Nog geen gezamenlijk optreden
tegen oecumenische vieringen
brieven van leze
WERELDRAAD BEZINT ZICH OP OOST- EUROPA
kerk
wereld
„Tweede Beeldenstorm" hield
ingrijpend huis in Rotterdam
Etnische minderheden
betrokken bij Arme
kant van Nederland
Uitzonderlijk cao-conflic>
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidócSomunt
WOENSDAG 14 FEBRUARI 1990 PA(fr>
GENÈVE De recente ontwikkelingen in Oost-Europa krij
gen bijzondere aandacht op de komende vergadering van het
centraal comité (algemeen bestuur) van de Wereldraad van
Kerken, eind maart in Genève.
De Wereldraad is de laatste tijd hevig bekritiseerd omdat in
het openbaar geen kritiek werd geuit op de schendingen van
de mensenrechten in Oost-Europa. Secretaris-generaal Emilio
Castro erkende kortgeleden dat de kritiek op de houding van
de Wereldraad ten opzichte van Roemenië terecht was.
,,Wij waren niet voorbereid op de omwenteling in Oost-Euro
pa," zo erkent een stafmedewerker van de Wereldraad, die
niet bij name genoemd wil worden. Als gevolg daarvan is zo
wel binnen als buiten de Wereldraad een discussie over de rol
van de oecumenische beweging losgebarsten.
Verder concentreert de discussie zich op het argument dat Ca
stro vorige zomer hanteerde, dat de Wereldraad de betrekkin
gen met de lidkerken ter plaatse prioriteit moeten hebben bo
ven kritiek op een situatie in een bepaald land. „Wij spreken
hier niet over de situatie in Roemenië, maar over de kwaliteit
van onze onderlinge betrekkingen," zei Castro vorige zomer.
Zijn voorganger, dr. Philip Potter wees de opvatting af dat de
Wereldraad niet verder mag gaan dan de lidkerken aanvaard
baar vinden. „Wij krijgen onze opdrachten van God. De kern
vraag is of we gehoorzaam aan het evangelie zijn," zei Potter.
De fout van vaders is
dat zij willen dat hun
kinderen hun
zullen aandoen
Bertrand Russell
„Vrijdag eerste
steen nieuwe
klooster
Auschwitz"
KRAKOW Komende
vrijdag of uiterlijk vol
gende week maandag
wordt de eerste steen ge
legd van het gebedscen
trum, dat het omstreden
Karmelietessenklooster
in Auschwitz moet ver
vangen. De bouw zal bin
nen een jaar worden vol
tooid. Dit heeft Stefan
Wilkanowicz, namens de
Poolse regering verant
woordelijk voor de
Auschwitz-affaire, ver
klaard.
De aanwezigheid van de Kar
melietessen in een gebouw
binnen het voormalige con
centratiekamp Auschwitz
leidde tot een dieptepunt in
de naoorlogse verhoudingen
tussen de internationale jood
se gemeenschap en de Rooms-
Katholieke Kerk. Bijna drie
jaar geleden zegden vier hoge
vertegenwoordigers van de
RK Kerk, onder wie kardi
naal Macharski van Krakow
in wiens bisdom de plaats
Auschwitz (Oswiecem) ligt,
een joodse delegatie toe dat
voor 22 februari 1989 het
klooster zou zijn verplaatst.
Toen de RK Kerk zich niet
aan deze toezegging hield,
braken protesten van joodse
zijde uit. Bovendien bleek dat
het aartsbisdom Krakow de
bouwvergunning pas na ver
strijken van de termijn had
aangevraagd. In het heetst
van de strijd liet kardinaal
Glemp, primaat van de RK
Kerk in Polen, zich vorige zo
mer tot antisemitische opmer
kingen verleiden. In eigen
land maakten kardinaal Si-
monis en bisschop Êomers op
merkingen over deze kwestie
die tot scherpe reacties vanuit
de joodse gemeenschap leid
den.
Uiteindelijk wist kardinaal
Willebrands, op dat moment
nog verantwoordelijk voor de
betrekkingen van het Vati-
caan met de joden, een oplos
sing voor het probleem te vin
den. Kardinaal Macharski, die
op zijn aanvankelijke toezeg
ging was teruggekomen, zeg
de alsnog zijn medewerking
aan de bouw van een nieuw
gebedscentrum toe.
Het centrum zal drie gebou
wen omvatten: in het eerste
komen congresruimte, bilbio-
theek, leeszaal, boekhandel en
een koosjer keuken, het twee
de wordt gastenverblijf en in
het derde komen de Karme
lietessen te wonen.
Een internationale raad van
joden, rooms-katholiëken en
vertegenwoordigers van an
dere kerkgenootschappen zal
de activiteiten van het cen
trum coördineren. Het cen
trum is gedacht als een ont
moetingsoord voor internatio
nale en interreligieuze ont
moetingen over de Shoa, de
uitroeiing van de joden door
de nazi's. 1
De bibliotheek zal vooral aan
dacht besteden aan de thema's
strategie, ideologie en psycho
logie van het nazisme. Met
het oog op het 'nieuwe Euro
pa' staat in het centrum ook
vredes- en verzoeningswerk
op het programma.
AMERSFOORT De
rooms-katholieke bis
schoppen hebben nog
geen besluit over een ge
zamenlijk optreden tegen
oecumenische vieringen
genomen. Dat wil niet
zeggen dat ze dat niet
willen, maar zo ver zijn
ze nog niet, zo zei desge
vraagd een woordvoerder
van het RK Kerkgenoot
schap.
Tijdens hun tweemaandelijkse
vergadering maandag en
dinsdag in Amersfoort hebben
de bisschoppen alleen geïn
ventariseerd hoe zij in hun ei
gen bisdom in dat soort situa
ties optrëden. Pas in een later
stadium zullen ze bekijken of
ze een gezamenlijke beleids
lijn kunnnen opstellen.
In december nam de rk pastor
A.J.M. Könter te Enschede
ontslag als priester nadat
hulpbisschop J.A. de Kok na
mens het aartsbisdom Utrecht
hem had laten weten dat ge
zamenlijke eucharistievierin
gen met protestanten in de
oecumenische geloofsgemeen
schap Helmerhoek in strijd
met het kerkelijk wetboek
zijn. In die geloofsgemeen
schap, waaraan Konter was
verbonden, werden sinds ze
ven jaar om de week gemeen
schappelijke avondmaals- en
eucharistievieringen gehou
den.
Het Landelijk oecumenisch
platform sprak daarna de
vrees uit dat oecumenische
vieringen in Purmerend (bis
dom Haarlem), Leiden (bis
dom Rotterdam), Apeldoorn
en Zeist (beide aartsbisdom
Utrecht) ook verboden zou
den worden. Bisschop Bomers
van Haarlem schreef vorige
maand in het bisdomblad dat
hij het „ten zeerste betreurt
dat men her en der toch door
gaat met mengvieringen die
strijdig zijn met de heiligste
overtuigingen van de Kerk".
Ethiek
Volgens de bisschoppen krijgt
de rooms-katholieke leer in
de lessen en colleges gezond-
heidsethiek aan de medische
opleidingen veel te weinig
aandacht.
Het is volgens hen van groot
belang dat het gesprek tussen
mensen uit de gezondheids
sector enerzijds en de RK
Kerk anderzijds op gang
wordt gebracht.
De bisschoppen bleken giste
ren weinig te voelen voor de
oprichting van een medefi
nancieringsorganisatie voor
Oost-Europa. Pax Christi had
de bisschoppen voorgesteld
dit idee van IKV-secretaris
M.J. Faber over te nemen.
Wel schaarden de bisschop
pen zich achter het voorstel
om een Oost Europa-werk
groep op te richten. Hierin
werkgroep wordt ten behoeve
van de rk geloofsgemeen
schap informatie over actuele
ontwikkelingen in de Oosteu-
ropese kerken verzameld en
uitgewisseld.
De bisschoppen zijn ook niet
ingegaan op het voorstel van
Pax Christi bijzondere aan
dacht te schenken aan de po
sitie van de Joodse gemeen
schap in Oost-Europa. Deze
situatie is, zo schreef Pax
Christi aan de bisschoppen,
„tragisch en vol leed, waarbij
niet mag worden vergeten dat
dit leed ook is toegebracht
door christenen, onder wie
rooms-katholieken".
Studentenpastoraat
De bisschoppen hebben het
studentenpastoraat gereorga
niseerd door de statuten van
een landelijke adviesraad
goed te keuren en de moge
lijkheid te openen diocesane
instellingen terzake op te
richten. De reorganisatie
komt voort uit de behoefte
het studentenpastoraat ook op
hbo-studenten te richten.
Deze behoefte is ontstaan
door de recente concentrateis
in het hbo-onderwijs.
Tot dusver was het studenten
pastoraat niet landelijk geor
ganiseerd, behalve in het lan
delijk beraad van rk studen
tenpastores.
De nog op te richten advies
raad heeft onder meer tot
taak de bisschoppenconferen
tie, de plaatselijke bisschop
pen en zo mogelijk de studen
tenpastores te adviseren. Dio
cesane instellingen ondersteu
nen de plaatselijke bisschop in
diens verantwoordelijkheid
voor organisatie en inrichting
van het studentenpastoraat in
zijn bisdom.
De studentenpastores keerden
zich vorig jaar tegen deze
plannen. Volgens voorzitter
H. van Breukelen uit Leiden
houden de bisschoppen te
weinig rekening met de oecu
menische opzet die het stu
dentenpastoraat in veel plaat
sen heeft.
In de adviesraad krijgen zit
ten prof. dr. J.H.G. Giesbers
(voorzitter), drs. J.A. Cels-Of-
fermans, mr. J.H.M. van
Oyen, prof. mr. S.A.M. Stol
wijk, prof. dr. P.H.A.M. Ver-
haegen en vicaris J.G.M.
Zuidgeest.
Midden-Oosten
De bisschoppen onderschre
ven gisteren het standpunt
van de Raad van Kerken over
de dubbele loyaliteit met Is
raël en met het Palestijnse
volk, opgesteld na een bezoek
van een delegatie van de
Raad aan Israël en de bezette
gebieden. De Raad roept on
der op tot 'blijvend zoeken
naar duidelijke en concrete
tekenen van solidariteit met
het Palestijnse volk'. Bij de
werelddiakonaten en de me
definancieringsorganisaties
ICCO en Cebemo wordt aan
gedrongen op extra aandacht
voor de Gazastrook.
In het rapport wordt ervoor
gepleit dat de Raad zich dui
delijker uitspreekt voor de
twee-staten-oplossing. „De
PLO heeft thans de staat Is
raël erkend. De beurt lijkt
aan Israël te zijn om het recht
van de Palestijnen op een ei
gen statelijk bestaan te erken-
Bisschop Bomers van Haar
lem maakte deel uit van de
delegatie.
Onderwijs
De rooms-katholieke bis
schoppen van Nederland heb
ben het Vaticaanse document
uit 1988 over de godsdienstige
opvoeding in de katholieke
school zeer bemoedigend en
inspirererend genoemd. Zij
bevelen de onderwijswereld
bestudering van het document
van harte aan. De aanbevelin
gen zullen voor de Neder
landse situatie worden uitge
werkt.
Dit hebben de bisschoppen op
hun tweemaandelijkse verga
dering besloten. Het docu
ment van de congregatie voor
de katholieke opvoeding is
daarom van belang omdat
enerzijds op rk scholen de be
langstelling voor de katholie
ke identiteit groeit maar an
derzijds het tekort aan vol
doende opgeleide rk gods
dienstleraren zal toenemen,
aldus het communique na af
loop van de bisschoppenver
gadering. Het document laat
de eigenheid van de scholen
en van de RK Kerk onverlet,
maar geeft zeer helder aan
hoe de relaties tussen beide
moeten worden gezien.
Het document wijst onder
meer op de zending van de
kerk het evangelié ook aan
jongeren te verkondigen.
„Naast het gezin biedt de
school aan de katechese niet
te verwaarlozen mogelijkhe
den." Het is volgens het docu
ment de vraag of een katho
lieke school nog het predikaat
rk verdient als ze de eigenlij
ke godsdienstige opvoeding
verwaarloost of hierin af
wijkt.
Vorig jaar konden de Neder
landse bisschoppen geen over
eenstemming bereiken over
een gezamenlijk reglement
voor het rk onderwijs. Bis
schop Gijsen van Roermond
gaf toen een eigen reglement
ROTTERDAM Net als
in zoveel andere steden
heeft katholiek Rotter
dam in de jaren zestig en
zeventig door ontvolking
en kerkverlating zwaar
geleden.
Maar meer dan elders kan er
in Rotterdam gesproken wor
den van een tweede beelden
storm. Die van 1572 ging vrij
wel geheel aan Rotterdam
voorbij, die van de jaren zes
tig en zeventig allerminst. Be
halve zes kerken die door het
bombardement van Rotter
dam in 1940 ten offer vielen,
gingen er na die datum niet
minder dan veertien kerken
verloren. Dat zegt de heer A.
van der Woel, archivaris bij
het Rotterdamse gemeente-ar
chief en inrichter van een
tentoonstelling over „Rooms
Rotterdam". De tentoonstel
ling geeft een indruk van het
kerkenbestand zoals zich dat
na het herstel van de bis
schoppelijke hiërarchie in
1853 kon ontwikkelen en het
leven dat zich daarin en er
omheen afspeelde.
In het dynamisch groeiende
Rotterdam waarvan het per
centage katholieken schom
melde rond een kwart van de
bevolking, verrezen in de eer
ste helft van de twintigste
eeuw veel nieuwe katholieke
kerken. De tentoonstelling
laat de meeste zien. De in
1930 gereed gekomen stijlvol
le kerk van de H. Antonius
Abt aan de Jan Kruijffstraat,
gebouwd door de befaamde
architect A. J. Kropholler,
was als belichaming van een
nieuwe liturgische beweging
in meer dan een opzicht bij
zonder. Van der Woel noemt
de afbraak van deze kerk in
1970 een schandaal. Welis
waar leidden de plannen tot
afbraak bij de overgebleven
kerkgangers tot protest, het
mocht niet baten. Geld voor
de instandhouding van deze
fraaie kerk wilde de gemeen
te Rotterdam niet beschikbaar
stellen.
De kerken die de tweede
beeldenstorm overleefden
werden meestal zeer ingrij
pend maar niet altijd tot hun
voordeel verbouwd.
Voor 1853 waren er in Rotter
dam twee kerken in Water
staatstijl gebouwd, een aan de
Houttuin en een aan het Stei
ger. In 1852 kwam daar nog
een derde kerkgebouw bij aan
de Wijnhaven.
Na het midden van de negen
tiende eeuw was de ene grote
neo-gothische kerk na de an
dere verrezen. Van al deze
imposante kerken die voor en
na de periode van de eeuw
wisseling tot stand kwamen,
zijn er nu nog maar twee voor
de katholieke eredienst in ge
bruik: de H. Hildegardis aan
de Hildegardisstraat en de H.
Lambertus aan de Oostzee
dijk. Deze twee laatste kerken
zullen, aldus Van Woel, als
laatste overblijfsels van een
vroegere bouwstijl in de ar
chitectuurstad Rotterdam ze
ker bewaard moeten blijven.
Een terrein waarop katholiek
Rotterdam zich zeker niet on
betuigd liet, was de pers. Het
in 1868 opgerichte weekblad
De Maasbode, na enige decen
nia omgezet in een dagblad,
wist zich na een moeizaam
begin naast de Amsterdamse
katholieke krant De Tijd een
grote, landelijke lezerskring
te verwerven. In 1959 ging
het blad een fusie aan met De
Tijd.
Naast de ontwikkeling van de
kerkenbouw komen in de
tentoonstelling ook onderwer
pen aan bod als de doop, het
huwelijk, het gezin, de kloos
ters, priesterwijding, kind-
heidsprocessies, de missie, het
ziekentriduüm, de kerkelijke
uitvaart, het jeugdwerk. Het
is grotendeels het beeld van
de pre-conciliaire RK kerk
dat hier de revue passeert. Op
de ontwikkelingen na het
De bijna voltooide, uit 1930 daterende kerk van Kropholler
aan de Rotterdamse Jan de Kruijffstraat. foto: polygoon
concilie wordt voornamelijk
geduid door middel van de
benoemingen van de bischop-
pen Simonis en Bar.
Rotterdam is tot en met 28 fe
bruari van dinsdag tot en met
zaterdag van 11.00 tot 16.00 te
bezichtigen in de Archiefwin
kel aan de Coolsingel 89 (ge-
tentoonstelling Rooms bouw Bank Mees Hope).
ANC-
predikant
op tournee
Bijna bezwerend
lijken de gebaren
van ds.
Fumankelia
Cqiba uit Zambia,
de ANC-
geestelijke. Hij
sprak in
Indianapolis, op
een bijeenkomst
van christelijke
kerken. De
predikant droeg
onder meer het
ANC-standpunt
uit dat hoe meer
economische
sancties tegen
Zuid-Afrika, hoe
moeilijker het
voor het ANC zal
zijn om te werken
aan de
democratie in het
land.
DRIEBERGEN De
manifestatie De arme
kant van Nederland, die
onder auspiciën van de
Raad van Kerken en
DISK (bedrijfspastoraat)
op 19 mei in Den Haag
plaats vindt, zal ook op
komen voor de etnische
minderheden.
Tijdens een voorberei
dende studiedag in Drie
bergen werden allerlei
aanbevelingen geformu
leerd door vertegenwoor
digers van migrantenor
ganisaties en kerkelijke
werkgroepen.
Rabbae noemde de individua
lisering en de toenemende
anonimiteit twee „heel slech
te" tendensen in de samenle
ving. Het concept van een.
zorgzame samenleving, voort
gekomen uit het CDA, bevat
te „waardevolle elelementen"
en was voor hem in principe
bespreekbaar. Maar deze ge
dachte is echter ontmaskerd
als een bezuinigingsmaatregel.
Hetzelfde zal, zo vreest Rab
bae, met het begrip sociale
vernieuwing geschieden.
In de aanbevelingen wordt
onder meer gepleit voor actief
en passief kiesrecht op alle ni
veaus. Na vijf jaar verblijf in
Nederland dient de rechtspo
sitie van allochtonen gelijk te
zijn aan die van autochtonen.
Ook moet de wet gelijke be
handeling worden ingevoerd.
Ook m'ag het inkomen niet
door remigratie en emigratie
worden aangetast. De in Ne
derland geldende uitkeringen,
inclusief de bijstand, dienen
bij remigratie te blijven gel
den. Ieder dient na terug
keer naar het land van her
komst de mogelijkheid van
terugkeer naar Nederland te
behouden.
Het cao-conflict dat vandaag in de bouw is
een algemeen stakingsparool van de Bouwbonden
FNV, heeft een inzet waarvan nog maar moet woi
wacht of die op de bouwplaatsen inderdaad brede
ondervinden. Het gaat ditmaal niet om meer gel(
loonzakje, maar om meer atv. Een staking dus voel
werken. En daarmee betrekt de bouwsector een posif
de reeks van recente cao-schermutselingen best urf
worden genoemd.
In vrijwel alle bedrijfstakken zijn tot nu toe bij di-
handelingen over de nieuwe collectieve arbeidsover
sten eisen gesteld - en in een groot aantal gevaller
dels gehonoreerd - die in de eerste plaats een vei
van het netto besteedbaar inkomen tot doel hebben,
tere werkweek is allang geen 'hot item' meer. Dee
de meeste werknemers vinden dat ze inmiddels gen
tijd hebben, deels ook omdat ze er weinig op vertroi
nóg korter werken en het daarbij behorende beper
de looneisen een positief effect op de werkgelegenhe
MEER geld werd enkele weken geleden daarom oo
komst van het cao-akkoord in de metaalindustrie,
die alom wordt beschouwd als toonaangevend voor
ge bedrijfstakken. Meer geld was ook het bod van d
werkgevers, die gisteren nog eens duidelijk maaktei
allang een 'prima akkoord' zou zijn geweest als de bo
kwestie van de atv niet zo op de spits hadden gedre
Nu de bouwbonden toch de strijd om één uur per w
ter werken tot inzet van de staking hebben gemaal
ven zij zich op bijzonder glad ijs. Het actiedoel spree
uit een minderheid van de bouwvakkers aan. Daarm
de bonden het risico dat de stakingen verlopen. De
vers zullen daar handig op inspelen, door steeds opr
benadrukken dat zij het gesprek over meer geld gr;
den willen hervatten. En uiteindelijk zal het daar i
wel op moéten uitlopen.
De partijen in het conflict doen er goed aan op zo li
gelijke termijn toch weer met elkaar aan tafel te gaa
voor een open gesprek dat tot een compromis moet le
een bedrijfstak waar het gebrek aan gekwalificeerde
den dermate groot is als in de bouw, is het niet reëé
beren een nog kortere werkweek via dit soort harde
te dwingen. Aan de andere kant kunnen de werkgei
nu nog de helft van de atv-rechten verplicht in de s
riodes inroosteren, hun mensen wellicht best wat m(
heid bieden in het opnemen van hun extra vrije tijc
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingez>
stukken te bekorten.
Rekeningrijden
Om de automobilist uit zijn
voertuig te krijgen, wil minis
ter Maij het zogenaamde reke
ningrijden invoeren. Daarvoor
is een systeem nodig dat zeker
360 miljoen gulden kost, maar
dat ook nog wel 'enkele hon
derden miljoenen' duurder'
kan uitvallen. Jaarlijks komt
daar dan nog eens een bedrag
van 65 miljoen aan kosten bij.
Zou het niet veel zinniger zijn
om met al dat kostbare geld
het openbaar vervoer te ver
beteren? Want dat daar nog
het nodige aan mankeert is
wel duidelijk. Velen immers
zijn genoodzaakt met de auto
naar het werk te gaan omdat
er geen tram-, trein-, of bus
verbinding is naar bijvoor
beeld de polder waar hun be
drijf is gevestigd.
W.J. Meerveld,
LEIDSCHENDAM.
Rekeningrijden (2)
Minister Maij-Weggen hoort
niet in een democratie thuis.
De bewindsvrouw dreigt de
prijs van benzine te verdubbe
len indien haar heilloze plan
nen om het rekeningrijden in
te voeren de Kamer niet pas
seren. Een dergelijke opstel
ling is met geen andere kwali
ficatie aan te duiden dan met
het fraaie woord chantage.
Overigens past het idee van
het rekeningrijden weer
prachtig in het beleid van soci
ale herverdeling van ons heer
lijke kabinet. Opnieuw is het
Jan met de Pet die relatief (en
misschien ook wel absoluut) de
zwaarste tol moet betalen.
Kijk, ik heb niks tegen vrou
wen in de regering, maar zo'n
Maij-Weggen is natuurlijk
geen reclame voor het 'zwak
ke' geslacht.
P.M. van Vonderen,
VOORBURG.
Rekeningrijden (4
Natuurlijk moet er iei
ren om de opmars van
te stuiten. Daarover
geen twijfel meer. M
idee van rekeningri
strijdig met de beginsi
de vrijheid, die hier I
zo hoog in het vaand(
Mensen die een auto
moeten de vrijheid hel
zelf te kiezen tussen
bruik van de auto en hl
baar vervoer. Het rekej
den is een zwakke
mensen tot de laatstge
keus te dwingen. Norn
zijn het openbaar ver
voordelig en aantrekk
maken dat de vrijwillig
eenvoudig is. Let wel:
geval wordt de auto
ook veel duurder, maa
ge maatregelen als die
Maij-Weggen nu wil 1;
zijn dan helemaal niet
J.P. v.d. Burcht,
RIJSWIJK.
File-probleem
Minister Maij-Weggen,
ik in onze krant, wil he
onder invloed streng
ken. Terecht natuurlijl
waarom wachten to
overtredingen? Gelijk
eerste constatering een
niet in je auto rijden
fikse boete. Ook het
rijden aanpakken? Pri
forse kilometeroverscl
gelijk een maand niet
auto. Rekening rijden
echt overbodig, want v)
heb je dan geen last mj
D. de Bruin,
DELFT.
Geen krant ontvangen B(
18.00 en 19.00 uur, zaterdag
14.00 en 15.00 uur, telefoo
122248 en uw krant wordt n(j
de avond nabezorgd.
fieidae (Sowuvnt
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933.
Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u.
Nabezorgirig
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18:00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girok
per maand f. 24,85 per maand f.
per kwartaal f 74,10 per kwartaal
per jaar f. 284,50 per jaar f. 21
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswi
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050