Bijstandsvrouwen maken soms meer los dan de kerken lief is CeidócSotwoE fieicbe^oura/nC Paus: niet geloof, maar cultuur moet veranderen Volk bestrijdt Rode Khmer met alle middelen" brieven van lezt kerk wereld GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ZeidóvOowiatil MAANDAG 29 JANUARI 1990 PA(k Financiële leidraad voor Amerikaanse katholieken NEW YORK De Amerikaanse econoom William Corbett heeft een financiële handleiding voor katholieken geschreven, waarin hij onderwerpen behandelt als sparen, beleggen en het afsluiten van een levensverzekering. Corbett schreef dit omdat hij tijdens zijn verblijf op een katholieke school veel praktische kennis, vooral op het gebied van geld en seksualiteit, te kort is gekomen. Hij denkt dat dit komt doordat hij les kreeg van priesters en nonnen die door de celibaatsgelofte en de belofte van armoede weinig ervaring hadden met deze zaken. „Op het gebied van de seksualiteit was de discussie altijd vaag en ein digde met de woorden „niet doen". Als het over geld ging, was de benadering veel eenvoudiger. Het enige dat ik wist, was dat je heilig werd als je geld weggaf", zo schrijft de auteur. Havel bij bisschopswijding in Tsjechoslowakije HRADEC KRALOVE President Vaclav Havel heeft zater dag de eerste bisschopswijding in Tsjechoslowakije sinds de communistische regering eind vorig jaar viel, bijgewoond. De 69-jarige Karei Otcenasek werd bisschop van Hradec Kralove in Bohemen. De dienst werd behalve door Havel ook_bijge- woond door minister Sacher van binnenlandse zaken, mgr. Co- lasunno, de speciale afgezant van paus Johannes Paulus II voor Oost-Europa, alsmede bisschoppen uit omliggende landen. Ot cenasek werd in 1950 tegen de wil van de communistische re gering tot hulpbisschop benoemd. Hij accepteerde de benoe ming, maar moest deze trouw aan Rome bekopen met elf jaar gevangenisstraf en vervolgens werkkamp. Na zijn vrijlating mocht hij slechts als dorpspriester werkzaam zijn. Wie rozen wil breken, moet dulden dat doornen hem steken. Duits spreekwoord BISSAU Paus Johan nes Paulus II heeft dit weekeinde tijdens zijn be zoek aan West-Afrika grenzen gesteld aan de inculturatie, de aanpas sing van het rk geloof aan de plaatselijke cul tuur. „Niet het evangelie, maar de cultuur moet veranderen," zei de paus zaterdag in Bissau, de hoofdstad van Guinee- Bissau. De paus gaf de theologen van het zwarte continent nog een aanwijzing dat hij ook hierin meent wat hij zegt. Tijdens een ontmoeting met bisschop pen en priesters in Bissau sprak hij de hoop uit dat de bijzondere synode van Afri kaanse bisschoppen een nieu we impuls voor de evangelisa tie zal zijn. Ruim een jaar ge leden had de paus deze syno de aangekondigd. Volgens de met de paus meereizende kar dinaal Hiacynthe Thiandoum, aartsbisschop van Dakar in Senegal, zal deze synode in 1992 plaats vinden. De uiterlijke aanpassing van het rk geloof aan de Afri kaanse gebruiken verloopt soepel. Tijdens de eucharistie viering in Bissau keek de paus met welgevallen naar de tienduizenden aanwezigen die zich ritmisch op de muziek van Afrikaanse muziek bewo gen. Een groep zwarte danse ressen, met een foto van de paus op het hagelwitte t-shirt, begroette de paus met een en thousiast optreden. Bongospe lers omlijstten met hun mu ziek de toespraak van de paus. Wat echter de theologische verbinding tussen het rooms- katholicisme en de Afrikaan se traditie betreft, geldt ook hier de richtlijn van de Poolse paus: 'vriendelijk in de vorm, maar hard inzake de inhoud'. Reeds in 1975 hadden de Afri kaanse bisschoppen ruimte voor de inculturatie bepleit. Daarmee bedoelen ze meer dan alleen het gebruik van authentieke muziekinstru menten. Pas de synode van 1992 zal leren in hoeverre de paus de Afrikanen op dit ge- Paus Johannes Paulus II applaudisseerde gisteren bij zijn aankomst in Mali voor een groep dansers die een welkomstceremonie uitvoerden. foto: epa bied tegemoet wil komen. Paus Johannes Paulus II heeft zaterdag bij aankomst in het marxistisch geregeerde Guinee-Bissau forse kritiek geuit op de eenzijdigheid van het onderwijs in dit Westafri- kaanse land. Praktisch onderwijs en niet ideologische scholing zijn voor de arme bevolking van be lang, aldus de paqs. Onderwijs moet meer zijn dan de som van kennis met slechts een beperkte overdracht van waarden. „De pijlers van een waarachtig menselijke samen leving zijn waarheid, vrijheid, gerechtigheid, liefde, verant woordelijkheid, solidariteit en vrede." In de vroegere Portugese ko lonie Guinee-Bissau, dat vijf tien jaar geleden onafhanke lijk werd, wordt de dienst uit gemaakt door de regerende marxistische partij onder lei ding van generaal Joao Ber nardo Vieira, die in 1980 bij een staatsgreep aan de macht kwam. Met een gemiddeld in komen per jaar van 170 dollar (ongeveer 350 gulden) en een gemiddelde leeftijd van 39 jaar behoort Guinee-Bissau in vele opzichtep tot de armste landen ter wereld. Ruim de helft van de 9,4 miljoen inwo ners is aanhanger van een animistische godsdienst, meer dan 30 porcent is moslim ter wijl 6,9 procent rooms-katho- liek en 1,5 procent protestant is. De paus deed verder een aan val op veelwijverij, hetgeen in het land nog veelvuldig voor komt. „Vrouwen worden ,vaak beschouwd als een ob ject in plaats van een per soon." Hij riep de 20.000 aan wezigen bij een mis in de hoofdstad Bissau op tegen alle vormen van discriminatie van en minachting voor vrouwen en kinderen te strijden. 11 DEN HAAG De bevol king van Kampuchea gaat liever strijdend ten onder dan dat het de Rode Khmer opnieuw aan de macht laat komen, aldus bisschop Luigi Bet- tazzi, oud-voorzitter van de rooms-katholieke vre desbeweging Pax Christi. Hoewel deskundigen na het vertrek van het Vietnamese leger vorig jaar voorspelden, dat de regering van premier Hun Sen snel ten val zou ko men, is het verzet, waarin de Rode Khmer de sterkste partij zijn, er nog steeds niet in ge slaagd de tweede stad van het land, Battambang, in te ne men. Bovendien is de animo onder de bevolking voor de volksmilitie van Hun Sen zeer groot, aldus Bettazzi gis teren na een gesprek met mr. J. van Gennip, plaatsvervan gend directeur Internationale Samenwerking van buiten landse zaken. Van Gennip staat aan het hoofd van een commissie die maandag naar Kampuchea vertrekt. De commissie, waar in vertegenwoordigers van particuliere organisaties en het departement van ontwik kelingssamenwerking zitting hebben, zal onderzoeken, wel ke humanitaire hulp op korte termijn in het land nodig is. Bettazzi, bisschop van het Noorditaliaanse Ivrea en bin nen Pax Christi gedelegeerde voor Kampuchea, lichtte Van Gennip in over de situatie in dat land. Hij woonde vorig jaar juli in de Kampucheaanse hoofdstad Phnom Penh een bijeenkomst bij waaraan ver tegenwoordigers van particu liere organisaties uit 18, voor namelijk westerse, landen deelnamen. De deelnemers riepen de Verenigde Naties op de „barbaarse volkeren moord" tijdens het bewind van de Rode Khmer tussen 1975 en 1979 te veroordelen. Voorts zou de zetel van Kam puchea in de algemene verga dering van de Verenigde Na ties, die nu in feite door de Rode Khmer wordt bezet, va cant moeten worden ver klaard. Tenslotte pleitten de deelnemers voor vrije verkie zingen onder toezicht van de Verenigde Naties. Bettazzi is blij met het initia tief 'van minister Pronk om de commissie naar Kampu chea te sturen. Hij heeft veel kritiek op het westen, dat niets heeft gedaan tegen het bloedbad dat de Rode Khmer in de jaren '70 aanrichtten en bovendien na de inval van het Vietnamese leger de Rode Khmer bleef steunen. Daarbij liet het westen zich volgens Bettazzi te veel leiden door de Verenigde Staten, dat het trauma van de Vietnamese oorlog nog niet had overworn nen. Bovendien was China, dat de Rode Khmer militair steunde, met zijn miljard in woners economisch veel be langrijker dan de acht miljoen inwoners van Kampuchea. Bettazzi heeft zijn hoop ge steld op het vredesoverleg dat komende maand in Indonesië wordt gehouden. „Twaalf RK bisschoppen in China gearresteerd" PEKING Twaalf rooms- katholieke bisschoppen zijn de afgelopen maand gearres teerd bij een nieuwe actie van de regering tegen de verbo den Rooms-Katholieke Kerk. Dat is door kerkelijke bron nen meegedeeld. Tot de gear resteerden behoort de francis caan Anthony Zhang Guanyi (83). Zhang, die bij het begin van de Tweede Wereldoorlog in Vaticaanstad was, hielp vrienden uit een Italiaans concentratiekamp ontsnap pen. Hij keerde na de commu nistische machtsovername in 1949 naar China terug en bracht 30 jaar in de gevange nis door, omdat hij weigerde met Rome te breken. De Chinese regering richtte in 1957 de patriottische vere niging van katholieken op, die de paus niet als hoofd van de kerk erkent. Rooms-katho- lieken die de banden met Rome wilden bewaren, wer den gedwongen ondergronds te gaan. Het zou nu gaan om ongeveer 6 miljoen mensen. De patriottische vereniging sprak de berichten over de ar restaties tegen, maar een re geringsvertegenwoordiger in de provincie Gansu bevestig de dat bisschop Yang Lipo van Lanzhou is aangehouden. De arrestatie van deze bis schop was eerder gemeld door Asia News, het orgaan van het pauselijk instituut voor de missie in Rome. Dit blad schreef dat vijf bisschoppen die aan het Vaticaan trouw zijn gebleven, waren aange houden. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Alblasserdam A. Schaap te Hasselt. Aangenomen naar Burgwerd c.a. en Lollum c.a. mw. M. van Nie, kand. te Brussel. UTRECHT Toen de Nederlandse Hervormde Kerk ruim vijf jaar gele den ruimte gaf voor het project Kerkvrouwen-Bij standsvrouwen, heeft ze zich waarschijnlijk niet gerealiseerd waaraan ze begon. Vrouwen in de bijstand nemen immers geen genoegen met enke le tientjes extra, maar willen het einde van de „huwelijks- en gezinside ologie" die in de kerken vele aanhangers vindt. Jeanne van den Heuvel vindt het des te moediger dat de hervormde Raad voor Over heid en Samenleving (ROS) besloot een werkgroep in het leven te roepen die ontmoe tingen tussen kerkvrouwen en bijstandsvrouwen zou or ganiseren. Na twaalf jaar bij stand werd zij in januari 1989 medewerkster van het project dat zich ook op de andere twee grote kerken richt. Hoewel de meeste kerkbestu ren er nog niet aan willen dat het probleem van de armoede onder bijstandsvrouwen meer is dan een financiële aangele genheid, constateert Van den Heuvel dat het werk van de vijfjarige werkgroep hiér en daar haar vruchten afwerpt. De kerk is tot nu toe de enige organisatie die zich werkelijk als bondgenoot heeft opge worpen voor de bijstands vrouwen, vindt Van den Heu vel. De bewustwording over de nieuwe armoede is in de ker ken goed op gang gekomen na de landelijke conferentie die de Raad van Kerken en DISK (Dienst in de industriële sa menleving vanwege de ker ken) in september 1987 hiel den. Armoede in Nederland werd daar „mensonterend en godgeklaagd" genoemd. Een jaar later werd een vervolg conferentie gehouden, waarop niet alleen kritiek werd geuit maar ook werd aangegeven hoe het dan wel zou moeten. Het afgelopen jaar hielden de organisatoren zich eVen stil, om al hun energie te kunnen gebruiken voor de landelijke manifestatie tegen de armoe de die op 19 mei in Den Haag wordt gehouden. Ter voorbe reiding worden deze maanden deelconferenties gehouden. Zo komt deze week het gemeen telijk minimabeleid aan de orde en volgen daarna bijeen komsten over armoede onder ouderen en etnische minder heden. Op 22 maart staan bij standsvrouwen centraal op een conferentie over de 'femi- nisering van de armoede'. De werkgroep Kerkvrouwen- Bijstandsvrouwen streeft naar positieverbetering van de bij standsvrouw en naar een mentaliteitsverandering in de kerken. Vrouwen uit de kerk en bijstandsvrouwen, die vaak rand- of buitenkerkelijk zijn, ontmoeten elkaar regelmatig op regionaal of provinciaal ni veau om daarvoor strategieën uit te stippelen. Zij ondervinden daarbij nog heel wat tegenstand uit de kerken, aldus Van den Heu vel, „want daar zitten nog veel traditionele denkers". Binnen de kerken leeft van ouds sterk de gedachte aan liefdadigheid en daarvan wil len uitkeringsgerechtigden niks weten. „Bijstandsvrou wen vragen de kerken om mee 'te gaan naar Den Haag, omdat daar de zaak structu reel anders moeten worden aangepakt". Daar komt bij dat de kerk in Nederland een typische ge- zinskerk is geworden en een kerk voor mensen uit de mid denklasse, zo vervolgt Van den Heuvel. „Mensen in de armoede" voelen zich daar to taal niet thuis en zeker bij standsvrouwen niet. De laat- sten hebben meestal een echt scheiding achter de rug en net als met armoede hebben veel kerkleden daar nog steeds grote moeite mee. Desalniettemin is Van den Heuvel, die zelf sinds haar vijftiende de kerk niet meer bezoekt, goed te spreken over de kerken, omdat zij zich wel degelijk het lot van de bij standsvrouwen hebben aange trokken. Binnen de vakbewe ging komt er „mondjesmaat" ook iets op gang, maar daar wordt volgens Van den Heu vel de oplossing van het pro bleem toch te veel op de ar beidsmarkt gezocht. „En dat zit er voor veel bijstandsvrou wen toch niet meer in". Ook van politieke partijen moeten de bijstandsvrouwen het voorlopig nog niet heb ben. Het minimabeleid- blijft „lapwerk", zegt Van den Heu vel. Zij is er wel van over tuigd dat de bezinning in de kerken op den duur ook poli tieke gevolgen heeft. „Het CDA- is zeer gevoelig voor druk vanuit de kerken, want daar zitten veel van hun ei gen kiezers". Gerechtigheid Voor Van den Heuvel spreekt het vanzelf dat de kerk, die het altijd heeft over recht en gerechtigheid, zich ook wel eens als pressiegroep opstelt. „Als de kerk zich heeft ver plicht om onrecht aan de kaak te stellen en als zij ar moede onrecht vindt, dan zal zij op een gegeven moment ook politieke strijd moeten le veren. Zij lost de armoede niet op door met de collecte- zak rond te gaan." Het aantreden van het nieu we kabinet heeft Van den Heuvel met gemengde gevoe lens bekeken. Natuurlijk was zij hoopvol gestemd, omdat een regering met de PvdA erin het altijd beter zou doen dan de vorige. Tegelijk echter zou deze nieuwe regering wel eens de valkuil kunnen zijn voor de hele kerkelijke ar- moede-beweging. Van den Heuvel legt uit dat er in de kerken nu het gevoel kan ontstaan dat het allemaal beter gaat, waardoor het pro bleem dat net op hun bordje is gelegd, daar ook meteen weer van verdwijnt. Dat is des te schrijnender, omdat de lichte verbeteringen die het nieuwe kabinet reeds heeft aange bracht, slechts druppels op de gloeiende plaat zijn. „Onder het vorige kabinet was het veel gemakkelijker", zegt Van den Heuvel. „Er ge beurde nauwelijks iets en wat er gebeurde was slecht voor de uitkeringsgerechtigden. De ene bezuinigingsmaatregel volgde op de andere en daar konden wij dus tegen protes teren". Met de nieuwe rege ring lijkt daarin verandering te zijn gekomen, maar of uit keringsgerechtigden er veel beter op worden, is voor Van den Heuvel nog de vraag. Zij wijst erop dat de koppeling tussen lonen en uitkeringen weliswaar is hersteld, maar dat dit bijstandsvrouwen nog geen tientje per maand extra oplevert. De kinderbijslag is iets verhoogd, maar tegelij kertijd is datzelfde gebeurd met de ziekenfondspremie. „We blijven arm en we blij ven werkloos", aldus Van den Heuvel, die in één moeite door het gemeentelijk mini mabeleid („hapsnapbeleid") van tafel veegt. Van den Heuvel zelf pleit voor een drastische verhoging van de uitkeringen, een ver laging van de vaste lasten (vooral woonlasten) en een goedkoper openbaar vervoer, waardoor bijstandsvrouwen in ieder geval niet in hun isole ment hoeven blijven steken. Daarnaast moet er een einde komen aan allerlei beperken de regels voor mensen met een bijstandsuitkering, zoals de bijverdienstenregeling en het verbod op het volgen van hbo-opleidingen. Deze korte-termijn-oplossin- gen doen niks af aan de nood zaak „het hele systeem" te veranderen. „Onze hele sa menleving is gebaseerd op de huwelijks- en gezinsideolo gie", zegt Van den Heuvel, wijzend op het sociale stelsel, de belastingen, de huursubsi dieregeling, de woningbouw, het onderwijs etcetera. „Over al wordt uitgegaan van het gezin en de man als kostwin ner, terwijl die situatie slechts voor veertig procent van de Nederlanders opgaat". Vooral bijstandsvrouwen ra ken in toenemende mate ge vangen in dit „netwerk van regels", met alle consequen ties van dien. Velen zijn de radeloosheid nabij, aldus Van den Heuvel, omdat zij er niet in slagen uit de spiraal van de armoede te komen en steeds meer in een isolement te rechtkomen. De enige manier waarop ze daaraan kunnen ontsnappen, is zich aansluiten bij organisaties van lotgeno ten, zoals ook Van den Heu vel zelf heeft gedaan. „Ik wil de geen slachtoffer worden van dit systeem". BERT VAN DER KRUK Duitse eenheid verkiezingsi;» E ital Het moet wel erg gek lopen wil de Westduitse so|n mocraat Oskar Lafontaine eind dit jaar niet de tegei zijn van bondskanselier Helmut Kohl bij de verkbc voor de Bondsdag, het Westduitse parlement. Ook 'P klinkende verkiezingszege van gisteren in Saarlai erz Lafontaine nog niet officieel 'ja' gezegd. Maar er k"*^ twijfel over bestaan: de SPD'er is een maat te grooinOC] den voor zijn deelstaat. tel or VOLGENS bondskanselier Kohl is de nederlaag partij in Saarland een regionale gebeurtenis die n zegt over de ontwikkelingen in de Bondsrepubliek heel. Maar Kohl zegt dat tegen beter weten in, want de opkomst van de populaire SPD'er ongetwijfeld zorgdheid gade. Kohl is gedurende de campagne niet p dan vijf maal in Saarland opgetreden. En de thema's de laatste weken de debatten beheersten waren la vraagstukken, niet de problemen van Saarland allee. Zo vertolkte Lafontaine waarschijnlijk de gevoel H. vele Westduitsers, toen hij zei dat er een einde moei 1 aan de stroom van Oostduitsers naar de Bondsrepub' I leegloop van de DDR vormt volgens Lafontaine ni< de doodklap voor de Oostduitse economie, maar bedt West-Duitsland. En daar is geen van beid mee gediend. Deze opmerkingen kwamen Lafontain le kritiek te staan van de regering in Bonn, maar lijk gisteren bij de stemming geen windeieren te hebben EeN verkiezingsstrijd tussen Kohl en Lafontaine h elk geval een spannende te worden. Kohl heeft bij d fwee verkiezingen, die hij beide won, bewezen een vechtjas te zijn. Ditmaal zal hij echter te maken krij!_ een tegenstander die harder van zich afbijt dan zijn nei gers Vogel en Rau. IA A.ANGENOMEN mag worden, dat de toekomst vanf de Duitslanden het grote thema zal worden dat alle mende verkiezingen in de Bondsrepubliek (onder drie deelstaten) zal overheersen. Maar er is nog een cerende factor: in de DDR worden op 18 maart voor vrije verkiezingen gehouden. Pas daarna zal de Wij verkiezingsstrijd echt ontbranden. ipg< Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor inge stukken te bekorten. Lerensgevaarlijk In onze krant is aandacht be steed aan het besluit van het Radboudziekenhuis in Nijme gen over te gaan tot prenatale diagnostiek onder de zeer de aandacht trekkende, bijna pa- ginabrede kop „Samenleving accepteert geen mongooltjes". In het stuk komt de aan ge noemd ziekenhuis verbonden gynaecoloog Nijhuis aan het woord met de stelling: „Een mongooltje wordt maatschap pelijk niet langer geaccep teerd. De regering en de zie kenfondsen zijn het daar ken nelijk mee eens. Anders zou den ze de mogelijkheden voor een abortus in dit soort geval len niet bieden". Het laatste betekent dat de uitspraak zich tot meer verstandelijke (en li chamelijke?) handicaps uit strekt dan alleen het in de kop genoemde mongolisme en het in de tekst aangeduide open ruggetje. Mijn hoofdbezwaar geldt ech ter de stelling en de redene ring zelf. Die zet de zaak na melijk op zijn kop. Regering en ziekenfondsen stellen be paalde mogelijkheden open en burgers respectievelijk verze kerden kunnen desgewenst daarvan gebruik maken. En Nijhuis heeft zelf vastgesteld dat in het onderhavige geval niet alle echtparen van de ge boden faciliteit gebruik ma ken. De stelling van Nijhuis is evenwel dat, omdat regering en ziekenfondsen bepaalde fa ciliteiten beschikbaar stellen, foetussen met bepaalde handi caps móeten worden voorko- 'men. Uitgeroeid is, gelet op de uitspraak in de kop, een pre ciezer formulering. De redenering van Nijhuis is in wezen de stelling dat de sa menleving nog slechts Über menschen zou willen. De zaak is nu opgehangen aan mongo len maar kan moeiteloos wor- lek den uitgebreid tot andi ze dicaps, ook tot handii voortvloeien uit een levenswijze, zoals bij drugsverslaving. De ring van Nijhuis is daf guurlijk en letterlijk l| vaarlijk. Intussen moa golen en hun ouders verwanten leven mefjc^ dachten dat oudere nu nog worden get^m omdat de thans bes prenatale diagnostiek bestond in de tijd dat dere mongolen werdi Levensgevaarlijk 'PL De uitspraak dat de ving een mongooltjöl schappelijk niet lange teert is zeker ongenirp en niet op dezelfde wil mij gesteld. Ik stel sleifH'; dat er binnen onze maLn^ pij een aantal mensenLj; voor zichzelf het krijfnt£ een mongooltje niet lal 0 cepteren, dat er mogelij j zijn om dat te voork(ftce dat dit door de overhe(ier gerespecteerd. Deze [t a lijkt mij waar zondert g daar een oordeel oj d spreek. Dat ik gesteld j zj ben dat 'omdat regekjjj ziekenfonds bepaalde k h ten beschikbaar stelleifctii sen met bepaalde hier: moeten worden voorkfbü beslist onwaar en kankm' in het artikel gelezen fujs Dit zou ik ook nooijzij stellen. Integendeel, lat] eind van het interview duidelijk gesteld dat L j twee manieren tegen ar tale diagnostiek kan aife0, en "iedereen heeft deber daarover zelf te beslis!^ Dr. J.G. Nijhuis, po] gynaecoloog, pi Sint Radboudziekenhu|n r NIJMEGEN. C -Jisl: Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon:- 071 - 122 244. P Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. P p n Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. 1 7! Telefoon: 070 - 3190 933. is g Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 k» van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.fp Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girr^ per maand 24,85 per maand f. f* per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. I per jaar f. 284,50 per jaar f. p* Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Ri]s| 070-3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2