CeidóeSouaa/i Moderne gereformeerden op zoek naar 'de derde weg' brieven lezers kerk wereld Ideeën lonen wél mSr £eidóe0ouAa/rd beroepingen Vermoeid Biddend Leger bidt voor herstel parochieleven GEESTELIJK LEVEN/OPINIE I Op het partijbureau van de PvdA wordt een heusej bus geplaatst waarin nadat partijvoorzitter Marjai daartoe heeft opgeroepen de leden suggesties kwe nen voor de 'sociale vernieuwing' van ons land. Dier bus vormt een symbolisch brevet van onvermogen^ partijleiding van de PvdA zichzelf heeft uitgereikt. Cfs eigen socialistische partijgelederen, zoals Lammers, Sn en Scheffer, krijgen daarmee sneller gelijk dan z schijnlijk lief is. De PvdA is inderdaad stuurloos en!® pig op zoek naar een nieuwe ideologie. De partij hee j zen voor de regeringsmacht op een moment dat zij q op de eigen identiteit kwijt was. »- die crisis is nog in volle gang en de medeverantwo^ heid voor het landsbestuur maakt een oplossing des jr lijker. Op aangeven van de PvdA voert het centrur kabinet het begrip 'sociale vernieuwing' hoog in hél vaandel. PvdA-voorzitter Marjanne Sint heeft echt$ geven dat zij niet precies kan uitleggen wat die term I De PvdA-ministers Ien Dales en Hedy d'AnconajJ zwakke pogingen tot een definitie gedaan, maar d£ beersels stierven voor het front van een wat lacherigir de Kamer in verbale wolligheid. Achttienregelige v<? die beide ministers uitsloegen hebben hooguit het reci* beterd van onbegrijpelijk parlementair taalgebruik. Het valt de PvdA-leiding zwaar aan te rekenen daf kiezersvolk een leuze heeft voorgehouden die bij na^ schouwing slechts kretologie blijkt te zijn. Daarbij j CDA niet helemaal vrijuit, want het CDA heeft ziel), inhoud van die leuze van de coalitiepartner absolii druk gemaakt. Premier Lubbers meldde indertijd I' ernstig gezicht dat de nieuwe minister van binnenla^ ken, Ien Dales, het proces van sociale vernieuwing zl dineren. Deze minister wist op haar beurt al bij voo;( vertellen, dat vooral de gemeenten een belangrijke den spelen bij de uitvoering van alle sociale verniel' die ons te wachten stonden. Nu er wordt doorgevraaj wat er dan allemaal in de pen zit, staan de socialisten mond vol tanden en de christen-democraten hebben l nu toe niets aan toe te voegen. De ideeënbus van de PvdA kan vrij snel vol zijn. Z lijk is het immers niet aan te geven waar in onze sf ving de knelpunten zitten die extra aandacht nodig van overheid en politiek en welke vraagstukken bin zienbare tijd om een ingrijpende beslissing vragen. 1 illusie heeft dat onze samenleving 'af' is en dat geen c de herstelwerkzaamheden nodig zijn, ontkent de elle' der langdurig werklozen, het gebrek aan perspectief 1 sche minderheden en de problemen waar veel bejaarc' worstelen. Die beseft voorts te weinig dat de samenlej gevolg van de technische vooruitgang voor geheel uitdagingen en gewetensvragen is komen te staan, dJ van DNA-onderzoek via ontwapening naar de tf doorlichting van ons staatsbestel. Het is waarachtig geen schande om, desnoods ond vering van enig realiteitsbesef, een lans te breken zwakste groepen in de eigen samenleving en daarbij de Derde Wereld en Oost-Europa. Politieke kopstukj horen in dit opzicht een voortrekkersrol te vervullen, niet te verschuilen achter het (vermeende) gebrek langstelling van de eigen achterban. De politieke malaise doet zich overigens op een bre voor. Ook de VVD laat verstek gaan, getuige bijvoor lamlendige reactie van Voorhoeve op de voor zijn pa; strofale uitslag van de recente opiniepeiling. „Het doet niks, dus kan de oppositie nergens tegenaan s< en zich niet profileren", aldus de liberale leider. He bij diezelfde opiniepeiling van D66, dat zich zichtbaq leert in het denkproces over staatkundige vernieuw, wijst dat ideeën wel degelijk lonen. leurstellend. Tot danj stond er weinig inter( de kant van de politj de problematiek van weg. Terecht acceptee raadsleden niet dat de ging wel over bel stukken beschikt. De trachtten echter hui] tendheid op wethoua Boeft af te schuiven, ti het opgedane politil zichtsverlies aan ziel wijten hadden. Met de verkiezingen verschiet is het begrijp politici negatieve krit len vermijden, maar gebrek aan informati wethouder af te schi zonder meer laakbaar, tuigt van weinig moed dat de raadslee achter de wethouder te verschuilen. Het lij op een middel om e winst te behalen. Noc bleken dat de belange ging enige informatie verbreding is onthouc de heer Den Boeft. Wi ren het dan ook ten ze wethouder Den Boeft dergelijke manier zijl zaamheden voor de g Leiderdorp moet beëii Bestuur Belangen vereniging A4, LEIDERDORP. Cecdóe Souoa/nt donderdag 8 februari 1990 paq. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Rijksweg A4 De gemeenteraad van Leider dorp heeft het vertrouwen op gezegd in de wethouder van ruimtelijke ordening, de heer J. den Boeft, op grond van het niet verstrekken van een ste debouwkundig rapport over de verbreding van de rijksweg A4. De raadsleden die de mo tie van wantrouwen onder steunden meenden dat het ste debouwkundig rapport hen ten onrechte onthouden was, terwijl de Belangenvereniging A4 dit rapport wel van de wet houder had gekregen. De in breng van de raadsleden tij dens een debat tussen de uitge nodigde raadsleden en de le den van de vereniging was te- Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage Abonnee service Telefoon 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.( Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gir per maand f. 24,85 per maand f. per kwartaal f 74,10 per kwartaal f. per jaar f. 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijs 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 Bisschop Bar betreurt besluit om film niet uit te zenden ROTTERDAM Bisschop R. Ph. Bar van Rotterdam betreurt dat de KRO een film over eucharistische wonderen niet wil uitzenden. De media-bisschop heeft een bijdrage geleverd aan deze film van de internationale rooms-katholieke organisatie Lumen 2000. De film is wellicht niet zo geschikt voor uitzending voor een breed geschakeerd Nederlands publiek, geeft de bisschop toe. Maar omdat hij zou worden uitgezonden in de zendtijd die de KRO verzorgt voor het RK Kerkgenootschap, hoeft dat geen bezwaar te zijn. „In de RKK-zendtijd mag rekening worden gehouden met alle groeperingen in de kerk". Een woordvoerder van de KRO liet dinsdag weten dat de film niet past in de programmering van de katholieke omroep. Er bestaan geen bezwaren tegen een film over de eucharistie, maar dan moet daarin meer aandacht worden geschonken aan de beleving van de gelovigen. Mgr. Bar vindt de overwegingen van de KRO „de moeite van het onderzoeken waard", maar zij hoeven wat hem betreft niet te leiden tot afwijzing van de film. De videofilm 'Miracles of the Eucharist', met een inleiding en slotwoord van bisschop Bar, vertoont 5 van de 165 eucharisti sche wonderen in Europa. De film wil mensen bemoedigen te geloven in hun kerk, aldus Lumen 2000. Via de wonderen wil God duidelijk maken dat Hij in de eucharistie aanwezig is. Met hen die niet klagen heeft men nooit medelijden Toestand Poolse kardinaal Glemp verbeterd WARSCHAU De Poolse kardinaal Jozef Glemp heeft gisteren de intensive care af deling kunnen verlaten van het ziekenhuis waar hij wordt verpleegd, sinds hij acht da gen geleden een zware opera tie onderging, zo is in een communique van zijn artsen en de kerk meegedeeld. Glemp werd op 30 en 31 janu ari geopereerd vanwege ern stige inwendige bloedingen. Gisteren ontving hij bezoek van achtereenvolgens presi dent Wojcieck Jaruzelski en premier Tadeusz Mazowiezki, zo meldde persbureau PAP. Nieuw katholiek jeugdtijdschrift UTRECHT In Utrecht is een nieuw tijdschrift versche nen, genaamd Klinker, be stemd voor degenen die actief of geïnteresseerd zijn in het katholiek jeugd- en jongeren werk, het jongerenpastoraat en de bezinningscentra voor jongeren. Het is een gezamen lijke uitgave van de Federatie van de katholieke Centra voor levensvorming en de Konferentie nederlandse reli gieuzen. Het blad richt zich tot mensen die werken met jongeren van 12 tot 30 jaar. Het bevat informatie over werkmateriaal en werkvor men, aandacht voor metho dieken in de omgang met jon geren, achtergronden bij de facetten van de jeugdcultuur. Per aflevering komt een be paald thema aan de orde. In het eerste nummer is dat „Af zien", met onder andere een interview met de hardloopster Nelli Cooman. Het blad ver schijnt zeven keer per jaar met een omvang van zestien pagina's per jaar. Informatie: Klinker, Catharij- nesingel 80, 3511 GN Utrecht. Tel. 030- 312.663. Ledental Doopsgezinde Broederschap blijft dalen DEN HAAG Binnen de Doopsgezinde Broederschap is de predikant nog steeds een centrale figuur, hoewel er veranderingen waarneembaar zijn. Dit schrijft de emeritus predikant ds. L. Laurense in het pas verschenen Doopsge zind Jaarboekje 1990. Daarin zet hij uiteen dat het aantal doopsgezinde predi kanten in de afgelopen vijftig jaar nagenoeg constant is ge bleven, ongeveer 100 in 136 gemeenten. Het enige dat in die halve eeuw is gedaald, is het aantal leden. In 1940 wa ren dat er nog ruim 44.000, in 1988 ruim 17.280 en vorig jaar ongeveer 16.858. Dat is een vermindering van ruim 2,5 procent. Bijna een derde deel van de voorgangers heeft een partti me baan. Laurense consta teert dat het aantal ouderwet se 'predikantsvrouwen' snel terugloopt, omdat de echtge notes van de predikanten vaak hun eigen werk in de lijn van hun opleiding willen vasthouden. „Dat beïnvloedt de mobiliteit van de predi kanten. In beroepingsproce dures wordt dikwijls gevraagd of er ook een werkkring voor de partner in de omgeving is," aldus Laurense. Panamese kerken vragen om opheldering dood Nederlandse priester PANAMA De kerkelijke autoriteiten in Panama heb ben gisteren aan de Panamese justitie gevraagd de dood te onderzoeken van de Neder landse priester Nicolaas van Kleef, die op 7 mei vorig jaar tijdens verkiezingen in Pana ma werd doodgeschoten. De priester was na arrestatie naar een kazerne van de nu ont mantelde „Defensiestrijd krachten" in de stad Bugada gebracht. De kerkelijke auto riteiten zeggen de naam te kennen van de moordenaar, Olmedo Espinoza. De man is volgens hen gevlucht. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Benthuizen (deel- gem. De Hoeksteen) (herv.geref., part-time); D. van Arkel, kand. te Utrecht; naar Leiderdorp (Samen op Weg) B.A.M. Luttlkhuls te Kloetinge. Aangenomen naar Achlum-Hitzum (herv.geref.) mw.S. Hovestad-de Jong te Soesterberg (part-time). Be roepen te Amsterdam drs.T.H. Hib- ma. geref. pred. te Amsterdam voor de arbeid onder de schippers, die dit beroep heeft aangenomen Aange nomen naar Almkerk G.J. van Beek te Bant-Rutten. Beroepen te Almelo (toez.) mw.dr.S.H. Ponstein-Troel- stra, kand. te Groningen. Beroepen te Almelo (toez.) mw.dr.S.H. Pon- steln-Troelstra, kand. te Groningen. Zondag van de Arbeid opnieuw in teken tweedeling samenleving DEN HAAG Zijn de moderne gereformeerden een groep in ontbinding, of een zich aan de nieuwe vragen van deze tijd aan passende, springlevende geloofsgemeenschap? Een prangende vraag, waarop de godsdienstso ciologen J. Peters en G. Dekker de komende ja ren een antwoord probe ren te geven. Hun boekje 'Gereformeerden in Meervoud' (uitgave Kok) liet de lezer achter met de constatering dat de moderne gereformeerden in de toe komst wel eens niet meer tot 'de gereformeerde gezindte' zouden kunnen behoren. Voor veel gereformeerden wellicht geen prettige gedach te. VU-professor Dekker over hoe het nu met hen verder moet. Het stof dat opwarrelde bij het uitkomen van 'Gerefor meerden in Meervoud, een onderzoek naar levensbe schouwing en waarden van de verschillende gereformeerde stromingen', is langzaam maar zeker weer neergedaald. Bevindelijken, orthodoxen en modernen want zo mogen we sinds november 1989 de drie hoofdstromingen binnen de gereformeerde wereld on derscheiden hebben de uit komsten elk op hun eigen manier ontvangen. Maar waar de echo van de ingetogen eu forie bij de eerste twee groe pen nog te horen valt, weer klinkt bij de moderne gere formeerden vooral het geluid van de stilte. Dr. Peters (KU Nijmegen) en dr. Dekker constateerden in hun boekje dat de opvattingen van de moderne gereformeer den steeds meer overeenko- kleinere groep, eigen stand punten". Onderzoek Onderzoek naar de ontwikke ling van de Gereformeerde Kerken van 1950 tot 1990 moet de contouren van een heuse moderne zuil scherper maken. Dekker gaat daartoe in synodeverslagen de ver schuiving in de officiële ker kelijke standpunten bekijken. Hij vermoedt dat bijbels ge fundeerde standpunten op sy noden van rond 1950 op de huidige dag plaats hebben ge maakt voor een meer 'alge meen menselijke argumenta tie'. Volgend jaar start boven dien een onderzoek onder ge reformeerden, waarbij de ver schillen tussen de drie bloed groepen nader uitgetekend moeten worden. „Ik ben niet pessimistisch", antwoordt Dekker op de vraag of de modern gerefor meerde groep een blijvertje zal zijn. Of de derde weg ook gereformeerd moet heten, weet hij niet. „Het kan anders zijn. Ik denk dat veel nieuwe dingen die opkomen oecume nisch van karakter zijn. Niet alleen gereformeerden, maar ook veel hervormden en ka tholieken proberen weer een verbinding te leggen tussen de moderne samenleving en wat hen bezield in de christe lijke traditie. Dus dat zal ze ker niet een kerkelijk gere formeerde weg zijn. Maar wel gereformeerd in de zin van dat het geloof er iets toe doet in het leven en de samenle ving". Prof. Dekker spreekt zaterdag aanstaande op de kennisma kingsdag voor aankomende studenten van de theologische faculteit van de Vrije Univer siteit. Informatie: 020 5482653. STEVEN EMMENS AMSTERDAM Het thema van de Zondag van de Arbeid 1990 is op nieuw de tweedeling in de samenleving. De dag wordt gevierd rond 1 mei of op de Biddag voor Ge was en Arbeid op 18 maart. Prof. dr. G. Dekker men met die van de Neder landse bevolking. De levens beschouwelijke kloof die zij zien tussen gereformeerden en de rest van Nederland, wordt waar het moderne ge reformeerden betreft steeds kleiner. „Moderne gereformeerde ver tonen nog wel de kenmerken van de gereformeerden als groep", legt Dekker (58) uit. „Ze zijn zeer kerks, hun ge loof is van betekenis voor hun leven en ze stemmen nog in met de meeste orthodoxe FOTO: PERS UNIE christelijke geloofsopvattin gen. Op cultureel gebied zijn ze dan wel conservatief, maar op andere gebieden gaan ze steeds meer lijken op de Ne derlandse bevolking". Dekker vraagt zich nu met zijn compaan Peters af of ze een momentopname hebben gemaakt van een groep gere formeerden die in overgang zijn van orthodox via vrijzin nig naar buitenkerkelijk of ongelovig. „Of is het toch een eigen manier van reageren op de samenleving, om stand te kunnen houden. Zodat je in de toekomst echt kunt zeggen dat de modernen een eigen stroming zijn in het gerefor meerde wereldje". Een moeilijk te beantwoorden vraag, vindt Dekker. Want wat is nou gereformeerd. Is dat instemmen met de zes tiende eeuwse belijdenisgw- schriften? Dan zijn veel mo dernen niet meer gerefor meerd. Of moet men zich be paalde opvattingen over de uitverkiezing als eigen be schouwen? Dat is dan jammer voor veel orthodoxen die ook graag gereformeerd willen heten. Dekker hanteert daar om zelf het liefst de 'Kuyperi- aanse' opvatting over wat ge reformeerd is: gereformeer den zijn gelovige mensen, ze geven de bijbel een centrale plaats, zijn kerkelijk actief en vanuit dat geloof actief in de samenleving". Er zijn sociologen die sociale groeperingen slechts twee keuzen laten in de huidige moderne samenleving, vertelt- Dekker. „Als je gelovig wilt blijven, moet je je afsluiten van de samenleving, een bol werk vormen en de boze we reld laten voor wat hij is. De andere mogelijkheid is probe ren iets voor deze wereld te betekenen. Door je aan te pas sen. verlies je echter een deel van de identiteit. Sommige so ciologen zeggen zelfs dat een groep op die manier het eigen graf graaft, want dan hou je niks meer over". Het zoeken is nu naar een derde weg tussen je isoleren of verdwijnen in het niets, meent Dekker. Een deel van de modernen mag dan inder daad op weg naar Nergens- huizen zijn, bij de andere groep is volgens Dekker her leving waar te nemen. „Men ontwikkelt, zij het met een De Raad van Kerken en de Dienst in de Industriële Sa menleving vanwege de Ker ken (DISK) voeren al een paar jaar actie tegen de 'nieu we' armoede in Nederland. De kerken en DISK willen niet volstaan met het bieden van hulp in individuele nood gevallen. Zij vinden dat er structureel naar oplossingen moet worden gezocht. Onder het motto 'Tweedeling- ...Werk en de Vrouw' stelt DISK vragen bij een zicht baar wordende tweedeling in onze samenleving. In 1990 wordt een overheidsbeleid van kracht, dat ieder mens, vooral vrouwen, wil stimule ren tot economische zelfstan digheid. DISK vraagt zich af of het in de dagelijkse prak tijk ook zo werkt en kijkt bij de beantwoording vooral naar de vrouwen in de laagste posi ties. In de brochure bij de Zondag van de Arbeid toont DISK aan dat armoede onder vooral de vrouwen groeit. Vrouwen nemen zowel in de werk- als woonwereld een tweederangs positie in, aldus DISK. Zij zijn veelal afhankelijk van man nen, uitkeringsinstanties en anonieme rechtsregels en blij ken eenzaam en arm te zijn. De Zondag van de Arbeid be staat inmiddels zeven jaar. DISK ondersteunde in 1983 een verzoek van de Zeven- bergse Conferentie, een bewe ging van gelovige arbeiders, aan de RK bisschoppenconfe rentie en de Raad van de Kerken om een Zondag van de Arbeid in te stellen. Na vijf jaar plaatsten de bisschoppen de zondag officieel op de li turgische jaarkalender. De binnen DISK deelnemende protestantse kerken onder steunen het initiatief en ver spreiden de brochure in hun gemeenten. Kennelijk vermoeid zit paus Johannes Paulus II op zijn stoel tijdens de algemene audiëntie, die iedere week op woensdag wordt gehouden. SCHIEDAM Een legioen van ruim negenhonderd bid dende mensen. Zo omschrijft A. van Paarle Het Biddend Leger. De vereniging, waar van Van Paarle secretaris is, bestaat sinds 1981 en spoort haar leden aan tot gebeden voor het herstel van het rooms-katholieke parochiele- De gelovigen kwamen vorige week zaterdag voor het eerst bijeen tijdens een ontmoe tingsdag in Woerden. Er werd onder meer gesproken over de waarde van de eucharistie. Voor de rooms-katholieken die zijn aangesloten bij het Biddend Leger „heel erg be langrijk". aldus de secretaris. Het Biddend Leger is negen jaar geleden in het leven ge roepen als onderafdeling van de Stichting Herstel Rooms Katholiek Parochieleven. Deze stichting werd een jaar eerder van de grond getild, maar de initiatiefnemers kwamen er al snel achter dat „Wij hebben toen het Biddend Leger opgericht om hen te ondersteunen", licht Van Paarle toe. „De negenhonderd leden van Het Biddend Leger zijn trouw aan de leer van de kerk, en zien het liefst de rk- kerk in Nederland zo snel mogelijk weer opleven. Onder de leden bevinden zich trou wens ook vijftig Belgen en 27 zeer goede priesters." De honderden katholieken bidden voor intenties die door het bestuur van de vereniging elke drie maanden worden aangereikt. Meestal wordt g beden voor het snel oplossen van de problemen binnen de RK Kerk. „Maar", stelt de se cretaris, „wij bidden ook voor de wereldvrede. Wij denken niet alleen aan onszelf, hoe wel wij de leden ook oproe pen te bidden voor priester roepingen en het herstel van het kerkbezoek." Amerikaanse kerk verdeeld over oorzaken vermindering biecht WASHINGTON Binnen de Rooms-Katholieke Kerk in de Verenigde Staten wordt zeer verschillend gedacht over de vraag, waarom gelovigen nog zo weinig biechten. Dat blijkt uit een studie die in opdracht van de bisschoppen is uitge voerd. Aan het onderzoek hebben bijna de helft van alle bisschoppen en priesters in het land en 35 procent van de regelmatige kerkgangers in drie bisdommen meegewerkt. Volgens de bisschoppen is „een zwakker gevoel van zon digheid" de belangrijkste oor zaak van de afneming van de biecht. Priesters noemen dat pas als vierde oorzaak en voor de leken is dat bijzaak. Vol gens de priesters is de „alge mene verwarring over wat goed en fout is" de belangrijk ste oorzaak, waarom ze zo weinig gelovigen in de biecht stoel aantreffen. Ook de bisschoppen beschou wen dit als een belangrijke oorzaak, maar de leken zijn daarover een andere mening toegedaan. Zij stellen voorop dat gelovigen op een andere manier tegen de verzoening aankijken en andere midde len hebben ontdekt om zich met God te verzoenen. Voor de priesters komt dat op de tweede plaats en voor de bis schoppen op de vijfde. De le ken noemen als alternatieven voor de biecht het ontvangen van de communie, persoonlijk gebed, het tonen van diep be rouw en een gesprek met een vriend of vriendin. Volgens pater Michael Walsh, hoofd van het studiecentrum van de Amerikaanse bis schoppenconferentie, laten de resultaten zien dat de kerk succes heeft met de catechese. Zoals in de 'Oefening van Be rouw' staat, beschouwen de Amerikaanse katholieken zo wel de doop als de eucharistie en de biecht als sacramenten van verzoening. De gelovigen „hebben meer waardering ge kregen voor een bredere en diepere traditie van de kerke lijke leer", aldus Walsh.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2