[eronique pronkt met e veren van anderen Hartzeerheeft diepgang surfplank Veiling in Moskou van werk Jan Makkes Vurige Johnny Clegg A(^ST RTV/ Ccidóc Cywvant WOENSDAG 14 FEBRUARI 1990 PAGINA 15 ^ïiaturen van koningin éiitrix in Mauritshuis J'jAAG Een collectie van 700 miniaturen, eigendom van jnklijke familie, wordt begin volgend jaar geëxposeerd in s üritsnuis. Voor zover valt na te gaan, is dit de eerste keer jjëschiedenis dat uit koninklijke kunsteigendommen een stelling wordt samengesteld. De collectie omvat voor een Qll ivoor geschilderde mini-portretschilderijen van veel be- eeventiende en achttiende eeuwse schilders. Als een van .^'topstukken wordt beschouwd een werkje van de Duitse Hans Holbein, dat het portrtet van een onbekende man 1 tt. De collectie van koningin Beatrix is, na die van de '8 koningin Elizabeth, de grootste van de wereld. Met deze ■"je van miniaturen komt koningin Beatrix tegemoet aan utilvuldig herhaald verzoek, kunstschatten uit de konink- infleizen tentoon te stellen in Nederlandse musea. Om vei- lsjredenen is thans gekozen voor de miniaturencollectie in b^gse Mauritshuis. (Van onze correspondent Alexander Münninghoff) MOSKOU „Mijn inspi ratie komt van binnenuit en van bovenaf", licht de Velserbroeker kunstschil der Jan Makkes (52) toe, als de verslaggeefster van de Moskouse televisie hem naar zijn kunstzinnige drijfveren vraagt. „Het is een hoge opdracht die ik met plezier vervul", be sluit hij na enig veelbete- kend stilzwijgen. We 'staan in de Manege, het enorme gebouw van de oude keizerlijke stallen in Moskou, de meest prestigieuze tentoon stellingsruimte van de Sovjet- Unie. Makkes geeft grif toe dat hij flink aan de weg heeft getimmerd om in Moskou op de voorgrond te kunnen tre den. Pas na drie jaar corres ponderen en onderhandelen kreeg Makkes toestemming om zijn doeken naar Moskou te brengen, uiteraard op eigen kosten. Die beliepen al met al bijna twee ton, en daarvoor kreeg hij een renteloze lening van Sporthuis Centrum-mag naat Piet Derksen, onder voorwaarde dat die een mil joen exemplaren van het Lu cas-evangelie, verlucht met enkele illustraties van Mak kes, in Moskou kon slijten. Makkes, zelf ook diepgelovig, wist dat eveneens bij de Sov jetautoriteiten rond te krijgen. „De eerste 200.000 exemplaren van de Makkesbijbel zijn al verkocht en vier vrachtauto's met de rest zijn onderweg", verzekert Makkes. Om Derksen terug te betalen werd afgesproken dat een deel van zijn werk geveild zou worden in de Manege. Voor roebels, die door Derksen a raison van een gulden per stuk zouden worden teruggewisseld (de officiële koers is ƒ3,40) en van de schuld zouden worden afgetrokken. Wat er meer dan die twee ton uit de veiling zou komen, zou geschonken wor den aan het Sovjetfonds voor Liefdadigheid en Gezondheid. De veiling gisteren bleek ech ter geen succes. Makkes was in de voorafgaande weken al door menig diep dal gegaan. Beloofde vervolgexposities wa ren door de Russen geannu leerd, enkele doeken waren op raadselachtige wijze verdwe nen, net als een flinke stapel in eigen beheer uitgegeven biografieën van de gedreven kunstenaar. En op de veiling kwamen maar dertig mensen af. Ook stak het de Noordhol lander, dat het echtpaar Gor- batsjov niet op de opening in de Manége was gekomen. De overhandiging van een schil derij kon zodoende geen door gang vinden. „Tja, die oorlog in Azerbeidzjan, die heeft roet in het eten gegooid.", meent Makkes. Meer reden tot vreugde bood de aanblik, vier weken lang, van de geweldige rijen belangstellenden voor de Manege. Maar in hetzelfde ge bouw was echter ook een foto expositie en een tentoonstel ling van de jonggestorven Sov jetschilder Vasiljev te bezichti gen. De veiling van gisteren gaf wellicht een aanwijzing waar de grootste belangstelling van het publiek al die tijd naar was uitgegaan. Het was be paald een opluchting, dat een meneer met een baard hele maal op het eind drieduizend roebel (meer dan een gemid deld jaarsalaris) bleek over te hebben voor een zicht op het religieuze centrum Zagorsk. In allerijl besloten de organisato ren nog een tweede herkan singsveiling te houden in april, als de expositie ook in Lenin grad in Kiev is geweest. Zodat Makkes alsnog de schuld kan terugbetalen aan Piet Derk- JURE DRUIVEN VAN EEN AALSMEERSE TRAGI - KOMEDIE t op 4-»how". Amuaements- yp ma. Veronique om 19.55 :nfn,dafl- 1£jMEER In Studio eljeer herinnert niets ijiaan de multi-media- Iuinen van Joop van :e£nde. De grote bor- lxin TV 10, die de bui- ^rit van het enorme _ex sierden, zijn ver- 2n en Joop zelf wil niet meer worden n op zijn gekoes- (idee met die televi- der uit te groeien !n Europees media- fcat. niet mijn feest, maar Veronique. Ik wil lie- eiiet meer in de publici- at hij weten. Het is al- idré van Duin die geen >r de mond neemt en ljoenenpubliek laat we- Veel gekost, nooit ?ei Aalsmeer vormde dag het decor van een eiimedie, die voor een I0l>rm kreeg in het show- t pima „De zet 'm op 4- jet In het opgezwollen Kjruik dat we van Vero- iwend zijn en dat zonder 'ijthroom is overgenomen e#eronique was het een igjwaardige dag. Toch ide druiven voor velen eiler zuur zijn geweest. Al ctlevisie-persoonlijkheden Un bewuste keuze voor nidie nu (min of meer ge sden) bij Veronique on- s i hebben gevonden. De i ön een Europees publiek nkbaar sterker dan die ïiederlandse kijkers. Andrè van Duin in de „Zet 'm op vier show". Van Duin gaat bij Veronique verder met zijn eerder bij de TROS uitgezonden serie „Jaap Aap". Joop van den Ende die eerst hoofdrolspeler was, maar nu vrijwillig voor de coulissen heeft gekozen: „Het is een be langrijke dag voor mijn be drijf, want na maanden zijn we weer fijn aan het produce ren. We hebben bewust voor Veronique en daarmee de moedermaatschappij CLT ge kozen. Het is een bedrijf dat een groot deel van de Europe se markt bestrijkt, waardoor mijn produktie-maatschappij de mogelijkheid krijgt zijn drama-produkties en showfor mules ook aan andere landen te slijten. Nederland alleen is te klein. Joop van den Ende Produkties wil internationaal werken en straks vijftig pro cent van de omzet op de inter nationale markt halen. Een eerste stap is de samenwerking met CLT en een Amerikaanse producent. We gaan een vier delige drama-produktie ma ken over de laatste tien dagen 'van de Roemeense dictator Ni- colae Ceaucescu, dat een jaar na zijn dood op het scherm moet verschijnen. En met het Amerikaanse NBC ben ik nog steeds aan het onderhandelen. De besprekingen gaan in volle vaart door". Lex Harding De grote afwezige tijdens deze „gedenkwaardige dag" was Veronique-directeur Lex Har ding. Zou hij definitief het bijl- tje erbij neer hebben gegooid? „Nee hoor", laat de van Joop van den Ende Produkties naar Veronique overgestapte pers voorlichter Ad Everaars we ten. „Hij komt een al maanden geleden gemaakte afspraak na als jury-lid op te treden tijdens een groot festival. Lex zit mo menteel in Moskou". Wel aanwezig is Veronique's programma-directeur Ruud Hendriks. Hij vertelt dat vijf entwintig procent van de tele foontjes die bij zijn bedrijf bin nenkomen van woedende schotel-kijkers zijn. Nee, op de programma's hebben ze niets aan te merken, wel op het feit dat ze een deel van de uitzen dingen niet kunnen volgen omdat ze, vanwege de rechten, moeten worden gecodeerd. Hetzelfde lot is „Wedden dat..." van Jos Brink bescho ren, dat vanaf vrijdag bij Ve ronique wordt uitgezonden. Maar: „Er zijn decoders in de maak. De prijs ervan bedraagt 199 gulden en reken maar op vier weken levertijd", laat Hendriks opgewekt weten. Ooit gedoodverfde concurren ten schudden elkaar met een brede glimlach de hand. Ook Barrie Stevens, Henny Huisman en Jacques d'Ancona, die samen verantwoordelijk zijn voor de „Mini playback-show". FOTO: ANP zij zien de humor wel (een beetje) in. Wie had een paar maanden geleden ooit kunnen denken dat Veronique een meer dan drie uur durend pro gramma zou opnemen in de studio van Joop van den Ende en dat deze man zou fungeren als stemmingmaker voor deze produktie? En dan al die door Van den Ende in Hilversum wegge kochte programma-makers. Ze kozen uiteindelijk toch eieren voor hun geld. Tineke, die dacht bevrijd te zijn van haar Veronica-verleden, vindt Lex Harding nu niet naast, maar boven zich. Voordeel voor Ti neke, die een eigen kamer heeft in Studio Aalsmeer (op gefleurd met haar naam en een paarse bloem op de deur), is dat ze nu zowel op zaterdag- als zondagmiddag tussen vier en zes uur het scherm vult. Ze opent in de show haar eigen huwelijksbureau, al heet het anders en ze heeft natuurlijk een kookgast. Kroepoekje Hans van der Togt, die vond dat hij bij de AVRO niet ge noeg mogelijkheden kreeg om zich te ontplooien, komt op de Luxemburgse satellietzender dagelijks op het scherm. Hij mag de deelnemers van het weinig verheffende spelletje „Rad van Fortuin" gelukkig maken en Sandra Reemer is niet langer Jos Brinks kroe poekje maar leidt vanaf veer tien april acht weken lang on bekend talent naar een glans rijke carrière in „Showmas- ters". Brink, die met „Wedden dat..." al op de Belgische com merciële zender VTM straalde, verwijst in zijn aandeel tijdens de gala-voorstelling van Vero nique ook nog even naar het mislukte project van Joop van den Ende. Hij komt op met: „Welkom bij TV10..." kijkt vervolgens naar de coulisse en vraagt dan „en hoe ging het dan ook alweer, Joop". „De zet 'm op 4-show" is de „sterrenparade" van Veroni que, een soort open brief naar de adverteerder: kijk eens wat een (bewezen) publiekstrek kers wij hebben. Koos Poste- ma, die wekelijks drie pro gramma's gaat maken: op maandag „Klasgenoten", op woensdag „De keus van Koos (een soort portrettengalerij) en op vrijdag een talkshow, wordt in de schijnwerpers gezet met „He is mr. television". Simone Kleinsma zingt met orkaan kracht ..She's a maniac", waarna het publiek wordt toe vertrouwd dat ze binnenkort een aantal tv-shows gaat ma ken voor Veronique en Henny Huisman of was het Henny Huilman, die kinderen weer voor sterren laat doorgaan in de „Mini playbackshow", geeft in het enige rechtstreekse deel van de gala-voorstelling, het „Zet 'm op 4-spel", een paar auto's weg aan mensen die een vier op hun raam hebben ge plakt. Ron Brandsteder, die vanaf september een aantal shows gaat maken voor Veronique, slaat zich bekwaam door zijn gedeelte van het programma heen en zingt met zijn oude schoolvriendin Willeke Alber- ti een duetje. Wessel van Die pen komt opdraven om te ver tellen dat „Countdown" vanaf zaterdag „Countdown over Europe" heet. In het streven steeds meer ei gen en eigentijds drama te brengen is „Spiikerhoek" bij Veronica weggekaapt. Het is een van de vele voorbeelden dat Veronique vooral pronkt met de veren van anderen. Voor een zender die vieren twintig uur per dag in de lucht is, wordt er weinig tot niets gedaan aan het ontwikkelen van talent of het verzinnen van nieuwe programma-for mules. De commerciële zender brengt materiaal dat zijn suc ces inmiddels heeft bewezen of grijpt terug naar oude succes formules als „Flipper" en „De Fabeltjeskrant" „Jaap Aap" van André van Duin zegevier de eerder bij de TROS, het succes van „Wedden dat. be gon bij de AVRO. De eerste „Showmasters" was bij de NCRV te zien en „De Sound- mix-show" en de „Mini Play backshow" vonden een miljoe nenpubliek bij de KRO. Prijzen Voor de deelnemers van de niet uitgezonden „Rad van Fortuin"-afleveringen, had Joop van den Ende een ver heugende mededeling: ieder een krijgt zijn prijzen. Van de veertig inmiddels opgenomen programma's kunnen er zeven niet worden uitgezonden. Vol gens Van den Ende vanwege problemen met de Europese regelgeving, anderen weten echter dat het TVlO-vignet er niet kon worden uitgeknipt. Iedere deelnemer krijgt behal ve zijn prijzen ook een video band van de uitzending. HANS PIËT ejEREN MOETEN N OMGAAN MET 9ELDOPTV e Uit verschillende teken blijkt dat onge- helft van mensen met ;n geweld op televisie als bleem ervaren. De Ver- Pedagogen voor de t tuigt zich op een sympo- iterdag in Utrecht over v oed van televisiegeweld leren. an de sprekers daar is Vooijs, docent aan de ep algemene pedagogiek universiteit in Leiden, [j nd van eigen en Ameri- j onderzoek concludeert t kinderen niet afge- d moeten worden van e op de buis, maar geleerd j forden er kritisch mee n gaan. Gebeurt dat niet v iden ze inderdaad kun- nken dat geweld een uit- j le manier is problemen v ossen. Vooijs kiest niet et weren van geweld van I omdat het onderdeel is -tt leven. Maak kinderen 1'k dat de gevolgen van ernstiger zijn dan wat wordt gesuggegeerd, zo [hij. kis van onderzoek is les- pal ontwikkeld voor de landse School Televisie. I bekijken van dat mate- itfrkenden kinderen dat tv- IJ een ongeloofwaardig lij van de werkelijkheid iteft. Onderdeel van het J was mensen aan het te laten die in werkelijk- !^et geweld te maken heb- 1 had en daar nog onder i gaan. Met de beelden p t Jeugdjournaal toonde 1 sraëlische soldaten die -'illig de arm braken van lestijn heeft Vooijs geen „Als het maar in een lader gebracht wordt. ZINGEN EN DANSEN OM ZORGEN TE VERGETEN Concert Johnny Clegg. Met Johnny. Clegg (zang, gitaar), Derek de Beer (drums, zang), Keith Hutchinson (toetsen, saxofoon, zang), Steve Mavuso (toetsen, zang), Solly Let- waba (basgitaar, zang), Dudu Zulu (percussie, zang) en Mandisa Dlan- ga (zang). Vredenburg, Utrecht. Gis teravond. Dat het concert van John ny Clegg, de Zuidafri- kaanse antropoloog/musi cus met een Brits pas poort, een feest zou wor den, stond eigenlijk al van te voren vast. Zijn fusie van westerse rockmuziek en Afrikaanse ritmes heeft immers het tempe rament van een Spaanse danseres. Bovendien speelt zijn groep Savuka met een intensiteit, die doet vermoeden dat het om strijders gaat, die zich klaar maken voor een volgend treffen. Er waren gisteravond in het Utrechtse Vredenburg precies twee nummers nodig om deze „strijd" tussen groep en pu bliek in alle hevigheid te laten losbarsten. In de een uur en veertig minuten (inclusief drie toegiften) die daarna nog volg de, zette Clegg de zaal in vuur en vlam. Het concert was een bekoorlij ke combinatie van opwinden de muziek en hypnotiserende dans. Laatstgenoemde is voor al te danken aan de Zulu in Johnny. Deze wordt wakker geschud als hij eenmaal op het podium staat. Wat dan ook volgde, was een wonderlijk schouwspel. Cleggs verrichtin gen zijn echt fascinerend om naar te kijken, maar roepen ook de vraag op waar deze man zo'n uithoudingsvermo gen vandaan haalt. Want on danks heel wilde sprongen en vreemde danspasjes, waarin bijgestaan door een deel van zijn groep, leed zijn zang niet onder deze uitbarstingen. De show van Johnny Clegg Séwuka was trouwens hele maal perfect in opbouw en uit voering. Clegg had ervoor ge kozen de graad van opwinding bij zijn' publiek langzaam te verhogen. Dat gaf hem ook de mogelijkheid de wat zwaarde re kost af te wisselen met lich ter materiaal, ofwel als de tekst in het ene nummer de absolute hoofdrol speelde, ging het in een volgende compositie vooral om de muziek. De zang (in de laatste toegift a capella), was veelal prachtig van op bouw en (soms) geënt op de stammenzang van de Zulu's. Zo speelde Clegg een zingend vraag- en antwoordspel met zijn groep, maar maakte hij ook gebruik van de mooie donkere grondtonen van zijn mannelijke begeleiders om zijn soms vederlichte vocalen er overheen te laten fladderen. Het concert was natuurlijk niet alleen een muzikaal ge beuren. Clegg verbond de ge beurtenissen in Zuid-Afrika met zaken die hadden plaats gevonden in Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog en werd soms even de politieke activist, echter zonder te preken. Het optreden was vooral een zang en dansfestijn, dat ieder zijn zorgen even deed vergeten. Johnny Clegg Savuka speel de een strakke set, die jammer genoeg slechts minieme ruimte FOTO: PR liet voor improvisaties. Cleggs materiaal is echter bovenal tijdloos en juist dat maakt hem voor een groot publiek toegan kelijk. Een keer in Ahoy' zou Johnny Clegg dan ook niet misstaan. HANS PIËT 99 Monique van de Ven, Thorn Hoffman en anderen spelen „Hartzeer" van Beth Henley. Vertaling: Saskia van Basten Batenburg en Judith Hees. Regie: Frans Weisz. Decor: Jos Groenier. Gezien in de Leidse Schouwburg op 13 februari. Herha lingen daar op 17 en 19 februari. Op 16 en 17 maart in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Een erg filmachtig gezel schap is verantwoordelijk voor „Hartzeer", een Broadwaystuk van Beth Henley. De filmwereld heeft zelfs in Nederland nu eenmaal meer glamour - dat de film hier artistiek op een veel lager peil' staat dan het theater heeft daar niets mee te maken - en dus veroorzaakt het enige opwinding om film kanonnen als Monique van de Ven en Thom Hoffman op de planken te kunnen zien. En als ook nog een gewaardeerd filmregisseur als Frans Weisz („Havinck", „Leed vermaak") de regie voert, is er helemaal reden tot een meer dan gebruikelij ke nieuwsgierigheid. In „Hartzeer" spelen drie zus sen. Een pakte alle mannen die ze pakken kon, een juist niet en die is zielig (ze heeft dus ook een bril), en een heeft zojuist haar man doodgescho ten. Dan is er nog de betwete rige nicht, de advocaat en een ex van de soeur fatale (de laat ste twee zijn Thorn Hoffman). Verder ligt er een opa op ster ven, heeft moeder vroeger zelfmoord gepleegd, overlijdt er een lievelingspaard en belt de zielige haar bijna eerste vriendje eerst niet en dan toch. Om de zussen gaat het. Steeds als er een in een extreme stemming is, komt er een an der met een tegengestelde emotie. Dat sleept zich zo voort tot het einde. Maar lang voor het zover is hebben de drie zussen (Judith Hees, Mo nique van de Ven en Saskia van Basten Batenburg) zich weten te presenteren als drie volkomen oninteressante trut ten. De enige vraag die rest is: waar ging het mis? Het stuk ken ik niet in het Amerikaans, en evenmin de film die ervan is gemaakt. Het kan zijn dat er bij de vertaling een bedrijf vergeten is en de rest door elkaar is geraakt. Dat zou wel wat verklaren van het gebrek aan lijn en spanning en het abrupte einde. Ook kan het dat de vertaalsters het Amerikaans niet machtig zijn, maar misschien staan de vele ortzinnige herhalingen ook in de tekst. Dat ook het Neder lands moeilijk voor hen is, blijkt uit dialogen waaruit alle logica zoek is als „Ik heb een persoonlijke vete met hem uit te vechten!" -..Een persoonlij ke vete?" -,,U slaat de spijker op zijn kop." Spectaculair is ook de graad van onnatuurlijkheid die wordt bereikt door spelers die de minste toch niet zijn. Zo veel onecht toneel hebben we sinds het verscheiden van de Haagse Comedie zelden meer mogen meemaken. En dat komt niet door het feit dat de filmacteurs de planken niet gewend zijn. Van de Ven speelde eerder verdienstelijk in de Nederlandse versie van „Insignificance", en ook Hoff man doet het niet voor het eerst. Misschien heeft filmregisseur Frans Weisz uitgevaardigd dat acteren op het toneel veel gro ter moet dan in de film. Daar is wat van waar. de mensen op de achterste rij kunnen niet inzoomen. Maar dat betekent nog niet dat alle gebaren en kreten volledig synthetisch hoeven te worden en subtili teit een doodzonde is. Dan blijft er niets over dan theater met de diepgang van een surf plank. DICK VAN TEYLINGEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 15