„Situatie wordt onleefbaar" kerk wereld Franse theoloog M. D. Chenu overleden Diaspora vast bestanddeel voortbestaan joodse volk*" ficidócSotwoi mT £cidóc0ouxant FEESTELIJK LEVEN/OPINIE LekLe Souiant MAANDAG 12 FEBRUARI 1990 PA| Raad van Kerken: kritiek minderhedenrapport WRR AMERSFOORT De Raad van Kerken heeft kritiek op het vorig jaar juni verschenen rapport Allochtonenbeleid van de Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid, een onafhan kelijk adviesorgaan van de regering. Het belang van zwakke en gemarginaliseerde mensen en groepen moet in de politiek voorrang hebben boven het (vermeende) belang van degenen die het grootste aandeel in de welvaart hebben, aldus een noti tie van de werkgroep buitenlandse werknemers van de Raad van Kerken. Daarom moet het minderhedenbeleid een twee- sporenaanpak hebben. Enerzijds proberen mensen en groepen vanuit hun minderheidspositie zelf hieraan een eind te maken. Anderzijds^moet de samenleving ruimte aan minderheden bie den. Dit heeft consequenties voor maatschappelijke instituties, regels en strukturen. RK kerk wijt genocide Yanomami's aan regering BRASILIA De RK kerk in Brazilië legt de schuld voor de verwoesting van het woongebied van de Yanomami Indianen en de dood van zeker 1.500 van hen bij de Braziliaanse rege ring. In een slotverklaring van de landelijke bisschoppenconfe rentie werd gesteld dat de regering niets heeft ondernomen te gen de illegale invasie van zo'n 40.000 gouddelvers, die het tra ditionele woongebied van de Yanomami's sinds 1987 hebben overspoeld. In tegendeel, de regering heeft deze invasie zelfs aangemoedigd. „Het falen van de regering heeft geleid tot de genocide van een groot deel van het Yanomami volk", aldus de verklaring. Scherpe kritiek werd voorts geuit op het feit dat de regering weinig vaart zet achter het vertrek van de gouddel vers uit het woongebied van de Indianen. Het leven straft degene die met zijn plannen te laat komt. Michael Gorbatsjov MGR. BAR: Verlaging defensielasten niet te snel ROTTERDAM De kerk moet volgens bis schop R.Ph. Bar van Rot terdam in de discussie over de omwentelingen in Oost-Europa niet toe geven aan het „geroep van de straat" om verla ging van de defensielas ten. Alleen in het kader van de NAVO kunnen de uitgaven voor defensie worden verminderd. De kerk moet eraan mee werken, dat in de discus sie het verstand de emo ties in de juiste banen leidt, „opdat geen illusies blijven bestaan". Mgr. Bër, die ook legerbis schop is, hield zijn krachtig pleidooi voor een verstandige reactie op de ontwikkelingen in Oost-Europa tijdens een bijeenkomst van het Her vormd Beraad Vredesvraag stukken (HBV) in Rotterdam. Het HBV is tien jaar geleden ontstaan uit onvrede met de steun van de Hervormde Kerk aan de campagne van het Interkerkelijk Vredesbe raad voor eenzijdige verwijde ring van alle kernwapens uit Nederland. Tijdens de bijeenkomst stond de relatie tussen Nederland en Duitsland centraal. Bis schop Bör onderstreepte dat de verbondenheid tussen bei de staten te danken is aan de NAVO. „We zijn naar elkaar toegegroeid en we hebben zo veel gemeen, dat we elkaar niet uit het oog mogen verlie zen". Hij erkende dat deze verbondenheid door de ont wikkelingen in de DDR in een ^ander perspectief is ko men te staan. Mgr. Bör beschouwt het als de taak van de kerken te voor komen dat consumptiedwang de mensen in Oost en West gaat overheersen. Hij keerde zich tegen de gedachte dat de kerk in Oost-Europa „terug kan keren naar de sacristie", nu de Oosteuropese landen in snel tempo worden gedemo cratiseerd. De kerk heeft als „specialist in menselijkheid", zoals paus Johannes Paulus II eens heeft gezegd, in alle sa menlevingen de taak om de menselijke waarden te be schermen. Tot deze waarden behoren volgens de Rotter damse bisschop vooral rede lijkheid, geduld en het bestrij den van illusies. Want illusies brengen mensen alleen maar in een „niemandsland van verwarring". Bescheidenheid De ambassadeur van de Bondsrepubliek in ons land, O.M. von der Gablentz, riep de Europeanen op tot beschei denheid. De problemen van Europa zijn slechts beperkt van omvang in vergelijking met bij voorbeeld de milieu verontreiniging in de wereld en de economische problemen van de Derde Wereld. De Nederlanders en West duitsers kunnen van de om wentelingen in Oost-Europa leren, dat systemen die voor geven alles te weten en alles met machtsmiddelen te kun nen regelen, niet kunnen standhouden, aldus Von der Gablentz. Hij pleitte voor nauwe samenwerking tussen Nederland en zijn land bij de vormgeving van het toekom stige Europa. Daarbij beschik ken ze volgens de ambassa deur over twee bouwstenen: de EEG en het „grotere Euro pa van San Francisco tot Wla- diwostok", waarmee Von der Gablentz doelde op alle NAVO- en Warschaupactlan- den. PRIESTERS IN AARTSBISDOM UTRECHT: UTRECHT Voor de priesters in het bisdom Utrecht „wordt de situa tie steeds onleefbaarder". Dat bleek het afgelopen weekeinde op een bijeen komst in Utrecht waar 34 priesters de gevolgen voor hun functie bespra ken naar aanleiding van het conflict tussen de Zwolse pastor André Zandbelt en kardinaal Si- monis. Hierbij gaat het om de bevoegdheden van de pastorale werkers. Unaniem waren de priesters van mening, dat het ambt van priester in toenemende mate wordt uitgehold. „Dat komt omdat pastoraal werkers door aartsbisschop Simonis in hun hok worden teruggejaagd", zo verklaarde een woordvoerder van de priesters na afloop van de vergadering. De 34 priesters, die naar Utrecht waren gekomen, wer ken samen met pastorale wer kers. In de praktijk zijn deze pastorale werkers een steun en toeverlaat voor de pries ters in het parochiewerk. De priesters hebben daarom het gevoel dat „de situatie met de dag onleefbaarder wordt". Kardinaal Simonis nu echter is van mening, dat het bedie nen van de sacramenten ta ken zijn, die niet door leken pastors mogen worden uitge oefend. Eind vorig jaar werd de Zwolse pastor Zandbelt daarover door kardinaal Si monis onderhouden en sinds die tijd heeft de inzet van het conflict de gemoederen in be weging gebracht in de Rooms- Katholieke kerk. De priesters in het bisdom Utrecht vinden dat door het terugfluiten van Zandbelt, zij in een benarde positie zijn te recht gekomen. Of zoals een priester het verwoordde: „Ik maak nog steeds deel uit van de kerk in de hoop dat er iets verandert, maar ik zie dat er niets verandert. M'n eigen in tegriteit staat op het spel. Ik ben niet meer geloofwaardig voor mijzelf noch voor m'n vrienden". De priesters waren tevens van mening dat het priester schap wordt gereduceerd tot sacramentsbediening en be stuurlijke functies. Zij hebben het gevoel het contact met het alledaagse leven en de samen leving te verliezen. „De litur gie en verkondiging komen zc volledig in de lucht te han gen", was een reactie tijdens de bijeenkomst. Besloten werd om het gevoel van on vrede kenbaar te maken bij andere bisdomparochies en collega's. De verontruste priesters willen proberen om de groep zo groot mogelijk te maken. Marga Klompéprijs voor Rotterdamse jongerenpastor TILBURG Uit handen van oud-minister Gar- deniers-Berendsen heeft zaterdag de Rotterdamse jongerenpastor Louk Hentzen in de aula van de Katholieke Universiteit Brabant een aanmoedi gingsprijs van 5000 gekregen van het Marga Klompé Fonds. Het Marga Klompé Fonds werd vorig jaar opgericht en heeft tot doel „de christe lijke bewogenheid voor de mens in de samenle ving, waarvan oud-minister Klompé tijdens haar leven blijk heeft gegeven, levend te houden". De Stichting, die onder voorzitterschap staat van oud-minister Gardeniers-Berendsen, wil jongeren aanmoedigen om het streven naar vrede en ge rechtigheid te bevorderen. De franciscaan Louk Hentzen startte zeven jaar geleden de Stichting Frans Tweedehands in Rot terdam. Frans Tweedehands wil jonge mensen die een moeilijke periode achter de rug hebben (verslaving aan alchohol xen drugs, gevangenis straf) helpen een nieuwe start te maken. Voor deze mensen is er plaats in de woongemeenschap en werk in het baanlozenproject. In dat project worden overtollige goederen en tweedehands spullen opgehaald, opgeknapt en verkocht. In zijn dankwoord stelde de Rotterdamse jonge renpastor dat „het leven en werken ten dienste van mensen wier leven gekwetst en op vele ma nieren stuk gelopen is, de zin van mijn bestaan raakt". „Aan deze mensen heb ik te danken, dat ik zelf mocht ontdekken dat onze God een liefde volle barmhartige God is voor alle mensen. Nie mand is buitengesloten. Het doet mijzelf plezier dat het verhaal van Jezus mij steeds weer over mijn eigen kleinmenselijkheid heentilt en mij de Mevrouw Gardeniers-Berendsen biedt pater Louk Hentzen de Marga Klompé-prijs aan. foto: van eyndhoven ander doet ontmoeten als broer en zus". Bisschop Kocsis: Hongaarse kerken trouw aan Evangelie VLAARDINGEN De ker- ken waren niet de drijvende kracht achter de revolutionai re veranderingen in Honga rije, maar zij waren met hun trouw aan het Evangelie en hun verkondiging van de wil van God wel het enige alter natief voor de marxistische opvatting van de geschiede nis. Bovendien waren de „beste" vertegenwoordigers van de kerken van meet af aan betrokken bij de hervor mingen en leverden zij er een beslissende bijdrage aan. Aldus de Hongaarse hervorm de bisschop van Debrecen, Elemer Kocsis. Hij srak zater dag tijdens de jaarlijkse infor matiedag over Oost-Europa van de Europacommissie van de Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken. Bij de Hervormde Kerk van Hongarije, de enige calvinisti sche kerk in de wereld die bisschoppen kent, zijn 2 van de 11 miljoen Hongaren aan gesloten. De kerk heeft over 1400 gemeenten. Het kerkbezoek is volgens Kocsis de laatste twee jaar aanzienlijk toegenomen. Op feestdagen zitten de kerken weer vol. Er is overigens een tekort aan gemeentepredikan ten, maar ook aan catecheten, jongerenpredikanten en gees telijk verzorgers in ziekenhui zen en gevangenissen. Hervormd Jongeren Synode Beraad heft zich waarschijnlijk op UITHOORN Het Her- vormd Jongeren Synode Beraad (HJSB) heft zich waarschijnlijk op. Een bij eenkomst waarin een voorstel van het modera- men (bestuur) van de Hervormde synode voor participatie in de synode zou worden besproken, trok zaterdag naast de twee initiatiefnemers slechts een belangstellen de. Te weinig om door te gaan, aldus initiatiefne mer Luuk Heijlman. Het moderamen had het HSJB voorgesteld als „klank bordgroep" te fungeren, „waardoor U enkele jaren in nauwe relatie met het mode- ramen. van de generale syno de uw taak kan vervullen". Voorts zou het HJSB tijdens een synodevergadering over een agendapunt het woord kunnen voeren. Heijlman stelt het moderamen verantwoordelijk voor de op heffing van het HJSB. Vijf jaar geleden heeft het beraad al om erkenning gevraagd. De afgelopen jaren heeft het on geveer 60 belangstellenden om zich heen verzameld, maar hun geduld werd te lang op de proef gesteld. Het mo- deramen kwam pas vorig jaar december met een reactie. De aarzelende houding van het moderamen is volgens Heijlman te wijten aan „de angst dat het beraad te radica le geluiden zou laten horen en dat het vooral als actiegroep zou gaan optreden". Hij ver denkt het moderamen er daarom van dat het „mis schien wel blij" is met het mislukken van het HJSB. De voorzitter van de Her vormde synode, ds B. Wallet, spreekt krachtig tegen, dat angst voor een radicaal geluid van jongeren de handelwijze van het moderamen heeft be ïnvloed. Het moderamen heeft er alles aan gedaan om het HJSB een kans te geven, maar de achterban was te zwak, aldus Wallet die de op heffing van het beraad „erg jammer" vindt. Het synodebestuur gaat zich nu bezinnen op de vraag, hoe jongeren bij het werk van de synode kunnen worden be trokken. Wallet denkt erover de provinciale kerkvergade ringen in te schakelen. PARIJS De rooms-ka- tholieke theoloog Marie- Dominique Chenu is op 95-jarige leeftijd in Parijs overleden. Chenu, specia list op het gebied van de middeleeuwse filosofie en theologie en leermeester van Edward Schille- beeckx, behoorde tot de belangrijkste theologen van deze eeuw. In de Rooms-Katholieke Kerk was hij niet omstreden, wat blijkt uit het feit dat twee van zijn geschriften door Rome ooit op de lijst van verboden boeken (in dex) werden geplaatst. Chenu, die zich eens be schreef als een „soort kwajon gen die rent in de loopgraven van de kerk", werd 7 januari 1895 geboren in Soisy-sur-Sei- ne bij Parijs. Hij trad in 1913 in in de orde der Dominica nen en werd in 1919 in Rome priester gewijd. Van 1920 tot 1942 doceerde Chenu geschie denis aan het theologische op leidingsinstituut van de Do minicanen in het Belgische Le Saulchoir. Van 1932 tot 1942 was hij rector van deze instelling. Chenu was van 1947 tot 1953 hoogleraar aan de Sorbonne in Parijs en werkte vervol gens aan het katholieke insti tuut in de Franse hoofdstad. In 1932 richtte hij in Ottawa (later Montreal) het instituut voor middeleeuwse studiën op. Zes jaar later was hij mede-oprichter van het Do minicaans instituut voor oos terse studiën in Cairo. Dit in stituut richtte zich op het on derzoek van de Islamitische cultuur. In 1937 kwam het voor het eerst tot een conflict met het Vaticaan, toen Chenu het boekje 'Een theologische school. Le Saulchoir' publi ceerde, dat een nieuwe inter pretatie van de opvattingen van Thomas van Aquino gaf. Paus Pius XII was zo ge schokt dat hij het boekje in 1942 op de index plaatste. Chenu, bekend om zijn gevoel voor humor, reageerde kalm. „Nu zal ik de tijd hebben om te werken". In 1954 wekte de theoloog nogmaals de woede van de paus, nadat hij het in een arti kel had opgenomen voor de Franse priester-arbeiders. Hij werd gedwongen zich in Le Havre terug te trekken. Paus Johannes XXIII nodigde Chenu uit deel te nemen aan het Tweede Vaticaans Conci lie (1962-1965). Hij behoorde er met zijn ordegenoten Yves Congar en Edward Schille- beeckx tot de leidende theolo gen. Over het concilie zei hij eens: „Men heeft ontdekt dat waar het in het geloof om gaat niet direct God en de eeuwige waarheden zijn maar het werk van God in de ge schiedenis". In Frankrijk was Chenu bii vele niet-christenen bekend om zijn belangstelling voor een dialoog met hen. De Franse communistische partij heeft hem herhaaldelijk voor partijbijeenkomsten uitgeno digd. r>r> AMSTERDAM Diaspora: vloek of zegen. Tussen deze twee polen beweegt zich nog steeds de existentiële proble matiek van het joodse volk. Naast en met de joodse staat blijkt ook de diaspora een vast bestanddeel van het bestaan van het joodse volk te zijn. Dit zei dr. R.G. Fuks-Mans- feld in haar oratie, waarmee zij vandaag het ambt van bij zonder hoogleraar in de ge schiedenis en cultuur van het hedendaagse jodendom aan vaardde aan de Universiteit van Amsterdam. In de joodse geschiedenis zijn er twee te gengestelde visies op het ver schijnsel diaspora. In de Ba bylonische Talmoed wordt ge sproken van de „weldaad van de verstrooiing", terwijl in een vierde-eeuws commen taar de ballingschap 'een zwa re last' wordt genoemd. Lang is in het (rabbijnse) jo dendom de diaspora gezien als straf voor het niet opvolgen van de wetten en voorschrif ten van Gods verbond met Is raël. Tegelijkertijd geldt de belofte dat het verbond nooit zal worden opgegeven en dat het volk in vrede en voor spoed in het beloofde land zal leven. Deze opvatting werd vastge legd in de Babylonische Tal moed, die de grondslag voor de religieuze cultuur van het joodse volk in de diaspora heeft gelegd. Slechts met Gods wil en op een door Hem bestemde tijd zal Israël door de Messias worden verlost en in het land der vaderen terugkeren. Dit leidde ertoe dat de joden in het algmeeen in hun balling schap berustten. Nadat het Babylonische rabbijnse joden dom de overhand had gekre gen, verdween de belangstel ling voor de geschiedenis. De cruciale lotgevallen van het volk Israël waren vastgelegd in de Heilige Schrift. De lange wachttijd tussen de verwoes ting van de tempel in het jaar 70 en de komst van de Messi as was te onbelangrijk om er serieuze aandacht aan te wij den. Tot het midden van de acht tiende eeuw heeft dit voortge duurd. In eerste instantie was het een Franse Hugenoot, de theoloog en politicus Jacques Basnage, die (in 1706) de lot gevallen van het joodse volk objectief beschreef. Radicale nieuwe inzichten braken pas na de Franse Revolutie door. Met de intrede als staatsbur gers in de Westeuropese sa menleving was (in West-Eu ropa) de ballingschap opgehe- De opkomst van het liberale jodendom (de Reform) onder bouwde deze visie. Deze be weging streefde naar aanpas sing van de joodse godsdienst aan de behoeften van geë mancipeerde joden. Zij ver wierp een deel van de rab bijnse wetgeving en ook het denkbeeld van de diaspora als straf voor de zonden van Is raël en de opheffing door de komst van de Daarentegen komt de vol strekte afwijzing van het dias- pora-verleden tot uiting in de hebreeuwse werken van his torici in het joodse land. Tot op heden leggen Israëlische historici bij overzichten van de joodse geschiedenis meer nadruk op de oude geschiede nis van het volk in het eigen land. Door de oprichting van de staat Israël is de breuk met het diaspora-verleden volko men. Het joodse volk heeft de niet meer nodig, het heeft zijn lot in eigen handen genomen. De jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog leidde in de jaren '50 en '60 tot het inzicht dat de diaspora alleen maar een vloek was. Diaspora betekende ballingschap, ver volging, onderdrukking en kon uiteindelijk slechts tot fy sieke vernietiging of totaal verlies van de eigen identiteit leiden. De laatste twee decen nia tekent er zich een wat ge nuanceerdere visie op de dias pora af, hoewel het nog te vroeg is om van een waar keerpunt in de historiografie te spreken, aldus Rena Fuks- Mansfeld maandag in haar oratie. Samen verder in Zuid-Af! MANDELA'S vrijlating ging dit weekeinde gepaj een golf van enthousiasme, niet op de laatste plaatsjl Afrika zelf, hoewel daar zoals eveneens verw^' worden behoudende groepen blanken ook uitin aan ongeloof, woede en verbijstering. Bovendien' blijdschap en opluchting in Kaapstad verstoord door, geldheden van, naar het zich laat aanzien, kleine i zwarten, waardoor ingrijpen van de oproerpolitie uitblijven. Buiten Zuid-Afrika is de vreugde welisv" verdeeld, maar lopen de meningen uiteen over de de tijd al gekomen is de druk op Zuid-Afrika te v^ De veroorzakers van de rellen en plunderingen ii stad hebben de al grote spanning in het veranderen»' Afrika een extra explosieve lading gegeven. De tq ders van president De Klerk, met voorop de Conse Partij, zullen deze betreurenswaardige omlijsting v met recht een historische dag voor Zuid-Afrika gencx worden, aangrijpen om zich verder te mobiliseren. H ren op hun molen om de pogingen te torpederen Klerk en de zwarte oppositie om gezamenlijk de fui ten te leggen voor een nieuw Zuid-Afrika. HEEFT ook Nelson Mandela zélf met zijn eerste j toespraak sinds dertig jaar olie in het vuur gegooid' wonden maakte hij op het bordes van het stadhuis ij stad duidelijk, dat zijn anti-apartheidsorganisatie, hj caans Nationaal Congres (ANC), de „zuiver defensi» wapende strijd nog niet kan afzweren. „De oorzaak die strijd ten grondslag ligt, het apartheidsgeweld,] vandaag immers nog steeds", aldus Mandela. Om dj acht hij ook de tijd nog niet gekomen het buitenlail roepen tot het verzachten van de strafmaatregele. Pretoria. De rellen én Mandeia's zinsnede over de gewapenj worden ongetwijfeld door oerconservatieve Afrikani gegrepen om nog nadrukkelijker dan voorheen te! dat de weg van De Klerk naar totale anarchie zal leiij de blanken als voornaamste slachtoffers. Toch is er b te brengen voor de woorden die Mandela sprak. Neti sident De Klerk heeft hij rekening te houden met e deelde achterban. Voor een oplossing van de problei het desastreus zijn indien militante zwarte groeperin) aan de controle van Mandela zouden onttrekken. Met zijn uitspraken heeft hij zonneklaar gemaakt van zijn kant geen enkele concessie is gedaan eni ANC zich in geen enkel keurslijf zal laten persen. heeft laten weten dat er aan het overleg straks partij nemen die als gelijke met elkaar dienen om te gaan e alleen gesproken kan worden als de lei brandschoor zal nog wel enige tijd duren alvorens het ANC, als' rijkste anti-apartheidsorganisatie, onderhandeling! Pretoria zal beginnen om de vernieuwingen in 1 mede vorm te geven. Mandela wees in Kaapstad an op zijn absolute eisen tot vrijlating van alle politieke genen en een volledige opheffing van de noodtoestan al dat laatste zal een probleem vormen, alleen al van1 gewelddadigheden, die zich vrijwel dagelijks in voordoen. Ondanks de grote hindernissen die er nog ligg weg naar een Zuid-Afrika waar geen apartheid meei en waar het gedaan is met de ongekende voorrech een wel heel kleine minderheid, is er gelukkig gë meer terug. President De Klerk heeft ruim een wef den in zijn opzienbarende rede tot het parlement d gemaakt, dat Zuid-Afrika's toekomst alleen gestalte k| gen samen met de zwarte meerderheid. Er zal een vergelijk op tafel moeten komen over <j waarden die Mandela heeft gesteld. Indien het AL( vasthouden aan het opheffen van alle speciale veilj maatregelen voordat er van daadwerkelijk overleg kan zijn, dan zou de winst van de laatste dagen snel q gen kunnen worden in verlies voor de zwarte bevoll Er moet niet te licht gedacht worden over de weerst De Klerk binnen zijn eigen Nationale Partij ondervi gen zijn aanpak, die in de ogen van veel van zijn pari ten véél te vooruitstrevend is. Daarnaast moet rekenil den gehouden met het verzet van de Conservatieve P van radicaalrechtse groeperingen als de Afrikaner standsbeweging. Zij zullen voor nog verder oplopend ningen kunnen zorgen in een land dat na Mandela'i ting ook de komende tijd volop in beweging zal zijn. DAARBIJ is het aan De Klerk en Mandela om, als van de blanke en de zwarte gemeenschap, in gezari inspanning verder te bouwen aan een niet-raciale, dc tische toekomst. Alleen als die samenwerking slaagl de extreme krachten van links én rechts kunnen wor| dwongen. En dan zal de historische vrijlating van j het begin kunnen worden van een, even 'historisch komst waarin de apartheid eindelijk echt is uitgebari Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933 Postadres: postbus 9, 2501 CA Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girolj per maand 24,85 per maand f. I per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. per jaar f. 284,50 per jaar f. 21 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswi 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 576 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2