MARCA neemt
afscheid van
de winter:
9 dagen lang talloze
artikelen voor
slechts
Cees Buddingh' posthuum over mosterd,
kater Peerke, literatuur en nog veel meer
CeidócSotnatit
SLUITER
UITSLAG
TREKKING
BANKLOTERIJ
Ga ook meespelen
I BankLoterij
DINSDAG 30 IANUARI 1990 PAGINA 9
C. Buddingh': „Een prachtig cadeau
van niemand". Uitgeverij Cadans.
Prijs ƒ24,50.
„Wat zou er toch van de mens
heid terecht komen, als er
geen literatuur bestond!" roept
Buddingh' uit aan het slot van
een van de stukjes, die van
zijn hand verzameld zijn in
een nieuw boekje. De verzuch
ting is nogal ironisch, een wa
pen dat door de vijf jaar gele
den gestorven dichter wel va
ker werd gehanteerd. Het
boekje, dat nu verscheen,
heeft de mooie titel „Een
prachtig cadeau van niemand"
en bevat ongeveer 35 stukjes
van elk een bladzij of drie,
Het gaat om een column, die
Buddingh' in 1975-1976 schreef
in het NRC-Handelsblad (drie
a vier maal per maand). Nu is
er een keuze uit gemaakt.
Posthuum kan Buddingh' dus
FOTO: SP noê eens van a^es te berde
brengen. Hij vertelt over won
derlijke zaken even graag als
over zijn huiselijke bedoenin
gen. Kunst en het dagelijks le
ven gaan voor hem niet zo ver
uiteen, integendeel. Een mooi
voorbeeld is de cultureel amb
tenaar in Meppel, die optreedt
in het stukje „Dieet houden".
De man ontvangt Buddingh',
omdat de dichter daar een ten
toonstelling zal openen. Maar
hij „wapperde na de eerste
drie of vier woorden die wij
hadden gewisseld met zijn vest
en zei: „Kijk eens even, zeven
kilo eraf in twee weken!".
Voor Buddingh' is dat een
soort rijm, omdat het hier gaat
om een absurd moment. Het
doel van het bezoek aan Mep
pel raakt onmiddellijk verge
ten door de opmerking over
het afvallen en Buddingh's ge
dachten zijn verder volledig in
beslag genomen door de ellen
de van het dieet houden: „Zo
gaat de mens door het leven:
ongeveer als een kalf. Moet hij
worden vetgemest? Moet zijn
spoeling juist zo dun mogelijk
worden gehouden?"
Hij heeft het elders over mos
terd, met name over zijn passie
voor die hele scherpe maar on
verbeterlijke Colemans Mus
tard, een Engels produkt,
waarvan hij het liefst een gal
lon in huis heeft. Is dat nog
leuk?
Ook zijn ironische gedachten
naar aanleiding van het woord
„naakt". Verschillende vor
men van naaktheid die niets
met het Adamskostuum te ma
ken hebben, komen daar aan
de orde. Zoals het ontbreken
van de apostrof aan het einde
van de naam Buddingh'. Hij
vertelt hoe hij zich voelt als
ergens de apostrof achter zijn
naam is weggevallen: „Alsof
ik mijn opwachting maak in
een half openhangende badjas.
Onzin, natuurlijk. Maar ja;
vijfennegentig procent van
wat de mens zich in zijn hoofd
haalt is onzin".
Over katten heeft Buddingh'
het ook in dit boekje meer dan
eens. Zijn eigen katten, Sam-
mie en Peerke, die op zijn ra
cefiets uit de Peel was geko
men. Die fantasie is nodig,
want „hij moest toch ook een
voorgeschiedenis hebben".
Maar er is nog een bijzondere
kat, woonachtig bij vrienden
in Utrecht. Deze prachtige
zwarte kater heeft de wonder
lijke naam „Nachtvorst". De
zoon des huizes noemde het
dier zo, omdat hij op de weer
berichten vaak de wonderlijke
zin hoorde: „Kans op nacht
vorst". Dat woord zei hem
niets, waardoor het een prach
tige naam kon zijn voor een
huisdier. Na zijn verhaal over
dit feit mijmert Buddingh' op
zijn eigen wijze door over de
wonderen van de poezie en de
taal. De onbevangenheid van
het kind, dat verrukt is van
iets als „Berend Botje ging uit
varen..." is een kwaliteit die
de lezer van poezie niet kan
ontberen.
De oude, vriendelijke, wijze
dichter uit Dordrecht leeft in
al zijn beminnelijkheid en
nuchterheid ook in dit boekje
voort. Zulke mensen kan Ne
derland toch niet missen.
JAN VERSTAPPEN
Er is ook een MARCA bij u in de buurt.
Almere, Amsterdam-West, Amsterdam-
Zuid-Oost, Apeldoorn, Arnhem, Assen,
Breda, Den Bosch, Den Haag,
Enschede,Groningen, Heerhugowaard,
Heerlen, Kerkrade, Leeuwarden,
Leiden, Maastricht, Brusselse Poort;
Maastricht, Nijmegen, Purmerend,
Rotterdam-Zuid, Rotterdam-C,
Rijswijk,Tilburg, Utrecht, Veenen
i
daal,Veldhoven, Vlissingen,
Weert, Zaandam, Zutphen.
Voor nadere informatie:
020-869646
SCHILDERWERKEN BV^
LEIDEN - LEIDERDORP -071-120666
49-96.65 031
12.07.32.742
22.57.73.716
30.90.27.985
42.12.86.776
45.65.89.163
46.32.26.917
53.75.23.545
55.84.40.002
68.77.21.083
91.86.34.237
11.05.15.900
12.40.10.695
12.41.05.513
38.63.05.587
44.34.64.820
46.42.85.461
57.18.48.400
57.81.48.587
84.84.00.380
90.70.13.880
Priizen op eindcijfer(s)
Extra prijzen
Prijzen op bankrekemngnr
iTlTll
55.S
lüU
11.16.12.632
13.46.27.059
30.31.64.549
38.43.17.510
54.40.36.263
58.65.85.478
67.51.52.011
67.63.07.019
81.40.01.726
92.50.02.569
11.22.07.170
14.62.92.359
15.92.01.608
37.01.01.987
41.47.31.166
46.61.22.756
48.13.47.267
48.54.71.043
91.08.49.757
93.13.65.708
0 13
Uw eigen bankrekeningnummer is uw lotnummer. Het
inleggeld, één tientje per trekking, wordt ca. 5 weken
van tevoren automatisch afgeschreven. Een gewonnen
prijs wordt binnen 1 week automatisch bijgeschreven.
I Als u deze bon opstuurt ontvangt u een deelnemersbewijs I
MACHTIGING1
(met blokletters invullen)
I de ondergetekende, houder van bankrekeningnummer I
Naam_
Adres
straat 64 te Rotterdam 01
ig aan SUFA, Zomerhof-
ankrekening ten hoogste
in voorde BankLoterii
I Stuur de machtiging in een ongefrankeerde envelop aan: SUFA. I
I Antwoordnummer 4. 3000 VB Rotterdam.
De hoes van „Reading, writing and arithmetic"
FOTO: PR
De melancholie van een
druilerige zondagmiddag
The Sundays: „Reading, writing
and arithmetic". Met David Gavu-
rin (gitaar), Harriet Wheeler
(zang), Paul Brindley (basgitaar)
en Patrick Hannan (drums).
Rough Trade Records.
1990 lijkt een opmerkelijk
muzikaal jaar te worden.
Hoewel de spoeling, zoals ge
bruikelijk, erg dun is in deze
eerste maand, is het aantal
produkties dat op z'n minst
kippevel teweeg brengt,
enorm. Om even een verge
lijking te maken: is die ver
houding in december onge
veer een op dertig, deze ja-
nuari-maand is hij een op
drie. En in die categorie kip
pevel past ook het Engelse
kwartet The Sundays. Bij
het beluisteren van de de
buut-elpee „Reading, Wri
ting and arithmetic" wordt
de maagstreek op ongeveer
eenzelfde gevoel getrakteerd
als die eerste keer dat „The
Kick Inside" van Kate Bush
op de draaitafel lag. Niet dat
The Sundays in de voetspo
ren van Kate Bush treden of
de muziek enige vergelijking
vertoont. Het viertal kiest
vooral voor de eenvoud van
zang, (akoestische) gitaar,
bas en drums en legt daarin
een opmerkelijke schoon
heid bloot. Het is muziek
waarvan je vrolijk wordt,
maar waarin tevens de me
lancholie van een druilerige
zondagmiddag zit verweven.
Voorkomen
In eigen land is The Sun
days inmiddels gemeengoed.
Dat is te danken aan de gro
te muziekbladen die het
kwartet, na het zien van een
aantal concerten, begin vo
rig jaar in de armen sloten.
Platenmaatschappij Rough
Trade heeft daar handig op
ingespeeld door het uitko
men van „Reading, writing
and arithmetic" uit te stellen
van oktober tot januari.
Daarmee werd niet alleen
voorkomen dat de musici
zouden ondersneeuwen in
de kerst-releases, maar te
vens dat The Sundays kon
worden gelanceerd als „de
groep van de jaren negen
tig". Wie op de verkoopcij
fers afgaat, zou het bijna ge
loven. „Reading, writing and
arithmetic" schiet als een ra
ket de Engelse hitlijst in en
evenaart gemakkelijk de
verkopen van The Smiths
debuut-elpee in februari
1984.
Dat het viertal voor de naam
The Sundays koos en deze
debuut-elpee „Reading, wri
ting and arithmetic" noem
de, is minder vreemd dan
het liikt. Als studenten in
Bristol was zondag hun eni
ge vrije dag en de titel „le
zen, schrijven en rekenkun
de" lijkt een nostalgische
knipoog naar vervlogen tij
den. Diezelfde dramatiek
kenmerkt ook het materiaal.
Zo zijn de teksten rijkelijk
ondergedompeld in een ty
pisch Engelse melancholiek
en biedt de muziek, ondanks
het basis-instrumentarium,
een weelderige diversiteit.
Zangeres Harriet Wheeler,
die Engelse literatuur stu
deerde, maakt optimaal ge
bruik van haar schrijversca
paciteiten, daarbij bijgestaan
door haar vriend, Sundays-
gitarist David Gavurin, die
zich op de universiteit be
kwaamde in Frans en
Spaans. Het tweetal, dat als
vijf jaar dezelfde kamers
deelt, komt voor de dag met
intrigerende pastiches, waar
in jaloezie en liefde worden
verweven met een uiterst
heldere kijk op het dagelijk
se leven in Engeland. Ze
verwoorden de realiteit.
Daarmee neigt de groep -
ook muzikaal - soms in de
voetsporen van The Smiths
te treden, maar kiest daarbij
niet voor die wat pompeuze,
literaire manier van schrij
ven.
Simpel
The Sundays houden het
simpel, wijken eigenlijk niet
af van het huidige popmu-
ziek-idioom. Daarmee slui
ten ze aan bij groepen als
'Til Tuesday, Cowboy Jun
kies en Edie Brickell The
New Bohemians. Harriet
heeft stemtechnisch veel ge
meen met Brickell. Ook
Wheeler klinkt zelfverze
kerd met een naïeve onder
toon. Ze straalt sensueel in
„Can't be sure" en oprecht
in „I kicked a boy". Boven
dien kan Harriet echt zingen
en hoeft ze haar teksten niet
te „acteren" zoals veel ande
re zangeressen doen.
Muzikaal klinkt het materi
aal helder, waardoor de
schoonheid ervan een extra
dimensie krijgt. Daarbij is
het verfrissend om weer
eens zonder veel moeite te
kunnen genieten van het gi
taarspel, dat wordt onder
steund door vaak mooie bas-
lijnen en ritmische drums.
Kortom „Reading, writing
and arithmetic" is lief en
breekbaar, vrolijk en melan
choliek en wie er van wil
genieten hoeft niet tot zon
dag te wachten, want
Wheeler, Gavurin, Brindley
en Hannan leveren muziek
af voor de hele week.
HANS PIËT