ten feest van vreugde en angst jet symbool is vrij Behoedzame euforie in hoofdkwartier ANC Vrijheidsmars is niet te stoppen AVONTUREN VAN KAPITEIN ROB P^TENLAND CeidóeSou/uwt MAANDAG 12 FEBRUARI 1990 PAGINA 5 (Van onze correspondente Gaye Davis) jKA Terwijl Nelson Mande- gisteren opmaakte voor het k uit de Victor Verster gevan- I verzamelden zich duizenden h^Bters daar vandaan leden van zi/rikaanse Nationaal Congres in >ncgschap in een grote hal in het neiriegebied van Lusaka. Onder deftïe licht van televisielampen lic|n zij in hun handen en zon- j|ïn bekend vrijheidslied: „Ro- la Mandela, freedom is in jft^iands": de vrijheid is in je 'edn, Nelson Mandela. Mf erfenkomst was in alle haast georga- >eri niet in de laatste plaats om de in- eh__ ternationale pers zoet te houden, die steeds ongeduriger werd als gevolg van de schijnbaar geringe respons op de nieuwe ontwikkelingen van de kant van een be weging op de drempel van een nieuw tijd perk. Buiten de hal wemelde het van de, door antieke taxi's naar de geheime plaats van bijeenkomst gevoerde, buitenlandse tele visieploegen en journalisten, wachtend op iets, om het even wat, wat hun aanwezig heid daar zou kunnen verklaren: dat de secretaris-generaal van het ANC, Alfred Nzo, op het programma stond, was hoop gevend en genoeg reden om te blijven wachten. Het gezang was echter nog maar nauwe lijks weggestorven of een mededeling werd gedaan die die hoop de grond ins loeg: Gehoopt was, zo zei ANC-woord- voerder Tom Sebina, dat een aantal hoge leiders de bijeenkomst zou bezoeken, maar er was bericht gekomen dat zij „el ders" waren. „Communicatieproblemen, transportproblemen en het regenachtige seizoen" hadden de organisatie van een formele viering van Nelson Mandela's vrijlating parten gespeeld. Sinds eind jaren zeventig bestaat het hoofdkwartier van de bekende vrijheids beweging uit een verzameling van verval len, lage gebouwen, weggestopt in een met afval bezaaid achterstraatje vlakbij de hoofdweg van de Zambiaanse hoofdstad. De afgelopen week had de beweging te kampen met telefoonlijnen die buiten werking waren geraakt door de seizoens gebonden stortbuien: urenlang werd ge probeerd contact te leggen met de ballin gen van het ANC verspreid over de 36 di plomatieke posten in Europa, Scandina vië, de Sovjetunie, Japan en Australië. Vergelijkbare problemen waren er ook bij de communicatie met de in het buitenland gestationeerde leden van het 34 man ster ke Nationaal Uitvoerend Comité. Hun te rugkeer is vereist voor een cruciale, bui tengewone vergadering van het besluit vormingslichaam die deze week moet be ginnen. De agenda van de vergadering, die bijeen geroepen was vlak na de legalisering van het ANC anderhalve week geleden door president van Zuidafrika F.W. de Klerk, is in alle haast bijgesteld: Het Comité moet zich kunnen concentreren op de belang rijkste vraag waarmee het ANC zich nu geconfronteerd ziet. Dit is de vraag hoe de organisatie, die zich zo lang in dienst ge steld heeft van clandestiene activiteiten binnen Zuidafrika zichzelf moet herstruc tureren in een massale volksbeweging die vrijelijk binnen de Zuidafrikaanse gren zen opereert. Het is noodzakelijk dat het ANC zo snel mogelijk bovengronds aanwezig is „thuis", in Zuid-Afrika. Verwacht wordt dan ook dat de kwestie van de terugkeer van de ballingen een belangrijke plaats zal inne men op de agenda van de vergadering. De kwestie wordt bemoeilijkt doordat De Klerk de leden van het ANC slechts een gedeeltelijke amnestie heeft toegezegd: een anmestie die diegenen uitsluit, die .veroordeeld zijn wegens of beschuldigd zijn van gewelddaden in naam van de be weging Het ANC zal waarschijnlijk niet afwijken van de voorwaarden die zijn ge steld in de Harare-verklaring, de blauw druk van het ANC voor onderhandelin gen: vrijlating van alle politieke gevange nen en de totale opheffing van de nood toestand. Ondanks de euforie over de ontwikkelin gen van de afgelopen twee weken, stelt het ANC zich dus behoedzaam op. Pallo Jordan, hoofd van informatie en publici teit van ANC: „We willen dat De Klerk ingaat op de voorwaarden van de Harare verklaring. Tot dusver heeft De Klerk de verklaring behandeld als een „smorgSs- brod", een uitgebreid voorgerecht: hij proeft de gerechten die hem lekker lijken en laat de andere staan". van de voorpagina) Ast AD Op het Int dat Nelson en ie Mandela gister- ^Jag hand in hand de van de Victor Ver- evangenis uit lopen, an op honderden "een in Zuid-Afrika ^Jme feesten en op- et ]n. Vooral in de woonsteden gaan hinensen toy-toyend ^aide straten. De toy de specifieke stamp s/an de zwarte Zuid- rtpen. eNe vreugde is niet alge- jDe reacties weerspiege- (euforie aan de ene kant; begrip en de angst aan arWe zijde. Zelden ook zal ai\deeldheid binnen de gemeenschap duidelij- jn geweest dan gister- rï. Een deel van de blan- a ert het feest van de be- |r*jg met de zwarten mee. ïeTn verbijten zich, thuis 1 ftraat, over de gebeurte- eiVan de afgelopen dagen. )Xfcrijpelijk dat ze hem la- Hin", zegt een zakenman aclannesburg hoofdschud- °lZe hebben mij m'n hele n verteld welk kwaad fei)a vertegenwoordigt. Ik wJoit anders geweten dan in de gevangenis thuis- ?'Dan zie je hem opeens i president glimlachend afoto, alsof het twee gelij- Grote vreugde in het stadion van Soweto: Mandela is vrij. ken zijn. Een dag later loopt hij vrij rond. Daar snap ik niks Het is veel Zuidafrikanen nog niet duidelijk of president De Klerk in snel tempo een welo- niek. „We zijn ons allemaal bewust dat hier geschiedenis geschreven wordt. Het is ver bazingwekkend om die grijs aard hand in hand met zijn vrouw over straat te zien lo pen. Hij ziet er opmerkelijk verwogen plan ten uitvoer goed uit. Ik was best nieuws- brengt of dat hij handelt in pa- gierig naar zijn uiterlijk, want hij was 27 jaar niet in het openbaar verschenen. Hij ziet er sterk uit, ondanks zijn leef tijd en ondanks het feit dat hij al die jaren in de gevangenis heeft doorgebracht. Ik vind hem wel erg mager', zegt een inwoner van Boksburg, die al de hele dag voor de tv zit. Kaapstad, enkele uren later. In dit van oudsher liberale bolwerk hebben zich voor het stadhuis tienduizenden men sen verzameld om Mandela een groots welkom te berei den. Er zijn opmerkelijk veel blanken. Veel mensen staan al urenlang in de enorme hitte en naarma te het wachten langer duurt, wordt de stemming grimmi ger. De aanwezigen nemen geen genoegen meer met lei ders als dominee Boesak: zij willen Mandela. Op een gegegeven moment ko men de opgekropte spannin gen tot uitbarsting. Aan de rand van de menigte komt het tot plunderingen en rellen, waartegen de politie hard op treedt. Er vallen vier doden en talrijke gewonden. Maar dan keert opeens de rust terug. De spanning wordt voelbaar en opeens is hij daar, op het bal kon van het stadhuis, samen met zijn vrouw Winnie. Er gaat een schok door de menig te. De man die 27 jaar in de gevangenis heeft gezeten staat als vrij man in Kaapstad. De vreugde die zich van de aan wezigen meester maakt is niet te schrijven. Na een inleiding door zijn strijdmakker Walter Sisulu neemt Mandela het woord. Van een groot blok leest hij met opvallend krachtige stem een niet mis te verstane rede, waarin zelfs een compliment is verwerkt aan het adres van president De Klerk. Maar de eigenlijke boodschap is duide lijk: doorgaan met het verzet totdat de apartheid totaal is af geschaft. Aan het slot van zijn toespraak zingt Mandela, sa men met de tienduizenden die aan zijn voeten staan, het lied van het ANC: 'God zegen Afrika'. Domper Voor veel blanken blijkt de krachtige opstelling van Man- dela in zijn toespraak een domper op hun toch al niet zo grote feestvreugde. „Een hele boel blanken zijn ervan over tuigd dat er wat moet veran deren. Ze zijn ook blij dat er beweging is. Maar als die har de rede van Mandela de toon zetting is voor de komende on derhandelingen tussen blank en zwart, is het duidelijk dat de grootste moeilijkheden nog op ons liggen te wachten", al dus een zakenman. „Blank Zuid-Afrika heeft Nel son Mandela uit zijn gevange nis gelaten. Laten we hopen dat hij nu niet de blanken in een gevangenis zet, een gevan genis van onmogelijke eisen. Dat leidt alleen maar tot nieu we onrust, tot verwarring en tot geweld. Daar hebben we genoeg van gehad in dit land. De blanken moeten verder bloedvergieten zien te voorko men. Maar Nelson Mandela ook. Ik vrees dat de moeilijk ste tijd nog voor ons ligt". Intussen kent de vreugde on der de zwarten geen grenzen. Vooral in Soweto, de zwarte woonstad bij Johannesburg, vieren honderdduizenden uit bundig feest, veelal gehuld in zwart-geel-groene kleren, de kleuren van het ANC. 2LSON MANDELA: HAAG Nelson phla Mandela is vrij. ■na 28 jaar is de lei- In het Afrikaans Na il Congres en de op- ■r van de gewapende pl 'Speer der Natie' middag uit gevan- Jiap ontslagen. leen voor de zwarten in ifrika maar voor de hele is Mandela het symbool strijd tegen apartheid, jarige grijsaard is tot een gestegen dat slechts ard wordt door de n onder de charismati- (iders Mahatma Gan- Maarten Luther King. eigen verdediging tij- let beruchte Rivoniapro- 1964 bleek hij een be id spreker te zijn, kalm :refzeker. Zijn brieven de gevangenis toonden iepn vasthoudendheid. Fdet ANC bleef hij dé lei- Pok terwijl hij stenen en wier raapte op Rob- r*nd Hij groeide uit tot '"imbool. V(jnprins pfen van twaalf, dertien drtien jaar, die halverwe- >r|jaren zeventig de straat ?tgen vonden in Mandela „2n voor wie het waard i vechten. Een zwarte ju- Jeie het gepresteerd had >egen advocatenkantoor op teen; een zwarte amateur bokser, die guerrillatraining had genoten in Algerije; een zwarte vader, die door de blan ken in de cel was gegooid om weg te rotten achter vochtige muren. Over Mandeia's capaci teiten als leider zullen weini gen twisten. Van jongs-af-aan is hem ingepompt dat hij ko ning zou worden over de Tem- boe-stam in het huidige Trans kei. Nelson Mandela geboren op 18 juli 1918 te Qunu, een klein stadje in het zuidoosten van Transkei, kreeg als prins en troonopvolger een traditio nele en gedegen opleiding tot stamhoofd. In 1952, hij had toen inmiddels zijn studies in letteren, wijsbe geerte en rechten afgerond, zag hij definitief af van troon sopvolging. Hij wenste niet te regeren over een onderdrukt volk. Samen met zijn grote vriend, de huidige ANC-voor- zitter in ballingschap Oliver Tambo, opende hij een advoca tenkantoor in Johannesburg. In datzelfde jaar verliet hij echter zijn kantoor weer om vrijwilligers voor het Afri kaans Nationaal Congres op te- leiden. Hij probeerde een net werk in het hele land aan te leggen, een netwerk dat ge weldloos, maar continu verzet moest plegen tegen de schei ding op grond van rassen. In maart 1960 kwam een dramati sche ommekeer in deze werk wijze van het ANC en Mande- la. In Sharpeville opende de poli tie het vuur op een menigte demonstranten, die pasjes ver brandde. Zeventig mensen werden gedood; zeker twee honderd raakten gewond. Tij dens het Rivoniaproces in 1964 zou Mandela onder een dood stil gehoor verklaren dat dat het moment was waarop „het zwarte volk van Zuid-Afrika de keuze moest maken tussen zwichten of terugvechten". Voor Mandela was het eigen lijk geen keuze: „Het stond vast dat we onze strijd moesten voortzetten. Al het overige zou een laffe overgave hebben be tekend". Het ANC richtte de Speer der Natie op, een gewa pende afdeling die het overi gens het eerste decennium al leen op onbemande, militaire doeleinden had gemunt. Pretoria voelde zich bedreigd; het waren dagen van demon straties, pasjesverbrandingen en oproer. Het ANC en zijn ra dicalere tegenhanger Pan Afri kaans Congres (PAC; Afrika alleen voor de Afrikanen) wer den verboden. Razzia's volgden in de zwarte woonsteden. Man dela wist lange tijd uit handen van de politie te blijven. Hij bleek een artiest in vermom mingen, een 'Zwarte Pimper nel'. Zelfs Winnie Mandela met wie hij, na een eerder hu welijk, in 1958 was getrouwd herkende hem soms niet wan neer hij onverwachts opdook. Opruiing Twee jaar later liep de 'Zwarte Pimpernel' echter toch tegen de lamp; overigens niet nadat hij doodgemoedereerd heel Afrika was doorgereisd. Hij zou verraden zijn (door de CIA), toen hij in Durban in Docudrama over leven Mandela bij Veronique HILVERSUM RTL-Ve- ronique zendt morgenavond (20.00-23.25 uur) een film uit over het leven van ANC-voorman Nelson Man dela. De film „Mandela" is gemaakt in 1986. Hij schetst het leven en de voortduren de strijd tegen apartheid van Mandela en zijn vrouw Winnie. Het is een Brits- Amerikaanse co-produktie, geregisseerd door Philip Sa- ville. De rol van Mandela wordt gespeeld door Danny Glover, bekend uit de speel film „The color purple". Al- fre Woodard vertolkt de rol van Winnie Mandela. De opnamen werden gemaakt in Zimbabwe omdat in Zuid-Afrika zelf niet mocht worden gefilmd. een chauffeurskostuum werd opgepakt. De aanklachten be helsden 'opruiing' en 'illegale grensoverschrijdingen'; Man dela kreeg vijf jaar celstraf. Kort daarop deed de politie een inval op de boerderij 'Ri- vonia', een belangrijke schuil plaats van de ANC-leiding. Tal van belastende papieren wer den in beslag genomen en de Zuidafrikaanse justitie meende voldoende bewijzen te hebben. Mandela gaf toe sabotage te hebben gepleegd. Hij verklaar de dat de acties het gevolg wa ren van de wens om de jaren lange onderdrukking van zwarte Zuidafrikanen door de blanken tegen te gaan. Hij zei te strijden voor een vrij en de mocratisch land waarin alle mensen gelijke kansen hebben. HET RAADSEL VAN STRAAT MAGELHAES 59 Wanneer de mannen de vogel op hebben, naderen zij -lflet vuur. Wat willen zij toch? Jacob Claesz verstaat niets nje vreemde keelklanken, die zij af en toe uitstoten. Dan (opeens de moedigste van de twee een brandende tak uit sUur; de andere volgt het voorbeeld en dan hollen zij beiden [laar een grot. Jacob Claesz volgt hen. Joelend, de branden de takken boven hun hoofd zwaaiend, gaan de mannen de grot binnen en even later komen enkele mannen, vrouwen en kinde ren naar buiten. Blijkbaar hebben zij zich hier schuil gehouden voor de vreemde schepen, die enkele dagen hier voor anker heb ben gelegen en waarvan de zeilen nog heel ver aan de horizon te zien zijn. En voor dat ideaal eventueel te willen sterven. Samen met onder anderen Walter Sisulu, Govan Mbeki en Dennis Goldberg werd hij tot levenslang veroordeeld we gens hoogverraad. Mandela 'verdween' op Robbeneiland, een combinatie van Alcatraz en Duivelseiland. Het heeft vele jaren geduurd, jaren van hard werken, weinig eten, van geestelijk en sociaal isolement, voordat Mandela opnieuw werd 'ontdekt'. Voor de jonge generatie zwarten in Zuid- Afrika en voor de activisten in het buitenland kreeg de naam Mandela een mythische klank. Apartheid is geweld, meent Nelson. De blanke regering is niet serieus bezig op afzienbare termijn het geweld af te schaf fen. En dus kan ik niet belo ven geen geweld te gebruiken om een einde aan geweld te maken, aldus Mandela. Zijn dochter Zinzi las in 1985 een brief voor tijdens een bij eenkomst van het Verenigd Democratisch Front: „Ik was niet de enige die leed in deze lange, eenzame weggegooide jaren. Ik hou niet minder van het leven dan u. Maar ik kan mijn geboorterecht niet verko pen en ik ben ook niet bereid uw geboorterecht, het recht om vrij te zijn, te verkopen". Uit de biografie 'Meer dan hoop' van Fatima Meer blijkt dat Mandela meermalen heeft geleden aan depressies. „Het ergste van de gevangenschap is dat je volledig wordt terugge worpen op jezelf. Er maalt van alles door je hoofd: sinistere boosaardige gedachten die tal rijke twijfels oproepen over de loyaliteit van mensen buiten de gevangenis". Tuberculose Vanaf 1985 werd Mandela be ter behandeld: hij kreeg een radiootje, kranten, hoefde niet meer te werken en kon stude ren. Van Robbeneiland ver huisde hij naar de 'gewone' ge vangenis Pollsmoor. Hij liep een tuberculosebesmetting op en werd na behandeling in een gevangeniskliniek overge bracht naar de gevangenis boerderij Victor Verster, waar hij regelmatig familie en vrienden ontving in een huis dat van alle gemakken was voorzien. Aanbiedingen tot vrijlating werden door hem van de hand gewezen. De rege ring stelde dat hij in een thuis land zou gaan wonen en ge weld zou afzweren. Mandela wees deze voorwaarden af en eiste daarentegen dat de de apartheid moest worden afge schaft en het Afrikaanse Na tionale Congres (ANC) moest worden erkend. Na het gesprek tussen de voor malige president P.W. Botha en Mandela op 5 juli 1989 ver klaarde de ANC-leider dat hij niet was afgeweken van de mening die hij al 28 jaar was toegedaan, dat alleen een dia loog met de democratische be weging, en in het bijzonder met het ANC, de enige manier is om vrede in Zuid-Afrika te bereiken. Op 13 december 1989 vond een ontmoeting plaats tussen Mandela en de opvolger van Botha, president F.W. de Klerk. Na die ontmoeting ver wachtte iedereen een spoedige vrijlating van de ANC-leider. Het zou echter nog ruim an derhalve maand duren. Gisteren, na zijn vrijlating hield Mandela zijn eerste open bare toespraak sinds 28 jaar. Hoewel van zwartharige ro buuste sportman tot een witha rige magere man verworden, blijkt Nelson Mandela nog niets van zijn charisma verlo ren te hebben. JOOS PERSOON Nelson Mandela tijdens zijn toespraak vanaf het balkon van het stadhuis van Kaapstad. foto: epa DEN HAAG Vanaf het bal kon van het stadhuis in Kaap stad hield de vrijgelaten ANC- leider Nelson Mandela gisteren een toespraak, waarin hij Zuid afrikaanse anti-apartheidsgroe peringen en de internationale gemeenschap bedankte voor hun hardnekkige campagnes voor zijn vrijlating. Tegelijkertijd kondigde hij aan dat het ANC de strijd zal voortzetten, desnoods gewa penderhand, totdat de apart heid is verdwenen. Hieronder volgen enige belangrijke frag menten uit de toespraak. „Vrienden, kameraden en mede-Zuidafrikanen, ik groet u allen in de naam van vrede, democratie en vrijheid voor al len. Ik sta hier niet voor u als een profeet, maar als een nede rige dienaar van u, het volk. Uw onvermoeibare en heroï sche offers hebben het mij mo gelijk gemaakt hier vandaag te zijn. Daarom leg ik de reste rende jaren van mijn leven in uw handen". „De vernietiging die apartheid op ons subcontinent heeft te weeggebracht is onmetelijk. Voor miljoenen van mijn volk is het gezinsleven uit elkaar gerukt. Miljoenen zijn dakloos en werkloos. Onze economie ligt in puin en onze mensen zijn verwikkeld in politieke strijd". „Dat wij in 1960 onze toevlucht namen tot de gewapende strijd, met de vorming van de militai re tak van het ANC, Umkhon- to we Sizwe, was een zuiver defensieve actie tegen het ge weld van apartheid. De factor die de gewapende strijd nood zakelijk maakte, bestaat ook nu nog. Wij hebben geen keuze dan door te gaan. Wij hopen dat spoedig een klimaat ge schapen wordt dat bevorderlijk is voor een oplossing via on derhandelingen, zodat de ge wapende strijd niet langer no dig is". „Vandaag wil ik u zeggen dat mijn besprekingen met de re gering tot doel hebben gehad de politieke situatie in het land te normaliseren. Wij zijn nog niet begonnen te discussiëren over de voornaamste eisen van de strijd. Ik wil benadrukken dat ik zelf op geen enkel tijd stip onderhandelingen ben be gonnen over de toekomst van ons land, behalve dat ik heb aangedrongen op een ontmoe ting tussen het ANC en de re gering". „Mijnheer De Klerk is verder gegaan dan enig andere presi dent door echte stappen te zet ten om de situatie te normali seren. Er moeten echter nog meer stappen worden gedaan voordat onderhandelingen over de voornaamste eisen van het volk kunnen beginnen. Ik herhaal voor u onze oproep tot, onder meer, de onmiddellijke intrekking van de noodtoe stand, de vrijlating van alle, en niet slechts enkele, politieke gevangenen. Alleen in zo'o ge normaliseerde situatie, waarin vrije politieke activiteit moge lijk is, zijn wij in staat onze mensen te raadplegen teneinde een mandaat te krijgen". „Het volk moet geraadpleegd worden over de vraag wie zal onderhandelen en over de in houd van die onderhandelin gen. Onderhandelingen kun nen niet plaatsvinden over de hoofden heen of achter de rug om van ons volk. Wij geloven dat de toekomst van ons land alleen bepaald kan worden door een lichaam dat democra tisch is gekozen op een niet-ra- ciale basis. Onderhandelingen over het ontmantelen van apartheid zullen zich moeten richten op de overweldigende eis van ons volk: een democra tisch, niet-raciaal, een eenheid vormend Zuid-Afrika". „Er moet een einde komen aan het blanke monopolie op poli tieke macht, en er moet een fundamentele herstructurering komen van onze politieke en economische systemen om er voor te zorgen dat de ongelijk heden van apartheid worden aangepakt en dat onze maat schappij grondig wordt gede mocratiseerd". „Gezegd moet worden dat mijnheer De Klerk zelf een in teger man is, die zich scherp bewust is van de gevaren van een publiek figuur die zijn be loften niet nakomt. Maar als organisatie baseren wij ons be leid en onze strategie op de harde realiteit waarmee wij te maken hebben". „Onze strijd heeft een beslis send moment bereikt. Wij roe pen onze mensen op dit mo ment te grijpen, zodat het de mocratiseringsproces snel en ononderbroken voortgaat. Wij hebben al te lang gewacht op onze vrijheid. Wij kunnen niet langer wachten. Nu is het tijd de strijd te intensiveren op alle fronten. Onze inspanningen nu te laten verslappen, zou een fout zijn die generaties na ons ons niet zouden kunnen verge ven. De vrijheid die aan de ho rizon gloort zou ons moeten aanmoedigen onze inspannin gen te verdubbelen. Alleen door gedisciplineerde massale actie kan de overwinning wor den binnengehaald" „Wij doen een beroep op onze blanke landgenoten zich bij ons aan te sluiten voor het vor men van een nieuw Zuid-Afri ka. De vrijheidsbeweging is een politiek thuis, ook voor u. Wij doen een beroep op de in ternationale gemeenschap de campagne voort te zetten die het apartheidsbewind moet iso leren. Nu de sancties opheffen, betekent het gevaar lopen dat het uitroeien van de apartheid mislukt". „Onze mars naar vrijheid is niet terug te draaien. Wij moeten angst ons pad niet la ten doorkruisen. Algemene verkiezingen op basis van ge meenschappelijke stemlijsten in een verenigd, democratisch, niet-raciaal Zuid-Afrika is de enige weg naar vrede en racia le harmonie". „Tot slot wil ik terugkomen op mijn eigen woorden die ik sprak tijdens mijn proces in 1964. Die zijn vandaag nog net zo waar als toen. Ik citeer: Ik heb gevochten tegen blanke overheersing en ik heb ge vochten tegen zwarte over heersing. Ik heb het ideaal ge koesterd van een democrati sche. vrije maatschappij waarin iedereen in harmonie samen woont en gelijke kansen heeft. Het is een ideaal waarvoor ik hoop te leven en het hoop te bereiken. Maar als het moet, is het een ideaal waarvoor ik be reid ben te sterven. Amandla".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 5