Bisschoppen
bezorgd over
bedreiging
van zondag
Heel Spanje gruwelt bij
beelden duiveluitdrijving
Wie zijn dragers vrijheid van onderwijs?
Seidt&Qotwa£
Plegers van incest beroepen zich op de bijbel'
kerk
wereld
beroepingen
Theologen tegen snelle hereniging
Schoolwijzer
brieven
lezers
mïr fieidaeSou/io/ni
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
ËeicUe Goiwcwit
VRIJDAG 16 FEBRUARI 1990 Pjjjj:
AMERSFOORT Plegers
van incest beroepen zich vaak
op God, de bijbel of het ker
kelijk gezag, zo blijkt uit erva
ringen van slachtoffers van
incest. Ook vinden deze vrou
wen dat zij onvoldoende steun
van de kerken krijgen.
Dit alles is meer dan voldoen
de reden voor de kerken om
zich grondig met deze proble
men bezig te houden, zo
schrijft de Raad van Kerken
in een brief aan de lidkerken
op basis van een notitie van
het werkverband geloof en
incest van de sectie De vrouw
in kerk en samenleving van
de Raad.
Volgens het werkverband, dat
is ingesteld na de Oecumeni
sche vrouwensynode van
1987, pakt de reguliere hulp
verlening signalen van in-
cestslachtoffers onvoldoende
op. Bij veel hulpverleners be
staat een taboe om de gosdien-
stige achtergrond van de
De Raad vraagt van de ker
ken het bestaan van incest -
ook in christelijke gezinnen -
te onderkennen. Verder
moeten de kerken zich bezin
nen op de vraag op welke wij
ze in het pastoraat recht ge
daan kan worden aan de pro
blemen van incestslachtoffers.
Het is volgens de Raad nood
zakelijk dat dit vraagstuk ook
bij de scholing en nascholing
van pastores aan de orde
komt.
Tot dusver heeft het werk
verband zijn pionierswerk
verricht op basis van vrijwil
ligheid. Met zijn deskundig
heid en ervaring kan het
werkverband de kerken zeer
van dienst zijn. De Raad
vraagt daarom de lidkerken
of zij bereid zijn het werkver
band financieel te ondersteu
nen. De lidkerken moeten
voor 1 juni hun reactie op de
notitie geven.
Ieder mens heeft zijn
dwaasheden - en vaak
zijn het de interessantste
dingen die hij heeft.
Josh Billings
UTRECHT Een plei
dooi voor de zondag is
vooral nodig in een tijd
en cultuur waarin het ka
rakter van de zondag
wordt aangetast. Ver
schuivingen in de werk
tijd, verandering van le
vensstijl en de steeds ver^
der gaande ontkerkelij
king vormen de drie be
langrijkste bedreigingen
voor de zondag.
Dit schrijven de rooms-katho-
lieke bisschoppen van Neder
land in een gezamenlijke vas
tenbrief 'Samen zondag vie
ren'. Daarin noemen ze het
vieren van de zondag een
waardevolle traditie voor
christenen van alle Kerken.
De liturgie, met als hoogte
punt het deelnemen aan de
eucharistie, vormt het hart
van de zondag.
De bisschoppen wijzen er in
de inleiding op dat ook ande
re geloofsgemeenschappen be
paalde dagen reserveren voor
de relatie tussen mens en
God. Zo is voor joden de za
terdag of sabbat een belangrij
ke dag en voor moslims de
vrijdag.
Enerzijds is er sprake van een
kortere werkweek, anderzijds
verschuift de werktijd naar
de avonduren en het week
einde, inclusief de zondag. Dit
is behalve voor de zondag als
algemene rustdag ook een be
dreiging voor het sociale net
werk in de samenleving.
De levensstijl is de laatste
tientallen jaren snel en ingrij
pend veranderd. Vrije tijd
heeft een herwaardering on
dergaan, waardoor er niet
meer over de zondag maar
over het weekend wordt ge
sproken. De zaterdag en zon
dag krijgen voor velen dezelf
de waarde. Zo is er een week
end-stijl ontstaan, die ook een
commercialisering van de
vrije tijd tot gevolg heeft ge
had. Daardoor moeten steeds
meer mensen op zondag wer
ken.
Ten tijde van de Franse Re
volutie is tevergeefs gepro
beerd de zondag af te schaf
fen. Als de tegenwoordige
ontwikkeling doorzet, wordt
de zondag van binnenuit uit
gehold. Dan dreigt het gevaar
dat de viering en beleving
van de zondag geruisloos uit
het dagelijks leven verdwij
nen. -In de Bondsrepubliek
hebben de Evangelische en de
RK Kerk gezamenlijk hierte
gen gewaarschuwd, terwijl in
België en Zwitserland de bis
schoppen pastorale brieven
aan dit onderwerp hebben ge
wijd.
De Nederlandse bisschoppen
pleiten er voor dat, waar dit
enigszins mogelijk is, in iede
re parochie op zondag min
stens één eucharistieviering
wordt gehouden. Wanneer dat
niet mogelijk is, moeten er
woorddiensten worden gehou
den. In de katechese en an
derzins moet een gedragspa
troon inzake de beleving van
het geloof worden ontwikkeld
zodat de gelovigen beschermd
zijn tegen de willekeur van
het 'zin hebben' of 'geen zin
hebben'. In onze tijd is de
trouwe deelname aan de zon
dagse eucharistie moeilijker,
maar ook meer dan ooit no
dig, aldus de bisschoppen.
Tenslotte wijzen ze op het be
lang van oecumenische vie
ringen van de vespers. Deze
diensten maken het mogelijk
met behulp van muziekvor
men het geloof te verrijken.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Rouveen (nieuwe pred-
plaats) M. Goudriaan te Apeldoorn
(buitengew. wijkgemeente). Aange
nomen naar Achlum-Hitzum (her-
v.geref.) mw. S. Hovestad-de Jong te
Soesterberg (part-time). Bedankt
voor Groningen (toez.) P.J. den Ad-
mirant te Kampen; voor Middelhar-
nis A. Schaap te Hasselt; voor Och-
ten (toez.) C.D. Zonnenberg te Ben
schop. Beroepen te Gorssel-Epse
(part-time) mw.dr.C.H. Ponstein-
Troelstra, kand. te Groningen; te
Zwammerdam B.A. dubbeldam te
Lage Zwaluwe. Aangenomen naar
Wageningen R.M. Wahl te Oostzaan.
Beroepen te Nieuw Weerdinge (toez.)
J.A. Schilt te Leimuiden. Aangeno
men naar Alblasserdam A. Schaap
te Hasselt. Bedankt voor Rekken
C.E. Lavoolj te Kantens-Stitswerd en
Usquert-Rottum; (part-time). Beroe
pen te Babylonienbroek W. van
Vreeswijk, pred. voor buitengewone
werkzaamheden (legerpred.), wonen
de te Aalburg te Ter Aar A.N. Riet
veld te Amerongen. Beroepen te Liri-
schoten drs.R.A. van Kooij te Oude
water, die dit beroep heeft aangeno-
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Amstelveen-Bui-
tenveldert drs.M.J. Aalders te Wou-
brugge. Aangenomen naar Amster
dam-Noord (part-time) mw.drs.M.
van de Pol, kand. te Amsterdam. Be
roepen te Buitenpost (part-time)
drs.M.J. Boersma, kand. te Burum,
die dit beroep heeft aangenomen.
Benoemd tot geestelijk verzorger
van verpleeghuis Sonnevanck te
Harderwijk D. Land, geestelijk ver
zorger van ziekenhuis en verpleeg
huis De Sionsberg te Dokkum, die
deze benoeming heeft aangenomen.
Beroepen te Linschoten drs.R.A. van
Kooij te Oudewater, die dit beroep
heeft aangenomen.
Bemoediging
Mevouw Peggy
Say, zuster van
de gegijzelde in
Libanon Terry
Anderson, kreeg
ter bemoediging
een handdruk van
paus Johannes
Paulus II toen zij
bij hem op
audiëntie was.
Say voert een
campagne om
haar broer, die de
langst gegijzelde
westerling in
Libanon is, vrij te
krijgen. Hij was
Midden-Oosten-
correspondent
van AP toen hij,
nu vijf jaar
geleden, werd
ontvoerd.
(Van onze correspondent
Edwin Winkels)
BARCELONA De
griezelfilm 'The Exorcist'
werd in de jaren zeventig
slechts geschikt geacht
voor bioscoopgangers van
achttien jaar en ouder.
Gisteren gruwelde echter
heel Spanje al om half
vier 's middags, net na
het eten, van nog realisti
scher beelden van duive
luitdrijving, aangeboden
door het tv-journaal met
de mededeling dat de re
portage sommige kijkers
zou kunnen kwetsen.
De televisiecamera's hadden
de avond tevoren, samèn met
de politie, een boerderij in de
Zuidspaanse toeristenplaats
Roquetas ontdekt, waar een
soort hogepriester bij een
groep tienermeisjes de satan
het lijf uitjoeg. Dat ging ge
paard met doordringend gegil,
wijd gesperde ogen en vooral
veel spuug en het overgege
ven van het weinige eten dat
de kinderen die dag naar bin
nen hadden gewerkt. De her
innering aan de oude film
beelden verbleekte bij het
spektakel dat de zigeunerge
meenschap van Almeria de
geschokte tv-kijkers gisteren
bood.
Het exorcisme is in Spanje
voorpaginanieuws, sinds vori
ge week een 36-jarige vrouw
in Granada overleed aan de
gevolgen van een afgrijselijke
satanische sessie. Haar fami
lieleden hadden haar naar 'de
banketbakker' gebracht, een
man in de streek beroemd
vanwege zijn exorcisme-kun-
sten, om de duivel uit haar li
chaam te verdrijven. Ze ver
toonde verschrikkelijke won
den aan het onderlichaam, dat
door een ijzeren staaf was ge
perforeerd, maar ze overleed
omdat ze gedwongen was an
derhalve kilo zout met vloei
stof naar binnen te werken.
De verantwoordelijke duive-
luitdrijver zit vast, net als
twee nichtjes van de vrouw
die haar naar de man hadden
gebracht. Bij de inval woens
dagavond in de boerderij in
Almeria kon justitie echter
geen mensen aanhouden, om
dat er van geen enkele misda
dige handeling sprake was.
De 'priester' van de geimpro-
viseerde kerk gaf zelfs een
demonstratie van zijn kun
sten. Volgens zijn zeggen
hield de man zich al tien jaar
met exorcisme bezig.
In de boerderij zaten en lagen
achttien meisjes van dertien
tot zestien jaar, allen afkom
stig van zigeunerfamilies uit
Almeria. Ze hadden minstens
'24 uur lang niets gegeten, en
sommigen waren ziek of ver
toonden psychische proble
men. De politie was gealar
meerd door buurtbewoners
die de meisjes een avond lang
hadden horen krijsen. Vol
gens de gouverneur van Al
meria was er echter geen
sprake van enig delict, omdat
de vrijheid van geloof een
grondwettelijk recht is en er
bij de sessies familieleden
aanwezig waren, die zouden
voorkomen dat de meisjes
enig letsel zouden oplopen.
BERLIJN Vooraan
staande theologen uit bei
de delen van Duitsland
hebben zich tegen een
snelle politieke en econo
mische hereniging van
Duitsland uitgesproken.
De opheffing vaVi de tweede
ling van Europa heeft priori
teit boven Duitse eenheid, al
dus de „Berlijnse verklaring
van christenen uit beide Duit
se staten', die gisteren in de
vroegere Duitse hoofdstad is
gepubliceerd.
Initiatiefnemers zijn vier pro
gressieve theologen: Heino
Falcke en Joachim Garstecki
uit de DDR en Ulrich Duch-
row en Konrad Raiser uit de
BRD. Zij reageren hiermee op
de gemeenschappelijke ver
klaring van beide Evangeli
sche Kerken, die zich vorige
maand voor kerkelijke en po
litieke hereniging uitspraken.
De theologen zijn tegen een
economische en monetaire
unie als deze inhoudt dat de
DDR zich uit de Oosteuropese
economische samenwerking
moet terugtrekken. Het mag
volgens hen niet gebeuren dat
de mensen in de DDR alle
economische voordelen genie
ten dankzij het feit dat ze
Duitsers zijn, terwijl de bevol
king van de overige Oosteuro
pese staten economisch van
West-Europa afhankelijk
wordt.
Volgens de huidige plannen
lijkt de te verwachten hereni
ging verdacht veel op een
'Anschluss' (opgaan) van de
DDR bij (in) de Bondsrepu
bliek. Politieke en economi
sche krachten in de BRD be
heersen steeds openlijker de
economie, partijvorming en
de verkiezingscampagne in de
DDR. In plaats van het
machtsmonopolie van de SED
komt een politieke en econo
mische overheersing door de
Bondsrepubliek.
Zowel de Rooms-Katholieke
als de Evangelische Kerken
in de DDR hebben gezegd dat
zij zich onthouden van een
stemadvies bij de verkiezin
gen op 18 maart. Ook zullen
de kerken geen negatief ad
vies uitbrengen over de tot
PDS omgedoopte communisti
sche partij SED.
Minder inkomsten
Hervormde raad
voor de zending
OEGSTGEEST De
Hervormde raad voor de
zending heeft vorig jaar
10.115.624,07 gulden uit
de kerk ontvangen. Dat is
26.228,19 minder dan in
1988 en bijna vier ton
minder dan was begroot.
Overigens blijft het volgens
de raad 'een wonder' dat zon
der radio- en tv-acties, zonder
prominente Nederlanders en
zonder dure advertentiecam
pagnes ruim tien miljoen gul
den werden bijeengebracht.
Via de gebruikelijke inkom
sten (collectes e.d.) wordt op
nieuw op 10.400.000 gulden
gehoopt. Daarnaast worden er
nog ruim 2,5 miljoen gulden
verwacht uit schenkingen
e.d..
Dit jaar zijn er 30 uitgezonde
nen namens de Hervormde
zending in het buitenland: 10
in Azië, 17 in Afrika en 3 in
Latijns-Amerika. In Afrika is
het aantal uitgezondenen de
laatste vijf jaar ongeveer ge
halveerd. Steeds vaker nemen
Afrikaanse artsen en ver
pleegkundigen de plaats van
Europese artsen in. Het totaal
aantal Hervormde zendings
artsen daalde van 20 in 1984
naar 8 dit jaar.
Poolse primaat
uit ziekenhuis
WARSCHAU Het hoofd
van de rooms-katholieke kerk
in Polen, kardinaal Jozef
Glemp, is donderdag uit het
ziekenhuis ontslagen nadat hij
twee weken geleden een
spoedoperatie moest onder
gaan wegens bloedingen in
het maag-darmkanaal. Vol
gens het secretariaat van de
kardinaal zal de 61-jarige pri
maat aanvankelijk thuis en
later in een herstellingsoord
revalideren.
Als ouders voor hun kin
deren een school moeten
uitzoeken, hebben ze
meestal een ruime keus,
met name in de wat dich
ter bevolkte gebieden.
Een vraag die geregeld ge
steld wordt is: past die varia
tie aan scholen nog wel bij
wat ouders wensen? Zouden
zij misschien meer invloed
moeten hebben op de scholen,
misschien zelfs wel de be
voegdheid om scholen van
kleur te doen verschieten?
Er is een tijd geweest, dat de
meeste ouders in feite hele
maal niet kozen, als het om de
school van hun kinderen
ging. Men hoorde bij een be
paalde richting, zuil, en dus
koos men de school die daar
bij hoorde. Onkerkelijken ko
zen de openbare school, ka-'
tholieken de katholieke
school etc. Zo ging het meest
al. In sommige delen van ons
land gaat het nog zo, in ande
re delen, met name daar waar
de ontkerstening en de ont
zuiling sterk zijn, niet altijd
meer.
Uit onderzoekingen blijkt dat
kerkelijk meelevende katho
lieken en protestanten nog
het meest trouw zijn in het
kiezen van een school van
hun richting. Sommige onder
zoekers concluderen echter,
dat de verdeling van de scho
len naar richting steeds min
der correspondeert met de fei
telijke keus van de ouders.
Hierbij zijn twee opmerkin
gen te maken:
1. Het belangrijkste criterium
dat vele ouders aanleggen bij
hun schoolkeuze is die van de
kwaliteit van het onderwijs.
Die wordt in de genoemde on
derzoeken altijd onderschei
den van de richting van de
school. Dit lijkt mij onjuist. Is
de kwaliteit van een school
juist niet de wijze waarop een
school gestalte geeft aan haar
doelstellingen? En worden die
niet vooral bepaald door de
richting van de school?
2. De onderzoekers (meestal
uit de hoek van het openbaar
onderwijs) pleiten op grond
van de gevonden resultaten
vaak voor meer openbaar on
derwijs, terwijl juist zij die als
richting (volgens de normen
van de verzuiling) het open
baar onderwijs zouden
moeten kiezen, dat juist min
der doen, hoewel het wel in
de buurt is.
Ouders zouden meer invloed
moeten hebben op het onder
wijs, is verder een wens die
men bij die onderzoekers
hoort. En wel zo, dat men ook
de richting van de school
moet kunnen veranderen.
(Men bedoelt dan meestal dat
men een confessionele school
moet kunnen deconfessionali-
seren, over het omzetten van
een openbare school hoort
men minder....). Nu is het met
de invloed van de ouders in
het onderwijs zeer verschil
lend gesteld. In het protes
tants-christelijk onderwijl dat
voor meer dan 80% beheerd
wordt door verenigingen, is
de invloed van ouders meestal
heel groot. (Er zitten meer
dan 20.000 ouders in schoolbe
sturen). In het R.K. onderwijs
is zij veel geringer, daar het
overgrote deel van dat onder
wijs beheerd wordt door
stichtingen. En in het open
baar onderwijs hebben ouders
per definitie geen belangrijke
beslissingsbevoegdheden, daar
die bij de wet zijn toebedeeld
aan de gemeentebesturen.
Wel is het zo, dat in het bij
zonder onderwijs de echte ou
derinvloed meestal is voorbe
houden aan ouders, die in
stemmen met de grondslag
van de school. Dat lijkt me lo
gisch. Je laat een vereniging
of organisatie nu eenmaal niet
besturen door diegenen die in
feite het doel willen verande-
Hier nu stuiten we op een be
langrijk verschil van mening
in het Nederlandse onderwijs,
namelijk op de vraag: wie zijn
eigenlijk de dragers van de
vrijheid van onderwijs de
schoolbesturen of alle ouders
van een school?
Dragei
rs
Volgens de opvatting van de
belangrijkste colleges die
hierover beslissen zijn het de
schoolbesturen. Immers, zij
hebben de subsidie vdor hun
school gekregen op een be
paalde doelstelling. En het is
begrijpelijk dat zij die doel
stelling dan ook willen hand
haven. Als een school dat niet
doet, maar van kleur ver
schiet en sprekend gaat lijken
op een andere school in de
buurt, maakt zij zich in feite
overbodig en verbeurt eigen
lijk het recht op subsidie.
Daarom kunnen alleen die
ouders mee dragers zijn van
de vrijheid van onderwijs van
een bepaalde school en mee
beslissen, die het eens zijn
met grondslag en doelstelling
van de school. Een ander
punt, naast deze beslissingsbe
voegdheid, is de medezeggen
schap. Deze is vastgesteld in
de Wet op de Medezeggen
schap. Het woord zegt het al:
hier gaat het niet om de abso
lute-, maar om medezeggen
schap. En die gaat veel min
der ver.
In elk geval niet zo ver, dat
men een school van doelstel
ling kan doen veranderen,
bijvoorbeeld door haar te de-
confessionaliseren. Het zou
trouwens een vreemde zaak
worden als een school, afhan
kelijk van de op een bepaald
moment aanwezige ouders ge
regeld van kleur zou kunnen
verschieten. Hoe moet dat bij
voorbeeld. met onderwijsge
venden, die op een bepaalde
doelstelling zijn benoemd? En
hoe kan de overheid plannen
als scholen er steeds maar an
ders zouden willen uitzien?
We zouden een merkwaardig
soort rechts(on)zekerheid krij
gen!
Om in dezen alles zo zuiver
mogelijk te laten verlopen, is
het wel noodzakelijk dat een
school zo duidelijk mogelijk
laat weten wat ouders te ver
wachten hebben als ze hun
kind bij die school aanmelden.
Als iemand zich bijvoorbeeld
opgeeft op een christelijke
school, dient de school klip en
klaar te kunnen vertellen wat
dat christelijk onderwijs in
houdt, wat het onderwijs-aan-
bod is. En men doet er goed
aan ook na te gaan, of dat'
enigszins past bij de onder-
.wijsvraag die er is. Ook is het
nodig dat ouders te horen
krijgen welke mogelijkheden
tot meebeslissen of medezeg
genschap er voor hen is. Men
krijgt ook nu weer de minste
problemen naarmate scholen
hun eigen identiteit serieuzer
nemen!
'Zweeds model' wankelt*
Iedereen voor wie in het verleden het 'reëel
socialisme' van bijvoorbeeld de Oostduitse eommüer:
modelstaat te ver ging, kon terugvallen op de utop|l5C
zachte 'Zweeds model'. Ook in ons land heeft meijfer
list het Zweeds model van de verzorgingsstaat aar^j
als een na te volgen voorbeeld. Daar zal nu wel eeitr0
zijn gekomen aangezien het zo slecht gaat in Zwedfer
Zweedse regering zich gedwongen heeft gezien een[
plan in te dienen om de oververhitte economie inf-
nen te brengen. Het plan is echter door het parley
worpen. Jji
De socialisten die al veertig jaar vrijwel onafgelj
Zweden aan de macht zijn, hebben zich lange tijd j
alsof de ontwikkelingen in de wereldeconomie aan 1
voorbijgingen. Aanpassingen werden niet nodig geai J
Zweden nu de rekening krijgt gepresenteerd. Hei
gingsplan van de socialistische regering bezorgde d(
een geweldige schok. Slechts weinigen hadden vei
het zó slecht ging. Het land, dat lange tijd het toon)jj
sociale vrede was, wordt al sedert weken geteister
ene stakingsgolf na de andere. Daarbij eist bij 1U
bankpersoneel een loonsverhoging van twintig pr y c
situatie zal er niet beter op worden nu het reddings 'e
de economie is verworpen, inclusief een aanvanl
kingsverbod voor twee jaar dat was afgezwakt
voorstel tot verplichte arbitrage vóór staking. Uj
Tot de kwalen van het 'Zweeds model' behoren
101
Vt
sociale voorzieningen die ondanks alle economis&e
lijkheden steeds ongemoeid zijn gebleven een eibi;
gegroeid ambtenarenleger waar de verzorgingsstaten
lijk altijd gebrek aan heeft en hoge belastingen, diés
wegnemen om meer te werken dan strikt nodig iaie
dien dreigt de inflatie in de komende twee jaar totge;
cent op te lopen. Met hun netto inkomen zijn de Zv I
middels teruggezakt tot de veertiende plaats, zelfs n/ai
een land als Oostenrijk. Het 'Zweeds model' is drinj s
reparatie toe. jd(
j 1
t
Nieuwe tolgaarders?
De 'operatie-Oort' is nog niet achter de rug, of erër
nen alweer nieuwe belastingplannetjes. Nu zijn he'^
vincies, die zich blijkbaar in arren moede en
weten van het ministerie van binnenlandse zaken -gp
bezonnen op het aanboren van nieuwe bronnen va^w
sten. ilf
VAN de studie was de uitkomst eigenlijk voorspelj"
cale creativiteit kent in ons land immers al sinds jafct
geen grenzen. Een zonder twijfel zeer bekwame ost
van hooggeleerde deskundigen heeft bedacht, dat h-n
ren van een elektriciteitsbelasting de provincies uit Pi
ciële nood zou kunnen helpen.
ANDERE alternatieven, zoals een paardenbelasfj
nieuwe versie van het 'fietsplaatje', belasting op arb|£
sen en nog meer van dat spitsvondig fraais, komen f
niet aan bod. Die mogelijkheden worden waarschijiL
ter de hand gehouden voor het geval er in de verl
komst wéér een begrotingsgat moet worden gedicht$J
rijksoverheid geen geld voor heeft.
Tot nu toe zijn de provincies voor hun inkomsten
kelijk afhankelijk van bijdragen van het rijk. Dati
mag, wat ons betreft, best zo blijven. Voor de bev|
het overzichtelijk, het beperkt een al té sterke uitgaM
en het heeft als belangrijk voordeel, dat provincies if]
val niet de neiging én de kans krijgen zich aan allerli
wildgroei te buiten te gaan. In ons al zo 'rijke' belalL
teem is aan nieuwe provinciale tolgaarders geen bel
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Venijnig?
Met verbazing las ik in 'Brie
ven van lezers' een reactie van
een broer en zusters van mijn
moeder op het interview dat
Leo Thuring in december van
het vorig jaar met mij heeft
gehad. Daar heeft hij mij voor
gevraagd. Publiciteitsminnend
ben ik niet, schuwen zal ik de
media echter ook niet meer; er
is voor mij geen andere me
thode meer om er achter te
de familie schrijft; et
die ik niet ken en dit
43 jaar lang niet het
(er)kennen! v
Hun wens: „Moge hb
van Anne van Egmon'j
onopgemerkt aan onjp
taan" is voor mij da"
egrijpelijk. Venijnij
kingen en onwaarht
men er bij mijn wei
interview niet voor.
er nu zo verkeerd? Ii
ik heb hun vader
ceerd als 'belastingii
i.p.v. 'ambtenaar bel
Alle andere aantijginj
uitspraken door mij jj
het interview kan il
hand van bewijsstuk!
leggen. Erg genoeg
dig mocht blijken
opmerking „het gedii
een kind dat z'n »c
krijgt" typeert het *r
dat leeft bij mensen
weten wie hun ouder?
één zaak kan ik duit
ik ga door en ik bej
neer er onder mijn
een streep wordt ge;
Anne van Egmond,
HILVERSUM. p
1
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. 1
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. [j
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933. f
Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 .van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u.
Nabezorgirig
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18:00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.8
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gil
per maand f. 24,85 per maand
per kwartaal 74,10 per kwartaal f.
per jaar 284,50 per jaar f.
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijs»
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 576 515
POSTBANK NV 663 050