De typograaf mag slechts tussen de regels door aanwezig zijn Carlo de Wijs in het Circustheater DBH.PBERIAGE; EN ZIJN WERK; VOOR DE VERSIERING VAN DRUKWERK kan men slechts algemeene regels opstellengoede smaak is daarbij een voornaam hulpmiddel. Iemand met een fijn ontwikkeld smaakgevoel en helderen Toyokiho Satoh tovert met romantische luit Boete van ƒ750.000 voor frauderende platenproducent KUNST Ccidóe Sou/tont DINSDAG 30 JANUARI 1990 PAGIN VARA en KRO halen order weg bij VNU HILVERSUM De VARA en de KRO hebben hun order voor het drukken van hun omroepbladen bij de VNU opgezegd. De reden van de houding van die omroepen is volgens VNU-directeur Schol vink het feit dat zijn concern een belang heeft geno men in de commerciële omroep RTL Véronique. De VARA en de KRO hebben een beroep gedaan op een ontbindingsclausule. Overigens geldt een opzegtermijn van een jaar. Schol- vink zegt echter dat de VNU eerst met de twee omroepen gaat overleg gen. De omroepen zijn al enige tijd samen met de NCRV aan het bekij ken in hoeverre zij kunnen samen werken bij het maken van hun ver schillende programmabladen. Johnny Cash komt naar Nederland AMSTERDAM De country-zanger Johnny Cash zal in het voorjaar twee keer optreden in Nederland. Cash, die vorige week een nieu we langspeelplaat uit bracht, verzorgt op 22 maart een optreden in het Thialfstadion in Heerenveen en op 23 maart in de Rijnstreek hal in Alphen aan den Rijn. De kaartverkoop voor beide concerten is FOTO: PR inmiddels begonnen. Veilinghuis Christie's taxeert in Wassenaar WASSENAAR Acht experts van het vei linghuis Christie's taxeren op woensdag 31 ja nuari gratis kunst in Kasteel Oud Wassenaar in Wassenaar. Op deze dag kunnen schilderij en, juwelen en meubelen gratis en zonder af spraak op hun waarde worden geschat. Van voorwerpen die moeilijk te vervoeren zijn, is een foto voldoende. Geïnteresseerden kunnen ook vrijblijvend advies krijgen over het ver zamelen van kunst en antiek en over de mo gelijkheid om de voorwerpen bij Christie's te veilen. Het veilinghuis organiseert al een paar jaar van deze dagen over het hele land. Christie's probeert met dit initiatief kunstvei lingen voor een breder publiek toegankelijk te maken. Kasteel Oud Wassenaar is op 31 ja nuari van 10.00 tot 16.00 uur voor iedereen toegankelijk. Gitarist Leitch in Theater Pepijn DEN HAAG De Stichting Jazz in Den Haag heeft de Canadese in Amerika wo nende en werkende gitarist Peter Leitch aangetrokken voor een concert op zon dag 4 februari in Theater Pepijn in Den Haag. De musicus wordt tot ae top gere kend van de artiesten die een volkomen eigen stijl hebben ontwikkeld op basis van invloeden van veel voorgaande gro ten. Peter Leitch werkte een paar jaar in het trio van Oscar Peterson en speelde onder meer met beroemdheden als Milt Jackson, Red Norvo, Al Grey, Dave Pike, Benny Wallace, Jack McDuff en Bobby Watson. In Den Haag treedt hij op met het trio van Robert Jan Vermeu- Van Gogh Museum krijgt vriendenclub AMSTERDAM Ter ondersteuning van de activiteiten van het Van Gogh Museum is de Stichting Vrienden van het Van Gogh Museum opgericht. Door het aanleggen van fondsen wil de stich ting nieuwe mogelijkheden voor het museum scheppen. Daarbij gaat het niet alleen om het verwerven van nieuwe kunstwerken, maar ook om het houden van lezingen, steunen van on derzoeksprogramma's en publikaties. In het comité van aanbeveling zitten onder anderen Nederlandsche Bank-di- recteur dr. W. Duysenberg, drs. J. van Gogh, de Amsterdamse burgemeester drs. E. van Thijn, de Noordhollandse commissaris der koningin drs. R.J. de Wit en de violist Theo Olof. MUSEUM MEERMANNO- WESTREENIANUM EERT SJOERD DE ROOS Museum Meermanno-Westreenia- num, Prin8essegracht 30, Den Haag. S.H. de Roos over typografie. Geo pend van maandag tot en met zater dag van 11.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 3 maart. Sjoerd H. de Roos, Typografische geschriften 1907 - 1920. Door Jan P. Boterman en Sjaak Hubregtse. Een uitgave van de SDU uitgeverij, fl 49,90. „Onleesbaar!" De geterg de lezer die na het slaken van deze kreet zijn boek of tijdschrift in een hoek werpt, kan zich aan twee dingen hebben geërgerd. Ofwel de auteur van de tekst is niet begiftigd met enig schrijftalent, ofwel de grafisch vormgever die het drukwerk verzorgde heeft bij zijn werk aan van alles gedacht behalve aan de lezer. Zelfs het meesterwerk van een Nobelprijswinnaar kan onlees baar worden in handen van een tegendraadse typograaf. De boekverzorger behoort zich dienstbaar op te stellen, dat was althans het adagium van Sjoerd H. de Roos (1877-1962), de grondlegger van de moder ne typografie in Nederland. Het lijkt zo vanzelfsprekend: boeken en tijdschriften zijn er om gelezen te worden. De ty pograaf is intermediair tussen de zender van de boodschap en de ontvanger: een onopval lende postillion d'amour. Rond de eeuwwisseling - toen Sjoerd H. de Roos zijn eerste boeken verzorgde - werd er nauwe lijks over typografie nage dacht. Een grafische opleiding ontbrak, De Roos had teken lessen gevolgd aan een teke nambachtsschool. Voor het omslag van duurdere boeken nam de drukker nog weieens een tekenaar in de arm; het binnenwerk bepaalde hij zelf in overleg met zijn zetter. De keuze van het lettertype en de papiersoort werden bepaald door wat voorradig was en vooral door de kostprijs. De schaarse vormgevers die zich met de verzorging van luxe uitgaven bezighielden hadden sterk de neiging hun stempel op het boek te drukken. Met weelderige sierletters, grafi sche symbooltjes en tekenin gen werd het boek verfraaid zonder dat er enig logisch ver band met de tekst bestond. Men sprak in die tijd dan ook van 'boekversierders'. Pionier In dit klimaat begon Sjoerd de Roos zijn pioniersarbeid: als een Hercules onder de typo grafen zou hij de Augiasstal van de boekdrukkunst zuive ren en bevrijden van de 'voor name tooi van het betere boek.' In 1909 schreef hij in een pleidooi voor de pure ty pografie: „Een boek of ander drukwerk wordt niet schoon, vermag niet den naam kunst werk te dragen, door min of meer overvloedige versiering of kleur, maar door het orga nisch samenpassen van alle deelen, papier, letter, versie ring en kleur". Dat vormge ven en schrijven heel andere disciplines zijn, blijkt al uit deze ene zin van De Roos. Zo helder zijn boekuitgaven eruit zien, zo wollig zijn de teksten van zijn hand. Sjoerd H. de Roos staat mo menteel om twee redenen weer in de belangstelling. Mu seum Meermanno-Westreenia- num (het Museum van het Boek) heeft een tentoonstel ling over hem ingericht. Er wordt een beeld geschetst van de stand van de typografie rond de eeuwwisseling. Exem plaren van boeken die volgens De Roos erbarmelijk slecht waren uitgegeven, liggen er niet ver van de uitgaven van de meester zelf. Hij richtte zijn pijlen destijds onder andere op de dure uitgave van de Gijs- brecht van Aemstel, 'versierd' door Antoon Derkinderen en op het versierwerk van G.W. Dijsselhoff. Bij SDU Uitgeverij kwam on- Sjoerd H. de Roos. langs het boek Sjoerd H. de Roos, typografische geschrif ten 1907-1920 uit, samenge steld en vormgegeven door twee docenten en een groep studenten van de Gerrit Riet veld Academie en de Frederik Muller Akademie uit Amster dam. Het dient tevens als FOTO: PR ren met het werk van De Roos. De laatste jaren lijkt in de grafische vormgeving nage noeg alles geoorloofd te zijn: de zuivere of pure typografie heeft het veld moeten ruimen voor de dynamische typogra fie. Illustraties en kleurvelden onder de tekst bemoeilijken eindexamenproject van zes menige brochure of periodiek studenten van de afdeling het lezen. Vaak ook moet de Grafisch Ontwerpen van de lezer het papier schuin of op Rietveld Academie. In het z'n kop houden om de tekst te boek zijn teksten over typo grafie van De Roos opgeno- kunnen ontcijferen. Het jaar lijkse hoogtepunt in dit genre men die na hun eerste uitgave zijn de programmaboekjes van aan het begin, van de eeuw het Holland Festival ontwor- nooit meer werden herdrukt. Elke tekst is door een Riet veld-student vormgegeven en van commentaar voorzien. pen door Studio Dumbar uit Den Haag. De lust om een voorstelling te bezoeken ver gaat je al bij het openslaan van Het kan haast geen toeval zijn de brochure. Overigens ont- dat Jan Boterman - docent aan komt ook de uitgave over De de Rietveld Academie en initi- Roos niet helemaal aan deze ator van dit project - juist nu ziekte. Een paar studenten die zijn studenten wil confronte- eraan werkten, zijn klaarblij kelijk niet erg gecharmeerd van het werk van hun vroege voorganger. De vormgeving van een deel van dit boek is modieus rommelig en onhel- Hollandsche Mediaeval De Alfa en de Omega van het boekverzorgen vormt de keuze van de letter. Als de broodlet ter niet deugt dan is het boek sowieso mislukt. Een goede vlakverdeling, spatiëring en interline kunnen dan geen redding meer brengen. De Roos die sinds 1907 als artis tiek medewerker bij de Letter gieterij Amsterdam werkte, vond dat in het bedrijfsassorti- ment een Hollandse letter'ont brak. Volgens hem kende elke cultuur een karakteristiek schrift: de Duiters hadden een voorkeur voor een dikke, wat protserige letter; Franse letters daarentegen waren gracieus en slank. Sinds 1761 was er in ons land geen nieuwe letter meer ontworpen de 'romein' van Fleischman was de laat ste). In 1912 presenteerde Letter gieterij Amsterdam met gepas te trots een letterproef van de Hollandsche Mediavael ont worpen door Sjoerd de Roos. Het was een letter die niet mooi wilde zijn, maar funktio- neel en rationeel. Daarom geen overdadige krullen of hinderlijk verdichte delen, maar een evenwichtig, rustig DOOR K R C. DE BAZEL JANGRATAMA DBJANKALF J.E VAN DER PEK R.N.ROLAND HOLST J.F.STAALJB DB ALBERT VERWEY PS DB W. VOGELSANG ROTTERDAM FEBRUARI 1916 WL.&J.BRUSSE'S UITGEVERSMAATSCHAPPIJ lettertype dat een goede lees baarheid garandeerde. De schoonheid vloeide voort uit de harmonie en de eenvoud van de letter. De Hollandsche Mediaeval was meteen een doorslaand succes en zou vijf tig jaar het gezicht van het Ne derlandse drukwerk bepalen. Helaas, met de komst van het fotografisch zetten verdween de letter echter al snel samen met het lood naar de schroot hoop. De Roos had een groot respect voor de geschreven tekst en voor het boek als cultuurgoed. Met een ingetogen typografie komt het magische karakter van de tekst maximaal tot ui ting: het wonderlijke feno meen dat we door het juist rangschikken van tekens ge voelens en gedachten kunnen overbrengen. Elke typografi sche toevoeging of verfraaiing leidt de aandacht af van dat mysterie. Sjoerd de Roos be greep dat uitstekend en het zou goed zijn als eigentijdse vormgevers hier eens vaker bij stilstonden. Brochures, tijdschriften en boeken lijken tegenwoordig te willen concurreren met de te levisie. Drukte, lawaai en be weging moeten de lezer impo neren. Van het duidelijk vormgeven van een tekst is de typografie soms verworden tot het maken van een beeldver halen. Het lijkt wel of er bij vormgevers grote vrees be staat een 'saai' ontwerp te ma ken, terwijl de levendigheid van een pagina niet bepaald wordt door de typografie maar door de inhoud van het ge schrevene. Daarom ook is de kruistocht van Sjoerd de Roos tegen de 'voorname tooi' in de typografie opnieuw hoogst ac- HANS OERLEMANS SCHEVENINGEN Mu zikaal vertier op jazzy uit gangspunten, dit biedt het spektakel „Swing sup port" van Carlo de Wijs. Deze big band toert door Nederland en doet op zon dag 4 februari het Scheve- nings Circustheater aan. Pim Jacobs reist mee om dit gezelschap te introduceren bij het zaalpubliek. Hij zegt hier over: „Ik herken mijn eigen ambities in dit programma. Daarom sta ik er achter. Carlo de Wijs verbindt zijn muzikale kwaliteiten met een voor Ne derlandse begrippen uniek ge voel voor entertainment. Ik heb Carlo destijds als veelbelo vend jong muzikant nog eens in een van mijn tv-uitzendin- gen gehad". In een bezetting van twintig man in de directie van Frits Bayens geeft Carlo de Wijs op hammondorgel en synthesizer de toon aan. In zijn muzikale invallen wordt hij voortdu rend bijgevallen door blazers (trompet, trombone, sax, klari net en tuba) met vocalisten en percussie om het geheel op te fruiten. Speciale gast is zange res Deborah Brown, speciaal vanuit Amerika naar hier ge haald. Carlo de Wijs loopt al langer met dit programma rond. Hij ontwierp het als eindexamen- bijdrage voor zijn studie aan het Rotterdams Conservatori um. Hij schiep hiermee veel kleurige muziek, uitvloeisel van zijn typische gebruik van de verschillende instrumen ten. Na een orkestrale inzet speelt hij de melodie toe naar de intieme combo's, die er zelf verder uitwerking aan geven. Op die manier ontstaat in de verschillende secties muziek uit de muziek, die telkens weer door het gehele orkest wordt opgepakt. Dit examen stuk werd eenmaal opgevoerd, maar behalve de examinato ren vond ook een bredere groep geïnteresseerden, dat De Wijs ermee op tournee moest, met het showballet van John Felter. Eigen trio Carlo de Wijs, afkomstig uit Breda, heeft de hammondor- ganiste Rhoda Scott altijd ge zien als zijn grote voorbeeld. Hij richtte al snel een eigen trio op, dat later uitgroeide tot een kwintet, uit de optredens waarvan een eigen hammon dorgel werd aangeschaft. Car lo verscheen ook enkele malen op het North Sea Jazz Festival. Over de muziek uit het Ham mondorgel vertelt Carlo: „Dit specifieke geluid is tijdloos. Het staat toe moderne speel- technieken er op toe te passen. Mijn eigen instrument heb ik voorzien van nieuwe techni sche systemen. Het instrument is soepel genoeg om daar het Carlo de Wijs nodige mee te doen". Hij is evenwel de eerste om toe te geven, dat een grote vingervaardigheid nodig is om op deze wijze met dit instru ment verrassend uit de voeten te kunnen. Voor de aanmaak van het re pertoire plukte Carlo de Wijs royaal uit het wereldbezit aan jazzy muziek, die hij voor ei gen gebruik in nieuwe arran gementen goot. Neem Ger- shwins „There's a boat that's leavin' soon for New York" of „I fly to paradise", of „Can it be done". Dit allemaal als big band-werk. Het programma wordt enige malen onderbro ken door rustgevende „Inter ludes", die dienen als aanloop naar volgende pure uitwassen aan muziek. TON OLIEMULLER Concert door Toyohiko Satoh (luit). Werk van Dowland, De Visée, Bach en Weiss. Gehoord in de Kapelzaal van K&O in Leiden op 29 januari. Vanouds voorgesteld als het instrument van minstreels uit lang vervlogen en schimmige tijden en in later eeuwen nog veel geprezen om zijn zoete klanken, die zich zo natuurlijk onder het gefluister en gekir van hovelingen en courtisanes zouden hebben gemengd, ge niet de luit nog altijd een grote reputatie van bij uitstek een instrument voor romantische en minzieke lieden te zijn. In schril contrast met deze wat vage maar goedbedoelde vere ring staat een gestaag tanende belangstelling van ongeveer twee eeuwen die het instru ment tot een al even onbeken de en onbegrepen mythe maakte als zijn eerste bespe lers. In het kielzog van de he rontdekking van de oudere muziek heeft de waardering voor de luit en zijn muziek in de afgelopen decennia een grote bloei beleefd en is het in strument uit de schaduw van de gitaar getreden. In de Kapelzaal kon zich gis teravond dan ook een groot aantal fijnproevers om een van 's werelds beroemdste luitspelers verzamelen. Toyo hiko Satoh bespeelde daar drie verschillende types, alle nauw keurige kopieën van de enkele exemplaren die ons van zulk fijnbesnaard en kwetsbaar speeltuig uit de zestiende, ze ventiende en achttiende eeuw zijn overgeleverd. In de soms enorme hoeveelheid snaren vonden de vingers van deze musicus zo vanzelfsprekend en soepel hun weg, dat die tech- nisch-virtuoze kant van zijn spel al gauw nauwelijks meer enige aandacht trok. Want ondergaat men het spel van Satoh, dan wordt men bij na uitsluitend getroffen door de wijze waarop de melodieën zich onder deze handen ont vouwen: helder en vinding rijk. Ook in breed uitgewerkte figuraties van een enkel mo tief met zijn tegenstemmen blijft het thema mooi doorzin gen. Na de uitvoering, op een renaissanceluit, van stukken als John Dowlands „Lachri- mae Antiquae Pavan", en „A fancy" (ca. 1600), beheerst door een wel heel geraffineerd gebruik van dynamiek en toonkleur, leek die reputatie van zoete toverachtigheid vol komen verklaarbaar. In de verzameling kortere stukken van Robert de Visée (1660- 1721) die op het programma stond, bracht Satoh een grote re luit, de theorbe, tot klinken. Met name in een bewerking van een operamelodie van Lully hieruit, „Les sourdines d'Armide" en het laatste deel, „Folie d'Espagne", wist hij het muzikaal elan van de Franse luitschool in zijn spel overtui gend gestalte te geven. Johann Sebastian Bachs lange chacon ne (BWV 1004), ten gehore ge bracht op een'schitterende ba- rokluit, hield de luisteraars vervolgens opnieuw van begin tot einde in de ban en hetzelf de gold voor de afwisselende suite van Sylvius Leopold Weiss (1686-1750). Kortom, het optreden van Toyohiko Satoh betekende een hoogtepunt in het Leidse cbncertseizoen. TOM STRENGERS AMSTERDAM De rechtbank in Amsterdam heeft gisteren een beken de Nederlandse platenpro ducent veroordeeld tot 750.000 gulden boete we gens belastingfraude. De producer, die onder meer verantwoordelijk was voor het succes van de da- mesgroep Luv, kreeg daarnaast een voorwaar delijke gevangenisstraf van negen maanden. De eis was een onvoorwaarde lijke gevangenisstraf van acht tien maanden, naast een boete van een half miljoen gulden. De rechtbank achtte bewezen dat de man tussen 1977 en 1981 de belasting voor ruim een miljoen gulden had opge licht door onder andere jaar verslagen te vervalsen. Hij sluisde ook geld door via het eiland Jersey naar Engeland en Denemarken. Daarnaast verdween er geld bij de aan koop van land in Spanje en Frankrijk Volgens de platen producent waren derden hun afspraken om de grond te be werken niet nagekomen, waardoor de grondprijs dra matisch daalde. De rechtbank hield rekening met het feit dat hij zich door derden liet advi seren, die niet zijn berecht. Daarnaast speelde ook de lan ge duur van het proces een rol. De succesvolle producent zei zelf op de zitting dat hij zich puur met muziek bezighield en geen verstand had van fi nanciële zaken. Dali's nalatenschap blijft in Figueras BARCELONA Het grootste deel van de 190 schilderijen die de surrealistische schilder Salvador Dali aan de Spaanse staat heeft nagelaten, zal in zijn geboortestreek Catalonië blijven. Na een jaar van touw trekkerij tussen Madrid en Ca talonië, die begon toen Dali's testament openbaar werd ge maakt na zijn dood op 23 janu ari vorig jaar, sloten de Spaan se minister van cultuur Jorge Semprun en de Catalaanse commissaris van cultuur giste ren een akkoord over de be stemming van Dali's nalaten schap. In het kunstcentrum Reina Sofia in Madrid zullen 56 schilderijen van Dali ko men te hangen, terwijl de ove rige 134 werken in het Dali- Museum in Figueras, waar hij zijn laatste jaren sleet, zullen blijven. (ADVERTENTIE) M11 ii ii i 11 Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler Jfl NU KONINKLIJKE SCHOUWBURG Tel. 070-34694 50 door René de Coi J Feest bij AM N3 Vinger aan de polshel jtiatj medische magazine van Ver, AVRO, vierde vorige wt o({er donderdag zijn 75e uitze1 Dat is een felicitatie war het programma en zijn presentatrice Ria Bremei^g mogen er zijn, en hebbei e^a vele malen zaken aanges die min of meer 'nieuw' DR' voor een massamedium ^1 televisie, en zaken Dney| bespreekbaar en 'bekijkl n3( gemaakt die dat voordie.ereld waren. Proficiat, dus. sn m Helaas had men beslotei Bian het feestje ook moest u'citaiii 'gevierddat er echt eer het h partijtje moest komen, a kam dan dan ook nog 's op d televisie moest. Het geht ER speelde zich af in de sjie N2 wintertuin van het ien Amsterdamse jetset-hote ie er Krasnapolski, en we kre; ers e centrale presentatrice in RTL die zich met de micro fa n mi de hand van tafeltje nas. laar tafeltje begaf. Aan die tafeltjes hadden ui mensen plaatsgenomen t RTl ergens of ooit in de 74 t, Ru voorgaande uitzendingen RTl medische zin een rol hat Rod gespeeld, en ze werden RTl minzaam begroet door Bi )me allemaal met zoiets als '1 dat u/je er ook bent'. Lt Wat was daar leuk aan? werd verder niet met diJ" mensen gepraat, ze wan >wt gedegradeerd tot een sot I°'; tribunepubliek, goed om Ra 1 hun beste kleren aan ahq ri levend decor te dienen, gen Het centrale onderwerp Mi epilepsie, centraal stond Ros' jonge vrouw die door ee 10 hersenoperatie daarvan 0 1 genezen. Zij zat met haaradic zussen en haar ouders ai103 tafel en het gezin funge se c als gesprekspartner vooi Bremer. Daar was op zit 07 c niks mis mee (als ik het hedendaags Nederlands D11 zo mag noemen). Wél m v"' dat de behandelend arts nlen andere deskundigen aan 1Uit andere tafel hadden mo plaatsnemen, zodat de presentatrice voor hun )Qor bijdragen aan de discus$erk moest opstaan en lopen 3.03- ergens anders aanschuif dan weer terug, en dan Wat een onzin? Waar is voor nodig? Waarom ku k in de mensen met wie moeiziek worden gepraat in zo'n programma niet gewoon elkaar in de buurt word gezet, zodat de vragen stip v zich met de vragen kan bezighouden inplaats vai het heen en weer dragei de microfoon en het ziel afvragen wat er nu ook kwam in het draaiboek? Waarom moet een gespi over epilepsie zich afspe de vorm van een recepti die wezensvreemde amb van Kras? Het antwoord op deze prangende vragen luidt ongetwijfeld: omdat 't eejvoi anders moest. We zien iitsof steeds vaker dat de 'vori wint van de 'inhoud'. Al soort van de essentie vafeT programma afleidende manoeuvres worden bed door mensen die 'een willen maken op de beel Die vinden: gewoon ien1 die iets vertelt, dat kén 'moet iets gebeurenin beeld, het moet 'leven moet 'actie' in. Al deze lijken me beneden de waardigheid van een programma als 'Vinger pols', waar het juist 'wél inhoud zou moeten draai niet om het snelle plaat; In Luxemsum of Hilver laat ons zeggen de thuisl van Veronique, moet donderdagavond gruwell gevloekt en geketterd zijiac Gebéurt er eens iets, stol 1 c het eens 'live' in Nederh >bi< valt de verbinding uit e het nieuwsbulletin van uur vervallen. Ze zullen wel de voorbeeldig gekr haren uit het hoofd heb\, getrokken. Het officiële Hilversum handenwrijvend toe metLü extra Journaal om dieze£n tijd: dat had geen L{ straalverbinding met j Luxemburg nodig. Niet dl 0| Journaal nou zulke ^el indrukwekkende prestat"^ leverde, dat ook weer nifiji, Nieuwsgierig Nederland,L van bulletin tot bulletin Lf stormberichten wilde vo|ta; werd daarin keer op keeda geconfronteerd met deze[Gr beelden en steeds weer ste dezelfde begeleidende TeAn steeds door een verschilll presentator uitgesprokenr- Als zich al eens zoiets afR\ waarbij het hele land gsi betrokken is, en dat vanjez tot uur nieuws en nieuw nieuws kan opleveren, zl Journaalredactie toch m(ul zorgen voor steeds een ~r opgefriste aanpak, vervetK beelden, andere tekst. Nit je steeds te kijken naar 02c (niet eens ingekorte) inhtG{ van het voorafgaande. Vit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 16