne wereld met haar dwangmatige activiteit, met de beheersing van de natuur door wetenschap en techniek, haar rationalisatie, haar stre ven naar exploitatie en winst, en met de zelfoverschatting van wat de mens vermag te doen, is geen plaats meer voor religie. ^Tegenover de activi teit van de moderne tijd staat de contemplatie van de reli gie. Tegenover de beheersing komt de overgave aan de dim gen zoals ze zich voordoen. Naast de rationalisatie van de moderne tijd staat het ref lexief beschouwen. Tegenover de exploitatie staat het reli gieuze idee dat we eerbied moeten hebben voor de na tuur. En in plaats van zelf overschatting leert de gods dienst deemoed". Dat proces van secularisering is onontkoombaar en onom keerbaar, stelde Ter Bogt. Godsdienst is in tegenspraak met de moderne tijd, achter haald en ouderwets. Hij be streed dat het de schuld van ouderen is, dat jongeren de kerk verlaten en onverschil lig staan tegenover het geloof, alsof de ouderen niet genoeg hun best hebben gedaan of nog meer hun best moeten doen „Andere invloeden zijn bij jongeren gewoon sterker." Hij ziet weinig heil in een aanpassing van de kerk aan de moderne tijd, vooral op het gebied van de seksualiteit. „Het conservatisme van de top is een mooi excuus om er mee op te houden. Mensen komen heus niet terug als de top van de kerkelijke hiërar chie omgaat." THEO KRABBE Miss Sovjet gedoopt De tweeëntwin- tigjarige Anna Gorbunova, de eerste Miss USSR, is ge doopt in de Oek raïense Ortho doxe Kerk. Pries ter Czerwaniw Basil knipte bij die gelegenheid een lok haar af, volgens de ge woonte. Justitie vervolgt opsteller antisemitisch pamflet AMSTERDAM De Officier van Justitie in Amsterdam stelt een strafrechtelijke ver volging in tegen de opsteller van het antisemitische pam flet 'De Odinist'. Het Centrum voor Informatie en Documen tatie Israël (CIDI) heeft al in 1987 aangifte gedaan, maar pas nu heeft Justitie de iden titeit van de opsteller achter haald. Het pamflet, dat is uitgegeven op briefpapier van het 'Ne derlands instituut ter bestude ring van het jodenvraagstuk', bevat een vertaald fragment van het boek 'Adolf Hitler, el Ultimo Avatara' dat in enkele jaren geleden door een Chi leen is geschreven. Harry Nouwen HILVERSUM De priester Harrie Nouwen sloot zich vier jaar geleden aan bij de Ark, een wereldwijde oecumenische beweging van ne gentig gemeenschappen in twintig landen, waarin „normale" mensen dag en nacht hun le ven delen op basis van gelijkwaardigheid met zwaar gehandicapten. Een veilig bestaan als hoogleraar aan de Amerikaanse topuniversitei ten Yale en Harvard liet hij achter, op zoek naar God en wat God met zijn leven nu eigen lijk wil, op zoek naar de diepte van het mense lijk bestaan. In „de verloren zoon" zendt de KRO//RKK vanavond een uiterst indringend en fijnzinnig portret van Harrie Nouwen uit, waarin Leo Feijen met hem praat over zijn be weegredenen om het leven met zwaar gehandi capten te delen, het vieren van de eucharistie en het gebed. Meer dan tien jaar doceerde Harrie Nouwen, priester van het aartsbisdom Utrecht, pastorale psychologie aan de universiteiten in de Vere nigde Staten van Yale en Harvard. Zo'n dertig boeken schreef hij oVer spiritualiteit en geeste lijk leven, die een oplage van boven de 100.000 bereikten. Maar de prestatie en competitiecul tuur, die ook de theologische faculteiten in Amerika treft, is niet de plaats waar een spiri tueel man als Nouwen het best gedijt. Rusteloos op zoek naar God lijkt Nouwen nu het ant woord gevonden te hebben: leven met zwaar gehandicapte mensen. De gelukkigste en de moeilijkste tijd van zijn leven, vindt hij. „Hier heb ik mijn eerste liefde ontdekt", verklaart Nouwen zijn keuze voor het leven in de Ark gemeenschap in Trosly Breuil, een plaatsje bij het Franse Compiège, zo'n 65 kilometer ten noordoosten van Parijs. „Mensen die je liefheb ben en van je houden, niet omdat je iets gepres teerd hebt, belangrijke dingen zegt, je veel reist of een interessante man bent. Zwaar gehandi capten waren in staat mij iets te vertellen wat ik nog nooit gehoord had, wel in mijn oren, maar niet in mijn hart: wat het betekent om als mens bemind te zijn, in goede handen te zijn." Het evangelie, waaruit Nouwen met hart en ziel leeft en wil leven, spreekt op de plaats van de zwakheid en gebrokenheid. Als je wilt ont dekken wat je roeping is en wat de grond van het menselijk bestaan is, zal je die plaatsen moeten opzoeken. Daar ontdek je dan ook het mysterie van de aanwezigheid van God en leer je wat mededogen is in een wereld, waarin competitie en geweld maar al te vaak het men selijk bestaan bepaalt. Die boodschap wil Nou wen de kijker meegeven. Door het contact met zwaar gehandicapten komt een mens in aanra king met zijn eigen innerlijkheid en zijn eigen handicaps. „Wanneer je in contact komt met mensen die gebroken zijn en tegelijk zo open, kun je geen spelletjes meer spelen", zegt de priester van het aartsbisdom Utrecht. „Je kunt je niet verschuilen achter de muren van je van zelfsprekendheid. Zwaar gehandicapten kijken overal dwars doorheen. Die weten meteen of je van ze houdt, of je moeilijkheden met ze hebt. Ze laten je plotseling weten op een hele diepe manier wie jij bent."„De verloren zoon. Harrie Nouwen op zoek naar zijn roeping.Documen taire van Leo Feijen, KRO//RKK, vanavond Ned. 1 van 18.15 - 19.00 uur. Bij uitgeverij Lannoo verscheen een fraai boek van Harry Nouwen: In het huis van de Heer, Bidden met iconen. Prijs 29,50. Hij schreef het in L'Arche temidden van de geestelijk ge handicapten. 'Meisje Maij' en de wolven Na drie dagen behandeling van de begroting van verlj en waterstaat lag de Tweede Kamer gisteren zo ongeveei apegapen. Van alle voornemens van de verkeersspecialis om dat verwaande 'Meisje Maij' met haar duizend-en- wilde plannetjes 'ns even flink de les te lezen, was niets recht gekomen. W oordvoerders van zowel de oppositie als de rtf ringspartijen stonden machteloos tegenover de opmerkel debattechniek van de nieuwe minister van spitsvignet 'road pricing' en toltunnels. Zelfs de vierkante kamervooi ter Deetman, die niet snel om een woordje verlegen zit, te van zijn stuk door het optreden van zijn ogenschijnlijl lieftallige partijgenote. Met een krampachtig „meneer de minister, meneer de nister!" probeerde hij blonde Hanja in het gareel te krijj Wat uiteraard niet lukte. Onder luid gegnuif vanuit de lo die zo vol zaten als gold het een theatervoorstelling, die Hanja Maij de kamervoorzitter van repliek: „Ik zal die merking maar als een compliment opvatten". Aanvankelijk beperkte minister Maij zich tot scl mutselingen met de oppositie, maar later ging zij even opzij voor haar eigen partij. CDA-woordvoerder Hennep kreeg de wind pal van voren, nadat hij het had gewaag* gaan 'millimeteren' over de details van de afspraken bet fende de vaste oeververbinding over de Westerschelde. kan ik mij voorstellen waarom dat besluit dertig jaar duurd heeft!", beet de minister de verblufte Hennekam Na afloop toonde Hanja Maij zich verbaasd over de onts tenis die haar manier van debatteren had veroorzaakt, legde uit dat zij deze techniek had geleerd van haar Br collega's, toen zij in het Europarlement zat. „Die technie stevig, ja. Maar dat vind ikzelf juist heel leuk". Zal die blijdschap duurzaam zijn? Een minister die peril nent mensen voor het hoofd stoot, maakt onnodig vijand Ze kan er nu al zeker van zijn dat menig kamerlid en colli in het kabinet grommend uitziet naar het eerste mon waarop zij een zwakke plek toont. Want ook in de Ned landse politiek zijn er wolven, al huilen zij niet zo luid j Groot-Brittannië. Boeren overschrijden grens Het is hard voor de akkerbouwers te moeten ervaren i zij veel minder delen in de welvaart die de gemeenschap lijke landbouwmarkt in Europa heeft gebracht dan ve van hun collega-agrariërs. Hun acties worden aanvankt dan ook met begrip voor hun situatie tegemoet getre< Maar de grens is inmiddels overschreden. De in de KI> verzamelde automobilisten eisen van politie en justitie da geblokkeerde wegen worden vrijgemaakt. Er zijn dan ook gisteren in Groningen levensgevaarlijk* tuaties op de wegen ontstaan doordat boeren hun trekl dwars over de weg zetten en tegen het verkeer gingen ii den. Daarbij vergeleken was het „winkelen" van de tra ren in de Haagse binnenstad en de actie op het Schevenin strand niet meer dan een toeristisch uitje. In totaal wa gisteren naar schatting vijfduizend boeren bij de acties trokken. Duitse boeren steunen hen. De eisen die de boeren stellen gaan veel verder dan j minister Braks kan inwilligen. Die eisen behelzen on meer een hectaretoeslag van 500 gulden, maar dit wordt d „Brussel" niet toegestaan. En daarmee is tegelijkertijd dui lijk dat de actie in Den Haag aan het verkeerde adres is. I Haag stelt de graanprijs niet vast, maar Brussel. En de hoc stad van het verenigd Europa doet dit in enderhandeling i de overige leden van de GATT, want graanprijzen zijn i reldprijzen. PREMIER Lubbers zal morgen in een gesprek met een v tegenwoordiging van de boeren duidelijk maken hoe de i derlandse vork aan een Europese steel zit. Dat alle akP bouwers samen veel te veel produceren en dat voor de en 1e honderden graanverbouwers onder de 13.000 akkerb wersgezinnen misschien een andere toekomst nodig is. dat ze daarom hun energie beter kunnen aanwenden v het maken van een goed sociaal plan. Het is een hard maar het rechtvaardigt niet het bezetten van overheids bouwen en het blokkeren van weg- en treinverkeer. (ADVERTENTIE) The Music of Liberation Kassa tel. 070 - 355 88 00 Cciclóc SouAont Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart 25,8! 75,1( 285,5: per maand f. 24,85 per maand per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar f. 284,50 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 4