Zorgen dat de kerk doorgaat Cetdoe Soman! brieven van lezer Snipperen kerk wereld Lutheranen waarschuwen voor nationalisme CcidócSouxcMit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Ccidóc Souoant ZATERDAG 3 FEBRUARI 1990 PAGIN, Leger des Heils: nieuwe korpsen Oostblok AMSTERDAM Het Nederlandse Leger des Heils gaat probe ren nog dit jaar in Tsjechoslowakije diverse afdelingen van de grond te tillen Het internationale hoofdkwartier van het Le ger des Heilsin in Londen heeft enkele Westeuropese landen de opdracht gegeven in het Oostblok de sinds 1949 verboden organisatie nieuw leven in te blazen. Nederland kreeg Tsjecho slowakije toegewezen. De opzet van deze hulpverlening is om mensen uit Tsjechoslowakije naar Nederland te halen en hen bekend te maken met de activiteiten van de Nederlandse heil soldaten. ,.Wij sturen geen zendelingen naar Oost-Europa", verduidelijkt majoor P. Verpoorte. „Allereerst proberen wij contacten te leggen met heilsoldaten die voor 1949 actief wa ren. Zij zijn dé personen om nieuwe afdelingen op te richten". Spaanse vrouw gestorven na duiveluitdrijving MADRID Een Spaanse vrouw is gestorven aan de gevolgen van een lompe poging om een 'duivel' bij haar uit te drijven, zo heeft het Ruiz de Alda-ziekenhuis in Granada bevestigd. De 36-jarige Encarnacion Guardia werd gisteren met zware ver wondingen in de schedel, de schede en de aars in het zieken huis opgenomen. De vader van de vrouw heeft een aanklacht ingediend tegen een bakker (46), die als 'duiveluitdrijver' heeft gefungeerd, en tegen drie nichten van zijn dochter die haar hadden overgehaald om aan het ritueel mee te werken. Tijdens de 'duiveluitdrijving' dwongen de vier de vrouw kennelijk een zoute drank te drinken en bewerkten zij haar met een ijzeren staaf. Het incident staat niet op zichzelf. Herhaaldelijk komen duiveluitdrijving en satans-missen in Spanje voor. door Marinus van der Berg Op de deur die vroeger toegang gaf tot een spreekka mertje, nu tot een werk- en vergaderruimte, zag ik een geel plakkertje. 'Ik ben even snipperen,' staat er op. 'Ik heb het erop geplakt en nu kan ik het er niet meer afkrij gen,' bekent de huisgenote van de pastor. Er klinkt geen spijt maar wel 'n wens door in haar stem. Pastorieën waren in vroegere tijden vaak geslo ten burchten. Pastores wer den soms bewaakt door een huishoudster. Ook toen waren er al huishoudsters die als gastvrouwen waren en bijna alle parochianen bij naam kenden. Ze waren het visite kaartje van de parochie. Ze deden heel wat pastoraal werk. Tegenwoordig is het aantal huisgenotes van pries ters teruggelopen. De bis schop van Groningen sprak vorig jaar over de vereenza ming in de pastorieën. Waar nog huishoudsters zijn, veelal gastvrouwen of huisgenotes genoemd, meestal ongehuwde vrouwen, soms religieuzen, daar scheppen zij vaak een gastvrije sfeer aan de deur en in huis. Hans Bouma schreef een aardig boekje: "Klein ap plaus". Ik neem het hem als gereformeerde collega niet kwalijk. Hij dacht aan velen, maar niet aan deze vrouwen die lange dagen in touw zijn. Ze willen ook wel eens snippe ren, maar ook zij komen soms niet veel verder dan hun wens op een deur te plakken. Je moet weer eens een tijdje op zo'n pastorie zijn om te mer ken hoevelen er aan de deur komen. En niet te vergeten aan de telefoon. Velen hebben een boodschap achter de boodschap. Wie de deur opent, de telefoon aanneemt moet vaak luisteren met aan dachtige achterdocht. Er is zovaak een verhaal achter het verhaal. Zovaak de vraag naar een warm en luisterend hart voor het grote en kleine ver driet in het mensenhart. Hoe opener en hartelijker de deur die wordt opengedaan, des te groter wordt de stroom van hen die aankloppen. Maar ook neemt de noodzaak naar 'even snipperen toe.' Toch kan dit onverantwoord in het geding komen. De tegenwoor dig geprivatiseerde, maar niet sneller werkende Post - ook de gewone briefpost was met de Kerstdagen wel erg lang onderweg soms - moedigt het gebruik van de telefoon aan. Begrijpelijk, want zij verdient eraan. Zij heeft ook geen baat bij een variatie op het gezeg de: 'eet verstandig, neem een appel.' 'Bel verstandig en doe niet altijd een appél.' Veel col legapastores en ook huisge noten beschouwen het als een goede zaak om geen kantoor tijden te kennen van negen uur tot vijf uur. Wie in nood is, kan ten allen tijde bellen, soms zelfs iemand bereiken via een sematone. Vele alleen- wonenden hebben een ant woordapparaat en soms zelfs een inspreekmogelijkheid. Er wordt veel gedaan om de be reikbaarheid en beschikbaar heid is bij de meesten een ge voelig punt. Toch zijn er mo menten waarop huisgenotes en collega's zuchten. Ze zeg gen het niet steeds hardop en direct. Helaas. Dat zijn de mo menten waarop je denkt: 'moet je daarvoor nu aan de deur komen? moet je daar voor nu nog zo laat opbellen? had dit niet kunnen wachten tot morgen? had je hiervoor niet een ander kunnen bellen? De gemakzucht beheerst soms ook het telefoonverkeer naar pastoriefi. Vele pastores en hun huisgenoten wensen een lage drempel voor men sen in nood, voor mensen met een verhaal in hun hart dat ze graag willen delen. De drem pel wordt verhoogd door on nadenkende, soms zelfs eise- rige aan- en opbellers die di rect als verwende kinderen een antwoo/d willen. Zoals ze in de supermarkt direct op hun wenken bediend willen worden. Pastores, ook in niet- katholieke pastoriefi, en hun huisgenoten hebben recht op even snipperen. Het is drin gend nodig omwille van hun gezondheid en gezond pasto raat. Soms vraag ik me af of dit wel voldoende beseft wordt. Meestal dringt dit pas door als het te laat is. MARINUS VAN DEN BERG De meeste mensen willen liever bewonderd dan bemind worden. Mme D'Arconville INITIATIEFNEMER VERENIGING PAROCHIEBESTUREN GERRIT FRANSEN: ROTTERDAM Zorgen dat de (plaatselijke) kerk doorgaat. Dat is het motto waarmee Gerrit Fransen zijn taak als parochiebe stuurder en voorzitter van de BIPA (Beraad in zake Parochiële Aangele genheden) opvat. De BIPA is een landelijke beraadsgroep die twee jaar geleden op initiatief van Gerrit Fransen van de grond is gekomen. Parochiebesturen houden daarin contact met elkaar om onderling problemen te be spreken. De samenwerking kwam twee jaar geleden in een stroomversnelling door de invoering van'het Algemeen Reglement voor het bestuur van een parochie. Op grond van het nieuwe kerkelijk wetboek verordonneerden de bisschoppen onder meer dat de pastoor opnieuw aan het hoofd van het kerkbestuur zou moeten staan en dat de parochievergadering die ver antwoordelijk is voor de be sluiten slechts een louter ad viserende rol zou krijgen. Na dat een aantal parochiebe stuurders tegen deze maatre gel te hoop was gelopen, wer den de bepalingen wat ver soepeld. De pastoor zou de lei ding van de parochievergade ring weer kunnen overdragen aan een vice-voorzitter en het belang van de adviezen van de parochievergadering werd opgewaardeerd. Fransen, zelf al twaalf jaar kerkbestuurder in Rotterdam west en' onlangs als ambte naar bij de Rotterdamsege- meentelijke sociale dienst met vut gegaan, meent dat het re glement eigenlijk een laatste poging in een lange reeks was de kerkelijke klok terug te zetten door opnieuw op gefor ceerde wijze de gewijde ambtsdrager in het middel punt te plaatsen. Hij toont zich niettemin rede lijk tevreden met de wijze waarop de zaak rond het alge meen reglement is geregeld. Fransen is voor alles een man die in goed overleg met de kerkelijke autoriteiten zaken wil regelen. Toen twee jaar geleden de gemoederen rond het parochiereglement hoop opliepen, wist Fransen die te bedaren „Het kan nooit zo zijn dat we oppositie gaan voeren tegen de kerkelijke gezagsdragers". Dat bespeurt hij nogal eens bij de vereni ging van pastorale werkers, waar volgens hem vaak de mentaliteit bestaat „er eens flink tegen aan te gaan". Ook Gerrit Fransen onlangs naar aanleiding van de moeilijkheden rond de Zwolse pastor André Zandbelt heeft hij er geen behoefte aan op overhaaste manier offen sief op te treden zoals hem van verschillende kanten is gevraagd. Goed werk Hij constateert dat de contac ten tussen de regionale afde ling van de BIPA en het bis dom Rotterdam (in elk bis dom is er een met uitzonde ring van Limburg) redelijk goed zijn. Vicaris Zuidgeest is een geregelde gast van de re gionale vergaderingen in Rot terdam. „Hij heeft zich erg te vreden getoond over onze werkzaamheden. Jullie doen fantastisch werk, heeft hij te gen ons naderhand gezegd". „Kijk", zegt Fransen, „dat moeten we hebben. We zijn gewoon bezig met het oplos sen van problemen, daar heb ben we meer aan dan dat onze vereniging niet officieel is erkend en uit frustratie daarover brieven schrijft". Fransen wendde zich twee jaar geleden tot kardinaal Si- monis om erkenning voor de BIPA. Die vroeg zich af of dat nou wel moest en hield de boot af. Nou, zegt Fransen nu, dan gaan we toch gewoon zelf niging een raamstatuut opge steld. Daarbij beroept de BIPA zich op de verantwoor delijkheid die christengelovi gen gekregen hebben op basis van documenten van het Tweede Vaticaans Concilie en de jongste bisschoppensynode van 1987 in Rome. Een lande lijke adviesraad met een aan tal hoogleraren ondersteunt het bestuur Fransen zegt dat het horizon tale overleg tussen de paro chiebesturen binnen de dioce sane afdelingen - daar vindt op de eerste plaats het overleg plaats - iets is dat nog moet groeien. „Vroeger was het zo dat je als kerkbestuur je auto matisch wendde tot de deken of het bisdom. Die gewoonte zit er nog heel sterk in en daar heb ik ook niks op tegen. Maar in deze tijd gaat het er om dat parochies weerbaarder moeten zijn om problemen het hoofd te kunnen bieden. Ik bedoel niet dat ze acties te gen het kerkelijke gezag moeten gaan voeren, maar wel dat ze van elkaar kunnen leren b'j het aanpakken van allerlei soorten problemen. Nu zou je daarvoor weer al lerlei cursussen kunnen orga niseren, maar daar hebben die bestuurders meestal geen tijd voor. Ze hebben hun handen meestal al vol. Een alternatief is' dat ze van elkaar proberen te leren, bijvoorbeeld op zo'n regionale bijeenkomst waar van we er tot nu toe al vier hebben gehouden. De inte- FOTO: CEES VERKERK ressse ervoor is steeds zeer be hoorlijk". Somber „Vorig jaar hadden we als thema 'Zorgen voor de toe komst'. We bedoelden dat in dubbel zin We moeten als be stuurders denken aan de toe komst, maar we maken ons natuurlijk tegelijkertijd zor gen over de toekomst van de kerk. Op sombere momenten kun je je afvragen of de ka tholieke kerk geen secte dreigt te worden, een kleine kring van getrouwen die er een sterk afwijkend wereld beeld op na houdt. Hier in net bisdom zal er over vier tot vijf jaar in de helft van de parochies nog maar een priester zijn. De beleids lijn van het bisdom is pastora le werkers uit de parochies weg te halen en die onder te brengen naar het categoraal pastoraat (ziekenhuis/gevan genis e.d.) Als ze in parochies willen functioneren, dan moeten ze maar diaken wor den, zo wordt bij het bisdom geredeneerd. Dat is jammer, de pastoraal werkers hebben, doordat ze meestal ook een gezin hebben veel meer con tact met de mensen. We heb ben de professionaliteit in ons midden, maar er wordt geen gebruik van gemaakt. In plaats daarvan wordt de rol van de priester nader aange scherpt". „Dat gaat allemaal duidelijk tegen de ontwikkelingen van de laatste dertig jaar in. Wat je ook kunt zeggen van deze tijd, in vergelijking met dertig jaar geleden is er veel meer betrokkenheid gekomen. We hebben nu een vrijwilligers- kerk. Mensen zijn sterk be trokken, niet alleen dat zij al lerlei functies vervullen, maar ook inhoudelijk wat het geloof zelf betreft, zijn zij be trokken geraakt. En dat is iets dat de institutionele kerk niet kan tegenhouden. Het gevolg van die betrokkenheid is ook dat zo'n kerk plaatselijk een sterk verschillend karakter kan hebben". Bespreekbaar Niettemin heeft Fransen er geen enkele behoefte „opposi tie" te plegen. „Als BIPA wil len we niet participeren de Acht mei-beweging. Zelf ga ik wel geregeld naar die mani festaties toe, maar ik ben het niet in alle opzichten met hen eens. Als je wilt onderhande len met de bisschoppen, moet je ze niet provoceren met punten waarvan je van tevo ren kunt vaststellen dat ze kwaad worden. Maar de bis schoppen moeten ook bereid zijn te praten. Er zijn altijd bespreekbare punten, dus dat moet kunnen". Als kerkbestuurder moet je zo gewoon en zo eerlijk mogelijk je werk doen. Toen ik voorzit ter van de BIPA werd, heb ik een toernee gemaakt langs een groot aantal parochiebe sturen en ik heb gemerkt dat velen net zo over de situatie denken als ik. Je doet je werk en je ziet ook dat de zaak dan loopt. Een heel goed voor beeld is het bisdom Haarlem, de kerk gaat daar zijn gang, de bisschop doet er niet toe. Alleen in Limburg is de situa tie echt afwijkend. In Lim burg merk je dat bestuurders angstig zijn. Iemand wilde wel lid worden van de BIPA. maar toch durfde hij niet bij ons te komen omdat hij dan zijn baantje zou kunnen kwijt raken". Pessimistisch over de toe komst is Fransen niet. Elke periode in de kerkgeschiede nis heeft zo zijn problemen gehad, zegt hij. „De Heilige Geest leidt de kerk, maar dat zijn ook de gelovigen. Hij heeft zich niet uitsluitend genesteld in Rome of Utrecht. Ik ben er van overtuigd dat de komende generatie een heel andere kerk zal meema ken. Mijn plicht is het daar aan mee te werken, niet door brieven te schrijven of acties te voeren, maar door gewoon mijn werk te doen. PAUL VAN VELTHOVEN CURITIBA De Luther se Wereldfederatie (LWF) beziet het toene mend nationalisme in Oost-Europa met grote zorg. Er mag niet worden gebogen voor „de demo nische goden van bloed, bodem en ras", aldus se cretaris-generaal Gunnar Staalsett tijdens de alge mene vergadering van de LWF in de Braziliaanse stad Curitiba. Lutherse kerken in Oost-Eu ropa mogen nooit „onkritische handlangers van nieuwe na tionale ideologieën" worden, aldus Staalsett. De Noor voeg de eraan toe dat een verenigd Europa zich nooit mag afslui ten van de rest van de wereld, maar zijn verantwoordelijk heid voor de Derde Wereld moet kennen. De Westeuropese kerken moeten zich volgens Staalsett de komende jaren vooral toe leggen op hun eigen vernieu wing. Zij moeten niet hun hoop vestigen op meer pasto res of nieuwe evangelisatie campagnes, maar dienen zich volledig in te spannen voor de strijd voor gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping. De secretaris-generaal pleitte in zijn toespraak ook voor een actieplan voor ee evenredige vertegenwoordiging van man nen en vrouwen in bestuurs organen van de Lutherse ker ken. Op de volgende algeme ne vergadering (1996) hoopt Staalsett de eerste vrouwelij ke bisschop te kunnen ver welkomen. Paus Johannes Paulus II heeft de duizend bezoekers van de achtste algemene ver gadering per brief laten we ten dat het streven van de christenen naar eenheid ooit zijn doel zal bereiken. De paus wordt gesterkt in zijn mening door de goede contac ten die de afgelopen jaren zijn ontstaan tussen de LWF en de pauselijke raad voor de een heid onder de christenen. Leiding Russisch-Orthodoxen roept hulp Gorbatsjov in MOSKOU De leiding van de Russisch-Ortho- doxe Kerk heeft de hulp van Sovjetleider Michail Gorbatsjov ingeroepen om een einde te maken aan het geweld in de Oekraine door 'extremis ten' van de met Rome verbonden Oekrains-Ka- tholieke Kerk. Dit heeft aartsbisschop Kyrill van Smolensk en Kaliningrad volgens het sovjetpersbu reau Tass tijdens een persconferentie bekend gemaakt. De Russisch-Orthodoxe Kerk hoopt, dat Gorbatsjov op basis van de wet een oplossing weet te vinden voor de geschillen. Daarbij dient rekening te worden gehouden met de be langen van beide kerken, on derstreepte Kyrill. De kerkleiding heeft de afge lopen dagen gesproken over de situatie in de Russisch-Or thodoxe Kerk in verband met de toenemende etnische en religieuze botsingen in diver se republieken. De kerkleiding besloot de kerk in het buitenland te re organiseren. Alle buitenland se eparchieën (bisdommen) zullen voortaan rechtstreeks ressorteren onder de heilige synode van Moskou. Er zijn negen buitenlandse epar chieën, waaronder Berlijn en Leipzig, Brussel en België, en Den Haag en Nederland. Tot het Nederlandse bisdom beho ren parochies in Amersfoort, Amsterdam, Den Haag (twee maal), Groningen en Rotter dam. Contact theologie met Oost- Europa noodzakelijk AMSTERDAM De the- ologiebeoefening in West- Europa kan zijn voordeel doen met de praktijk van de theologische studie in Oost-Europa. De ontwik kelingen in ons wereld deel maken een dergelij ke samenspraak meer dan ooit mogelijk en noodzakelijk. Dit betoogde professor dr. A. Roest Crollius sj, hoogleraar aan de pauselijke Gregoriana- universiteit tijdens een diesre de gistermiddag aan de Ka tholieke Theologische Univerr siteit Amsterdam. De titel van zijn rede luidde: cultureel pluralisme en katho lieke theologiebeoefening, een Europees probleem. Voor de Europese theoloog is het noodzakelijk, aldus Roest Crollius, dat hij zich enga geert in intercultureel theolo gisch contact met collega's in de jonge kerken. Op die ma nier kan hij een helder in zicht krijgen in de vele ma nieren van verstaan en uitleg van de christelijke godsdienst als geopenbaarde waarheid. De meest specifieke uitdaging voor de Europese theoloog ligt in de confrontatie met het huidige moderniseringsproces. Detechnologische ontwikke ling waartoe ook de biotech nologie en de emancipering van de menselijke persoon uit een vast stramien van ge woonten en tradities behoren, kunnen enerzijds gezien wor den als factoren die een on heilspellende wereld naderbij brengen la Brave New World van Aldous Huxley, maar kunnen ook opgevat worden als een dringende uit nodiging om een nieuw en ei gentijds mensbeeld te ontwer pen. Een eerste en voorname taak van de theologie is bij te dragen tot de verwoording van een authentiek mens beeld. Rabbijn Evers toch rector joods instituut AMSTERDAM Rabbijn mr. drs. R. Evers (35) is met ingang van 1 februa ri benoemd tot rector van het Nederlands-Israëlie- tisch Seminarium in Am sterdam, hoewel hij het daarvoor vereiste rabbi naal examen woensdag niet heeft afgelegd. Het sluitstuk van de rabbi nale opleiding kon geen doorgang vinden, omdat twee van de drie examinato ren - de Franse opperrabbijn F. Sitruk en rabbijn D. Lie- bermann uit Antwerpen - wegens ziekte en drukke werkzaamheden waren ver hinderd, meldt curator J.B. Polak. Het curatorium vindt het noodzakelijk dat Evers, die zijn rabbinale bevoegd heid in het buitenland heeft gekregen, ook in Nederland examen aflegt. De curatoren zien geen aanleiding om de benoeming uit te stellen, omdat ze ook zo wel over tuigd zijn van de kwaliteiten van Evers, aldus Polak. Het is nog niet bekend wanneer het examen nu zal worden afgenomen. Evers, die te vens 'media-rabbijn' van het NIK is, is sinds 1981 studie coördinator van het semina rium. Als rector is hij de op volger van de inmiddels overleden opperrabbijn E. Berlinger, die in 1981 aftrad. De Klerk en Mandela Meer nog dan de aangekondigde vrijlating van Nel^,, Mandela heeft de legalisering van het ANC en andere Zuija frikaanse anti-apartheidsgroeperingen een golf van oplu^i ting en blijdschap losgemaakt. Met deze maatregelen heeftje Zuidafrikaanse president F.W. de Klerk gisteren immfë duidelijk gemaakt dat hij niet van plan is het pad van hl vormingen te verlaten. Integendeel: op tamelijk ferme wr heeft hij gisteren opnieuw een deel van de obstakels verw derd op het pad naar een democratisch Zuid-Afrika. lt Toch is het nog te vroeg om nu ook het einde van apartheid af te kondigen. Daarvoor zijn te veel instrument! van deze verfoeide politiek in stand gehouden. Dat is natui lijk ook een tactische keuze van De Klerk. Over de nog M staande apartheidswetten zal de zwarte oppositie moeten derhandelen. Het heeft voor De Klerk geen zin direct al troeven op tafel te leggen. |l' De Klerk weet immers dat hij in Mandela een formidabjt tegenstander heeft, al is het nog maar de vraag of Mandi' zelf de leiding van het ANC op zich neemt. Hij heeft al aj* geboden te bemiddelen bij de onvermijdelijke onderhant lingen die nu zullen volgen tussen zwart en blank. Ook daje een tactische keuze. Mandela heeft immers veel te verliezl Hij is gedurende zijn gevangenschap een symbool geworcr en er worden van hem bijna bovenmenselijke prestaties vF langd. Ook voor Nelson Mandela zal het immers niet mo| lijk zijn de gevolgen van veertig jaar apartheid in enkja maanden uit te wissen. V e ZOWEL De Klerk als Mandela hebben bovendien rekenf te houden met tegenstanders in hun eigen kring. De Zui r frikaanse president weet zich streng op de vingers geketói door de conservatieve vleugel van de Nasionale Partij, rechtse paxtijen, het leger en de politie. De recente onthull gen over blanke doodseskaders mogen een indicatie zijn v(£ de onrustgevoelens van een deel van de blanken. De Kle zal hierdoor voorzichtig moeten manoeuvreren. Maar g geldt evenzeer voor Mandela. Een groot deel van de zwa jeugd is opgegroeid in een sfeer van noodtoestand, ondl] drukking en geweld. Het is maar de vraag in hoeverre ANC-leiders hun aanhangers kunnen binden aan de ondO handelingen; aan de lange weg van compromissen en koorden, die nu eenmaal veel minder 'spectaculair' verlof dan de gewapende strijd. r€ r MlSSCHIEN is deze constatering nog wel een van de mq't hoopgevende: De Klerk en Mandela, de 'symbolen' van|je blanke en de zwarte macht, zijn tot elkaar veroordeeld. Ci zij beiden kunnen geen stap meer terug, alleen naar vorp< De komende onderhandelingen over een eerlijker verdelF van de macht in Zuid-Afrika zullen ongetwijfeld keih( zijn en zeer lang duren. De vraag is dan ook of De Klerk v Mandela die tijd nog wel hebben. e Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonde stukken te bekorten. Hondepoep (4) In deze rubriek beklaagde een briefschrijver zich erover, dat de straat een grote honde- strontbak 'is. Dat klopt, maar de tijd dat straten, parken, plantsoenen en kinderspeel plaatsen nog dienst deden als wandel- en ontspanningsgele genheid ligt ver achter ons. De ruimten buiten huizen en ge bouwen zijn nu bestemd voor hondestront en ander afval. Er zijn zelfs hondeneigenaren die je voor gek verklaren wanneer je bezwaar maakt tegen het deponeren van de bolus van hun hond vlak voor je deur. Voor de aanpak van het pro bleem kunnen we van het ge meentebestuur niets verwach ten. Politici en ambtenaren hebben het te druk om buiten te komen en kunnen dus al leen maar interesse hebben voor ruimten 'binnen' zoals prestigegebouwen. Bovendien hebben te veel potentiële kie zers een hond en die jaag je niet in het harnas voor, toch veelal oudere, mensen, die normaal willen wandelen. Neen, wanneer u zich wilt verplaatsen moet u de auto ne men. Soms lukt het ook met de fiets en als u tot de halte goed naar de grond blijft kij ken kan het openbaar vervoer ook wel eens uitkomst bieden. Frisse lucht is een verschijnsel dat soms alleen nog maar ver buiten de stad is waar te ne men en daar is ook nog wel gelegenheid om te wandelen. De stad heeft hiertoe afge daan, helaas. J.H. v.d. Knaap, DEN HAAG. Verzekering Telkens weer duikt de sugjg, tie op om mensen genetischr laten onderzoeken alvorfi hen tot de ziektekostenvei kering toe te laten. Weliswj( wordt dit idee telkens w_ snel teruggetrokken, maar is alleen tijdelijk. Ik vind het verboden zou moeten i dit soort ideeën te uiten. 11 belang van het bedrijf A staat, de organisatie etc.) g niet voor dat van het indivij( Omwille van het geld wo het solidariteitsbeginsel, de f| sis van het sociale stelselr Nederland, volkomen aan kant geschoven. Wie het risft in zich draagt een ernsfy ziekte te krijgen moet, als l erop aankomt, maar zien wf hij/zij geholpen wordt. denken de verzekeraars. r> sociale gedachte is precies id genovergesteld: zorg ervi dat de kwetsbare, de zwakL zich verzekerd kan weten een zo goed mogelijke hulp 1 dien die nodig is. N g.j. Bleeker, LEIDSCHENlz (ADVERTENTIE) GRATIS BIJBELCURSUS Eenvoudige schriftelijke Bijbelcursus, samengesteldr door Ger. Gemeenten, r Mogelijk, om thuis, in eigerk tempo, gedeelten uit de Bijbe te bestuderen. De gemaakt! lessen worden voor u gecorrigeerd en ln teruggezonden. Deze cursus geheel gratis en per post, dijr geen bezoek aan huis. ft Vraag proefles (geen postz.|d BIJBELCURSUS GER. GEHf Antwoordnr. 61373 2506 WB Den Haag. LEER DE BIJBEL LEZEN! Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). e< Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. iti Telefoon: 071 - 122 244. E Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. r: Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. w Telefoon: 070-3190 933. F Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service I Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart! per maand f. 24,85 per maand f. 25,86 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75,1(1 per jaar f. 284,50 per jaar 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 1/ 070 - 3902 702. h Bankiers AMRO BANK NV 473 576 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2