De Appel speelt
sterk „Noodlot"
Mahfouz gevange Nobelprijs
iTeveel geforceerde
Molligheid
Wij Ba vo Galama
Leidsch Politie Muziekgezelschap
jubileert met uitstekend concert
-KUNST
CsidaeSowumt
ZATERDAG 27 JANUARI 1990 PAGINA 19
ÜPrijsuit reiking
o HCA spannend
ot het einde
aags Centrum Amateurtoneel met
e jaarlijkse toekenning van de to-
aelprijzen in het Badhotel te Sche
ringen.
)m de spanning wat op te
oeren tijdens de jaarlijkse
rijsuitreiking van het HCA,
ierd er een optreden verzorgd
oor het literair theater
LYRE". De groep brengt ge-
ichten en vertelsels van gere-
ommeerde schrijvers op een
■isse, muzikale wijze. Na bijna
vee uur wachten begon c
>eh de prijsuitreiking. Kees
orsboom overhandigde de be
ers en penningen aan de ge-
ikkigen van die avond. Het
iryrapport vermeldde dat de
iry er is om het peil van het
mateurtoneel te verhogen en
at een regisseur als eerste
erantwoordelijk is voor het
relslagen van een voorstel-
ng. ODIA kreeg de eerste
rijs voor de beste voorstel-
ng, gevolgd door Spelegast en
Ipicentrum als derde. Een
anmoedigingsprijs viel Nelle-
e van Agthoven ten deel. De
rijs voor de beste hoofdrol
eren kreeg Paul Saager (Vrij
'heater) en de beste dame
rerd Angela van Tol (Vrij
heater). De beste bijrol heren
iras voor Ward Nijgh (ODIA)
n de beste bijrol dames voor
Irika de Haan (Spelegast). De
erste regie-prijs ging naar
leorge van Woerden (Spele-
ast) en Wim Sluijs (Epicen-
rum), mocht de tweede regie-
rijs in ontvangst nemen. De
iry, Mieke Lelyveld, Mees
an den Bosch en Tatiana Ra-
ier, heeft naar beste weten en
unnen de geoordeeld - en
oopt hiermede het amateur-
jneel van dienst te zijn ge
feest. Na tien jaar wedstrijd-
ïiding gaf Jan v.d.Hoeven
ijn taak over aan een ver-
eugde Charles Harberts. Het
adhotel gonsde van de felici-
ities na afloop van de uitrei-
ing. De jury en de organisato-
en stelden zich beschikbaar
m eventuele vragen of op-
■ïerkingen in behandeling te
Semen, maar het leek erop dat
jfedereen gelukkig was met de
banier waarop de prijzen hun
'leg hadden gevonden.
ROB VAN DER MIJL
Van Gogh in
Duitse bloemen
Ook in West-Berlijn wordt aan
dacht besteed aan de honderd
ste sterfdag van Vincent Van
Gogh. Daar presteerde het Ne
derlandse meisje Corry van der
Berg het om het bekende zelf
portret van de schilder, iets
groter, met bloemen na te ma
ken: 1.70 bij 1.70 m. Corry
werkte er 200 uur aan en had
ongeveer 30.000 bloemblaadjes
nodig en 4000 bladeren. Het
werkstuk kwam gisteren klaar in
de Berlijnse Groene Week.
FOTO: AP
.Wat Tros doet is wat de minister wil
HILVERSUM Wat de Tros doet is precies dat
gene wat de ministe| van Welzijn, Volksgezond
heid en Cultuur wenselijk vindt. Dat betoogde gis
teren mr. S. de Wit namens de Tros tijdens een
hoorzitting van het commissariaat voor de media
over de relatie tussen het Tros-programma Bel
fleur en de uitgave van het gelijknamige week
blad door een uitgeverij die Kiekover heet.
Het commissariaat vermoedt dat de samenwer
king tussen de Tros en het blad zo ver gaat dat er
sprake is van het bedrijven van commercie, een
tijdsbesteding die aan een publieke omroep niet is
Mr. De Wit probeerde citerend uit de Memorie
van Toelichting op het wetsontwerp voor een ge
wijzigde mediawet aan te tonen dat de minister
heel erg voor samenwerking tussen omroepen en
uitgeverijen is, mits de autonomie van de pro
gramma's voorop staat en inkomsten die omroe
pen uit die samenwerking ontvangen worden aan
gewend voor het maken van programma's. De Wit
erkende dat er in de eerste helft van vorig jaar,
toen de plannen om een programma te maken en
daarnaast een blad uit te geven dat op het pro
gramma voortborduurt de vele betrokkenen mis
schien wat te ver waren gegaan in hun enthou
siasme. Maar toen de juristen erbij werden ge
haald „om te roepen dat dit niet kon" is het vol
gens hem in banen geleid die niets onoirbaars in
houden. De naam en de formule van het blad zijn
in licentie gegeven aan de speciaal voor dit doel
opgerichte uitgeverij; de Tros ontvangt daarvoor
een vergoeding die ongeveer eenderde is van de
totale kosten van het programma en verder heeft
de Tros geen enkel belang in de uitgeverij, zo
hield De Wit de leden van het commissariaat
voor. Een videoband moest aantonen dat het com
missariaat totnutoe erg veel door de vingers heeft
gezien en dat het aanpakken van de Tros wegens
Belfleur weieens willekeur zou kunnen beteke-
Ciccolini niet
naar Diligentia
DEN HAAG Het recital dat de
pianist Aldo Ciccolini zondagmid
dag zou geven in theater Diligentia
in Den Haag is wegens ziekte ver
vallen. In zijn plaats komen de
Hongaarse pianisten Dezsö Ranki
en Edit Klukon. Zij zullen, even
eens vanaf 's middags half drie,
quatre-mains composities uitvoeren
van Johannes Brahms en Franz
Schubert. Ranki heeft bekendheid
verworven als vertolker van wer
ken van Mozart en Bartók. Edit
Klukon vergezelt hem vaak, in het
verleden onder meer op het Loc-
kenhaus Festival, op uitnodiging
van Gidon Kremer.
De Appel: „Noodlot" van Hans de
Wolt naar Louis Couperus. Regie:
Aram Adriaanse. Toneelbeeld: Tom
Schenk. Muziek: Satie, Liszt, Schu
bert. Met: Carline Brouwer, René
van Zinnicq Bergmann en Stef Feld.
Studio Appeltheater, vrijdag 26 ja
nuari, herhalingen en toernee t/m 11
april.
Couperus in het theater
brengen kan. Het is de afge
lopen jaren tweemaal in Den
Haag gerealiseerd. De Haag
se Comedie speelde „Eline
Vere", De Appel doet nu
„Noodlot".
In „Noodlot" ontmoet Frank
in Londen zijn lieve school
vriendje Bertie, met zijn
„poezennatuur", weer. Ogen
schijnlijk delen zij een min
achting voor de vrouw, tot
het tweetal in Noorwegen de
Engelse Eve ontmoet. Er ont
staat liefde tussen Frank en
Eve en Bertie hangt er als
„een jolig koetsiertje" tussen
in.
Bertie is jaloers en smeedt
een complot om Frank weer
voor zich te winnen. Hij zaait
wantrouwen en achterdocht
bij Eve, die met haar twijfel
Frank tot toorn drijft. Het
berouw komt vooralsnog te
laat: Frank schrijft brieven
aan Eve, die onbeantwoord
blijven. Hij vertrekt met
Bertie op wereldreis.
In Scheveningen slaat het
toeval of het noodlot toe:
Frank ontmoet Eve weer en
de waarheid komt aan het
licht. Bertie kocht de bezor
ger om, de brieven bereikten
nooit het doel. Frank slaat
Bertie dood, maar diens her
innering hangt als een grau
we wolk boven de hervon
den liefde.
Het toneel toont een kamer
zoals die in huizen van het
begin van deze eeuw nog be
staan. De diverse lokaties
worden daar gesuggereerd
door een handige belichting.
Vindt een scène plaats tussen
twee van de personages, dan
kijkt de derde toe en dat
geeft vooral later, als Bertie
dood is, een aardig effect: de
dode leeft voort.
Ondanks de authentieke
tekst (veel „U is" e.d.) is
„Noodlot" springlevend en
behoorlijk aangrijpend. Re
gisseur Aram Adriaanse
slaagt er zelfs in de in onze
ogen mogelijk overdreven
romantiek van Couperus ge
loofwaardig te maken. Wij
geven ons niet gemakkelijk
over aan noodlot of toeval.
Het katachtige, nerveuze
spel van Stef Feld overtuigt
ons ervan dat Bertie dat wel
doet. Carline Brouwer heeft
zich het ferme, iets te korda
te stemgeluid van de Britse
jongejuffrouw aangemeten,
waardoor het kwetsbare van
Eve des te sterker naar vo
ren komt.
Met die elementen en met in
de sfeer passende romanti
sche muziek van Schubert en
Satie wordt „Noodlot" een
knap statement. Gezaaide
twijfel maakt liefde kapot,
dat is bekend. Het wordt hier
ijzersterk getoond.
PETER SNEL Stef Feld als de jaloerse Bertie in „Noodlot"
avo Galama speelt De vrije val van
1(ie ictor Thieu. Regie: Edwin de Vries,
ecor: Margo Huisman. Gezien in
»t Theater aan de haven op 26 ja-
,n. lavo Galama hangt een beetje
assen cabaret en toneel in. Sa-
Ge* ien met Titus Tiel Groeneste-
e maakte hij als Frisse Jon-
nooie voorstellingen op
cabaretachtige manier,
naar zonder de obligate liedjes
n met een toneelmatig klop-
tend verhaal. Na de samenwe-
eking hield hij zich redelijk
taande in Gesprekken over
°e^ Joethe van toneelgroep Am-
terdam tussen echte toneel-
pelers als Han Kerckhoffs en
jijs de Lange.
Nu is hij terug in de Frisse
em longens-stijl. Zijn verhaal De
rrije val van Victor Thieu zit
;oed in elkaar, en er wordt
veer niet bij gezongen. Het vaa'k in het gehre van licha-
gaat over een schuchtere
boekhouder die uit angst
zwerver wordt en door zijn
onnozelheid in de moeilijkhe
den komt. Hij herkent een
junk nog niet als die een naald
in z'n arm heeft, en evenmin
een hoer en haar pooier en
een gekopieerde cheque, wat
naïef mag heten voor een
boekhouder. Zijn opofferende
gedrag leidt tot een gezochte
kruisigingsscène en uiteinde
lijk durft hij iets wat een be
wonderde jongen op de lagere
schol ook durfde. Stapje uit de
toneelwerkelijkheid: dat heeft
ertoe geleid dat Victor Thieu
nu als cabaretier elke avond in
het licht durft te staan.
Galama zit in zijn Vrije val te
veel vast aan het cabaret om
de verleiding te weerstaan
permanent grappen te maken.
En als die nou steeds leuk wa
ren, okee, maar ze vallen al te
melijke viezigheid en daarbij
is de voorspelbaarheid groot.
Als Galama aan het einde
steeds zijwegen inslaat, wordt
hij een dominee die het verlos
sende amen maar uitstelt. Het
decor van Margo Huisman is
mooi, maar er wordt te weinig
mee gedaan. Galama kan leu
ke bekken trekken en acteert
niet slecht, maar teveel gefor
ceerde lolligheid maakt ook
van de cabaretier Victor Thieu
een zich moeizaam voortsle
pend fenomeen.
DICK VAN TEYLINGEN
Expositie Eppo Doeve in Huis 'De Voorst'
Den
'70- IEFDE In Huis 'De Voorst'
de expositie geopend met
verken uit de nalatenschap
'an de detaillistische illustra-
•r Eppo Doeve. De expositie
een stunt van Jeka Speciaal-
rukkerij uit Amstelveen. Het
•edrijf heeft een groot deel
an de nalatenschap (2876
iRoperken) van illustrator Eppo
Doeve opgekocht en exposeert
hiermee door het hele land.
Het grafische bedrijf verzorgt
publicaties, zowel nieuwe- als
herdrukken van vroeger uit
gaven en het geeft ook de
Doevekalender uit. Met de na
latenschap van Doeve heeft
het bedrijf een reclame-kap
stok voor de eigen activiteiten
in huis gehaald.
De exposant geeft als blijvend
aandenken in elkq plaats waar
een expositie plaatsheeft, een
bronzen karikatuur-beeldje
van Eppo Doeve aan het ge
meentebestuur. Pieter DeMon-
chy, beeldhouwer, en een goe
de vriend van Doeve, heeft
het beeldje
Winlerconcert door de brassband
>n het tamboerkorps van het
Leidsch Politie Muziekgezelschap
met medewerking van het Rijnlands
Christelijk Mannenkoor 'Vox Huma
na'. Brassband onder leiding van
Cees Brugman, Tamboerkorps on
der leiding van Roel Paling en koor
dender leiding van Sander van Ma-
n°n- Gehoord in de Stadsgehoor-
^ttal op 26 januari.
^1 zeventig jaar maken
Leidse agenten in hun
Tije tijd muziek. En hoe!
7an januari 1920 tot he
len groeide het gezel-
ïrd schap uit tot een volwas
sen brassband en een pri-
ta tamboerkorps die er
illebei wezen mogen. Dat
'e Leidse agenten en
jentes op hoog niveau
'eten te musiceren mag
aktplijken uit het feit dat de
brassband op concoursen
litkomt in de Vaandel-af
deling. Herhaaldelijk
werd een eerste prijs in de
jvacht gesleept.
Ook trad het gezelschap tot nu
toe al op in Duitsland, Enge
land, Frankrijk en Polen. Wie
de jaarlijkse donateursconcer
ten in Leiden bezoekt, zal zich
over dit succes buiten de ge
meentegrenzen niet verbazen.
Net als bij vorige concerten
werden gisteravond uit de
glimmend opgepoetste instru
menten weer de fraaiste klan
ken de volle stadsgehoorzaal
ingeblazen. Langzaam of snel,
statig of swingend, alles met
een even grote precisie en in
zet. Om dit jubileum een extra
feestelijk tintje te geven was
het mannnenkoor 'Vox Huma
na' aangezocht om aan het
concert deel te nemen. Dit sa
mengaan binnen een optreden
van twee Leidse muziekgezel
schappen zorgde naast het zeer
gevarieerde repertoire van de
politie voor extra variatie en
deed de Leidse politie kennen
als musici die ook uitstekend
kunnen begeleiden. Behalve
gedeelten uit Franz Schuberts
Deutsche Messe (a capella)
zong het koor begeleid door de
brassband 'Lift up your heads'
van G. Weissel en onder ande
re 'Climb ev'ry mountain' van
R. Rodgers en 'Hallelujah' van
S. Orr. De samenklank was
perfect en de reacties van een
dolenthousiast publiek logen
er niet om. De brassband
kreeg intussen voldoende gele
genheid om zijn muzikale
kunnen te tonen in qua sfeer
zulke verschillende werken
als E.Gregsons Symphonic
Rhapsody voor euphonium en
band, de solopartij prachtig
vertolkt door Bert Jan van
den Woude, en de 'Rhapsody
in brass' van D. Goffin. Na de
pauze vroeg Roel Paling met
recht aandacht voor zijn tam
boers in vier ritmisch zeer
dwingende composities. Zeer
de moeite waard waren ver
volgens 'Buglars and drums on
parade' door band en tamboers
van B. Drukker.!. Met zuidelij
ke klanken en ritmes als in de
'Mexican shuffle' van P. Stone
en 'Mexican Rhapsody' van J.
Trombey, flitsend en technisch
uitstekend uitgevoerd, werd
een interessant concert afge-
TOM STRENGERS
MOSLIMS BEDREIGEN OOK EGYPTISCHE SCHRIJVER MET DE DOOD
CAIRO Naguib Mah
fouz gedraagt zich niet als
een man die ter dood ver
oordeeld is, noch als een
man die als relatief onbe
kend Egyptisch schrijver
internationale faam ver
wierf door de verrassende
toekenning van de Nobel
prijs voor literatuur in
1988.
'Gezien de rust waarmee hij
door de dagen gaat lijkt het of
de toch zeer reele dreiging van
fanatieke Moslims hem te exe
cuteren nooit uitgesproken is.
Bij alles wat hij doet is Mah
fouz een gemakkelijk doelwit
voor iedere potentiële moorde
naar. Toch heeft hij de her
haalde aanbiedingen van de
regering voor een bescher
ming van vierentwintig uur
per dag afgeslagen. „Ik hou er
van van café naar café te
zwerven. Altijd door bodygu
ards begeleid te worden zou
voor mij een levende dood
zijn. Bovendien ben ik veel te
oud om bang te zijn dat ik ver
moord word. De ene dag word
ik bedreigd, de volgende sterf
ik een natuurlijke dood".
Deze innerlijke kracht en
Mahfouz' enorme plaatselijke
populariteit bemoeilijken het
werk van de moordlustige Is
lamieten. Iedere aanslag op
zijn leven zou een enorme golf
van verontwaardiging teweeg
brengen. Door de Nobelprijs
kreeg hij de reputatie de natio
nale trots weer wat opgevij
zeld te hebben nadat het 60
man sterke sportteam jammer
lijk gefaald had bij de Olympi
sche Spelen te Seoul. Veel van
zijn boeken zijn verfilmd in de
Arabische wereld, zodat hij
zelfs vereerd wordt door men
sen die hem nog nooit gelezen
hebben.
Verboden
Net als Salman Rushdie is
Mahfouz door de fundamenta
listen afvallig en vogelvrij
verklaard. Dit gebeurde pas na
de toekenning van de Nobel
prijs, maar de oorzaak was
Mahfouz' doordachte, allegori
sche roman „De Kinderen van
Gebelawi". Al in 1959 werd
het boek voor het eerst verbo
den en meer recentelijk werd
het godslasterlijk verklaard
door de charismatische blinde
Egyptische Iman Sheikh Omar
Abdel Rahman, de geestelijke
kracht achter de Islamitische
herleving van het land.
Het boek geeft een pessimis
tisch beeld van de menselijke
strijd om het bestaan. De „kin
deren" zijn Mohammed, Mozes
en Jezus, die door de straten
vol verleiding van Cairo lopen
op een zo levensechte wijze
dat de ouderlingen van „Al
Azhaar", de meest geëerde
leerinstelling van de Islamiti
sche wereld, furieus waren.
„De bezwaren tegen het boek
waren komisch: ze waren alle
maal het resultaat van een
Naguib Mahfouz bekijkt een van de vele brieven die hem sinds
de uitreiking van de Nobelprijs voor literatuur worden gestuurd.
FOTO: AP
rkeerde interpretatie. Onze
godsdienstmannen lezen ge
woonlijk geen romans, dus als
ze geconfronteerd worden met
een allegorie begrijpen ze het
niet", is de reactie van de
schrijver. „De gedachte dat
Mohammed beschreven kan
worden als iemand die hasj
rookt gaat hun te boven. Het is
gewoon een interpretatiepro
bleem".
Mahfouz respecteert echter de
denkbeelden van de Islamiti
sche heilige mannen. Hij zal
dan ook geen pogingen onder
nemen het boek in Egypte ge
publiceerd te krijgen zolang
het op de zwarte lijst staat.
Hoewel Mahfouz op het per
soonlijk vlak met Rushdie
meevoelt heeft hij kritiek op
*vat hij diens professionele
fouten noemt. Hij is het met
veel Islamitische intellectuelen
eens dat Rushdie de Islam no
deloos beledigd heeft en dat
hij dat zich ten volle bewust
was van de reactie die hij te
weeg zou brengen in extremis
tische kringen. „Ik heb de
Duivelsverzen niet gelezen,
maar ik heb een erg goede sa
menvatting gekregen van de
Amerikaanse culturele attaché
in Alexandrië. Het is geen
aanval op religie, op een intel
lectuele basis zoals je bij Spino
za kan vinden, maar een aan
val op alle heilige symbolen
van de Islam en bovendien
een erg beledigende. Natuur
lijk, iedere schrijver is vrij:
maar hij moet ook verant
woordelijk zijn en het pro
bleem was dat Rushdies vijand
Khomeini gek was".
Niet bekend
Door de Nobelprijs werd de
hele wereld geattendeerd op
het werk van Mahfouz die
nauwelijks bekend was buiten
zijn eigen taalgebied. Zijn le
ven veranderde in een maal
stroom van televisieshows, in
terviews en feesten. De be
scheidenheid van de kroniek
schrijver van het leven in Cai
ro veranderde niet, noch zijn
betrokkenheid bij de inwoners
van de stad (vooral de vrou
wen, die nog steeds onder
drukt worden onder de Islam).
„Ik werd eigenlijk een gevan
gene van de prijs. Mijn hele le
ven werd er door verstoord
want ik ben erg introvert en
houd niet van openbare bij
eenkomsten" zo vertelt hij in
een levendige mengelmoes
van Arabisch, Engels en
Frans. „Ik heb besloten mezelf
te verdedigen door al mijn of
ficiële afspraken tot de don
derdag te beperken, maar dat
werkt lang niet altijd".
Sinds de Nobelprijs heeft Mah
fouz' werk in Europa redelijk
veel succes in Frankrijk en
Italië. In de Verenigde Staten
hebben nieuwe lezers door een
vergelijking met Isaac Bashe-
vis Singer de sprong gewaagd.
Moslimvrouwen
Niet alleen de beschrijving
van de profeet als een rokken
jager heeft de Islamitische
fundamentalisten geschokt.
Dit deden ook Mafouz' be
schrijvingen van de proble
men van Moslimvrouwen in
een maatschappij Waar man
nen de voorwaarden stellen,
de vrouwelijke besnijdenis een
algemeen gebruik is en het ce
libaat voor het huwelijk een
gebod is, terwijl een huwelijk
door de economische realiteit
vaak niet haalbaar is.
Recente cijfers hebben aange
toond dat het aantal huwelij
ken in Egypte snel daalt ter
wijl de kennis over de sexuele
vrijheid in het Westen toe
neemt. Tussen 1952 en 1986
steeg het percentage onge-
trouwden van 18 naar 27 pro
cent.
Mahfouz is altijd al een contro
versieel schrijver geweest. In
1972 pleitte hij voor vrede met
Israël en zeven jaar later haal
de hij zich de woede op de hals
van de militante Islamieten
toen hij het verdrag van Sadat
en Menachem Begin steunde.
Dit had tot gevolg dat zijn boe
ken in grote delen van de Ara
bische wereld geboycot wer-
Mahfouz heeft altijd veel kri
tiek geuit op Sadat en de be
wonderaars van de vermoorde
president in het Westen. Hij
heeft geen goed woord over
voor de „intifah", de economi
sche open deur politiek die
leidden tot de versnelde ver
vlakking van de Egyptische
samenleving en de opkomst
van een opzichtig soort mid
denmannen die met hun nieu
we rijkdom de ogen uitsteken
van de enorme laag armen in
het land.
Hoewel zijn lichaam hem in de
steek begint te laten (mis
schien is dit de oorzaak van
zijn preoccupatie met de dood
in veel van zijn boeken) houdt
Mahfouz een antenne voor de
problemen van zijn land, met
name de groeiende aanhang
van het Islamitische funda
mentalisme als gevolg van de
ernstige economische crisis in
Egypte.
„Ik vrees dat veel van de jon
geren erg extremistisch wor
den. Ze zijn erg gevaarlijk: ter
roristen die tegen ontwikke
ling zijn en tegen de westerse
beschaving. Maar ik ben te
oud om persoonlijk bang voor
ze te zijn", zegt vastberaden
Mahfouz. Er is te weinig van
zijn gematigdheid en menslie
vendheid in een land waar
diegenen die zich op het pad
van de fundamentalisten be
vinden (zoals president Sadat)
maar al te vaak met een kogel
van repliek worden gediend.
CHRISTOPHER WALKER
(c) The Times, Londen
Rijksmuseum
in maart weer
onbeperkt open
AMSTERDAM Bezoekers
van het Rijksmuseum kunnen
per 1 maart weer in alle zalen
van het museum terecht. Dat
wordt mogelijk door een ande
re opzet van de bewaking en
een krediet van het ministerie
van cultuur (WVC) voor extra
monitoren, aldus directeur H
van Os vrijdag.
De gedeeltelijke sluiting van
20 procent van de zalen afwis
selend gedurende de ochtend
en de middaguren, werd inge
voerd in 1983. De toenmalige
directie werd daartoe gedwon
gen door bezuinigingen op de
personeelslasten.
De nieuwe methode van be
waking komt erop neer dat
niet meer alleen met „vaste"
zaalwachten wordt gewerkt,
maar dat er voortaan ook
wordt gesurveilleerd in diver
se zalen tegelijk.
„Zo worden er door de combi
natie met camerabewaking
geen extra personeelskosten
gemaakt", aldus Van Os.
Pools gezelschap
speelt Traviata
HILVERSUM De Poolse
Staatsopera van Bydgoszcz
maakt van 9 februari tot en
met 3 maart een tournee
door Nederland en België.
Het gezelschap zal achttien
maal „La Traviata", een ope
ra in drie bedrijven van Giu
seppe Verdi, uitvoeren. De
Staatsopera van Bydgoszcz
komt met ruim veertig voca
listen en nog eens 45 begelei
dende musici.
Het geheel staat onder lei
ding van de Nederlandse di
rigent William C. Ruiven
kamp. Op 3 maart eindigt de
tournee in Scheveningen.
tADVERTENTIE
Kaarten ook aan de kassa
van de Statenhal
Congresgebouw - Statenhal
do. 25 jan. - zo. 4 feb.
Voor het eerst in Den Haag'