Kardinaal Simonis niet thuis „voor demonstratie Een noodlottig bella-figura-complex £eidóe(2owa/f£ jgP Steeds minder Italiaanse vrouwen treden in kerk wereld Marga Klompé Fonds kent stipendia toe Lepra zal ons zek| een zorg zijn! p CeidóeSou/icW GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidóaQowumt ZATERDAG 27 JANUARI 1990 PA< ROME Italiaanse vrouwen voelen er steeds minder voor het klooster in te gaan. De af gelopen vijf jaar nam het aan tal nonnen af met ruim 10.000 af-tot ongeveer 117.000 (bijna 8 procent). In de 645 Italiaan se kloosters zijn sinds 1985 slechts 900 vrouwen ingetre den. Dit bericht zuster Lilia Ca- pretti van het Italiaanse ver band van vrouwelijke reli gieuzen. Zij beklaagt zich ero ver dat jonge Italiaanse vrou wen „geen geschiedenis heb ben, geen herinnering en geen innerlijke structuur" en niet gewend zijn zware plich ten te vervullen. Tot over maat van ramp raden vele ou ders hun kinderen af het klooster in te gaan. Vele kloosters proberen vol gens zuster Capretti hun le denbestand aan te vullen met nonnen uit de Derde Wereld. Weinig goede woorden heeft zij over voor gemeenschappen die hun huisregels minder strikt toepassen om maar aan novicen te komen. Het lijkt, aldus Capretti, soms wel of er een „regelrechte oorlog tussen de religieuze gemeenschap pen" gaande is om nieuwe le den te krijgen. In Nederland daalde het aan tal vrouwelijke religieuzen de afgelopen vijf jaar van ruim 19.000 naar 16.850 (bijna 12 procent). Een slimme streek helpt slechts eenmaal; wat springstok is geweest, wordt hinderpaal door Marinus van der Berg Vitaal Mijn vader is tachtig jaar ge worden. Een gedenkwaardige dag. Hij wilde het in eigen huis vieren. Niet teveel extra aan dacht. Het is niet alleen gedenkwaardig dat mijn vader tachtig werd, maar dat ook mijn moeder nog leeft. Dat kan toch een heel verschil zijn. Alleen oud of samen oud. Vooral als je het goed hebt met elkaar. Bovendien wonen ze samen in hetzelfde huis. Ook dat is niet uitzonderlijk, maar wel reden tot dankbaar heid. Er zijn er ook die door ziekte gescheiden zijn. De een thuis en de ander in een te huis. Dat ouderen samen zijn op hoge leeftijd kent ook uitzon deringen. Sommigen scheiden nog op hoge leeftijd. Nog. We komen nu steeds meer op de nog-leeftijd. Leven je ouders nog? Zijn ze nog goed ge zond? Dat zijn de vragen die ik nu vaker hoor. Dat het met de gezondheid van de meeste ou deren aardig goed is, hoeft hier niet herhaald te worden. Mijn vader komt nog alleen de trap op en af. Hij wandelt nog elke dag. Hij heeft soms wel last van duizelingen. Lang stil staan maakt hem onzeker. Zijn korte termijn geheugen heeft soms een opfrissertje nodig. Kleine mankementen zijn er wel. Op zijn eigen wijze spreekt hij ook, humorvol, over de dood. Hij gaat zijn leeftijd niet uit de weg. Mijn vader is de tijd voorbij dat hij jonger wilde zijn dan hij is. Het is trouwens niet zo gemakke lijk om te zeggen wat dat is: je eigen leeftijd zijn. Ik zou het zo willen zeggen: je ziet je werke lijkheid onder ogen. Tot die werkelijkheid van mijn vader behoort: dankbaarheid om veel, er zijn ook zorgen, besef van soms wankeler zijn en een stok-om-te-gaan overwegen. Besef van eindigheid en genie ten van elke dag. Een realis tisch leven. Je kunt mijn vader en veel van zijn leeftijdgenoten een vitale oudere noemen. Toch kan dat ook een mislei dend woord zijn. Wat is vitaal? Is dat sterk zijn, zonder ge brek-zijn, doen alsof je eeuwig zult leven, de eeuwige jeugd uitstralen? Die indruk wordt soms gewekt. Ik krijg vaker moeite de laatste tijd met het woord vitaal. Ik hoorde zelfs spreken van 'vita le geloofsgemeenschappen.' Wie beoordeelt dat? Wat maakt een mens, een geloofs gemeenschap vitaal? Is (was) Helmerhoek een vitale geloofs gemeenschap? Kun je een de menterende oudere een vitale gelovige noemen? Ik waag het om van harte ja te zeggen. Ik waag het om soms mensen die zelden naar de kerk gaan vitaler van geloof te noemen dan zij die wekelijks kerken. Maar natuurlijk zouden we lan ger met elkaar moeten pratèn om elkaar goed te verstaan. Wat is vitaal? Ik ken ouderen die op hoge leeftijd gekomen hun tijd opnieuw besteden. Niet alleen om over zichzelf na te denken, maar ook in het aandacht hebben voor ande ren. Ze bezoeken zieken. Heel stilletjes soms. Ze drinken 'Max Havelaar-koffie.' Ze schrijven brieven voor Amnes ty International. Ze doen vrij willigerswerk in een verpleeg huis. Ze luisteren en zijn ver trouwenspersoon voor hun kleinkinderen. Er zijn heel wat wijzen waarop mensen op leef tijd hun tijd vruchtbaar bele ven. Ik zou heel wat verhalen kunnen vertellen van ouderen met veel zorgen en veel kwel lingen van het lichaam die toch een bron van licht, een bron van warmte zijn. Ze zijn in hun levensverhaal open ge bleven, niet verzuurd en niet ergerniswekkend eigenwijs. Zijn dat de vitale ouderen? Zij die open zijn gebleven. Zij die betrokken blijven bij de wereld en het leven van anderen? Zij die zich niet hebben afgeslo ten. Wie open blijft en steeds meer opgengaat, komt aan de bron waaruit leven stroomt voor altijd. ZWOLLENAREN MAKEN TEVERGEEFSE REIS MET PETITIE UTRECHT Ruim hon derd leden van de Sint Michaelsparochie te Zwolle zijn vrijdagavond tevergeefs naar Utrecht gereisd om kardinaal Si monis, aartsbisschop van Utrecht, een petitie aan te bieden. Hij had zijn woning aan de Maliebaan verlaten omdat hii „geen positief antwoord had gekregen op zijn verzoek van de overhandiging geen de monstratie te maken," zoals eeji woordvoerder van het aartsbisdom de Zwollenaren mededeelde. In de petitie verzoeken de rk gelovigen aan kardinaal Si monis alle mogelijkheden die de Codex (kerkelijk wetboek) biedt, aan te grijpen om de functie van pastoraal werker inhoud te geven voor het pa rochiepastoraat. Pastoraal werker André Zandbelt te Zwolle kreeg kortgeleden van de kardinaal Simonis te horen dat hij niet langer getuige bij kerkelijke huwelijken mag zijn. Zandbelt heeft daarna besloten hele maal geen pastorale taken meer te verrichten, omdat hij van mening is dat dit inte graal onderdeel is van het ta kenpakket van de pastoraal werker. Nadat gisteravond de met flakkerende kaarsjes getooide demonstranten te horen had den gekregen dat kardinaal Simonis niet thuis was, werd nog een verklaring voorgele zen waarin onder meer werd gezegd dat „het verdriet en de verontwaardiging bij ons mensen met geen pen te be schrijven is". De leden van de Zwolse Mi chaelsparochie noemen zich in de verklaring geen linkse of rechtse katholieken, maar mensen die iedere zondag naar de kerk gaan een ver wijzing naar een recente uit spraak van mgr. Simonis dat alleen kleine groepen ter lin ker- en ter rechterzijde ver antwoordelijk voor de polari satie in de kerk zijn. Tenslotte werd een speciaal voor deze gelegenheid ge schreven lied gezongen. De afwezigheid van mgr. Si monis ontlokte de Zwollena ren enkele scherpe reacties: 'Simonis laat ons letterlijk en figuurlijk in de kou staan.' 'Hij is gevlucht. Na een kwar tier vertrokken de Zwollena ren naar huis. Vaker doelwit De demonstrerende parochia nen uit Zwolle, die met ge zang, kaarsen en spandoeken de aanbieding van een petitie aan kardinaal Simonis kracht willen bijzetten, zijn niet de eersten die tegen de aartsbis schop van Utrecht demonstre ren. Reeds bij zijn installatie als aartsbisschop van Utrecht op 8 december 1983 protesteer den homoseksuelen tegen de 'goddeloze homohaat' van de Rooms-Katholieke Kerk. In de Sint Catharinakathedraal voerden demonstranten van de werkgroep 'mis Simonis mis' spandoeken mee. Zij werden meteen de kerk uit gezet. Opmerkingen van mgr. Simo nis over de opzet van het pausbezoek aan Nederland leidden begin 1985 tot verhe viging van de anti-gevoelens tegen de komst van paus Jo hannes Paulus II. Onbeken den gooiden in de nacht van 13 op 14 maart verf naar het secretariaat van de RK Kerk provincie in de Utrechtse Biltstraat, waar tevens de Stichting Pausbezoek Neder land was gevestigd. Eén ka mer en de voorgevel werden met verf besmeurd. Tijdens het pausbezoek vond er op zaterdag 12 mei een de-, monstratie plaats onder auspi ciën van het Landelijk comité anti-pausbezoek. Na afloop van de officiële demonstratie probeerden ruim 1.000 de monstranten de Jaarbeurs te bereiken, waar de paus zich op dat moment bevond. De ME-ers met wapenstok die dit probeerden te verhinderen, raakten slaags met de demon stranten die met stokken, ste nen en rookbommen te werk gingen. De foto's hiervan zou den voor jaren het beeld van het bezoek van de paus aan Nederland bepalen. Aan de vooravond van het kort geding dat het COC be gin 1987 tegen Simonis aan spande wegens uitspraken over homoseksualiteit, trok ken ongeveer 500 demon stranten met fakkels door de Utrechtse binnenstad. Het optreden van kardinaal Simonis in Enschede en Zwol le is 'kerkafbrekend', vindt de rooms-katholieke vereniging voor gehuwd en ongehuwd priesterschap (GOP). „U heeft niet gekeken naar het geloof' van de kerk ter plaatse", schrijft zij in een brief aan de aartsbisschop van Utrecht. Plaatselijk Het verbod op gezamenlijke eucharistie- en avondmaals vieringen in Enschede en het optreden tegen pastoraal wer ker Zandbelt vinden geen ge nade in de ogen van de vere niging die al jaren ijvert voor vernieuwing van het ambt in de RK Kerk. „Het beleid in het aartsbisdom gaat er blijkbaar nog steeds vanuit dat het geloof, de erva ring en de overtuiging van christenen in een plaatselijke geloofsgemeenschap van geen betekenis zijn", zo schrijft de vereniging aan mgr. Simonis. Zij vindt het bovendien vreemd dat de kardinaal zelf geen oecumenische initiatie ven ontwikkelt. De Vereniging van Pastoraal Werkenden in Utrecht gaat de priesters in het aartsbis dom Utrecht oproepen te pro testeren tegen de bedreigde positie van de pastoraal wer kers. De priesters wordt gevraagd bij kardinaal Simonis te plei ten voor verruiming van de bevoegdheden van hun colle ga's. De vereniging vraagt de priesters ook duidelijke af spraken te maken met de pas toraal werkers en werksters over een evenwichtige taak verdeling, met name waar het gaat om de bediening van sa cramenten. Zij hoopt dat alle pastores en parochies in het aartsbisdom hun bijdrage wil len leveren aan een openbare discussie „over het leider schap in de katholieke ge loofsgemeenschap". UTRECHT Het Marga Klompé Fonds reikt 10 februari a.s. in Tilburg zijn eerste stipendia uit. De prijzen ter waarde van 5.000 gulden gaan naar Ina van de Bunt-Koster uit Enschede, Ine Plou- men uit Roermond en pa ter Louk Hentzen uit Rotterdam. De Stichting Marga Klompé Fonds werd vorig jaar opge richt en heeft tot doel „de christelijke bewogenheid voor de mens in de samenle ving, waarvan oud-minister Klompé tijdens haar leven blijk heeft gegeven, levend te houden". De stichting, die onder voorzitterschap staat van oud-minister M.H.M.F. Gardeniers-Berendsen, wil jongeren aanmoedigen om het streven naar gerechtig heid en vrede in de ruimste zin te bevorderen. Daartoe stelt zij jaarlijks geldbedra gen beschikbaar. Van de Bunt-Koster is be trokken bij het dekenaal project jongerenpastoraat in Enschede. De deelnemers aan dit project, dat vijf jaar geleden begon, willen de leefwereld van jongeren, vooral van randgroepjonge ren, verkennen en hun er varingen ten dienste stellen van het dekenaat Enschede en de parochies in dat deke naat. Onderscheiden Ploumen is onderscheiden voor haar werk ten behoeve van het Gabriëla ondersteu ningsbureau in Roermond. Dit project beoogt de betrok kenheid van Nederland bij de situatie op de Filipijnen, vooral die van kinderen en vrouwen, te verbreden en te verdiepen. Hentzen tenslotte is initia tiefnemer van de stichting Frans Tweedehands in Rot terdam. Het gaat hier om een leef- en werkgemeen schap die jongeren zonder werk die hun verslaving aan alcohol, drugs en medi cijnen hebben overwonnen, helpt hun eigen plaats in de samenleving te hervinden. Toen kardinaal Albino Luciani op 29 september 1978, ruim een maand na dat hij tot paus was geko zen, plotseling overleed, doken er snel allerlei ge ruchten op dat hij niet op een natuurlijke wijze aan zijn eind was gekomen. Allerlei tegenstrijdige verkla ringen, al dan niet gevoed door officiële bronnen, deden de ronde. Zo bestond er on enigheid over de vraag wie hem dood had aangetroffen, hoe zijn gezondheidstoestand was geweest vlak voor zijn overlijden en waren er ge gronde twijfels over de doods oorzaak zelf. Ook vond ieder een het vreemd dat de lijk schouwing, een wettelijk voorgeschreven maatregel in veel landen, juist hier achter wege was gebleven. Aan verklaringen van het Vaticaan die deze geruchten het. Het onvermogen van het Vaticaan om met de buiten wereld te communiceren kwam op navrante wijze aan het licht. De aanhangers van de tradi tionalistische bisschop Lefeb- vre kwamen als eersten met het verhaal dat de paus ver giftigd was door een stel kar dinalen die daarmee zouden hebben willen voorkomen dat de paus de hervormingen van het Tweede Vaticaanse Conci lie zou terugdraaien. Het leek te zot voor woorden, ook al kenden de aanhangers van Lefebvre waarschijnlijk beter de kerkgeschiedenis dan me nige moderne waarnemer: er zijn nogal wat pausen met gif vermoord. Maar de gifmoord- theorie kreeg schijnbaar meer grond, toen de Ier David Yol- lop in 1984 In God's Name pu bliceerde waarin toedracht en het motief voor de (gif)moord Paus Albino Luciani. foto: ap op de paus met „bewijzen" werden onderbouwd. De kwade genius achter het com plot zou aartsbisschop Marcin- kus zijn, het hoofd van de Va ticaanse bank die in opspraak was geraakt door de onder gang van de Banco Ambrosia- no. Volgens Yallop dreigde Marcinkus die zich altijd al had doen kennen als een bij uitstek onvaticaanse prelaat en daarom veel vijanden had, door paus Luciani ontslagen te worden. Dit antipapistische werkstukje ging vlot van de hand, het werd in vele talen vertaald, ook in het Nederlands, en het Vaticaan kon er slechts een paar hulpeloze verklaringen tegenover stellen. Afstandelijk De Amerikaanse bisschop John Foley, hoofd van het Vaticaanse public relations bureau, greep tenslotte naar het meest beproefde middel om een eind te maken aan die onzinnige geruchtenstroom. Eind 1987 nodigde hij de En gelse journalist John Corn- well, werkzaam bij The Ob server, uit een onpartijdig on derzoek in te stellen. Hij zou alle medewerking krijgen, het Vaticaan had immers niets te verbergen. Cornwell greep die kans. Als eerste journalist zou hij kunnen doordringen tot een van de meest gesloten instellingen ter wereld. Maar Cornwell wilde vooral niet de indruk wekken dat hij een loopjongen van het Vaticaan was. Om geloofwaardig te zijn stel de hij zich zeer afstandelijk op, zoals blijkt uit het onder zoek dat onder de titel Als een dief in de nacht in het Nederlands is vertaald. En niet ten onrechte: Cornwell wilde immers ook de vele cy nici en kritici ontwapenen en dat kon alleen maar door zelf uiterst kritisch te werk te gaan. Hét grote kenmerk van het boek van Cornwell is zijn vol strekt openhartige werkwijze. Hij legt al zijn kaarten op ta fel. In de eerste plaats ten aanzien van zichzelf. Corn well werd katholiek opge voed, studeerde zelfs zeven jaar voor priester, maar zag op een gegeven moment van zijn roeping en zijn geloof af. In de tweede plaats ten aan zien van zijn onderzoek dat ruim vijf maanden in beslag zou nemen. Om de tegenstrij dige verklaringen rond Lucia- ni's dood te kunnen doorprik ken, sprak Cornwell met alle nog levende betrokkenen, on der wie zeer uitvoerig met aartsbisschop Marcinkus. Al deze interviews geeft hij om standig weer en hij stelt daar bij heel scherpzinnig ziin vra gen. Hooguit zou je willen dat hij zijn onderzoekingen wat vaker zou samenvatten omdat hij aan geen enkel detail voorbijgaat en je je soms af vraagt op welk punt van zijn onderzoek hij nu eigenlijk zit. Maar als lezer zit je er hoe dan ook bovenop. Tot welke conclusies leidt nu dit onderzoek? Cornwell blijft met nogal wat losse eindjes zitten. Yallops beweringen weet hij op overtuigende wij ze te ontzenuwen. Diens be schuldigingen aan het adres van Marcincus blijken pure speculatie, de aartsbisschop 'wordt tot op grote hoogte ge rehabiliteerd. Maar hoewel veel wordt opgehelderd, wor den de feitelijke omstandighe den aan de vooravond van Luciani's dood zijn, niet tot in alle finesses duidelijk. De twee persoonlijke secretaris sen van Luciani, de Italiaan Don Diego Lorenzi en de Ier John Magee, die Cornwell beiden afzonderlijk onder vroeg, blijven elkaar op nogal wat punten tegenspreken. Net als veel andere ondervraag den uit het Vaticaan meent Cornwell dat zij last hebben van een bella-figura-complex: zij willen zich steeds van hun beste zijde laten zien, maar met de waarheid blijken zij nogal eens „economisch" om te springen. Belangrijker dan de ontraad seling van het zogenaamde moordcomplot - wat dus in de verste verten geen moord complot was - is het inzicht dat Cornwell verschaft in het armzalig lot van deze lachen de paus (zoals men hem al snel ging noemen na zijn ver kiezing). Na elke maaltijd met zijn se cretarissen zei Luciani weer dat hij niet geschikt was voor het pausambt en dat hij hoop te dat hij spoedig zou sterven. Hij was zelfs zo overtuigd van zijn minderwaardigheid dat hij enkele malen als misdie naar optrad bij zijn secretaris John Magee. Hij had in die september maand dat hij paus was een aantal malen ernstige klach ten, maar wilde niet dat een dokter werd geraadpleegd. Hij had geleden aan trombose, maar hoewel het Vaticaan een eigen uitgebreide medi sche dienst heeft, werd hij nooit onderzocht. Volgens Cornwell overleed hij aan de gevolgen van die trombose en niet als gevolg van een acuut hartinfarct zoals de officiële doodsoorzaak luidde. Zeker heid daarover kreeg Cornwell niet door de weigerachtigheid van de betrokken artsen. De secretarissen constateerden wel dat hij pijn had, maar lie ten het er verder bij zitten. Luciani was allerminst een ervaren bestuurder. Dat hij toch gekozen was waarschijn lijk omdat hij voor iedereen acceptabel was. Capabelere Italianen als Benelli en Siri werden daarom gepasseerd. Luciani weigerde aanvanke lijk, maar toen hij opnieuw verkozen werd, moest hij wel. Hij kreeg te -maken met de achterstand in de verwerking van de dossiers die in de laat ste jaren van het pontificaat van Paulus VI was ontstaan. Kardinaal Villot, de rechter hand van de paus, overstelpte hem met werk tot de laatste avond van zijn leven toe. Volgens Cornwell is de chao tische berichtgeving rond het overlijden van paus Luciani alleszins terug te voeren op de gêne en het schuldgevoel waarmee in zijn naaste kring op dat overlijden werd gerea geerd. Gebrek aan menselijk heid en betrokkenheid leid den volgens Cornwell tot zijn dood. Iedereen probeerde de schone schijn, de „bella figu- ra" te bewaren; niemand deed meer dan zijn ambt voor schreef. Maar de Vaticaanse wereld zit zo in elkaar, aldus Cornwell, dat men zich dat heel moeilijk zal bekennen. PAUL VAN VELTHOVEN John Cornwell Als een dief in de nacht. Uitgave Stan daard uitgeverij, Antwerpen. Prijs f 29,90. Gedragsverandering automobilist jht- I aan. erlan («ie BlJ de Rijkspolitie, die op de snelwegen controleert* ons wel aan de voorgeschreven maximumsnelheden II blijkt een minder somber beeld te bestaan over ons r dan bij minister Maij-Weggen van verkeer en waterstf. laten we eerlijk zijn, ook bij de meeste automobilistTrad baseren onze mening op indrukken, de Rijkspolitiekeer hanteert cijfers. Vroeger, toen we ons aan 100 km moesten houd^. de gemiddelde automobilist daar 10 tot 12 km overh^ blijft hij of zij gemiddeld 8 km onder de 120 km grem verslechtering van de situatie, hoewel ook geen verbJ want een door de vorige minister van justitie, Korthal beoogde norm 85 procent zich keurig gedragende 3] bilisten wordt niet helemaal gehaald. Ook de stelling dat er onvoldoende automobilisten 'gepakt' 1 blijkt op een misverstand te berusten. Sinds 1 mei üj tijdstip waarop onder het vorige kabinet de nieuwe IJ gen voor de maximumsnelheden van kracht werden! streefgetal voor bekeuringen verhoogd tot 130.000, drl meer dan vóór die tijd. In de praktijk werden dat e" 200.000 en dat aantal wordt volgens de Rijkspolitie n<y gehaald. c\ (JA/ OP drie punten doen zich nog problemen voor. Vracj^ chauffeurs houden zich in veel gevallen niet aan de schreven 80-km-grens, maar zitten daar gemiddeld zi 8 km boven. En ook wie in een auto van de z; voor het merendeel mannen tussen de 35 en 45 laat in veel gevallen de rechtervoet te ver doorschiel automobilisten tenslotte, hebben er moeite mee dat| ene stuk snelweg niet meer dan 100 km mag wordt den, terwijl op een ander stuk dat er net zo uitziet km de grens is. L,en j» en In de top van de Rijkspolitie is men ervan overti|zwi. deze vormen van onjuist weggedrag niet moeten worp streden door de 'pakkans' te vergroten, maar door <^pke mobilist via een goede voorlichting duidelijk te makei|ewe om het absoluut noodzakelijk is dat we ons, met hetfr k< ons milieu en uit een oogpunt van verkeersveiligh<Jans die uiteenlopende snelheidsbeperkingen houden, \fkad neigd is daarop met een meewarige glimlach te reagf de overtuiging dat zo'n aanpak toch niet lukt, moet Idag dig de feiten onder ogen krijgen. Het overgrote deel bom automobilisten blijkt de 120 km grens te hebben teerd, zoals blijkt uit eerder genoemde cijfers. De knorrige opmerkingen die mevrouw Maij eerdj week aan het adres van haar voorganger heeft geriiH men daarmee in een opmerkelijk licht te staan. Ha«|Wai tingen hebben voor enige deining in de Hofvijver g wi Niet alleen in de fractie van de VVD, maar ook in j haar eigen CDA zijn haar uitlatingen met enige irrita vangen. Niet alleen vanwege de ongeschreven wet bewindslieden zich in het eerste half jaar na hun onthouden van opmerkingen over het reilen en z£ hun oude departement en zich dus niet (zelf) tegenh kunnen verdedigen. Dat is hooguit een inbreuk op mentaire mores. VEEL wezenlijker is dat mevrouw Maij haar dossihoo niet goed blijkt te kennen. Daarin zou zij kunnen lé" er over een paar maanden een wet in werking treedtjto^ een snellere afhandeling van snelheidsovertredingei duj geregeld. En niet alleen is het aantal snelheidsboet^ s rende het laatste jaar van het ministerschap van E Altes aanzienlijk opgevoerd, hij heeft ook het initiatui men het aantal cellen uit te breiden, zodat bijzonder ijX willige snelheidsovertreders passend kunnen wordenj vest. Mevrouw Maij heeft het gaspedaal van haar ment wat al te onstuimig gehanteerd. We kunnenp" herhalen wat we eerder deze week op deze plaats het is te hopen dat zij de onderlinge verstandhouding*J rig houdt. Wist u dat een heel jaar medicijnen vooreen 91S,c patiënt maar 60 gulden kost!? Geen geld als je bedenki 1 lepra teweeg kan brengen, als die medicijnen niet ofcwa gegeven kunnen worden. Blindheid kan het gevolg zoals bij de oma die haar kleinkind nog nooit heeft getnse Meer dan 10 miljoen mensen lijden nog aan Un c Voor één leprapatiënt kunt u een heel jaar de zorg[°01 nemen. Geef u op voor 60 gulden per j aar als donateufeen de NSL. der £2-i Giro 50500 Bank 70.70.70.9$: Nederlandse Stichting voor LeprabestrijJ Witbautstraat 135,1097 DN Amsterdam, tel. 020-93tTll "he Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Bi Nabezorging Telefoon. 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 151... 1 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) ')ÜR Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gil7 per maand f. 24,85 per maand per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. per jaar 284,50 per jaar f. r Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor 070-3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2