„Toneelspelen wilde ik al op m'n nulde" „Eigenlijk zijn wij kleerhangers' WIVINEKE VAN GRONINGEN (MEDISCH CENTRUM WEST): Paars Afgewezen Dromen £eidóe6ou/ta/rit Tokyo Slecht Toekomst HILVERSUM - Ze is introvert en extrovert tegelijk. „Heel erg dub bel", zoals ze het zelf noemt. In al lerlei nieuwe dingen heeft ze geen zin, maar als ze er eenmaal mid denin zit, voelt ze zich lekker thuis en wil ze eigenlijk niet terug naar het bekende. Wivineke van Gro ningen, dokter Eva van de Berg in Medisch Centrum West, is heel rustig. Tegen sommigen zelfs een beetje afstandelijk. Anderzijds kan ze ook heel emotioneel en snel ver liefd zijn op iets of iemand. Tegen vrienden uit ze zich dan ook heel gemakkelijk. Tegenover vreemden echter formuleert ze bedachtzaam, enigszins bang om fout begrepen te worden: „Ik bèn niet zo im pulsief, niet iemand die meteen een gro te mond heeft of snel contact zoekt. Maar aan de andere kant: zet me op het toneel, zeg me wat ik moet doen en ik doe het. Natuurlijk, het moet geregis seerd worden, maar toch". Wivineke van Groningen is op een rusti ge manier enthousiast, supervrouwelijk in sjieke kleding, maar evenzeer in een spijkerbroek met T-shirt. En het aardige is: in al die gevallen is ze zichzelf, niks geen toneelspelen. Ze werd in 1957 geboren in Soest, groei de op in Wychen bij Nijmegen, bezocht jarenlang huilend de KJeuterkweek, was zeven jaar lang een anonieme actrice en plotseling is ze een van de sterren in de Nederlandse soap-opera Medisch Cen trum West. „Het moeilijkste dat ik ooit heb gedaan waren toneelvoorstellingen voor kinde ren in die moeilijke leeftijd. Pubers op de middelbare school. Heb ik een jaar gedaan. Kreeg je rauwe eieren eieren naar je hoofd gegooid; hadden ze spe ciaal voor me meegenomen". Ze pauzeert even. Dan met een menge ling van afschuw en onderdrukt glimla chen: „Dat doe ik dus nóóit meer!". De luidruchtige schoolvoorstellingen in gymzalen zijn voor haar alweer lang ver leden tijd. Inmiddels bevindt ze zich, ze ven jaar nadat ze de toneelschool in Maastricht heeft verlaten, in de positie dat ze aanbiedingen kan afslaan. „Toe komstmuziek van Ayckbourn, fantas tisch hoor, maar ik zou het toch niet op nieuw willen doen, evenmin als Eva van de Berg. Ik heb me bewust uit de serie laten schrijven, ik ga ook niet in stukken staan waarvan ik denk: dat is niets voor mij. Ik weet dat het een hele luxe ge dachte is; collega's veroordelen me er ook wel eens om, maar daar heb ik lak aan". Ze zegt het niet vanwege eventuele ster- allures. Integendeel. Die zijn haar juist vreemd. Wivineke is nog steeds een vrouw die aan interviews moet wennen en op haar fiets, als ze door Amsterdam rijdt, antwoorden op nog niet gestelde interviewvragen repeteert. Jarenlang acteerde ze in de anonimiteit, zoals zovelen van haar collega's. Ze kreeg weliswaar lovende kritieken - on der meer voor haar rol in Henk van Ul- sens jubileumproduktie - maar nie mand kende baar. Tót die blonde kop eind vorig jaar op de tv verscheen. Op slag werd ze een bekende Nederlander. „De eerste keer dat ik herkend werd zat ik in een overvolle tram. Pet op, base- balljack aan. Wordt er plotseling wat te gen m'n benen geschopt. Twee jongens van een jaar of achttien. Of ik in Me disch Centrum West speelde. Ik had al jaren niet meer gebloosd, maar nu (grote grijns) ik werd paars". Langzaam maar zeker begint Wivineke aan die bekendheid te wennen, maar te gelijkertijd vindt ze het nog steeds on eerlijk. „Het is eigenlijk heel droevig. Zelfs een tv-sene waarin iemand heel rot speelt, geeft erkenning. Plotseling bèn je dan iemand. En dan te bedenken dat we zo veel goede acteurs in Nederland heb ben. Hans Veerman, de 'algemeen direc teur' van Medisch Centrum West, is van dat laatste een goed voorbeeld. Die man speelt al jaren uitstekend. Maar nu, door Medisch Centrum West, is hij opeens beroemd. En Harnètte Tol, dat hoer> tjenog zo iemand die hartstikke goed speelt. Iedereen vergeet echter dat Harriëtte al jaren in het vak zit. Juist daarom kan ze zo'n typetje zo ontzet tend goed neerzetten". Al tijdens haar vroegste jeugd kwam Wi vineke van Groningen in aanraking met het toneelvak. Haar moeder was logope diste op de toneelschool in Arnhem en nam haar vaak mee naar presentaties. Heel trots en met een grote glimlach: ..Tegen iedereen vertel ik ook altijd dat ik al op m'n nulde wilde toneelspelen". Haar eerste daadwerkelijke optreden kwam op de lagere school. „Als Jan Klaassen en Katrijn. Hoewel ik een stil kind was, pikte de juf me er uit. Ze zag op de een of andere manier toch wat in Daarna was het een hele tijd stil, want op haar middelbare school werd niets aan kunstzinnige vorming of wat dan ook gedaan. „De echte keus voor toneel spelen kwam pas in de eindexamenklas ^n de middelbare school, toen ik me af vroeg wat ik moest gaan doen. Ik ging naar de selectiecürsussen van de Toneel school in Arnhem en de KJeinkunstaka- demie in Amsterdam en werd op beide afgewezen. Ik was veel te jong en had te weinig levenservaring, zeiden ze". La chend: „Nou, dacht ik, dan ga ik eerst maar eens wat leven. Ik pakte m'n spul len en trok naar Zeeland. Naar Rennes- se. Daar werd ik op slag verliefd op een barkeeper - Koen - met wie ik van de ene op de andere dag ben gaan samen wonen. Zaten we in zo'n houten vakan tiehuisje, je kent dat wel. 's Winters was het er natuurlijk uitgestorven, maar 's zomers was het er hartstikke gezellig". „Na een poos vertrokken we naar Rot terdam. En omdat ik toch wel wat wilde doen ben ik toen naar de kleuterkweek Nathalie Dijk met (boven) en zonder make-up (rechts). opvoering vanl iten tot de twd Het geeft meteen aan hoe hard L beroep van een fotomodel/manneqiL is. „In de grond van de zaak zijn man^ quins eigenlijk kleerhangers. Je ziet reist veel, maar je moet er wel heel ha{ en heel lang voor werken per dag. T dens een modeshow word je in ijltem in steeds weer andere kleren van de o werper gestoken. Ben je te traag of dot iets fout, dan lig je er onherroepelijk if Je kunt je bullen pakken en het liefst^ t snel mogelijk. Mij is het nog nooit ov^ë* komen, maar ik heb het zien gebec' bij andere mannequins. En er is mand, zeker je collega's niet, die tegi sputtert. De modeontwerper is op t moment god op aarde". w Hoewel ze tijdens een modeshow eigLja' lijk weinig meer is dan een veredelnië voetveeg, doet Nathalie dit mannequfr-jm werk toch liever dan fotomodel zr^e „Juist vanwege die spanning. En het eL, keer weer leveren van een topprestaC Je zelf helemaal geven om te laten z|s dat de kleren die je aan hebt helem het einde zijn". Als ze een modeshow moet lopen begfcj! het werk voor Nathalie al 's ochteijooo heel vroeg. De hele ochtend wordt erU repeteerd. In het zo snel mogelijk wis^., len van kleren en het uitvoeren van) vereiste choreografie. Daarna is show. Soms voorafgegaan door een ni( we repetitie. En na de tweede shö wachten op de derde. Urenlang wachiN - en dan weer in de hoogste versnellpaai werken, dat is wat er van de dartn rr wordt verlangd. fade Uiteraard doet Nathalie dit allemaal qvra voor niets. Maar op de vraag of ze al ifr v is geeft ze geen antwoord: „Dat gaat mn g mand iets aan!". jllen (tuai WOUTER DE JOI» So EMMELOORD - Op straat zou je haar straal voorbij lopen. Het enige dat opvalt is haar lengte: 1.86 me ter. Knap is ze niet, maar ze heeft wel iets. In het gewone leven doet ze daar echter heel weinig mee. Dan is ze niet meer dan een verle gen poldermeisje van zeventien jaar dat onopgemaakt door het le ven gaat: Nathalie Dijk uit Tolle- beek in de Noordoostpolder. Maar als ze aan het werk is, wordt ze een ander mens: een fotomodel dat haar brood verdient in de belang rijke modecentra van deze wereld. Eenmaal in actie tijdens een fotosessie of een modeshow, ondergaat dat verlegen meisje uit de polder een metamorfose. Van verlegenheid is niets meer over. Zelfbewust en zelfverzekerd stapt ze rond op de set of op de vlonder van de modeshow. Het gezicht en het kapsel zijn opgemaakt en toveren haar om in een fraai ogende jongedame, die koel en afstandelijk de wereld in kijkt of, desge wenst, romantisch en dromerig. In die laatste pose toont haar gezicht trouwens een frappante gelijkenis met de gelaat strekken van actrice Meryl Streep. „Je acteert terwijl je aan het werk bent. Je doet wat er van je wordt gevraagd. En moet dat ook snel kunnen neerzetten, anders willen ze niet meer met je wer ken. Maar het is niet altijd leuk om te blijven lachen als je schoenen te krap zijn. Of als je spieren gillen om rust als je heel lang achter elkaar dezelfde onna tuurlijke pose hebt moeten aanhouden". Haar vak heeft Nathalie tot nu toe al op plaatsen gebracht waar menigeen van droomt. Ze stond ze voor de lenzen of flaneerde over het plankier in New York, Tokyo, Parijs, Milaan, Londen, Sydney en Vancouver. Soms gehuld in kledij die de doorsnee burger nog in geen maanden bij elkaar kan sparen. De komende wintercollectie van de be faamde ontwerper Yogi Yamamoto wordt door Nathalie samen met drie an dere fotomodellen geshowd. Posters hiervan zullen vlak na de zomer de mo dezaken sieren. Vooraanstaande mode bladen als Vogue en Elle plaatsten foto's van haar. Binnenkort siert ze de omslag van de Australische editie van het 'glos sy' blad Cosmopolitan. De eerste acht jaren van haar leven sleet ze op de boerderij van haar vader in Tollebeek. Haar ouders besloten in 1981 te emigreren naar Canada, waar ze zich vestigden in Brooks vlakbij de bekende wintersportplaats Calgary in het district Alberta. Haar vader liet de Hollandse aardappelen, spruitjes en bieten voor wat ze waren en begon aan de overkant van het grote water een bijenhouderij. Op dit ogenblik logeert Nathalie vier we ken lang bij haar opa in Emmeloord. Mocht er ineens werk aan de winkel zijn in Parijs dan zit ze zo lekker 'dichtbij'. In februari vertrekt ze hoe dan ook naar de Franse hoofdstad. Dan heeft ze voor zes maanden werk; het modeseizoen is dan weer losgebarsten. Als haar ouders straks in maart naar Ne derland komen is het zes maanden gele den dat zij hun dochter voor het laatst hebben gezien. Slechts één keer per week is er telefonisch contact met hun globe trotter. Al vrij kort nadat haar ouders in Brooks waren kwamen wonen, stimuleerden ze de toen veertienjarige Nathalie eens mee te doen aan een modeshow in een van de modezaken in hun stad. In de krant las Nathalie vervolgens dat er in Calgary een auditie was voor fotomodellen-in- spé. Met veertig andere jongens en meis jes werd ze geselecteerd uit een groep van ruim tweehonderd deelnemers. „En dat terwijl ik niet eens een goede foto van mezelf had meegenomen, zoals veel andere meisjes wél hadden gedaan. Ik had alleen een oude schoolfoto bij me". Bij die auditie werd ze echter opgemerkt door een modellenbureau. Acht weken lang volgde Nathalie cursussen in mo del-zijn: hoe ze beweegt, hoe ze loopt, hoe ze kijkt. „Het modellenbureau dat belangstelling voor mij had betekende een geluk voor mij. Daar hadden ze namelijk ook con tacten met een bureau in Tokyo. Foto's van mij werden naar Japan gestuurd en een paar maanden later zat ik zelf in To kyo. M'n eerste klus. Heel spannend. Maar ook erg eenzaam. Ik was veertien! Mijn vijftiende verjaardag vierde ik sa men met een collega-fotomodel in To kyo". In het begin, en nu nog, heeft Nathalie meermalen moeten liegen tegenover haar opdrachtgevers. Hoewel ze hele goede maten heeft voor het vak, voor zien is van lange benen, blond haar en bruine ogen en dus in trek is bij de op drachtgevers, is het de leeftijd die toch alles kan vergallen. Nathalie: „Zeker in het begin. Als ze dan horen dat je nog maar veertien jaar bent, denken die modeontwerpers: 'Dat kind is veel te jong, die kan het nog niet. Daar waag ik mijn collectie niet aan'. En dus heb ik verscheidene keren mijn leef tijd opgekrikt naar achttien, negentien, of zelfs eenentwintig. En nu nóg doe ik dat wel eens. Want zelfs bij een gerouti neerd model van zeventien jaar twijfelen de heren en dames wel eens". ZATERDAG 27 JANUARI 199 INTERNATIONAAL FOTOMODEL NATHALIE DIJK (17): Wivineke van Groningen, die niet zo vaak meer bloost, maar paars werd toen ze voor het eerst als bekende Nederlander werd herkend. FOTO: DIJKSTRA gegaan, want kinderen vond ik altijd al leuk. Toneelspelen had ik inmiddels he lemaal losgelaten. Maar die school afschuwelijk was het". De walging over die tijd komt uit het diepst van haar hart. „Het enige waar ik goed in was, was verhalen vertellen en poppenkast. Na een half jaar ben ik dan ook huilend met m'n koffertje en m'n poes naar mijn moeder in Wychen vertrokken. Weg van Koen ook. Maar thuis zeiden ze: Je moet toch wat dóen, meisje. Als ik jou was zou ik toch maar die kleuterkweek afmaken. Dus toen ging ik elke dag hui lend naar die school in Arnhem. Kijk, ik vind kinderen best leuk, maar hun tem po is me te laag voor mijn energie". Inmiddels had Wivineke kennelijk vol doende levenservaring opgedaan om te worden aangenomen op de toneelschool in Maastricht. Heel idealistisch ging ze aan de slag. Of, zoals ze het zelf om schrijft: heerlijk bezig zijn met wat ik al tijd al wilde. Ook al vervult ze nu een glansrol in Ne derlands populairste televisieserie, ze is kritisch gebleven en bepaald niet een en al lof. „Medisch Centrum Westal vanaf het begin vond ik het geen gewel dig goede serie, 't Is misschien net als met Dallas en Dynasty - daar ben ik een absolute fan van - een hele slimme formule. Het werkt, het slaat aan. Ik denk alleen dat als er wat meer tijd in werd gestoken, er wat meer gerepeteerd zou worden, er meer drama, meer hu mor in gebracht kan worden. Zoals het nu gebeurt vind ik het als actrice niet al tijd voldoende bevredigend". Wivineke leunt ontspannen achterover op haar keukenkruk, ellebogen op het aanrecht: „Film en tv is veel moeilijker, veel uitdagender dan theater. Je hebt nooit voldoende tijd om te repeteren, om te ontdekken hoe de verschillende karakters in elkaar steken. Het meeste dat ik van mezelf zié, vind ik dan ook te slecht voor woorden. Het komt niet over zoals ik zou willen. Er ontbreekt iets aan. Dat kan ook bijna niet anders. Alle scenes worden door elkaar heen opgeno men en bij tv moet het in één keer goed zijn. Kijk, theater betekent eerst zes we ken intensief repeteren. Dan krijg je de eerste voorstelling en daarna kan het groeien. En dan nóg kun je tijdens een voorstelling bijsturen. Bij elk nieuw stuk begin je weer bij nul. moet je het hele maal opbouwen. Hartstikke moeilijk. Soms denk ik ook wel: had ik die kleu terkweek nou maar doorgezet". Voor haar toekomst heeft Wivineke be paald geen vast omlijnd plan gemaakt. Ze heeft inmiddels een aantal opnam gedaan voor een nieuwe tv-serie \I Veilig Verkeer Nederland: twaalf steJ en dertien ongelukken. Op 18 maart I gint ze aan een serie lunchvoorstellin|stie 'Slapende Honden' van Max Pan Theater Bellevue in Amsterdam, in i volgende serie van Medisch Centnl West speelt ze nog in twee aflevering" en danGeen flauw idee. Ik wil r zo veel dingen doen, niet altijd aan E van de Berg vast blijven zitten. Andl zijds, en dat is weer dat dubbele in n - inconsequentie is me nooit vreeip geweest - als ik nu een aanbieding zj krijgen voor een fantastische 26-del|* serie, zou ik het doen. Maar ook kleine zaal met dertig mensen. Als li stuk me maar aanstaat. Waar het n om gaat is dat ik m'n grenzen wil kil J~| nen verleggen, proberen me verderf ontwikkkelen. Ik merk dat ik dat do Als ik zie hoe ik zeven jaar geleden w|IN( dan ben ik beslist beter gaan spelen jmi durf ik dieper te gaan". Che HENDRI BELTMf' 1 lant iluit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 30