Felle hervormde discussie over Arme kant van Nederland £eidócSoiwcm brieven van leze kerk wereld r>*> Cyprische kérk dreigt parlementsleden in de ban te doen boekwijzer Boekje met teksten zuster Antoinette van Pinxteren Project voor christelijke 'handreikingen' basisvorming Progressieve horzelfunct» mtr Ceidóc GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £«idóe<2omant MAANDAG 19 FEBRUARI 1990 PJ{ Grieks-Orthodoxe bisschop na 21 jaar wachten gewijd PRESOV Na 21 jaar wachten ontving de Grieks-Orthodoxe bisschop Jan Hirka zondag de bisschopswijding. Reeds in 1969 werd hij door paus Paulus VI benoemd tot Grieks-Orthodoxe bisschop van Presov in Oost-Slowakije. De met Rome geünieerde kerk werd, net als in de Oekraine en in Roemenië, op last van Stalin gedwongen in de Orthodoxe Kerk op te gaan. De uit Slowakije afkomstige curiekardinaal Jozef Tomko was de hoofdcelebrant tijdens de viering die door duizenden gelovigen werd bijgewoond en direkt door de Tsjechoslowaakse televisie werd uitgezonden. De wijding in een plaatselijke sporthal werd bijgewoond door bijna alle rooms-katholieke bisschoppen van Tsjechoslowakije, de kardi nalen Macharski uit Polen en Paskai uit Hongarije. Kardinaal Ratzinger: lering trekken uit val communisme ROME Het westen kan van de val van de communistische regimes in Oost-Europa leren dat het geloof in de wetenschap en de materiële vooruitgang ter discussie moeten worden ge steld, zo vindt kardinaal Joseph Ratzinger, hoofd van de Vati caanse congregatie voor de geloofsleer. Mgr. Ratzinger hield een toespraak in de Sapienza-universite- wit te Rome. Dat het marxisme als economische theorie is mis lukt, is mede te wijten aan de ongelovigheid van de aanhan gers. Een der belangrijkste krachten achter de veranderingen in Midden- en Oost-Europa is de bevrijdende kracht van de godsdienst geweest. Door hun geloof relativeerden de mensen de macht van de communistische regimes, aldus de kardinaal. Iedereen wordt dichter, tot de meest prozaïsche mens toe, als de liefde hem bevangt. Mgr. Willebrands foto: anp Mgr. Willebrands geeft steun aan mgr. Simonis in kwestie Helmerhoek HILVERSUM Kardi- naai Simonis heeft voor zijn verbod van oecume nische eucharistievierin gen steun gekregen van kardinaal Willebrands, zijn voorganger als aarts bisschop van Utrecht. „Ik keur dat af," zei mgr. Willebrands vrijdag voor de KRO-tv over de geza menlijke vieringen in de Oecumenische Geloofsge meenschap Helmerhoek in Enschede. Het hervormde avondmaal en de RK eucharistie zijn twee verschillende zaken, aldus Willebrands. „Aan iedere sa cramentsviering gaat het ge loof vooraf. Je kunt niet vie ren wat je niet gelooft," zei hij over deelname van protestan- tefi aan de eucharistie. De verschillen tussen avond maal en eucharistie zijn vol gens Willebrands „oplosbaar". In dit verband verwees hij naar de grotere aandacht in de Nederlandse Hervormde Kerk voor de betekenis van het sacrament. Het avond maal wordt er vaker gevierd dan vijftig jaar geleden. „Maar die diepgaande ver schillen los je niet op door er over heen te stappen." De eucharistie heeft voor de rooms-katholieken een ande re geloofsinhoud dan het avondmaal voor protestanten. Dat heeft te maken met het wezen van de eucharistie, het sacrament en de visie op de Kerk. „Dan kan men wel zeg gen: dat interesseert mij niet, maar dan zegt men eigenlijk: mijn geloof interesseert me niet", aldus kardinaal Wille brands die vreesde voor chaos als men dat niet onderkent. Volgens de secretaris-gene raal van de Nederlandse Her vormde Kerk, dr. K. Blei, is er slechts sprake van accent verschillen. Zowel in de RK eucharistie als bij het protes tants avondmaal gaat het om de tegenwoordigheid van Christus. „Of dat bij ons totaal anders is dan in de RK Kerk, durf ik niet een twee drie te zeggen." In het rapport 'Maaltijd des Heren' van een rk-prote- stantse commissie wordt zelfs de vraag gesteld of de ver schillen tussen avondmaal en eucharistie nog wel kerk- scheidend zijn, zo zei Blei. Bovendien vond hij het ge bruik van het woord chaos door Willebrands wat te kras. De opmerking 'wat de Kerk leert' komt als een blok over. Ook in de RK Kerk is er meer beweging dan daarmee wordt gesuggereerd. „De Kerk is niet in de eerste plaats de clerus en de hiërar chie, maar wordt gevormd door zowel geestelijken als ge lovigen." Ook in de uitspraken van het RK leergezag zit volgens Blei ruimte voor groei. „De gelovi gen zijn niet volstrekt onmon dig. Chaos suggereert alsof zij stuurloos ronddobberen. Ook de gelovigen hebben de Geest ontvangen." Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Borne drs.A.P. Lieven- se, kand. te Scherpenzeel; te Eelde (toez.) J. Wagenvoort te Lelystad. Aangenomen naar Veen M.B. den Akker te Wagenlngen. Toegelaten tot de evangeliebediening en be roepbaar drs.A.P. Lievense, Valeria- laan 46. 3925 RP Scherpenzeel; H. Russcher, Noordpalen 40, 8321 CN Urk; W. van Vlastuln, Bergweg 3, 3911 VA Rhenen; J. de Wit, Kerken- land 21. 8081 WD Elburg. Gereformeerde Kerken Beroepen te Uithuizen K. Meijer te Surhuisterveen. Beroepbaarstelling mw.drs.H.J. Sa- weiros-Elzenga, Uilenstede 184, 1183 AP Amstelveen. AMSTERDAM „In de Nederlandse Hervormde Kerk woedt achter de gordijnen een felle dis cussie over de Arme kant van Nederland, de geza menlijke campagne van de Raad van Kerken en het bedrijfspastoraat (DISK). De notulen die ik van de ROS (Raad voor overheid en sa menleving) en de GDR (Ge nerale diakonale raad) onder ogen krijg, liegen er niet om. De verhoging van de uitke ringen wordt daar opgeofferd aan de economie. Ook in die kringen wordt gezegd: dat kan niet." Deze uitspraak deed ds. Ab Harrewijn van DISK Amster dam zaterdag in de hoofdstad tijdens een congres over vrije markt, armoedeproductie en christelijke theologie, georga niseerd door de Interfacultai re werkgroep voor de studie van de maatschappelijke theo logie (Intermat). In de Hervormde Kerk be staat de neiging niet over de financiële kanten te praten, maar liever een beroep op de mensen met een goed inko men te doen en een oproep tot matiging. De verhoging van de uitke ringen met bij voorbeeld 15 procent zou er toe leiden dat het hele loongebouw begint te wankelen. Goede sociale voorzieningen zou de mensen de mogelijkheid bieden om slecht betaald werk te mijden. Dat is voor ondernemers en het CDA een schrikbeeld, al dus Harrewijn. Daarom ziet het CDA de armoede in Ne derland als een individueel probleem. De CDA-oplossing is 1) werkgelegenheid, en dan aangepast aan de markt en verplicht, en 2) noodhulp. Armoede heeft te maken met economische machtsstructu ren, aldus Harrewijn. Maar de vraag wie onderaan komt, wordt ook door andere oorza ken bepaald, zoals gezondheid (zieken zijn vaak de klos), pa triarchale verhoudignen (er zijn 170.000 bijstandsvrouwen) en racisme (verhoudingsge wijs zijn er in ons land veel meer zwarten dan witten werkloos). Harrewijn, die zich tussen de gepromoveerde sprekers dui delijk niet op z'n gemak voel de („ik heb niet eens m'n doc toraal"), had in tegenstelling tot zijn zeer geleerde mede sprekers geen moeite zijn be toog bij de praktijk aan te la ten sluiten. Tot de ruim hon derd aanwezigen op dit twee de Intermat-congres zei hij: „Ik verwacht dat op 19 mei bij de manifestatie in Den Haag tegen de verarming jul lie allemaal een potje komen intermatten." De meer geleerde sprekers hadden duidelijk moeite met de vraag: hoe worden we praktisch. „Als we in mijn partij, de CPN, er niet uit kwamen, werd er gezegd: ,niet kletsen, maar lopen'," al dus dr. Dick Boer, tot voor kort predikant bij de Neder landse Oecumenische Ge meente in Berlijn en (nog) verbonden aan de theologi sche faculteit van de Univer siteit van Amsterdam. Het meest fatale dat volgens hem momenteel in Nederland gebeurt, is „dat de linkse in tellectuelen meekletsen in het postmodernistisch debat en dat ze niets meer onthullen." Met dat laatste verwees hij naar het pleidooi van de Uru- guayaanse theoloog dr. Julio de Santa Ana dat wetenschap pers de taak hebben de oorza ken van de armoede bloot te leggen. Door de ineenstorting van het 'reëel bestaande socialisme' is er op dit moment geen alter natief voor het kapitalisme, zo erkende Boer. In de DDR speelt zich volgens hem een „wanhopige euforie" af over wat het Westen te bieden heeft. Wanhopig omdat de DDR zelf totaal bankroet is. Die wanhoop klinkt ook door in de roep 'Deutschland, einig Vaterland'. Euforisch omdat de DDR-burgers nog niet we ten wat hen boven het hoofd hangt. Daar komen ze pas achter „als de politiek kwalij ke beslissingen (de aansluiting van de DDR bij de Bondsre publiek) al lang zijn geval len." zo zei Boer. NICOSIA De Grieks- orthodoxe kerk op Cy prus dreigt leden van het parlement te excommuni ceren, nadat daar vrijdag een wet is aangenomen die bepaalt dat een bur gerlijke huwelijksvol trekking voortaan vol doende is. De Grieks-or thodoxe synode had met alle mogelijke middelen, tot aan een verloren be roepszaak bij het Hoog- gechtshof toe, getracht aanvaarding van de wet te voorkomen. Het parlement verdenkt de kerk ervan dat zij haar mono polie op huwelijken en echt scheidingen voornamelijk wilde houden, omdat zij nu een belangrijke bron van in komsten zal moeten missen. Maar de synode hield vol dat het niet om het geld te doen is. „Het is onze plicht duide lijk te stellen dat de kerk niet zal buigen voor de arrogantie van enige wereldlijke macht en de schapen van de christe lijke kudde niet aan de barm hartigheid van wolven zal overlaten," aldus een verkla ring van de synode. Daarin werd ermee gedreigd dat de parlementariërs die voor de wet stemden en personen die als getuigen optreden bij een huwelijk voor de burgerlijke stand uit de kerk zullen wor den gestoten. Volgens een parlementslid zijn vooral echtscheidingen een onuitputtelijke inkom stenbron voor de kerk, omdat kerkelijke rechtbanken zich dan vaak hoge bedragen aan steekpenningen laten betalen.- Het parlement wil met de nieuwe wet echter op de eer ste plaats de huwelijksprak tijk op een lijn brengen met die op het Griekse vasteland en in andere EG-landen. In Griekenland werd enkele ia- ren geleden al besloten dat een burgerlijk huwelijk vol doende is. Teksten over secularisatie Secularisatie is een van tref woorden in het theologisch en kerkelijk gesprek. Dat ge sprek wordt gevoerd op syno daal niveau maar ook ervaren in de praktijk van iedere dag in het leven van individuele christenen en in de praktijk van confessionele organisa ties. Over het thema wordt veel geschreven. Enkele interes sante bundels zijn: 'Seculari satie: noodlot of opdracht' en 'Uitzien naar God'. In de eer ste wordt een uitstekend overzicht gegeven van de stand van zaken in het debat, zowel sociologisch (Laeyen- decker) als theologisch (De Knijff). Houtepen probeert aan te geven hoe de kerk kan uitstijgen boven de geseculari seerde werkelijkheid om haar heen en A. Camps (ofm) stelt vragen over de effecten van het geseculariseerd denken en doen in onze samenleving in de derde wereld. Besteladres: Protestantse Stichting tot Be vordering van het Biblio theekwezen en de Lectuur- voorlichting in Nederland, Parkweg 20A in Voorburg. Tel. nr. 070-3871007. Ter gelegenheid van het twintigjarig functioneren als studentenpastor in en rond de Erasmus Universiteit in Rot terdam van Ben Vredebregt, verscheen het boekje: 'Uitzien naar God' (A.W.J. Houtepen en H. Steendam, red.). De on dertitel luidt: 'perspectieven aan de secularisatie voorbij' (die is, zo blijkt uit diverse bij- dragen, wel wat pretentieus; de meeste van de veertien au teurs schreven meer of min der uitgewerkte 'gedachten' neer, waarvan sommige min of meer verrassend). Door de veelheid van invalshoeken (onderwijs, gezondheidszorg, economie, theologie ep pasto raat krijgt het thema een bre de context en wordt het in zicht in de complexiteit ervan verdiept. Uitgave Meinema, prijs 21,90. Verkenning en bezinning De reeks 'Verkenning en be zinning' van de Israël-orga- nen van de Gereformeerde Kerken, de Christelijke Gere formeerde Kerken en de Her vormde Kerk, heeft een af sluiting gekregen met de pu blicatie van drie afleveringen. Medio dit jaar verschijnt een nieuwe reeks in samenwer king met Kok in Kampen. De laatste drie boekjes uit de serie zijn resp. 'Mezbith en Kotsk' (over. Abraham Joshua Heschel) door drs. Rien van der Vegt; 'Weet tegenover Wie je staat' (enkele facetten van het Joodse gebed) door dr. Pinchas H. Peli en 'Domi nee Eliëzer Kropveld (Over Israël en de kerk) door ds. M. Drayer. De brochures kosten per stuk vijf gulden en zijn te bestellen bij het Dienstencen trum, bureau Kerk en Israël, Postbus 202, 3830 AE Leus den. tel.nr. 033-943244. Joods Wereldcongres: conflict met RK Kerk is voorbij NEW YORK Voor het Joods Wereldcongres WJC is het conflict met de Rooms-Katho- lieke Kerk over het omstrre- den klooster in Auschwitz voorbij. Dit zei een woord voerder van het Joods We reldcongres, Elan Steinberg, in New York in reactie op de aankondiging dat de eerste steen wordt gelegd van het nieuwe gebedscentrum buiten het voormalige concentratie kamp Auschwitz. De Poolse minister-president Tadeusz Mazowiescki zal van daag volgens plan WJC-voor- zitter Edgar Bronfman ont moeten. Dan zullen ze officieel het begin van de bouw aan kondigen, aldus Steinberg. Amerikaanse deskundigen en hun Poolse collega's proberen met steun van een stichting enkele door instorten be dreigde overblijfselen van het kamp Auschwitz te restaure ren. Op de foto een voorbeeld van zo'n op instorten staand gebouw. foto: AP DEN HAAG „Een vrije dochter van God, een vrije dochter van de kerk", zo werd zuster An toinette van Pinxteren na haar overlijden op 25 mei 1988 genoemd. Bij de Raad van Kerken in Amersfoort werden afgeloen weekend de eerste exempla ren aangeboden van het boek 'Al gaande zal je kracht ver meerderen', een bundel tek sten van Van Pinxteren (1918-1988). Zij was 10 jaar lang voorzitster van de 'sectie De Vrouw in kerk-en samen leving van de Raad van Ker ken in Nederland. Onder bis schop Bluyssen was zij gedele geerde voor de oecumene in het bisdom Den Bosch. Voor haar „onvermoeibaar streven de positie van de vrouw in de Rooms-Katholie- ke Kerk te verbeteren" werd Antoinette van Pinxteren in 1986 onderscheiden met de Harriët Freezerring. Zij zag deze onderscheiding, zo zei ze bij de uitreiking, als een er kenning van de bijdrage van vrouwelijke religieuzen in de brede stroom van de vrou wenbeweging en in de strijd voor gelijkberechtiging van vrouwen, ook in de kerken. In het boek staan onder meer enkele die Van Pinxteren, lid van de Congregatie van Dochters van Maria en Joseph (zusters van de Choorstraat), voor de KROradio heeft ge houden. Verder zijn er onder de titel 'Vrouwen in bewe ging' zes lezingen en artikelen bijeengebracht, waarin Van Pinxteren aan de hand van de bijbel, vrouwen uit de kerkge schiedenis en ook uitspraken van mannen probeerde aan te geven waarom zij zich zo sterk tegen de ongelijkwaar digheid van man en vrouw in de kerk verzette. UTRECHT De invoering van de basisvorming in het voortgezet onderwijs is een geweldige kans voor hét pro testants-christelijk onderwijs om z'n eigen gezicht te laten zien, ook in de leerstof. Om scholen behulpzaam te zijn bij het 'tekenen' van dat eigen gezicht, worden de komende drie jaren handleidingen ge produceerd. Dat bleek in Utrecht waar een informatieve en 'werven de' bijeenkomst plaats vond: de stichting Sibco, met als voorzitter drs. K. de Jong Ozn., had docenten uit het voortgezet onderwijs uitgeno digd naar Utrecht te komen om geinformeerd te worden over de plannen. Bijna negen tig mensen hadden aan de uit nodiging gehoor gegeven. De stichting werd opgericht door mensen in de kring van de christelijke onderwijsorga nisaties en heeft geld van de overheid gekregen (600.000 gulden). Er werd medewer king toegezegd van onder meer de SLO in Enschede en enkele christelijke opleidings instituten. In geld uitgedrukt beloopt het totale budget 1,2 miljoen gulden. Per vak in de basisvorming worden brochures gemaakt waarmee docenten en teams concrete handreikingen krij gen om levensbeschouwelijke aspecten van het vak syste matisch aan de orde te stellen. Die handreikingen moeten worden geschreven door do centen. Ruim dertig onder wijsmensen kunnen dankzij het geld van het ministerie gedurende een jaar iedere week een dag besteden aan het project. Volgens De Jong krijgt het confessioneel onderwijs met de basisvorming een geweldi ge kans het eigen karakter van het christelijk onderwijs te laten zien tot in de leerstof. Op den duur, aldus De Jong, zou het er weieens van kun nen komen dat ten dienste van het christelijk onderwijs voor bepaalde vakken, eigen .leerboeken gemaakt worden. Naar verluidt worden in an dere 'zuilen' van onderwijs land ook plannen gemaakt zo als de stichting Sibco die ont wikkelt. MARX heeft ooit een klasseloze heilstaat bedaclj zo is de laatste maanden duidelijk in Oost-Europ ken toen de proletariërs de kapitalisten hadden v kwam die heilstaat niet van de grond omdat de eise mens gesteld te hoog waren. In plaats van de com11 sche partij als voorhoede in een staat die zorgde vooE heid van en voor allen, werd die partij een nieuwe DAARDOOR ontstond een nieuwe vorm van ong< met grote en kleine nieuwe baasjes, die hun mach] bevoorrechte positie misbruikten om bureaucratisch; te spelen of om de eigen zak te spekken. Als er morj I vrije verkiezingen gehouden zouden worden in de v. ge Europese koloniën van de Sovjetunie, dan zou communistische partijen, zo ze nog bestaan, wordei HET is interessant te zien hoe dat deel van 'progrei derland, dat altijd begrip heeft gehad voor wat in h gen genoemd werd 'socialistische alternatieven in ten', nu denkt over het failliete communisme. Somt derlandse communisten bestaan het om zich te ve omdat nu het 'echte socialisme' een kans krijgt. Zi zich blijkbaar al die jaren in de luren laten leggen echt socialisme. tl In de lijn van hun denken klonken de laatste wef wat stemmen in christelijke kringen. Zij vrezen de o heid en hardheid van het kapitalisme en blijven pleit een socialistische weg, waarbij een samenleving moet van mensen met gelijke rechten en mogelijkhedenP werkloosheid en armoe. P Natuurlijk is er een risico dat OosteuropeaneiL regen in de drup komen. De basis van de westerC markteconomie is democratie. Met andere woorden: l het vrije-marktsysteem leidt tot excessen, tot te gra, lijkheid, nieuwe armoede en onverantwoorde werki dan is er de stembus en de vrije pers om daar waL doen. Terwijl in het oostblok het zogenaamde socialil het monopolie van de waarheid had, kunnen in eet cratie de kiezers ervoor zorgen dat een eventueel g^ nieuwe tweedeling in de maatschappij onmogelijk w; maakt. t Het Oosteuropese communisme heeft in al zijn vox j wezen een onmenselijk systeem te zijn dat allermins heid en recht bracht. Dat systeem kan niet verbou£ den tot een 'humanitaire markt', maar alleen mai schaft. Die Derde-Wereldlanden, die nog fanatiek op de communistische weg neem China, Vietnan pië en Cuba leveren trieste illustraties voor die i De vrije-markteconomieën daarentegen hebben i< hele breedte van de samenleving meer welvaart er® opgeleverd, mits men in staat was hun permanente, tot te grote ongelijkheid en te weinig plaats voor c ken, in te perken. Daarbij moet de overheid een r< i en vrije media een gewetensfunctie vervullen. ZlJ die er zich op voorstaan 'progressief' denkende te zijn en daarom blijven pleiten voor het 'socialistisc c natief' kunnen die pleidooien beter staken. De 'alten die hun voor ogen staan hebben bewezen niet te we kunnen zich beter met sociaal-democraten en aai van andere partijen gaan wijden aan een horzelfunc wereld van de vrije-markteconomie. Daar ligt ook een opdracht voor elke christelijke politiek: mensen ten als unieke schepselen, maar tegelijk een schild z de arme en de zwakke. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor inge2 stukken te bekorten. Roofdieren en aasgieren Nu de macht van het commu nisme in de wereld tot be heersbare proporties begint in te krimpen neemt ook de angst voor deze ideologie in de wereld af. Het is natuurlijk daaraan te danken dat presi dent De Klerk van Zuid-Afri- ka zijn land nu met spoed in de richting van de democratie stuurt. Tanend communisme, minder angst voor communis me: het lijkt allemaal bijzon der verheugend, zo op het oog. Wanneer we echter even na gaan waarop nu precies com munisme en de angst daarvoor zijn gegrondvest, dan zou het wel eens kunnen zijn dat het allemaal wat minder verblij dend is. Communisme komt, kort en 'grof' gezegd neer op het eer lijk verdelen van geld en goed en dientengevolge het afschaf fen van persoonlijk bezit (in theorie althans). Vooral dat laatste is oorzaak van de angst in het kapitalistische Westen. Groter nog dan de vrei gen vrijheid te zullen] zen is die voor het verj geld en bezit. L Wie nu meent dat ik If warm pleidooi houd communisme vergist zj tegendeel: ik ben geeh stander van deze ia| Maar ook ben ik tegen I pitalisme, een ideolor voor de halve weref king als een regelrecht! geldt. De armoede in dij Wereld is een gevolg i buiting door kapitalist! heel wat landen in df Wereld communistischP worden is een gevolg i aard van het beestje: hi talisme is een roofdiefc neer dat beest zijn db werk heeft gedaan stlt aasgier, het commj. neer. Zal het communis nog terugkeren, luidtj vraag? Neen, zeker nl mers: de roofdieren zij» aasgierep aan het o| Maar dat is nog geen rif daarom heel blij te z| roofdieren. F P.J. v.d. Lucht, r VOORSCHOTEN. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). j Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. f Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 vein ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. II Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.0| Abonnementsprijzen (inclusief 6 BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girojj per maand f. 24,85 per maand f. per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar f. 284,50 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijsvjf 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 576 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2